Azərbaycan
estradasının yaradıcılarından biri
Tofiq Əhmədov-90
Azərbaycanın orta və yaşlı nəsli xalq
artisti, musiqi sənətimizin görkəmli nümayəndəsi
Tofiq Əhmədovun yaradıcılığını
yaxşı xatırlayır. O, gözəl klarnet və saksafon
ifaçısı, bacarıqlı dirijor, mahnı və digər
ürəyəyatımlı musiqiləri ilə tanınan
gözəl bəstəkar, bir sözlə, Azərbaycanda
milli estrada musiqisinin
yaradıcılarından və onun inkişafına təkan
verən incəsənət xadimlərindən biridir. Onun əsərləri vaxtaşırı efirlərdə
səslənir və məmnuniyyətlə dinlənilir.
Tofiq
Əhmədov XX əsr musiqi tarixində estrada
üslubunda öz dəst-xətti, imzası olan
tanınmış sənətkarlardandır. Ölkə
Prezidenti İlham Əliyevin "Tofiq Əhmədovun 90 illik
yubileyinin keçirilməsi haqqında" bu il
fevralın 17-də imzaladığı sərəncam unudulmaz
sənətkarla bağlı yaddaşımızı bir daha təzələdi.
Tofiq Qəzənfər oğlu Əhmədov 1924-cü
ildə Bakıda ziyalı ailəsində dünyaya göz
açıb.
Musiqiyə ecazkar bağlılığı
kiçik yaşlarından özünü büruzə verib.
Əslində, elə seçəcəyi sənət
yolu da əvvəlcədən bəlli olub - bunu təbiətin
ona verdiyi yüksək istedadı müəyyənləşdirib.
Tofiq Əhmədov əvvəlcə sənət
dünyasına klarnet və saksafon ifaçısı kimi
daxil olub. 1941-ci ildə 17 yaşlı gənc görkəmli bəstəkar
Tofiq Quliyevin diqqətini cəlb edib. Bu vaxt o, bəstəkarın
rəhbərlik etdiyi estrada simfonik orkestrində
çalışırdı. 1942-ci ildə isə
Tofiq Quliyevin dəvəti ilə Xəzər Donanması
Estrada Ansamblına gəlir. Bir neçə il bu kollektivdə işləyir.
Tofiq Əhmədov getdikcə musiqi dünyasının
daha dərin sirlərinə yiyələnmək arzusu ilə
yaşayır.
Odur ki, mükəmməl musiqi təhsili
almağı qərarlaşdırır. Azərbaycan
Dövlət Konservatoriyasının Nəfəsli alətlər
şöbəsinin klarnet sinfinə daxil olur və 1952-ci ildə
oranı bitirir.
Növbəti ildən isə musiqiçinin həyat və
fəaliyyətinin Moskva dövrü başlanır, bu şəhərdə
işləyərək öz səriştə və biliyini
xeyli artırır. 1953-cü ildən isə o, estrada
sahəsində püxtələşmiş bir sənətkar
kimi daha geniş fəaliyyətə başlayır. Məşhur
truba ifaçısı Edi Roznerin rəhbərlik etdiyi estrada orkestrində çalışır və
dörd ilə qədər burada konsertmeysterlik edir.
Ümumiyyətlə, Tofiq Əhmədovun
yaradıcılığının əsas dövrü o
vaxtlara təsadüf edir ki, sovetlər cazı burjua musiqisi
kimi qələmə verirdi. Bu səbəbdən də
hakimiyyət orqanları bu musiqini qəbul etmirdi. Təbii ki, belə bir şəraitdə bəstəkar
öz sevimli janrında yazıb-yaratmaqda, caz musiqisi sahəsində
geniş fəaliyyətlə məşğul olmaqda çox
çətinlik çəkirdi.
Azərbaycanda da caza eynilə, bəlkə bundan da
tünd münasibət bəslənilirdi. Cazın nisbətən
yayılıb sevilməsinə, Vaqif Mustafazadə
dövrünə gəlib çatmasına isə hələ
vardı. Bu yol Tofiq Əhmədovdan
başlanırdı.
XX əsrin 50-ci illərində caz musiqisini
"estrada" adı altında pərdələyərək
Moskvanın çoxsaylı konsert və teatr salonlarında
geniş istifadə edirdilər. Tofiq Əhmədov da,
təbii ki, cazla belə "üstüörtülü"
halda məşğul olmaq məcburiyyətində
qalmışdı. O, axşamlar klub orkestrində
çalışırdı. Alt-saksafonda mahir
ifası ilə dinləyicilərin zövqünü
oxşayırdı.
Ötən əsrin 50-ci illərinin ortalarında Tofiq
Əhmədov Bakıya qayıdır. Əvvəlcə
kiçik bir kvartet, daha sonra septet yaradır. Öz ətrafına instrumental musiqi ilə məşğul
olan istedadlı və bacarıqlı peşəkarları
toplayaraq gözəl kollektiv təşkil edir. 1957-ci ildən
fəaliyyət göstərən "Biz Bakıdanıq"
adlı estrada orkestrində bilik və bacarığını
ustalıqla nümayiş etdirən sənətkar 1961-ci ilə
qədər bu ansambla rəhbərlik edir, Azərbaycan
estradasının yaradıcılarından və fəal təbliğatçılarından
olur.
Beləliklə,
Tofiq Əhmədovun təşkilatçılıq qabiliyyəti
çoxlarının diqqətini cəlb edir və Azərbaycan
Radio və Televiziya Verilişləri Komitəsinin estrada orkestrini yaratmaq, kadr seçmək ona həvalə
olunur. 1961-ci ildə "Biz Bakıdanıq" estrada ansamblının solistləri də daxil
olmaqla, yeni bir orkestr yaradılır. Kollektivə A.Zeynallı adına
Musiqi Texnikumundan, Ü.Hacıbəyli adına Azərbaycan
Dövlət Konservatoriyasından (indi BMA) tələbələr
və məzunlar dəvət olunur. Bu
axtarışlar sayəsində orkestr mükəmməl bir
kollektiv kimi püxtələşir.
Tofiq Əhmədovun səbirli olması, hər hansı
hadisəyə təmkinlə yanaşması, istənilən
situasiyada məntiqlə hərəkət etməsi onu
yaxşı orkestr rəhbəri və dirijor kimi səciyyələndirirdi. Qarşıya
çıxan çətinliklərdən ən
böyüyü isə repertuar məsələsi idi. Məlum səbəbdən, yəni cazın müəyyən
dairələrdə kifayət qədər qəbul edilməməsi
ucbatından bu sahədə ciddi boşluq vardı. Ona görə də Tofiq Əhmədov caz əsərləri
yazmağa başlayır və onlarda milli musiqi ahənglərindən,
ladlardan istifadə edirdi. Xalq
mahnılarını caz üslubunda aranjiman edir, onların
üzərində işləyərək orkestr
üçün fantaziyalar yaradırdı. Bunlarla yanaşı, instrumental musiqilər də bəstələyir
və həmin əsərlərin solo hissələrini
özü ifa edirdi.
Beləliklə, Azərbaycan Radio və Televiziya Estrada
Orkestrinin və caz musiqisinin inkişaf tarixləri bir-biri ilə
sıx bağlıdır desək, yanılmarıq. Bunların hər
ikisi milli caz musiqisinin inkişafına və dünya
miqyasında tanınmasına əvəzsiz töhfələr
vermiş Tofiq Əhmədovun çoxşaxəli fəaliyyəti,
gərgin əməyi sayəsində mümkün olmuşdur.
Bu gün həmin orkestrin ifaçılıq sənətini
təhlil edərkən onun zəngin repertuarının və
improvizasiyalarının yüksək professional səviyyəyə
çatmış olduğunu yəqin edirik.
Bu orkestr
sənətkara özünün istedadını, musiqi biliklərini
və ifaçılıq qabiliyyətini, eləcə də
kollektivə rəhbərlik etmək bacarığını
ortaya qoymağa dəstək verdi. Bununla Tofiq Əhmədov Azərbaycan
estradasının yaradıcılarından və təbliğatçılarından
biri olduğunu təsdiqlədi. Bu dövrdə
orkestr keçmiş SSRİ-nin müxtəlif yerlərinə,
eləcə də xarici ölkələrə qastrol səfərlərinə
çıxaraq Azərbaycan musiqisi pərəstişkarlarının
sayının artmasına xidmət edirdi.
Bu mərhələdə yenə də repertuar orkestrin rəhbərini
ən çox düşündürən məsələlərdən
idi. O, bədii
rəhbər kimi bu amilə xüsusi diqqət yetirərək
bir çox bəstəkarlarla əməkdaşlıq edirdi.
Qara Qarayev, Fikrət Əmirov, Rauf Hacıyev kimi görkəmli
bəstəkarlara estrada orkestri üçün
əsərlər yazmağı sifariş verirdi. Baxmayaraq ki, bu şəxsiyyətlər, əsasən,
simfonik janrda işləyirdilər.
Qara
Qarayevin "Estrada rəqsi", Fikrət Əmirovun "Rəqs
qravürləri", "Üç miniatür" və
başqa əsərləri məhz belə
yaranmışdı.
Tofiq Əhmədov daha çox bəstəkar Tofiq
Quliyevlə yaradıcılıq əlaqələri
saxlamışdır. Onun məsləhət və tövsiyələrini
dinləmiş, hər bir fikrinə ciddiyyətlə
yanaşmışdır. T.Quliyev simfonik
orkestr üçün çoxlu sayda pyes yazmış və
onun bəstələdiyi nəğmələrin çoxu məhz
bu kollektivin müşayiəti ilə ifa edilmişdir.
Orkestrin repertuarında bəstəkar Rauf Hacıyevin əsərləri
də özünə geniş yer almışdı. Bəstəkarın
"Bizim ritmlər", "Lirik rəqs" və başqa
pyes və mahnıları orkestr tərəfindən
ustalıqla ifa olunmuşdur. Bundan başqa, Səid
Rüstəmovun, Cahangir Cahangirovun, Vasif Adıgözəlovun,
Ramiz Mustafayevin, Xəyyam Mirzəzadənin, Ramiz Mirişlinin,
Oqtay Rəcəbovun, Ruhəngiz Qasımovanın, Eldar
Mansurovun, Faiq Sücəddinovun və başqalarının
musiqiləri də orkestrin repertuarında özünə
layiqli yer tutmuşdur.
Müslüm
Maqomayev, Şövkət Ələkbərova, Lütfiyar
İmanov, Gülağa Məmmədov, Rauf Atakişiyev kimi
görkəmli müğənnilərin bu orkestrin
müşayiəti ilə ifa etdikləri əsərləri
xatırlasaq, onun populyarlığını və nüfuzunu
şərh etməyə ehtiyac qalmaz. Getdikcə
orkestrə müğənnilərin yeni nəsillərinin
nümayəndələri gəlirdi. Müxtəlif illərdə
bu orkestrlə Natəvan Şeyxova, İlhamə Quliyeva, Rauf
Adıgözəlov, Mobil Əhmədov, Züleyxa
Mirismayılova, Yalçın Rzazadə, Mübariz
Tağıyev, Akif İslamzadə, Flora Kərimova, Elmira Rəhimova
kimi istedadlı, tanınmış müğənnilər, sənətkarlar
səhnəyə çıxmışlar. O,
ömrünün sonunadək bu kollektivin bədii rəhbəri
və baş dirijoru olmuşdur.
Tofiq Əhmədovun özü də çox sayda
mahnı yazıb. Təsadüfi deyil ki, müasiri olan neçə-neçə
tanınmış şair - Fikrət Qoca, Famil Mehdi, Rəfiq Zəka
Xəndan, Tofiq Mütəllibov, Nüsrət Kəsəmənli
onunla sıx yaradıcılıq əlaqələri
saxlayırdılar. "Sağ ol,
dağlar", "Ana gözləri", "Güldür məni"
və bir sıra digər yaddaqalan və bu gün də sevilə-sevilə
dinlənilən nəğmələr məhz həmin əməkdaşlığın
nəticəsində yaranıb. Tofiq
Əhmədov orkestr üçün də bir çox əsərlər
yazıb. O da təsadüfi deyil ki, orkestr Finlandiyanın
Helsinki şəhərində gənclərin VIII
ümumdünya, Bolqarıstanda keçirilən ənənəvi
"Qızıl Orfey" festivallarında və digər beynəlxalq
tədbirlərdə yüksək mükafatlar alıb.
Görkəmli bəstəkar, ifaçı və musiqi təşkilatçısı Tofiq Əhmədov Azərbaycanın xalq artisti adına layiq görülüb. Bu, onun milli caz musiqisinin inkişafına və dünya miqyasında tanınmasına verdiyi töhfələrə görə aldığı ən dəyərli mükafat idi.
Böyük sənətkar 1981-ci il martın 21-də dünyasını dəyişdi. Sənətkarın vəfatından sonra da orkestr onun qoyduğu ənənələri uğurla davam etdirməkdədir. 2010-cu ildə "Azərbaycan Televiziya və Radio Verilişləri" Qapalı Səhmdar Cəmiyyətinin nəzdində fəaliyyət göstərən və vaxtilə Tofiq Əhmədovun rəhbərlik etdiyi estrada simfonik orkestrinə bəstəkarın adı verildi. Bu isə qədirbilən, sənəti yüksək qiymətləndirən xalqın onun xatirəsinə bəslədiyi hörmətin bir nümunəsidir.
Prezident İlham Əliyevin "Tofiq Əhmədovun 90 illik yubileyinin keçirilməsi haqqında" imzaladığı sərəncama əsasən, görkəmli musiqi ustadının Heydər Əliyev Sarayında yubiley tədbiri yüksək səviyyədə təşkil edildi. Musiqi sənətinin tanınmış nümayəndəsinin xatirəsi sanballı tədbirlərlə anıldı.
Deyirlər, sənət yaxşı sənətkara həmişə sadiq olur. Tofiq Əhmədov sənətinə sadiq idi, sənəti də ona başucalığı gətirdi, əbədiyaşarlıq qazandırdı.
İradə
ƏLİYEVA,
Azərbaycan.-2014.- 25 may.- S.6.