Azərbaycan yalnız bərabərhüquqlu
və qarşılıqlı hörmətə əsaslanan
dialoq aparmaq əzmindədir və buna hazırdır, dövlətlərarası
münasibətlərin başqa formaları onun
üçün qəbuledilməzdir
Azərbaycan Respublikası Prezidenti
Administrasiyasının rəhbəri,
akademik Ramiz Mehdiyevin AzərTAc-a
müsahibəsi
- İcazə
verin, ilk növbədə, müsahibə üçün sizə
təşəkkür edək. ABŞ-ın Azərbaycandakı
fövqəladə və səlahiyyətli səfiri
Riçard Morninqstar bu günlərdə “Azadlıq” radiosunun
müxbirinə müsahibə vermişdir. Bu müsahibə Azərbaycan
cəmiyyətində anlaşılmazlıq
yaratmışdır. Politoloqlar, ekspertlər, deputatlar,
sıravi vətəndaşlar həmin müsahibəyə mənfi
münasibət bildirmiş və onu diplomat üçün rəva
görülməyən tonun təzahürü kimi qiymətləndirmişlər.
Müsahibəni Prezident Administrasiyasının nümayəndələri
də şərh etmişlər. Bu barədə sizinlə
daha ətraflı söhbət etmək istərdik. Siz ABŞ
səfirinin bu müsahibəsini Birləşmiş Ştatlar
ilə Azərbaycan arasında qarşılıqlı münasibətlər
kontekstində bütövlükdə necə qiymətləndirirsiniz?
- Mən,
ilk növbədə, səfir Morninqstarın həmin
müsahibədə ifadə olunmuş mövqeyinə
münasibət bildirməyi zəruri hesab etmiş
insanların hamısına təşəkkür etmək istərdim.
Bu, bizim insanların əsl vətəndaşlıq
mövqeyidir.
Doğrudan
da dünyada, o cümlədən postsovet məkanında da bir
çox cəhətdən məhz Qərbin təqsiri
üzündən kəskinləşmiş geosiyasi proseslər
fonunda ABŞ səfirinin qərəzli müsahibəsi ən
azı heyrət doğurur. Hər halda onu belə bir
müsahibə verməyə və diplomatik etiket
baxımından bu qədər qeyri-korrekt fikirlər söyləməyə
hansı motivlərin və səbəblərin sövq etdiyini
deməyə çətinlik çəkirəm. Bu, ölkənin
daxili işlərinə açıq-aydın və
kobudcasına müdaxilə deməkdir. İstənilən
halda buna haqq qazandırmaq mümkün deyil və ola da bilməz.
Bir daha vurğulamaq istəyirəm ki, səfirin söylədiyi
fikir mahiyyət etibarilə onun olduğu ölkənin daxili
işlərinə açıq və bilavasitə müdaxilədir.
Bu isə Diplomatik əlaqələr haqqında Vyana
Konvensiyasına görə yolverilməzdir. Üstəlik, həmin
müsahibənin tonu öz baxışlarını müstəqil
dövlətə diktə etmək və qəbul etdirmək cəhdini
xatırladır.
Səfir
Morninqstar unutmamalıdır ki, Azərbaycan heç kimin
müstəmləkəsi deyil, müstəqil dövlətdir.
Morninqstar ABŞ-ın səfiri kimi
çalışdığı ölkənin suverenliyinə
hörmətlə yanaşmağa sadəcə borcludur. Yeri gəlmişkən,
bu sözlər bəzi Qərb ölkələrinin səfirlərinə
də birbaşa aiddir, onlar ABŞ səfirindən nümunə
götürərək onun kimi hərəkət etməyə
çalışırlar. Biz Azərbaycana hörmətsiz
münasibətə dözmək niyyətində deyilik.
Azərbaycan
Prezidenti cənab İlham Əliyev dəfələrlə
demişdir ki, o, istər Azərbaycana, istərsə də
onun xalqına etinasız və hörmətsiz münasibətə
dözməyəcək və buna yol verməyəcəkdir.
Hesab edirəm ki, bizim amerikalı həmkarlar ölkəmizin rəhbərliyinin
mövqeyini yaxşı bilirlər. Lakin əgər ABŞ səfiri
heç nəyə məhəl qoymadan Azərbaycanın
ünvanına bu cür kobud hücumlar etməyi özünə
rəva görürsə, deməli, onun statusu ilə
bağlı ciddi problemləri vardır. Təəssüf ki,
səfir Morninqstarın diplomat üçün yolverilməz
formada bizə diktə etməyə, ölkəmizin daxili
işlərinə qarışmağa cəhd etməsi birinci
dəfə deyildir. Bu, onun diplomat kimi peşəkarlığını
çox böyük sual altına qoyur. Səfirin Azərbaycanın
qonşuları barədə söylədiklərində daha
bir mühüm fakt diqqəti cəlb edir. Bu cür bəyanatlar
sırf təhrikçilikdən başqa bir şey deyildir. Azərbaycan
üçüncü qüvvələrin arzularından
asılı olmayaraq, öz qonşuları ilə mehriban
qonşuluq münasibətləri saxlayır və həmişə
saxlayacaqdır. İndiki dövrdə dünyada
yaranmış vəziyyət bizim fəaliyyətimizin
düzgün və səmərəli olduğunu növbəti
dəfə sübut edir.
Bu
müsahibənin kontekstindən çıxış edərək
deyə bilərəm ki, səfir əndazəni
aşmışdır. O, özünü Azərbaycanda
qaraqışqırıq salmaqla hökmranlıq edən bir
qubernator zənn etmişdir. Səfirin özünə güvənməsi
elə özünə qarşı çevrilmişdir.
Çoxsaylı görkəmli ekspertlər, o cümlədən
amerikalı ekspertlər hesab edirlər ki, Vaşinqtonun indiki
xarici siyasətində böhran elementləri göz
qabağındadır. ABŞ dövlət katibi cənab
C.Kerrinin bu sahədə konseptual dəyişikliklərin zəruri
olması barədə bəyanatı da bu fikri təsdiqləyir.
Görünür, Morninqstar dünyada yeni siyasi meyilləri
sezməmişdir. Aşkardır ki, səfir Morninqstarın və
onun fəaliyyətinə bilavasitə rəhbərlik edənlərin
dünyagörüşü keçmişdə ilişib qalmışdır
və müasir dövrün tələblərinə ziddir.
Çoxqütblü dünya müstəmləkəçilik
təfəkküründən imtina etməyə
çağırır.
- Gəlin,
söhbətimizi daha konkret şəkildə davam etdirək. Səfirin
belə bir fikrindən başlayaq ki, guya Azərbaycanın
müstəqilliyinin qarantları məhz ABŞ və Avropa
İttifaqıdır. Guya əgər sabah ABŞ
“qapını çırparaq” Azərbaycandan
çıxıb getsə, bizim işlərimiz pis
olacaqdır. Səfir Azərbaycanın suverenliyi
üçün təhdidlər kimi
qonşularımızı göstərir, Rusiyanı xüsusi
vurğulamağa çalışır. Bu fikir real vəziyyətə
nə dərəcədə uyğundur?
-
Heç kəs unutmamalıdır ki, Konstitusiyaya uyğun
olaraq ölkəmizin müstəqilliyinin qarantı Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevdir.
Heç bir kənar qüvvə heç vaxt bizim müstəqilliyimizin
qarantı kimi çıxış etməmişdir, etmir və
edə bilməz. Qoy, Morninqstar bizim üçün heç
fikir çəkməsin, Azərbaycanın indiki inkişaf səviyyəsi,
iqtisadiyyatın artımı və dövlətçilik təsisatlarının
möhkəmlənməsi bizə xalqın dəstəyinə
güvənərək ölkənin müstəqilliyini
müdafiə etmək imkanı verir.
Dövlətlərin
müstəqilliyinə təhdidlər həmişə
dünyanı təkbaşına idarə edənlərdən
yaranmışdır. Bu gün vəziyyət başqadır.
Sizin
sualınızın ikinci hissəsinə gəldikdə isə
məlum həqiqəti xatırlatmaq istəyirəm –
diplomatların vəzifəsi qapıları açmaqdır,
onu arxasınca çırpmaq deyildir. Bunu hər kəs edə
bilər, lakin əgər sizə diplomat missiyası həvalə
edilmişdirsə, zəhmət çəkin, bu missiyanı məsuliyyətlə
və vicdanla yerinə yetirin. Regiondan çıxıb getmək
və təhrikçi fikirlər söyləməklə Azərbaycanı
şantaj etmək lazım deyil. Şantaj, hədə-qorxu dili
ilə etimad və rəğbət qazanmaq mümkün deyil.
Yaxşısı budur, münasibətlər bərabərhüquqlu
əsasda qurulsun və dövlət müstəqilliyini
boğmaq siyasətinə ümid bəslənməsin.
Morninqstarın
sözlərinə görə o, Prezident İlham Əliyevlə
artıq 19 ildir ki, tanışdır. Lakin görünür,
bu müddətdə səfir bir həqiqəti dərk etməmişdir
ki, Azərbaycan lideri yüksək tonla
danışmağı, hədələri və
şantajı qəbul etmir. Yoxsa Morninqstar Azərbaycanda vəziyyət
barədə qeyri-korrekt fikirlər söyləməyi
özünə rəva görməzdi. Biz yalnız bərabərhüquqlu
və qarşılıqlı hörmətə əsaslanan
dialoq aparmaq əzmindəyik və buna hazırıq, dövlətlərarası
münasibətlərin başqa formaları bizim
üçün qəbuledilməzdir. Mən şübhə
etmirəm ki, Vaşinqtonda Azərbaycanla bağlı siyasəti
sağlam düşüncəli və təcrübəli
siyasətçilər müəyyən edir. Onlar çox
gözəl başa düşürlər ki, Azərbaycandan
getmək onlara hansı geosiyasi qiymətə başa gələcəkdir.
Avropa İttifaqı ölkələrində də bunu
yaxşı başa düşürlər. Beynəlxalq məsələlərin
mövcud vəziyyətini nəzərə alsaq, ABŞ səfirinin
mövqeyi olduqca qeyri-ciddi səslənir. Mən güman etmirəm
ki, ABŞ özünün çoxdanışan səfirinin məsuliyyətsiz
bəyanatları ucbatından Avropanın enerji təhlükəsizliyi
məsələsində mühüm rol oynayan Azərbaycan ilə
münasibətləri korlayacaqdır. Razılaşın ki,
ABŞ diplomatiyasının ənənəvi praqmatizmi buna
imkan verməz. Morninqstara gəldikdə isə, məndə
belə bir fikir yaranır ki, o, Azərbaycanda səfir kimi
özünü doğrultmadı.
İndi
isə ABŞ nümayəndəsinin Azərbaycanın öz
qonşuları ilə qarşılıqlı münasibətləri
barədə sözlərinə diqqət yetirək. Mən
növbəti dəfə vurğulamaq istərdim ki, Azərbaycanın
xarici siyasəti onunla həmhüdud ölkələrlə
mehriban qonşuluq və sülh münasibətlərinə əsaslanır.
Biz onların daxili işlərinə qarışmırıq
və özümüzə münasibətdə də bunu tələb
edirik. Rusiyaya gəldikdə isə, bu ölkə bizim ən
yaxın qonşumuzdur və onunla münasibətlər Azərbaycanın
xarici siyasətində həmişə xüsusi bir vektor
olmuşdur. Ölkələrimiz arasında
qarşılıqlı anlaşma vardır. Ortaya
çıxan bütün məsələlər yalnız
danışıqlar və bərabərhüquqlu dialoq yolu ilə
həll edilir. Həllini gözləyən yeganə məsələ
Dağlıq Qarabağ problemidir. Belə hesab etmək
qeyri-obyektiv olardı ki, indiki məqamda Rusiya ilə Azərbaycan
arasında hansısa bir gərginlik vardır. Hərçənd,
istər daxildə, istərsə də xaricdə müəyyən
qüvvələr Azərbaycan ilə Rusiya arasında
münasibətləri korlamaq üçün dəfələrlə
cəhd göstərmişlər. Lakin bu iki dövlətin rəhbərlərinin
müdrikliyi və qarşılıqlı etimadı sayəsində
belə təhriklər uğursuz olmuşdur.
Səfir
Morninqstar hesab edir ki, Azərbaycanın cənubdan İranla və
şimaldan Rusiya ilə qonşu olması guya bizim ölkəmiz
üçün təhlükədir. Hərçənd, o, nədənsə
Azərbaycanın ərazi bütövlüyünə əsas
təhlükəni unutmuşdur. Azərbaycan
torpaqlarının 20 faizini işğal etmiş Ermənistan təkcə
Azərbaycanın ərazi bütövlüyü
üçün başlıca təhlükə deyil, həm
də regionda barıt çəlləyidir. ABŞ-da bu barədə
narahat olmalıdırlar, nəinki bizim qonşumuzun kim
olması barədə. Erməni işğalçılar
bizim torpaqları tərk edib getməyincə regionda hərbi
münaqişənin başlanması təhlükəsi
qaçılmazdır.
Əgər
ABŞ həqiqətən özünü müstəqilliyin
qarantı hesab edir və bizim qeydimizə qalırsa, onda nəyə
görə o, “Azadlığa Dəstək Aktı”na 907-ci
düzəlişi indiyə qədər ləğv etməyib?
Düzdür, Vaşinqton hazırda həmin düzəlişin
qüvvəsini dayandırmışdır, lakin əgər
amerikalılar ikitərəfli münasibətlərin
inkişafında, həqiqətən, bu dərəcədə
səmimi maraqlıdırlarsa, onda nə üçün həmin
düzəlişi birdəfəlik ləğv etmək istəmirlər?
Yaxud, nə üçün ABŞ Ermənistana təsir
göstərmir ki, o, Azərbaycanın işğal olunmuş
torpaqlarını tərk etsin? Axı, elə hallar məlumdur
ki, ABŞ-ın mənafeyi bunu tələb edəndə dərhal
praktiki fəaliyyətə başlayıb. Məsələn,
Liviyada ABŞ və NATO suveren dövlətə qarşı
güc tətbiq etmək aksiyasına başladılar,
özü də BMT Təhlükəsizlik Şurasının
müvafiq sənədinin mürəkkəbi qurumamış.
Bircə anda müvafiq qərar qəbul edildi və operativ
şəkildə həyata keçirildi. Yaxud, İraqı və
keçmiş Yuqoslaviyanı xatırlayaq, orada ABŞ BMT Təhlükəsizlik
Şurasının qərarlarını gözləmədən
güc tətbiq etmişdir. Bəs səbəb nədir ki,
ABŞ Ermənistan tərəfdən Azərbaycana münasibətdə
beynəlxalq hüququn pozulmasına bu dərəcədə
laqeyddir? Mənim fikrimcə, ABŞ səfiri ilk növbədə,
Azərbaycan ictimaiyyəti üçün məhz bu məsələləri
aydınlaşdırmalı idi, - iyirmi ildən artıqdır
ki, bu məsələlər, o cümlədən elə
Morninqstarın ölkəsinin təqsiri üzündən
öz həllini tapmır.
-
Qarabağ mövzusunu davam etdirək. Müsahibəsindən
görünür ki, Azərbaycanın daxili işlərinə
açıq-aşkar müdaxilə edən Morninqstar
Qarabağla əlaqədar isə birbaşa cavabdan
yayınır. Başa düşürük ki,
Ş.M.Taleyranın məşhur ifadəsinə görə,
dil diplomata fikirlərini gizlətmək üçün
verilmişdir. Lakin nədənsə bu prinsip Qərb, o
cümlədən Amerika diplomatlarında yalnız Qarabağ
münaqişəsinə münasibətdə
özünü göstərir. Nə üçün? Bundan əlavə,
səfir Ukrayna hadisələri ilə əlaqədar
ABŞ-ın Cənubi Qafqazda fəallaşmasının zəruri
olduğunu qeyd edir. Bu barədə sizin fikriniz necədir?
- Atəşkəs
rejiminin 20 illiyi bu yaxınlarda tamam olmuşdur. Bu müddətdə
Azərbaycan münaqişənin sülh yolu ilə tənzimlənməsi
üçün çox səy göstərmişdir. Biz
ATƏT-in Minsk qrupu ilə sıx əməkdaşlıq edir
və sülhə nail olmaq üçün bütün
imkanlardan istifadə etməyə
çalışırıq. Lakin çox təəssüf
ki, hələ nəticə yoxdur. Nə üçün?
Cavab sadədir. Ona görə ki, ABŞ-ın heç də
sonuncu rol oynamadığı ATƏT-in Minsk qrupu guya təcavüzkarı
işğal etdiyi torpaqlardan çıxıb getməyə məcbur
edə bilmir.
Məlum
olduğu kimi, Qərbin bütün siyasi strukturları Azərbaycan
torpaqlarının işğal edilməsi faktı ilə
razıdırlar. Lakin onların hamısı ABŞ-ın təsiri
ilə tərəfləri bu problemi sülh yolu ilə həll
etməyə çağırırlar. Ermənistan
yaxşı görür ki, ATƏT-in Minsk qrupunun üzvləri
olan ölkələr bu problemin həllində fəallıq
görüntüsü yaradır, əslində isə özlərinin
fəaliyyətsizliyi ilə təcavüzkarın bu
münaqişənin həllini uzatmasına kömək edirlər.
Hətta
sıravi obıvatel də şübhə etmir ki, əgər
hər hansı qonşu dövlət ATƏT-in Minsk qrupunun
üzvləri olan ölkələrin ərazisinin bir hissəsini
zəbt edərsə, həmin ölkə dərhal bu
işğala cavab olaraq öz silahlı qüvvələrinin
bütün gücünü tətbiq edər. Ermənilərin
təcavüzünə isə onlar nədənsə
barmaqarası baxırlar. Sizcə bu, ikili standartların
aşkar təzahürü deyilmi?
Lakin fakt
faktlığında qalır – amerikalılar beynəlxalq
hüquq normalarını təcavüzkara münasibətdə
tətbiq etməkdə fəallıq göstərməyi zəruri
hesab etmirlər. Bunun əvəzinə onlar erməni
işğalçıların hərəkətlərini sanki
təşviq edirlər.
ABŞ
Konqresi Dağlıq Qarabağ separatçılarına hər
il maddi yardım göstərir. Müxtəlif məlumatlara
görə 1998-ci ildən bəri bu tanınmamış rejimə
83 milyon dollar məbləğində maddi yardım
ayrılmışdır. Faktiki yardımın həcmi isə
40 milyon dollar olmuşdur. Bundan əlavə, 1992-ci ildən bu
günə qədər ABŞ Ermənistana 2 milyard dollardan
artıq maliyyə yardımı göstərmişdir. Bu pulun
hansı hissəsinin separatçı rejimə
çatması məlum deyil. Keçən il ABŞ Konqresinin
Alt komitəsi qondarma “Dağlıq Qarabağ Respublikası”na
maliyyə yardımının həcmini artıraraq 2 milyon
dollardan 5 milyon dollara çatdırmağı təklif
etmişdi. Sual edilir: Nə üçün? Əgər
ABŞ həqiqətən beynəlxalq hüququn zəfər
çalmasını istəyirsə, onda separatçılara
kömək etməyin və üstəlik, onları maliyyələşdirməyin
nə mənası var?
Heç
kəs üçün sirr deyildir ki, ABŞ Dağlıq
Qarabağ münaqişəsi həll edilənə qədər
Ermənistanla sərhədlərin açılması məqsədilə
Türkiyəyə böyük təzyiq göstərir.
Amerikalılar belə səylər göstərərkən
yaddan çıxarmamalıdırlar ki, bu sərhədlər
Azərbaycan ərazilərinin Ermənistan tərəfindən
işğal edilməsi ilə əlaqədar
bağlanmışdır. Türkiyə rəhbərliyi daim bəyan
edir ki, işğal edilmiş rayonlar azad olunmayınca Ankara
öz qərarını dəyişməyəcəkdir.
ABŞ isə məlum olmayan səbəblərə görə
belə hesab edir ki, əgər təcavüzkara münasibətdə
güzəştə gedilərsə, bu, onu kompromis cavab
addımı atmağa məcbur edər. Əlbəttə,
amerikalıların məntiqi heyrət doğurur, mən deyərdim
ki, bu məsələdə, ümumiyyətlə, məntiq
yoxdur. Hamıya aydındır ki, ABŞ sərhədlərin
açılmasına çalışmaqla heç də
Qarabağ münaqişəsini həll etmək məqsədi
güdmür. Onun yalnız bir məqsədi var: Ermənistanı
öz təsir dairəsinə daxil etmək. Vaşinqton bu
cür dolaşıq oyunlar oynayarkən başa düşməlidir
ki, bütün bunlar kənardan kifayət qədər
açıq görünür. ABŞ səfirindən
soruşmaq istərdik: onun dövləti nə vaxta qədər
separatçıları təşviq edəcək və eyni
zamanda, özünü elə göstərəcək ki, guya
münaqişənin həll olunmasını ürəkdən
istəyir?
ABŞ-ın
bu cür hərəkətlərinin daha bir aşkar məqsədi
var: Azərbaycan ilə Türkiyə arasında münasibətləri
korlamaq. Bu geosiyasi oyunları başa düşməmək
üçün nə qədər sadəlövh olmaq
lazımdır!
Qərbdə,
o cümlədən ABŞ-da başa düşməlidirlər
ki, Ermənistan tərəfindən işğal olunmuş ərazilər
azad edilməyincə Azərbaycan başqa dövlətin
forpostu olan bu ölkə ilə, - nə qədər vədlər
verilsə də, - heç vaxt əməkdaşlıq etməyə
razı olmayacaqdır.
Ukrayna
hadisələri ilə əlaqədar ABŞ-ın Cənubi
Qafqazda diplomatik fəallaşması barədə səfirin
sözləri təəccüb doğurmaya bilməz. O, elə
belə də deyir: Ukrayna böhranından sonra Dağlıq
Qarabağ probleminin həlli məsələsində bizim
mövqeyimiz daha əhəmiyyətli olmuşdur. Beləliklə,
o etiraf edir ki, ABŞ Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq
Qarabağ münaqişəsinin həlli üçün
indiyə qədər lazımınca səy göstərməmişdir.
Qərb
birdən-birə ayılmışdır ki, Ukraynanın ərazi
bütövlüyü məsələsində beynəlxalq
prinsipə riayət edilməlidir. Azərbaycana münasibətdə
bu prinsip, eləcə də “təcavüzkar” ifadəsi nədənsə
bütün beynəlxalq sazişlərdən və beynəlxalq
təşkilatların sənədlərindən pozulur.
Buna
görə də amerikalı diplomatın bu fikrinin səmimi
etiraf, yoxsa heç nə ilə təsdiqlənməyən
növbəti bəyanat olmasını deməyə çətinlik
çəkirəm. Əgər bu, səmimi etirafdırsa, onda
çox məsələlərə yenidən baxmaq lazım gələcək,
əks halda Morninqstarın bu sözləri heç bir öhdəlik
doğurmayan növbəti bəyanatdır.
-
Morninqstar qeyd edir ki, Azərbaycanda hakimiyyət monolit deyildir,
bu hakimiyyətdə Azərbaycan-Amerika münasibətlərini
korlamağa çalışan qüvvələr var, ölkənin
xarici siyasət xəttinə baxışlar müxtəlifdir.
O hesab edir ki, iqtidarın bəzi nümayəndələri qərbpərəst
əhval-ruhiyyədədir və ölkənin gələcəyini
Qərb ilə sıx əlaqələrdə görür,
lakin başqa qüvvələr – Qərbin əleyhinə
olanlar da vardır. Bu barədə nə deyə bilərsiniz?
- Bu, səfirin
növbəti yanılmasıdır. Onun sözlərinin həqiqətlə
heç bir əlaqəsi yoxdur. Prezident İlham Əliyevin
komandası kifayət qədər monolitdir. Azərbaycanın
uğurlu xarici və daxili siyasəti bu cür iyrənc
insinuasiyalara ən yaxşı cavabdır. Ölkə
hökuməti tarazlaşdırılmış xarici siyasət
yürüdür və milli mənafelərin tələb
etdiyi kimi hərəkət edir. Azərbaycanın
tarazlaşdırılmış xarici siyasətini hakimiyyətdə
monolitliyin olmaması kimi qələmə vermək arzuedilənin
həqiqət kimi təqdim edilməsi cəhdidir, bəlkə
də təhrikçilikdir. Hökumət xarici siyasətini
müəyyən edərkən ayrı-ayrı şəxslərin
simpatiyalarını və antipatiyalarını əsas
götürmür, ölkənin həyati mənafelərini rəhbər
tutur. Bu mənafelər Azərbaycan Respublikasının Milli Təhlükəsizlik
Konsepsiyasında aydın yazılmışdır. ABŞ səfiri
istəsə bu sənədlə tanış ola bilər.
Görünür,
səfir belə bir fikir söyləməklə öz ölkəsinin
təcrübəsindən çıxış edir, orada
ABŞ-ın siyasi elitası arasında xarici siyasətin bu və
ya digər istiqaməti barəsində ciddi fikir
ayrılıqları mövcuddur. Əyani misal kimi bir faktı
xatırlamaq olar ki, ABŞ Prezidenti düz bir il ərzində
Azərbaycanda səfir təyin edə bilmədi. Məgər
bu fakt ABŞ-ın siyasi elitasında aşkar ziddiyyətlərin
göstəricisi deyilmi? Bu fakt onu sübut edir ki, ABŞ-ın
Cənubi Qafqazda xarici siyasəti erməni lobbiçilərinin
əhval-ruhiyyəsindən nə qədər
asılıdır. Zənnimcə, hər şeyi öz
adı ilə adlandırmaq lazımdır və səfir bunu
başqalarından daha yaxşı bilməlidir.
- ABŞ
səfirinin Ukraynada Maydan hadisələri barədə sözləri
də suallar doğurur. Cənab Morninqstarın fikrincə, bu
hadisələrdən müvafiq nəticələr
çıxarmaq və ibrət dərsi almaq lazımdır.
Sizin fikrinizcə, səfir nəyə eyham vurur?
-
Morninqstar haqlıdır, Ukrayna hadisələri hər bir
suveren dövlət üçün dərs olmalıdır.
Bu hadisələr bizim inkişaf yolumuzun düzgün
olmasını bir daha sübut edir. Demokratiya uzun və
çox mürəkkəb prosesdir, ona can atmaq lazımdır,
lakin bunu səliqə ilə etmək və hərtərəfli
ölçüb-biçmək lazımdır. Avantüra və
emosional çıxışlar, kənardan
qızışdırılan qüvvələr heç vaxt
ölkədə sabitliyin bərqərar olmasına və
inkişafa şərait yaratmayacaqdır. Biz uzun illər boyu
bu dərsləri öyrənirik. Maydanda baş verən faciəli
proseslərdə Qərbin fəal iştirakı göz
qabağındadır. Qərb nümayəndələri pozucu
qüvvələri hüquqazidd hərəkətlərə
açıq təhrik edir, Kiyevdə qanuni hakimiyyətə
qarşı etiraz aksiyalarında iştirak edir,
nümayişçiləri dəstəkləyir, Ukraynanın
o vaxtkı Prezidenti Yanukoviçə qarşı sanksiyalar tətbiq
ediləcəyi barədə hədələyirdilər.
Bütün bu hərəkətləri suveren ölkənin
daxili işlərinə bilavasitə və kobud müdaxilə
kimi səciyyələndirmək olar. ABŞ və Aİ gizlətmirdilər
ki, onlar Prezident Yanukoviçi devirmək və onların maraqlarına
cavab verən qüvvələri hakimiyyətə gətirmək
üçün hər cür səy göstərirlər.
Onlar buna 1990-cı illərin əvvəlindən
hazırlaşırdılar. Təsadüfi deyildir ki, ABŞ
Dövlət Departamentinin rəsmi nümayəndəsi V.Nuland
bəyan etmişdir ki, ABŞ hakimiyyət orqanları 1991-ci
ildən bəri Ukraynada demokratik proseslərə 5 milyard dollar
xərcləmişlər. Lakin təcrübə göstərir
ki, əksər hallarda bu pullar dağıdıcı qüvvələrin
yaradılmasına xərclənir. Ukraynada qeyri-hökumət
təşkilatlarının və millətçi qüvvələrin
fəaliyyətinin Qərb tərəfindən maliyyələşdirilməsinin
hansı fəlakətə gətirib çıxarması
heç kəsdə şübhə doğurmur.
Müqayisə
üçün demək istəyirəm ki, müxtəlif
vaxtlarda bizə də informasiya daxil olurdu ki, müəyyən
qüvvələr ölkəmizdə də buna oxşar
ssenariləri reallaşdırmağa cəhd göstərirlər.
Ekspertlərin və analitiklərin fikrincə, 2013-cü ilin
baharında “feysbuk inqilabı” üçün 3 milyon dollardan
artıq vəsait sərf edilmişdir. Özü də bu,
demokratiyanın dəstəklənməsi kimi qələmə
verilir. Gərək siyasi cəhətdən tam savadsız
olasan ki, bu qondarma “inqilab” arxasında nələr gizləndiyini
başa düşməyəsən. Bütün ərəb
dünyası gözümüzün qabağındadır.
Bu və
ya digər dövlətdə demokratik təsisatların təşəkkülünə
kömək etmək müsbət addımdır, lakin
yalnız o zaman ki, həmin niyyətlər vətəndaş cəmiyyətinin
maraqlarına xidmət etsin, “nüfuz agentləri” və ya
“beşinci kolon” xarici dövlətlərin xüsusi xidmətləri
tərəfindən qarşıya qoyulmuş vəzifələri
yerinə yetirəndə yox.
Maydan
hadisələri göstərdi ki, ölkələrin daxili
işlərinə müdaxilə və onları qonşularla
münaqişəyə sövq etmək sonda faciəli nəticələrə
gətirib çıxarır. İnkişafın təbii
dinamikasını pozmaq və demokratiyanı zorakı
üsullarla bərqərar etmək olmaz. Başa düşmək
lazımdır ki, demokratiyanın güclə tranziti
strategiyası demokratik təsisatların inkişafına gətirib
çıxara bilməz, əksinə, nəticələri məlum
olmayan yeni münaqişələr yaranmasına kömək
edir. Belə təcrübə həmişə bu təşəbbüsü
irəli sürənlərin özləri üçün
qanlı sonluqla bitir. Bu gün Ukrayna öz dövlətçiliyini
itirmək təhlükəsi ilə üzləşmişdir,
lakin münaqişənin tənzimlənməsi
üçün Qərb tərəfdən praktiki tədbirlər
görülməsi müşahidə olunmur. Bəs,
Ukraynanın siyasi və kriminal qruplarını bu cür canfəşanlıqla
demokratik inqilaba çağıranlar və bunun
üçün sanballı məbləğlər
ayıranlar indi haradadırlar?
Qərb
özünün, necə deyərlər, “gözaltı etdiyi”
ölkələrdə öz agentlərinə mövcud
hakimiyyətdən necə yaxa qurtarmaq, Qərbi qane etməyən
hakimiyyəti hansı üsullarla devirmək, necə inqilab etmək
barədə təlimatlar verir. Lakin “beşinci kolon” fəaliyyətə
başlayan kimi Qərb dərhal özünün bütün
təbliğat arsenalını onun nəzarət etdiyi
dağıdıcı qrupların dəstəklənməsinə
səfərbər edir.
Səfir
Morninqstar Azərbaycan barədə heç narahat olmasın və
həyəcan keçirməsin. Biz özümüz
üçün çoxdan lazımi nəticələr
çıxarmışıq, özü də bunlar heç
də “ən pis” nəticələr deyil. Daha dəqiq desək,
biz həmin nəticələri hələ 2003-cü və
2005-ci illərdə çıxarmışıq. Tarix təkrarlanır
və biz həmin qanunauyğunluğu növbəti dəfə
Ukrayna nümunəsində izləyirik. Ukraynanın
bugünkü qarmaqarışıqlıqdan sonra özünə
gəlməsi üçün hələ çox vaxt
lazımdır.
- Səfir
Morninqstar müsahibəsində korrupsiyaya qarşı
mübarizə məsələsinə də toxunur. O, iddia
edir ki, bu mübarizə seçmə xarakter
daşıyır və əsasən məişət
korrupsiyasına aiddir. Məsələnin bu cür qoyuluşu
həqiqəti nə dərəcədə əks etdirir?
- İcazə
verin, məsələnin bu şəkildə qoyuluşu ilə
razılaşmayım. Azərbaycanda korrupsiyaya qarşı
mübarizə sistemli xarakter daşıyır, o cümlədən
də səhiyyə və təhsil sahələrində. “ASAN
xidmət”in yaradılması buna sübutdur. Bu, dövlət
orqanlarının fəaliyyətində şəffaflığın
təmin edilməsi və korrupsiyaya qarşı mübarizə
sahəsində son onilliyin ən əhəmiyyətli
institusional islahatıdır. O, Qərbin özü
üçün də nümunə ola bilər. 2013-cü
ilin yanvarında fəaliyyətə başlayandan bəri 1
milyon 711 min nəfər “ASAN xidmət”dən istifadə
etmişdir.
Azərbaycan
ABŞ Prezidenti Barak Obamanın təşəbbüsü ilə
yaradılmış Açıq Hökumət Tərəfdaşlığına
qoşulmuş birinci ölkədir. İqtisadi Əməkdaşlıq
və İnkişaf Təşkilatı, “Transparency
International” kimi ixtisaslaşdırılmış beynəlxalq
təşkilatların əksəriyyəti Azərbaycanda
korrupsiyaya qarşı mübarizə sahəsində fəaliyyəti
yüksək qiymətləndirmişdir. “Transparency
International” tərəfindən aparılmış son tədqiqatlara
görə, ölkə əhalisinin 68 faizi korrupsiyaya
qarşı mübarizə sahəsində
görülmüş tədbirləri səmərəli hesab
edir. Bundan əlavə, vətəndaş cəmiyyəti təsisatlarının
korrupsiyaya qarşı mübarizəyə və
maarifçiliyə cəlb edilməsi üçün
“İctimai iştirakçılıq haqqında” Qanun qəbul
edilmişdir. Preventiv tədbirlərə gəldikdə isə,
təkcə 2013-cü ildə korrupsiya ilə bağlı 201
iş, 2014-cü ilin ilk beş ayı ərzində isə 66
iş məhkəməyə verilmişdir.
Gördüyümüz kimi, bu məsələdə də səfirin
rəyi qərəzlidir. Mənim fikrimcə, göstərilən
rəqəmlər sizin suala ən yaxşı cavabdır.
- Səfir
Morninqstar hesab edir ki, Azərbaycanda hakimiyyət orqanları demək
olar ki, bütün istiqamətlərdə QHT-lərin fəaliyyətinə
ciddi əngəllər törədir, Vergilər və
Ədliyyə nazirlikləri isə daim onları yoxlayırlar.
Bu ittihamlar nə dərəcədə əsaslıdır?
- Mən hələ
keçən il bir müsahibəmdə qeyd etmişdim ki,
qeydiyyatdan keçmiş beynəlxalq təşkilatlarla
yanaşı, qeydiyyatdan keçməmiş təşkilatlar
da fəaliyyət göstərir. Təbii ki, onların fəaliyyəti
şübhə doğurur. Eyni zamanda, qeydiyyatdan
keçmiş beynəlxalq QHT-lərin maliyyə hesabatı
praktiki olaraq yoxdur. Xarici donorlardan alınan qrantların və
ianələrin çox hissəsinin nəyə xərclənməsi
əslində məlum deyildir. Bu məsələdə şəffaflıq
yoxdur. Qüvvədə olan qanunvericiliyə görə, yerli
və xarici QHT-lərin gəlirləri və xərcləri
barədə informasiya dövlət sirri və ya kommersiya sirri
ola bilməz. Onlar hər il Maliyyə Nazirliyinə müvafiq
hesabat təqdim etməli, nazirlik isə qanunun tələblərinin
yerinə yetirilməsinə ciddi nəzarət etməlidir.
Bütün sivil ölkələrdə bu cür qayda
vardır. Bəzi hallarda belə təşkilatların həqiqi
məqsədləri gizli qalır. Hökumət milli mənafelərin
müdafiə edilməsi məqsədilə bu işdə
qayda yaratmağa, müəyyən addımlar atmağa
çalışanda yerli QHT-lər və onların beynəlxalq
himayədarları dərhal hay-küy qaldırır, söz və
toplaşmaq azadlığının pozulmasından dəm
vurmağa başlayırlar.
Aparılmış
araşdırmalar göstərir ki, hətta qrantlar qeydiyyata
alınandan sonra da iri maliyyə vəsaitləri
ayrılması davam edir, bu vəsaitlər haqda məlumat
verilmir. Maliyyə axınları barədə informasiyanın
olmaması latent korrupsiya təzahürlərinə dəlalət
edir. Bəzi beynəlxalq QHT-lər əslində onların
mandatlarına uyğun olmayan məsələlərlə məşğul
olurlar. Onlar rəsmən müəyyən qrant layihəsi elan
edir, əslində isə tamamilə başqa, çox vaxt
dağıdıcı məqsədlər üçün vəsait
ayırırlar.
- Sirr
deyildir ki, son vaxtlar bəzi xarici QHT-lərin nümayəndələrinin
maliyyə əməliyyatları ilə ölkədə
dağıdıcı qüvvələrin fəallaşması
arasında sinxron əlaqə müşahidə olunur. ABŞ
Milli Demokratiya İnstitutunun Azərbaycandakı nümayəndəliyinin
keçmiş rəhbərinin fəaliyyəti yəqin ki,
yadınızdadır. Bu cür hərəkətlər Azərbaycanın
daxili işlərinə qarışmaq deyildirmi?
- Bir daha
vurğulamaq istəyirəm ki, ölkəmizdə fəaliyyət
göstərən beynəlxalq QHT-lər öz fəaliyyətlərini
Azərbaycan qanunlarının tələblərinə
müvafiq şəkildə təşkil etməlidirlər.
Beynəlxalq QHT-lərin əsas məqsədlərindən
biri ölkənin daxili işlərinə qarışmaq,
qanunazidd hərəkətlərə təhrik etmək, öz
fəaliyyətinə siyasi don geydirmək deyil, vətəndaş
cəmiyyəti təsisatlarının inkişafına kömək
etməkdir.
Bu suala rəqəmlərlə
cavab vermək istərdim. ABŞ-ın IREX, ABA, NDI, Revenue Watch
Institute, USAID, NED kimi qeyri-hökumət təşkilatlarının
Azərbaycandakı filialları və nümayəndəlikləri
2003-2013-cü illərdə yerli QHT-lərə təqribən
25 milyon dollar məbləğində qrantlar
ayırmışlar.
Bundan əlavə,
təqribi hesablamalara görə, Soros Fondu və onunla əlaqədar
təşkilatlar 1996-cı ildən bəri Azərbaycan QHT-lərinə
təqribən 50 milyon dollar vəsait ayırmışlar. Fond
ölkəmizdə fəaliyyətini rəsmən hələ
2012-ci ildə dayandırmasına baxmayaraq, QHT sektorunun maliyyələşdirilməsini
dayandırmamışdır. O, özü ilə affinasiya
edilmiş təşkilatlar vasitəsilə maliyyələşdirməni
davam etdirir. Xatırlatmaq istəyirəm ki, Soros Fondunun –
Açıq Cəmiyyət İnstitutunun Yardım Fondunun fəaliyyətini
dayandırmasına səbəb iqtidar ilə onun
qarşılıqlı münasibətləri deyil, məhz
yerli QHT-lərə ayrılmış pullarla bağlı
korrupsiya qalmaqalları olmuşdur. Bu işin təşəbbüsçüləri
isə radikal müxalifətçi partiyaların mənafelərinə
xidmət edən yerli QHT-lər idi. Fondun baş ofisi bu
qalmaqaldan diqqəti yayındırmaq üçün belə
bir addım atmağa məcbur olmuşdu. Bu, aysberqin yalnız
görünən hissəsidir.
Morninqstar
iddia edir ki, vətəndaş cəmiyyəti institutlarına,
beynəlxalq və xarici QHT-lərə təzyiq göstərilir.
Vergilər Nazirliyi və Ədliyyə Nazirliyi onları
yoxlayır. Sırf məntiqdən çıxış etmək
lazımdır: Məgər bu nazirliklər onları
yoxlamalı deyilmi? Belə halda ABŞ-da Vergilər Nazirliyi və
Ədliyyə Nazirliyi necə hərəkət edərdi?
Axı, ABŞ qanunvericiliyi də qanunun pozulmasına görə,
ən ciddi tədbirlər nəzərdə tutur.
- Sonuncu
sual. ABŞ səfiri hesab edir ki, Azərbaycanda söz və
toplaşmaq azadlığı sahəsində ciddi problemlər
vardır. Guya hakimiyyət orqanları vətəndaşların
öz iradələrini müstəqil ifadə etməsinə
mane olur və müasir vətəndaş cəmiyyətinin təşəkkülü
yolunda əngəllər yaradır. Səfir guya Qərb dəyərlərinin
daşıyıcıları olan vətəndaşların təqib
edilməsinə görə xüsusi təəssüflənir.
Bu barədə siz nə deyə bilərsiniz?
- Sizin
sualınıza sualla cavab verəcəyəm. Siz deyin,
ABŞ-ın özündə söz azadlığına və
insan hüquqlarına riayət edilməsi baxımından hər
şey qaydasındadırmı? Sadəcə məsələ
bu problemə hansı rakursdan və hansı niyyətlə
baxmağımızdan asılıdır. Elə həmin Birləşmiş
Ştatları götürək. Quantanamoda və
ABŞ-ın Avropadakı başqa məxfi həbsxanalarında
amerikalı əsgərlərin müsəlman əsirlərə
necə işgəncələr verməsini bütün
dünya dəhşət içində müşahidə
edirdi. Sonradan məlum oldu ki, məhbusların əksəriyyətinin
cinayətlərdə və terrorizmdə, ümumiyyətlə,
əli olmamışdır, onları Amerika xüsusi xidmətlərinin
anlaşılmaz gümanları əsasında həbs
etmişlər. İnsanlar qandallanmış və uzun müddət
ən dəhşətli şəraitdə saxlanmışlar.
ABŞ-da və Avropada “Uoll Striti zəbt et”, “Frankfurtu zəbt
et” və başqa etiraz aksiyalarını xatırlamaq olar. Bu
ölkələrin polisinin nümayişçilərlə
necə kobud və qəddar rəftar etməsini dünya
ictimaiyyəti unutmamışdır. Bəs bu yaxınlarda
Belçikada və Almaniyada nümayişlər zamanı
polisin həddi aşan hərəkətlərini necə izah
etmək olar? Axı, adlarını çəkdiyimiz ölkələrin
hamısı inkişaf etmiş vətəndaş cəmiyyətinə
malik olan demokratik ölkələr hesab edilir.
Son illərdə
ABŞ-ın nəinki ayrı-ayrı şəxslərə,
hətta bütöv dövlətlərə münasibətdə
beynəlxalq hüquq normalarını pozması ilə
bağlı təkzibedilməz faktlar vardır. Avropa dövlətlərinin
başçılarının telefon söhbətlərinin
dinlənilməsi halları buna parlaq nümunədir. Bəs,
özündə insan hüquqlarının çox kobud şəkildə
pozulması ilə bağlı çoxsaylı faktlar
olduğu halda, ABŞ nə üçün başqalarına
demokratiya dərsi keçməyə çalışır?
Azərbaycan
Respublikasında insanların bütün hüquq və
azadlıqları təmin edilmişdir. Müxalifət
partiyaları fəaliyyət göstərir, müxalifət qəzetləri
nəşr edilir. Müxalifət partiyaları öz fikirlərini
söyləmək və qanun çərçivəsində
kütləvi toplantılar keçirmək üçün hər
cür imkana malikdirlər. Polisin icazəsiz aksiyaların
qarşısını alması normal haldır, çünki
hamı qanun qarşısında bərabərdir və qanunun
tələblərinə hamı riayət etməlidir. Hakim
partiya da qanunun müddəalarına riayət edir və biz
qanunun pozulmasını təşviq etmək niyyətində
deyilik.
Qərb dəyərlərinin
daşıyıcıları anlayışına gəldikdə
isə, səfir Morninqstarın konkret kimi nəzərdə
tutduğunu bilmirəm. Mənə belə bir kateqoriya məlum
deyil. Vətəndaşların iki kateqoriyası var. Birinci –
ölkənin qanunlarına hörmətlə yanaşanlar,
ikinci – öz tamahkar məqsədlərini təmin etmək
üçün üçüncü qüvvələrin əlində
alətə çevrilməyə hazır olan şəxslər.
Onların dəqiq dəyərlər sistemi yoxdur. Bu cür
adamlar Şərqdə də var, Qərbdə də və mənim
fikrimcə, səfirin bu cür bölgü aparması bizim
milli dəyərlərə açıq-aşkar hörmətsizlik
təzahürüdür.
Nəhayət, Amerika səfirini bizə necə yaşamaq lazım olduğunu öyrətməkdən əl çəkməyə çağırmaq istərdim. Əgər tərəflər bir-birinə hörmət etməsələr, bir-birini başa düşməsələr onların münasibətləri heç vaxt yaxşı nəticə verməyəcəkdir. Bizə saxta təbəssümlər lazım deyil. Bizə səmimi tərəfdaşlar lazımdır. Biz öz dostluğumuzu dəfələrlə sübut etmişik və səfir Morninqstar bunu yaxşı bilir. Azərbaycan xalqı adekvat münasibət gözləyir.
- Sağ olun.
Azərbaycan.-2014.- 27 may.- S.4;5.