Seyidzadələr
nəslinin iki qanadı
Xalqımızın fəxr etdiyi, adını uca tutduğumuz ziyalılardan biri də əməkdar mədəniyyət işçisi, tanınmış jurnalist, milli kino sənətimizin inkişafında böyük xidmətləri olmuş, görkəmli ictimai xadim, diplomat, tərcümə məktəbinin banilərindən biri, xeyirxah əməllər sahibi Bağır Mirqasım oğlu Seyidzadədir.
B.Seyidzadə cəmiyyətə hər zaman nümunə olacaq bir ömür yaşamışdır. Tükənməz məhəbbət, unudulmaz xatirələr, saysız-hesabsız "sağ ollar" qazanmış, bütün varlığı ilə xalqına bağlı olmuş, mütərəqqi fikirləri, xeyirxah əməlləri, cəsarətli təşəbbüsləri ilə milyonların qəlbində unudulmaz izlər qoymuşdur. Müstəsna qayğıkeşlik, səmimiyyət, alicənablıq, nikbinlik onu ətrafdakılara doğmalaşdıran və sevdirən keyfiyyətlər olmuşdur.
Bağır Seyidzadə 1912-ci ildə qədim Azərbaycan şəhəri İrəvanda dünyaya gəlmişdir. Kiçik yaşlarından zəhmətə qatlaşan bu yeniyetmə 14 yaşında Bakıda toxuculuq fabrikində əmək fəaliyyətinə başlamışdır. Lakin oxumaq, savadlı olmaq fikri bu gənci bir an da olsun rahat buraxmamışdı. Ali təhsil almaq onun ən böyük arzusu idi. Elə bu həvəslə də Bağır Bakıda 1926-cı ildə axşam işçi fakültəsində (rabfak) oxumuş, gündüzlər isə fabrikdə işləmişdir. Dörd ildən sonra işçi fakültəsini müvəffəqiyyətlə bitirmiş və bir neçə ay "Kəndli" qəzetində korrektor işləmişdir. Kim bilir, bəlkə elə bu qəzet redaksiyasında çalışarkən onda jurnalistikaya, tərcüməçiliyə, yazıb-yaratmağa meyil yaranmışdı. Çünki o, sonralar müxtəlif təşkilatlarda işləsə də, son dayanacağı Azərbaycan Teleqraf Agentliyi olmuşdur.
...1930-cu ildə B.Seyidzadə Azərbaycan Sənaye İnstitutuna daxil olur, neft texnologiyası fakültəsində neft emalı sahəsində mühəndis-texnoloq ixtisası üzrə təhsil alır. İnstitutda oxuyarkən 1932-ci ildən "Gənc işçi" qəzetində tərcüməçi, buraxıcı, şöbə müdiri, məsul katib, redaktor müavini və redaktor işləyir.
1940-cı ildə Bağır Seyidzadə Azərbaycan Gənclər İttifaqı Komitəsinin üzvü, sonra təbliğat və təşviqat üzrə MK katibi və büro üzvü seçilir. 1943-1944-cü illərdə Azərbaycan Komsomolu Mərkəzi Komitəsinin ikinci katibi olur. Həmin vəzifədə çalışarkən gənclərin tərbiyəsi, onların şəxsiyyət kimi formalaşması ilə bağlı böyük iş aparır.
İkinci Dünya müharibəsi başlanandan sonra B.Seyidzadə dəfələrlə döyüş bölgələrində olur, ədəbiyyat və incəsənət xadimlərinin əsgərlərlə görüşlərini təşkil edir. O, harada, hansı vəzifədə çalışırdısa, özünü bacarıqlı və prinsipial işçi, təcrübəli təşkilatçı kimi göstərirdi.
B.Seyidzadə uzun illər respublikada rəhbər vəzifələrdə olmuşdur. Moskvada ali diplomatiya kurslarını bitirdikdən sonra İranda (Cənubi Azərbaycanda), Makuda SSRİ-nin vitse-konsulu, sovet hərbi hissəsində komissar işləmiş, Təbriz şəhərində baş konsul vəzifəsini icra etmiş, bu çətin və mürəkkəb işin öhdəsindən bacarıqla gəlmişdir. Cənubi Azərbaycanda milli hökumətin qurulmasında böyük xidməti olmuşdur. Sonralar Bağır müəllim milli hökumətin ali mükafatı - "21 Azər" ordeni ilə təltif edilmişdir.
Təbrizdə konsulluq bağlandıqdan sonra B.Seyidzadə 1948-ci ilin dekabr ayında İrandan qayıdır. O, artıq Yaxın Şərq üzrə ixtisaslaşmış mütəxəssis kimi Türkiyəyə getməli idi. Lakin M.C.Bağırov belə qərara gəlir ki, Bağır Seyidzadə Azərbaycanda qalıb işləməlidir. Beləliklə, 1949-cu ilin fevral ayında o, Azərbaycan kinematoqrafiya naziri vəzifəsinə təyin olunur.
Bu elə bir dövr idi ki, hamı müharibənin törətdiyi fəsadları aradan qaldırmaqla, xalq təsərrüfatını bərpa etməklə məşğul idi. Təbii ki, ağır, çətin vəziyyət ölkədə kino işinin təşkilinə, kinolaşdırmanın yenidən qurulmasına öz mənfi təsirini göstərməyə bilməzdi. Respublikanın əksər kinoteatrlarında, xüsusilə rayon mərkəzlərində kino baxışlarının keyfiyyəti aşağı idi. Bir çox kənd və rayon kinoqurğularında ekran belə yox idi. Kinomexaniklər çatışmadığına, elektrik enerjisi olmadığına görə texnoloji avadanlıqlar işləmirdi. Kənd əhalisinə kino xidməti özbaşına buraxılmışdı. Kinematoqrafiya Nazirliyi yerlərdə kino şəbəkəsinin işindəki nöqsanları operativ olaraq aradan qaldıra bilmirdi.
Kinolent qıtlığı bütün ölkədə bədii filmlərin istehsalına imkan vermədiyi üçün Azərbaycanda əsasən sənədli filmlər çəkilirdi. İxtisaslı kadrlar çox az idi. Bədii filmlər üçün ssenarilər demək olar ki, yazılmırdı, yazılanlar da zəif olurdu. 1948-ci il martın 13-də "Sovetskoye iskusstvo" qəzeti (Moskva) respublikamızda istehsal olunan sənədli filmlərin keyfiyyətinin çox aşağı olması barədə "Bakı kinostudiyasında "yerli" və "ittifaq filmləri" başlıqlı tənqidi məqalə dərc etmişdi.
Belə bir vəziyyətdə respublikada kino işinə rəhbər təyin olunan B.Seyidzadənin əvvəlcədən bu sahəyə yaxından bələdliyi olmasa da, qısa vaxt ərzində nəinki kinematoqrafiya məsələlərini öyrənir, həm də problemlərin aradan qaldırılması üçün əlindən gələni əsirgəmir. O, ilk növbədə, əhaliyə kino xidmətini yaxşılaşdırmaq üçün şəhər və rayonlarda, hətta ən ucqar kəndlərdə belə kinolaşdırma işinə diqqəti artırır.
Azərbaycan K(b)P MK Bürosunun 1949-cu il aprelin 16-da keçirilən iclasında "Kinolaşdırmanın vəziyyəti və respublika əhalisinə kino xidmətinin yaxşılaşdırılması üzrə tədbirlər haqqında" məsələ müzakirə edilir, kinematoqrafiyaya yenicə nazır vəzifəsinə təyin olunmuş B.Seyidzadəyə tapşırılır ki, qısa müddətdə mövcud nöqsanları aradan qaldırmaq və respublikada kino işini yaxşılaşdırmaq üçün təcili tədbirlər görsün. Sonrakı illər göstərdi ki, kinematoqrafiya nazirinin səyi və bacarığı öz bəhrəsini verməyə başlamışdı: problemlər qısa müddətə yoluna qoyulmuş, işdə dönüş yaranmışdı.
Bağır Seyidzadənin
kinoda işlədiyi dövrdə iş rejimi ağır idi. Amma başqa
çarə yox idi. Çünki problemlər başdan
aşırdı, onların öhdəsindən gəlmək
lazım idi. Çətin də olsa,
Bağır Seyidzadə bu işləri həvəslə
görürdü.
Yeni nazirin üzərinə
Bakı kinostudiyasında filmlərin istehsalında
dönüş yaratmaq vəzifəsi də qoyulmuşdu. Bağır müəllim
nazir olduğu dövrdə Bakı Kinostudiyasında Bakı
neftçilərinin fəaliyyətindən bəhs edən
"Bakının işıqları" bədii, müxtəlif
mövzularda istehsal olunmuş "Böyük yol", "Hədiyyə
xalçası", "Quba bağlarında", "Tərtərçay
vadisində", "Mingəçevir", "Sovet
Naxçıvanı", "Yeni həyat qurucuları",
"Əməyə eşq olsun!", "Gədəbəyin
sərvəti", "Abşeronun ocaqları", "Səhər
nəğməsi", "Sovet Azərbaycanı", "Azərbaycanın
müalicə ocaqları", "Elmlə dostluq şəraitində",
"Arazın sahillərində", "Gözlərinizi
qoruyun", "Xəzər neftçiləri haqqında
dastan" və s. sənədli və elmi-kütləvi filmlər
yaradılmışdır.
"Sovet Azərbaycanı" sənədli filmini
1950-ci ildə rejissorlardan M.Dadaşov və F.Kiselyov lentə
almışdılar. Bu kino-hekayəti
respublikamızın iqtisadi-mədəni quruculuğundan bəhs
edirdi. Filmdə zəngin tarixi
keçmişimizin ayrı-ayrı səhifələri,
tanınmış əmək adamlarının fədakarlığı
öz əksini tapmışdır.
Həmin filmin siyasi əhəmiyyəti
nəzərə alınaraq hazırlıq dövründən
ekrana buraxılana kimi B.Seyidzadənin nəinki nəzarəti
altında olmuş, həm də bütün təşkilati məsələlərin
operativ həll olunmasında rejissorlara lazımi köməyi əsirgəməmişdir.
1951-ci ildə Fransanın
Kann şəhərində keçirilən IV Beynəlxalq
Kinofestivalında Azərbaycan kino tarixində ilk dəfə
olaraq "Sovet Azərbaycanı" sənədli filminə
elmi- kütləvi və pedaqoji filmlərə görə
münsiflər heyətinin xüsusi mükafatı
verilmişdir.
Bu xəbərlə bağlı Bakı
Kinostudiyasında keçirilən yığıncaqda filmin
uğur qazanmasında B.Seyidzadənin əməyi xüsusi
qeyd edilmişdir.
Uzun illər keçəndən
sonra belə görkəmli rejissor Muxtar Dadaşov Bağır
Seyidzadə haqqında, onun bacarıqlı rəhbər və
gözəl insan olmasından maraqlı xatirələr
söyləyirdi.
"Xəzər neftçiləri
haqqında dastan" tammetrajlı sənədli-bədii film
1953-cü ilin istehsalı olsa da, onun çəkiliş
üçün plana salınması və çəkilişin
başlaması Bağır müəllimin nazir olduğu
dövrə təsadüf etmişdir. Dünyada
ilk dəfə dənizin dibindən neft çıxarmağa
başlayan Bakı neftçilərinin əmək qəhrəmanlığından
bəhs edən 6 hissəli film B.Seyidzadənin gündəlik
nəzarəti altında olmuşdu. O, təşkilati məsələlərin
həllində yaradıcı qrupa əlindən gələn
köməyi etmişdir.
Filmin rejissor, operator və
ssenaristi dünya şöhrətli sənətkar Roman Karmen
idi. Azərbaycan
tərəfdən filmin ərsəyə gəlməsində
ssenarist İmran Qasımovun, operator Cavanşir Məmmədovun,
bəstəkar Qara Qarayevin, səs operatoru Ağahüseyn Kərimovun,
ikinci rejissor Məmməd Əlilinin, operator assistenti Kazım
Həsənovun xidmətləri xüsusi qeyd
olunmalıdır. Filmin mahnılarını isə Rəşid Behbudov ifa
etmişdir.
Bu sənədli-bədii film
ekranlarda göstəriləndən sonra böyük uğur
qazandı. Bundan ruhlanan yaradıcı qrup 1959-cu ildə Azərbaycanın
fəhlə sinfinin əmək hünəri haqqında poetik
kino-hekayə olan "Dənizi fəth edənlər"
adlı irihəcmli film yaratdı.
1960-cı ildə "Xəzər
neftçiləri haqqında dastan" və "Dənizi fəth
edənlər" sənədli-bədii filmlərinə
görə yaradıcı qrupun bir neçə üzvü
Lenin mükafatına (sovet dövründə bu, ən yüksək
mükafat hesab olunurdu) layiq görülmüşdür.
B.Seyidzadə harada işləməsindən
asılı olmayaraq, həmişə prinsipial olmuş,
özünü təcrübəli təşkilatçı
kimi göstərmişdir. Azərbaycanda
poliqrafiya-nəşriyyat işinin inkişafına
böyük töhfələr vermiş, Poliqrafiya və Nəşriyyat
İdarəsini yaradanlardan olmuş və bu idarəyə uzun
illər başçılıq etmişdir. Sonralar həmin
idarə Mədəniyyət Nazirliyinə tabe edildiyinə
görə Bağır müəllim 1958-ci il
iyunun 3-də mədəniyyət nazirinin müavini vəzifəsində
işləmişdir. O vaxt mədəniyyət naziri Abdulla
Bayramov, nazir müavini Məmməd Qurbanov idi. Məmməd
müəllim teatrlarla, Bağır müəllim isə mətbuat
və kino işi ilə məşğul idi.
Onu da xüsusi qeyd etmək
lazımdır ki, "Xəzər neftçiləri
haqqında dastan" kimi 1959-cu ildə istehsal olunmuş "Dənizi
fəth edənlər" tammetrajlı sənədli-bədii
filmi də Bağır Seyidzadənin adı ilə
bağlıdır. Birinci film Bağır müəllim
kinematoqrafiya naziri, ikinci film mədəniyyət nazirinin
müavini olarkən çəkilmişdir.
Ötən əsrin 50-ci illərinin
sonlarında B.Seyidzadə sovet kinosunun canlı əfsanəsi
Roman Karmeni Bakıya dəvət edir və ona "Xəzər
neftçiləri haqqında dastan" filminin
ardını çəkmək təklifi verilir. Təklif məmnuniyyətlə qəbul olunur və əvvəlki
çəkiliş qrupu işə başlayır.
"Dənizi fəth edənlər"
adlanan 6 hissəli ikinci sənədli-bədii film
açıq dənizdə, çətinliklərə mərdliklə
sinə gərən neft çıxaranların cəsurluğu,
yaşlı yoldaşlarından - ilk kəşfiyyatçılardan
əmək estafetini qəbul edən
neftçilərin yeni nəsli haqqında bəhs edir.
Film 1959-cu ildə ekranlara
buraxılandan sonra həmin il I Moskva
kinofestivalında filmə qısametrajlı və sənədli
filmlər bölməsi üzrə gümüş medal
verilmişdir.
Bu filmin çəkilişi
ilə bağlı maraqlı və bir qədər də qəribə
bir faktı xatırlamaq yerinə düşərdi. Yaradıcı
qrup Neft Daşlarında çəkilişə
hazırlaşarkən neftçilər xəbər verirlər
ki, anbaan fırtına başlaya bilər. Çəkiliş
aparmaq çox təhlükəlidir. Amma nə
fırtına, nə də dəniz təlatümü
dünyanın od-alovundan çıxmış R.Karmeni
işindən çəkindirə bilməzdi. Roman
Lazareviç həmkarlarına müraciətlə:
"Çəkirik, uşaqlar?" - səsləndiyi
an arxadan kimsə ucadan dedi: "Əlbəttə, çəkirik!".
Hamı arxaya çevriləndə
qarşılarında mədəniyyət nazirinin müavini
Bağır Seyidzadəni görür. Bu
gözlənilməz hadisədən kino işçiləri əvvəlcə
çaşbaş qalırlar. Belə bir
havada nazir müavini bura necə gəlib çıxıb?
- deyə heyrətlənirlər. Amma hamı onun gəlişinə sevinir.
Çətinliklə də
olsa çəkiliş aparıldı. Hər şey
yaradıcı qrupun ürəyincə oldu. Bu hadisənin iştirakçısı olan Məmməd
Əlili sonralar deyirdi ki, həmin çəklişdə
hamımızdan çox sevinən Bağır müəllim
idi.
B.Seyidzadənin ixtisası neft emalı üzrə texnoloq olsa da, yazıları göstərirdi ki, o, həm də gözəl jurnalistdir. Hələ tələbə ikən jurnalistikada ilk addımlarını atmışdı. Sonralar bu sahə B.Seyidzadənin həyat amalına çevrilmişdi. İstedadlı jurnalist olaraq o, qısa vaxt ərzində respublikamızda qəzet-nəşriyyat işinin bilicisi kimi tanınmışdı. Sonra tale onu Azərbaycan radiosuna gətirib çıxarmışdı, bir müddət burada işləmişdi.
Bağır Seyidzadə ömrünün son illərində, 1963-cü ildən beş il ərzində Azərbaycan Teleqraf Agentliyində (indiki AzərTAc) sədr müavini vəzifəsində çalışdı, eyni həvəslə jurnalist və tərcüməçilik fəaliyyətini davam etdirdi. Yüksək səviyyəli, peşəkar tərcüməçi idi. AzərTAc-ın sədri Qurviç B.Seyidzadəni sərrast tərcüməçi adlandırırdı. Çünki o, materialları sinxron tərcümə edirdi. Bir çox xarici dil, o cümlədən fransız dilini bilirdi. B.Seyidzadə "Görkəmli adamların həyatı" silsiləsindən bir sıra əsərləri Azərbaycan dilinə tərcümə etmişdi.
O, mədəniyyət sahəsindəki xidmətlərinə görə "Azərbaycanın əməkdar mədəniyyət işçisi" fəxri adına layiq görülmüş, Qırmızı Əmək Bayrağı və "Şərəf nişanı" ordenləri, bir sıra medallarla təltif edilmişdir. Bağır müəllim yaradıcılığının ən məhsuldar dövründə, 56 yaşında vəfat etmiş və Bakıda Fəxri xiyabanda torpağa tapşırılmışdir.
Ensiklopedik biliyə malik olan Bağır Seyidzadə gözəl insani kefiyyətləri, yüksək ziyalılığı, dostluğa sədaqəti ilə hamının dərin hörmətini qazanmışdır. O, 56 il yaşasa da, bu ömür yolu böyük bir epoxanı əhatə etmişdir. XX əsrin əvvəllərinin təlatümləri, deportasiyalar, 1937-ci ilin repressiyaları, haqsız təqiblər, həmçinin qazanılan böyük uğurlar məhz bu illərdə baş vermişdir. Elə buna görə də 56 illik jurnalist, diplomat, nazir, tərcüməçi ömrü bir əsrin çərçivəsinə sığmayan bu olayların içərisində olmuş, ağrı-acısını yaşamışdır. O zaman sərt rejim altında işləmək, hansısa bir sahəyə rəhbərlik etmək, həm də uğur qazanmaq heç də asan məsələ deyildi. Bu, böyük bir məsuliyyət, cavabdehlik tələb edirdi. Bağır Seyidzadə bunların hamısının öhdəsindən bacarıqla gəlmişdir. Onu tanıyanlar bu gözəl insanı daim hörmət və ehtiramla, dərin minnətdarlıq hissi ilə xatırlayırlar.
Aydın KAZIMZADƏ
Azərbaycan.
- 2014.- 6 noyabr.- S. 6.