Uğurlu şaxələndirmə siyasəti
Azərbaycanın
iqtisadi və geosiyasi
maraqlarını təmin edir
1999-cu il noyabrın 18-də Azərbaycan neftinin Bakı-Tbilisi-Ceyhan Əsas İxrac Boru Kəməri vasitəsilə nəqlinə dair tarixi sazişin imzalanması ölkəmizin yeni neft strategiyasının mühüm uğurlarındandır
Son 20 ildə respublikamızda dəqiq iqtisadi hesablama əsasında gerçəkləşdirilən yeni neft strategiyası Azərbaycanın bütün həyati əhəmiyyətli sahələrdə dinamik inkişaf yolunda olan ölkəyə çevrilməsi, beynəlxalq arenada nüfuz və mövqelərini möhkəmləndirməsi, milli təhlükəsizlik maraqlarını təmin etməsi baxımından mustəsna rol oynamışdır. Regionun sosial-iqtisadi yüksəlişinə, transmilli enerji və kommunikasiya layihələrinin gerçəkləşməsinə, habelə qlobal enerji təhlükəsizliyinə zəmin yaratmış "Əsrin müqaviləsi"nin imzalanması ilə əsası qoyulmuş bu uğur strategiyası Azərbaycanın çağdaş tarixinin şərəfli və parlaq səhifələrindən birini təşkil edir.
1994-cü il sentyabrın 20-də Xəzərin Azərbaycan sektorunda yerləşən "Azəri", "Çıraq", "Günəşli" yataqlarının birgə mənimsənilməsini nəzərdə tutan "Əsrin müqaviləsi"nin imzalanması Azərbaycanın öz təbii sərvətlərinə sahib çıxmaq, iqtisadi və strateji maraqlarını müdafiə etmək əzmində olduğunu bir daha təsdiqləmişdir. Bu müqavilə dünyada miqyasca ən böyük enerji layihələrindən birinin həyata keçirilməsini təmin etməklə yanaşı, Azərbaycanın ciddi elmi əsaslara söykənən sosial-iqtisali inkişaf strategiyasının əsasını qoymuşdur. Regionda digər qlobal enerji və kommunikasiya layihələrinin gerçəkləşdirilməsi anlamında da müsbət presedent yarandı, Azərbaycanın Qərb dövlətləri ilə münasibətləri strateji müstəvidə inkişaf etməyə başlamış, respublikamız Cənubi Qafqazda sülhün, sabitliyin, iqtisadi tərəqqi və inkişafın başlıca təminatçısına çevrilmişdir.
Ümummilli lider Heydər Əliyev "Əsrin müqaviləsi"nin imzalanmasından sonrakı mərhələdə ölkəmizin milli maraq və mənafeləri çərçivəsində neft kəmərlərinin şaxələndirilməsi siyasətini də uğurla reallaşdırmış, müxtəlif güc mərkəzlərinin toqquşan maraqları fonunda ən optimal nəql marşrutlarının gerçəkləşdirilməsinə nail olmuşdur. 1999-cu il noyabr ayının 18-də İstanbulun Çırağan sarayında - ATƏT-in zirvə toplantısının gedişində xam neftin Azərbaycan Respublikası, Gürcüstan Respublikası və Türkiyə Cümhuriyyətinin əraziləri ilə Bakı-Tbilisi-Ceyhan (BTC) əsas ixrac boru kəməri vasitəsi ilə nəql edilməsinə dair sazişin imzalanması isə ölkəmizin yeni neft strategiyasının daha bir parlaq səhifəsinə çevrilmişdir.
"Əsrin müqaviləsi" imzalanmasından sonra hasil ediləcək milyonlarla xam neftin Qərb bazarlarına hansı marşrutlarla nəql ediləcəyi də ciddi müzakirə mövzularından birinə çevrilmişdi. Bununla əlaqədar müxtəlif təklif və ideyalar irəli sürülür, hətta bəzi dövlətlərin rəsmi Bakıya kənar təzyiq cəhdləri özünü qabarıq büruzə verirdi. Neftin nəql olunacağı marşrutların müəyyənləşdirilməsi istiqamətində aparılan müzakirələr bəzi vaxtlarda qarşılıqlı inamsızlıq üzündən nəticəsiz qalırdı. Lakin ulu öndər Heydər Əliyevin prinsipial və qətiyyətli mövqeyi, o vaxt ARDNŞ-nin birinci vitse-prezidenti olan cənab İlham Əliyevin danışıqlar prosesində nümayiş etdirdiyi diplomatik məharəti, tərəfdaşı inandırmaq bacarığı sayəsində Azərbaycan neftinin nəqli marşrutları barədə optimal qərarlar qəbul edildi. 1996-cı ilin yanvar ayında "Azərbaycan neftinin "Bakı-Novorossiysk" marşrutu ilə nəql edilməsi haqqında" Rusiya Federasiyası ilə Azərbaycan Respublikası arasında hökumətlərarası saziş imzalandı, 1997-ci il oktyabrın 25-də isə həmin xətt istifadəyə verildi. O vaxtdan fasiləsiz istismar edilən Bakı-Novorossiysk kəməri əvvəllər ABƏŞ tərəfindən idarə olunsa da, sonradan kəmərin operatorluğunu ARDNŞ həyata keçirməyə başladı. Ümumi uzunluğu 1330 kilometr olan Bakı-Novorossiysk kəmərinin 231 kilometri Azərbaycan ərazisindən keçir. Bu kəmərin diametri 720 millimetr, gündəlik ötürmə qabiliyyəti 115 min barel, yaxud 15 min 750 tondur.
Hələ Bakı-Novorossiysk kəmərinin reallaşdırılması tədbirləri zamanı ümummilli lider Heydər Əliyev neft marşrutlarının alternativliyinə nail olmağın vacibliyini də əvvəlcədən görür, bu istiqamətdə konkret addımlar atırdı. Neft marşrutlarının şaxələndirilməsi siyasəti Azərbaycana, ilk növbədə, perspektivdə iqtisadi və siyasi maraqlarını gerçəkləşdirmək, hansısa dövlətin təzyiq və təhdidləri ilə üzləşməmək baxımından vacib idi. Bu amilləri nəzərə alan ümummilli lider 1996-cı ilin martında gürcü həmkarı Eduard Şevardnadze ilə Tbilisidə Bakı-Supsa neft kəmərinin çəkilişinə dair prinsipial razılıq əldə etdi. 1999-cu il aprelin 17-də Azərbaycan, Gürcüstan və Ukrayna prezidentlərinin iştirakı ilə uzunluğu 850 kilometr, illik buraxılış qabiliyyəti 5 milyon ton olan Bakı-Supsa neft kəməri və Gürcüstanın Qara dəniz sahilindəki Supsa ixrac terminalı istismara verildi.
Əsas ixrac boru kəmərinin hansı ölkələrin ərazisindən keçəcəyi layihədə iştirak payı olan dövlətlər üçün də strateji əhəmiyyətli məsələlərdən idi. Ümummilli lider Heydər Əliyevin ilk gündən BTC-nin reallaşdırması ideyası üzərində təkidlə dayanması son dərəcə düzgün olub, obyektiv gerçəkliyin tələbi kimi meydana çıxmışdı. Bakı-Novorossiysk, Bakı-Supsa nəql marşrutlarının müsbət və mənfi cəhətlərini nəzərə alan ulu öndər bu mərhələdən əsas ixrac boru kəməri kimi dəstəklədiyi Bakı-Tbilisi-Ceyhan neft kəmərinin istiqamətinin müəyyənləşdirilməsi istiqamətində danışıqlara başladı. Həmin vaxt layihənin əleyhdarları bunun reallıqdan tamamilə uzaq olduğunu iddia edirdilər. Lakin Heydər Əliyev böyük müdrikliklə BTC-nin siyasi və iqtisadi baxımdan optimal qərar olduğunu sübuta yetirdi. Həmin dövrdə ARDNŞ-nin birinci vitse-prezidenti vəzifəsində çalışan cənab İlham Əliyevin söylədiyi bu fikirlər də Azərbaycanın prinsipial mövqeyini əks etdirirdi: "Bizim Bakı-Ceyhandan başqa yolumuz yoxdur. Bu, bizə həm iqtisadi baxımdan faydalıdır, həm siyasi baxımdan, həm də ən mühümü müstəqilliyimizi möhkəmləndirmək üçün ən əsas amildir".
Ekspertlər həmin dövrdə kəmərin iqtisadi üstünlükləri sırasında onun problemli boğazlardan keçməməsini; neftin Ceyhandan Rotterdama nəqlinin Qara dəniz limanları vasitəsilə daşınmaya nisbətən iki dəfə ucuz başa gəlməsini; seysmikliyi az (4-5 bal) olan zonalardan keçməsi səbəbindən təbii fəlakətlərə məruz qalma ehtimalının nisbətən aşağı olmasını; Şərq-Qərb dəhlizinin əsas komponenti kimi regional əməkdaşlığa böyük təkan verəcəyini; Azərbaycan, Türkiyə və Gürcüstan tərəfdaşlığını gücləndirəcəyini, Xəzəraltı neft (Qazaxıstan) və qaz (Türkmənistan) kəmərlərinin çəkilişinə stimul olacağını və s. amilləri önə çəkirdilər.
Bakı-Tbilisi-Ceyhan əsas ixrac boru kəmərinin çəkilişi ilə bağlı ilk siyasi razılaşma 1998-ci il aprelin 26-da Azərbaycan, Gürcüstan və Türkiyə prezidentlərinin Trabzon görüşündə əldə edildi. 1998-ci il oktyabrın 29-da Ankara şəhərində Azərbaycan, Türkiyə, Gürcüstan, Qazaxıstan və Özbəkistan prezidentlərinin və ABŞ-ın energetika nazirinin iştirakı ilə əsas ixrac boru kəmərinin Bakı-Tbilisi-Ceyhan marşrutu ilə çəkilməsini dəstəkləyən "Ankara bəyannaməsi"nin imzalanması bu istiqamətdə daha bir prinsipial addım oldu. 6 bənddən ibarət "Ankara bəyannaməsi"ndə dövlət başçıları Xəzərin karbohidrogen ehtiyatlarının işlənilməsinin region ölkələrinin müstəqilliyinin və təhlükəsizliyinin möhkəmləndirilməsi baxımından mühüm əhəmiyyət daşıdığını vurğulayırdılar. Bəyanatda, həmçinin regionda iqtisadi inkişafın təmini, insanların həyatının yaxşılaşdırılması baxımından neft və təbii qazın kommersiya cəhətdən əlverişli boru kəmərləri vasitəsilə nəqli zəruriliyi də qeyd edilirdi. Sənəddə vurğulanırdı ki, kommersiya cəhətdən ədalətli olan, ayrıseçkiliyə yol verməyən Şərq-Qərb dəhlizinin, o cümlədən Xəzər boru kəməri şirkətinin, Transxəzər və Transqafqaz boru kəmərləri sistemlərinin yaradılması regionda hasil edilən karbohidrogen ehtiyatların dünya bazarına çıxarılmasını təmin edən son dərəcə mühüm layihələrdir.
Nəhayət, ATƏT-in 1999-cu il noyabrın 18-də İstanbulda keçirilən zirvə toplantısının gedişində "Xam neftin Azərbaycan Respublikası, Gürcüstan Respublikası və Türkiyə Cümhuriyyəti əraziləri ilə Bakı-Tbilisi-Ceyhan Əsas İxrac Boru Kəməri vasitəsilə nəql edilməsinə dair" tarixi saziş imzalandı. Həmin sazişə, eyni zamanda, ABŞ-ın energetika naziri və Qazaxıstan dövlət başçıları da imza atmaqla, üzərlərinə müəyyən hüquqi və siyasi təəhhüdlər götürdülər. Həmin tədbirdə çıxış edən ümummilli lider Heydər Əliyev demişdir: "Mən bu gün böyük iftixar hissi keçirirəm. Ona görə ki, beş il bundan öncə, 1994-cü ilin sentyabr ayında Bakıda imzalanmış "Əsrin müqaviləsi" adlı böyük neft müqaviləsinə, Xəzər dənizinin neft və qaz ehtiyatlarından müştərək istifadə etmək üçün yaranmış konsorsiumun tərkibinə Azərbaycan, Amerika Birləşmiş Ştatları, Avropa ölkələri, Türkiyə və Rusiya daxildirlər və bu müqavilənin imzalanmasından beş il keçəndən sonra həmin müqavilə imzalanarkən nəzərdə tutulmuş Bakı-Tbilisi-Ceyhan neft kəmərinin həyata keçirilməsi üçün artıq bu gün bu sənədlər imzalandı.
Məlumdur
ki, bu, asan iş deyildi. Bizim qarşımızda
çox böyük çətinliklər var idi.
"Əsrin müqaviləsi"ni
imzalayanda da biz böyük çətinliklərlə
rastlaşdıq. Sonra da Bakı-Ceyhan neft kəmərini
çəkmək üçün bizim qarşımızda
çox böyük maneçiliklər, əleyhimizə
çıxanlar var idi. Ancaq biz öz iradəmizi
itirmədik, başladığımız işi axıra
çatdırdıq".
Ulu
öndər Heydər Əliyevin 1999-cu il 29 dekabr tarixli
"Bakı-Tbilisi-Ceyhan Əsas İxrac Boru Kəmərinin
tikilməsi və istismara verilməsi tədbirləri
haqqında" sərəncamı ilə BTC-nin tikintisi ilə
bağlı məsələlərin həyata keçirilməsini
təmin edən dövlət komissiyası yaradılmışdı.
Sərəncamın preambula hissəsində
vurğulanırdı ki, son illər aparılan tədqiqatlar və
danışıqlar 1999-cu il noyabrın 18-də ATƏT-in
İstanbul zirvə görüşü zamanı
Bakı-Tbilisi-Ceyhan əsas ixrac boru kəməri layihəsinin
qısa müddət ərzində həyata keçirilməsinə
yönəlmiş İstanbul bəyannaməsinin imzalanması
ilə müvəffəqiyyətlə başa
çatmışdır. Sərəncamın 2-ci bəndinə
müvafiq olaraq yaradılmış komissiyaya
Bakı-Tbilisi-Ceyhan əsas ixrac boru kəməri layihəsi ilə
bağlı danışıqların aparılmasına və
müvafiq sazişlərin hazırlanmasına, həmçinin
onun maliyyələşdirilməsinə, ARDNŞ-nin və
xarici neft şirkətlərinin nümayəndələrindən
ibarət təşəbbüs qrupunun yaradılmasına, beynəlxalq
boru kəməri şirkətinin təsis edilməsinə və
layihənin həyata keçirilməsi ilə əlaqədar
müvafiq tədbirlərin icrasına aid səlahiyyətlər
verilirdi. Komissiyaya həmçinin əsas ixrac boru kəmərində
Azərbaycan Respublikası Dövlət Neft Şirkətinin
iştirak payının maliyyələşdirilməsini təşkil
etmək üçün müəyyən olunmuş qaydada
beynəlxalq səviyyədə tanınmış qurumlardan
maliyyə məsləhətçisini seçmək və təyin etmək
tapşırılmışdı.
Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin 2002-ci il 30 iyul tarixli
"Bakı-Tbilisi-Ceyhan Əsas İxrac Boru Kəməri layihəsində
Azərbaycan Respublikası Dövlət Neft Şirkətinin
iştirak payının maliyyələşdirilməsi
haqqında" sərəncamı da BTC-nin tikintisini sürətləndirmək
məqsədi daşıyırdı. Sərəncamda
vurğulanırdı ki, əsas neft ixrac boru kəmərinin
inşası irimiqyaslı infrastruktur layihəsi olmaqla
yanaşı, həm də yüksək səmərəliliyə
malik əlverişli kommersiya layihəsidir. Sərəncama
əsasən, ARDNŞ-nin layihədəki 25 faiz həcmində
iştirak payının 70 faizinə yaxın hissəsinin layihənin
digər iştirakçıları ilə birgə xarici
maliyyə-bank qurumlarından kreditin cəlb edilməsi yolu,
qalan hissəsinin isə dövlətin daxili imkanları
hesabına maliyyələşdirilməsi məsələsi
öz əksini tapmışdı.
Layihənin
reallaşdırılması məqsədilə 2002-ci il avqustun 1-dən BTC Ko boru kəməri
şirkəti təsis edilmişdir. Hazırda şirkətdə
BP 30,1 faiz (layihənin operatoru), ARDNŞ 25 faiz, "Şevron"
(ABŞ) 8,9 faiz, "Statoil" (Horveç) 8,71 faiz,
"TPAO" (Türkiyə) 6,53 faiz, "ENI" (İtaliya)
5 faiz, "Total" (Fransa) 5 faiz, "Itochu" (Yaponiya) 3,4
faiz, "Inpex" (Yaponiya) 2,5 faiz, "ConocoRhillips"
(ABŞ) 2,5 faiz, ONGC (BTC) limited 2,36 faiz paya malikdirlər.
BTC əbəs yerə müasir dünyanın nəhəng
mühəndis qurğusu adlandırılmır. Ümumi uzunluğu 1768
kilometr olan kəmərin 443 kilometri Azərbaycan, 249 kilometri
Gürcüstan, 1076 kilometri isə Türkiyə ərazisindən
keçir. Bütünlüklə dəyəri (boru kəmərinin
doldurulması və tikinti müddətində borcların
faizləri də daxil olmaqla) 5 milyard ABŞ dolları təşkil
etmiş kəmər gündəlik 1,2
milyon barel xam nefti nəql etmək imkanına malikdir.
2002-ci ilin sentyabr ayının 18-də Səngəçal
terminalında Azərbaycan, Türkiyə və Gürcüstan
prezidentlərinin iştirakı ilə Bakı-Tbilisi-Ceyhan
Əsas İxrac Boru Kəmərinin təntənəli təməlqoyma
mərasimi keçirilmişdir. Bu tədbir Heydər
Əliyevin müəllifi olduğu uğurlu neft
strategiyasının əməli nəticəsi, cənab
İlham Əliyevin əfsanənin reallığa çevrilməsində
göstərdiyi fədakarlığın məntiqi sonluğu
və nailiyyəti olmuşdur. BTC-nin təməlinin
qoyulması "Əsrin müqaviləsi"nin
imzalanmasından sonra Azərbaycan üçün ikinci
mühüm əhəmiyyətli hadisə kimi tarixiləşmişdir.
2003-cü ilin 15 oktyabrında ulu öndərin layiqli
siyasi varisi - cənab İlham Əliyevin xalqın istəyi ilə
Azərbaycan Prezidenti seçilməsi Heydər Əliyevin yeni
neft strategiyasının məntiqi sonluğa yetişməsini
uğurla təmin etmişdir. Cənab İlham Əliyev neft
strategiyasında varisliyi inamla təmin edərək BTC-nin
praktik şəkildə gerçəkləşməsinə
nail olmuşdur. 2005-ci il mayın 25-də kəmərin
Azərbaycan, oktyabrın 12-də isə Gürcüstan hissəsinin
neftlə doldurulması ilə bağlı təntənəli
mərasimlər keçirilmişdir. 2006-cı il
mayın 28-də Azərbaycan neftinin Türkiyənin Ceyhan
terminalına çatması isə respublikamız
üçün rəmzi səciyyə daşıyan
mühüm hadisəyə çevrilmişdir.
Nəhayət,
2006-cı il iyulun 13-də Türkiyənin Ceyhan terminalında
hər üç dövlətin prezidentlərinin
iştirakı ilə BTC-nin tam istismara verilməsi ilə bağlı
təntənəli mərasim olmuşdur. Beləliklə,
kimlərinsə bir vaxtlar əfsanə hesab etdiyi bu strateji
layihə "Əsrin müqaviləsi"nin
imzalanmasının 12-ci ildönümü ərəfəsində
gerçəkliyə çevrilmişdir. Dövlət
başçısı İlham Əliyevin həmin mərasimdə
bəyan etdiyi kimi, bu kəmər məhz ulu öndər Heydər
Əliyevin iradəsi və qətiyyəti sayəsində
gerçəkləşmişdir: "Hamımız
xatırlayırıq ki, bu nəhəng transmilli layihənin təməli
1994-cü ildə Bakıda - "Əsrin müqaviləsi"nin
imzalanması ilə başlanmışdır. Məhz
o ağır, çətin dövrdə Azərbaycan rəhbərliyinin
qətiyyəti və uzaqgörənliyi nəticəsində
"Əsrin müqaviləsi" imzalandı və bundan sonra
bütün məsələlər həllini tapdı. Yeni kəmərlər tikildi, yeni neft infrastrukturu
yaradıldı. O illər Azərbaycanda çox
böyük təlatüm müşahidə olunurdu, Azərbaycana
ciddi təzyiqlər edilirdi".
İllər keçdikcə, layihənin önəmi
daha da artır. BTC beynəlxalq dairələrdə həm
də Mərkəzi Asiya neftinin dünya bazarlarına
etibarlı nəqlinə imkan verən unikal mühüm
texniki-iqtisadi infrastruktur kimi qəbul olunur. Azərbaycan
Prezidenti İlham Əliyevin 2007-ci ilin avqustunda Qazaxıstana rəsmi
səfəri zamanı əldə edilmiş razılaşmaya
uyğun olaraq, 2008-ci ildə ARDNŞ və "KazMunayQaz"
şirkətləri arasında "Qazaxıstan Xəzər Nəql
Sistemi" layihəsi üzrə memorandum imzalanmış və
bu istiqamətdə işlərin başlanmasına start
verilmişdir. Həmin sistem "Kaşaqan"
və "Tengiz" yataqlarından hasil olunan Qazaxıstan
neftinin Azərbaycan üzərindən BTC vasitəsilə
dünya bazarlarına nəql edilməsi üçün nəzərdə
tutulmuşdur. Artıq "Tengiz"
yatağından hasil edilən neft BTC kəməri ilə
Ceyhan limanına nəql olunur.
BTC-nin
reallaşması Azərbaycana o
lan beynəlxalq
inamın daha da artmasına, son nəticədə
respublikamızın digər qlobal layihələri də
uğurla reallaşdırmasına imkan yaratmışdır. Ümummilli lider Heydər Əliyevin işləyib
hazırladığı və hazırda Prezident İlham
Əliyevin rəhbərliyi ilə uğurla həyata
keçirilən yeni neft strategiyasının əsas nailiyyətlərindən
biri də Azərbaycanın beynəlxalq səviyyədə
böyük ümidlər bəslənən təbii qaz
ixracatçısına çevrilməsidir. 2007-ci ildən "Şahdəniz" qazı Cənubi
Qafqaz Boru Kəməri ilə Türkiyənin qaz kəmərləri
sisteminə daxil olmuşdur. İndi bir
çox dövlətlər - Yunanıstan, İtaliya, Ukrayna,
Baltikyanı ölkələr layihəyə böyük maraq
göstərirlər. Artıq Türkiyə
ilə Yunanıstan arasında "Şahdəniz"
qazını nəql edəcək boru kəməri inşa
olunaraq istismara buraxılmışdır. Son
illərdə Xəzər hövzəsində hasil olunan təbii
qazın Cənub Enerji Dəhlizi konsepsiyası çərçivəsində
Avropaya nəqli imkanları genişləndirilir. Azərbaycan həm Avropa Komissiyası,
həm də maraqlı ölkə və şirkətlərlə
qazın etibarlı, uzunmüddətli tranziti, son istehlak
bazarına birbaşa nəqli, eləcə də rentabellilik
baxımından səmərəli marşrutların müəyyən
olunması istiqamətində fəal iş aparır.
Son illər
"Ümid", "Abşeron" kimi iri mavi yanacaq
ehtiyatlarına malik yataqların məhz azərbaycanlı
geoloqlar tərəfindən kəşf olunması, habelə Cənub
Qaz Dəhlizi layihəsinin mühüm seqmentləri olan TANAP,
TAP kimi qlobal layihələrin reallaşdırılması Azərbaycanın
dünya enerji siyasətində əsas aktorlardan biri kimi
iştirakını genişləndirmişdir.
2011-ci ildə Avropa İttifaqı ilə Azərbaycan
arasında imzalanmış məlum enerji memarandumu Qərb
enerji dəhlizlərinin mühüm tərkib hissəsi olan
TransAdriatik Boru Kəmərinin (TAP) çəkilişi
üçün də tarixi zəmin yaratmışdır. 2013-cü il
iyunun 28-də konsorsium Azərbaycan qazını Avropaya nəql
edəcək layihə kimi Trans-Adriatik Qaz Kəmərini
(Trans-Adriatik Pipeline (TAP) seçdiyini bəyan etmişdir. TAP
layihəsi Cənubi Qafqaz Qaz Kəmərinin
(Bakı-Tbilisi-Ərzurum) və Trans-Anadolu Qaz Kəmərinin
(TANAP) davamı olub, "Şahdəniz-2"
yatağındakı qazın Yunanıstan və Albaniya vasitəsilə,
Adriatik dənizi ilə İtaliyanın cənubuna, oradan da Qərbi
Avropaya nəqlini nəzərdə tutur. Bu kəmərlə
ilkin mərhələdə ildə 10 milyard, daha sonra 20 milyard
kubmetrə yaxın qazın nəqli
proqnozlaşdırılır.
Azərbaycan
2013-cü il dekabrın 17-də
"Şahdəniz" layihəsinin ikinci mərhələsi
üzrə yekun investisiya sazişini imzalamaqla daha bir tarixi
uğura imza atmışdır. Bu saziş müasir
dünyanın enerji xəritəsində özünün
strateji rolu və yerinə görə seçilməklə bərabər,
digər mühüm transenerji şəbəkələrinin
gerçəkləşməsinə də ciddi zəmin yaratmışdır.
"Şahdəniz" yatağının işlənməsi
layihəsinin ikinci mərhələsi üzrə yekun
investisiya qərarı geoiqtisadi əhəmiyyətinə,
dünya enerji mühiti üçün ağırlıq mərkəzinə
görə "Əsrin müqaviləsi"nin
ən mühüm komponenti kimi qiymətləndirilir. Layihə Azərbaycan və Gürcüstan ərazisi
boyunca Cənubi Qafqaz Boru Kəmərinin genişləndirilməsinə
xidmət etməklə Trans-Anadolu və Trans-Adriatik qaz boru kəmərlərinin
tikintisi ilə bağlı planların reallaşmasına təkan
verəcək, Avropaya yeni qaz dəhlizi açacaqdır.
Layihə çərçivəsində 26
sualtı quyunun qazılması, həmçinin körpü
ilə birləşdiriləcək iki platformanın tikintisi, Səngəçalda
isə yeni texniki emal və kompressor qurğularının
inşası nəzərdə tutulur.
Uzunluğu 870 km olacaq TAP kəməri Azərbaycan
qazını Türkiyə, Yunanıstan, Albaniya ərazisi ilə
İtaliyaya çatdıracaqdır. Qazın Yunanıstandan digər kommunikasiya
infrastrukturları vasitəsi ilə Bolqarıstana, Adriatik dənizindən
çoxşəbəkəli sistemlər vasitəsilə
Bosniya, Herseqovina, Xorvatiya, Serbiya, Çernoqoriyaya
çatdırılması nəzərdə tutulmuşdur.
Ümumilikdə, TAP vasitəsilə Şərqi-Qərbi
Avropa regionu ölkələri qazla təmin olunacaqdır.
Dəyəri təxminən 2,2 milyard dollar
proqnozlaşdırılan TAP layihəsinin 3 səhmdarı
("EGL", "Statoil" və "E.ON Ruhrgas")
vardır.
Prezident
İlham Əliyev Cənub Qaz Dəhlizinin əsasının
qoyulması mərasimində demişdir: "Bu günə qədər
bizim qaz və neft layihələrimizdə ancaq 3 ölkə
iştirak edirdi - Azərbaycan, Gürcüstan və Türkiyə.
Bu gündən sonra biz geniş beynəlxalq əməkdaşlıq
prosesinə qədəm qoyuruq. Azərbaycan
qaz istehsalçısı kimi öz resurslarını
dünya bazarına çıxaracaq. Ondan
sonra Gürcüstan, Türkiyə, Yunanıstan, Bolqarıstan,
Albaniya, İtaliya, gələcək mərhələdə
Monteneqro, Xorvatiya və digər ölkələr bu layihəyə
qoşula bilərlər. Ona görə,
burada əlaqələndirmə işləri çox yüksək
səviyyədə aparılmalıdır".
İstehsal
etdiyi xam nefti BTC vasitəsilə Qərb bazarlarına ixrac edən
Azərbaycan qısa müddətdə böyük iqtisadi
dividendlərə nail olmuşdur. Neft gəlirlərinin
iqtisadiyyatın digər vacib sahələrinə, xüsusən
də qeyri-neft sektoruna, istehsal sahibkarlığına yönəldilməsi,
yeni müəssisələrin açılması yolu ilə
işsizlik probleminin aradan qaldırılması, bir sözlə,
əhalinin sosial müdafiə tədbirlərinin gücləndirilməsi
Prezident İlham Əliyevin son illər hökumət
qarşısında müəyyənləşdirdiyi
mühüm vəzifələrdəndir. Dövlət
başçısının işlək mexanizmlər üzərində
gerçəkləşdirdiyi uğurlu sosial-iqtisadi
islahatların nəticəsi olaraq bu gün Azərbaycan
dünyanın ən sürətlə inkişaf edən
ölkələrindən birinə çevrilmişdir.
2014-cü ildə dövlət büdcəsinin 2003-cü ildəki
1,2 milyard dollardan 25 milyard manata yüksəlməsi,
respublikamızın valyuta ehtiyatlarının Dövlət
Neft Fondunda toplanan vəsaitlərlə birgə 54 milyard dollara
çatması ulu öndər Heydər Əliyev tərəfindən
bünövrəsi qoyulmuş sosial-iqtisadi inkişaf
strategiyasının uğurlu nəticələri kimi dəyərləndirilməlidir.
Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev iqtisadiyyatın
birqütblü inkişafını yolverilməz sayaraq
respublikanın neft gəlirlərindən
asılılığının aradan qaldırılması
istiqamətində ardıcıl addımlar atır. Dövlət
başçısı iqtisadi inkişafa yalnız neft amili
hesabına nail olmağı məqbul saymır, tarazlı və
davamlı tərəqqi naminə qeyri-neft sektoruna xüsusi
diqqət yetirilməsinin vacibliyini önə çəkir. Dövlət başçısı neft gəlirlərini
digər strateji sahələrə yönəltməklə,
qeyri-neft sektorunun, istehsal sahibkarlığının, sənayenin
inkişafına, infrastrukturun müasirləşməsinə
çalışır. Bu siyasət neftdən
asılılığı azaltmaqla ölkədəki dinamik
iqtisadi inkişaf tempini sabit saxlamağa imkan verən fundamental
əsasların yaradılmasını nəzərdə tutur.
Prezident İlham Əliyev bu əvəzsiz təbii
sərvətin ixracından qazanılan böyük vəsaitlərin,
ilk növbədə, insan faktorunun inkişafına yönəldilməsini,
elmi-texniki tərəqqinin son nailiyyətlərinin tətbiqi
yolu ilə dayanıqlı milli inkişafın təmin edilməsini
zəruri sayır.
Dövlət
başçısı hələ 2003-cü il
noyabrın 24-də imzaladığı "Azərbaycan
Respublikasında sosial-iqtisadi inkişafın sürətləndirilməsi
tədbirləri haqqında" fərmanda neft gəlirlərindən
düzgün istifadəni nəzərdə tutan uzunmüddətli
strategiyanın hazırlanmasını mühüm vəzifələrdən
biri kimi müəyyənləşdirmişdir. Bu strategiyada
neftdən qazanılan vəsaitlərin qeyri-neft sektorunda,
regionların, kiçik və orta sahibkarlığın
inkişafında, infrastruktur sahələrinin
genişmiqyaslı inkişafında, yoxsulluğun
azaldılması üzrə tədbirlərin həyata
keçirilməsində, insan kapitalının
formalaşmasında, ölkənin müdafiə qabiliyyətinin
gücləndirilməsində və digər bu kimi istiqamətlərdə
istifadə olunması nəzərdə tutulmuşdur.
Azərbaycan
iqtisadiyyatının bütün sahələrdə sürətlə
inkişaf etdiyini və neftdən asılılığın
tədricən aradan qaldırıldığına diqqət
çəkən dövlət başçısı
İlham Əliyev demişdir: "Bütün
uğurlarımızı ancaq neft amili ilə bağlamaq
tamamilə yanlış bir yanaşmadır. Neft
və qaz hasil edən ölkələr kifayət qədər
çoxdur. Bizim bölgədə - Xəzər
hövzəsində yerləşən ölkələrin
neft-qaz potensialı Azərbaycandakından bir neçə dəfə
böyükdür və hasilat da bir neçə dəfə
çoxdur. Ona görə bizim
uğurlarımızı ancaq neft-qaz amili ilə bağlamaq, əlbəttə
ki, tamamilə qəbuledilməzdir. Bizim
iqtisadi uğurlarımızın təməlində
düşünülmüş siyasət dayanır, ölkənin
milli maraqlarının qorunması dayanır, siyasi islahatlar,
demokratik proseslər dayanır, iqtisadi islahatlar dayanır və
bütün bunları görməmək mümkün
deyildir".
Neftdən gələn gəlirlər hesabına
regionların sosial-iqtisadi inkişafının sürətləndirilməsi
və qeyri-neft sektorunun ümumi daxili məhsulda xüsusi
çəkisinin artırılması istiqamətində
düşünülmüş strategiya həyata keçirən
Azərbaycan hökuməti bu sahədə mühüm nailiyyətlərə
imza atmışdır. O da təsadüfi deyil ki, sosial-iqtisadi inkişafda
keyfiyyətcə yeni mərhələ kimi dəyərləndirilən
son 11 il həm də sahibkarlar ordusunun milli
iqtisadiyyatın aparıcı təbəqəsi kimi önə
çıxması ilə səciyyəvidir. 2004-cü
ildən həyata keçirilən regional dövlət
proqramlarında biznes mühitinin
yaxşılaşdırılması ilə bağlı
kompleks tədbirlərin əksini tapması da təsadüfi
olmayıb, bölgələrin tərəqqisi prosesində
özəl sektorun imkanlarını səfərbər etmək,
sosial xarakterli məsələlərin həllində
sahibkarların fəal iştirakına nail olmaq istəyindən
irəli gəlmişdir. 2004-2008 və
2008-2013-cü illərdə həyata keçirilmiş regional
inkişaf proqramları respublikamızın regionlarında
yerli sahibkarlığın, yeni istehsal və emal müəssisələrinin
açılmasına, işsizlik və yoxsulluq probleminin əsaslı
dərəcədə həllinə ciddi təkan vermişdir.
Ötən illərdə kiçik və orta
sahibkarlığın güzəştli kreditlərlə
maliyyələşdirilməsi, sahibkarların fəaliyyətinə
yersiz müdaxilələrin qarşısının
alınması, özəl sektorda inkişafa mane olan problemlərin
həlli məqsədilə yeni mexanizmlər tətbiq
edilmişdir.
Azərbaycan bir müddət əvvəl Dünya
İqtisadi Forumunun açıqladığı "Qlobal Rəqabət
Qabiliyyəti İndeksi 2014-2015" hesabatında öz
mövqelərini yaxşılaşdırmışdır. Hesabatın
hazırlanmasında statistik məlumatlardan və
dünyanın 144 ölkəsində fəaliyyət göstərən
iş adamları arasında sorğunun nəticələrindən
istifadə olunmuşdur. Hesabata görə Azərbaycan
iqtisadiyyatı rəqabət qabiliyyəti səviyyəsinə
əsasən tədqiqatın aparıldığı ölkələr
arasında 38-ci yerdə qərarlaşmışdır.
Beləliklə də, son bir il ərzində
Azərbaycan rəqabətqabiliyyətlilik indeksini daha da
yaxşılaşdıraraq dünya sıralamasında 1 pillə
irəliləmişdir.
Dünya
Bankı və Beynəlxalq Maliyyə Korporasiyası tərəfindən
hazırlanan və biznes mühitinin əlverişliliyi üzrə
qiymətləndirməni özündə əks etdirən
"Doing Business 2015" hesabatında isə Azərbaycan 189
ölkə arasında 8 pillə irəliləyərək
80-ci yerə yüksəlmiş və bir sıra göstəricilər
üzrə qabaqcıl ölkələr sırasında qərarlaşmışdır.
Biznes mühitinin əlverişliliyi üzrə
qiymətləndirməni özündə əks etdirən
yeni hesabatda ölkəmiz ən çox islahat aparan 10 ölkə
sırasında 8-ci yerdə mövqe tutmuşdur.
Azərbaycan
hesabatda 3 göstərici üzrə ("Əmlakın
qeydiyyatı", "Biznesə başlama" və
"Vergilərin ödənişi") həyata keçirilən
islahatlar üzrə ən yaxşı göstəricisi olan
ölkələr sırasındadır. "Biznesə
başlama"da qeydiyyatın elektron qaydada
aparılmasının tətbiqi, "Əmlakın
qeydiyyatı"nda notariuslar və əmlakın reyestri
informasiya bazasının onlayn rejimə inteqrasiyası,
"Vergilərin ödənişi"ndə hesabat və
ödənişlərin elektron qaydada aparılmasının
geniş tətbiqi müsbət nümunə kimi ayrıca
vurğulanmışdır. Ölkəmizin
"əmək bazarının səmərəliliyi",
"texnoloji səviyyə", "maliyyə bazarının
inkişafı" göstəriciləri üzrə də
mövqeyi yaxşılaşmışdır.
Bütün bunlar göstərir ki, Azərbaycan Prezidenti
İlham Əliyevin inamla davam etdirdiyi yeni neft
strategiyasının nəticəsi olaraq müstəqil
respublikamız nəinki enerji müstəqilliyini təmin
etmiş, eyni zamanda, Avropanın enerji təhlükəsizliyinin
başlıca təminatçılarından birinə
çevrilmişdir. Nəticədə ölkəmizin
dünya miqyasında geosiyasi önəmi və beynəlxalq
nüfuzu yüksəlmişdir. Bu gün hər
bir azərbaycanlı ürəkdən inanır ki, ölkədə
həyata keçirilən neft siyasəti davamlı inkişaf
və tərəqqi prosesini sürətləndirməklə,
Azərbaycanın iqtisadi cəhətdən daha güclü
dövlətə çevrilməsini təmin edəcəkdir.
Müşfiq
ATAKİŞİYEV,
iqtisad elmləri
doktoru, professor
Azərbaycan.-2014.- 18 noyabr.- S.6.