Kökdən gələn istedad
Sevda İbrahimova-75
Onun haqqında danışarkən tanınmış bəstəkar, mahir fortepiano ifaçısı, gözəl ziyalı demək azdır. Çünki yaradıcılığı da şəxsiyyəti kimi müdrik və kamildir. Musiqilərindən sanki daim işıq süzülür. Hər bəstəsi ilk notlarından saflıq, səmimiyyət, sevgi dolu hisslər aşılayır.
Əsərləri təkcə Azərbaycanda deyil, ölkəmizin hüdudlarından kənarda - MDB məkanında, Türkiyədə, Almaniyada, Fransada, Amerika Birləşmiş Ştatlarında, İsveçdə səslənmiş bu xanım bəstəkarın musiqisi hamı üçün anlaşıqlıdır. Çünki bu musiqinin dinləyicilərinin həmsöhbəti ən səmimi, ən gözəl melodiyaların “dili” ilə danışan, özünəməxsus yaradıcılığı olan Azərbaycan bəstəkarıdır, müdrik Azərbaycan qadınıdır.
Söhbət tanınmış bəstəkar, respublikanın əməkdar incəsənət xadimi, xalq artisti, professor Sevda İbrahimovadan gedir.
Sevda İbrahimova 1939-cu il noyabrın 28-də Bakı şəhərində dünyaya göz açıb.
İstedadın qanla, genlə nəsildən-nəslə keçdiyini elm də, həyat da çoxdan təsdiqləyib. Bu gün Azərbaycanda ölkə həyatının ən müxtəlif sahələrində görkəmli yazıçıların, incəsənət xadimlərinin, alimlərin və digər tanınmış şəxsiyyətlərin neçə-neçə övladı, nəvəsi, nəticəsi çalışır. Onlar öz valideynlərinin yolunu davam etdirir, yaxud da digər bir peşədə məharət göstərərək Vətənə, xalqa eyni sadiqliklə xidmət edirlər. Çoxları ad-san qazanıb. Sevda xanım da onlardan biridir.
Görkəmli tarzən Qurban Pirimovun qız nəvəsi, xalq yazıcısı Mirzə İbrahimovun övladı olan Sevda xanımın istedadı bəstəkarlıqda üzə çıxıb. Anası Sara Pirimova gözəl pianoçu və müəllim idi. O, ilk azərbaycanlı qızlar sırasında 1939-cu ildə Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasını bitirmişdi. Evlə, ailə ilə bağlı qayğılarının çoxluğuna, vaxtının azlığına baxmayaraq, Sara xanım övladları üçün royalda gözəl musiqilər, xüsusilə dünya klassiklərinin əsərlərini ifa etməyi sevərdi.
Uşaq yaşlarından fortepianoda çalmağı öyrənən Sevdanın gələcəkdə anasının davamçısı olacağı şübhə doğurmurdu. Lakin tezliklə onun musiqi bəstələmək qabiliyyəti də üzə çıxdı.
İlk musiqi təhsilini Sevda İbrahimova
Bülbül adına orta ixtisas musiqi məktəbində, bir
sıra mahir pianoçuların müəllimi olmuş
M.Bıkovadan alır. Sonra konservatoriyaya daxil olur. O, iki ali
musiqi təhsili ala bilir. 1962-ci ildə
konservatoriyanı fortepiano sinfi üzrə bitirir. Burada ona M.Brenner dərs deyir. Bəstəkarlıq
üzrə isə Sevda xanım məşhur Qara Qarayevin
sinfini bitirir.
Hələ
Bülbül adına məktəbdə
S.İbrahimova ilk bəstələrini professor B.Zeydmana göstərir.
Yeniyetmə qızın ilk əsərlərində
Şərq və Avropa musiqisinin sintezi özünü
qabarıq şəkildə büruzə verirdi. Sonra böyük bəstəkar Qara Qarayev
istedadlı tələbəsinin bu xüsusiyyətləri
mütləq qoruyub saxlamasına çalışır.
Məhz Qara müəllimin son dərəcə
həssas, qayğıkeş münasibəti, rəhbərliyi
sayəsində Sevda xanım peşəkarlığa və fərdi
bəstəkarlıq üslubuna yiyələnir.
1964-cü ildə S.İbrahimova konservatoriyanın bəstəkarlıq
sinfini də bitirdi. Diplom işi fortepiano ilə orkestr
üçün “Poema” idi. Dövlət
imtahanında əsərini fortepianoda özünün ifa etməsi
gələcək yaradıcılığında bəstəkarlıq
istedadını və ifaçılıq məharətini
birləşdirəcəyindən xəbər verirdi. Təsadüfi deyil ki, 1965-ci ildə bu əsər
ilk “Zaqafqaziya baharı” musiqi festivalının proqramına
daxil edildi və müəllifin özü tərəfindən
ifa olundu.
Musiqişünas
Lalə Dadaşova həmin dövrü belə
xatırlayır: “Bəstəkar Sevda İbrahimovanın
adını ilk dəfə 60-cı illərin ortalarında
eşitmişəm. Bakıda “Zaqafqaziya
baharı” festivalı keçirilirdi və biz, musiqi elmini hələ
təzə-təzə öyrənməyə başlayanlar
konsertlərin afişalarını, mətbuatı maraqla izləyir,
özümüz üçün yeni adlar, yeni əsərlər
kəşf edirdik.
Konservatoriyanı Q.Qarayevin (bəstəkarlıq) və
M.Brennerin (fortepiano) sinifləri üzrə təzəcə
bitirmiş, iştirakçıların ən cavanı,
füsunkar Sevda festivalda fortepiano və orkestr üçün
“Poema” ilə çıxış etdi. Hələ onda mütəxəssislər
gənc müəllifin musiqi alətinin özəllikləri
ilə bağlı yüksək biliyini, təqdim olunan əsərin
peşəkar orkestrovkasını vurğuladılar, məşhur
ustadı Qara Qarayev isə Sevdanı istedadlı bəstəkar
adlandırdı, onun “Poema”sında fortepiano klassikasının
ən yaxşı ənənələri və Azərbaycan
xalq musiqisinin bağlılığını diqqətə
çatdırdı”.
Sevda xanım ani populyarlıq qazanmaq, dinləyicini necə
olursa-olsun, cəlb etmək istəyən, başqa sözlə,
asan şöhrət dalınca gedən bəstəkar deyil. Onun əsərlərində
həm dərin xəlqilik, həm də son dərəcə fərdilik
var. Bu da bəstəkarın musiqisinə həmişə
özünəməxsusluq gətirir. Bütün
bunlarla bahəm, Sevda xanım musiqidə emosional ifadəliliyi
başlıca şərtlərdən sayır.
S.İbrahimovanın yaradıcılığı
çoxşaxəlidir. O, opera, instrumental və vokal əsərlər, mahnı
və romanslar, filmlərə musiqi və uşaqlar
üçün nəğmələr yazıb. Bəstəkarın hansı mövzu və janra
müraciət etməsindən asılı olmayaraq, orada onun həm
şəxsi istedadı, həm keçdiyi məktəb, həm
də Azərbaycan xalq musiqisi ənənələrinə sədaqət
özünü bariz şəkildə göstərir.
Bəstəkarın müəllif konsertləri də
yüksək səviyyədə, tamaşaçı
heyranlığı və böyük alqışlarla
keçir.
Onun yaradıcılığında xüsusi yer tutan
“Qarabağnamə” tar üçün konsertinin orkestrlə
ifası, “Qurbansız qalan tarım” elegik əsərinin cazibəsi,
“Tez gəl” romansı, “Həqiqət üzüyü”
operası, fortepiano və kamera orkestri üçün
konsertino, Mirzə İbrahimovun xatirəsinə həsr etdiyi
“Etiraf” və s. əsərləri dinləyiciləri məftun
edir.
Bəstəkar
Vasif Adıgözəlov çıxışlarının
birində həmkarının
yaradıcılığını belə səciyyələndirib:
“Sevda İbrahimova Azərbaycan qadınları arasında ən
istedadlı bəstəkardır. Onun
yaradıcılığı Azərbaycanın milli-mədəni
əlaqələri ilə sıx bağlıdır. O,
Mirzə İbrahimov kimi görkəmli bir ziyalının ailəsində
böyüyüb boya-başa çatıb, dahi Qara Qarayevin bəstəkarlıq
məharəti məktəbini keçib. Tale
Sevdanı istedadla, təmiz və açıq ürəklə
mükafatlandırıb. Onun
yaradıcılığı, məzmunlu daxili aləmi ahəngdar
milli üslublu mövzularla, dərin psixoloji obrazlarla zəngindir”.
Bəstəkar hər bir janra, hər bir sahəyə məsuliyyətlə
yanaşır.
Buna görə də hər əsərdə
öz sözünü deməyə müvəffəq olur.
Buraya bəstəkarın operaları, simfonik əsərləri,
mahnıları və s. daxildir.
Sevda xanımın yaradıcılıq üslubu ilkin həyat
prinsiplərinə, böyük ustad Qara Qarayevin öyrətdiklərinə
bu gün də sadiqdir. Onun yaradıcılığı, eyni
zamanda özünün həyatda, təcrübədə
qazandığı dəyərlərin təsdiqi kimi səslənir.
Sevda İbrahimova vətəndaş-bəstəkardır. Vətən
sevgisi onun əsərlərindən qırmızı xətlə
keçir. Üstəgəl, bir ana kimi
çağdaş dünyamızda baş verən hadisələrə,
öz vətənində hər gün, bəlkə də hər
an yaşanan olaylara laqeyd qala bilmir. Onun əsərlərində
keçirdiyi hiss və duyğular, ətrafında baş verənlərə
münasibəti öz əksini tapır. 1991-ci ildə qoboy və
piano üçün “Qəmginlik”, 1994-cü ildə iki piano
üçün “Azərbaycan təranələri” pyeslər
silsiləsi, 1999-cu ildə tar və simli orkestr
üçün “Sənin üçün darıxıram,
Şuşam”, 2001-ci ildə simli orkestr üçün “Vətən
düşüncələri” əsərlərini yazır.
Görkəmli yazıçının ailəsində
böyümüş bu xanımın qəlbində
atasından varisliklə aldığı bir məhəbbət
də yaşayır. Bu, sözə, sözün dəyərinə
olan diqqət və sevgidir. Məhz bu səbəbdən
onun əsərlərində musiqi ilə poeziya sıx bir vəhdət
yaradır. Bəstəkarın Nizaminin, Şəhriyarın,
Səməd Vurğunun, Bəxtiyar Vahabzadənin, Məmməd
Arazın, Hikmət Ziyanın və başqa şairlərin
sözlərinə yazdığı mahnı və
romanslarını xatırlamaq kifayətdir. Bu baxımdan Sevda
xanımın Azərbaycan şairlərinin sözlərinə
bəstələdiyi “Vətən şəhidləri”
kantatası, “Sevirəm”, “Əbədi yurdum” vokal silsilələri
də çox dəyərlidir.
Sevda İbrahimova sözə, şeir mətnlərinə
qeyri-adi bir tələbkarlıqla, böyük həssaslıqla
yanaşan bəstəkarlardandır. Məhz bu səbəbdən
də həmişə ən yüksək poeziya nümunələrinə
müraciət edir. Mütəxəssislər
deyirlər ki, lirik mahnı, romans yazmaq xüsusi istedad tələb
edir. Diqqətli dinləyici isə zərif,
incə musiqinin məhz həssas ürək sahibi, səmimi
insan tərəfindən yaradıldığını dərhal
duyur. Başqa sözlə, Sevda
xanımın parlaq melodik materiala, inandırıcı
miniatür nəql manerasına malik hər vokal əsəri
sevgi haqqında kiçik bir povest, sədaqət haqqında
monoloqdur. Bu qəbildən olan əsərlər
sırasına “Necə sevməyim səni”, “Sən məni yad
et”, “Sənin sədaqətin” və digər mahnıları,
romansları daxildir.
Sevda İbrahimovanın yaradıcılığında
bir sıra sənədli və bədii filmlərə
yazdığı musiqi də xüsusi yer tutur. Hələ keçən əsrin
60-80-ci illərində “Əzim Əzimzadə”,
“Yazıçının bir günü”,
“Peşmançılıq”, “Min bir xəzinə”, “Nar”, “Odlu
ürək” kimi filmləri bəstəkarın musiqisi bəzəmiş,
onları baxımlı və maraqlı etmişdir. O, bu istiqamətdə
yaradıcılığını sonralar da davam
etdirmişdir. Onun filmlərə bəstələdiyi
musiqi ayrıca səsləndikdə sərbəst bir əsər
təsiri bağışlayır ki, bu da, əlbəttə, bəstəkarın
böyük istedadını bir daha təsdiqləyir.
Təsadüfi deyil ki, Sevda xanımın
yaradıcılığında zaman-zaman itirdiyi əzizlərinin
xatirəsi də öz əksini tapıb. O, babasının xatirəsinə
“Qurbansız qalan tarım” adlı kamera əsəri
yaradıb. Atası Mirzə İbrahimovun
sözlərinə “Laylay” nəğməsini bəstələyib.
“Əhval-ruhiyyələr” silsiləsindən
pyeslərini anası Saranın xatirəsinə həsr edib.
Həmin silsilədən olan “Məhəbbət
işığı” adlı pyeslərində isə bəstəkar
öz ömür-gün yoldaşı Arif müəllimi sevgi
və nisgillə xatırlayır.
AMEA-nın müxbir üzvü, professor, əməkdar
elm xadimi Zemfira Səfərovanın fikrincə, bu əsərlərə
ümumi bir ad - “Əzizlərimin xatirəsinə”
adını da vermək olar. Bu əsərlərin
mövzusunun dramatik xüsusiyyətinə, faciəvi
yönümünə baxmayaraq, musiqinin səmimiliyi, melodik və
işıqlı olması dinləyicidə xoş duyğular,
xoş əhval-ruhiyyə oyadır.
Sevimli bəstəkarımıza
həmişə səmimi münasibət bəsləyən,
onunla müxtəlif mərhələlərdə əməkdaşlıq
edən Zemfira xanım yazır: “Mən Qara Qarayevin
elmi-publisistik əsərlərinin məcmuəsini çapa
hazırlayırdım... Bu kitabla əlaqədar
növbəti görüşümüz zamanı o, məndən
gənc qadın bəstəkarlara münasibətimin necə
olduğunu soruşdu və istedadlı, gələcəklərinə
böyük ümid bəslədiyi bir neçə xanım bəstəkarın
adını çəkdi. Onlardan biri Firəngiz
Əlizadə, o birisi yaradıcılığından bəhs
etdiyim Sevda İbrahimova və üçüncüsü Afaq
Cəfərova idi. Qara müəllim mənə məsləhət
gördü ki, onların yaradıcılıqları ilə tanış olum. Mən bu məsləhətə
riayət edərək o vaxtdan həmin bəstəkarların
yaradıcılığı ilə maraqlandım və hətta
onlar haqqında yazılar da yazdım. Sevda
xanımı mən çoxdan tanıyırdım. Biz
eyni vaxtda xüsusi musiqi məktəbində oxumuşduq (indi
Bülbül adına məktəb).
Sonralar hər ikimiz bu məktəbdə işləmişdik...
Bu yaxınlarda mən böyük xanəndə,
təkrarsız səsə malik Cabbar Qaryağdıoğlu
haqqında “Şərq musiqisinin peyğəmbərləri”
adlı kitab yazdım. Redaktoru mənim təklifimlə
Sevda İbrahimova oldu. Məlumdur ki, Cabbar
Qaryağdıoğlunun məşhur triosunda uzun illər boyu
tarzən kimi Sevda xanımın babası - mahir ifaçı
Qurban Pirimov çıxış etmişdi... Redaktorluqla
əlaqədar mən Sevda xanıma müraciət edərkən
o, məmnuniyyətlə razılaşdı və sonra mənə
təşəkkürünü bildirdi ki, ona sanki
keçmiş dövrü yaşatdım”.
Sevda İbrahimova öz üslubunu uşaq musiqisində də
tapmış, uşaq mahnılarında canlı, dəqiq və
bədii dəst-xəttini yaratmışdır. O, mahnılarında
dostluğu, Vətənə, təbiətə və əməyə
məhəbbəti təcəssüm etdirir. Məsələn,
“Mehriban bacılar”, “Mən baharam”, “Bakı”, “Mənim
doğma Vətənim” və s. kimi mahnılar bu qəbildəndir.
Tanınmış musiqişünas, professor İmruz
Əfəndiyeva “Sevda İbrahimovanın
yaradıcılığında uşaq musiqisi” adlı kitab da
yazıb. Məlumdur ki, Sevda xanım uşaqları, gəncləri
çox sevir, məhz bu səbəbdən də onun bəstəkarlıq
yaradıcılığı və pedaqoji fəaliyyəti
bir-biri ilə sıx bağlıdır. Sözügedən
kitabda bəstəkarın yaradıcılığının
məhz bu istiqaməti təhlil olunur.
Görkəmli bəstəkar uşaqlar üçün
musiqi yazmaq işinə ciddi baxır. Onun uşaqlarla işləmək
haqqında öz mülahizələri var. Bəstəkar qeyd
edir ki, uşaqlarda musiqini duyma qabiliyyətini artırmaq
üçün onların eşitdiklərini şəkildə
çəkə bilmələri çox vacibdir. Əgər mümkün olarsa, çalınan pyesin
musiqisini səslə oxumaq da yaxşı olardı.
Sevda xanım ayrı-ayrı illərdə uşaqlar
üçün fortepiano musiqisi, çoxsaylı mahnılar,
səhnə əsərləri, o cümlədən “Nənəmin
nağılları” operasını yazıb.
“Nənəmin
nağılları”ndan söz düşmüşkən qeyd
edək ki, bu opera Səmərqənd Opera və Balet
Teatrında göstərilmiş, həm özbək, həm də
rus dillərində tamaşaya qoyulmuşdur. Azərbaycanda
isə yalnız 1986-cı ildə Bakı Musiqi
Akademiyasının məktəb-studiyasında həmin
studiyanın direktoru, professor T.Seyidovun təşəbbüsü
ilə operanın sadələşdirilmiş variantı “Biri
vardı, biri yox” adı ilə səhnələşdirilmişdi.
Sevda xanımın yaradıcılığında
uşaq obrazları xüsusi yer tutur. Bu, təkcə bəstəkarın
uşaqlar üçün və uşaqlar haqqında
yazmasından irəli gəlmir. Bu, həm
də onunla bağlıdır ki, özünün də dediyi
kimi, uşaqlar onun üçün ən böyük
saflıq və ilkinlik rəmzidir.
Uşaq psixologiyasına nüfuz etmək, ətraf aləmin
qapılarını onun üzünə açmaq, ona
doğma yurd sevgisi aşılamaq - bütün bunlar bəstəkarın
uşaq musiqisinə həsr olunan əsərlərinə
xasdır.
Sevda İbrahimova Azərbaycan mədəniyyətinin inkişafındakı xidmətlərinə görə 1989-cu ildə “Əməkdar incəsənət xadimi” fəxri adına layiq görülüb. 2005-ci ildə isə ona “Azərbaycanın xalq artisti” fəxri adı verilib. 1994-cü ildə professor elmi adını alıb.
Görkəmli bəstəkarın pedaqoji fəaliyyəti 1960-cı ildə Bülbül adına musiqi məktəbində başlanıb. 1971-ci ildən isə Üzeyir bəy Hacıbəyli adına Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasında (indi Bakı Musiqi Akademiyası) davam edir.
Bir gözəl pianoçu, musiqi xadimi, müəllim kimi də Sevda İbrahimovanın onu tanıyanların yanında hörməti çoxdur. Uzun illərdir Ü.Hacıbəyli adına Bakı Musiqi Akademiyasının professoru, Metodika və xüsusi pedaqoji hazırlıq kafedrasının müdiri kimi kafedranın əməkdaşlarına qayğı ilə yanaşır. Tələbələri həmişə onun köməyindən, dəstəyindən bəhrələnirlər. İndiyədək 150-dən çox yetirməsi olub. O, müxtəlif janrlarda iki opera, iki kantata, iki kvartet, fortepiano və orkestr üçün üç konsert, fortepiano və orkestr üçün konsertino, fantaziya, orqan və orkestr üçün konsert, skripka və orkestr üçün musiqi, fortepiano üçün silsilə pyeslər, “Əhval-ruhiyyələr”, “Azərbaycan təranələri”, teatr və kino üçün romans və mahnılar yazmışdır.
Sevda xanım elə bir insandır ki, ətrafındakıların hamısı yaşından asılı olmayaraq, onu özlərinə dost hesab edirlər. Təbiət ona bəstəkarlıqla yanaşı, müəllimlik istedadı da verib. Tez-tez tələbələrinin kiçik, bəzən də böyük tamaşaçı auditoriyası qarşısında konsertlərini təşkil edir. Çalışır ki, imtahanların çoxunda iştirak etsin. Onun hazırladığı tələbələr daim öz səviyyəsi ilə fərqlənir.
Şöhrətpərəstlik, qazandığı nailiyyətlərdən qürurlanmaq Sevda xanımın xarakterinə yad xüsusiyyətlərdir. Sənətinin kamillik zirvəsinə çatan sevimli bəstəkarımız bu gün də axtarışlar aparır, yeni melodiyalar haqqında düşünür. Bu yolda yorulmadan çalışan görkəmli bəstəkar Sevda İbrahimovaya yeni-yeni yaradıcılıq uğurları arzulayırıq.
İradə ƏLİYEVA,
Azərbaycan.-2014.- 28 noyabr.- S.6.