Qurban bayramı mənəvi
birlik rəmzidir
Xeyirxahlığın, bərabərliyin, fədakarlığın
simvolu olan Qurban bayramı uca Yaradanın bəşəriyyət
üçün hidayət yolu seçdiyi İslamın əsas
bayramlarından biri kimi insanları həmişə sülhə,
əmin-amanlığa və dözümlülüyə dəvət
edir.
Cəmiyyətimizdə
humanizm və qardaşlıq duyğularını daha da
gücləndirən Qurban mərasimləri hər il Azərbaycanda yüksək əhval-ruhiyyə
və böyük təntənə ilə keçirilir. Bu günlər dövlətimizin tərəqqisi,
xalqımızın rifahı və əmin-amanlığı
üçün dualar edilir, şəhidlərimizin nurlu xatirəsi
ehtiramla yad olunur. Ümidvar olduğumu
bildirirəm ki, bu xeyirxah niyyətləriniz, dua və diləkləriniz
gerçəkləşəcək, ulu Tanrının mərhəməti
heç zaman xalqımızın üstündən əskik
olmayacaqdır.
İlham
ƏLİYEV
Qurban
bayramı ümummilli lider Heydər Əliyevin Azərbaycan xalqının
ən böyük mənəvi dəyərlərindən
hesab etdiyi islam dininin müqəddəs
bayramlarından biridir. Əsrlər boyu
xalqımız Qurban bayramını böyük sevinc və
coşqu hissi ilə qarşılamış, qurban kəsmə
mərasimini öz milli adət-ənənəsinə, mənəvi
dəyərinə çevirmişdir.
Tarixdən də bizə məlum olduğu kimi,
xalqımız bu bayramı daha təntənəli və sevinc
hissi ilə qarşılamışdır. Bunun səbəbini
isə Azərbaycan xalqının sahib olduğu özünəməxsus
mənəvi dəyərlərində axtarmaq lazımdır.
Bu dəyərlərdən əsasən qonaqpərvərlik,
başqalarının halına acıma, rəhmlilik, xeyriyyəçilik,
kimsəsizlərə baş çəkmək,
başqalarının dərdinə şərik
çıxmaq xalqımızın sahib olduğu mənəvi
özəlliklərdəndir. Məhz Qurban bayramına məxsus ənənələrin,
məsələn, qurbanın kəsilməsi, qurbanlıq ətinin
kasıblara paylanması, qurbanlıq heyvanın kəsilməsindən
bir müddət qabaq bəslənməsi, bəzədilib Allah
yolunda kəsilərək əsasən kasıblara, yoxsullara
paylanması, bayram süfrələrinin təşkil edilməsi
və s. xalqımıza məxsus dəyərlərlə
üst-üstə düşdüyündən bu bayram ölkəmizdə
daha təmtəraqlı qeyd edilir. Xalqımız neçə
əsr əvvəl rus imperiyasının, sonra isə bu
imperiya üzərində qurulmuş Sovetlər Birliyinin tərkibində
yaşamağa məcbur edilmiş, onun milli dəyərləri,
bayramları, adət-ənənələri tapdalanmış,
xüsusilə sovetlər dönəmində olduğumuz illərdə
bu bayram və mərasimlərin qadağan olunduğu zamanlarda
belə həm minillər boyu yaşatdığı dəyərlərə
(məsələn, Novruz bayramının keçirilməsini
göstərmək olar), həm də islam dinindən əxz
etdiyi dəyərlərə həmişə sahib
çıxmış, onları imperialist və müstəmləkəçilik
qadağalarına qurban verməmişdir. Qan
üzərində qurulmuş bütün imperiyalar kimi,
dağılmaq aqibətini yaşayan Sovetlər Birliyinin
süqutundan sonra müstəqillik qazanan Azərbaycan
Respublikası, nəhayət, milli və dini bayramlarını
dövlət səviyyəsində, qanuni şəkildə
keçirməyə nail oldu. Ümummilli lider Heydər
Əliyev müstəqil Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti olduqdan sonra xalqımız onun rəhbərliyi
altında daha sıx birləşərək adət-ənənələrinə,
dəyərlərinə möhkəm bağlanmış, əldə
etdiyi bir çox demokratik prinsiplərlə yanaşı,
müqəddəs bayramlarını da azad şəkildə
keçirmək hüququ qazanmışdır.
İslam dinində iki böyük bayram var. Bunlar Ramazan
(Fitr) və Qurban bayramlarıdır. Haqqında
danışdığımız Qurban bayramı Həzrət
İbrahim peyğəmbərin (s.v.s) yuxuda aldığı
ilahi vəhyə əsasən öz oğlu
İsmayılı Mina vadisinə gətirib Allah yolunda qurban kəsmək
cəhdi ilə bağlıdır. Bu bayram
hər şeydən əvvəl insanın öz nəfsi
üzərində qələbə çalmasının ən
əlamətdar bir hadisə olmasının təzahürü
kimi qeyd edilir.
Ümumiyyətlə, bütün monoteist dinlərdə
Allaha qurban gətirmə mərasimi Həzrət Adəm
peyğəmbərin oğlanları Habil və Qabilin əhvalatı
ilə başlanır. Qabil əkinçi, Habil isə çoban
idi. Allah Həzrət Adəmə vəhy
edir ki, oğlanları Allah üçün qurban gətirsinlər.
Qabil əkinçi olduğu üçün bir az taxıl, Habil isə böyük bir ağ
qoç gətirir. Qardaşlardan yalnız
Habilin qurbanı qəbul olunur. Bununla da bəşər
övladının öz malından heyvan kəsməklə
Allah yolunda ehsan verməsinin əsası qoyuldu.
Başqa bayramlarda olduğu kimi, Qurban bayramında da
müsəlmanlar şadlanır və bir-birini təbrik edir,
qohumlara, yaxınlara qonaq gedilir, küsülülər
barışır, kimsəsizlərə baş çəkilir,
insanlar bir-biri ilə daha çox ünsiyyət qurur,
mehribanlıq edirlər. Bayram günü qüsl verilir, hava
işıqlaşandan sonra bayram namazı qılınır,
qurban kəsilir, qurban ətindən kasıblara
paylanılır. Diqqət olunası məqamlardan
biri də odur ki, bayram günü Həcc ziyarətində
olmayanlar qurbanı kəsib yalnız bir-birinə vermələri
doğru deyildir. Çünki qurban kəsilməsi
mərasiminin bir əhəmiyyəti də ondan ibarətdir ki,
kasıblar bu ətdən bəhrələnib doyunca yemək
yeyə bilsinlər, varlılar heç olmasa bir günlük
də olsa, kasıbların ehtiyacını ödəmiş
olsunlar. Həzrət Məhəmməd peyğəmbər
(s.v.s) bir hədisdə buyurur: "Allah qurbanlıq gününü
bayram kimi qərarlaşdırdı ki, kasıblar da həmin
gün ət xörəyi yeyə bilsinlər. Ona
görə siz də kasıblara qurban payı
verin"(Qısa İslam Ensiklopediyası, I cild).
Hədisdən anlaşıldığı kimi, qurban ətinin
bir payı mütləq kasıblara verilməlidir. Ona görə
də qurban kəsməyə imkanı olmayanların borc alaraq
qurban kəsməsinə ehtiyac yoxdur. Çünki
qurban ətinin bir payı elə onların haqqıdır.
Qurban bayramının heyvan kəsmək mərasimi
yalnız həmin vaxt Həcc ziyarətində olanlar
üçün vacibdir. Həcc ziyarətində
olmayanlardan isə yalnız imkanı olanlara qurban kəsmək
tövsiyə olunur.
Qurban kəsmək
mərasimi Həcc ziyarətinin vacib hissəsidir: "...Məlum
günlərdə Allahın onlara ruzi verdiyi (dördayaqlı)
heyvanların üstündə (onları qurban kəsərkən)
Onun adını çəksinlər (bismillah desinlər). Onlardan özünüz də yeyin, biçarə
(zavallı) yoxsula da yedirdin!" (Əl-Həcc,28).
Həcc ziyarəti əməlləri ümumilikdə Həzrət
İbrahim peyğəmbərin (s.v.s) özü və ailəsi
ilə bağlı olduğu kimi, Qurban bayramı da bu nümunəvi
ailənin şücaəti ilə əlaqədar nazil
olmuş ilahi şəriətdir. Bu şəriətə tabe olub onun
qayda-qanunlarına əməl edən müsəlmanlar hər il zilhiccə ayının 10-da Həzrət
İbrahim peyğəmbər (s.v.s) və onun ailəsinin ilahi
əmrə tabe olaraq öz sevimli övladlarını Allah
yolunda qurban kəsmək istəklərindən doğan fədakarlıqlarını
xatırlayır və bu günün ildönümünü
qeyd edirlər.
Bu hadisəni bütövlükdə Həzrət
İbrahimin (s.v.s) timsalında insanın Allah tərəfindən
imtahan olunması prinsipinin ən əlamətdar hadisəsi
hesab etsək, yanılmarıq. Bu ilahi imtahan təkcə
Həzrət İbrahimi yox, onun bütün ailəsini əhatə
edir. Bu ailəyə bəzən
"tövhid ailəsi" də deyirlər.
Çünki bu ailənin hər bir üzvü
ayrı-ayrılıqda ilahi imtahandan şərəflə
çıxmış, insan üçün canını və
övladını fəda etmək kimi ən ağır şərtlər
çərçivəsində sınağa çəkilmiş,
nə qədər çətin olsa da, nəfsdən gələn
şübhə və vəsvəsələrə
uymamış, Allah hökmünü bütün dünyəvi
istəklərdən üstün tutmuş və bununla da həm
dünyada daim xatırlanmağa, axirətdə isə ən
yüksək məqama layiq nümunəvi "tövhid ailəsi"
olduqlarını sübut etmişlər. Bu əhvalat
müqəddəs kitab Tövratda da öz əksini
tapmışdır. Düzdür, bu kitabda Həzrət
İbrahimin (s.v.s) oğlu İsmayılı yox, İshaqı
qurban kəsmək istəyindən danışılır:
"Allah dedi: "Sevdiyin yeganə oğlunu - İshaqı
görürüb Moriya torpağına get. Orada sənə
göstərəcəyim bir dağda oğlunu yandırma
qurbanı olaraq təqdim et" (Tövrat,
Yaradılış kitabı, İbrahimin sınağa çəkilməsi
fəsli, 2). Amma ayədən
göründüyü kimi, Allah "sevdiyin yeganə
oğlun" deyir, o zaman isə həmin oğul İshaq yox,
İsmayıl idi. Çünki İshaq
İsmayıldan uzun illər sonra doğulmuşdur. Bu üzdən İslam dinində bu oğul
İsmayıl və qurban isə "İsmayıl
qurbanı" hesab edilir.
Həzrət Məhəmməd peyğəmbərin
(s.v.s) səhih hədislərində də bu oğlanın
İsmayıl olduğu açıqlanmışdır. Belə hədislərin birində
deyilir: "Mən iki qurbanın oğluyam!" (Tarixi-Təbəri, I cild). Bu
qurbanın biri Həzrət İsmayıl (s.v.s), o biri isə
Peyğəmbərimizin atası Abdullahdır. Çünki Həzrət Məhəmməd
peyğəmbərin (s.v.s) babası Əmdülmüttəlib
də oğlu Abdullahı suyu qurumuş Zəmzəm quyusuna su
gəlməsi üçün Allaha nəzir etmişdi.
Qurani-Kərimdə
də bu oğlanın İshaq yox, İsmayıl olduğuna
dair ayə var. Allah ilahi imtahandan üzüağ
çıxdığına görə Həzrət
İbrahimi mükafatlandıracağını və ona bir
oğul da verəcəyini bildirir: "Həqiqətən, Biz
yaxşı əməl sahiblərini belə
mükafatlandırırıq!" "Şübhəsiz
ki, o, (İbrahim) Bizim mömin bəndələrimizdən
idi!" "Ona salehlərdən olan İshaqın
peyğəmbər olacağı ilə müjdə
verdik" (Əs-Saffat,110-112). Ayədən də açıq-aşkar
görünür ki, Allah Həzrət İbrahimə
İshaqı ilahi imtahandan şərəflə
çıxdığına görə mükafat olaraq verir.
Ona görə də islam dinində bu
qurban yəhudilərin Tövratındakı "İshaq
qurbanı" yox, "İsmayıl qurbanı"
adlanır.
Qurban bayramının mühüm əhəmiyyətlərindən
biri də insanın öz nəfsi və onu düz yoldan
çıxaran şeytan üzərində qələbə
çalmasıdır. Çünki nəfsi istəklər içərisində
övlad və can sevgisi demək olar ki, əsas yerləri
tutur. Həzrət İbrahim (s.v.s) və Hacər
sevimli tək övladları İsmayıldan, İsmayıl isə
öz canından Allah yolunda keçmək qərarına gəlirlər.
Bu fədakarlıq yalnız çox
güclü iman sayəsində mümkündür. Çünki onlar bunun bir Allah əmri olduğuna dəqiq
inanırdılar. İnamla imanın fərqi
burada açıq görünür. İnam
bir şeyin mövcudluğuna, həqiqiliyinə əmin olmaq
deməkdir. İman isə dini inamdır.
Amma bu inam o halda imana çevrilir ki, insan mövcudluğuna,
varlığına yəqin etdiyi Allahın bütün əmrlərinə
boyun əysin, ilahi qayda-qanunlara riayət etsin, yəni dildə
deyil, bütün qəlbi və əməlləri ilə bu
inamını təsdiqləsin. Məhz bu məqam
dünyəvi inamla dini imanı bir-birindən fərqləndirən
şərtdir. Buna görə də
İslam dininin hökmlərinə əməl edən, şəriətin
göstərdiyi həyat tərzi ilə yaşayan insana
"imanlı insan" deyilir. Bəşəriyyət
yaranandan elə bir insan olmayıb ki, Allah onun imanını
sınağa çəkməsin: "Əlbəttə, Biz
sizi bir az qorxu, bir az aclıq, bir az da mal, can (övlad) və məhsul
qıtlığı ilə imtahan edərik. (Ya
Rəsulum! Belə imtahanlara) səbr edən
şəxslərə müjdə ver!" (Əl-Bəqərə,155)
Rəvayətlərə görə, Həzrət
İbrahimin hər zaman ilahi iradəyə tam təslimçiliyi
hətta mələkləri də təəccübləndirirdi. Onlar peyğəmbər də
olsa, bu insanın ağır sınaqlar qarşısında
belə Allaha sığınmasını, oda atılarkən
etiqadından dönmədiyini, yeganə övladını
Allah yolunda qurban kəsmək iqtidarında olduğunu və
bütün bunlarla yanaşı, imanının daim sabit
qalmasına görə Həzrət İbrahimə və onun
ailəsinə qibtə etmişlər. (Tarixi-Təbəri, I
cild)
Həzrət
İbrahim peyğəmbərdən (s.v.s) başqa onun ailə
üzvləri də hər bir ailə üçün
nümunə ola biləcək qədər
güclü iman və fədakarlıq göstərmişlər.
Hacər Həzrət İbrahimlə bərabər,
öz sevimli oğlunun Allah yolunda qurban kəsilməsinə
razı olmuşdu. Bir ana üçün
bu razılığın nə demək olduğunu hər kəs
yaxşı bilir. Bu üzdən Hacərin
bir ana kimi övladından keçməsi o zamana qədər
görünməmiş misilsiz bir qadın fədakarlığı
idi.
Allah yolunda qurban adi günlərdə də kəsilir. Amma haqqında
danışdığımız "İsmayıl
qurbanı" hər il yalnız zilhiccə
ayında, Həcc ziyarəti vaxtı yerinə yetirilir. Biz bu qurbanın üç insanla bağlı
olduğunu dedik. Bunlardan biri Allahın
peyğəmbəridir. O birisi Hacər anadır. İsmayıl isə 13 və yaxud 11 yaşlarında
bir yeniyetmədir. Bu hadisədə ən
maraqlı məqamlardan biri də odur ki, İsmayıl həmin
dönəmlərdə peyğəmbər deyildi. Kiçik yaşlı bir oğlanın diri-diri
başını kəsilmək üçün Allaha və
atası Həzrət İbrahimə (s.v.s) itaətlə təslim
etməsi çox təəccüblüdür. Bu əməl
bir insanın nəfsi istəklərdən olan can sevgisinə
qarşı ən böyük mübarizəsi, ümumilikdə
isə cihadın bütün növləri içərisində
ən çətin və ağır olanıdır. Çünki silahla olan cihadda da insan Allah yolunda
canını təhlükəyə atır, amma bir yandan da
sağ qalmaq ehtimalı olur. Həzrət
İsmayılın etdiyi bu fədakarlıqda isə
ölümdən başqa heç bir ehtimal qalmır. O,
bu hərəkətə düşünərək,
anlaqlı şəkildə, böyük itaətkarlıqla
gedir. Hətta hədislərdə deyilir ki, Həzrət
İbrahim (s.v.s) bıçağı İsmayılın
boynuna çəkəndə bıçaq əti kəsməmiş,
bunu görən İsmayıl atasına məsləhət
görür ki, bıçağı boynuna qüvvətli
çəksin. (Tarixi-Təbəri, I cild).
Həzrət
İbrahim (s.v.s) oğluna onu Allah yolunda qurban kəsməli
olduğunu deyəndə də İsmayılın münasibəti
təəccüb doğurur: "O, (İsmayıl)
yüyürüb qaçmaq (atasına kömək edə
bilmək) çağına (on üç yaşına)
çatdıqda (İbrahim) dedi: "Oğlum! Yuxuda
gördüm ki, səni qurban kəsirəm. Bax gör (bu barədə) nə fikirləşirsən!"
O dedi: "Atacan! Sənə nə əmr olunursa, onu da et. İnşallah, mənim səbirlilərdən
olduğumu görəcəksən!" (Əs-Saffat,102).
Həzrət İsmayılın uşaq yaşlarında
sahib olduğu bu ilahi sevgidən doğan kamil iman bir çox
ilahiyyatçıları düşündürmüş, bəziləri
bunun yalnız Allah istəyi olduğunu və ona görə Həzrət
İsmayılın rahatlıqla təslim olduğunu söyləmişlər. Yoxsa, belə
kiçik yaşda kamil iman sahibi olmaq mümkün deyildir.
Amma düşünürük ki, belə qüsurlu fikirlər
Allah dininin başçısı olan Həzrət İbrahim
(s.v.s) ailəsinin ilahi sınaqlar qarşısında göstərdiyi
səbr, dözüm, şücaət, iradə, əzm, itaət,
mükəmməl imanla müşayiət olunan insana xas
nümunəvi tövhid xüsusiyyətlərinə və
onların bu yolda çəkdikləri əziyyət, məşəqqət
və zəhmətə kölgə sala bilər. Çünki İslam dinində də kiçik
yaşlı uşağın güclü imana sahib olması
nümunəsi mövcuddur. Məsələn,
Həzrət Məhəmməd peyğəmbərdən
(s.v.s) sonra İslam dinini ilk qəbul edən Həzrət
Əli (ə) o zaman on yaşında idi.
Həzrət İsmayılın göstərdiyi bu
şücaət, əlbəttə ki, mükafatsız
qalmadı.
Allah ona peyğəmbərlik əta etmiş, yüksək məqam
sahibləri olan salehlər zümrəsinə daxil etmişdir:
"(Ya Rəsulum!) Kitabda (Quranda) İsmayılı da yada sal!
O, öz vədinə sadiq və bir elçi, bir peyğəmbər
idi." "O, öz ümmətinə namaz
qılmağı, zəkat verməyi əmr edirdi. O, Rəbbinin
rizasını qazanmışdı. (İsmayılın
əməli Allah dərgahında bəyənilmişdi)".
(Məryəm, 54;55).
Ümumiyyətlə, bu hadisənin əhəmiyyəti
o qədər böyük idi ki, Allah bu əhvalatdan sonra Həzrət
İbrahimi (s.v.s) "Xəlilim"
adlandırmışdı. (Tarixi-Təbəri, I
cild). Bildiyimiz kimi, bu ad monoteist dinlərdə
yalnız Həzrət İbrahimə aid edilir.
"Allahın dostu" adına nail olmaq
üçün Həzrət İbrahim ağır
sınaqlardan keçməli olmuşdur. Yeganə
oğlunu Allah yolunda qurban kəsmək qərarına gəlməsi
də bu sınaqlardan biri, bəlkə də ən
ağırı idi. Qurani-Kərimdə bu haqda deyilir:
"Onların hər ikisi (Allahın əmrinə) təslim
olduğu və (İbrahim İsmaili qurban kəsmək
üçün) üzüstə yerə
yıxdığı zaman", "Biz ona belə xitab etdik:
"Ya İbrahim!" "Artıq sən
röyanın düzgünlüyünü təsdiq etdin!
Biz yaxşı iş görənləri belə
mükafatlandırırıq". "Şübhəsiz
ki, bu, açıq-aydın bir imtahan idi". "Biz ona
böyük bir qurbanlıq (Habilin qurbanlıq qoçunu) əvəz
verdik" (Əs-Saffat,103-107).
Həzrət İbrahimin ilahi sınaqdan uğurla
çıxması onun Allah tərəfindən bir çox məqamlarla
mükafatlanmasına səbəb olur. Belə mükafatlardan
biri də qurbanın dəyişdirilməsi məsələsidir.
Allah Həzrət İbrahimin tək oğlu
İsmayılı kəsməyə tam hazır olduğunu, hətta
bir neçə dəfə bıçağı İsmailin
boynuna çəkdiyini gördükdə onun kəsilməsini
rəva bilmir və İsmailin əvəzinə hədislərdə
deyildiyi kimi, Həzrət Adəmin oğlu Habilin Allaha qurban gətirdiyi
boyük ağ qoçu cənab Cəbrayılla Həzrət
İbrahimə göndərir. Təbəri
yazır ki, "bu ağ qoçun gözləri, ayaqları və
buynuzları qara rəngdə idi. Cənab
Cəbrayıl qoçun qulağından yapışıb o
dağa endirdi" (Tarixi-Təbəri, I cild). Bunlardan başqa, Təbəri Həzrət
İsmailin boynuna çəkilən bıçağı hər
dəfə döndərənin cənab Cəbrail olduğunu
da yazır.
Qurban bayramının keçirilməsinin əsas səbəblərindən
biri də insan yerinə heyvan kəsilməsidir. Bir anlıq təsəvvür
edək ki, Həzrət İsmayıl qurban kəsilsəydi,
bu, İslam dininin ilahi prinsiplərinə uyğun olmazdı və
həmin gün insanlar üçün bayram yox, faciə
olardı. Bu üzdən Allah insanın
yox, heyvanın kəsilməsini buyurur. Çünki
Allah hər kəsi gücü yetdiyi ilə imtahana çəkiir.
Əgər bu əməl müsəlmanlara vacib
buyrulsaydı, çoxları bunu bacara bilməz və bu əmrin
timsalında başqa ilahi əmrlərə də soyuqluq
yaranar, bu da öz növbəsində, insanların Allah
yolundan uzaqlaşmasına gətirib çıxarardı.
Bundan başqa, insan qurbanı kəsmək
qanlı vəhşiliklərə, bir çoxlarının
öz düşmənlərini belə Allah adı ilə kəsməsinə
səbəb olardı. Bütün bunlara baxmayaraq, Allah tərəfindən
göndərilməyən bəzi "din"lərdə, məsələn,
Cənubi Amerikada eramızdan əvvəl mövcud olmuş
Mayya dövlətində insanları kütləvi surətdə
"allahlar" yolunda qurban kəsirdilər. Bu
da insanlarda dəhşət, qorxu yaradır, habelə həmin
"allahlara" qarşı nifrətə səbəb olurdu.
Yuxarıda dediyimiz kimi, Allah yolunda heyvan qurban verməyi
bu əhvalatdan çox-çox əvvəl Həzrət Adəm
peyğəmbərin oğlu Habil həyata keçirmişdi. Lakin o zaman bu əməl
bütün ümmətə Allah tərəfindən vacib
buyrulmamışdı. İllər
keçdikcə isə ilahi şəriət unudulur, insanlar
Allah göndərdiyi qayda-qanunları öz istədikləri
formaya salır, bəziləri isə daha da irəli gedərək
Yer üzündə saysız nahaq qanlar axıdır, hətta
heyvan əvəzinə insan kəsirdilər. Həzrət İbrahimə (s.v.s) Allah tərəfindən
oğlunun yerinə heyvan kəsməsini və bu əməli
bütün müsəlmanlara vacib etməsi əmri o dövrə
qədər baş vermiş vəhşiliklərin ilahi qərar
yox, yalnız azğınlaşmış insanların
şeytani düşüncələrinin məhsulu
olduğunun bariz nümunəsidir. Allahın
Həzrət İbrahimə röyada oğlunu qurban kəsməyi
əmr etməsi isə yalnız onun və ailəsinin
sınaqdan keçirilməsi ilə bağlıdır. Məhz Həzrət İbrahimin (s.v.s) nümunəsində
insanın bu ağır sınaqdan keçməsi
gününü Qurban bayramı kimi qeyd edirik.
Qeyd etdiyimiz kimi, qurban kəsmək mərasimi Həcc
ziyarətinin vacib əməllərindən biridir. Həcc ziyarətində
olanlar əgər bu qurbanı kəsməzlərsə,
onların ziyarəti qəbul olunmaz. Həcc
ziyarətində olmayanlara isə qurban kəsmək vacib deyil,
müstəhəbdir. Yəni hər kəsin
öz ixtiyarındadır. Amma əməl
edilməsi böyük savaba səbəb olur və bu üzdən
də kəsilməsi bəyənilən əməllərdəndir.
Həzrət Məhəmməd peyğəmbərin (s.v.s) bir
hədisində deyilir: "Qurban bayramı günü ən
yaxşı əməl Allah yolunda heyvan kəsmək, ata-anaya
mehribanlıq göstərmək, uzaq düşmüş
qohumların görüşünə getmək, xudpəsəndliyi
atıb başqaları ilə birinci görüşmək,
qurbanlıq ətindən kasıblara, ehtiyaclılara pay verməkdir"
(Qısa İslam Ensiklopediyası, I cild).
İslam şəriətinə görə, qoyun, inək
və dəvədən qurban kəsilməsi səhihdir. Dördüncü
növ heyvan olan keçi isə məzhəblər arasında
müzakirə mövzusudur (bəzi məzhəblər
üçün məqbul, bəziləri üçün isə
qurbanlıq heyvanlar növünə aid deyil). Bu dörd növ heyvandan başqa, digər heyvan
növlərindən qurban kəsmək şəriətə
ziddir və məqbul deyil. Kəsiləcək
qurbanlıq heyvanın da qüsursuz olmasına diqqət edilməlidir.
Belə ki, qulağı kəsik, buynuzu
sınmış, şikəst, dişləri
tökülmüş, qoca, əldən düşmüş,
xəstə, haram pulla alınmış heyvanları qurban kəsmək
olmaz. Qurban kəsən adam ətin
bir hissəsini özünə götürə bilər, bir
hissəsini qonşulara, qohumlara, dostlara paylaya bilər, bir hissəsini
isə mütləq kasıblara və ehtiyacı olanlara verməlidir.
Əlbəttə, qurbanın sahibi ətin
hamısını kasıblara, yoxsullara verə bilər.
Bunun savabı daha çoxdur.
"Qurban" sözünün ərəb dilindən tərcüməsi
"yaxınlıq" mənasını verir. Qurban Allaha
yaxınlıq niyyəti ilə yuxarıda göstərilən
heyvanlardan birini şəriətə uyğun qaydalarla kəsməkdən
ibarət olan bir ibadət əməlidir.
Ümumiyyətlə, Allah rizası üçün
olunan əməllər insanın hidayət olunması, düz
yola yönəlməsi üçündür. Qurban kəsmək
də Allah yolunda icra olunan ibadət əməllərindən
biridir. Belə ibadət əməllərinə
Allahın heç bir ehtiyacı yoxdur. Çünki
Allah möhtac olmayan və ehtiyacsızdır. Kəsilən heyvanın nə əti, nə də
qanı Allah üçün deyil, insanın bu yolla Allaha
yaxınlaşması və bu nemətlərdən
yararlanması üçündür. Bu əməl
həm də insanlar arasında ünsiyyətin möhkəmlənməsi,
qayğıkeşlik və nəvaziş hisslərinin gücləndirilməsi
baxımından da çox önəmlidir. Allah bizə
qurban kəsilməsinin məhz bu məqsədlərlə
vacib buyurduğunu anladır: "Onların nə əti, nə
də qanı, əlbəttə, Allaha çatmaz. Allaha çatacaq olan yalnız sizin təqvanızdır
(səmimi-qəlbdən etdiyiniz ibadətdir). Allah sizi
doğru yola yönəltdiyi (sizə Həccin əməllərini
göstərdiyi) üçün Onu (layiqincə) uca
tutasınız deyə, bunları sizə belə ram etdi. (Ey
Muhəmməd!) Ehsan edənlərə (Cənnətlə)
müjdə ver!" (Əl-Həcc,37)
Qurani-Kərimdə deyildiyi kimi, insan unutqan bir
varlıqdır. Ətrafımızdakı insanlar içərisində
elələri də var ki, zəngin həyat tərzi
keçirməsinə baxmayaraq, yaxınlıqdakı
kasıbların, hətta öz yoxsul qohum-əqrəbasının
halına acımır, bəzən isə onlara yardım etmək
əvəzinə, ümumiyyətlə, kasıb adamlarla
danışmağı, ünsiyyət qurmağı belə
özlərinə sığışdırmırlar. Bu
tip harınlamış zənginlər özləri də bir
neçə qrupa bölünür. Belə zənginlər
içərisində elələri də var ki, sadəcə,
cəmiyyətdə ac yaşayanların olmasından elə
bil ki, xəbərsizdir. Bu insanları
etinasızlıq elə bir həddə
çatdırmışdır ki, onlar nəinki cəmiyyətə,
öz ailə üzvlərinə qarşı da laqeyd
münasibət göstərir və qayğısız həyat
yaşayırlar. Bu tip etinasız zənginlərə, yəni
mənəvi keyfiyyətlərini tamamilə itirməmiş insanlara ətrafındakılar
tərəfindən bir az qınaq və acların vəziyyətləri
barədə məlumat verilməsi kifayət edir ki, onlar qəflət
və unutqanlıq yuxusundan ayılsınlar. Bu
üzdən ilahi hökmlər daim insanlara
xatırladılmalı, onların əhəmiyyəti barədə
təkrar danışılmalıdır. Əgər
belə olarsa, cəmiyyətdə kasıbların,
evsiz-eşiksizlərin, köməksizlərin sayı azalar,
insanlar arasında başqalarının halına acımaq, rəhm
və ədalət duyğularının artmasına səbəb
olar. Əlbəttə ki, bu deyilənlər
cəmiyyətimizdəki bütün imkanlı şəxslərə
şamil edilə bilməz. Onların arasında, həqiqətən,
yoxsulların halına acıyan, ətrafındakılara kifayət
qədər yardım edən, nəinki Qurban bayramında, adi
günlərdə də çoxlu qurbanlar kəsdirərək
ehtiyacı olanlara ehsan edən, yaşadığı,
doğulduğu bölgələrə su çəkdirən,
yol saldıran, məktəblərə, bağçalara
yardım edən, bir sözlə, hər cür xeyriyyəçilik
işləri ilə məşğul olan ləyaqətli və
imanlı zənginlərimiz, iş adamlarımız az deyil. Belə insanları cəmiyyətdə hər vaxt
alqışlayır və onları fəxrlə
başqalarına nümunə göstərirlər.
Qurban bayramının cəmiyyətdəki ictimai münasibətlərə də təsiri böyükdür. Ramazan bayramı kimi bu bayram da özündə bəzi vacib şərtləri ehtiva edir. Bayram, ümumiyyətlə, hər hansı bir əlamətdar hadisənin qeyd olunmasına deyilir. Hər iki bayramda hava işıqlaşandan sonra iki rəkətli bayram namazı qılınır. Bu günü valideynlərə, qohumlara, qonşulara baş çəkmək, səhər qüsl almaq, başqalarına qarşı daha səmimi, xoş rəftarlı, gülərüz olmaq, bayram ab-havasını pozan hərəkətlərə yol verməmək tövsiyə olunur. İslam dinində mövcud olan bu iki böyük bayramın hər ikisi qısa zaman çərçivəsində yerinə yetirilən ibadətlərdən fərqli olaraq, Ramazan bayramı 30 günlük ibadətin sona yetməsi, Qurban bayramı isə bir neçə həftəlik Həcc əməllərinin yerinə yetirilməsinin başa çatması münasibətilə qeyd edilir.
Bir məsələni də qeyd etmək yerinə düşər ki, bəzi müsəlmanlar İslam dininin yayılmasında müstəsna xidmətlər göstərmiş və bu yolda şəhid olmuş müqəddəslərin qəbrini ziyarət etməyi daha asan olduğu üçün həvəslə yerinə yetirir, amma vacib buyrulan Həcc ziyarəti üçün tədarük toplamırlar və səbəb kimi də maddi vəziyyətlərinin qənaətbəxş olmaması dəlilini gətirirlər. Belə düşüncə tərzi bizi Allahın vacib buyurduğu Həcc ziyarətinə getməkdən ötrü vəsait toplamaq həvəsindən uzaqlaşdırar və vacib əməllərin müstəhəb əməllərlə qarışdırılmasına, yerlərinin dəyişdirilməsinə və zərərli meyillərə aparıb çıxara bilər.
Biz də Qurban bayramı münasibətilə bütün müsəlman həmvətənlərimizi təbrik edir, Allahdan xalqımıza sülh, əmin-amanlıq və bol ruzi diləyirik.
Rauf CƏBRAYILOV,
Ilahiyyatçı
Azərbaycan.-2014.- 3 oktyabr.- S.9.