Azərbaycan
Darülfünunun təşkili:
parlament
iclaslarından tarixi reportaj
Bakı Dövlət Universiteti-95
Azərbaycanda
ali təhsil müəssisəsinin
olması niyyətini gerçəkləşdirmək
imkanı müstəqil milli dövlətçiliyin fəaliyyəti
dövründə yarandı. Hələ Cənubi Qafqaz
hökumətinin üzvü kimi maarif naziri Fətəli xan
Xoyski Qafqazda universitetin təsis edilməsinə münasibətində
bildirmişdi: "Bəlkə universiteti Bakıda açmaq
daha düzgün olardı". Cümhuriyyət
dövründə bu məsələdə hökumət daha
israrlı oldu. Universitetin ilk rektoru V.İ.Razumovski
yazırdı: "Hətta Zaqafqaziya rus universiteti
köçməsə də, Bakıda universitet yaradılacaqdır,
ultimativ müddət də göstərilmişdi - 1 may". Azərbaycan hökuməti universitetin təşkilini
V.İ.Razumovskiyə təklif edirdi. 1919-cu il aprelin 8-də hökumət Bakı şəhərində
universitetin açılması haqqında qərar qəbul
etdi. Universitetin 1919-1920-ci tədris ilinin əvvəlindən
fəaliyyətə başlaması barədə xalq maarifi
nazirinə tapşırıq verildi. Ticarət
məktəbinin binası universitet üçün
ayrılırdı. Xalq maarifi nazirliyi nəzdində
universitet komissiyası haqqında əsasnamə qəbul
edildi, mayın 19-da bu komissiya hökumət tərəfindən
təsdiq olundu, iyunun 16-da komissiyanın ştatları təsdiq
edilib, maaşları müəyyənləşdirildi. Komissiyanın ilk iclası mayın 21-də
keçirildi. Geniş səlahiyyətlər verilmiş
komissiya qısa müddətdə universitetin təsis edilməsi
haqqında 31 may tarixli bəyannaməni, qanun layihəsini,
universitetin nizamnamə layihəsini, ilk tədris ili üçün ştat və smeta layihəsini
hökumətə təqdim etdi.
İyunun 25-də universitetin təşkilinə lazım
olacaq ilkin xərclər üçün xalq maarifi nazirinin sərəncamına
1 milyon rubl ayrıldı. Universitet
üçün tələb olunan vəsait sonradan yenə də
artırıldı. Universitetin təsis edilməsi
haqqında qanun layihəsi iyulun 7-də hökumət tərəfindən
baxılaraq Parlamentin təsdiqinə
təqdim olunmaq üçün bəyənildi və
çıxarılmış qərarın 7-ci bəndində
göstərilirdi ki, ilk tədris ilinə universitetin təşkili,
avadanlıqla təchizatı üçün gərəkli
olan maliyyə vəsaiti 3,5 milyon rubldan 5 milyon rubladək
artırılsın. Müəllimlərin əməkhaqqı
da əlavə olaraq nəzərdə tutulduğunun 1/3-i qədər
artırıldı. Universitetin təsis
edilməsi haqqında qanun layihəsi parlamentdə
qızğın müzakirə olundu. Bir
qism parlament üzvü açılacaq universitetin
ruslaşdırma ocağı olacağından ehtiyat edirdilər.
Onlar orta təhsil müəssisələrinin
milliləşdirilməsi başa çatdığı zaman
universitetin türk (Azərbaycan türkcəsi) dilində
açılması tərəfdarı idilər. Digər
deputatlar isə universitetin tədricən milliləşdiyini əsaslandıraraq
əks iddiaları rədd edirdi: "Heç bir millət
tarixən ilk addımında milli bir darülfünuna sahib
olmamışdır. Əvvəlcə özgələrdən
istifadə edərək, sonra get-gedə qüvvət kəsb
etmişdir. Bina ən-ileyh
qorxmamalıdır. Darülfünun hər
dildə olsa da olsun, açıb oxumalıyıq. Çünkü bu müəssisə ilə biz bir
ürfan müəssisəsi quracağıq və get-gedə
öz gənclərimizi onun vasitəsilə ziyalandırıb
istədiyimiz milli professorlarımıza tədricən sahib
olacağıq".
(M.Ə.Rəsulzadə).
Bakı,
21 avqust 1919-cu il
Azərbaycan
hökumətinin təklif etdiyi qanun layihəsi 1919-cu il avqustun 18-də parlamentin 66-cı iclasında
müzakirəsi nəzərdə tutulan məsələ kimi
səsləndirildi. Parlamentin növbəti, 67-ci
iclası avqustun 21-də bütünlüklə 1-ci məsələ
kimi Azərbaycan darülfünunun təşkili haqqında
müzakirəyə həsr olunmuşdu. Bu
barədə məruzəçi Mehdi bəy Hacınskinin
müraciətdən sonra ilk cümləsi - "Bakıda Azərbaycan
dövlət darülfünunu açmaq barəsində
böyük gurultu qopmuşdur" oldu. "Böyük
gurultu" yek məzmun daşımırdı. Universitetin açılması əleyhinə deyil,
onun təsdiqi üçün vaxtın münasib
olmadığını, hazırlığın yetərsiz
olduğunu əsas göstərən qüvvələr var
idi. Hökumətin təşkil etdiyi
komissiyanın hazırladığı qanun layihəsi və
universitetin nizamnaməsi parlamentin müvafiq komissiyalarında
baxılmış, müsbət rəy almış və qərar
fraksiyalara göndərilmişdi. Qızğın
müzakirələrə səbəb olan fikir
ayrılığı millətin, dövlətin aqibətinə
narahatlıqdan qaynaqlanırdı. Müxalif fraksiya
nümayəndələrinin dilindən səslənən
fikirlər siyasi qərəzlilik təəssüratı
yaratsa belə, ümumi istiqamətdə fayda verən fəal
mövqe, peşəkar yanaşma, qanunvericiliyə riayət,
başlıcası isə mövcud şəraitin diktəsi
ilə barışmaq deyil, gələcək vəziyyətin
nəzərə alınması,
proqnozlaşdırılması yönündə
düşünmək meyli üstünlük təşkil
edir. Millətin yüzdə doxsanının elmə möhtac
olduğu şəraitdə darülfünunun
açılmasını müsaid hesab etməyənlər
"əgər bizə bir elm mənbəi lazım isə o
da ibtidai məktəblərdir" söyləyir, universitetin
Bakıda olmasını da münasib saymırdılar:
"çünkiE darülfünun olan yerlərdə həmişə
böyük inqilablara bais olmuşdur". Xüsusən
"Əhrar" firqəsində iki cərəyan
yaranmışdı. Universitetin
açılması əleyhdarları büdcə xərcinin
artacağını, açılan darülfünunda oxuyacaq tələbələrin
olmadığını əsas göstərirdilər.
Abdulla bəy Əfəndiyev çıxışında
bildirirdi: "O müəllimlər ki, rus darülfünunu
qurtarıb rus dilində dərs deyəcəklərsə,
lazım deyildir. Biz gərək hamı məktəbləri
milliləşdirək. Sonra az
müddət içərisində edadiləri də milliləşdirin.
İndiki darülfünu yetişdirən müəllimlər,
gərək türk dilinə aşina olsunlarE Təcili olmaqda
nəf yoxdurE bu məsələyə ətraflı
baxılandan sonra açılsın". Həmin
fraksiyadan çıxış edən Muxtar Əfəndizadə
də "bizim bu barədə dəlilimiz qəvidir
(güclüdür - F.Ə.)" söyləyərək əsaslandırmağa
çalışdı: "Ebu saat kifayət qədər
professor yoxdurE tarixi-ədibə bir elmdir ki, onu ana dilindən
başqa bir dildə öyrətmək olmazE Petroqrad və
Moskva darülfünunlarına təhsil üçün gedən
cavanlarımız məktəbə girər-girməz dərhal
oradaki misyonerliyi və oradakı ruslaşdırmaq ruhunu
görüyor və ondan çəkinirdiE Fəqət biz
öz yurdumuzdakı darülfünuna eyni ruhdakı bu misyonerləri
soxaraq onlar öz əqidələrini gizli tutacaqlar və əsgi
misyonerliyini və o əsgi eşqə müdhiş surətdə
gizli olaraq cavanlarımızın ruhinə
aşılayacaqlardır".
Darülfünunun açılması ilə
bağlı müzakirələrdə fəal deputatlardan biri
Qara bəy Qarabəyli idi. Əsasən müxalif mövqedən
çıxış edən Qarabəyli qanun layihəsini
"məchul qalan məsələ" kimi dəyərləndirsə
də, səslənmiş bir sıra etirazlara cavab vermiş məzmunda
fikirlərini bildirdi: "Millət üçün
açılacaq darülfünunlar bütün məmləkətin
qisməti, kasıb-küsübun qisməti olacaqE bu
darülfünun yalnız xoşbəxtlərın istifadəsi
üçün olmayıb ümum millətin bir mədəniyyət
mənbəi olacaqdırE Millət o qədər
ayıqdır və qüvvətlidir ki, özünü idarə
edə bilər və özü üçün istədiyi
darülfünunu da aça bilər. Millət
burada darülfünunumuzda tədris edəcək
beş-üç rus professorları vicudilə Rusiyaya tabe
olacaq bir vəziyyətdə deyildirE Kim deyə bilər ki, sən
öyrəndiyin elmi türkcə olaraq öyrənməyəsən.
Millətə qulluq etmək üçün sənə kim mane olacaq".
Darülfünun
haqqında qanun layihəsinin təcili məsələ hesab
olunmayaraq komissiyaya verilməsinin qarşısını alan və geniş müzakirəyə rəvac
verən Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin
çıxışı oldu. Darülfünunun
açılmasının faydaları barədə
çıxışını quran natiq tərəddüdləri
aradan qaldırmağa çalışırdı: "Ebizim
məmləkətdə darülfünuna ehtiyac o nöqteyi-nəzərdən
vardır ki, bizdə mütəfənnin, mütəxəssis
elmi nöqtələrə alim adamlar, üləma yoxdur. Bu cür adamların yoxluğu hər cəhətdən
təsirini göstərirE darülfünun yalnız tələbələr
hazır etməyir. Bununla bərabər elm
və fənnə aşina adamların və ərbab
ixtisasın bir məcmui olacaq ki, bir tərəfdən təlim
etməklə digər tərəfdən məmləkəti
öyrənir, onun əhval və xüsusiyyatını təhlil
və tədqiq edir". Xaricə getməyə
imkanı olmayan tələbələrin də təhsil
almaqları üçün universitetin faydasından bəhs
edən M.Ə.Rəsulzadə gələcəyə yönəli
mülahizələrini əminliklə söyləyirdi: "Vəqtilə
bu darülfünun get-gedə milliləşəcək. Bununla bərabər orada türk dili ümumi surətdə
məcburi olaraq keçiləcək və öyrədiləcəkdir.
Rus və ya əcnəbi bir lisanda təhsil
etdiyi bir elmi öz dilində ifadə edə biləcəkE
darülfünunumuzun tələbələri təhsil etdikləri
elmlərlə bərabər xalq arasında olacaqlar ki, bunun da
bizə bir çox faydası dəyəcəyi təbiidir".
Müzakirə zamanı sosialist fraksiyası
nümayəndələrinin mövqeyi birmənalı
olmuşdur. Universitetin təsisini tam dəstəkləyərək
əks fikir söyləyənlərə qarşı
çıxırdılar. "Əgər indi universitet
açmasaq, sonra heç aça bilmərik" xəbərdarlığını
edən Səmədağa Ağamalıoğlu özünəxas
yumorla, ibrətamiz misallara istinadən məişət
leksikonunda anlatmağa və təlqin etməyə
çalışırdı: "Universitet açmaq bir
işə sərmayə qoymaqdırE Sərmayəni qoymaqdan
heç kim qorxmamalıdırE Bu universitet
bir palıd ağacına oxşar ki, basdırarsan, iyirmi ildən
sonra çıxacaqE Darülfünun olmasa dil də qüvvətlənməyəcəkdir.
Darülfünun olan yerdə dil də
böyüyür". Türk dilinin - ana dilinin işlənməyəcəyi
təşvişində olanları çıxışı
ilə cavablandıran digər sosialist Əliheydər Qarayev məsələyə
siyasi - sinfilik prizmasından yanaşırdı:
"Darülfünun, doğrudur öz ana dilimizdə milli
olmalı idiE biz bu vaxta qədər ibtidai və edadilərdə
milli ruhda tərbiyə almamışıq ki, milli dilimizi bilən
və milli lisanda leksiya oxunanda anlayaqE ibtidai və edadilər gərək
məccani olsunE Nəinki darülfünun, hamısı gərək
məccani olsun hamı oxuya bilsinE Bir mədəniyyət ki,
füqərayi-kasibə üçün gəlir, siz
barmağınız ilə onu tutmayın, qoyun o işıq Azərbaycan
füqərayi-kasibəsi üzünə
düşsün".
Müzakirə
zamanı hökumət tərəfindən maarif naziri
R.Qaplanovun çıxışı iclasın sonlarında
bütün nöqteyi-nəzərlərə təhlil verən
ümumiləşdirici, ən əsası qəti seçimə
yönəldici məzmunda idi: "biz darülfünunun
açılması üçün gec davrandıq və
çox vaxt qeyb etdik. Məəttəəssüf
tədrisata ancaq on gün qalanda başlayırızE əmin
olun ki, darülfünun bu sənə
açılmayacağı kimi, gələcək sənə
də açılmayacaqdır". Nazir məsələni
kəskin qoyduqdan sonra tərəddüd yaradacaq dəlillərə
qarşı fikirlərini əsaslandırdı: "Məmləkətimiz
daxilində açılacaq olan darülfünun mövcudiyyətilə
biz vətənimizi daha başqa bir surətdə Avropaya
qarşı göstərəcək və yaşamağa layiq
bir millət olduğumuzu da bu surətlə əda və isbat
edəcəyik". Məsələyə dövlətçilik,
dövlətin mənafeyi nöqteyi-nəzərindən
baxmağı gərəkli bilən nazir istiqlalın bəyan
edilməsini yetərli saymırdı: "Biz cəhanə
elan edirik ki, hürr yaşamağa haqlı müstəqil bir
millətik, bunu yalnız elanımız kafi deyildir". Millətin
ruhunu yüksəltməyi önəmli görərək yol
göstərirdi: "Ruhu yüksəldəcək bir elm
ocağı lazımdır ki, o da darülfünundan başqa
bir şey deyildir". Maarif naziri məsələyə maddi tərəfdən
yanaşılmasını "bir cinayət" kimi dəyərləndirsə
də, ali təhsil almaq üçün gəncləri
xarici ölkələrə göndərməyi daha məqbul
yol bilən şəxslər üçün qısa bir
müqayisəli tədqiqat apardı. Xarici
ölkələrə tələbə göndərilməsi
üçün "yapılacaq məsrəf burada
açılacaq olan darülfünunun məsrəfindən
qat-qat artıq olacaqdır", - söylədi. Millilik məsələsi
baxımından da Azərbaycanda açılacaq
darülfünunun faydasının daha üstün olduğu qənaətini
əsaslandırmağa çalışdı: "Açmaq
istədiyimiz darülfünunumuz olur isə bütün istədiyimiz
və diləyimiz hasil olur. Bu darülfünun,
rus və qeyri lisanda olsun, əgər layiqli professorlar təhti-idarəsində
olsa, bizim dövlətimizə xidmət edəcək, başqa
heç şeyə xidmət etməyəcəkE 2-3 sənədən
sonra bizim tələbələrimiz əksəriyyət kəsb
edəcəklər". Müzakirə zamanı fraksiya
üzvlərinin öz siyasi baxışları çərçivəsində
mülahizə yürütməsinə R.Qaplanov
çıxışının sonunda münasibət bildirdi:
"qətiyyən firqə mülahizatını buna
qarışdırmamalıdır. Elm məbədinə
dərəcəyi hörmətlə, camələrə, məscidlərə
girərkən ayaqqabılarımızı çıxaran
kimi, bu elm məbədinə də girərkən
mülahizati-şəxsiyyə, siyasiyyə və firqə
nizailərini unudaraq girməlidir. Əminəm
ki, bu darülfünuna istiqbali-milliyyəmizi təmin edici bir məbəd,
elm nəzərilə baxacağıq". Azərbaycanda, Bakıda universitetin
açılmasında əməyi keçmiş, fəal, qətiyyətli
mövqe göstərmiş şəxslər sırasında
Fətəli xan Xoyskinin xüsusi yeri vardır. Cümhuriyyətin bəyan edilməsindən öncə
Bakıda universitetin olması niyyəti və əməli təşəbbüs
göstərmiş F.Xoyski parlament iclaslarında müvafiq
müzakirələr zamanı çıxış etməyə
lüzum bilməmişdir. Bu məsələdə
söz demək haqqı çatan şəxslərdən olsa
da, universitetin açılmasının gerçəkləşmə
mərhələsində özünün hər hansı bir
xidmətini diqqətə çatdırmağa can
atmamışdı. Maarif nazirinin
çıxışından sonra sədr Sultan Məcid Qənizadə
ona "Fətəli xan, istəmirsiniz
danışmağa" - müraciətini etsə də,
F.Xoyski çıxış etməmişdi. Müzakirənin ilk iclasının sonunda söz məruzəçi
Mehdi bəy Hacınskiyə verilmişdir. Səsvermə
öncəsi qısa çıxışında M.Hacınski
parlament heyətinə öz mesajını göndərdi:
"layihənin ikinci qəraətinə keçməsək
vəla layihə rədd olur". Əksəriyyət
ikinci qiraətə tərəfdar olaraq səs verir.
Söz alıb çıxış edən Mustafa Mahmudov layihənin
maddə-maddə müzakirəsini növbəti məclisə
qoymağı təklif etməzdən əvvəl yekun qənaətini
paylaşdı: "Deməli, bu gün darülfünunun 2-ci
qiraətinə keçməsini qəbul etmək ilə Azərbaycan
da, parlaman da tarixi bir günü vaqe oldu". Bu
ifadədə görünə biləcək pafosun, təntənənin,
emosiyanın mahiyyətində məsələnin həllinin gərginliyindən
qaynaqlanan bir sevinc, qələbə nəticəsi dayanır.
Layihənin qəbul edilməməsi, yaxud təxirəsalınmasının
nəticələrini açıq-aşkar bildirsələr də,
son rəyin narahatlığı iclasın sonunadək
yaşandı. Bu prinsipial addım baxımından 1919-cu
il avqustun 21-i tarixi bir gün hesab edilə
bilər.
Bakı,
25 avqust 1919-cu il
Azərbaycan parlamentinin 68-ci iclasının müzakirəsində
birinci məsələ kimi Azərbaycan darülfünunun təşkili
haqqında 2-ci qiraət dayanır. İclas yenə də
bütünlüklə bu məsələyə həsr olunsa
da, sədrin başlanğıcda səsləndirdiyi xəbər
də tarixi məzmun daşıyır: "Qarabağ valisi
Sultanovdan bu məzmunda teleqram gəlmişdir: Qarabağ məsələsi
sülh ilə həll olundu. Sabah təntənəli
surətdə bir beynəlmiləl nümayiş olacaqdır.
Müfəssəl xəbər ayın 24-də".
90 il öncə Qarabağdan gələn
bu xəbərin ardınca Mehdi bəy Hacınski
darülfünunun təşkili haqqında qanun layihəsini
maddə-maddə oxumaqla müzakirəyə keçilir.
Universitetə muxtariyyət verilməsi məsələsində
Qara bəy Qarabəyli narazılığını bildirir:
"Başqa tərəfdən
çağırılmış və millətin
etimadını qazanmamış məchul adamlara etimad edilmədiyi
kimi, onlara muxtariyyət də vermək doğru deyildirE Biz
yabançı professorlardan ibarət olacaq böylə bir
muxtar darülfünun heyətinin təşkili əleyhindəyik".
Qarabəyli həmin heyətə etimad
qazanmış yerli mütəxəssis və təbəələrdən
olan şəxsləri də əlavə edib 72 maddədən
ibarət universitet nizamnaməsi daxilində səlahiyyət və
muxtariyyət verilməsini təklif edirdi. Bu xüsusda
çıxış edən M.Ə.Rəsulzadə bildirir:
"EOnların muxtariyyəti siyasi bir muxtariyyət deyil,
nizamnamə daxilində elmi muxtariyyətdirE Hər halda
şimdiki zamanda nöqsanlarilə bərabər
darülfünunu bu şəkildə qəbul edib, ona muxtariyyət
verilməlidir".
Universitet üçün bina ayrılması məsələsi
də xeyli müzakirəyə səbəb oldu. R.Qaplanov maarif
nazirliyi ilə müvafiq idarələr arasında ixtilaf
yarandığını bildirdi. Ticarət
məktəbi ilə gimnaziyanın binalarının
darülfünuna verilməsi ətrafında fərqli fikirlərin
səslənməsi sonucu olaraq Əhməd Cövdət bəyin
təklifi əksəriyyətin rəyilə qəbul olunur və
beşinci maddə bütünlüklə
çıxarılır. Darülfünun
üçün ayrılması nəzərdə tutulan 5
milyon manatın hansı təyinatda və konkret olaraq hansı
əşyaların alınması üçün sərf
ediləcəyi də mübahisə doğurdu. Beş
milyonun sərfi ilə bağlı deputatların smeta tələb
etməsini haqlı sayan maarif naziri bunun mümkünsüz
olmasını belə əsaslandırdı: "...smeta
lazımdır. Əhvali-adidə bu doğrudur.
Fəqət keçirməkdə olduğumuz əhvalı
fövqəladə də bu pəkdə doğru deyildirE Bir
halda qiymətlərin təfavütü 10 manat ilə min manat
arasında ola, onun smetasını düzəltmək
gücdür". Professor Razumovskinin məlumat
verməsindən sonra 7-ci maddənin səsverməsi
keçirilir və əksəriyyətin rəyilə qəbul
olunur. Darülfünun professorlarına
veriləcək məvacibin miqdarı, təhsili
yarımçıq qalmış şəxslərin
darülfünuna könüllü formasında qəbul edilməsi,
təhsil almaq haqqının hamı üçün
açıq saxlanması, müəllimlərin
maaşlarının verilmə tarixi ətrafında maddələr
üzrə müzakirələr aparılmışdır.
Tibb fakültəsi professorlarının maaşları
arasında fərqin diqqətə alınması Q.Qarabəylinin
yeni təkliflə çıxış etməsinə səbəb
oldu: "Praktika edən professorlar ilə həmişə
darülfünunda çalışan professorlara bir maaş
vermək olmaz. Həmişə
çalışanlara 8 min verdikdə praktikantlara 4 min manat
verilməlidir". Bu təklifə Əhməd Cövdət
etirazını bildirdi: "Professorların hankisi praktika ilə
məşğul olacağını nəzərə
almamalıdır". Fikrini belə əsaslandırırdı:
"Burada bir professorlar var, bir də həkimlər var; 22 həkim
var, 27 də assistent həkimlər var. 3 baş həkim olacaq,
onların hərəsi ayda üç min manat alacaq. O, 3 min
manat böyük pul deyil. Baş həkimlər
ayda 4 min manat alacaqlar. Professorlar isə iki
dəfə artıq, yəni ayda səkkiz min manat alacaqlar ki,
professor üçün bu çox deyilE Bu professorlardan bəzilərinin
xüsusi praktikalardan mədaxili olacaq. Bu da
ən ziyadə mənəvi cəhətə aiddir. Onun üçün 8 min manat çox deyildirE
professorların çoxu Bakıdan deyil, onları xaricdən dəvət
edəcəyik. Əgər onlara dörd
min manat versəniz, onların buraya gəlməsi çətindir".
Beləliklə, Qara bəyin təklifi qəbul
olunmur, layihənin 8-ci maddəsi səs çoxluğu ilə
keçir. Növbəti maddə üzrə
Ə.H.Qarayev rəyini bildirir: "Ola bilər ki, edadini
qurtarıb, ya darülmüəllimin qurtarıb, ya
qurtarmayıb, ancaq istedadı və qüvvəsi var. Gərək
könüllü formasında qəbul olunsun ki, gedib oxusun. Bir də darülfünun gərək məccanı
olsun hər kəs oxusun". "Müsavat" firqəsindən
olan Rza bəy Ağabəyov təklifə qarşı
çıxdı: "...hər kəs 3 sinif qurtarıbsa ora
buraxsanız onda narodna universitet açın, hər kəs gəlsin
oxusun". Müzakirələrin
gedişatında ən fəal deputatlar olan Əhməd
Cövdət, Qara bəy Qarabəyli münasibət bildirirlər.
Əhməd Cövdət, orta məktəb proqramından
imtahan vermək şərti ilə gimnaziyanın,
darülmüəlliminin axırıncı sinfindən
çıxanları darülfünuna qəbul etməyi
faydalı sayırdı: "Əgər universitetin
qapısını qurtarmamış tələbələrdən
ötəri açarsaq tələbə çox olar, həm
hökumət, həm xalq mənfəət görər".
Qarabəyli isə ənənəvi olaraq ilk
yanaşmasında məsələni qatı rəngdə qələmə
vermək cəhdi göstərirdi: "Bu ustav başdan
ayağa görünür haman o qanuna
tabedir ki, indiyə (qədər) əhalinin böyük dairəsinin
üzünə darülfünun qapısını
bağlayırdıE Müsəlmanlar arasında oxumuşlar
vardır. Daxil olmaq istəyənləri qəbul
edin". Parlament üzvü Malxazyan
darülfünuna könüllü davam etmək haqqında
fikrini bildirir. Əksəriyyət onun təklifini
qəbul edir. Əhməd bəy Pepinov söz alaraq məsələyə
yenidən baxılmasını rica edir: "Madam ki, hal-hazirə nəzərə alınır,
o surətlə darülfünun təşkil edilir, o halda
meyilləri olub da edadi təhsilini bir takım səbəblər
dolayı ikmal edəmiyənlərin də götürülməsi
tərəfdariyam". Əhməd bəyin
çıxışından sonra sədr bir daha səsvermə
keçirir. Əlavə və qeydlə bərabər
9-cu maddə əksəriyyət rəy ilə qəbul edilir.
"Əhrar" fraksiyası 11-ci maddə ilə
bağlı təklif irəli sürür ki, maaşlar iyulun
biri ilə yox, sentyabrın biri ilə tədbil edilsin. Maarif naziri məsələyə
aydınlıq gətirir ki, tədris ilinin iyulun birindən
başlanacağı hesabı ilə maddədə elə
göstərilmişdir, müəllimlərin maaşı isə
təyin günündən etibarən hesablanacaqdır.
11-ci maddə təshihi (düzəldilmiş şəkildə
- F.Ə.) ilə səsə qoyulur və əksəriyyətlə
qəbul olunur.
Layihənin 12-ci maddəsi universitetin nizamnaməsini
qəbul etmək barəsində olduğundan, nizamnaməni
müzakirə etməmiş bu maddəni qəbul etmək məqbul
sayılmır. Müzakirənin nizamnaməyə
baxılması ilə birlikdə növbəti iclasa
qalması təklif olunur. Əksəriyyət
12-ci maddə daxil olmaqla davamına nizamnamə ilə bir yerdə
baxılmasının gələn iclasa qalmasına səs
verir. Sədr bildirir ki, layihənin ikinci
qiraəti qurtarıb, 3-cü qiraəti qalır.
* * *
Parlamentin növbəti, 69-cu iclasında
darülfünunun təşkili haqqında qanun layihəsi
gündəlikdə olsa da, müzakirəyə imkan qalmır.
Parlamentin
70-ci iclası
Bakı,
1 sentyabr 1919-cu il
Gündəlikdə
qeyd olunubdur: "Azərbaycan hökumət darülfünunun
təşkili haqqında qanun layihəsinin 3-cü qiraəti".
Bundan sonrakı məsələ də Azərbaycan elminin, təhsilinin
inkişafı yönündə mühüm əhəmiyyətə
malik idi: "Əcnəbi məmləkətlərə 100 nəfər
tələbənin hökumət tərəfindən göndərilməsi
haqqında qanun layihəsi". Gündüz
iclasının sonunda darülfünun məsələsi
haqqında Əliheydər Qarayev, Rəhim Vəkilov, Mehdi bəy
Hacınski və Qasım bəy Camalbəyov fikir mübadiləsi
etdilər. Axşam iclasında Azərbaycan
darülfünununun təşkili haqqında
üçüncü qiraətə keçildi. 5-ci maddə çıxarılmaqla 1-11-ci maddələr
ayrı-ayrılıqda səsə qoyulub qəbul olundu. 12 və 13-cü maddələr
götürüldü. Darülfünunun
təşkili haqqında qanun layihəsi bütünlüklə
səsə qoyulduqda əksəriyyətlə qəbul olunur.
Hökumət tərəfindən 100 nəfər tələbənin
xarici ölkələrə göndərilməsi haqqında
qanun layihəsinə dair məruzəçi Əhməd
Cövdət Pepinov idi. Müzakirənin gedişatında məruzəçi
Ə.Pepinov və maarif naziri R.Qaplanov məlumat verirdi. Qanun layihəsinə dair bir sıra təkliflər
irəli sürüldü. "Əhrar"
fraksiyası şərtlər daxilində tələbələrin
xarici universitetlərə göndərilməsini məqbul
sayırdı. Birinci şərt - "Tələbənin
məişət və güzəranını təmin
üçün onların üzərinə nəzarət
olunsun", - səsə qoyulub qəbul olunsa da, 2-ci şərt
- "Gedəcəklərin həm qismi riyaziyyat, ədəbiyyat
və təbiət fakültələrinə girməlidirlər",
- qəbul olunmadı. A.Malxazyanın verdiyi
təklif hökumətin təqaüdündən istifadə
edən tələbələrin təhsillərini bitirdikdən
sonra "hökumətin göstərdiyi yerlərdə
dörd sənə müddətində qulluq etməyə"
məcbur olmalarından ibarət idi ki, səsə qoyularaq qəbul
edilir. Qanun layihəsi bütünlüklə
qəbul edilmiş təshihlərlə birlikdə əksəriyyət
səs alaraq qəbul olunur.
Parlamentin
74-cü iclası
Bakı,
18 sentyabr 1919-cu il
Gündəlikdə
olan məsələlərə dair qeydlərində sədr Həsən
bəy Ağayev Rəyasət Heyətinin təklifini bildirir:
"Darülfünun nizamnaməsi oxunduqda bir, ya iki fəslinə
baxılsın, qalan hissələri qalsın gələn
iclasa". İclasda iştirak edən 43 parlament üzvündən
37 lehinə, 6 nəfər səs verməməklə
universitet nizamnaməsinin birinci fəsli əksəriyyətin
rəyi ilə qəbul edilir. İkinci fəslin
müzakirəsində Qarayev professorlar şurasında tələbələrin
də nümayəndəsinin olmasını təklif edir.
Əhməd Cövdət rektorun 3 il əvəzinə
2 ilə seçilməsini irəli sürür. M.Ə.Rəsulzadə çıxış edərək
səslənən təkliflərə münasibətini
bildirir. Professorlar şurasına bir tələbə
nümayəndəsinin daxil edilməsini tərbiyə və
elm nöqteyi-nəzərincə düzgün hesab etmir.
O, rektorun maarif naziri tərəfindən təsdiq edilməsini
dövlət mənafeyi baxımından siyasi cəhətdən
faydalı saymışdır: "Mən rektorun maarif nəzarəti
tərəfindən təsdiq edilməsi tərəfdarıyam.
Qaldı üç sənə, ya iki sənə olmasına,
buna da mən bir dürlü, razı ola
bilmərəmE Tazə iş başına keçmiş olan
şəxsə işi əlinə almaq üçün uzun
müddət lazım gəlirE üç sənəni iki sənəyə
endirmək əməli olaraq faydası ola bilməz".
Əhməd Cövdət bəy M.Ə.Rəsulzadənin fikri
ilə razılaşmamışdır: "Hökumətin
siyasəti universitetə intixab edilən rektoru ya qəbul və
ya rədd edəcək, bu surətdə universitetin tərəqqi
etməsinə zərər verəcəkE Vaxt məsələsinə
gəldikdə 2 sənə daha doğrudurE Əgər rektor
sifətilə işləyə bilərsə, yenə onu
seçərlər və ya seçməzlərE Tələbələri
idarə edən bir cəmiyyətdə tələbələrin
nümayəndəsi olmalıdır". Əliheydər
Qarayev təklifinin üstündə dayandığını
bildirir. Şəfi bəy Rüstəmbəyov
Ə.H.Qarayevin təklifinə qarşı çıxır:
"Elmi və fənni işlər büsbütün komisyon
üstündə qalsın. Şurada olsun, fəqət
professor və rektorların təyini və əzli maarif naziri
tərəfindən olsa darülfünuna böyük zərər
olmaz". Son söz məruzəçi
Mehdi bəy Hacınskiyə verilir. M.Hacınski
hər üç təklifi məqbul saymır.
Universitet şurasına tələbələrin daxil
olması və rektorun 2 il müddətinə
seçilməsi təklifləri ilə yanaşı,
3-cünü də rədd edir: "Bir rektor təsdiqilə
darülfünun muxtariyyətinə təcavüz olmaz". Təkliflərin heç biri komissiya tərəfindən
qəbul edilmir. Sədr təklifləri səsə
qoyanda Əhməd Cövdət təklifində dəyişiklik
edir: "Professorların təsdiqinin maarif nəzarətinə
verilməsini söyləmək istəyirəm". Onun təklifi əksəriyyət tərəfindən
qəbul olunur. "Rektor 3 sənə əvəzinə
2 sənə olsun" təklifi əksər səslə qəbul
edilmir. 3-cü təklif -
"Darülfünun rektoru, professorlar şurası və tələbələr
nümayəndələri iştirakilə intixab olunur", əksəriyyət
rəylə (lehinə 5, əleyhinə 34, səs verməyən
- 6) keçmir. Beləliklə, universitet
nizamnaməsinin ikinci fəsli, 4-cü maddəyə olan təkliflə,
komissiyanın qəbul etdiyi qaydada səsə qoyulur və qəbul
olunur. Nizamnamənin davamı xeyli
olduğundan müzakirəsi sonrakı iclasa saxlanılır.
Parlamentin
76-cı iclası
Bakı,
22 sentyabr 1919-cu il
Mehdi bəy Hacınski nizamnamənin ikinci fəslini
oxuyur. Söz istəyən olmur və əksəriyyət
müsbət rəyini bildirir. Üçüncü
fəsil də oxunduqdan sonra danışmaq istəyən olmur,
əksəriyyət rəy ilə qəbul olunur. Dördüncü fəsil oxunur. Əhməd bəy Pepinov yenə də tələbələrin
"məsləhət verici səs ixtiyarı ilə"
universitet şurasında iştirak etməsi təklifini irəli
sürür və təklifində israr edir.
Ə.H.Qarayev də bu məsələdə daha sərt
mövqe göstərir: "Azərbaycan cəmaətinin
nicatını onlardan (tələbələrdən - F.Ə.)
gözləyirikE gərək onlar şurada iştirak etsinlər.
Orada iştirak etsələr, pək tez tərəqqi
edərlər və cəmaətə də artıq köməkləri
dəyər. Əgər biz bu
darülfünun qanunu böylə surətdə qəbul etsəkE
bu darülfünunu heç açmamalıyıq,
çünkü böylə darülfünun bizə
lazım deyildir". Maarif naziri Rəşid Qaplanov təklifə
etirazını bildirir: "Mən şurada tələbələrin
iştirakını qətiyyən lazım bilmirəm" və
arzusunu ifadə edir: "Arzu edərdik ki, darülfünun
siyasətdən uzaq olub ülum və fünün ilə
iştiğal etsin. Əgər tələbələr
siyasət ilə iştiğal etmək arzu edərlər isə
bir müəllim və tələbə kimi deyil bir qrajdan kimi
iştirak etsinlər". Ə.H.Qarayev
komissiya üzvü kimi qətiyyən razı
olmadığını söyləyir. Sədr
Əhməd bəy Pepinovun 4-cü fəslin 16-cı maddəsinə
əlavə olaraq irəli sürdüyü və
komissiyanın qəbul etmədiyi təklifi -
"Darülfünun şurasına tələbə nümayəndələri
daxil edilsin", səsə qoyur. Əksəriyyət
səs əlavənin əleyhinə çıxır. Dördüncü fəsil komissiyanın qəbul
etdiyi kimi səsə qoyulur və qəbul olunur. Katib nizamnamənin 5-ci və 6-cı fəslini
türkcə və rusca oxuyur. Hər iki fəsil
üzrə danışan və etiraz edən
olmadığından səsə qoyulub qəbul edilir. Katib 7-ci fəsli təshihi ilə bərabər
oxuyur. Yalnız 30-cu maddə ilə
bağlı komissiyada iki fərqli fikir yarandığı
bildirilir. 7-ci fəsil komissiyanın qəbul
etdiyi tərzdə ("isbativücud edən professorlar rəy
veriblər və vəkalət üzrə səs verə bilməzlər",
yəni məsələ müzakirə olunarkən iştirak
etməyən professor öz rəyini digər bir professora verə
bilməz) səsə qoyulur və qəbul olunur. Müzakirənin davamı gələn iclasa
saxlanılır.
Parlamentin
79-cu iclası
Bakı,
29 sentyabr 1919-cu il
Mehdi bəy Hacınski üçüncü fəsli
türkcə və rusca oxuyur. Danışan və
etiraz edən olmur, qəbul olunur. Dördüncü fəsil
oxunduqdan sonra Əhməd Cövdət əvvəlki
müzakirələrdə qaldırdığı məsələni
yenə də vurğuladı və təklifinin "yalnız
bir sənə üçün" və "sırf Azərbaycan
təbəəsi olanlara aid" olduğunu bildirdi: "Azərbaycan
təbəəsi olmaq şərtilə bu sənəyə məxsus
olaraq zükur edadisinin 6-cı, 7-ci, reyalnının 6-cı
klassını, Aleksandrovski müəllimə kurslarını
və darülmüəllimini qurtarmış tələbə
və talibələr darülfünuna qəbul edilsinlər".
Əliheydər Qarayev də bu məzmununda təkliflə
çıxış edir. Əhməd bəyin təklifinə
şərik olduğunu deyən Qasımbəyov əlavə
kateqoriyada olan şəxslərin də universitetə qəbuluna
lüzum görürdü: "Öylə müəllimlər
vardır ki, ədadı məktəblərini bitirənlərdən
güclüdürlər. Onlara da müsaidə verməlidir
ki, darülfünuna girə bilsinlərE bir də öylə
adamlar var ki, onlar əcnəbi darülfünunlarında oxuyub,
dokumentləri isə orada qalmışdırE Zakaspiski
oblastında olan studentlərin dəxi dokumentləri orada
qalmışdırE Mən də təklifə şərik
olub bəyan edirəm ki, bu kimi studentlər də qəbul
edilsinlərE özgə millətlər darülfünuna
çox girəcəklər, türk tələbələri
isə yerdə qalacaqlar. Darülfünun
hamının üzünə açıq
olmalıdır".
Darülfünun
haqqında qanun layihəsinin müzakirəsi iclaslarında sədrlik
etmiş Sultan Məcid Qənizadə çıxış edərək
Əhməd Cövdətin, Ə.H.Qarayevin, Camalbəyovun
fikirlərinə fərqli mövqedə münasibət
bildirdi: "Hər halda gimnaziya və realni məktəbi
natamam etmişlərin darülfünuna daxili barəsində
sözüm olmasa da, ünas Aleksandrovski məktəbini tamam
etmişlərin ora daxil olmağı mümkün deyil,
çünkü yenə deyirəm bu məktəb ibtidaidirE
seminariya qurtarmamış müəllim və müəllimələr
daxil olmaq istəsələr isə kənarda hazırlanıb
ora ancaq könüllü surətdə daxil ola bilərlər".
Səmədağa Ağamalıoğlu özünəxas tərzdə
Malxazyanın və Qənizadənin mülahizələrinə
qeydlərini söylədi: "Eçox böyük adamlar
var ki, heç əməlli oxumayıblarE Burada oturan yuristlər,
doktorların hankisini imtahan eyləsən, heç nol da ala
bilməzE biz istəyirik bu saat Azərbaycanda oxuyan çox
olsun. Ona görə də darülfünunun
qapısı gərək açıq olsunE Necəki
darülfünunun qapısı girmək üçün
üzünə açıqdır, öylədə
çıxmaq üçün açıqdır".
Ağa Aşurov həqiqətin Əhməd bəylə
Malxazyanın söylədiklərinin arasında olduğunu əsas
göstərərək bəhs olunan natamam təhsillilərin
"bir qruppaya ayrılıb" darülfünuna daxil
olmaqları üçün imkan verilməsini təklif etdi.
Son söz məruzəçi Mehdi bəy
Hacınskiyə verilir. Türk zərbi-məsəli
çəkməklə sözə başlayan natiq qısa
çıxışının sonunu şəxsi təklifi
ilə bitirdi: "Realninin 6-cı və gimnaziyanın -
yeddinci klassını qurtarmış olanlar, biləxərə
digər kursların imtəhanını vermək və Azərbaycan
təbəəsi olmaq şərtilə bu sənayə, məxsus
olaraq darülfünuna qəbul edilsinlər". Əhməd Cövdət 46-cı maddəyə əlavə
təkliflərini ayrı-ayrı oxuyur və hər biri
ayrılıqda səsə qoyulur. Dörd təklifdən
1-ci və sonuncu əksəriyyət rəylə qəbul
olunur: "Darülfünunun 1-ci sənəsində Azərbaycan
rəiyyəti olmaq şərtilə realnı məktəbin
6, gimnaziyanın 7-ci siniflərini bitirənlər qəbul
edilirlər" və "Darülmüəllimin bitirmiş əfəndilərə
xüsusi imtahan edilmək şərtilə darülfünuna
daxil olmaq ixtiyarı verilsin". Sədr əlavə edir:
"Aleksandrovski institutları bitirənlər də bu
hüquqa malikdirlər". Ağa Aşurov təklifini
geri götürür. 46-cı maddə təshih
ilə bərabər, sonra 4-cü fəsil tamamilə səsə
qoyulur, qəbul edilir. 5-ci fəsil üzrə
danışan və etiraz edən olmadığından qəbul
olunur. Sədr universitet nizamnaməsinin
3-cü qiraətinə keçir. Katib
ardıcıl fəsilləri oxuduqca ayrı-ayrılıqda səsə
qoyulub qəbul edilir. Sonda universitet nizamnaməsi
bütün təshih və əlavələr ilə qəbul
olunur.
İclasın
axırında Sultan Məcid Qənizadə növbədənkənar
bəyanat verir: "Darülfünun layihəsini qurtardıq. Bu gün nizamnaməsi də oxunub təsdiq olundu.
Bu gündən darülfünuna iqdam olunacaqE Tazə
bina qoyduğumuz darülfünun iki böyük məktəbdə,
kommerçeski və gimnaziyada olacaqdır". Hacı
Zeynalabdin Tağıyevin, oğlu Məhəmmədin xatirəsi
yolunda etmiş olduğu təklifi xatırlatdı:
"Oğlumun yadigarı olaraq, millətin xeyiri
üçün, gələcəkdə cavanlar xoşbəxt
olsunlar deyə istəyirəm ki, burada bir darülfünun təsis
olunsun. Onun təsisindən ötəri də
öz passajımı darülfünuna bəxş edirəm".
S.M.Qənizadə təklifini bildirir: "İndi
özümüz cümhuriyyət olduq və
özümüzün darülfünunu olduğu
üçün lazım gəlir ki, Hacının özü
vəd etdiyi təmiratı bu darülfünunun ixtiyarına
alaqE İmdi təklifim budur ki, bu gün bir komisyon Hacı ilə
bu məsələni qurtarsın, tainki haman
passaj darülfünun təsrüfünə verilsin".
* * *
Beləliklə,
1919-cu il avqustun 21-də parlament
iclasında səsləndirilmiş darülfünuna aid qanun
layihəsinə, 5 fəsildə 72 maddədən ibarət
darülfünun nizamnaməsinə dair müzakirə təklifi
gerçəkləşmiş oldu. Sentyabrın
1-də Bakı şəhərində dövlət
universitetinin təsisi haqqında qanun qəbul olundu. Şərq şöbəsi ilə tarix-filoloji,
fizika-riyaziyyat, hüquq və tibb fakültələrindən
ibarət olmalı idi. Bütün
fakültələrdə türk dili icbari fənn kimi tədris
olunmalıydı. Qanunun sonuncu - 10-cu bəndinə
görə Bakı şəhərində Dövlət
Universiteti 1919-cu il sentyabrın 1-dən fəaliyyətə
başlamış sayılırdı.
Parlamentin sentyabrın 29-da təsdiq etdiyi "Bakı
Dövlət Darülfünunun Nizamnaməsi"ndə təşkilati
məsələlər, professor-müəllim heyətinin
hüquq və vəzifələri, elm və tədris sahələrində
fəaliyyət müəyyənləşdirildi. Azərbaycan vətəndaşlarına
darülfünuna qəbul zamanı üstünlük verilməsi,
qadınların kişilərlə bərabər qəbul
hüququ müsəlman Şərqində ilk Avropa tipli ali məktəbin təməl şərtlərindən
idi. Universitetin ilk rektoru V.İ.Razumovski parlamentdəki
çıxışında demişdi: "Azərbaycanda, hətta
müsəlman dünyasında bu böyük hadisənin -
Darülfünunun təsisi mərasimi təntənəsini
qeyd etməyə, nəinki Parlamanı, buraya toplaşan
kütlələrin şəxsində ictimai fikri də
gördüyümə hədsiz xoşbəxtəm". Hələ universitetdə tədris prosesinə
başlanmamış, oktyabrın 11-də hökumət yerli
müəssisələrə mütəxəssislər və
rəhbər işçilər hazırlanması
üçün xalq maarifi nazirinə universitetin nəzdində
yerli təsərrüfat üzrə xüsusi kurslar təşkil
etməyi tapşırdı.
1919-cu il sentyabrın 8-də universitet komissiyası
V.İ.Razumovskini universitetin rektoru, İ.İ.Şirokoqorovu
tibb fakültəsinin dekanı seçdi. İ.İ.Şirokoqorov
həmin vaxt Bakıda olmadığına görə A.M.Levin
tibb fakültəsinə müvəqqəti dekan seçildi.
N.A.Dubrovski tarix-filologiya fakültəsinin
dekanı vəzifəsini icra etməli idi. Sentyabrın 15-də universitet komissiyasının son
iclası oldu, Müvəqqəti Şura və universitet idarə
heyəti yaradıldı. Noyabrın 10-da
Universitet Şurasının birinci iclası keçirildi,
noyabrın 15-i universitetdə birinci dərs günü elan
olundu. Bu münasibətlə "Azərbaycan" qəzeti
yazırdı: "Dün Azərbaycan Darülfünunu ilk dəfə
olaraq açıldı və ilk gündür ki, məşğuliyyətə
başladı". Universitetin rektoru V.İ.Razumovski bu möhtəşəm
hadisəyə yüksək dəyər vermişdi: "Azərbaycan
öz maarif ocağını yaratdı, türk
xalqının tarixinə yeni parlaq səhifə
yazıldı. Asiya ilə Avropanın
qovşağında yeni məşəl yandı". Parlament müzakirələrində M.Ə.Rəsulzadənin,
R.Qaplanovun və digərlərinin gələcəyə
ünvanlanan mülahizələri tezliklə təsdiqini
tapdı. Maarif nazirinin söylədiyi - "Böylə
darülfünunu açdıqdan sonra get-gedə bizim tələbələrimiz
çoxalacaq və 5-6 sənə təhsil dəvamından
sonra bizim də icab edilən alimlərimiz mükəmməl
surətdə oradan çıxacaqdır və bəlkə
professorlarımız da kəndimizdən olacaqdır" fikirləri
artıq 1922-ci ildə bəhrəsini verdi:
30 nəfər gənc ali təhsilli həkim adına layiq
olmaları barədə universitet diplomu aldı. Məzunlardan ikisi - azərbaycanlı qızlar,
Ədilə xanım Şahtaxtlı tibb üzrə ilk azərbaycanlı
qadın elmlər doktoru, Cənnət xanım Sultanova
tanınmış həkim oldu. Universitetə
1926-29-cu illərdə artıq ilk azərbaycanlı rektor
Tağı Şahbazi başçılıq edirdi. 95 il ərzində universitetin dünya şöhrəti
qazanmış məzunları da oldu. Görkəmli alimlər,
yazıçılar, ictimai və dövlət xadimləri bu
universitetin təhsilindən bəhrələnərək
yetişdilər və bununla fəxr etdiklərini bildirdilər:
"Mən çox xoşbəxtəm ki, Bakı Dövlət
Universitetinin məzunuyam" (Heydər Əliyev).
Universitetin təşkili ilə bağlı keçirilmiş parlament müzakirələrinin geniş təhlili elm, təhsil tariximizin araşdırılması, dövlətin bu sahədə yeritdiyi siyasətin məzmunu, cümhuriyyət xadimlərinin tarixi mövqeyi, idarəçilik təcrübəsi baxımından elmi, siyasi, mənəvi əhəmiyyət kəsb edir. Universitetin təşkilinə dair parlament müzakirələrində Mehdi bəy Hacınski, Məhəmməd Əmin Rəsulzadə, Qara bəy Qarabəyli, Yusif Əhmədov, Abdulla bəy Əfəndiyev, S.A.Vonsoviç, Səmədağa Ağamalıoğlu, Muxtar Əfəndizadə, Əliheydər Qarayev, Rəşid bəy Qaplanov, Mustafa Mahmudov, Ağa Aşurov, Əhməd Cövdət Pepinov, Mehdi bəy Hacıbababəyov, Qasım bəy Camalbəyov, Məmməd Rza Vəkilov, V.İ.Razumovski, Arşaq Malxazyan, Rza bəy Ağabəyov, Rəhim Vəkilov, Şəfi bəy Rüstəmbəyov, Sultan Məcid Qənizadə, Həsən bəy Ağayev statuslarına müvafiq çıxışlar etmiş, rəy söyləmiş, münasibət bildirmişlər. Onların sırasında ən fəal olanları, sərt mövqe tutanları, konstruktiv təklif verənləri çıxışlarının məzmununa görə müəyyənləşdirmək mümkündür. Hər bir nəticəni səsvermə prosesi, parlament üzvlərinin rəyi həll edirdi. Rəyasət Heyəti üzvləri arasında etik, rəsmi qaydalara riayət etmək, eyni zamanda prinsipial mövqe göstərmək xətti var idi. Universitetin təşkilində müsbət rəy bildirmiş hər bir parlament üzvü də, bu işdə ilk təşəbbüs göstərmiş F.Xoyski, hökumət başçısı N.Yusifbəyli, xalq maarifi naziri R.Qaplanov, nazir müavini H.Şahtaxtinski və universitetin təsisində prosesə təkanverici təsir göstərmiş M.Ə.Rəsulzadə böyük xidmət sahibidirlər ki, 95 il öncə Azərbaycanda tarixi bir nailiyyət əldə etdilər. Azərbaycanı onillər boyu ziyalandıracaq bir ocağın təməlini qoydular.
Müstəqil Azərbaycan dövlətinin ilk ali məktəbinə 95 il öncə deyildiyi kimi, "istiqbali-milliyyəmizi təmin edici bir məbəd, elm nəzərilə" baxmalıyıq və baxacağıq.
Firdovsiyyə
ƏHMƏDOVA,
tarix üzrə fəlsəfə doktoru, əməkdar
müəllim
Azərbaycan.-2014.- 18 sentyabr.- S.5.