Ermənilərin mif
yaradıcılığı
tarixdə ilk xristian
dövləti kontekstində
“...mifin
nə olduğunu bilmədən, onunla necə mübarizə
aparmaq
və ya onu necə təkzib etmək olar”.
Aleksey
Losev,
XX əsr
rus filosofu
Mif sosioloji reallıqdır. Başqa sözlə
desək, mif xalqın gerçəkliyi ümumiləşdirilmiş
formada, ibtidai şüurun tamamilə real hesab etdiyi konkret-hissi
şəxsləndirmələr və canlı duyğular
şəklində əks etdirən kollektiv
fantaziyasının məhsuludur. Miflərin
sosial mahiyyətini konkret cəmiyyətin ideologiyasını və
deməli, onun tərkib hissəsi olan mifləri doğuran
sosial şəraitdə axtarmaq lazımdır.
Ensiklopediya
lüğətində mif gerçəkliyin müstəqil
hadisələri hesab edilən hissi-əyani obrazların
köməyi ilə bütöv kütlənin
düşüncə və gerçəkliyi şərhetmə
forması kimi səciyyələndirilir .
XX əsr
rus filosofu, fundamental fəlsəfi əsərlərin müəllifi
Aleksey Losev fəlsəfə tarixçisi Dm.Çijevskinin
“bütöv bir fəlsəfi sistem” adlandırdığı
“Mifin dialektikası” kitabında yazır: “Mif
büsbütün uydurmadır, mif uşaq
fantaziyasıdır, o, real deyil, lakin subyektivdir, fəlsəfi
cəhətdən cılızdır və ya əksinə,
sitayiş predmetidir...”
A.Losev
hesab edirdi ki, miflərin yaranması insanın dərin əqli
qabiliyyətləri ilə çox cüzi bağlıdır;
o, mifoloji təfəkkürü “insan şüurunun ən
qaranlıq sahələrindən” biri sayırdı
.
A.Losevin fikrincə, mif şüura və ümumiyyətlə,
varlığa aid kateqoriyadır. “Mif yaratmaq
üçün intellektual səylərdən çox da
istifadə etmək lazım gəlmir. Hər
halda biz mifin nəzəriyyəsi barədə deyil, mifin
özü barədə danışırıq”. “Mif ideal varlıq deyil, lakin həyatda hiss edilən və
yaradılan, maddi reallıq və cismani, heyvani dərəcəyə
çatan cismani gerçəklikdir”.
Tədqiqatçılar müəyyən ediblər ki,
mifoloji təfəkkür çox vaxt tarixi ümumiləşdirmələrə
gəlib çıxır. İnsanlar konkret ərazi
ilə bağlı olanda onların birgə həyatının
müəyyən dövrlərində mənşələrinin
eyni olması barədə təsəvvür güclənir, əcdadlara
pərəstiş, əcdadlar haqqında müvafiq miflər,
uydurma tarixi miflər yaranır.
Müasir elm minilliklər boyu təbiəti və insan
varlığını dərk etmək forması olmuş mifləri
köhnə ilə yeninin əbədi mübarizəsinin salnaməsi
hesab edir. Odur ki, heç bir konsepsiya miflərin sosial mahiyyətini
izah edə bilməz. Çünki bunun
izahını insan ruhunun ayrı-ayrı qabiliyyətlərində
deyil, yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, bu və ya digər cəmiyyətin
ideologiyasını və deməli, onun tərkib hissəsi
olan mifləri doğurmuş sosial şəraitdə axtarmaq
lazımdır.
Mifoloji təfəkkür nəzəri şüurdan əvvəlki
dünyagörüşünün universal forması kimi,
gerçəkliyin mənəvi-praktiki mənimsənilməsinin
müxtəlif sahələrində mövcud olan (məsələn,
kütləvi şüur mifologiyası) və güclü
potensiala malik elementdir. Miflərin spesifikası mədəniyyətdə
daha qabarıq, bütöv bir sistem kimi təzahür edir.
Xalqın tarixi həmin sistemin terminləri vasitəsilə
qavranılır və təsvir edilir. Miflərin
əsas ideyaları nağıllarda və kollektiv şifahi
yaradıcılığın başqa formalarında cəmləşib.
Sinifsiz cəmiyyətdə mif bir növ sadəlövh
inam, ideologiyanın yeganə forması idi. Erkən sinfi cəmiyyətdə mif həmin cəmiyyətin
müxtəlif dini, sosial-siyasi, əxlaqi və fəlsəfi
ideyalarının alleqorik ifadə formasına çevrilib.
Miflər aləmi praktiki təcrübə məntiqinə
tabe olmur. Məhz bu səbəbdən miflərə çox
vaxt etnosun mənşəyini izah etmək üçün
müraciət olunur. Bu, mifoloji təfəkkürün
tarixi ümumiləşdirmələrə gəlişinin nəticəsidir.
Ümumiləşdirici təfəkkürün
sonrakı inkişafı ilə əlaqədar olaraq mifoloji
şüurun artıq başqa pilləsi yaranır. Çox vaxt o, etnosu yaratmış “vahid ata” deyilən
varlıq haqqında təsəvvürlər dərəcəsinə
çatır.
Mif daim izah və interpretasiya tələb edir. Tənqid edilməsinə
yol verməyən mif ilkin məna nüvəsi hökmən
qorunub saxlanmaqla məzmununun permanent aktuallaşmasına ehtiyac
duyur. Mifin ömrü ona inamın
ömrü qədərdir və mifin daxilində hər
hansı tənqidi analitika, xüsusən şübhə
qeyri-mümkündür. Bəzi tədqiqatçılar
mifi “xalqın həyatı ilə bağlı hadisələrin
dini etiqad baxımından təsviri” adlandırırlar.
Miflər heç vaxt ölməyib, əksinə,
bütün dövrlərdə kütlələrin səfərbər
edilməsi işində ideoloji baza olub. Siyasi təşkilatlar
və hakimiyyət qurumları mifoloji obrazlardan çox vaxt
kütləvi şüurun məqsədyönlü şəkildə
proqramlaşdırılması, cəmiyyətdə
radikal-aqressiv əhval-ruhiyyə formalaşdırılması
üçün istifadə edirlər.
Miflərin müxtəlif aspektlərini, o cümlədən
onun fəlsəfəsini öyrənən çox ciddi bir elm
– mifologiya elmi mövcuddur. Bir sözlə,
mifologiya miflər haqqında elmdir. Bütövlükdə
isə mifologiya arxetiplərin işlənilməsinin bəşər
mədəniyyətinə xas olan üsuludur. Arxetiplərin transformasiyası prosesində
obrazların və ya mifoloji motivlərin detalları dəyişə
bilər, dəyişməz qalan isə yalnız arxetipin
nüvəsidir. Mif müəyyən mənada
keçmişimiz deyildir, hərçənd o, bizim tariximizdən
əvvəl yaranıb və ümumbəşəri təcrübəmizin
canlı mahiyyətidir.
Mifologiya mədəni proqramların fərdi və
kütləvi şüur tərəfindən qeyri-tənqidi
qavrayışını, onların məzmununun
sakrallaşdırılmasını və qeyd-şərtsiz
icrasını nəzərdə tutan fəaliyyət tipidir.
1725-ci ildə Cambattista Viko “Yeni elmin əsasları” əsərində
simvolik formaların fundamental fəlsəfəsini də diqqətdən
kənarda qoymadan mifin öyrənilməsində faktiki olaraq
bütün əsas istiqamətləri göstərib.
C.Vikodan bir əsr sonra, 1825-ci ildə Fridrix Şellinq
“Mifologiya fəlsəfəsinə tarixi-tənqidi giriş” əsərində
mifologiyanın mahiyyətini izah etmək üçün
faktiki olaraq fəlsəfənin bütün gücünü
və imkanlarını səfərbər edir. Mifin
izahının əsas müasir paradiqmalarının
yaranması məhz F.Şellinqin adı ilə
bağlıdır.
İlkin arxaik mifologiya etnomifologiya kimi formalaşır (qədim
yunan mifləri “İliada” və “Odisseya”).
Lakin mifologiya ilə yanaşı, “mifolojiləşdirmə”
anlayışı da vardır. Bu termin, ilk növbədə,
şüurun mifolojiləşdirilməsi kontekstində istifadə
edilir və hər hansı qeyri-adekvat təsəvvürü,
tarix və tarixi faktlar da istisna edilmədən, reallıq kimi
nəzərdə tutur. Təsadüfi
deyildir ki, vaxtilə böyük Platon mifə bizi əhatə
edən sosiumun mötəbər fakt hesab etdiyi uydurma kimi tərif
verirdi. Məhz total mifolojiləşdirmə nəticəsində
bəzən mif dedikdə, nə vaxtsa formalaşmış mədəniyyət
abidələri deyil, gerçəkliyə müəyyən mənada
qeyri-adekvatlıq başa düşülür. Bu,
bir tərəfdən kütlələrin sadəlövhlüyündən,
digər tərəfdən isə bu və ya başqa mifi
ictimai şüura bilərəkdən yeridənlərin hərəkətlərindən
irəli gəlir.
Bu mərhələdə həm aşağıdan
mifolojiləşdirməni, yəni, xalqın
yaratdığı mifləri, həm də siyasi
texnoloqların və siyasətbazların effektiv aləti olan
süni mifolojiləşdirməni fərqləndirmək
lazımdır.
Psixologiya
lüğətinə görə, mifolojiləşdirmə
şizofreniya simptomlarının yaranması ilə
bağlıdır və dözülməz təqsir hissi
şəraitində müdafiə mexanizmlərinin işə
düşməsi deməkdir .
Kütləvi şüurun mifolojiləşdirilməsi
prosesi müəyyən mənada bəşəriyyətin
bütün tarixini müşayiət etsə də, müasir
dövrdə xüsusi əhəmiyyət kəsb edir. Təəssüf ki, bu
proses tarix kimi ciddi elmdən də yan keçməyib və
yalançı erməni alimlərinin “böyük Ermənistan”,
“əzabkeş Ermənistan” haqqında, “ermənilərin
birinci xristian millət” olması barədə və digər
bir sıra miflərin kütləvi şüura yeridilməsi
cəhdlərində çox gülünc formada təzahür
edib.
Ermənilərin mif yaradıcılığına nəzər
salsaq, asanlıqla yəqin etmək olar ki, onlar miflərdən
öz tarixlərini qədimləşdirmək məqsədilə
istifadə etməkdə bütün bəşəriyyəti
qabaqlayırlar. Bu, onların öz etnogenezini və milli
dinlərini qədimləşdirmələrində daha əyani
şəkildə görünür. Onlar
“şey” ideyasını “şeyin özündən
ayırmağa” başlayanda öz miflərinin fetişləşdirilməsini
animizm dərəcəsinə çatdırıblar.
Erməni apostol kilsəsi (Eçmiədzin) erməni
diasporunun rəhbərliyi, siyasi elita, ideoloqlar və
“tarixçilər” ilə birlikdə dünya ermənilərini
miflər aləmində saxlamaqda davam edir. Erməni kilsəsi
tolerant dünyaya əsrlər boyu bunu təlqin etməyə
çalışır ki, xristianlığı dövlət
dini kimi ilk dəfə qəbul edən məhz Ermənistan
olub. Dünya “hörümçək toru”
ermənilərin bəşər tarixində guya “ilk xristian
millət” olması barədə məlumatlarla doludur. Hətta Vatikandakı taxçaların birində
saxlanılan erməni katolikosu heykəlinin üzərində
“301” rəqəmi yazılıb. Hər
halda, özlərini tam ciddi şəkildə “tarixçilər”
adlandıran erməni mif yaradıcılarının praktiki məqsədini
anlamaq çətindir. Bununla belə, fakt
faktlığında qalır – onlar ikinci və ya
üçüncü olmaq istəmirlər. Yalnız birinci – hətta onların vərdiş
etdikləri kimi, tarixi saxtalaşdırmalar bahasına olsa belə.
Ola bilsin
ki, erməni müəlliflər “xristianlıq” dedikdə,
“sivilizasiya”, “maarif”, “mədəniyyət” və ya başqa ali
anlayışları nəzərdə tutur və bununla da erməniləri
dünyaya hansısa “yolgöstərən”, “xilaskar” və digər
qiyafələrdə təqdim etməyə
çalışırlar. Əslində isə,
onlar özlərinin nə dərəcədə
“sivilizasiyalı” olmalarını 1992-ci ildə Xocalı şəhərində
bütün dünyaya nümayiş etdirdilər. Prezident Serj Sarkisyanın etiraf etdiyi kimi, onlar
Xocalıda dinc azərbaycanlı əhaliyə qarşı
soyqırımı törətməklə “stereotipləri
alt-üst ediblər”. Bu yaxınlarda isə
Parisdə, Fransa Milli Assambleyasının binasında 40 nəfər
erməni biri qız olmaqla iki gənc azərbaycanlıya
hücum çəkərək onları döyüblər.
Buna qədər isə, 1914-1922-ci illərdə
Şərqi Anadoluda və 1918-1920-ci illərdə Azərbaycanda
ermənilər silahlı dəstələr təşkil edərək
yerli əhalinin kütləvi şəkildə qətlə
yetirilməsi və yüzlərlə yaşayış məntəqəsinin
məhv edilməsi yolu ilə özlərinə həyati məkan
yaradırdılar. Göründüyü
kimi, tarixi faktların xəstə şüur sahibləri tərəfindən
qəsdən təhrif edilməsinin həqiqi mənasını
anlamaq doğrudan da çətindir.
Lakin məlum olduğu kimi, tarix elmi öz qanunları
üzrə inkişaf edir və bu məsələdə
çoxdan konsensus əldə olunub. Xristianlığın
dövlət dini kimi qəbul edilməsində birincilik
heç də etnik haylara mənsub deyildir.
Bəzi
tarixçilərin fikrincə, etnik Parfiya sülaləsi
Arşakilərdən olan Ermənistan hökmdarı III Tiridat xristianlığı 301-ci ildə
Maarifçi Qriqoridən qəbul edib və ona etibar olunmuş
əyalətdə xristianlığı rəsmi din elan edib.
Lakin Brendan Prinql yazır ki, Aqatangelosun “Ermənilərin
tarixi” əsərindən başqa bu informasiyanı təsdiq
edən heç bir mənbə yoxdur. Tarix yalnız
Aqatangelosun şəhadətinə əsaslanmağa məcburdur,
onun səhv etməsi isə tamamilə mümkündür
. Xüsusən ona görə ki, salnaməçi
özünü III Tiridatın xristianlığı qəbul
etməsinin “şahidi” adlandırır, hərçənd dəqiq
müəyyən edilib ki, o, heç bir halda bu hadisənin
şahidi ola bilməzdi. Çünki son tədqiqatlar
sübut edib ki, onun əsəri təxminən 450-ci ilə aiddir . Bu barədə B.Prinql də
yazır. Onu da nəzərə almaq lazımdır ki, həmin
əsər təxminən 405-ci ildə erməni əlifbası
icad ediləndən sonra bitkin forma kəsb edib .
Deməli, Aqatangelos heç bir halda təsvir etdiyi hadisələrin
müasiri ola bilməzdi.
Göründüyü
kimi, Ermənistanın xristianlığı qəbul etməsi
barədə ilk və yeganə yazılı mənbə -
Aqatangelosun qələminin məhsulu olan “Ermənilərin
tarixi” əsəri şifahi tarixin məlumatlarına əsaslanır
və həmin mənbə ilə orada təsvir edilən hadisələr
arasında zaman intervalı 150 ildən çoxdur (“şahid”
üçün bu müddət çox deyilmi?). Belə olan təqdirdə ermənilərin şifahi
tarixi elə həmin Efiopiyanın xristian rəvayətləri
ilə müqayisədə nə dərəcədə həqiqətə
uyğundur? Axı, tarixçilərin
çoxunun fikrincə, Efiopiya daha əvvəl yaranmış
xristian dövlətidir. Yaxud həmin şifahi tarix Edessa
hökmdarı V Abqar ilə İsa peyğəmbər
arasında yazışma barədə şəhadətlərdən
nə dərəcədə çox həqiqətə
uyğundur? .
Tarixçilər
çoxdan eyni fikrə gəliblər ki, xristianlığa
üz tutan ilk monarx aramidilli Osroyenanın hökmdarı,
eramızdan əvvəl 4-cü ildən bizim eranın 7-ci ilinə
qədər, sonra isə bizim eranın 13-50-ci illərində
hakimiyyətdə olmuş Edessa çarı V Abqardır
(Edessalı Abqar, Böyük Abqar, Abqar Ukkama (Qara).
Osroyenanın birinci olaraq xristianlığı qəbul etməsi
tarixçəsini davam etdirməzdən əvvəl bu
çarlığın bütün hökmdarlarının
siyahısını xronoloji ardıcıllıqla göstərək:
• Aryu (e.ə.
132-127-ci illər)
• Abdu bar
Mazur (e.ə. 127-120-ci illər)
• Fradhasht
bar Gebaru (e.ə. 120-115-ci illər)
• Bakru I
bar Fradhasht (e.ə. 115-112-ci illər)
• Bakru II
bar Bakru, təkbaşına hakimiyyət (e.ə. 112-94-cü
illər)
• Bakru II
bar Bakru və Manu I, birgə hakimiyyət (e.ə. 94-cü il)
• Bakru II
bar Bakru və Abgar I Piqa, birgə hakimiyyət (e.ə. 94-92-ci
illər)
• Abgar I
Piqa, təkbaşına hakimiyyət (e.ə. 92-68-ci illər)
• Abgar II
bar Abgar (e.ə. 68-53-cü illər)
• səltənət fasiləsi və ya interregnum
(e.ə. 53-52-ci illər)
• Manu II
(e.ə. 52-34-cü illər)
• Paqor (e.ə.
34-29-cu illər)
• Abgar III
(e.ə. 29-26-cı illər)
• Abgar IV
Sumaqa (e.ə. 26-23-cü illər)
• Manu III
Saphul (e.ə. 23-4-cü illər)
• Abgar V,
Ukkama bar Manu (e.ə. 4-cü-b.e. 7-ci illər)
• Manu IV
bar Manu (b.e. 7-13-cü illər)
• Abgar V,
Ukkama bar Manu, ikinci dəfə hakimiyyət (b.e.13-50-ci illər)
• Manu V
bar Abgar (b.e.50-57-ci illər)
• Manu VI
bar Abgar (b.e.57-71-ci illər)
• Abgar VI
bar Manu (b.e.71-91-ci illər)
• səltənət fasiləsi və ya interregnum
(b.e.91-109-cu illər)
• Abgar VII
bar Ezat (Izates) (b.e.109-116-cı illər)
• səltənət fasiləsi və ya interregnum
(116-118-ci illər)
• Yalur (və
ya Yalud) və Parthamaspat (Parthian prince, yəni, “Parfiya
şahzadəsi”), birgə hakimiyyət (118-122-ci illər)
•
Parthamaspat (“Parfiya şahzadəsi”), təkbaşına hakimiyyət
(122-123-cü illər)
• Manu VII
bar Ezat (123-139-cu illər)
• Manu VIII
bar Manu (139-163-cü illər)
• Wael bar
Sahru (163-165-ci illər)
• Manu VIII
bar Manu, (Philorhomaios, yəni, “ermənilərin dostu”), ikinci dəfə
hakimiyyət (165-177-ci illər)
• Abgar bar
Manu VIII, the Great – yəni, “Böyük” (177-212-ci illər)
• Abgar IX
bar Abgar, Severus – yəni, “Zalım” (212-214-cü illər)
• Manu IX
bar Abgar (214-240-cı illər)
• Abgar X
Frahad bar Manu (240-242-ci illər)
Erkən
xristianlığın tarixinə dair ən mühüm iki mənbə
- kilsə tarixçisi Kesariyalı Yevsevinin (263-339-cu illər)
“Kilsə tarixi” əsəri (“Historia Ecclesiastica”) və IV əsrin
sonunda, yaxud başqa müəlliflərin fikrincə,
544-cü ildə Edessanın mühasirəsi dövründə
yazılmış “Adday doktrinası” adlı sənəd
İsa peyğəmbərin müasiri olmuş çar V
Abqarın ağır xəstəlikdən, ehtimal ki, lepradan
(cüzam) möcüzə sayəsində
sağalmasını göstərir .
Müəllifi
məlum olmayan “Adday doktrinası”nda göstərilir ki, V Abqar Fələstindən
qayıdan nümayəndə heyətinin üzvlərindən
İsa peyğəmbərin möcüzələr
yaratdığını eşidəndən sonra ona məktub
yazıb yanına gəlməsini və xəstəlikdən
xilas olmaqda kömək etməsini xahiş edir, habelə
özünün Edessa iqamətgahında ona
sığınacaq təklif edir. Çar öz arxiv rəhbəri,
saray rəssamı və kuryeri, bundan əvvəl İsa
peyğəmbəri görən və onun möcüzələri
barədə hökmdara danışan Ananiyə (Hannan)
tapşırır ki, Qüdsə gedib həmin məktubu
ünvan sahibinə çatdırsın .
İsa peyğəmbər cavab məktubunda bildirir ki, özü
gələ bilməyəcək, lakin meracdan sonra
özünün 72 həvarisindən birini onun yanına göndərəcəkdir . Anani
Edessaya qayıdandan sonra həm İsa peyğəmbərin
diktə etdiyi cavab məktubunu, həm də onun rəsmini xəstə
Abqara çatdırır. “Adday
doktrinası”nda qeyd edilir ki, həmin rəsmi İsa peyğəmbərin
yanına göndərilən rəssam canlı Məsihə
baxaraq öz əli ilə çəkib.
“Adday
doktrinası” işıq üzü görəndən xeyli əvvəl
Kesariyalı Yevsevi qeyd edib ki, Osroyena arxivində ona V Abqar ilə
İsa peyğəmbər arasında yazışmanın həqiqi
nüsxələrini göstəriblər və bu
yazışma ona o qədər autentik görünüb ki,
müəllif həmin məktubları özünün
“Historia Ecclesiastica” əsərinə daxil etməyi qərara
alıb. Eyni zamanda, o öz əsərində
İsa peyğəmbərin V Abqara gətirilmiş rəsmi
barədə heç nə yazmır. Portret haqqında
ilk dəfə “Adday doktrinası”nda söhbət
açılır və bildirilir ki, həmin portreti Anani
canlı İsaya baxaraq çəkib və Edessa
çarına çatdırıb . Erməni tarixçisi Moisey Xorenski də “Ermənilərin
tarixi” əsərində V Abqar ilə İsa peyğəmbər
arasında məktublaşma məsələsini və İsa
peyğəmbərin portretinin mövcud olmasını təsdiq
edir. O, V əsrin ortalarında yazırdı ki, həmin
portret Edessada saxlanılır
İlk dəfə “Adday doktrinası”nda adı çəkilən
və sonradan Moisey Xorenskinin də təsdiqlədiyi İsa
peyğəmbərin portreti əhvalatı sonralar Edessanın
kilsə tarixçisi Edessalı Yevaqriusun (Evagrius of Edessa)
(536-600-cü illər) əsərində davam etdirilib. O, ilk dəfə olaraq belə
bir fərziyyə irəli sürüb ki, İsa peyğəmbərin
rəsmi insan əli ilə deyil, “Allahın əli” ilə yaradılıb . Kilsə rəvayətlərinə
görə, V Abqarın elçisi Anani möcüzələr
yaradan İsanın portretini çəkmək
üçün ona diqqətlə baxmaq istəyib, lakin
heç nə alınmayıb. Ananinin
çətinlik çəkdiyini görən İsa kətan
parçanı götürüb suda isladır və öz
üzünə yapışdırır. Orta əsrlər
ilahiyyatçısı və filosofu Yohan Damaskin yazır ki,
bundan sonra İsanın obrazı həmin kətanda əks olunub . Başqa mənbələrə
görə, İsa peyğəmbər üzünü su ilə
yuyur, dəsmalla silir və sonra həmin dəsmalı Edessa
elçisinə verir. Anani qayıdandan sonra “mandilion”
adlanan həmin parçanı çara təqdim edir, çar
da bu parçaya toxunan kimi sağalır .
Lakin V Abqarın sağalması əhvalatı “Adday
doktrinası”nda bir qədər fərqli təqdim edilir. Yuxarıda
qeyd olunduğu kimi, İsa peyğəmbər cavab məktubunda
vəd edib ki, meracdan sonra öz həvarilərindən birini V
Abqarın yanına göndərəcək. Bu, fələstinli missioner Edessalı Adday (müqəddəs
Faddey, Thaddeus of Edessa) idi. İsanın vəsiyyətinə
əsasən Apostol Foma (Thomas the Apostle) tərəfindən
Edessa çarının yanına göndərilmiş Adday
sadəcə əlini toxundurmaqla onu xəstəlikdən xilas edir . Kesariyalı Yevsevi də bu barədə yazır . O, qeyd edir ki, həmin hadisə
340-cı ildə baş verib (Sələvi təqviminin
340-cı ili K.Şmidtə görə,
bizim eranın 29-cu ilinə, digərlərinin fikrincə isə,
bizim eranın 30-cu, 31-ci, hətta 32-ci ilinə müvafiqdir).
İsanın təsvir edildiyi mandilionun Adday tərəfindən
V Abqara təqdim edilməsi haqqında X əsr ikonası da
“Adday doktrinası”na və Kesariyalı Yevsevinin əsərinə
ziddir, çünki bu sənəddə parçanın
çara Adday tərəfindən deyil, Anani tərəfindən
çatdırılmasından söhbət gedir.
Bəzi mənbələrdə göstərilir ki, “V
Abqarın əmri ilə müqəddəs ubrus (parça)
çürüməyən ağacdan hazırlanan taxtaya
yapışdırılmış, bəzədilmiş və
şəhər darvazasının üstündə əvvəllər
orada olan bütün yerinə qoyulmuşdu. Hər kəs şəhərin
yeni səmavi himayədarı kimi İsanın “möcüzəli”
obrazı qarşısında təzim etməli idi” . Lakin “Adday doktrinası”nda “Spas
Nerukotvornı” rəsminin məhz harada asılması konkret
göstərilmir. Yalnız “saraylardan biri” barədə danışılır .
Hər halda, əksər mənbələr bu fikri təsdiqləyir
ki, V Qara Abqar xristianlığı şəxsən qəbul
edib və İsanın davamçısı Edessalı Addaya
icazə verib ki, xristianlığı Osroyenada yaysın. Beləliklə,
o, tarixdə ilk xristian monarx olub və bu dini rəsmi dinə
çevirib.
Adday
ölümündən əvvəl şagirdi, mərasim
paltarları tikən usta Aqqayı özünün davamçısı
təyin edib, lakin V Abqarın ölümü və onun
oğlu V Manu bar Abqarın hakimiyyətə gəlməsi
(50-57-ci illər) dövlətdə ab-havanı dəyişir.
Manu bütlərə sitayişə
qayıdır və Aqqaya əmr edir ki, öz moizələrinə
son qoyub, dərziliyi ilə məşğul olsun. Aqqay
imtina edir və buna görə edam olunur .
1166-1199-cu
illərdə Suriya pravoslav kilsəsinin patriarxı olmuş
Suriyalı Mixail “Xronika” əsərində V Abqarı
“İsanın dostu” (“Abgar, lami du Christ”) adlandırır
. İngilis şərqşünası, Sankt-Peterburq Elmlər
Akademiyasının xarici müxbir üzvü Uilyam Kyurton V
Abqarı “Edessanın birinci xristian çarı” adlandırır .
Osroyenanın birinci xristian dövləti olması barədə
öz əsərində yazan Şarlot Alenin fikrincə,
Edessada (Osroyena dövlətinin paytaxtı)
xristianlığın qəbul edilməsi məcburi deyil, əqidəyə
görə olub. Ş.Alen tarixçi Samuel Moffetə
istinad edir. S.Moffet sual edir: Bütün bu əhvalatda
hansı məqam həqiqətə oxşayır? Alenin fikrincə, S.Moffet belə hesab edir ki, bizim
eranın I əsrində Edessada xristian missionerliyi tamamilə
mümkün idi. Bu da istisna olunmur ki,
missionerləri buraya göndərən Foma olub. Lakin S.Moffet Edessa çarı V Abqarın
xristianlığı qəbul etməsi faktını
ağlabatan saymır, hərçənd öz skeptisizminin səbəbini
də izah etmir. Lakin Alen yazır ki, S.Moffet yüz ildən
sonra Osroyena çarının varisinin həqiqətən
tarixdə ilk xristian hökmdar ola biləcəyinə
şübhə etmir . Şarlot Alen bir qədər
sonra yazır: “Tarixçi Moffetin fikrincə, onun [VIII
Abqarın – qeyd bizimdir] xristian dininə mənsub
olmasını göstərən tutarlı dəlillər
vardır və bu, birmənalı olaraq onu birinci xristian
çarına çevirir” .
Hətta
S.Moffet kimi skeptik də Osroyenanın tarixdə ilk xristian
dövləti olmasını etiraf etməyə məcburdur:
“Suriya [tarixşünaslıq] ənənələri
Edessanı tarixdə ilk xristian dövləti olan Osroyenanın
paytaxtı rolunda görür. Bəlkə də bu həqiqətdir,
lakin Yevsevinin təkrarladığı rəvayətdə bəhs
edildiyi kimi, xristianlığın Qara Abqar dövründə
qəbul edilməsi şübhə doğurur” .
Digər tarixçilərin skeptisizmi V Abqar ilə
İsa peyğəmbər arasında yazışmanın saxta
olmasının mümkünlüyü və bu məktubların
Kesariyalı Yevsevi tərəfindən aşkar edilməsindən
və ona mötəbər sənəd təsiri
bağışlamasından bir qədər əvvəl Edessa
arxivinə qoyulması barədə şübhəyə əsaslanır. 494-495-ci illərdə
Roma Şurası İsanın məktubunun saxta olmasını
elan edib, lakin müxtəlif dövrlərdə Tillemont
(Tillemont), Velte (Welte), Pink (Pinck), Fillips (Phillips) və Kyurton
(Cureton) kimi ilahiyyatçı və tarixçilər həmin
məktubların həqiqiliyini sübut etməyə cəhd
göstəriblər.
Hər halda, əfsanə var, o, bir neçə mənbədə
öz əksini tapıb və bu günə qədər
heç kəs onu təkzib və ya sübut edə bilməyib. Buna görə də həmin
əfsanənin mövcud olması və tarixi mənbə
qismində istifadə edilməsi üçün əsas
heç də Aqatangelosun “Ermənilərin tarixi” əsərindən
az deyildir. Onun əsərinin
həqiqiliyi III Tiridatın edessalı sələfi V Abqar tərəfindən
xristianlığın qəbul edilməsinə dair mənbələrin
mötəbərliyindən heç də çox deyildir.
Elə həmin
S.Moffet Osroyenada xristianların çox rahat
yaşadığını qeyd edərək yazır: “Üstəlik,
Roma xristianları təqib etdiyi vaxtda Osroyena
parfiyalıların dini tolerantlıq siyasətinin parlaq
nümunəsi idi. Həqiqətdə Abqarı
“Romanın dostu” yox, xristianların dostu adlandırmaq daha
düzgün olar. Bəlkə də o,
dostdan da artıq idi. Elə dəlillər
var ki, onlar çarın özünün xristian olmasına
tarixçilərin hamısını olmasa da, bəzilərini
inandırıb. Məsələn, belə bir fakt
şübhə doğurmur ki, onun hakimiyyəti dövründə
Edessada kilsə xeyli tərəqqi etmişdi və memarlıq
baxımından ilk dəfə gözə çarpmaq
üçün özünü kifayət qədər
yaxşı hiss edirdi” .
Uilyam Smit
1877-ci ildə nəşr edilmiş “Lüğət”də
bizanslı xronoqraf Georgi Sinkellin (Georgius Syncellus) sitat gətirdiyi
xristian xronoqrafiyasının banisi və VIII Abqarın
müasiri Sekstus Yulius Afrikanusun (Sextus Julius Africanus) şəhadətinə
istinadla yazır ki, VIII Abqar (177-212-ci illər) xristian olub .
Kesariyalı
Yevsevinin “Kilsə tarixi” əsərini 1890-cı ildə ingilis
dilinə tərcümə etmiş amerikalı
ilahiyyatçı Artur MakQiffert göstərir ki, II əsrin
ikinci yarısında “Edessanın xristian çarı
Abqarın sarayında suriyalı qnostik Bardesanes özünə
sığınacaq tapmışdı və tamamilə dəqiqdir
ki, bu regionda xristianlıq xeyli əvvəl bərqərar olub” .
1894-cü
ildə Samuel Çetham Osroyenanı ilk xristian dövləti
adlandırıb: “Nəzərlərimizi Şərqə
yönəltsək görürük ki, kilsə ilk dəfə
Osroyenanın paytaxtı Edessada taxt-taca sahib olub”. Bununla əlaqədar
o yazır ki, V Abqar ilə İsa peyğəmbər
arasında yazışma “şübhəsiz, saxtakarlıq kimi
rədd edilməlidir”, lakin elə oradaca əlavə edir ki,
“165-ci ildə çarlardan biri – Abqar bar Manu həqiqətən
xristianlığa üz tutub” . Ola bilsin ki, bu
sitatda səhv var, çünki məlumdur ki, çar VIII
Abqar bar Manu 177-212-ci illərdə (başqa mənbələrə
görə 176-213-cü illərdə) hakimiyyətdə olub.
165-ci il hakimiyyətin Vayel bar Saxrudan
çar VIII Manu bar Manuya keçdiyi ildir. Lakin
maraqlıdır ki, müəllif Roma Ermənistanında ilk
kilsələri III əsrə, yəni, Edessada VIII Abqarın
hakimiyyətindən sonrakı dövrə aid edir.
Gördüyümüz kimi, hətta skeptiklər də
Osroyenanı ilk xristian dövləti adlandırırlar
.
Onların sırasına Çethamdan başqa
şotlandiyalı ilahiyyatçı Ceyms Hastinq də aiddir. O, 1906-cı ildə nəşr
edilmiş “İsanın lüğəti və həyatı” əsərində
yazırdı: “Belə güman etmək olar ki, sənədlər
Yevsevi onlardan istifadə edəndən əvvəl
saxtalaşdırılıb. Lakin xristianlıq
Osroyenada həqiqətən eramızın II əsrində qəbul
edilib. Xristianlığa üstünlük verən ilk
çar VIII Abqar (bar Manu) 176-213-cü illərdə hakimiyyətdə
olub və qnostik alim Bardesanes ilə sıx əlaqə
saxlayıb. Edessada Qüds məbədinə
oxşar formada tikilmiş xristian kilsəsi 202-ci ilə qədər
mövcud olub. Edessa xronikasına görə həmin kilsə
VI əsrin ortalarında daşqın nəticəsində
dağılıb” .
Alman
tarixçisi və ilahiyyatçısı Adolf fon Harnak 1905-ci ildə yazırdı: “...
Şübhə yoxdur ki, xristianlıq hələ 190-cı ilə
qədər bütün Edessada və ona bitişik vilayətlərdə
fəal yayılırdı və kilsəni (yəni,
xristianlığı) çar sarayı da (201-ci ildən az
sonra və bəlkə daha əvvəl) qəbul etmişdi” .
Adolf fon Harnakın kitabı çapdan
çıxandan bir il sonra Corc Mid yazırdı: “Bardesanes
öz dostu və himayədarı çarı nəinki tezliklə
xristiana döndərmiş, hətta Abqarı sövq
etmişdi ki, xristianlığı dövlət dininə
çevirsin. Bu, ilk xristian dövlətinin yaradılmasında
Bardesanesin müəyyən rolu və xidməti olduğunu
göstərir” .
Herbert
Lokyer yazır ki, Edessa çarı VIII Abqar bar Manu
xristianlığı Osroyenanın dövlət dininə çevirdi . Samuel Adşed isə öz
növbəsində yazır ki, bunu IX Abqar edib: “IX Abqarın
dövründə Osroyena ilk xristian dövləti oldu,
200-cü ildən 224-cü ilə qədər Adiabendə
yepiskopların və deməli, həm də xristian
icmalarının sayı artaraq iyirmini ötmüşdü.
Midiya, Parfiya və Baktriyada da xristianlıq özəkləri
yaranmışdı” .
S.Adşed
hətta güman edir ki, xristianlığa rəğbət bəsləyən
“Ərəb” Filip xristianlığı Konstantindən xeyli əvvəl
qəbul etmiş ilk Roma imperatoru ola bilərdi
(hərçənd, tarixçilər bu haqda yekdil fikrə gəlməyiblər).
Çox
güman ki, bu müəllif Edessa çarının adında
səhvə yol verir, çünki həqiqətən
tarixçilərin çoxu VIII Abqarı onun varisi IX Abqarla səhv
salırdılar . C.B.Seqal öz əsərində
bu səhvə diqqət yetirərək qeyd edirdi ki, Bellinger və
Velles həmin səhvi hələ 1935-ci ildə aşkar ediblər . 1913-cü ildə çapdan
çıxmış “Katolik ensiklopediyası”nın müəllifləri,
az sonra isə alman alimi Valter Bauer də IX Abqarın
Edessanın 206-cı ildə (?) xristianlığı qəbul
etmiş ilk çarı olduğunu yazırlar .
Yəqin V.Bauerin məqsədi buna inandırmaq idi ki, ilk
xristian çar V Abqar deyil, III əsrin əvvəlində
yaşamış Edessa filosofu, ilahiyyatçı və
şair Bardesanesin müasiri çar “IX Abqar” olub . Hərçənd məlumdur ki, həmin ildə
taxt-tacda hələ VIII Abqar əyləşmişdi.
Lakin bizim üçün vacib olanı budur ki, müəlliflər
Edessada xristianlığın hələ bizim eranın II və
III əsrlərinin qovuşuğunda, yəni, Ermənistanda
xristianlığın qəbul edilməsindən 100 il əvvəl
rəsmi dinə çevrildiyini etiraf edirlər .
İrfan
Şahid VIII Abqarın xristianlığı qəbul etmiş
Ön Şərq dövlətinin ilk hökmdarı olduğunu
yazır . Corc Yana (Bebla) Samuel Moffetin
“Asiyada xristianlığın tarixi” kitabının ikinci
cildinin icmalında Edessanı “birinci əsrdə
xristianlığın pioneri” adlandırır .
Yuxarıda
adını çəkdiyimiz Sekstus Yulius Afrikanus (Sextus Julius
Africanus) 195-ci ildə Roma imperatoru Septimus Severus ilə birlikdə
Edessaya gedib , bundan sonra çarı “ερν ανδρα”, yəni, “müqəddəs
insan” adlandırıb . S.Moffet yazır ki, salnaməçi həmin
“müqəddəs insan”ın xristian
olub-olmadığını dəqiqləşdirməyib,
“lakin romalı tarixçi üçün bu, Edessa
hökmdarı haqqında qeyri-adi remarka (izahat – qeyd R.M.) idi” . Həqiqətən, xristian
xronoqrafın xristian olmayan şəxsi “müqəddəs”
adlandırmasını təsəvvür etmək çətindir.
S.Ross da hesab edir ki, Abqarın “ερν ανδρα” kimi səciyyələndirilməsi
hökmdarın xristianlığa üz tutması barədə
fikrin xeyrinə olan arqumentdir . Bundan əlavə,
S.Moffet xatırladır ki, yuxarıda adını çəkdiyimiz
Bardesanes VIII Abqar tərəfindən bəzi sərt bütpərəstlik
ənənələrinin, məsələn, şəxsin
öz-özünü emaskulyasiya etməsinin (kişilərin
axtalanmasının – qeyd R.M.) qadağan edilməsini onun
xristian dininə mənsub olması ilə
bağlayırdı. Bu isə belə bir fikri bir daha təsdiq
edir ki, Abqar xristian olub . Məlum olduğu
kimi, Bardesanes “Ölkələrin qanunlar kitabı”nın (“Book
of the Laws of the Countries”) 45-ci fəslində yazırdı:
“Suriyada və Urxayda kişilər Taratanın şərəfinə
özlərini emaskulyasiya edirdilər . Lakin çar Abqar xristian olandan sonra özünü
emaskulyasiya edən hər kəsin əllərini kəsməyi
əmr etdi. O vaxtdan bu günə qədər Urxayda daha
heç kəs özünü emaskulyasiya etmir”
. S.Moffet kilsələrin tikilməsi barədə tarixdə
ilk sənədli məlumatı da Edessa və VIII Abqarın
hakimiyyəti dövrü ilə bağlayır
.
Tarixçi
C.Seqal yazır: “III əsrin əvvəlində Edessanın əsas
məhəlləsində kilsə vardı, hərçənd,
ola bilsin ki, əhalinin əksəriyyəti hələ
bütpərəst olaraq qalırdı. Lakin bir əsrdən
sonra xristianlıq bu şəhərdə nəinki hakim etiqada
çevrildi, hətta İncilin yayılması tarixi xristian
dünyasında çox populyar oldu. Edessa
xristianlığı rəsmi din kimi qəbul etmiş ilk
çarlıq sayılır” .
Xristianlığın
yerli mədəniyyətə sirayət etdiyi Edessada 198-ci ildə
Xristian Şurası (Sinod) keçirildi .
Bu barədə öz əsərində Kesariyalı Yevsevi yazır . Hakimiyyət tərəfindən
dəstək olmasaydı, Şura çətin ki, baş tutardı.
Bəzi tarixçilər qeyd edirlər ki, Sinod bir il əvvəl, 197-ci ildə keçirilib. Görünür, onlar Ceromun versiyasında
“Xronolologiya”ya istinad edirlər. Orada Septimus Severusun
hakimiyyətinin 4-cü ilində (196-197) sinodların tərtib
etdiyi yazılı qərarlardan söhbət açılır
.
Celyet Feyf Edessanın “ilkin xristianlığın tez bir
zamanda yayıldığı və çarlığın rəsmi
dini kimi tanındığı” Abqarlar sülaləsinin vətəni
olduğunu yazır. Mark Quskin də öz əsərində
yazır ki, əksər tarixçilər VIII Abqarı
Edessanın ilk xristian çarı hesab edirlər. Müəllif V Abqarın İsa peyğəmbər
ilə yazışmasını ağlabatan hesab etmir, lakin
üzərində VIII Abqarın tiarasında (yəni, baş
örtüyündə – tacında – qeyd R.M.) xaç olan rəsmi
təsvir olunmuş sikkələri qeyd edir. Onun fikrincə
bu, VIII Abqarın xristianlığı qəbul etməsinə
dəlalət edir . Bloqosferada
üzərində VIII Abqarın təsviri olan sikkənin
şəkli verilir. Hökmdar əlində şahlıq əsası
tutub . C.Seqal da VIII Abqarın sikkələr
üzərində tiara və diadema ilə təsvirini qeyd edir .
S.Ross
yazır: “[Edessanın] sonrakı (V Abqarın İsa peyğəmbər
ilə yazışması rəvayətindən sonra – qeyd R.M)
identikliyinin əsas amili onun Mesopotamiya
xristianlığının mərkəzi – “ilk xristian dövləti”
və ya “müqəddəs şəhər” kimi şöhrət
tapması oldu. Məhz bu amil Edessanın adını
və statusunu Bizans imperiyasının kontekstində və onun
hüdudlarından kənarda qoruyub saxladı”. S.Ross VIII Abqarın xristianlığı qəbul etməsi
versiyasına şübhə ilə yanaşır. Fikrini onunla əsaslandırır ki, ortada olan
yalnız dolayı şübhələrdir, birbaşa sübutlar
isə yoxdur. Onun fikrincə, məxəzlərdə əksini
tapmış yalnız iki tarixi faktdan tam qətiyyətlə
danışmaq olar – 201-ci il
daşqınından ziyan çəkmiş xristian kilsəsinin
və Abersiusun ölkə boyu səyahəti zamanı
rastlaşdığı xristian icmalarının
mövcudluğundan. Bununla belə, müəllif hesab edir ki,
xristianlıq Edessaya II əsrin ikinci yarısından gec
olmayaraq gəlib çatmışdı .
Beləliklə,
Ermənistan heç bir vəchlə tarixdə ilk xristian
dövləti ola bilməzdi. Moisey Xorenski əsərində
özü etiraf edir ki, bildiyimiz kimi, VIII Abqarın
xristianlığı qəbul etməsində əsas rol
oynamış Bardesanes “bu vəhşi bütpərəst
xalqın içindən şagirdlər tapmaq ümidi ilə”
Ermənistanda da olmuş, “lakin onu orada qəbul etmədiklərindən
Ani qalasına yollanmış, burada məbədlərin
tarixini oxumuşdur…” .
Erməni
“tarixçilər” açıq-aşkar saxtakarlıq edərək
Edessanın xristianlığı birinci qəbul etməsinin əhəmiyyətini
kiçiltməyə çalışırlar: onların bəziləri
iddia edirlər ki, Osroyenanın xristianlığı dövlət
dini kimi qəbul etməsi, necə deyərlər, “sayılmır”,
çünki o vaxt guya o, müstəqil deyildi və hələ
(yaxud artıq) dövlətçiliyi yox idi. Bu
uydurmaları əsaslandırmaq üçün onlar
Osroyenanın Ermənistanın tərkibində göstərildiyi
xəritə nəşr edir, sonra isə özləri özlərinə
istinad edirlər. Lakin onlar Osroyenanın
Böyük Tiqran tərəfindən bundan çox-çox əvvəl
və yalnız qısa bir müddətə ələ
keçirildiyini, xristianlığın qəbul edilməsi
zamanı isə Edessa hökmdarlarının artıq müstəqil
siyasət yürütdüklərini dilə gətirmirlər.
Vorvik Bol yazır ki, Osroyena e.ə. I əsrdə
artıq Ermənistanın bir hissəsi deyildi. E.ə. 69-cu ildə Lutsi Litsini Lukullun II Tiqrana
qarşı apardığı müharibədə I Abqar Pika
romalılar tərəfindən öldürüləndən
sonra Moisey Xorenskinin “Ermənistan” adlandırdığı
Edessa iki hissəyə bölünür – Edessa və Ermənistan.
Həmin vaxtdan Edessanın tarixi Ermənistandan ayrı
inkişaf edir . Eyni zamanda, müəllif
VIII Abqarın 204-cü ildə Romaya səfərini “dövlət
səfəri” (!) və “son 150 ildə Romanın
gördüyü ən təmtəraqlı səfər”
adlandırır ki, bu da Edessanın müstəqil xəttini
göstərir. V.Bol buradaca qeyd edir ki,
Böyük Abqar öz təmtərağı və
ambisiyalı inşaat proqramı (xüsusilə 201-ci ildə
baş verən dağıdıcı daşqından sonra) ilə
deyil, daha çox xristianlığa üz tutması ilə
yadda qalıb. Müəllif etiraf edir: “Əgər bu,
doğrudursa, onda onun çarlığı dünyada ilk
xristian dövlətdir” . Daha sonra o, VIII
Abqarı “Edessanın böyük xristian monarxı” adlandırır .
Vorvik Bol,
həmçinin tarixdə hansı dövlətin
xristianlığı birinci qəbul etməsi məsələsinin
siyasiləşdirilməsinə işarə edir. Birinciliyə
yiyələnmək uğrunda ermənilərin Romadan daha
çox qısqanclıq azarına düçar
olduqlarını ağlına belə gətirməyən
V.Bol yazır: “Beləliklə, məhz Böyük Abqar (VIII –
qeyd R.M.) dünyada ilk xristian monarxı, Edessa isə ilk xristian
dövləti roluna iddia edir. Ən
başlıcası isə odur ki, bununla Romanın
özünün xristianlığı qəbul etməsi
üçün mühüm presedent yaranmışdı.
İstisna deyil ki, V Abqarın və VIII Abqarın
xristianlığı qəbul etmək tarixçəsi yalan ola bilərdi; Qərbdə bu, şübhə
altına alınmışdı (çox güman, birinciliyi
Roma və Müqəddəs Pyotrdan almaq istəmədiklərinə
görə). Həmin əhvalat doğru idi ya yox, əsas odur
ki, Edessa həqiqətən ilkin xristianlığın ən
mühüm mərkəzinə çevrildi” .
C.Seqal adını çəkdiyimiz əsərində
yazır ki, Edessa VIII Abqarın ölümündən sonra
müstəqilliyini itirərək Roma imperiyasının
müstəmləkəsi oldu. Həmin vaxt taxt-tacda
onun varisi olan IX Abqar Severus Romaya dostluq səfərinə dəvət
olundu, orada gözlənilmədən yaxalandı və təbəələri
ilə pis rəftar etməkdə ittiham olunaraq devrildi.
Müəllif yazır ki, Edessa 213-214-cü illərdə,
çox ehtimal 214-cü ilin yanvarında Roma
imperiyasının müstəmləkəsi oldu
. Beləliklə, bu dövlət
xristianlığı rəsmi din kimi qəbul etdiyi zaman hələ
müstəqil idi.
Bu halda “tarixçi” qiyafəsinə bürünən
erməni təbliğatçıları nəzərə
almırlar ki, onların arqumenti özlərini vurur. Axı, dəqiq məlumdur
ki, Osroyena xristianlığı qəbul edən zaman Ermənistan
növbə ilə gah Romanın, gah da Parfiyanın vassal ərazisi
idi, hakimiyyətdə olan Parfiya Arşakilər sülaləsinin
isə hay etnosuna qətiyyən aidiyyəti yox idi. Aqatangelosun şəhadətinə görə
xristianlığı qəbul edən erməni hökmdarı
III Tiridat hakimiyyətdə olduğu dövrdə Roma
imperiyasının vassalı (client king) olaraq qalırdı və
onun statusu edessalı həmkarının statusundan heç nə
ilə fərqlənmirdi.
Bu təhriflərdən
savayı, həmin “tarixçilər” Osroyenanın
xristianlığı birinci qəbul etməsinin əhəmiyyətini
V Abqarın (VIII Manu) İsa peyğəmbərlə
yazışması haqqında apokrifik (müəllifi təsdiq
olunmayan əsər – qeyd R.M.) əfsanə ilə bağlı
olması səbəbindən hər vəchlə azaltmağa
çalışırlar. Edessa
çarının kiminlə yazışmasından və
xristianlığı şəxsən qəbul etməsinin əsl
səbəblərindən asılı olmayaraq, fakt
faktlığında qalır – xristianlıq ermənilərdən
bir əsrdən də xeyli qabaq məhz Osroyenada rəsmi din
olub.
Onilliklər
ərzində qurulan saxtalaşdırılmış
kağız evciyin dağıldığını və
Osroyenanın birinci olaraq xristianlığı qəbul etməsinin
təkzibolunmaz fakta çevrildiyini anlayan yalançı erməni
tarixçiləri orijinal gedişə əl atdılar – VIII
Abqarı… “erməni” çarı, yəni,
etnik “hay” elan etdilər. Həm də özlərini o dərəcədə
dolaşdırdılar ki, Edessa çarını “erməniləşdirəndən”
sonra xristianlığın birinci olaraq qəbul edilməsi
tarixini II-III əsrlərə çəkməyə risk etmədilər,
əvvəlki kimi 301-ci il tarixində
qaldılar. Hər ehtimala qarşı,
işdir-şayəd, çar VIII Abqarın “özəlləşdirilməsi”
baş tutmasa. Doğrudan da, əgər VIII Abqar “erməni”
çarıdırsa, onda məqam düşən kimi öz
tarixlərini qədimləşdirməkdə ad
çıxaran ermənilər niyə bu dəfə bundan vaz
keçdilər və 301-ci il tarixi ətrafında “barrikada”
qurmaq qərarına gəldilər?
Məsələ
burasındadır, ermənilərin özləri də
başa düşürlər ki, VIII Abqarın guya “hay”
çarı olmasını iddia etmək tamamilə absurddur. Osroyenanın həm əhalisi, həm də hakim
sülaləsi aramidilli idi. Arameylər vətənləri
Ərəbistan yarımadası olan köçəri semit
tayfaları idi. Onların adları ilk dəfə
e.ə. 3-cü minilliyin ortalarından çəkilir. E.ə. 14-cü əsrdə arameylər Suriya səhrasına
və orta Fərata ayaq basdılar. Eramızdan əvvəl
12-11-ci əsrlərin qovuşuğunda az
qala bütün Ön Asiyanı bürüyən arameylər
bir sıra yerlərdə (məsələn, İordan
çayının şərqində) oturaq əhaliyə
çevrildilər. Arami dili semit dillərindən
biridir. Eramızın əvvəlində o,
Ön Asiyanın əsas danışıq dili idi.
Müasir assuriyalılar (aysorlar) arameylər nəslindəndir
.
Osroyenanın çar sülaləsinin kökləri
Şimali Ərəbistandan olan köçəri orxoye nabatey
tayfasına gedib çıxırdı. Odur ki, ermənilərə
heç bir aidiyyəti yox idi. Korneli Tasid öz
“Annallar”ında Abqarı “ərəblərin çarı” və
“ərəb” adlandırır, bununla da aydın göstərir
ki, Edessa və Ermənistan müxtəlif dövlətlər
idi . Osroyenada hakim elitanın aramey köklərindən
F.K.Barkitin və V.Bolun əsərlərində müfəssəl
danışılır. İndi mən
onlardan ətraflı sitatlar gətirməyəcəyəm.
Ancaq dəqiq məlumdur ki, hətta Ermənistan
çarlarının da hay etnosu ilə genetik əlaqəsi
olmayıb. Erməni tarixçilər bu faktı, eləcə
də onların kumiri çar II Tiqranın yarıparfiyalı
olmasını, xəritəsi bugünkü Ermənistanda
çox populyar olan dövlətində isə hay etnik
elementinin azlıqda qalmasını izah etmək
üçün nəsə fikirləşib tapsaydılar, pis
olmazdı.
Maraqlıdır ki, Uilyam Smit hələ ilkin
xristianlıq (!) dövrünə aid erməni
saxtakarlıqlarına diqqət yetirmişdir. İsa peyğəmbər
ilə V Abqar arasında yazışmadan danışarkən
o, üstündə müəllif qeydləri olan məktubların
yer aldığı erməni salnamələrinə istinad
edir. Həmin qeydlərdə erməni
tarixçilər Abqarı “Ermənistan çarı”
adlandırırlar. U.Smit hiddətlənir: “Yalnız
coğrafiya üzərində zorakılıqdan sonra
Abqarın torpaqlarını Ermənistanın
hüdudlarına daxil etmək olar. İstənilən halda
yazışma onun ölkəsinin kilsə tarixinin yox,
çarın şəxsi bioqrafiyasının bir hissəsidir” . O, həmçinin Moisey Xorenskini öz əsərində
“Abqar haqqında digər son dərəcə qeyri-səhih
mülahizələrlə yanaşı”, monarxı “Ermənistan
çarı” adlandırdığına görə tənqid
edir. U.Smitin fikrincə, bu, “tarixi saxtakarlığın yeni
elementidir” .
Edessa
sakinlərinin və hayların tamamilə müxtəlif
etnoslar olması “The Christians: Their First Two Thousand Years”
kitabının ikinci cildində qeyd olunur. Orada
deyilir ki, Roma IX Abqarı devirib Edessanı öz müstəmləkəsinə
çevirdikdən sonra əvvəlki kimi, “ərəblərə”
(göründüyü kimi, aramidilli nabateyləri Romada məhz
ərəb kimi qəbul edirdilər) etibarı
olmadığını nümayiş etdirmək istəyirdi.
Romalıların etibar etdikləri isə Mesopotamiyada
üçüncü bufer dövlətin xalqı – ermənilər
idi . Beləliklə,
vurğulanır ki, Osroyenanın və Ermənistanın əhalisi
etnik cəhətdən müxtəlif idi. Yeri
gəlmişkən, elə həmin kitabda Osroyenanın tarixdə
ilk xristian dövləti olması bir daha təsdiqini tapır.
Müəllif birmənalı olaraq ərəb (!) sülaləsinə
aid etdiyi V Qara Abqara İsa peyğəmbərin məktubundan bəhs
edərək yazır: “Osroyena etiqadın gəldiyi ilk yer idi” . Müəllif daha sonra yada
salır ki, “Adday doktrinası” V Abqarın şəfa
tapmasından, xristianlığı qəbul etməsindən və
Osroyenanın ilk xristian çarlığına çevrilməsindən
söz açır. Özü də yuxarıda qeyd
edildiyi kimi, əhalinin yeni dinə keçməsi məcburi
deyil, əqidəyə görə baş verirdi
.
Kembric
Universitetinin qədim tarix nəşrinin müəllifləri
Edessanı və onun hakim sülaləsini ərəblərə
aid edirlər .
Osroyenanın xristianlığı birinci qəbul etməsinin
əhəmiyyətini cüzi də olsa azaltmağa
çalışan yalançı erməni tarixçiləri,
hətta “öz” hökmdarlarını (diqqətlə öyrənildikdə
erməni etnik mənşəyi olmayan) Edessa
çarlarının sırasına qatmaq kimi qeyri-tarixi
metodlara əl atırlar. Ümid edirlər ki, bəlkə bu yolla
xristianlığı ilk dəfə rəsmi din kimi qəbul
etmiş sülaləni “erməniləşdirmək”
mümkün oldu. Məsələn, Osroyena
hökmdarlarının Seqalın əsərində göstərilən
siyahısını Vikipediya kimi qeyri-elmi mənbədəki
siyahı ilə müqayisə edəndə belə bir fərq
nəzərə çarpır: 91-109-cu illər alimin əsərində
səltənət fasiləsi (interregnum) kimi qeyd olunur, ancaq
Vikipediyanın erməni redaktorları dərhal bu qeyri-müəyyənlikdən
həmin səltənət fasiləsinə “öz”
hökmdarları saydıqları Sanatruku “soxuşdurmaq”
üçün istifadə etmişlər (bax:
http://en.wikipedia.org/wiki/Osroene). Hiperistinada əsasən
“Sanatruk” (http://en.wikipedia.org/wiki/Sanatruk) səhifəsini
açırıq. Orada cəmi iki (!) istinad var. Biri elə
erməni müəllifin əsərinə (yəni, özlərinə),
ikincisi isə diqqətlə tanış
olduqda Sanatrukun Edessanı idarə etməsi haqqında
heç bir söz deyilməyən İranica ensiklopediyasına
istinaddır (http://www.iranicaonline.org/articles/armenia-ii).
Maraqlıdır
ki, Vikipediyanın həmin səhifəsində 110-cu ildə
Ermənistan taxt-tacının Atropatena
canişini, sonradan Parfiya hökmdarı II Pakorun (78-110-cu illər)
iki oğlundan birinə – parfiyalı Aksidara (Ekssdara) keçməsi
etiraf edilir. II Pakor digər iki Parfiya
hökmdarı – I Vologezin və Xozroyun, həm də Ermənistan
çarı, yunan-parfiyalı I Tiridatın qardaşı idi.
İndi nə olsun? Məgər
bu bizə yalançı erməni tarixçilərinin məntiqindən
istifadə edərək erməni xalqının bütün
sonrakı tarixinin sırf atropatenalıların, deməli, azərbaycanlıların
genetik əcdadlarının xidməti olduğunu bəyan etməyə
əsas verirmi? Axı, hətta Sanatrukun səltənət
fasiləsi dövründə müəyyən təsir
qüvvəsinə malik olduğunu fərz etsək belə,
xristianlıq yuxarıda göstərilən kimi, hər iki dəfə
bilavasitə Osroyena sülaləsi Abqarların nümayəndələri
tərəfindən qəbul edilib. Etnik ermənilərin
bu sülaləyə və əslində Sanatrukun özünə
də heç bir aidiyyəti yox idi!
Sanatruk
yalnız Ermənistana oyuncaq hökmdar təyin edildiyinə
görə şərti olaraq “erməni” hökmdarı
adlandırılırdı (müxtəlif illərdə Ermənistanın
canişini təyin edilmiş yunan-parfiyalı I Tiridat, eləcə
də II Pakorun oğlanları – parfiyalı Aksidar və
Partamaziris də “erməni” hökmdarları
adlandırılırdılar). Bununla bərabər,
o özü Parfiya Arşakilər sülaləsinə mənsub
idi. Yəni, mənşə etibarilə nə
Sanatruk, nə I Tiridat sözün müasir anlamında erməni
olmayıblar. Salnaməçi Moisey Xorenski
qeyd edir ki, Sanatruk, bildiyimiz kimi, tamam başqa soykökündən
olan V Abqarın bacısı oğlu idi. Tarixçinin
yazdığına görə, V Abqarın84 bacısı
parfiyalı ərindən müəyyən dövriliklə
gah romalıların, gah da parfiyalıların itaətində
olan Ermənistanın və müvəqqəti olaraq müstəqilliyini
itirmiş (Parfiyanın xeyrinə) Edessanın gələcək
hökmdarını dünyaya gətirə bilərdi.
Ehtimal var ki, Sanatrukun atası I Tiridat ola
bilərdi, lakin bunun birbaşa sübutu tapılmayıb. Bundan başqa, Sanatrukun həqiqətən erməni
taxt-tacında I Tiridatı əvəz etməsini də
sübuta yetirən heç bir fakt yoxdur.
Bir də ki Sanatruk tarixə xristianlığın qatı düşməni kimi düşüb. Hələ uşaq ikən anası Avde (V Abqarın bacısı) tərəfindən Edessadan Ermənistana aparılan Sanatruk Edessaya qədəm qoyanda şəhər sakinlərinə xristianları təqib etməyəcəyini vəd etdi, lakin sözünə dönük çıxdı. Sanatrukun əmri ilə apostollar Faddey və Varfolomey, həmçinin onun öz qızı xristian Sanduxa əzabla öldürüldülər. Xristianlarla bərabər, Sanatruk Abqarın nəslindən olan bütün kişiləri qırdı.
Erməni
təbliğatçılar məsələdən bixəbər
olan insanları ona görə müəyyən qədər
aldada bilirdilər ki, bu gün aramidilli edessalılar
qalmayıb. Bu xalq assimilyasiyaya uğrayaraq tarixin səhnəsini
tərk edib. Odur ki, ermənilər saxtalaşdırma yolunda elə
bir müqavimətlə üzləşmirlər. Amma eybi yoxdur,
edessalıların əvəzinə vicdanlı tarixçilər
ermənilərin xristianlığı birinci qəbul etmiş
xalq şöhrətini öz adlarına
çıxmalarına imkan verməzlər.
Mehdiyev, Ramiz. AMEA-nın akademiki
Azərbaycan.-2014.- 24 sentyabr.- S.6-8.