Yas mərasimi: milli adət-ənənə,
yoxsa israfçılıq
Mübariz
QURBANLI: "Mərasimlərdəki
israfçılığın
aradan
qaldırılması təşəbbüsü ictimai
sifarişdir"
Ölkədə yas mərasimlərində israfçılığın aradan qaldırılmasına yönəlmiş müzakirələr cəmiyyət tərəfindən birmənalı müsbət qarşılanır. Çünki dəfn mərasimində, ehsan süfrəsində və qəbir daşlarının hazırlanmasında müşahidə edilən israfçılıq uzun illər az qala "adət-ənənələrin dəyişməz rəmzləri" kimi qarşılanıb. Son dövrlərdə bölgələrdən paytaxta qədər hər yerdə dini maarifləndirmə vasitəsilə kütləvi təşviqat aparılır, bu məsələ ilə bağlı dini hökmlər və müqəddəs kitabın tələbləri əhaliyə çatdırılır. Bu prosesin əsas təşəbbüskarlarından olan Dini Qurumlarla İş üzrə Dövlət Komitəsinin rəhbərliyinin də ölkə boyu vətəndaşlarla keçirdikləri görüşlərin ilkin təəssüratı artıq bu dəyişikliyin məhz ictimai və sosial sifariş olması qənaətini yaradır.
Dini Qurumlarla İş üzrə Dövlət Komitəsinin sədri, Yeni Azərbaycan Partiyasının İcra katibinin müavini Mübariz QURBANLI qəzetimizə müsahibəsində israfçılığa qarşı aparılan mübarizənin üsulları, mahiyyəti, əsas hədəfləri və ilkin nəticələri ilə bağlı fikirlərini bölüşdü.
Dövlət-din münasibətləri aydın, şəffaf və uğurludur
- Mübariz müəllim, söhbətimizə dövlət-din münasibətlərindən başlayaq. Ümumilikdə, bu sahədə vəziyyət necədir?
- Vəziyyət normaldır və sırf sağlam, mütərəqqi əsaslara, qarşılıqlı etimada söykənir. Dövlət-din münasibətləri qlobal düşüncədə mahiyyətcə nə qədər mürəkkəb təsir bağışlasa da, Azərbaycan nümunəsində bu münasibətlər aydın, şəffaf, konkret və uğurludur. Həmçinin hər üç tərəf - dövlət, cəmiyyət və dini kəsim üçün faydalıdır. Dövlətin bu sahədə həyata keçirdiyi siyasət uzun illərin sınağından uğurla çıxıb və özünün mükəmməlliyini tam təsdiq edib.
Azərbaycan müstəqilliyini bərpa etdikdən sonra qısa müddətdə siyasi, iqtisadi, sosial və mədəni sahələrdə çoxsaylı uğurlara imza atdı. Şərqlə Qərbin qovşağında yerləşən dövlətimiz gənc olmasına baxmayaraq dinamik iqtisadi inkişafı, sosial-mədəni aktivliyi ilə dünya birliyinə inteqrasiya etdi, regional və beynəlxalq problemlərin həllinə dair təşəbbüsləri ilə qloballaşan dünyada öz layiqli yerini tutdu. Sevindirici haldır ki, dövlətimizin nailiyyətləri təkcə iqtisadi, siyasi və sosial sahələrlə məhdudlaşmadı. Zəngin tarixi keçmişə malik adət-ənənələrimizin müasir dövrün tələblərinə implementasiyası, mənəvi dəyərlərimizin təbliği, milli özünüdərk hissinin formalaşması ilə bağlı təşəbbüsləri sayəsində uğurların harmoniyasını yarada bildi. Dünya mədəniyyətinin inkişafına öz töhfələrini verdi.
Əlbəttə, tarixi zaman, siyasi, sosial, mədəni transformasiyalar və inkişaf prosesləri bir-biri ilə sıx bağlı fenomenlərdir. Müxtəlif məzmunlu təkamül və dəyişikliklər konkret zaman müddətində baş verir. Daha mühüm məqam odur ki, dövlətçilik tarixində zamanın gedişini dəyişə bilən, onun yeni tarixini yaradan lider həlledici rol oynayır. Hər dövlət dünya tarixində tutduğu yerə görə öz tarixi liderlərinə borcludur. Müasir Azərbaycanın tarixində bu mühüm rolu, şübhəsiz, xalqımızın keçmişini bilən, onun milli-mənəvi irsinin özünəməxsusluğunu qiymətləndirən ümummilli lider Heydər Əliyev oynamışdır. Ulu öndərin digər məsələlərdə olduğu kimi, milli-mənəvi dəyərlərimiz və dövlət-din münasibətləri ilə bağlı fikirləri bu gün də dövlətimizin sosial-mədəni həyatındakı siyasətinin istiqamətini müəyyən edir.
Ümummilli lider dövlət-din münasibətləri ilə bağlı aparılan siyasəti Azərbaycanın adət-ənənələrinə və xalqın zəngin keçmişinə əsaslandırıb, tarixin sınağından keçən milli-mənəvi dəyərlərimizin müasir dövrdə də effektivliyinə diqqət yönəldib. Cəmiyyətdə bərqərar olan tolerantlıq və humanizm mühiti də məhz Heydər Əliyevin müdrik siyasətinin nəticəsi idi. Heydər Əliyevin milli kimliyimizin formalaşmasında mühüm rol oynayan və xalqımızın mənəviyyatını zənginləşdirən İslam dininə münasibəti də özünəməxsus idi. O, İslamın insanpərvər və mütərəqqi din olduğunu vurğulayaraq deyirdi: "Bizim dinimiz mütərəqqi dindir. Əsrlər boyu İslam dini özünün mütərəqqi olduğunu və eyni zamanda, İslam dininə itaət edən adamların hamısına özünün nə qədər tərəqqipərvər və nə qədər dünyəvi əhəmiyyətli olduğunu sübut edir, müsəlmanlara daim xoşbəxtlik bəxş edir".
Hazırda ulu öndərin əsasını qoyduğu siyasi kursun davamçısı, Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə milli-mənəvi dəyərlərimizə dövlət dəstəyinin artırılması, adət-ənənələrimizin təbliği, dini və mədəni maarifləndirmə sahəsində mühüm tədbirlər həyata keçilir. Vətəndaşların inanclarına uyğun şəkildə ibadətlərini sərbəst və maneəsiz yerinə yetirmələri, eyni zamanda, tarixi-mədəni abidələrin, ibadət evlərinin tikilməsi və bərpası məqsədilə dövlət büdcəsindən ayrılan vəsait ildən-ilə artırılır, hüquqi baza təkmilləşdirilir.
Prezident İlham Əliyevin fəaliyyəti nəticəsində ölkəmiz tolerantlıq, multikultiralizm və dini maarifləndirmə ilə bağlı regional və beynəlxalq konfransların, yüksək səviyyəli forumların keçirildiyi əsas məkana çevrilib. Azərbaycanın dövlət-din münasibətlərinin tənzimlənməsi sahəsindəki siyasəti dünya ictimaiyyəti tərəfindən diqqətlə izlənilir və yüksək qiymətləndirilir. Daim xalqımızın milli-mənəvi dəyərlərinin mütərəqqiliyini vurğulayan dövlət başçısı İlham Əliyev gələcək inkişafımızı zəngin tarixi keçmişə söykənən adət-ənənələrimizlə müasir ideyaların sintezində görür, ölkəmizdə milli-dini dəyərlərin qorunub saxlanılması istiqamətində ardıcıl işlər həyata keçirir.
Mənəvi-psixoloji və adət-ənənələrlə bağlı məsələlərdə keçid mərhələsinə daxil oluruq
- Din və milli adət-ənənələr əslində bir-birini tamamlayan, uzlaşan amillər və vahid mənəvi dəyərlər sisteminin tərkib hissələri kimi qavranılır. Son dövrlərdə elə rəhbərlik etdiyiniz Dövlət Komitəsinin bilavasitə iştirakı ilə ölkədə dini mərasimlərin keçirilməsi ilə bağlı aparılan maarifləndirmə prosesinə də adət-ənənələr kontekstindən yanaşılır. Cəmiyyətdə birmənalı razılıqla qarşılanan və kütləvi dəstəklənən bu prosesi ümumilikdə adət-ənənələrimizdə "keçid dövrü" kimi səciyyələndirə bilərikmi?
- Bəli, bu yanaşma tam düzgündür. Bu prosesdən danışarkən hökmən mühüm faktorları nəzərə almalıyıq. Azərbaycan çox sürətlə inkişaf edir. Prezident İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə ulu öndərin vaxtından başlayan inkişaf tempini daha yüksək səviyyəyə qaldırmışıq. Azərbaycan bir sıra sahələrdə artıq nümunəvi ölkə kimi tanınır. İnkişaf sürəti adət-ənənələrimizə, milli düşüncə tərzimizə də təsir göstərməkdədir. Biz bu inkişafdan geri qala bilmərik. Sosial sahədə də sürətli dəyişikliyə ehtiyac duyulur. Lakin sosial-iqtisadi cəhətdən keçid dövrünü arxada qoysaq da, mənəvi-psixoloji və adət-ənənələrlə bağlı məsələlərdə keçid mərhələsinə yeni daxil olmuşuq. Təəssüf ki, hələ bu sahələr arasındakı inkişaf tempinin həmahəngliyini təmin edə bilməmişik.
Hər bir millətin özünəməxsus adət-ənənələri var. Millətlərin, xalqların adət-ənənələri onların mənsub olduğu dinlə sıx bağlıdır. Din də milli adət-ənənələrə ən çox təsir göstərən elementlərdən biri sayılır. Milli adət-ənənələrimiz bizim üçün olduqca əhəmiyyətlidir, lakin zaman-zaman milli adət-ənənələrin özündə də müəyyən düzəlişə və redaktələrə ehtiyac yaranır. Təbii ki, bu düzəlişlər dində edilmiş düzəlişlər kimi xarakterizə edilməməlidir. Çünki bunun əslində dinlə, onun təməl prinsipləri ilə heç bir əlaqəsi yoxdur. Əksinə, burada din adından istifadə edilsə də, mərasimlərdəki israfçılıq müqəddəs dəyərlərin özü ilə daban-dabana ziddir.
Ümumbəşəri hadisə olan xeyir-şər mərasimləri hər bir xalqın, millətin həyatında olduğu kimi, bizim adət-ənənələrimizdə də xüsusi yer tutur. Hətta el arasında toylara getməmək qəbahət sayılmasa da, yas mərasimlərində iştirak etmək vacibdir. Zaman-zaman küsülü insanlar belə yası düşən ailəyə başsağlığı verməyə tələsir, əksər hallarda isə küsülülüyə bu mərasimlərdə son qoyulur. Çünki psixoloji olaraq hər kəs belə məqamlarda dünyanın fani olduğu barədə düşünməyə başlayır və küsülülüyün mənasızlığını anlayır.
Yas mərasimlərinin mahiyyəti dünyasını dəyişən şəxsə görə duyulan üzüntünün, kədərin ifadə olunması, tanışların, qohum-qonşuların başsağlığı verməsi, bu çətin anlarda onlara mənəvi dəstək göstərməsi, bir araya gələrək mərhumun yad edilməsi, onun Allah tərəfindən bağışlanması üçün dualar oxunması deməkdir. Hər kəs yaxşı bilir ki, ölüm hər bir insanın qarşılaşacağı həqiqətdir. Sosial statusundan - varlı, kasıb, güclü, zəif - asılı olmayaraq hər kəs onunla mütləq üzləşəcəkdir. Təbii ki, əzizlərimizin yoxluğuna kədərlənib üzülməyimiz, gözyaşı axıtmağımız mərhəmət və sevginin ifadəsidir. Lakin bu cür saf, ülvi, humanist hisslər bu gün mənəm-mənəmlik, şan-şöhrət kimi xoşagəlməz duyğularla qarışdırılır.
Tarix boyu adət-ənənələrimizdə mövcudluğunu qoruyub saxlayan mərasimlər dini müxtəlifliyə görə formasını dəyişsə də, mahiyyətini heç vaxt itirməmişdir. Lakin tədricən İslama zidd olanlar unudulmuş, digərləri isə mövcudluğunu qorumuş və hər dövrdə özünəməxsus çalarlar qazanmışdır. Bu baxımdan vəfat etmiş insana israf və ifratdan uzaq yas saxlamaq həm milli, həm də dini dəyərlərimizdə humanist vəzifə kimi önə çıxmışdır.
Yas mərasimlərində məclisə gələnləri bahalı naz-nemətlərə qonaq etmək, müxtəlif yeməklər hazırlatmaq isə tamam başqa məsələdir. Bunu milli-dini adətimizlə əlaqələndirmək doğru deyil! Çünki adət-ənənələrimizdə bunun əksinə olaraq, vəfat edənin ailəsinə xörək hazırlanıb aparmaq əsrlər boyu mövcud olan insanlıq nümunələrindəndir. Bu, həm də dinimizin tövsiyələrindəndir. Hətta bu ənənəyə ötən əsrin ortalarına kimi respublikamızın, demək olar ki, hər yerində əməl olunurdu. Ancaq təəssüf ki, sonralar unuduldu. İndiki dövrdə isə bu cür mərasimlərin mənəvi yönü arxa plana keçib, daha çox formal xarakter alıb.
İsrafçılıq dini savadsızlıqdan irəli gəlir
- Yas mərasimlərindəki israfçılığa qarşı aparılan maarifləndirici mübarizədə dinin bu məsələ ilə bağlı hökmləri bəzən müxtəlif təfsirlərlə səslənir, hətta israfçılığı İslamın tələbləri ilə "əsaslandırmağa" çalışanlar da tapılır. Dini Qurumlarla İş üzrə Dövlət Komitəsinin sədri kimi bu cür yanaşmalara qarşı hansı arqumentləriniz var?
- Əvvəla qeyd edim ki, bu gün cəmiyyətimizdə yas mərasimlərini mahiyyəti ilə uzlaşmayan tərzdə - təmtəraqla keçirilməsi dəb halını alıb. Qəribəsi də odur ki, israfçılıq və təmtəraq halları həm dəfn mərasimində, həm ehsan süfrəsində, həm də qəbir daşlarının hazırlanmasında müşahidə edilir. Ehsan süfrəsində müxtəlif növ xörəklərin, şirniyyatların və bahalı suların verilməsi, hətta ekzotik meyvələrin düzülməsi artıq adiləşib. Əlbəttə, bu məsələdə əsasən imkanlı şəxslər öndə gedirlər, lakin bir çox hallarda məcburiyyət qarşısında qalan kasıb ailələr də buna yol verirlər. Borc edərək, hətta kredit götürərək, yaxud qiymətli əşyalarını sataraq ehsan süfrəsi açanlar da az deyil! Elə insanlar var ki, dünyasını dəyişmiş əzizinə ehsan süfrəsi açmaq, başdaşı düzəltdirmək üçün böyük məbləğdə borc alır, sonra aylarla, illərlə onu qaytarmaq məcburiyyətində qalır! Dəfələrlə bunların şahidi olmuşuq. Bunun müxtəlif səbəbləri var. Ən əsası odur ki, belə insanlar dini cəhətdən savadsızdırlar, yəni israfçılıq həm də dini savadsızlıqdan irəli gəlir. Zənn edirlər ki, bu yolla vəfat etmiş doğmalarına dini-mənəvi borclarını qaytarırlar, ya da qohum-qonşusunun qınağından ehtiyatlanırlar.
Doğmasını itirmiş insanlara təskinlik və başsağlığı vermək İslam əxlaqından, mənəvi birlik və qardaşlıq hissinin nişanələrindən hesab edilir. Buna görə də kiməsə bəla, müsibət üz verərsə, müsəlmanlar onu öz dərdi sayar, kədərini bölüşmək üçün başsağlığı verməyə tələsər. Bu, hər bir müsəlmanın mənəvi borcudur. İslam dini yas ədəb-ərkanı ilə bağlı çox mütərəqqi prinsiplər gətirmiş, mərhumun ailəsini çətin vəziyyətə salan heç bir tədarük nəzərdə tutmamışdır.
İslama görə vəfat etmiş insan üçün yalnız dəfn mərasimi keçirilir və müəyyən dini ayinlər icra olunaraq son mənzilə yola salınır. Burada vacib olan bir neçə əməl var: qüsl vermək, kəfənləmək, cənazə namazını qılmaq və dəfn etmək. Bundan başqa şəri ehkamlarda mərhuma yas saxlamağın müddəti ilə bağlı məqamlarla günümüzdə tətbiq edilən adətlər arasında da fərqlilik müşahidə olunur. Dinimizdə yas və yaxud təziyə saxlanılmasının müddəti üç gündür. Dini ədəbiyyatda və qaynaqlarda bununla bağlı kifayət qədər ətraflı məlumat var. Məsələn, Həzrət Məhəmməd (s) qadının yas saxlamasını misal göstərməklə buyurmuşdur: "Allaha və Axirət gününə iman edən qadına ölü üçün üç gündən artıq yas tutmaq halal deyil. Ancaq əri üçün dörd ay on gün yas tutması müstəsnadır".
İlahiyyatçıların fikrincə, qadın əri üçün yas saxladığı müddətdə ətriyyatdan, gözə sürmə çəkməkdən, diqqətçəkən libaslar geyinməkdən, qızıl-zinət əşyaları taxmaqdan çəkinməlidir. Ehtiyac olmadan yas müddəti bitənədək ər evindən çıxmamalıdır. Deməli, dinimiz uzunmüddətli yas saxlamağı yalnız mərhumun həyat yoldaşına şamil etmişdir. Bunun da öz səbəbləri var. Burada qadının hamilə olub-olmamasının aydınlaşması, bundan doğan vərəsəlik və s. dəqiq bilinməsi kimi vacib məsələlər nəzərdə tutulmuşdur. Yerdə qalan qohum-əqrəba üçün yalnız üç günlük müddət müəyyənləşdirilmişdir.
Əgər mərhumun evi hər kəsin rahat şəkildə gəlib başsağlığı verməsi üçün münasib deyilsə, müəyyən geniş yer hazırlanaraq ziyarətçiləri orada qəbul etmək olar. Bunu, hətta Həzrət Peyğəmbər (s) şəxsi təcrübəsində göstərmişdir. Hicrətin beşinci ilində baş vermiş Mutə döyüşündə şəhid olan əmisi oğlu Cəfərin, yaxın səhabələri Zeyd ibn Harisənin və Abdullah bin Rəvahanın təziyəsi üçün üç gün məsciddə gözləmiş, beləcə, ona başsağlığı vermək üçün gələnlərə rahat şərait yaratmışdır.
Məsələnin "ehsan süfrəsi" tərəfinə gəldikdə isə qeyd edilməlidir ki, cənazə hələ evdə ikən, kədər və üzüntülü halda nəinki yemək hazırlanmalı, hətta ziyarətçilərə süfrə də açılmamalıdır. Çünki cənazəni torpağa tapşırmadan süfrə açmaq qəbahət iş sayılır. Dinimiz əslində yaxın qonşuların mərhumun ailəsi üçün tədarük görmələrini, yemək hazırlayıb göndərmələrini buyurur. Bu şəkildə qonşuluq haqqı ödənərək, mərhumun ailəsinin dərdinə şərik çıxmaq məqbul sayılır. İslam peyğəmbəri Həzrət Məhəmmədin (s) hədisində də məhz bu cür göstərilmişdir.
Qəbir daşları ilə bağlı nizam-intizam yaradılmasına ciddi ehtiyac var
- Görünən odur ki, ümumilikdə cəmiyyətdə ehsan anlayışının mahiyyəti barədə düzgün məlumat yoxdur...
- Bəli,
problemin kökü burdan başlayır. "Ehsan"
sözünün lüğətdəki mənası
"yaxşılıq etmək" deməkdir. "Həsanat"
sözünün mənası isə yaxşılıq etmək
üçün nəyi isə verməkdir. Xüsusi olaraq
vurğulamaq lazımdır ki, bu sözlə heç də
ancaq yemək nəzərdə tutulmur. Lakin yas mərasimlərinin
zaman-zaman dəyişən bu anlamı günümüzdə
yalnız "ehsan süfrəsi" - yemək məfhumu ilə
məhdudlaşıb. Ehsan süfrəsində də məqsəd
xeyir iş görüb savab qazanmaqla, mərhuma "rəhmət"
oxutdurmaq, axirətinin yaxşı olması üçün
dua etməkdir. Bu məsələdə hədər yerə,
israfa yol verməklə vəsaitin xərclənməsi dinimizlə
daban-dabana ziddir. Çünki bayaq qeyd etdiyim kimi, İslamda
"ehsan" yalnız süfrə açmaq anlamına gəlmir.
Bu mərhumun ruhu naminə görülən bütün xeyir əməlləri
ehtiva edir. Görülən xeyir əməldə israfa varmaq
isə bəyənilməyən işdir. Müqəddəs
Kitabımızda bununla bağlı buyurulur: "Nə əldən
çox bərk ol, nə də əlini tamamilə
açıb israfçılıq et. Yoxsa həm
qınanarsan, həm də peşman olarsan!" (əl-İsra,
29). Başqa bir ayədə isə buyurulur:
"Yeyin-için, ancaq israf etməyin, çünki (Allah)
israf edənləri sevməz" (əl-Əraf, 31).
Məsələnin
başqa tərəfi isə bu kimi ehsan süfrələrinin
mahiyyətinin nə dərəcədə dinimizə uyğun
olması ilə bağlıdır. İlahiyyatçılara
görə, ümumiyyətlə, yaxını vəfat
etmiş insanın yanında xörək yemək cahillik əlamətidir.
Bu barədə İmam Sadiqdən gələn hədisdə
qeyd edilir ki, "Müsibətə düçar olanların
qarşısında xörək yemək cahiliyyə adətidir.
İslami qayda isə Peyğəmbərin Cəfər ibn
Əbu Talibin məsələsində buyurduğu kimi
onların yeməyini başqalarının
hazırlamasıdır".
Göründüyü
kimi, dinimizdə vəfat etmiş şəxsin ailəsinə
başqaları tərəfindən yemək bişirilib gətirilməsi
buyurulur. Amma hazırda bu qaydaya nəinki riayət olunur, əksinə,
onsuz da psixoloji durumu sarsılmış, öz müsibətinə
ağlayan və özünə belə yemək bişirmək
iqtidarında olmayan insanlar yüzlərlə insanı yedirtmək
barədə düşünməyə vadar edilir.
Görünür bəziləri ehsan anlayışını
o qədər də yaxşı mənimsəməyiblər.
Ümumiyyətlə, yemək insanın yaddaşında
qalmayan elementlərindən biridir. İnsanın
yaddaşında yeməkdən çox, yaxşılıq
qalar. Məsələn, imkansız bir tələbənin təhsil
haqqının ödənilməsi həyatın sonuna qədər
yaddaşlardan silinməyəcək yaxşılıqdır.
Yaxud hansısa xəstənin müalicəsini kimsə maliyyələşdirirsə,
xəstə heç vaxt onu unutmur. Və yaxud kimsə haradasa
bulaq tiksə, ağac əksə və s. insanlar onu həmişə
xatırlayar. Amma yeməyi heç kim xatırlamaz. Ona görə
də yemək ehsan deyil, gündəlik tələbatdır.
Ehsan isə insan yaddaşına hopmalı olan xeyirxah əməldir.
Bu baxımdan ehsan anlayışını düzgün
qavramaq, tətbiq etmək lazımdır. Kimsə təkcə
yeməyi ehsan hesab edirsə, deməli, həmin şəxs
dinimizdəki ehsan anlayışını kifayət qədər
mənimsəməmişdir.
Azərbaycanın
bir tərəfindən o biri tərəfinə ən
uzağı 5 saata getmək olur. Bəziləri deyir ki,
qonağım gəlib, bəs ona nə verməliyəm? Qonaq
3 saat yol gəlib. Vacibdir ki, 3 saatdan sonra yemək yesin? Əgər
onun mərasimə getməyi vacib idisə, bir parça halva
ilə bir stəkan çay içib geri dönsə, onun
orada yemək yeyərək zaman itirməyinə ehtiyac
qalarmı?
İnsanın
ən əzizləri təbii ki, ailə üzvləridir. Odur
ki, yası düşmüş yaxın qohumların bir araya gəlib
öz kədərlərini ifadə edərkən gün ərzində
orada israfa yol vermədən yemək tələbatını
ödəmələri normal haldır. Amma mindən çox
adam hər hansı tanınmış şəxsin yasına gəlirsə,
onu ev sahibi necə qarşılasın? Ailə
üçün qonaqları yerləşdirmək, onlara diqqət
yetirmək problem yaradır. Və yaxud rayonda birisi vəfat
edir. Onun yaxınları gəlib şəhərdə yenə
çadır quraraq başsağlığı qəbul edir.
Halbuki, artıq telefon vasitəsilə
başsağlığını qəbul edib, belə halda təkrar
başsağlığı verməyə ehtiyac varmı? Dərdə
şərik olmağın ən böyüyü kiməsə
əziyyət verməməkdir. Belə məqamlarda yas sahibinə
əziyyət verməklə dərdinin üstünə dərd
gətirmək rəvadırmı?
- Yas mərasimlərində
elə ehsan süfrəsindəki israfçılıqdan da az
olmayan digər problem var: dəfn və qəbir daşları.
Bu məsələ ilə bağlı Dini Qurumlarla İş
üzrə Dövlət Komitəsinin hansı təşəbbüsləri
olacaq?
- Qeyd
etdiyiniz problem israfçılıq silsiləsində həqiqətən
də ən ağrılı yerlərdən birinə
çevrilib. Qəbir daşları məsələsi olduqca
acınacaqlıdır. Bəzən elə hallar olur ki, qəbir
daşlarının qiyməti bir neçə min manatla
ölçülür. Bu ənənə də son 50-60 ildə
meydana gəlib. Günümüzdə istənilən qəbiristana
gedib bunun şahidi olmaq mümkündür.
İlahiyyatçılarımız da yəqin bu fikri təsdiq
edərlər ki, İslam dininə görə, müəyyən
dövr keçdikdən sonra qəbir yerləri itməlidir.
Amma bu tendensiya davam edərsə, Abşeron yarımadası
bir müddətdən sonra bütünlükdə məzarlığı
xatırladacaq, qəbiristanlar isə
özü-özlüyündə panteona çevriləcək.
Görünən
odur ki, Azərbaycanda qəbir daşları ilə
bağlı nizam-intizam yaradılmasına da ciddi ehtiyac var.
Bahalı qəbir daşları ilə bağlı məsələnin
qanunla, yaxud qaydalar formasında tənzimlənməsi zəruriləşib.
Bu, təkcə Dini Qurumlarla İş üzrə Dövlət
Komitəsinin işi deyil, problem müvafiq dövlət
qurumları ilə yanaşı, ictimaiyyətin də
yaxından yardımı ilə həll olunmalıdır.
İstənilən sivil ölkədə qəbiristanlarla
bağlı məsələlər konkret müəyyən
edilmiş qaydalarla tənzimlənir. Məsələn, qəbirlərin
düzülüşü, onların ölçüləri
konkret qaydalar əsasında aparılır. Bu qaydalara əsasən,
qəbirlər bir-birindən kəskin fərqlənməməlidir.
Hazırda
bizdə də belə layihə üzərində iş gedir.
Qəbiristanların yaradılması, onların idarə
olunması, dəfn və məzarların qeydiyyatı məsələləri,
eləcə də qəbir daşlarının eyni
ölçüdə və formada hazırlanması qaydalarla
tənzimlənməlidir. Belə olan halda heç kim
bahalı məzar daşları, heykəllər qoya bilməyəcək.
Qəbir daşları vəfat etmiş insanın sosial
statusunu, varlı, yaxud kasıb olmasını müəyyənləşdirən
meyara çevrilməməlidir. Bütün məzarlar standart
ölçüdə olmalıdır. Heç kəs qəbiristanlarda
əlavə yerləri hasara alıb zəbt etməməlidir.
Məzar yerləri sıra şəklində qeydiyyat nömrələrinin
ardıcıllığına uyğun olaraq
ayrılmalıdır. Düşünürəm ki, bu qanun qəbul
ediləndən sonra biz məsələni nizamlaya bilərik.
Lakin qanunların geriyə tətbiqi mümkün
olmadığına görə, bu qaydalar yalnız yeni
salınan məzarlıqlara və yaxud mövcud qəbiristanlardakı
boş yerlərə şamil oluna biləcək.
Mərasimlərin
mənəvi yükü artırılmalıdır
- Sizcə,
bu dəyişikliklər mərasimlərin ümumilkdə mənəvi
yükünün artırılmasına səbəb
olacaqmı?
- Əlbəttə
ki, olmalıdır. Elə əsas məqsədimiz, məramımız
da budur. Bütün cəmiyyət üçün bu məsələ
vətəndaş prioritetinə çevrilməlidir.
İctimai qınaq formalaşmalıdır. Yeri gəlmişkən,
bir problemə də toxunum. İctimai qınağın da mənfi
yönləri olur. Bəzən ictimai qınaqdan çəkinərək
müsbət əməllər görməyə
çalışsaq da, bunun əksinin də şahidi oluruq. Bu
gün təmtəraqlı yas mərasimləri keçirən
insanlar bu mənfi yönümlü "ictimai
qınağı" əsas gətirməyə
çalışırlar. Bir çoxu "ölüsünə
layiqincə mərasim keçirmədi, adına layiq ehsan vermədi"
deyilməsindən çəkindikləri üçün təmtəraqlı
mərasimlər təşkil etdiklərini söyləyirlər.
Lakin təəssüf ki, nəticədə milli-mənəvi,
o cümlədən dini dəyərlərimizə uyğun gəlməyən
məclislərin təşkilinə səbəbkar olurlar.
Birmənalı
olaraq qeyd edilməlidir ki, söhbət yalnız
israfçılığın qarşısının
alınmasından gedir. Mərasimlərin mənəvi
yükü artırılmalıdır. Bura toplanan insanlar məişət
söhbətləri deyil, Allahın kəlamını dinləməlidirlər.
Bunun üçün də bələdiyyələrin, dini ibadət
yerlərinin nəzdində, yaxud əhalinin sıx
yaşadığı yerlərdə mərasim
zallarının inşası da zəruridir.
- Cəmiyyətdə
bu sahədə izahat işinin aparılması ilə
bağlı nə kimi tövsiyələriniz var?
- Hesab
edirəm ki, hər kəs bu sahədə fəal olmalı,
mövqeyini bildirməli, ətrafında bu barədə maarifləndirici
iş aparmalıdır. Unutmayaq ki, cəmiyyətdə
böyük maddi xərc tələb edən ehsan süfrələrinə
qarşı geniş izahat işi aparmaq,
ifratçılığın tədricən aradan
qaldırılmasına çalışmaq çox vacib məsələdir.
Bu, vətəndaşlıq vəzifəsidir. İnsanların
artıq həyat tərzinə çevrilmiş bu "adəti",
təbii ki, birdən-birə aradan qaldırmaq çətindir,
amma mümkündür. Ümumiyyətlə, başa
salmalıyıq ki, süfrəyə qoyulan nemətlər
doydurmaq məqsədi daşımamalıdır. Yası
düşmüş insanların yaxınları ilə başsağlığına
gəlmiş qonaqların bir masa ətrafında əyləşib
dərdlərini bölüşdükləri zaman süfrəyə
qoyulmuş yüngül təamlardan dadması, bir
qaşıq halva ilə çay içməsi kifayət edə
bilər. Bişirilməsi nəzərdə tutulan yeməkləri
isə qocalar evinə, yetim və kimsəsizlərə vermək
daha doğru olar. Həm də nə vaxta qədər biz
ehsanı yalnız "yemək" kimi başa düşəcəyik?!
Adətən
dindən xəbərsiz insanlar belə düşünür
ki, əgər yemək vermirsə, demək ölüsünə
hörmət qoymur. Belələri ehsan vermək istəyirsə,
daha xeyirxah iş görsün. Yüzlərlə insanın
toplaşdığı o məclislərdə nə qədər
yemək artıq qalır. Əgər bu ehsan sayılırsa,
yeyilməyən yeməklərin axırının nə
olduğunu düşünmək lazımdır. Ehsan atıla
bilərmi? O, axıra qədər yeyilməli idi. Deməli, o
qədər olmalı idi ki, yeyilib qurtarsın.
Həm də
bu təkcə müsəlmanlara deyil, eyni zamanda, bütün
dinlərin nümayəndələrinə aiddir. Bütün
səmavi dinlər, o cümlədən digərləri də
israfın əleyhinədir. Başqa din mənsublarının
da yas mərasimlərində bəzən
israfçılığa rast gəlmək
mümkündür. Müqəddəs Kitabda israf barəsində
buyurulur: "Camaat yeyib doyandan sonra İsa şagirdlərinə
dedi: "Artıq qalan tikələri yığın ki,
heç nə zay olmasın" (Yəhya 6:12)
Yas məclislərində
israfçılıqla xərclənən vəsaiti
ehtiyacı olan kasıb, yetim uşaqların təhsilinə
yönəltsək, bölgələrdə təmirə
ehtiyacı olan yollara, xəstəxanalara, məktəblərə
sərf etsək və digər bu kimi ictimai işlərə
istiqamətləndirsək, mənəvi rahatlıq
tapmağımızla yanaşı, ölkəmizin də
inkişafına kömək etmiş olarıq. Üstəlik,
bəlkə də, mərhuma ehsan süfrəsinin savabından
daha artıq rəhmət qazandırarıq.
Bu,
çox ciddi məsələdir. Bu məsələdə cəmiyyətimizdə
söz sahibi olan hər kəs öz mövqeyini bildirməlidir.
Qısa müddətdə həll olunması, bəlkə,
mümkün deyil! Amma bu istiqamətdə ictimai müzakirələrin
aparılması, el ağsaqqallarının, din xadimlərinin
tövsiyələrinin dinlənilməsi də vacibdir. Məsuliyyətin
böyük hissəsi isə din xadimlərinin üzərinə
düşür! Çünki məhz onlar yeri
düşdükcə ictimaiyyət arasında təbliğat
aparmaqla ziyafət masasına çevrilmiş yas məclislərinin
dindən uzaq olduğunu izah etməli, sadə təşkil
olunan yas məclisini qınaq obyektinə çevirənlərin
dini baxımdan hətta günah işlədiklərini
açıqlamalı, borc xərclə verilən ehsanın mərhumun
ruhuna heç bir savab qazandırmadığını
açıq şəkildə deməlidirlər.
Problemin aradan
qaldırılması üçün inzibati metoda və
qanuna ehtiyac yoxdur
- Bu
prosesdə Qafqaz Müsəlmanları İdarəsinin dəstəyini
necə qiymətləndirirsiniz?
- Bu dəstək
var və mən onu yüksək dəyərləndirirəm.
Qeyd edim ki, Qafqaz Müsəlmanları İdarəsi bu məsələdə
öz mövqeyini hələ bir neçə il bundan öncə
bildirib, hədsiz israfçılığın əleyhinə
fətva verib. Hörmətli Şeyxülislam həzrətləri
dəfələrlə bu barədə öz fikirlərini bəyan
edib. Bu gün din xadimlərimiz bu işdə təşviqata
qoşulub və yerlərdə lazımi izahat işləri aparılır.
Bir sözlə, birgə əməkdaşlıq və
qarşılıqlı etimad şəraitində bu işlə
məşğuluq.
- Yas mərasimlərində
israfçılıq hallarının qarşısını
almaq üçün inzibati metodlara, yaxud qanunun müdaxiləsinə
ehtiyac varmı?
- Xeyr,
heç bir ehtiyac yoxdur! Problemin aradan qaldırılması
üçün inzibati metodlardan istifadə etmək doğru
deyil! Yas mərasimlərində israfçılıq
hallarının qarşısını almaq üçün
hansısa qanuna da ehtiyac yoxdur. Hər şey könüllü
əsasda, dinin hökmlərindən kənara çıxmadan
baş verməlidir. Biz nə tövsiyə edirik? Deyirik ki, yas
mərasimlərimiz bu gün müəyyən olunmuş və
hamılıqla qəbul edilən qaydalar əsasında təşkil
olunsun. Vəfat edən insanın ruhuna hörmət əlaməti
olaraq Qurani-Kərimdən irəli gələn bəzi vəzifələr
icra olunsun. Məhəmməd peyğəmbərin (s)
özünün sağlığında müəyyən
etdiyi və söylədiyi fikirlər bütün müsəlman
aləminə bəllidir və
onlar tətbiq olunsun. Hesab edirəm ki, bu sahədə inzibati təsir
yoxdur və gələcəkdə də olmayacaq.
- Azərbaycanın
müxtəlif bölgələrində insanlarda, o cümlədən
dini təbəqənin təmsilçiləri ilə
görüşləriniz davamlı hal alıb. Vətəndaşların
bu təşəbbüslərə münasibəti Sizi qane
edirmi?
- Bəli,
qane edir. Bu gün bu işə hamı birmənalı dəstək
verir. Mərasimlərdəki israfçılığın
aradan qaldırılması təşəbbüsü dövlət
tərəfindən gəlsə də, əslində, ictimai
sifarişdir.
Mən,
eyni zamanda, ziyalılarla, alimlərlə, ictimai-siyasi xadimlərlə,
sadə vətəndaşlarla, bir sözlə, cəmiyyətin
bütün təbəqəsinin təmsilçiləri ilə
mütəmadi görüşür, bu barədə fikir
mübadiləsi aparır, onların rəyini soruşur,
öz məqsədlərimizi izah edirəm. Sevindirici haldır
ki, tövsiyəmiz əhalinin mütləq əksəriyyəti
tərəfindən müsbət qarşılanır. Dini
icmalar, ziyalılar, sıravi vətəndaşlar bizimlə həmrəylik
nümayiş etdirir. Onlar da israfçılığın əleyhinədir.
Artıq bu ideya yerlərdə kütləvi şəkildə
gerçəkləşdirilməkdədir.
Günümüzün tələblərinə cavab verməyən
və tarixi milli-mənəvi dəyərlərimizlə
uzlaşmayan adətlərə tabu kimi, toxunulmaz amil tək
baxmaq lazım deyil! Həmin adətlər zamanın tələbinə
uyğun dəyişməli, insanları əziyyətə
salmayacaq məcraya yönləndirilməlidir!
Bu gün
müdrik Azərbaycan xalqının üzərinə tarixi
bir missiya düşür. Hesab edirəm ki, yas mərasimlərində
israfçılıq və digər məsələləri
insanlara zamanında izah edə-edə təkamül yolu ilə
həll edə biləcəyik.
Müsahibəni
apardı:
İxtiyar
HÜSEYNLİ,
Azərbaycan.-2014.- 30 sentyabr.- S.8.