Vətənə, xalqa məhəbbət
Nəriman Nərimanov-145
Xalqımızın çoxəsrlik tarixində elə böyük şəxsiyyətlər var ki, onlar zamanlara sığmır, təkcə ürəklərdə deyil, millətin ictimai-siyasi, mənəvi tarixində əbədi yaşayırlar. Belə şəxsiyyətlərdən biri də böyük ədib, görkəmli dövlət xadimi Nəriman Nərimanovdur.
Bu gün Nəriman Nərimanovun adı, onun xatirəsi məmləkətimizin hər bir guşəsində anılır. Onun adını daşıyan küçələr, rayonlar ali məktəblər var, heykəli Bakının ən görümlü yerində ucaldılıb. Təkcə Azərbaycanda deyil, ölkəmizin hüdudlarından kənarda da Nərimanova böyük ehtiram və rəğbətin ifadəsini görürük.
Bolşevizm, kommunist ideologiyası bu gün haqlı olaraq tənqid edilir, bir vaxtlar adına təriflər yağdırılan şəxsiyyətlərin heykəlləri uçurdulur, onların gördükləri işlərin, həyata keçirdiyi əməllərin xalqa, millətə nə qədər acınacaqlı tale yaşatdığı haqqında söhbətlər gedir, əsl həqiqətlər açıqlanır. Nəriman Nərimanov da Azərbaycanda kommunist ideologiyasının daşıyıcılarından biri idi, marksizm-leninizm təlimini qəbul etmişdi, aprelin 28-də ilk müstəqil dövlətimizin süqutundan sonra Azərbaycan İnqilab Komitəsinin, sonra isə Azərbaycan SSR Xalq Komissarları Sovetinin sədri seçilmişdi. Daha sonra SSRİ Mərkəzi İcraiyyə Komitsəinin sədrlərindən biri olmuşdu. Bəs onda niyə kommunist Nərimanovun xatirəsi bu qədər əziz tutulur?
Əlbəttə, bu suala cavab vermək heç bir çətinlik törətmir. Şəxsiyyətin hansı partiyaya, hansı dünyagörüşə yiyələnməsindən asılı olmayaraq, onun xalqa, Vətənə, mənsub olduğu millətə nə dərəcədə xidmət etməsi ilk meyardır. Nərimanovun bütün həyat və fəaliyyəti Azərbaycana, onun azadlığına, xoşbəxt həyat idealına həsr olunmuşdu. Sadəcə olaraq, o, bu idealın həyata keçirilməsini Kommunist partiyasının, bolşevizmin qələbəsində, xalqlara nicat və səadət bəxş edə biləcəyində axtarırdı. Amma çox keçmədən yanıldığını hiss elədi. Qırmızı terrorun, insanları günahsız yerə təqiblərin, ermənilərin və rusların hakimiyyətdə üstün mövqe qəzanmasının şahidi oldu. Nərimanov Azərbaycanda rəhbər olduğu müddətdə bir çox zorakılıqların, tanınmış ziyalılara qarşı təqiblərin, ölkədə yaranan xaosun, hərc-mərcliyin qarşısını almağa çalışırdı və çox zaman buna nail olurdu, hətta bu xüsusda Leninə, Stalinə də məktublar yazırdı, vəziyyəti izah edirdi və görünür, SSRİ rəhbərlərinə bu xoş gəlmirdi. Və bu səbəbdən onun Azərbaycanda qalmasını mümkün hesab etməyib, guya vəzifəcə irəli çəkdilər və N.Nərimanov Moskvada anladı ki, onun kommunist ideologiyasına bəslədiyi inam sarsılır. Nərimanovun ölümü də müəmmalı oldu. Ölümündən bir il sonra Moskvada onun yubileyini keçirdilər, amma Azərbaycanda bu yubiley keçirilmədi, çünki bolşevik-erməni diasporu, həmçinin Nərimanovu sevməyən azərbaycanlı kommunistlər bunu istəmirdilər.
Beləliklə, faciəli bir ömür sona yetdi. Doğrudur, Nərimanov
unudulmadı, xalqın xatirəsində yaşadı, amma
geniş təbliğ olunmadı, hətta üstündən
“millətçilik” damğası da əskilmədi. Yalnız sular durulanda, Stalinin şəxsiyyətin pərəstiş
kultu aradan qaldırıldıqdan sonra Nəriman Nərimanovun
həyat və fəaliyyəti gündəmə gəldi.
Ulu öndər Heydər Əliyevin böyük
səyi və təşəbbüsü ilə Nərimanovun
irsi geniş təbliğ olundu, Bakıda əzəmətli
heykəli ucaldıldı, onunla bağlı yasaqlar aradan
götürüldü.
Nəriman
Nərimanovdan, onun bir şəxsiyyət kimi
böyüklüyündən və ümumən xalqa xidmətlərindən
söz açanda doğrudan da heyrətə gəlirsən. Fikirləşirsən ki, 54 illik qısa bir
ömürdə bir insan bu qədər işləri necə həyata
keçirə bilər? Təbii ki,
bütün bunları, onun millət yolunda, xalq yolunda
gördüyü işləri bütünlüklə
sadalamaq, bu haqda geniş söz açmaq bir yazının
işi deyil. Odur ki, bu yazıda ədibin
maarifçilik və bədii yaradıcılığından
söz açacağıq.
Nəriman Nərimanov Azərbaycan ziyalılarının
yetişməsində böyük rol oynayan Qori Müəllimlər
Seminariyasını bitirmişdi. Onun ilk əmək fəaliyyəti
də müəllimliklə başlanmış, Tiflis
quberniyasının Qızılhacılı kəndində
müəllimlik etmişdi. Az sonra o,
Bakıya gəlir və burada da pedaqoji fəaliyyətini davam
etdirir. Ancaq onun müəllimliyi təkcə dərslərlə,
sinif otaqları ilə məhdudlaşmır, Nərimanovu Azərbaycan
maarifinin işini canlandırmaq, ana dilində dərsliklər tərtib
etmək, bu sahədə islahatlar aparmaq
düşündürürdü. Onun Azərbaycan
dili qrammatikası, ruslar üçün Azərbaycan dili və
azərbaycanlılar üçün rus dili dərslikləri
müəllimlərə, tələbələrə hava-su
kimi lazım idi.
O, ana
dilinin fəal təbliğatçılarından biri idi və
öz əsərlərində də bu dilin zənginliklərini,
gözəllik və məlahətini üzə
çıxarırdı. Məqalələrinin birində
yazmışdı: “Ana dili! Nə qədər rəfiq, nə
qədər ali, hissiyyati-qəlbiyyə
oyandıran bir kəlmə! Nə qədər
möhtərəm. Müqəddəs, nə qədər
əzəmətli bir qüvvə! Ana dili! Bir
dil ki, mehriban bir vücud öz məhəbbətini, şəfqəti-madəranəsini
sənə o dildə bəyan edibdir. Bir dil ki, sən
daha beşikdə ikən bir layla şəklində öz ahəng
və lətafətini sənə eşitdirib ruhun ən dərin
guşələrində nəqş bağlayıbdır! Bir
dil ki, həyat və kainat haqqında ilk əvvəl dil sayəsində
bir fikir hasil edibsən, cism və ruhun möhtac olduğu məvadi
o dildə tələb eləyibsən...…Haman dil ki,
diyari-qürbətdə...…onu eşidəndə ürəyin
döyünməyə, üzün gülməyə
başlayır…beynin, fikrin, xəyalın işləməyə
başlayır, bir dəqiqənin ərzində Vətəni
gözünün qabağına gətirirsən...” Nərimanov
digər məqaləsində yazmışdı: “Bir millət
özünü tanımayınca hüququnu düşünməz.
Tanımaq üçün də milli dil, milli məktəb,
milli mətbuat, milli ədəbiyyat lazımdır. Bunların da meydana gəlməsi və tərəqqisi
bizim üçün hürriyyətə bağlıdır”.
N.Nərimanov 1894-cü ildə Bakıda ilk xalq qiraətxanası
açır.
Məqsəd nə idi? O idi ki, cavan
ziyalılar, tələbələr yeni əsərlərlə
tanış olsunlar, ana dillərini sevsinlər,
mədəniyyət və maarif yolunda faydalı işlər
görsünlər. Burada yoxsul şagirdlərin
və tələbələrin xeyrinə teatr tamaşaları
da təşkil edilirdi. O, anadilli mətbuatın da
çiçəklənməsini, bu yolla xalqı maarifləndirməsini
arzulayırdı, hərçənd ki, keçən əsrin
əvvəllərində bir çox qəzetlər, jurnallar nəşr
olunurdu. Amma Nərimanov istəyirdi ki, “Təzə
xəbərlər” adlı bir qəzet nəşr olunsun, məmləkətdə
və dünyada baş verən hadisələrdən,
ictimai-siyasi olaylardan xəbər tutsunlar. O istəyirdi
ki, uşaqlar və məktəblilər üçün
“Sovqat” və “Məktəb” adlı sırf pedaqoji xarakterli
jurnallar çap olunsun, bu barədə müvafiq təşkilatlara
müraciət də etmişdi, amma onun xahişləri
müxtəlif bəhanələrlə rədd edilmişdi.
Nərimanov Azərbaycan teatrının qızğın
təbliğatçılarından olmuşdur. Görkəmli
ədib Mir Cəlal Paşayev yazırdı ki, o, aktyor dəstələri
ilə yaxından əlaqə saxlayır, onların Bakıda
verdiyi tamaşalara rəhbərlik edir, bu dəstə ilə
birlikdə bəzən Azərbaycan qəzalarına da gedirdi.
Bu səfər zamanı o, tamaşalar verməklə
yanaşı, məruzələr edir, dinləyicilərin diqqətini
dövrün bəzi mühüm hadisələrinə, maarif
və mədəniyyət məsələlərinə cəlb
etməyə çalışırdı. O, Gəncədə
yeni tikilən məktəbin xeyrinə verilmiş teatr
tamaşası münasibətilə məruzə etmiş və
həmin məruzəni 1899-cu ildə ayrıca kitabça
halında nəşr etdirmişdi. Onun teatrla,
ayrı-ayrı tamaşalarla bağlı maraqlı fikirləri
var. Məsələn, Cəlil Məmmədquluzadənin
1916-cı ildə tamaşaya qoyulmuş “Ölülər”
komediyası haqqında yazmışdı: “Artıq dərəcədə
məharətlə yazılmış, məzmunu eynən həyatımızdan
götürülmüş, paslanmış beyinləri pasdan
təmizləyib, ölmüş ruhlara can verəcəkdir”.
Yeri gəlmişkən
qeyd edək ki, Nərimanov işinin çoxluğuna (o,
Odessada Tibb Universitetini bitirmiş və Qaraşəhərdə
həkim işləyirdi, müxtəlif mövzularda məqalələr
yazırdı, inqilabi fəaliyyətlə məşğul olurdu
və s.) baxmayaraq, əsrin əvvəllərində Azərbaycan
ədəbi prosesində fəal iştirak edirdi. O, bir tənqidçi-ədəbiyyatşünas
kimi də öyrənilməyə, tədqiq olunmağa
layiqdir və nə yaxşı ki, mərhum akademik Kamal
Talıbzadə “XX əsr Azərbaycan tənqidi” monoqrafiyasında
bu xüsusda maraqlı faktlarla bizi tanış edir. Məlum olur ki, “Nərimanov “Fikir” adlı ayrıca tənqid
jurnalı nəşr etmək istəmiş, bu münasibətlə
Bakı şəhər polisinə müraciət etmişdi, məqsədi
bu idi ki, dövri mətbuatın xülasəsi, müasir
yazıçıların əsərlərinin xülasəsi
verilsin. Nərimanov “Nicat” maarif cəmiyyətində
ədəbiyyat şöbəsinin sədri olduğu zaman “Tənqid
gecələri” adı altında dərnək
yaratmışdı. A.Şaiqin
yazdığına görə, “burada təşkil olunmuş
tənqid dərnəyində ayrı-ayrı əsərlər
haqqında yazılmış tənqidlər oxunub müzakirə
edilirdi”.
Nərimanovun ən çox sevdiyi sənətkarlardan
biri və bəlkə də birincisi - Mirzə Ələkbər
Sabir olmuşdur. O, “Hümmət” qəzetində Sabirə həsr olunan
məqalə dərc etdirmiş və Sabiri “fəhlə-kəndli
şairi” adlandırmışdı. Yazmışdı
ki, Sabir fəhlə və kəndli sinfinin ağa və
mülkədar zülmü altında çəkdiyi məşəqqətləri
əyani və canlı şəkildə göstərən
şairdir. Azərbaycan Sovet
Respublikasına rəhbərlik etdiyi ilk illərdə
Bakıda Sabirə heykəl qoyuldu və əlbəttə, bu,
Nərimanovun təşəbbüsü ilə olmuşdu.
Nərimanov
ədəbi mövqeyinə görə realist Azərbaycan ədəbiyyatının
görkəmli nümayəndələrindən biridir və
bu mənada onun Həsənbəy Zərdabi, Cəlil Məmmədquluzadə,
Sabir, Üzeyir bəy Hacıbəyli kimi sənətkarlarla
bir sırada öyrənilməsi, tədqiq olunması tamamilə
təbiidir. Mir Cəlal Paşayevin ifadəsiylə
desək, “Nəriman Nərimanov əlinə qələm
aldığı gündən etibarən gördüklərini,
düşündüklərini yazmaq, bu yazıları ilə
də tərəqqiyə xidmət etmək istəyirdi”.
O, ədəbi yaradıcılığa “Nadanlıq” pyesini yazmaqla başlamışdı. Bu pyes 1895-ci ildə, Bakıda tamaşaya qoyulmuşdu. Nərimanovu bir maarifçi-realist ədib kimi düşündürən məsələlərdən biri də nadanlıqla mübarizə idi. Pyesdə bir kəndin və bir ailənin timsalında nadanlığın (bisavadlığın, elmsizliyin, oğurluğun, quldurluğun və s.) necə dəhşətli bəlalar törətdiyi kəskin tənqid hədəfinə çevrilir. Nərimanov pyesdə təsvir olunan hadisələri kənddə müəllim işləyərkən öz gözləri ilə görmüşdü. Cəhalətin, irticanın, köhnəliyin maarif, tərəqqi və yeniliklə mübarizəsi hələlik birincilərin qələbəsi ilə bitir, elmə, təhsilə meyilli olan Öməri bir kimsə yox, quldur qardaşı Vəli qətlə yetirir və son anda Ömərin dilindən bu sözlər qopur: “...məni…nadanlıq... avamlıq...…bimərifətlik... güllələdi! Ah, nadanlıq!”
Sonra “Dilin bəlası, yaxud Şamdan bəy” komediyası yazılır. Bu pyesdə nadanlığın başqa bir bəlası - mülkədar ailələrindəki mənəvi boşluq, xəyanət, pula hərislik ifşa olunur. Şamdan bəy saf bir məhəbbətə - Yusiflə Xədicənin sevgisinə mane olmaq istəyir, amma sonda onun fırıldaqlarının üstü açılır və ifşa olunduğunu bilib, intihar edir. Komediyada, adətən, ölüm hadisələri olmur, amma burada ölüm heç kimi təəssüfləndirmir, çünki ölən adam rəzil və xaindir, dosta etibarsız çıxıb.
N. Nərimanov Azərbaycan ədəbiyyatında ilk tarixi faciənin, ümumiyyətlə, ilk tarixi dram əsərinin müəllifidir. “Nadir şah” faciəsi ilə böyük ədib, Yaşar Qarayevin ifadəsi ilə desək, “çox geniş yayılmış bir üsuldan istifadə etmiş, müasir mövzunu tarixi keçmişə atıb, çox həqiqətləri öz müasirlərinə başa salmışdır”. Nərimanov bu əsərdə özündən heç bir şey uydurmamışdır, tarixi sənədlərə müraciət etmiş, Nadir şahın faciəsini ön plana çəkmişdir. Və belə bir həqiqəti sübut etmişdir ki, istibdad hökm sürən bir quruluşda ədalətli şah ola bilməz. Nadir şah dərəbəyliyə son qoymaq, ölkədə qanun-qayda yaratmaq, vətən və xalq mənafeyini əsas tutmaq, dini dövlətdən ayırmaq istəyirdi. Lakin onun ətrafı Nadir şahın bu islahatlarına qarşı çıxır, gizlində ona tor qururlar. Nadir şah düşmən hiyləsinə uyub oğlunun gözlərini çıxarır, beləliklə, əsərdə faciəvi məqamlar şiddətlənir, millət və vətən yolunda qılınc çalan Nadir şah düşmən hiyləsinə məğlub olur.
Nəriman Nərimanov Azərbaycan ədəbiyyatında ilk roman müəlliflərindən biri kimi tanınır. Keçən əsrin sonlarında Zeynalabdin Marağalının fars dilində qələmə aldığı “İbrahimbəyin səyahətnaməsi” romanından sonra bu janra maraq artdı, “kiçik romanlar” yazıldı. Təbii ki, indiki meyarla yanaşsaq, həmin romanlar həcmcə janrın ölçüsünə uyğun gəlmir, amma bu da bir mərhələ idi, oxucuları roman deyilən bir ədəbi formaya alışdırmaq idi. Nərimanovun “Bahadır və Sona” romanı da bu qəbildən idi. Əsərdə türk oğlu Bahadırın erməni qızı Sonaya aşiq olması, lakin “uçurum dərələr”in, milli ayrı-seçkiliyin mövcud olması bu məhəbbətin qarşısında sədd çəkir. Ermənilərin məkrli hərəkətlərini N. Nərimanov sonralar - Azərbaycanda rəhbər vəzifədə işləyərkən bir daha hiss edəcəkdi.
Zaman keçdikcə Nəriman Nərimanovu biz daha fəhmlə dərk etməyə başlayırıq. Onun böyüklüyünü dərk edirik. Faciəsini anlayırıq. Və XX əsri Nərimanovsuz təsəvvür edə bilmirik. Vətənə, xalqa məhəbbətlə yoğrulan Nəriman Nərimanov ömrü bütün nəsillər üçün örnəkdir.
Vaqif YUSİFLİ,
filologiya elmləri doktoru
Azərbaycan.-2015.- 12 aprel.- S.8.