Dövlət maliyyə
inzibatçılığının gücləndirilməsi
və hesabatlığın
artırılması əsas məqsədimizdir
Müsahibimiz
Hesablama Palatasının sədri Vüqar
GÜLMƏMMƏDOVDUR
- Yaxınlarda Milli Məclisdə Hesablama Palatasının 2014-cü ildə fəaliyyəti ilə bağlı hesabatı müzakirə olundu. Ötən ildə Palatanın fəaliyyəti hansı cəhətləri ilə fərqlənib?
- Hesablama Palatası kənar dövlət maliyyə nəzarəti orqanı olaraq hər il öz fəaliyyətini təsdiq edilmiş iş planı əsasında qurur və öz funksiyalarına uyğun tədbirləri həyata keçirir. Bununla belə, 2014-cü ildə Palatanın fəaliyyətini bir neçə istiqamət üzrə fərqləndirmək olar. İlk olaraq qeyd edim ki, hesabat ilində Palata həm nəzarət obyektlərinin, həm də nəzarətlə əhatə olunan vəsaitlərin sərhədlərini genişləndirmişdir. Bu, dövlət büdcəsinin inzibati təsnifatı üzrə üfüqi, funksional təsnifatı üzrə isə şaquli genişlənmə deməkdir. İkinci bir tərəfdən, ayrı-ayrı nəzarət tədbirlərinin əhatə etdiyi vəsaitlərin də sərhədləri genişləndirilmiş, son nəticədə ötən ildə bir nəzarət tədbiri orta hesabla daha çox vəsaiti əhatə etmişdir. Hesabat ilində 2013-cü illə müqayisədə nəzarət tədbirlərinin obyekti olan dövlət vəsaitlərinin miqyası daha geniş, 59,7% çox olmuşdur.
Həyata keçirilmiş nəzarət tədbirləri zamanı hesabat ilində maliyyə göstəriciləri ilə yanaşı müəyyən olunmuş məqsədlərə nail olunma vəziyyətinə də diqqət yönəldilmişdir. Başqa sözlə, 2014-cü ildə kəmiyyət göstəriciləri ilə yanaşı, keyfiyyət göstəriciləri də nəzarətlə əhatə olunmuşdur.
Nəzarət funksiyalarının ənənəvi metodları ilə yanaşı, hesabat ilində yeni audit metodlarının tətbiqi ilə bağlı addımlar atılmışdır. 2014-cü ildə Palata pilot layihəsi olsa da, ilk dəfə səmərəlilik və risk əsaslı maliyyə auditlərini həyata keçirmişdir.
Ötən il Palata üçün Strateji İnkişaf Planının başa çatdığı il olmuşdur. Qeyd edə bilərik ki, bu planla müəyyən edilmiş bütün hədəflərə nail olunmuş, əməkdaşların bacarıqlarının artırılması, yeni metodların mənimsənilməsi, hüquqi bazanın təkmilləşdirilməsi istiqamətində mühüm nəticələr əldə olunmuşdur.
2014-cü ildə fəaliyyət üzrə nəticələrin əks olunduğu hesabatın strukturunda da müəyyən dəyişikliklər aparılmışdır. Belə ki, kənar dövlət auditini həyata keçirməklə Palata tərəfindən dövlət vəsaitlərinin istifadəsi prosesində rast gəlinən spesifik və xarakterik nöqsanlar təsnifləşdirilmiş, statistik təhlillər aparılmış, hesabat ilində dövlət büdcəsinə bərpa edilmiş vəsaitlərin nöqsanlar üzrə qruplaşdırılması həyata keçirilmişdir. Belə yanaşma maliyyə inzibatçılığının gücləndirilməsi və hesabatlığın artırılması istiqamətində diqqət yönəldilməli vacib məqamları müəyyən etmək imkanı yaradır.
Onu da qeyd etmək istərdim ki, 2014-cü ildə Dünya Bankı tərəfindən Azərbaycan Respublikasında Dövlət Xərcləri və Maliyyə Hesabatlığı təkrar qiymətləndirilmişdir.
- Məruzədə bu məsələyə xüsusi toxunuldu.
- İlk olaraq bu sənədin mahiyyəti ilə bağlı açıqlama verim. Dövlət Xərclərinin Maliyyə Hesabatlığı (PEFA) dövlət maliyyə inzibatçılığı sahəsindəki vəziyyəti daha yaxşı anlamaq və bu sahədə əldə edilmiş nailiyyətləri qiymətləndirməklə dövlət vəsaitlərinin idarə olunması mexanizmlərini möhkəmləndirmək və maliyyə inzibatçılığı sisteminin daha yüksək standartlara çatdırılması üçün zəruri tədbirləri müəyyən etmək məqsədi daşıyır. Dünya Bankının hazırladığı bu qiymətləndirmədə bir blok - “Kənar yoxlama və audit” bloku, həmçinin ayrı-ayrı göstəricilər Palatanın fəaliyyəti ilə bağlı olmuşdur. Belə ki, Hesablama Palatası ali audit qurumu kimi dövlət maliyyə inzibatçılığının vacib qoludur və mühüm funksiyaları yerinə yetirir.
Kənar auditin əhatə dairəsi, xarakteri və onun nəticələri əsasında tədbirlərin görülməsi, illik büdcə haqqında qanuna bağlı rəyin hazırlanması, kənar audit hesabatlarına qanunvericilik orqanında baxılması istiqamətləri üzrə aparılmış qiymətləndirmələr Palatanın birbaşa fəaliyyətini əhatə etməklə müsbət meyillərlə xarakterizə olunmuşdur. Eyni zamanda, bu hesabatda Palatanın öz fəaliyyətini təkmilləşdirdiyi, şəffaflığın təmin edilməsi istiqamətində mühüm addımlar atdığı qeyd edilmişdir.
Hesabatda, həmçinin, dövlət büdcəsinə dair əsas məlumatların Palata tərəfindən ictimaiyyətə açıqlanması, informasiyanın əhatəliyinin artırılması, fəaliyyətinin əsası olaraq Ali Audit Qurumlarının Beynəlxalq Təşkilatının (INTOSAI) standartlarını qəbul etməsi müsbət məqam kimi vurğulanmış, eləcə də PEFA-da Palatanın fəaliyyətinin müəyyən edilmiş standartlarla müqayisədə gücləndirilməsinə ehtiyac olan tərəflər - əhatəliyinin genişləndirilməsi, ortamüddətli dövr üçün bütün maliyyə məsələlərinin əhatə olunması və əməkhaqqı fonduna nəzarətin səmərəliliyinin yüksəldilməsi kimi istiqamətlər də öz əksini tapmışdır.
- Hesablama Palatasının 2014-cü il üçün əsas fəaliyyət istiqamətləri irəlicədən müəyyən edilmişdi. Bu istiqamətlər üzrə nəzərdə tutulan məqsədlərə nə dərəcədə nail olunmuşdur?
- Qeyd edilmiş iki istiqamət səmərəlilik auditi və risk əsaslı maliyyə auditi metodları ilə bağlı olmuşdur. Hesabat ilində icrası başa çatmış layihə çərçivəsində hər iki sahədə müəyyən addımlar atılmışdır. Belə ki, potensialın gücləndirilməsi məqsədilə təlimlər keçirilmiş, inkişaf etmiş dünya ölkələrində tətbiq edilən təcrübəyə əsaslanmaqla və Palatanın səmərəlilik auditi ilə bağlı strateji planın layihəsində əks etdirilmiş prioritet sahələrə üstünlük verilməklə iki mövzu sınaq auditlərin predmeti kimi seçilmişdir. Eyni zamanda, risk əsaslı maliyyə auditinin tətbiqi üzrə 3 pilot layihə müvəffəqiyyətlə başa çatdırılmışdır.
Dövlət büdcəsində proqramlıq səviyyəsinin ildən-ilə artdığını nəzərə alaraq nəzarət tədbirlərinin daha çox proqramlarla əhatə olunan infrastruktur, sosial və digər layihələrə yönəldilməsi ilə bağlı qeyd edim ki, hesabat ilində ona yaxın nəzarət tədbiri çərçivəsində “2011-2013-cü illərdə Bakı şəhərinin və onun qəsəbələrinin sosial-iqtisadi inkişafına dair Dövlət Proqramı” və “Azərbaycan Respublikası regionlarının 2009-2013-cü illərdə sosial-iqtisadi inkişafına dair Dövlət Proqramı” üzrə ayrılan vəsaitlərin istifadəsinin auditi aparılmışdır.
Bir məsələni də diqqətə çatdırım ki, hesabat ilində başa çatmış layihə çərçivəsində beynəlxalq ekspertlər və məsləhətçi şirkətlər, tərəfdaş ölkələrin ali audit qurumları və Azərbaycan Respublikası Hesablama Palatasının birgə iştirakı ilə ISSAI (Beynəlxalq Audit Standartları), beynəlxalq təcrübə və xarici ölkələrin qanunvericilikləri öyrənilməklə Hesablama Palatasının fəaliyyətini tənzimləyən qanunvericilik aktları təhlil edilmiş, mövcud qanunvericilik və qəbul edilmiş standartlar arasında boşluqlarla yanaşı məhdudiyyətlərin olduğu, eləcə də qüvvədə olan “Hesablama Palatası haqqında” Azərbaycan Respublikasının Qanunu və Hesablama Palatasının Daxili Nizamnaməsində bir çox hallarda təkrarlanmaların və bəzi məsələlərdə qeyri-müəyyənliklərin mövcudluğu aşkara çıxarılmışdır. Bunları nəzərə alaraq məsləhətçilərlə birgə “Hesablama Palatası haqqında” yeni qanun layihəsi hazırlanmışdır. Həmin qanun layihəsi artıq Azərbaycan Respublikasının Milli Məclisinə təqdim edilmişdir. Bildirmək istərdim ki, ötənilki hesabat zamanı nəzarət tədbirlərinin nəticələri üzrə qəbul edilmiş kollegiya qərarları ilə bağlı Palata tərəfindən göndərilmiş təqdimatların əsassız olaraq icra edilməməsi hallarına qarşı “Hesablama Palatası haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun 16.1 maddəsinin tətbiqi üzrə mexanizmlərin hazırlanması ilə bağlı qeyd olunan istiqamət bu layihədə öz əksini tapmışdır.
- Hesabatda
“passiv bərpa” terminindən istifadə edilib. Bu,
nəyi əhatə edir?
-
Yuxarıda da qeyd edildiyi kimi, nəzarət tədbirlərinin
nəticəsi olaraq dövlət büdcəsinə vəsaitlərin
bərpası ilə yanaşı, natura şəklində
müəyyən işlər də həyata keçirilir.
Müqavilə üzrə tam məbləği ödənilmiş,
lakin başa çatmayan və ya tamamlanmayan iş və xidmətlərin
görülməsi, çatışmayan mal-materialların təhvil
verilərək uçota götürülməsi təmin
edilmişdir. Bununla yanaşı, nəzarət
tədbirləri zamanı müvafiq qanunvericilik aktlarına əməl
edilməməsi nəticəsində əməkhaqqı və
ona əlavələrin, sosial müavinətlərin,
mükafatların artıq hesablanılaraq ödənilməsi,
həmçinin normalara əməl olunmaması nəticəsində
artıq ştat vahidlərinin və qrupların
saxlanılması halları müəyyən edilir. Bu istiqamətdə sərf edilən vəsaitlərin
dövlət büdcəsinə bərpası müəyyən
səbəblərdən (işçilərin əmək
müqaviləsinə xitam verilməsi, həssas sosial qruplara
aid olması və s.) çətin olsa da, həmin ödənişlərin
dayandırılması növbəti illərdə səmərəsiz
xərclərin qarşısını alır. Palata belə nəticələri “passiv bərpa”
adlandırmışdır.
- Beynəlxalq
təcrübədə ali audit qurumları
eyni zamanda korrupsiya əleyhinə aktiv mübarizə aparan
qurumlardır. Bu sahədə Palatanın fəaliyyəti
hansı istiqamətləri əhatə edir?
- Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham
Əliyevin korrupsiya əleyhinə kəskin mövqeyi, bu
istiqamətdə imzaladığı mühüm sənədlər
və yaradılmış xüsusi qurumlar dövlətin bu
istiqamətdə siyasətini tam şəkildə ifadə
edir. Son illər
ölkəmiz dinamik və davamlı inkişafa nail olub, bu
dinamikanın qorunması üçün ardıcıl tədbirlər
də davam edir. Korrupsiya hallarının aradan
qaldırılmasına xidmət edən uğurlu tədbirlər
daim diqqət mərkəzində saxlanılır və qanunvericilik
bazası gücləndirilir, normativ-hüquqi baza və
institusional mexanizmlər təkmilləşdirilir. Başqa sözlə desək, korrupsiya əleyhinə
mübarizədə dövlətin siyasi mövqeyi
açıqdır və Hesablama Palatası da öz fəaliyyətində
bu siyasi qərarlara söykənir. Bununla yanaşı,
dünya ölkələrinin ali audit
qurumları kimi, Palatanın da fəaliyyətinin müəyyən
hissəsi korrupsiyaya qarşı mübarizə ilə
bağlıdır və bu sahədə Palatanın həyata
keçirdiyi tədbirləri bir neçə istiqamət
üzrə qruplaşdırmaq mümkündür.
Palatanın büdcə prosesinin təkmilləşdirilməsi
ilə bağlı təklifləri korrupsiya əleyhinə
preventiv tədbir kimi qəbul olunur. Qeyd edim ki, Palatanın
fəaliyyətinin əsas məqsədi yalnız nöqsan
tapmaq deyil, mümkün nöqsanların
qarşısını qabaqcadan almaq imkanlarını müəyyən
etməkdir.
Maliyyə qaydalarının pozulması ilə əlaqədar
olan nöqsanlar üzrə görülən tədbirlərin
nəticə göstəricisi dövlət büdcəsinə
bərpa edilmiş vəsaitin məbləğidir və hesabat
ilində nəzarət tədbirlərinin nəticələri
əsasında aparılmış təhlil bu qaydaların
pozulması ilə bağlı vəsaitlərin tam şəkildə
bərpa edildiyini göstərir.
İkinci bir tərəfdən, vurğulamaq istərdim
ki, maliyyə qaydalarının pozulması hər bir halda birmənalı
olaraq korrupsiya faktı kimi qəbul olunmamalıdır. Bir çox
nöqsanlar inzibati xarakterlidir. Eyni zamanda,
dövlət büdcəsinə vəsaitlərin bərpa
edilməsi ilə yanaşı, həyata keçirilmiş tədbirlər
arasında maliyyə qaydalarının pozulmasına yol
vermiş şəxslərlə bağlı tətbiq
edilmiş tənbeh tədbirlərini də xüsusilə qeyd
etmək lazımdır. Daha effektiv
addımların atılması isə gələcəkdə
müsbət nəticələrin əldə olunmasına xidmət
etmiş olar. Diqqətə çatdırmaq istərdim
ki, 2014-cü ildə Palatanın fəaliyyəti ilə
bağlı Milli Məclisdə müzakirələr zamanı
nöqsanlara yol vermiş məsul şəxslərə
qarşı intizam tədbirlərinin gücləndirilməsi,
həmçinin İnzibati Xətalar Məcəlləsində
maliyyə qaydalarının pozulması hallarını əhatə
edən bəndin yenilənməsi ilə bağlı səsləndirilmiş
təklifimiz də bu qəbildəndir.
Korrupsiya hallarına yol açan pozuntularla bağlı
da Palata tərəfindən ciddi addımlar atılmaqdadır. Belə ki,
korrupsiya əleyhinə mübarizədə Hesablama
Palatasının digər fəaliyyət istiqaməti nəzarət
tədbirləri zamanı dövlət vəsaitlərinin
sui-istifadəsinə yol vermiş vəzifəli şəxslərlə
bağlı atılmış addımları əhatə edir
və bu istiqamətdə Palata öz mövqeyini açıq
şəkildə ifadə etməkdədir. Belə ki,
hesabat ilində 4 nəzarət tədbirinin nəticələrinin
müvafiq quruma göndərilməsi məhz bu istiqamətdə
fəaliyyətin tərkibi olmaqla “Hesablama Palatası
haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun və Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin 2009-cu il 22 iyun tarixli 103 nömrəli
Fərmanının tələblərinin icrasıdır.
Palata əməkdaşlarının Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin müvafiq fərmanına uyğun
olaraq antikorrupsiya orqanlarının həyata keçirdiyi tədbirlərə
ekspert kimi dəvət olunması da Hesablama Palatasının
korrupsiya əleyhinə fəaliyyətinin tərkib hissəsidir.
- Hesablama Palatası son illərdə büdcə
prosesinin təkmilləşdirilməsi ilə bağlı təkliflərini
Azərbaycan Respublikası hökumətinə təqdim edir. 2014-cü il
üzrə bu istiqamətdə hansı tədbirlər
görülmüşdür?
-
Palatanın həyata keçirdiyi nəzarət tədbirləri
nəticəsində formalaşan təkliflər
hüquqi-normativ aktlarda mövcud boşluq və ziddiyyətlərin
aradan qaldırılması ilə bağlı olur. Elə bu fəaliyyət də bir tərəfdən
Palatanın antikorrupsiya fəaliyyətinin tərkib hissəsidir.
Belə ki, qanunvericilik aktlarında boşluq və
ziddiyyətlər korrupsiya hallarına yol açan amillərdəndir.
Belə halların aradan qaldırılması
korrupsiya əleyhinə aktiv tədbirlərdən hesab olunur.
İkinci bir tərəfdən isə, Palatanın fəaliyyətinin
əsas məqsədi dövlətin maliyyə
inzibatçılığının möhkəmlənməsi,
hesabatlığın artırılmasıdır. Bu baxımdan ali
audit qurumu olaraq Palata “nöqsanları müəyyən etmək”
istiqamətində deyil, daha çox bu nöqsanların
qarşısını almaq, bu istiqamətdə preventiv tədbirlər
görmək istiqamətində fəaliyyət göstərmək
niyyətindədir. Hökumətə təqdim
edilən təkliflərin xarakteri də bundan ibarətdir.
Hesabat ili üzrə Palata tərəfindən 7 təklif
hazırlanaraq təqdim edilmişdir. Təkliflər
Vergi Məcəlləsində müvafiq dəyişikliklərin
aparılması, eyni zamanda məktəbəqədər təhsil
müəssisələrində uşaqlar üçün
qida normaları, həmçinin səhiyyə və mədəniyyət
sahəsində ştat və əməyin ödənilməsi
məsələlərini əhatə edir. Bir təklif isə xüsusilə vacib əhəmiyyətə
malik məqamla, qiymətlərin (tariflərin) dövlət tənzimlənməsi
sahəsində vahid yanaşmanın tətbiq olunması ilə
bağlıdır. Diqqətə çatdırmaq istərdim
ki, sonuncu təkliflər paketinə nisbətən az sayda təklif daxil edilmişdir, bu isə
artıq Palata tərəfindən maliyyə
inzibatçılığının gücləndirilməsi
istiqamətində iki qanun layihəsinin hazırlanmasından
irəli gəlir. Bunlardan biri Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin 2012-ci il 5 sentyabr tarixli sərəncamı ilə təsdiq
edilmiş “Açıq Hökumətin təşviqinə
dair 2012-2015-ci illər üçün Milli Fəaliyyət
Planı”nın icrasını və dövlət maliyyə nəzarətini
həyata keçirən orqanların səlahiyyətlərinin
dəqiqləşdirilməsi və maliyyə nəzarəti
üzrə daha təkmil hüquqi baza təmin etmək
üçün Azərbaycan Respublikası Maliyyə Nazirliyi
ilə birlikdə hazırlanmış “Dövlət maliyyə
nəzarəti haqqında” Azərbaycan Respublikasının
qanun layihəsidir. Layihədə Azərbaycan
Respublikasında dövlət maliyyə nəzarəti sistemi,
dövlət maliyyə nəzarəti orqanlarının fəaliyyətində
qarşılıqlı əlaqə və koordinasiya, dövlət
maliyyə nəzarəti orqanlarının
hesabatlığı ilə bağlı müddəalar öz
əksini tapmışdır.
İkincisi isə Hesablama Palatasının funksiya və
səlahiyyətlərinin qəbul edilmiş beynəlxalq
normalara uyğunluğunu təmin edən yeni “Hesablama
Palatası haqqında” qanun layihəsidir.
-
2014-cü ildə Palatanın Strateji İnkişaf Planı
başa çatmışdır. Planın icrası Palataya nə
verdi?
-
2012-2014-cü illər üzrə Hesablama Palatası
üçün Strateji İnkişaf Planının əsas məqsədləri
Palatanın potensialının artırılmasına dəstək
göstərilməsi, dövlət sektorunda cavabdehliyə və
hesabatlığa daha yaxşı töhfə verməsinə
imkan yaradan potensiala malik olması və son nəticədə
Hesablama Palatasının gələcək öhdəliklərə
cavab verən mövqeyə çatdırılmasının təmin
edilməsi olmuşdur.
Strateji İnkişaf Planında səmərəlilik
auditi üzrə bacarıqların yaradılması, maliyyə
auditinin təkmilləşdirilməsi, hüquqi və
standartlar bazasının gücləndirilməsi və insan
resursları və təlim sisteminin təkmilləşdirilməsi
nəzərdə tutulurdu. Hər 4 istiqamət üzrə
qarşıya qoyulmuş məqsədlərə nail
olunmuşdur. Belə ki, səmərəlilik və maliyyə
auditləri üzrə təlimatlar hazırlanmış, hər
iki istiqamət üzrə pilot layihələr həyata
keçirilmiş, Palata əməkdaşları çoxmərhələli
təlimlərə cəlb olunmuşlar. Eyni zamanda, Ali Audit
Qurumlarının Beynəlxalq Təşkilatı olan INTOSAI tərəfindən
tövsiyə olunan ISSAI (Beynəlxalq Audit Standartları) Azərbaycan
dilinə tərcümə edilmişdir ki, Palatanın
mövcud və gələcək normativ sənədlərinin
hazırlanmasında bu standartlara istinad ediləcəkdir.
Əlavə olaraq diqqətinizə çatdırım
ki, Palata artıq 2015-2017-ci illəri əhatə edən yeni
Strateji İnkişaf Planı və bu planın icrası ilə
bağlı tədbirlər planını təsdiq
etmişdir.
-
Dünyada və ölkəmizdə iqtisadi sahədə
baş verən hadisələrin dövlət büdcəsinə
təsiri və büdcəyə yenidən baxılma
ehtimalı barədə fikrinizi bilmək maraqlı olardı.
- Son
dövrlərdə qlobal səviyyədə iqtisadi sahədə
baş verən tərəddüdlər bütün ölkələrdən
adekvat addımların atılmasını tələb edir. Bu addımlar iqtisadi siyasət mexanizmində dəyişiklikləri
və inzibati tədbirləri əhatə edir.
Respublikamızda bu istiqamətdə həyata keçirilən
rasional tədbirlər qlobal böhrandan ən az
itki ilə çıxmağa istiqamətlənib. Aydındır ki, qeyri-neft gəlirlərinin büdcədə
xüsusi çəkisinin ildən-ilə artmasına
baxmayaraq, neftin qiymətində müşahidə olunan azalma
dövlət büdcəsinə təsirsiz ötmür.
Diqqətə çatdırmaq istərdim ki,
böhranın hələ nə qədər davam edəcəyi
ilə bağlı əsaslı proqnozlar da yoxdur. Bu baxımdan mövcud maliyyə resurslarından qənaətli
və səmərəli istifadə makrofiskal çərçivədə
çevik addımlar tələb edir.
Müsahibəni apardı
Elçin
VƏLİYEV,
Azərbaycan.-2015.-22 aprel.-S.6.