Bir millətin haqq
davası
Mən sizə hücum etməyi yox, ölməyi əmr
edirəm.
M.K.ATATÜRK
1914-cü ildə başlanan savaş ilk saatından dəhşətli
hadisələrlə yadda qalır. Topçuların
açdıqları atəş düşmənin xeyli hərbi
gəmisini sıradan çıxarır. Düşmən
gəmiləri Çanaqqalaya 7 kilometrə qədər
yaxınlaşsa da, türk əsgərlərinin fədakarlığı
qarşısında dayanmağa məcbur olur. Düşmən 6 saat ərzində 3 böyük
zirehli gəmisini itirir. Bundan əlavə,
bir o qədər də gəmisi zədələnir. Bunu görən zabitlər donanmaya geri çəkilmək
əmri verirlər. Bu döyüşlərdə
düşmən tamamilə sarsılır və bir daha dənizdən
İstanbulu ələ keçirmək niyyətinə
düşmür. Bu, Osmanlı əsgərlərinin
Çanaqqala savaşında düşmən üzərində
qazandıqları ən böyük tarixi zəfər idi.
Dənizdən hücumla Çanaqqalanı ələ
keçirə bilməyəcəyini anlayan düşmən
taktikanı dəyişərək bu dəfə qurudan hərbi
əməliyyata başlamağı qərara alır. Amma düşmənin qurudan da hərbi əməliyyata
başlayacağı əvvəlcədən istisna edilmirdi.
Aprelin 25-də quruya çıxarılan
ingilis-fransız əsgərləri ilə Osmanlı ordusu
arasında o dövrün ən qanlı döyüşləri
başlayır. Başdan-ayağa qədər silahlanan çoxsaylı
düşmən qarşısında Osmanlı əsgərlərinin
sayı olduqca az idi. Mustafa Kamal Paşa bunu
görüb, Kocaiçmen və Conkbayırdakı azsaylı əsgərlərinə
son nəfəsə kimi döyüşməyi əmr edir: “Mən
sizə hücum əmri vermirəm, ölməyi əmr edirəm.
Biz öləndən sonra yerimizi başqaları
doldurar və döyüşə digər komandanlar rəhbərlik
edə bilərlər”, - deyir. Həmin
dövrdə cəbhədə vəziyyət ağır
olaraq qalırdı. Lakin düşmən
Osmanlı əsgərlərinin müqavimətini qıraraq
İstanbulu və boğazları tutmaq niyyətini həyata
keçirə bilmədi və çoxlu sayda itkilər verərək
geri çəkilməyə məcbur oldu.
Çanaqqala savaşı türk və dünya tarixinə
ən qanlı savaşlardan biri kimi düşdü. Bu savaşda Osmanlı ordusu
250 min şəhid verdi. Düşmən
də döyüşlərdə təxminən bu qədər
insan itirdi. İllər ötəndən
sonra Çanaqqala savaşı bir dastana döndü. Bu dastandakı qəhrəmanlardan biri də
yanındakı topçuların hamısı şəhid
olaraq tək qalan Seyid çavuşdur. Düşmən
gəmisi boğaza yaxınlaşırdı. Gəmi boğaza girsə, Anadolunun taleyi həll
olunacaq və düşmən İstanbulu işğal edəcəkdi.
O isə tək idi. Atmağa 276 kiloqramlıq bir top mərmisi
qalmışdı. Adi vəziyyətdə bu mərmini
bir nəfərin götürüb topun lüləsinə
qoyması ağlabatan görünmürdü. Amma Seyid çavuş 276 kiloqramlıq mərmini bir
anda götürərək topa qoyaraq atəş
açır. Bu atəşlə o, gəminin gövdəsini
dağıdır . Beləliklə,
seyid çavuşun bu qəhrəmanlığı
düşmənin geri çəkilərək
qaçmasına səbəb olur. Bir
sözlə, bir mərmi, bir nəfər topçu
Çanaqqala döyüşünün taleyini həll edir.
Çanaqqala savaşında kişilərlə
bərabər, 19-21 yaşlı qadınların da döyüşməsi
tarixin ən şanlı səhifələrindəndir.
1915-ci ildə Avstraliyada nəşr olunan “The Age” qəzetinin 8
sentyabr tarixli sayında J.C.Davies adlı bir əsgər
anasına yazdığı məktubda qeyd edirdi ki,
“Yaralandığım 18 may günü 19-21 yaş arasında
olan mahir bir snayper - türk qızı sərrast atəşlə
bizə göz açmağa imkan vermirdi. O, gün ərzində
bir çoxumuzu sərrast atəşlə vurdu. Amma günün sonunda avstraliyalı bir əsgər
onu vura bildi və mən buna çox üzüldüm. Snayperin ölüsünü ələ
keçirdik. Qadının bədənində
düz 52 güllə yarası vardı... bu, çox dəhşətli
savaşdır”.
Çanaqqalada
döyüşən əsgərlər cəbhədə
türklərin onlarla insancasına davrandıqlarından
çox mütəəssir olmuşdular: “Bizi “barbar” türklər
hamını qırmaq istəyir” adı altında
Çanaqqala cəbhəsinə göndərdilər. Amma biz onların alicənab insanlar və düşmənlərinə
belə rəhm edən mahir döyüşçülər
olduğunu gördük. Onlar
döyüşlərarası fasilələrdə bizdən
son damla sularını və ərzaqlarını belə əsirgəmirdilər”,
- demişdilər. Çanaqqalada
Osmanlı əsgərlərinin göstərdikləri igidliklər
düşmən generallarını, siyasi və dövlət
xadimlərini belə heyrətə salmışdı. XX
əsrin ən böyük siyasətçilərindən biri
hesab edilən Çörçil deyirdi: “Türklər
Çanaqqalada ən müasir silahlarla silahlanmış
güclər qarşısında bir qala kimi
dayanmışdılar”.
Çanaqqalada
və digər ərazilərdə qanlı döyüşlərin
getdiyi bir dövrdə ermənilər Türkiyə ərazisində
“ikinci cəbhə” açaraq ölkəni parçalamağa
can atırdılar. 1914-cü ildə Türkiyənin I
Dünya müharibəsinə qoşulması ilə ermənilər
mürəkkəb bir dilemma qarşısında qaldılar:
“böyük Ermənistan” yaratmaq istədikləri ərazilərin
bir hissəsi Türkiyədə, o biri hissəsi almanlara və
türklərə qarşı vuruşan Rusiyada idi. Nə etməli? Çox
düşünmədən onlar özlərini antitürk
qüvvələrin yanında gördülər.
Hərbi əməliyyatlar başlayan kimi Türkiyə
Böyük Millət Məclisinə Ərzurumdan deputat
seçilən Qaro Basdırmacan əsasən ermənilərdən
ibarət hərbi hissələr ilə birlikdə rusların
tərəfinə keçdi. Qaronun
başçılıq etdiyi dəstələr getdikcə
daha da azğınlaşaraq türk kəndlərini
dağıdır, əhalini amansızcasına qırıb
çatırdı. Yerli müsəlman əhalisinin
- türklərin və kürdlərin bu
azğınlığa cavabı isə ermənilər və
onların xaricdəki havadarları tərəfindən “erməni
xalqının soyqırımı” kimi qiymətləndirilirdi.
XIX əsrin sonu - XX əsrin əvvəllərində
Türkiyədə baş verən bu qanlı hadisələrlə
əlaqədar ingilis tarixçisi Filip Prays yazırdı:
“Müharibənin başlaması ilə bu rayonların erməni
əhalisi (şərq vilayətləri nəzərdə
tutulur) Qafqazdakı rus hakimiyyət orqanları ilə xəlvəti
əlaqələr qurdular və hamıdan gizli türk vilayətlərindən
rus ordusu üçün konüllülər toplamağa
başladılar... Şərq vilayətlərində
hərbi xidmətdən yayınmalar kütləvi xarakter
almışdı. Rus zabitlərinin rəhbərliyi
altında erməni dezertirlərdən ibarət xeyli alaylar
yaradılmışdı. Türk
parlamentinin iki erməni deputatı Rusiyaya
qaçmışdı. Ermənilərin
buraxdığı qəzetlər qisasa, türkləri əzabla
öldürərək analarını ağlatmağa
çağırırdı. Ermənilərin
etdiyi cinayətlər heç kəsdə şübhə
doğurmur.” (M.P.Prise. A History of Turkey.
- London, 1956, p. 91.)
Tək bir gündə - 21 fevral 1914-cü ildə Qarsda və
Ərdahanda erməni quldur dəstələri tərəfindən
30 min türk qətlə yetirilmişdi. Körpələri
alıb tonqala atır, öldürdüklərinə vəhşicəsinə
əzablar verirdilər. Bu qətllərin
bilavasitə başında “Hnçak” erməni terror təşkilatının
gizli ideoloqu, türk parlamentinin digər deputatı Stepan
Ter-Danielyan dururdu. Ermənilərin
düşünülmüş fəaliyyət planı haqda o
vaxt Bitlis vilayətinin qubernatoru Mustafa bəy 3-cü Ordunun
komandanına yazırdı: “Erməni liderlərin qərarına
əsasən, hərbi əməliyyatlar başlayan halda erməni
əsgərlər əldə silah düşmən tərəfə
keçməlidirlər. Türk qoşunları
uğur qazansa, ermənilər hərəkət etməyəcək,
əksinə, əgər ordumuz geri çəkilsə,
onların yaratdıqları partizan dəstələri
qoşunların hərəkətinə maneələr törətməlidirlər”.
Elə bu vaxtlar Sivas qubernatoru da məlumat verirdi ki,
“Ələ keçənlərin verdiyi məlumata görə,
ermənilərin vilayətdə 30 000 nəfər
silahlısı var ki, onların da yarısı artıq rus
ordusu ilə birləşib. O biri yarısına isə arxadan
türk qoşunlarına zərbə endirmək
tapşırığı verilib”.
1915-ci
ilin mayında rusların Şərqi Anadoluya
hücumlarının gücləndiyi, ingilis və
fransızların Çanaqqala əməliyyatlarına
başladığı bir dövrdə ermənilər
“dostlar”ının yazdığı ssenariyə uyğun olaraq
Zeytun, Van və Muşda ayağa qalxdılar. Mayın
6-da ermənilər monoetnik zona yaratmaq məqsədilə Van
şəhərində müsəlmanları qırıb
çatdılar. Təkcə Van vilayətində
erməni terroristlərinin qətlə yetirdiyi dinc əhalinin
sayı 3000 nəfərdən çox idi (“Azərbaycan və
azərbaycanlılar” jurnalı, 2002). Yeri gəlmişkən,
22 iyun 1915-ci ildə hökumət qüvvələri Van şəhərinə
daxil olduqda gördükləri mənzərədən dəhşətə
gəldilər: şəhərin bütün müsəlman əhalisi
- türklər, azərbaycanlılar, kürdlər ermənilər
tərəfindən amansızlıqla qətlə
yetirilmişdi. Hətta hadisədən 8 gün sonra
bütün bunların şahidi olmuş general Nikolayev
hansısa Tero və Xeço adlı ermənilərin rəhbərlik
etdikləri quldur dəstələrinin vəhşiliklərindən
hiddətlənərək yazırdı ki, “...onları topa
tutmaq lazımdır...”
İndi 5000 nəfərin qətlə yetirildiyi həmin
yerdə türklərin soyqırımı abidəsi
ucalır.
Vandakı qırğınlar bununla bitmədi. Ermənilər 22 may
1916-cı ildə orada yenidən qırğınlar törətdilər.
Onlar 1000-dən artıq uşağı
boğaraq öldürdülər. Belə
vəhşiliyi bəşər tarixi xatırlamır. Meyitlərin qulaqları, burunları kəsilmiş,
gözləri çıxarılmışdı. Budəfəki itkilərin sayı isə 15 000 nəfəri
adlamışdı.
1915 -ci il 9 mayda eyni şəkildə Bitlisdə 123 nəfər
qətlə yetirildi. Tarixçi Rafael de
Noqqalesin yazır ki, “Onlar əllərinə keçən
bütün dinc müsəlmanları vəhşicəsinə
qırıb çatırdılar”. Ümumiyyətlə,
gürcü tarixçisi Q. Marxuliyanın yazdığı
kimi, onların mübarizə metodu ancaq bundan ibarət idi:
“...insanları silahlandırmaq üçün bütün
vasitələrə əl atmaq, ...toqquşmalar
təşkil etmək və hökumət məmurlarını
aradan götürmək, ...dövlət idarələrini talan
etmək və dağıtmaq... Məqsədə
çatmaq üçün hər şeyə icazə
verilirdi - təbliğata, terrora, qiyama.”
Amerikan
tarixçilərindən C.K.Makkartinin tədqiqatlarına
görə, XX əsrin əvvəllərində baş verən
bu qanlı hadisələrdə 2,5 milyon
müsəlman həlak olub. Ermənilərin
“genosid günü” dedikləri bu tarixin,
göründüyü kimi, “erməni genosidi”nə heç
bir aidiyyəti yoxdur. Bu, “türklərin,
müsəlmanların genosid, soyqırımı” günü
kimi anılsa, daha düzgün olar.
Qaldı ermənilərin İran və Qafqaz cəbhəsindən
ölkənin müxtəlif ərazilərinə
köçürülməsinə, gürcü alim
Q.Marxuliyanın ifadəsi ilə desək, “ermənilərin
köçürülməsinə səbəb onların xəyanəti
və qiyamları oldu. Ermənilərə elə gəlirdi ki, ələ
keçirdikləri torpaqlar Birinci Dünya müharibəsindən
sonra onlara qalacaq və onlar orada müstəqil Ermənistan
dövləti yaradacaqlar...” Ancaq türklər də
yaxşı deyib: “sən saydığını say...”
Türk
hökumətinin qərarı ilə 24 aprel 1915-ci ildə
bütün erməni komitələrinin fəaliyyəti
dayandırıldı, bu təşkilatın 2345 nəfər
rəhbər üzvü həbs edildi, erməni əhalinin bir
qismi ölkədə əmin-amanlığı bərpa etmək
məqsədilə Osmanlı dövlətinin ucqarlarına -
Suriya, Livan, Fələstin torpaqlarına
köçürüldü.
Ermənilərin türk-müsəlman əhalisinə
qarşı soyqırımı 1915-ci illə bitmədi, əksinə
sonrakı illərdə daha da şiddətləndi. Belə ki, 8 may 1916-cı
ildə Andronikin quldur dəstələri Tərcan qəzasının
müsəlman kəndlərində 563 nəfəri məhv
etdi. 11 may 1916-cı ildə quldurlar Malazgird şəhərində
20 000 nəfəri qətlə yetirərək uşaqları
amansızlıqla odda yandırdılar.
Elə həmin gün Van yaxınlığındakı
Köprüköy kəndində 200 nəfər erməni
azğınlığının qurbanı oldu. Az sonra -
22 may 1916-cı ildə yenə həmin Van şəhərində
ermənilər əhalini kütləvi şəkildə zəhərləyib
yüzlərlə insanın ölümünə səbəb
oldular.
Həmin gün həm də qaçqınlarla dolu Ergəl
və Atiyan kəndlərinin yaxınlığında
quldurların 8000 nəfərin həyatına son qoyması ilə
yadda qaldı.
23 may
1916-cı il. Van
yaxınlığında Seyl kəndində əksəriyyəti
uşaq, qoca və qadın olan 300 türk ermənilərin
gülləsinə tuş gəldi.
1916-cı ilin iyununda Ədrəmid şəhərində
15 000 nəfər öldürüldü. Quldur dəstələri
patronlara “qənaət” etmək məqsədilə türkləri
ən dəhşətli üsullarla məhv edirdilər.
Daşnak “qəhrəmanlar”ından biri bu “şücaət”i
barədə deyirdi: “Mən heç nəyə məhəl
qoymadan Basarkeçərdə bir türk kəndini yerlə
yeksan etdim. Amma bəzən gülləyə
heyfin gəlir. Bu itlərə qarşı
ən yaxşı vasitə döyüşdən sonra
bütün sağ qalanları quyulara doldurub üstdən
ağır daşlar tökməkdir ki, bir də üzlərini
görməyək. Mən belə də edirdim:
bütün kişiləri və uşaqları
yığıb quyulara doldururdum”.
Sonralar bütün bu cinayətlərə görə 1397 nəfər Türkiyənin ədalət məhkəmələri qarşısında dayandı. Onların bir çoxuna ölüm hökmü kəsildi...
Türkiyə tarixinin bu çətin dövründə onun yanında dayanan yenə cəsur, qəhrəman Azərbaycan oğulları idi. Döyüşən qardaşlarına yardım məqsədilə elə hərbi əməliyyatların ilk günündən başlayaraq xalqımızın minlərlə igid övladı könüllü surətdə türk ordusu sıralarına daxil oldu. Osmanlı ordusu tərkibində vuruşan Azərbaycan könüllüləri hökumətin göstərişinə müvafiq olaraq əsas etibarilə Şərq cəbhəsinə, Qafqaz istiqamətinə yönəldildi. Bununla belə Azərbaycan könüllüləri müxtəlif orduların tərkibində Qərb cəbhəsində, eləcə də Çanaqqala döyüşlərində də iştirak edərək bir çox qəhrəmanlıqlar göstərdilər. İngilis generalı Oqlander deyirdi ki, “Türk əsgərlərinin döyüşdə göstərdikləri igidliklərin nəzərə alınmaması ingilislər üçün fəlakət oldu”. General Tavshend isə türk əsgərinə belə qiymət vermişdi: “Avropada elə bir əsgər yoxdur ki, türklərlə müqayisə edilə bilsin. Misal üçün, Gelibolunu göstərmək istəyirəm. Orada bizim gəmilərdən açdığımız atəş nəticəsində səngərlər yerlə yeksan oldu. Türklər deyil, başqa millətdən olan əsgərlər olsaydılar, buna dözməyərək səngərləri tərk edərdilər. Amma türk əsgərləri sona kimi bu cəhənnəmdəki mövqelərini tərk etmədilər”.
Birinci Dünya müharibəsi dövründə, xüsusilə 1915-ci ildən başlayaraq Osmanlı ərazilərində Azərbaycan könüllülərindən ibarət taburlar-dəstələr təşkil edildi. Bu taburlara daxil olan könüllülər Qafqaz və Cənubi Azərbaycandan olduqları üçün bölgəni yaxşı tanıyırdılar və onlardan Qafqaz cəbhəsində istifadə etmək haqqında Osmanlı hökuməti tərəfindən xüsusi qərar qəbul edildi. Bu könüllü taburlar Ərzurum, Mosul və Vandakı hərbi qərargahlardan idarə olunurdular. Qafqaz cəbhəsində vuruşan Azərbaycan könüllü taburlarından aşağıdakıları qeyd etmək olar: Ömər Naci taburu (500 nəfərlik atlı birlik), Mircəfər Seyidov taburu (280 könüllü), Ruşəni bəy taburu (300 könüllü), Kamil Paşa alayı (300 könüllü), Əmir Aslan Xan Xoyski taburu (300 könüllü), Şeyx Şərafəddin taburu (300 könüllü), İbrahim Cahangirzadə alayı (320 könüllü), Dağıstan könüllü alayı (297 könüllü) və s.
İbrahim Cahangirzadə hələ Balkan müharibəsi dövründə, yəni 1912-1913-cü illərdə könüllü taboru ilə Osmanlı Ordusuna qatılır, daha sonra yəni 1915-ci ildə isə doqquzuncu Osmanlı Ordusu nəzdində təşkil edilən Mücahidin Süvari alayının komandiri təyin olunur. Onu da qeyd etməyə dəyər ki, İstiqlal savaşından sonra hərbdə fədakarlıq göstərən İbrahim Cahangirzadə ictimai işlərdə də böyük fəallıq göstərir və Qars vilayətinin ilk bələdiyyə başqanı kimi də tarixə düşür.
1918-ci ildə Nuru Paşanın rəhbərliyi ilə təşəkkül tapan Qafqaz İslam Ordusunda çiyin-çiyinə vuruşan azərbaycanlıların hələ 1915-1917-ci illərdə göstərdikləri qəhrəmanlıqlarla bağlı Azərbaycan və Osmanlı arxivlərində mühüm sənədlər var. İstiqlal mübarizəsinə qatılan Azərbaycan hərbi birliklərindəki 56 zabitdən bir neçəsi Türkiyə ordusunda general rütbəsinədək yüksələ bilib.
Onu da deyək ki, Türkiyə kimi kamil bir orduya malik böyük bir ölkədə belə yüksək rütbələrə çatmaq, vəzifə sahibi olmaq o qədər də asan məsələ deyil. Bunun arxasında gərgin hərbçi zəhməti, şücaəti, cəsur əsgər ləyaqəti, 1914-1918-ci illərin çətin sınaqları dayanır. Kimdir onlar? Hələ ki məlum olan bəzi adları bir daha yada salaq: zabitlərdən albay (yəni polkovnik) Yunus Xəzərli, topçu albay Məhəmməd Akpolad, topçu albay Aslan Berkan, albay Baba Behbud, yüzbaşı Çingiz Yurdçu, albay Saleh Aksoy, süvari albayı Firudin Dəryal, albay Vəli Yadigar, general Cahangir Berker, hava generalı Hüseyn Turqut, süvari generalı Səməd Sayqın (Rəfibəyov) və digərləri. Onların adları türk hərb tarixinə qızıl hərflərlə həkk olunub və göstərdiyi xidmət və şücaət gənc nəslin vətənpərvərlik ruhunda tərbiyəsi üçün əvəzsizdir.
Bütün bu möhtəşəm faktlar, qəhrəman adlar Azərbaycan-Türkiyə qardaşlığının dərin tarixi köklərə malik olduğunu təsdiqləməklə yanaşı 1918-ci ildə Nuru Paşanın rəhbərliyi altında təşkil edilən Qafqaz İslam Ordusunun da möhkəm bir mənəvi özül üzərində qurulduğuna da şahidlik edir. Deməli, bizim gücümüz tarixlərboyu birliyimizdə olub və bundan sonra da şər qüvvələrə qarşı birlikdə müqavimət göstərməliyik.
Xanhüseyn KAZIMLI,
Milli Məclisin deputatı, professor
Azərbaycan.-2015.- 22 aprel.- S.7.