Mənalı ömrün
yüzüncü ili
İnsan və zaman
Ömrünün yüz ilini başa vuran insan xatirələri vərəqləyəndə, görəsən, həyatının hansı məqamlarını bayraq kimi başının üstünə qaldırır və nələrin üstündən sükutla keçir? Bu suala cavab almaq üçün Azərbaycanın məşhur elm və siyasi xadimlərindən biri, 100 yaşlı akademik İsmayıl İbrahimovla görüşə gedirik. 20 ildən yuxarı Azərbaycan Neft və Kimya İnstitutuna (indiki Neft Akademiyası) rəhbərlik edən, siyasi karyerasında Nazirlər Soveti sədrinin birinci müavini vəzifəsinədək yüksələn, 60 ilə yaxın Azərbaycan KP MK-nın birinci katiblərini şəxsən tanıyan və onların, demək olar ki, hamısı ilə təmasda olan, yoldaşlıq və dostluq edən nadir bir insanın həyat fəlsəfəsinin mahiyyətinin hansı dəyərlərin bünövrəsi üzərində qurulması, yəqin ki, hamı üçün maraqlıdır.
“Sahil” metrosunun çıxışının qarşısındakı binanın ikinci mərtəbəsinə qalxırıq. Qapını açıb, qonaq otağına dəvət edirlər: “Zəhmət olmasa, əyləşin, İsmayıl müəllim indi gələcək”. Ötən əsrin 70-80-ci illərinin mebelləri ilə bəzədilmiş geniş, lakin dəbdəbə və təmtəraqdan uzaq otaqda hər şey yaxın keçmişi - sovetlər dönəmini xatırladır. Burada yaşayanların ruhundan divarlara çilənən saflığı hiss edirsən, özündən asılı olmayaraq təxəyyülün qanadlarında keçmişə, xatirələrin mürgülədiyi məkana qanadlanmaq üçün bələdçi axtarırsan...
Qonaq otağının qapısı açılır, 100 yaşlı İsmayıl İbrahimov simasında Tanrının yalnız nurani insanlara bəxş etdiyi mərhəmətli təbəssümlə içəri daxil olur. Gözlərində, üzünün ifadəsində ətrafa sevinc və məmnunluq bəxş edən ecazkar nur var. Müsahibimlə uzun bir ömrün səyahətinə çıxırıq. Lakin bu adi, xronoloji səyahət deyil: hadisələr bir-birinin arxasınca illərə, zamana görə yox, həyatın fəlsəfəsini dərk etmək istəyən hər bir kəs üçün vacibliyinə, dəyərinə görə düzülür.
Vəfalı övlad
Səmavi kitabda deyilir ki, bizim saydığımız min il Tanrının dərgahında bir gün kimidir. Yəni zaman yalnız saniyə, saat, ay və illərdən ibarət deyil. Bu baxımdan İsmayıl müəllimin ömrü də zamanın dramatik gərginliyi, bəsit faciələrin sonsuz təkrarı, mürəkkəb tarixi hadisələrin zənginliyi ilə min illik həyat yoluna bərabərdir. O, ömür adlı dənizin qasırğalarından, tufanlarından yelkənlərini qaldıraraq son məqsədə doğru inamla üzən nikbin bəyaz yelkənli gəmini xatırladır. Bu gəmi sualtı dağlara, aysberqlərə, sərt qayalara dəyib parçalanmadı, tarixin fırtınalarında batmadı. Əksinə, genetik əxlaqına, ailəsinə, dostlarına və dövlətinə ömrünün sonuna kimi sadiq qaldı. Bəlkə də onun simasına çilənən nur aylardan, illərdən ilmə-ilmə ömrünə vurulan naxışlar gözəgörünməz, müdrik və ali qüvvənin öz dərgahından ona göndərdiyi ən dəyərli mükafatdır.
Üz-üzə otururuq, müsahibini anındaca dəyərləndirən iti baxışları var, alnının qırışlarından, sifətinin cizgilərindən hiss olunur ki, məsuliyyət dərk edən böyük ağıl sahibidir. Onun danışdıqlarını qeydə almaq istəyirəm, işarə edir ki, lazım deyil və davam edir: - “Mənim planlarım var. Yüz illik ömrümlə bağlı valideynlərimə hesabat verməliyəm. Ordubada gedəcəyəm, qəbiristanlığa baş çəkəcəyəm, deyəcəyəm ki, ata, ana, mən sizin məzarlarınızı ziyarətə gəlmişəm, əliboş gəlməmişəm, yaşadığım ömür, aldığım mükafatlar, böyüdüb tərbiyələndirdiyim uşaqlar, tutduğum vəzifələr - hamısı o deməkdir ki, mən sizin istədiyiniz mərtəbələrə ucaldım. Yalnız sizin mənə verdiyiniz tərbiyə sayəsində biliklərə yiyələndim. Sizin məzarınızın ayağında duran oğul adi, sıravi adamlardan deyil. Sizin qanınızdan gələn və keçmişinizdən mənə miras qalan genetik yaddaş sayəsində biliklərə can atdım, akademik seçildim. İşimdə, münasibətlərdə maraq əvəzinə mükəmməlliyə can atdım. Kimsəyə xəyanət etmədim - ailəmdən, dostumdan tutmuş Vətənə qədər. Ana, ata, sizin məzarınızın ayağında duran oğul keçmiş Sovet İttifaqında ən yüksək titullara - SSRİ Dövlət mükafatı laureatı və Sosialist Əməyi Qəhrəmanı adlarına layiq görülüb. Ana, 12 yaşımda Tanrı bizi kasıbçılıqla, çörəklə sınağa çəkəndə mənə and verdin ki, “sən fəhlə olmayacaqsan”. Mən buna da əməl etdim və Azərbaycan Respublikasında Nazirlər Soveti sədrinin birinci müavini vəzifəsinədək ucaldım. Sizin nəvələriniz elmlər doktorlarıdır, dünyanın ən məşhur universitetlərində çalışırlar. Bu gün 100 yaşımda ayağınıza gəlib bir oğul kimi hesabat verirəm, biləsiniz ki, adınızı daim uca tutdum və ömrüm boyu sizə layiq övlad olmağa çalışdım”.
Aradan neçə gün keçsə də, onun monoloqunu unuda bilmirəm və yəqin beş, ya on il sonra da bu sözlər yaddan çıxmayacaq. Çünki həmişə atalar övladlarının savadı, biliyi, vəzifəsi ilə öyünüblər. Belə görmüşük. Yüz il ərzində bütün qazandıqlarını çəmən çiçəkləri kimi qucağına yığıb atanın, ananın məzarı üstünə səpmək hər oğulun ağlına gəlməz.
İsmayıl müəllim Ordubadda 1915-ci ildə anadan
olub. Bu şəhər xan çinarları, qədim abidələri,
kəhrizləri və alimləri ilə Şərqdə məşhur
olub. Alimləri çox olduğu
üçün vergilərdən belə azad edilib. İndi də bu şəhərdə Aleksandr
Dümanın kölgəsində əyləşdiyi xan
çinar min illik əzəməti ilə gələnləri
qarşılayır, gedənləri yola salır, indi də kəhrizlərin
sehrli sularının səsi kəsilmir. Burada
məhəllədən məhəlləyə keçdikcə
əsrdən- əsrə adlamaq mümkündür.
Atası
Əli kişi qəfil güllədən
dünyasını dəyişəndə yüz yaşlı
akademikin heç iki yaşı da yox idi. Onun
yaddaşında atasının surəti anası
Bacıxanımın danışdığı kəlmələrlə
cızılıb. Əli kişi
Ordubadda çörək bişirib satarmış,
paklığı, təmizliyi ilə seçilən bir adam
imiş. Bəlkə elə anası Bacıxanım
da sadə və savadsız çörək bişirən
Əlini elə halallıq və saflığına görə
onunla ailə həyatı qurmaq istəyən qonşuları,
yazıçı Məmməd Səid Ordubadidən
üstün tutubmuş. “Üsuli cədid” məktəbini
yaradan qardaşı Mehdi bir dəfə zarafatyana
barmağını xəmirinə batıranda Əli kişi o yeri kəsib atıbmış ki,
çörəyi murdar olmasın.
Ata ilə
bağlı xatirələr olduqca az, zaman
isə qədərsiz dərəcədə sonsuz - 98 il
uzunluğunda olsa da, İsmayıl müəllimin qəlbində
ata sevgisi öləziməyib. Qızı Ləman
xanımı da heyrət bürüyür ki, atasının qəlbində
valideynlərinə rəğbət və sevgi azalmaq əvəzinə
ildən-ilə artır. Zaman ötdükcə o
atasını, anasını daha çox xatırlayır, daha
çox darıxır və onları daha yüksək qiymətləndirir:
- “Çox güman ki, bu onun təbiəti, ruhu ilə
bağlıdır. Sanki onun qəlbində
övladlıq hissləri daim kamilliyə doğru
cilalanmaqdadır. O, özünə və bizə
qarşı da belədir. Qütblü münasibətlər
olub: tələbkar və mülayim. Sərtdir,
amma qibtə ediləsi dərəcədə mərhəmətli
insandır. Heyrətamiz olanı da budur.
Biz öz aramızda həmişə onu müzakirə edirik,
həmişə ondan danışırıq ki, kim daha çox ona bənzəyir...
- Yəqin
ki, heç biriniz onun mükəmməllik zirvəsinə
ucala bilmirsiniz. - deyə əlavə edirəm.
- Təbii
ki, elədir. - Ləman xanım razılaşır. - Amma
hamımızın təbiətində ondan gələn cizgilər
var. Əvvəl biz bu əlamətləri özümüzdə
axtarardıq, indi də atamın nəvə-nəticələri
bu mübahisələri davam edirlər. Hamı
ona bənzəmək, nədəsə ona oxşamaq, ondan
nümunə götürməyə can atır.
Sədaqətli
ər
Bu il dekabrın 31-də İsmayıl
İbrahimovun 100 yaşı tamam olacaq, amma o bir qədər kədərlidir
və bu mühüm tarixi qeyd etməyə tələsmir. Səbəbi ciddidir - 70 ilə yaxın sevincini,
ağrı və acısını onunla bərabər bölən
həyat yoldaşı Məryəm xanımı bu ilin əvvəlində
itirib.
Bəzən elə olur ki, uzun illər birlikdə
yaşayan insanlar, adətən, bir-birlərindən bir qədər
yorulur, hərə bir cürə övladlarına, nəvələrinə
bağlanır. Lakin akademikə nadir insanlara nəsib olan
100 illik yubileyi ərəfəsində Məryəm
xanımsız düşən axşamları və
açılan səhərləri qarşılamaq asan deyil.
Akademikin qızı Ləman xanım deyir ki, atası
münasibətlərdə cüzi xırdalıqları belə
gözləyə bilən nadir insanlardandır:
- Anama
qarşı da həddən ziyadə diqqətcil və
ümumiyyətlə, sədaqətli insan olub. Ailə
elə müqəddəs ocaqdır ki, orada qəlp, saxta davranışın
soyuqluğu yerindəcə özünü büruzə verir.
Ölkənin ən yüksək elm xadimləri,
siyasi simaları ailəmizin qonağı olub. Kim olursa-olsun, atam anam əyləşməmiş
süfrəyə oturmazdı. Bilirsinizmi, Şərq
mentalitetində kişi qadını məclisdən
daha çox mətbəxdə görməyə
alışıb. Atam fərqli insan idi, anam
üçün yanındaca yer saxlayardı, gözləyərdi,
onsuz süfrəyə əyləşməzdi. O dinləməyi,
qayğı çəkməyi, istiqamətləndirməyi və
arzulara doğru hamımızı qanadlandırmağı
bacarırdı.
İsmayıl müəllim Ordubaddan Bakıya gəlib Məryəm
xanıma rast gələnədək aradan 20 ilə yaxın
bir vaxt keçir. Minqiz məhəlləsindəki ata
yurdundan 12 yaşlı İsmayıl anası ilə birlikdə
paytaxta 1927-ci ildə köçür. Ordubaddan
Bakıyadək olan yolu fayton və qatarla 3 günə gəlirlər.
O günləri
İsmayıl müəllim belə yada salır:
“Qardaşımla birlikdə çox qala bilmədik. Güzəranımız çətinləşdiyindən
anam Ordubada qayıtdı, ancaq ayrılanda qardaşıma
dönə-dönə tapşırdı ki, məni oxutsun, fəhləliyə
göndərməsin. 6-cı sinifdən
hazırlığa, sonra da texnikuma daxil oldum. Qardaşım
Qazaxıstana getmişdi, mən də ali məktəbi
qurtarıb müharibəyə getdim, geri qayıdanda artıq
32 yaşım vardı”.
Müharibə
bitəndən sonra qardaşı Moskvada qalmağı məsləhət
görsə də, cihazqayırma zavodlarından birində ona
sex mühəndisi vəzifəsi təklif edilsə də,
İ.İbrahimov Bakıya, təhsil aldığı Sənaye
İnstitutuna qayıdır, əvvəl baş laborant,
kafedrada yarımştat, sonra isə tam ştatlı assistent vəzifəsində
çalışır, Neft texnologiyası fakültəsində
mühazirələr oxumağa başlayır.
Elə ilk mühazirələrində diqqətini sinifkom
Məryəm Hüseynova cəlb edir. Bir dəfə Məryəmin
əlindən sinif jurnalını alarkən İsmayıl dərk
edir ki, artıq ömrü boyu güvənəcəyi
xanımı tapıb. Şərq müdriklərindən
biri deyir ki, sən sevdiyin qızı alma,
o qızla ailə qur ki, onsuz yaşamağın mümkün
olmasın. İsmayıl Məryəmlə
maraqlanır, öyrənir ki, o da atasını uşaqkən
itirib, anası da vəfat edib, ona sahib çıxan isə əmisidir.
Talelərindəki bənzərlik,
davranışlarındakı nikbinlik onları bir-birinə
bağlayır, 32 yaşlı müəllim özündən
10 yaş kiçik tələbəsi ilə ailə həyatı
qurur. Çətinliklərə, məhrumiyyətlərə
mehribanlıqları, qarşılıqlı rəğbəti
və sonsuz sevgiləri ilə qalib gəlirlər. İlk illəri asan olmur, gənc ailələr istənilən
vaxt çətinliklərlə üzləşirlər, lakin
müharibədən sonra bu çətinliklər daha sərt,
daha qabarıq və daha ağır olur. Evlənəndən
sonra 48-ci ilin yayını Moskvada qardaşının bağ
evində keçirirlər, Bakıda müharibədən əvvəl
İsmayıl müəllimin qaldığı bir otaqlı mənzilə
sığınırlar, sonrakı illərdə 3 dəfə
evdən-evə köçdükdən sonra indiki Sahil metrosunun
yanındakı evlərində ömürlük məskən
salırlar.
37-ci ilin
sərtliyi və repressiyalardan xilas yolu
İsmayıl müəllim danışdıqca, o illərin
xatirələrini çözələdikcə bir gəncin
taleyini sınağa çəkən və Azərbaycan
adlı ölkənin qanlı-qadalı illərdə
bolşevik diktaturasından aldığı zərbələr
bir film kimi gözlərinin önündən keçir. Sovet hakimiyyəti qurulandan
sonra yaradılan ali məktəblərin
sayı kifayət qədər artsa da, onların arasında
milliyyətcə azərbaycanlı tələbələr
azlıq təşkil edirdi. Azərbaycanlı
müəllimlər də çatışmırdı.
Belə vəziyyət təhsildə uzun illər
davam edir və yalnız müharibə bitəndən xeyli
sonra azərbaycanlıların xeyrinə tədricən dəyişir.
İ.İbrahimov texnikumu ana dilində bitirsə
də, rus dilində təhsilini davam etdirməyi qərara
almışdı. Bu da özünü
odun-alovun içinə atmaq kimi bir şey idi. Qəbul
olduğu ali məktəbdə rus bölməsində
oxuyan 25 nəfərin yalnız 3-ü azərbaycanlı idi. Qeyri millətlərdən olan tələbələr
azərbaycanlılardan aralı gəzər, onlara yuxarıdan
aşağı baxar, ünsiyyət qurmaz, yoldaşlıq etməz
və azərbaycanlıları ictimai işlərə cəlb
etməzdilər. Bakıda XIX əsrin
ortalarında neft fəvvarə vurandan sonra bu şəhərə
qeyri-millətlərin güclü axını baş
vermişdi. 1918-1920-ci illərin mart
qırğınlarından sonra əhalinin tərkibi də
milli azlıqların xeyrinə dəyişmişdi. Bakıda on minlərlə erməni, rus, yəhudi və
digər millətlərin nümayəndələri
yaşayırdı. Bunun ağırlığını
ali məktəblərdə oxuyan yerli tələbələr
hiss etməyə bilməzdilər. İsmayıl müəllim
də sıxıntı keçirdiklərini, ictimai işlərə
cəlb olunmadıqlarını, qeyri-millətlərin onlara
yuxarıdan aşağı baxdığını etiraf edir:
“Meydan qeyri-millətlərdən olan tələbələrin
idi. Komsomol komitə katibləri, həmkarlar
ittifaqının sədrləri, “starostalar” - hamısı
onlardan idi. İnstitut üzrə də azərbaycanlı
tələbələrin sayı 25-30 faizdən artıq
olmazdı. Ümumtexniki fakültələrin müəllimlərinin
adlarına fikir verək : Alfimov, Popov,
Kuznetsov, Kuzyatina, Melik-Haykazov, Tersaakov, Qriqoryan, Bulax... Azərbaycanlı müəllimlər barmaqla
sayılırdı. Sovet Hakimiyyətinin qurulmasından
15 ildən artıq vaxt keçmişdi və bu fərq daha ədalətli
ola bilərdi”.
İsmayıl İbrahimovun tələbəliyi 37-ci illərin
repressiyaları ilə üst-üstə düşür. İndi biz
keçmişə qiymət verə bilirik, ağır və
çətin bir zaman olduğunu dərk edirik. “Xalq düşmənləri”ni ÇK-nın zirzəmilərində
işgəncələrlə “yetişdirir”, ləkələyir,
döyüb olmayan günahları boyunlarına zorla qoyaraq zəmi
kimi “biçirdilər”. Bəxti gətirənləri
sürgün edir, qalanlarını da güllələyirdilər.
“Belə illərdə ümidlə yaşamaq,
nikbin gələcəyə köklənib oxumaq Azərbaycan gəncliyi
üçün çətin deyildimi?” - deyə
İsmayıl İbrahimovdan soruşuram.
- Mən
o illərin dramatizmini tam məsuliyyəti ilə dərk edir,
saysız-hesabsız qurbanların ruhu qarşısında
ehtiramla baş əyirəm. Eyni zamanda etiraf edirəm
ki, əvvəl ideallaşdırıb sonra
tapdaladığımız sovet bütlərinə ehtiram da
yaşadığımız ömrün bir parçası
olub. Bundan imtina etmək mümkün deyil.
Biz gənc idik, biliklərə, yeni həyata can
atırdıq və böyük əksəriyyətimiz bu
inamla yaşayırdıq. Zaman nə qədər
sərt və amansız olsa da, xalqımıza bağlı
olmuşuq, onun gələcəyi naminə
çalışmışıq və bununla da
öyünmüşük.
Siz məni anlamaq üçün dediklərimi 37-ci illərin
faciəvi təzadları kimi qəbul etməlisiniz. Savadsızlığa,
qolçomaqlara qarşı mübarizə, Dneproqes, Maqnitsk
kimi nəhəng tikintilər, gül-çiçəklə
qarşılanan papaninçilər və sürgün edilən,
həbs olunan, güllələnən xalq düşmənləri...
Bu təzadların arasında yaşamaq, amalla əməl
arasındakı uçurumların mənəvi
sarsıntılarından keçmək üçün bizə
də böyük iradə və güc lazım idi. Özümüzə, xalqımıza və dövlətə
xəyanət etməmək üçün. Xof, vahimə, insanların içinə çəkilməsi
- bunlar reallıq idi. Lakin bu xofu kiridən total və
güclü bir təbliğat maşını var idi. Bolşeviklərə loyal olan elm xadimlərinə fəxri
adların, titulların mükafatların verilməsi,
planların yerinə yetirilməsini bəyan edən təmtəraqlı
hesabatlar və tədricən ərzaq təminatının yaxşılaşması,
təqaüdlərin artması az-çox dolanmağa və
ümidlə yaşamağa yer qoyurdu. Dalbadal
keçirilən qurultaylar, Stalin konstitusiyasının qəbul
edilməsi, sosializm və staxanovçuların
yarışları zəmanənin sərtliyini məharətlə
əlvan rənglərlə pərdələyə bilirdi.
Lakin hər addımda Stalinin şəxsi hökmü,
yumruğunun qəzəbi, iradəsinin qətiyyəti
duyulurdu. Kütlələrin şüurunda iki əsas
anlayış - xarici və daxili düşmən obrazı
kök salmışdı. Biz gəncləri
də sinfi düşmənə qarşı amansız və
barışmaz ruhda tərbiyə edirdilər.
Bütün ittifaqda olduğu kimi, Azərbaycanda da aparılan
həbslər, keçirilən səs-küylü məhkəmə
prosesləri, “xalq düşmənləri”nin
ifşası, partiyadan qovulması haqqında mətbuat bir o qədər
geniş və hərtərəfli olmasa da, müəyyən
qəlibdə məlumatlar təqdim edirdi. Lakin
elə proseslər də olurdu ki, onlar haqqında, ümumiyyətlə,
heç nə deyilmirdi. Mən o illəri
qiymətləndirmək üçün ulu öndər Heydər
Əliyevdən sitat gətirərdim ki, “bu bizim tariximizin
qaranlıq səhifələridir”.
Böyük
Vətən müharibəsi başlayanda İ.İbrahimov ali məktəbi qurtarır, könüllü
olaraq cəbhəyə yola düşməyə qərar
verir. Lakin ali təhsilli mütəxəssis
kimi Leninqrada, hava müdafiəsi, xəbərdarlığı
və rabitə avtomatikası kurslarına göndərilir. Kerçdə rabitə üzrə tağım
komandiri kimi döyüşə başlayır və Baltikaya
qədər uzun döyüş yolu keçir. Faşizmlə aparılan amansız müharibə
bir tərəfdən zəmanəni sərtləşdirsə
də, digər tərəfdən ölkədə
insanları yaxınlaşdırdı, zəncir kimi
hamını bir-birinə bağladı.
Repressiyalar nisbətən səngisə də, davam
edirdi. İsmayıl müəllim Sənaye İnstitutunda dərs
deyir, elmlə məşğul olur, siyasi proseslərin fəal
iştirakçısına çevrilmək istəmirdi.
Başa düşürdü ki, bu gün hökm
çıxaranlar sabah müttəhimlər
kürsüsündə əyləşirlər. Ümumiyyətlə, özünü siyasət
adamı saymırdı. Lakin institutun
partiya təşkilatı komitəsinin katibi kimi nomenklatur
işçi sayılırdı, gənc kadr kimi daha yüksək
vəzifəyə irəli çəkilməsi nəzərdən
keçirilirdi. O, Mircəfər Bağırovun təbiətinə
bələd idi və hələ 37-ci ildə xoşuna gəlməyən
adamlardan necə qisas aldığını yaxşı
bilirdi.
İkinci Dünya müharibəsindən sonra da
bolşevik rejimi yenə “xalq düşmənləri”
axtarır, tapmayanda da “kəşf” edirdi. Rejim kabus kimi
insanların başı üzərində qanadlanaraq
“düşmənlər”dən qisas almaqda davam edirdi. İsmayıl müəllim Azərbaycan və rus
dillərində sanballı dərsliklərin
hazırlanmasında yaxından iştirak edirdi. Partiya təşkilatı katibi kimi də hamı ilə
münasibətlərindəki səmimiliyi qorumağa
çalışırdı.
Stalinin ölümünə, Mircəfər
Bağırovun həbsinə hələ var idi. Xruşşovun
“siyasi bahar”ı isə heç kimin ağlına belə gəlməzdi.
İnsanlar vəzifəyə irəli çəkilir,
ləkələnir, həbs edilib ittiham olunur, yerlərinə
yeniləri gəlirdi.
Lakin İsmayıl müəllim bütün
yaşıdlarından fərqli olaraq, bacardıqca siyasətdən
uzaq durmağa çalışdı, bolşeviklərin
qatı təbliğatçısına çevrilmədi. Gənc, cavan
olsa da, müharibədən keçmişdi, həyatın hər
üzünü görmüşdü. Həyata
hamıdan fərqli müdrik baxışı vardı: “Atam
sadə çörəkçi olsa da, anam deyərdi ki,
özünü işinin ağası sayarmış, əlinin
qabarına da haram qatmazdı. Mənim üçün də
siyasi karyera qaranlıq idi, bu ölkə, xalq üçün
müəllim kimi, alim kimi daha faydalı ola
biləcəyimə əmin idim”.
Bütün bunlara baxmayaraq, İ.İbrahimovu siyasi
karyeraya cəlb etməyə çalışırlar, ona təkliflər
gəlir. Məsələnin qəlizliyi onda idi ki, o zaman kiməsə
vəzifə təklif olunanda imtina etsəydi, “xalq düşməni”
kimi də qəbul edilə bilərdi. 1952-ci ildə
Bakı Şəhər Partiya Komitəsinin ikinci katibi Smelov
onu yanına çağıraraq, ali təhsil
müəssisələri çoxluq təşkil edən
şəhər rayonunda partiya komitəsinin birinci katibi vəzifəsini
təklif edir. İ.İbrahimov bu vəzifənin
öhdəsindən gələ bilməyəcəyini bildirəndən
bir neçə gün sonra onu Bakı Vilayət Partiya Komitəsinin
katibi Qəzənfər Məmmədov yanına
çağırıb vilayət partiya komitəsində
ağır sənaye şöbəsinin müdiri vəzifəsini
təklif edir. O bu dəfə də sənayedə,
ümumiyyətlə, rəhbər vəzifədə işləmədiyini
bəhanə gətirəndə ona maaşının 2400-dən
5 min manata qaldırılacağını deyirlər. Etiraz edəndə isə məsələnin mahiyyətini
açırlar ki, bu, Mircəfər Bağırovun göstərişidir,
imtina etmək mümkün deyil. Şərt qoyurlar ki,
iki yoldan birini seçməlidir: ya raykomda birinci katib, ya da
vilayət partiya komitəsində şöbə müdiri. Qəzənfər
Məmmədov bir də Bağırovun mövqeyini izah edir: “O
deyir ki, İbrahimov institutda ilişib qalır, gərək
başqa işə keçirək, irəli çəkək.
Bu vəzifədən imtina edə bilməzsiniz,
razılıq verməsəniz, sizinlə yoldaş
Bağırov şəxsən söhbət edəcək və
güman etmirəm ki, bu sizin xeyrinizə olsun”.
Azərbaycanda hamı bilirdi ki, “xozeyin”in xasiyyəti
tünddür, sözündən çıxan adamı
bağışlamayacaq, onun qəzəbinə tuş gələnlərin
başına nələr gəldiyini İsmayıl müəllim
hələ 37-ci ildən bilirdi. Məmmədovdan
xahiş edir ki, söhbətin detallarını “xozeyin”ə
çatdırmasın, sadəcə, təklifi unutsunlar.
Lakin 2-3 gündən sonra “xozeyin”in adından onu şəxsən
Mircəfər Bağırovun qəbuluna
çağırırlar: “Anladım ki, şəhər
partiya komitəsində xahişimi, sadəcə, qulaqardına
vurublar. Bağırov məni 4 saatdan artıq
gözlətdirdi və nəhayət, günortadan sonra saat 3-də
qəbul etdi. Onun qəbul otağı
indiki Nazirlər Kabinetinin binasında, Baş nazirin qəbul
otağında yerləşirdi. Bahalı
bir xalı döşənmişdi, otaq geniş və o
dövrün zövqünə uyğun bəzədilmişdi.
Mən içəri keçəndə orada
Teymur Quliyev (Nazirlər Sovetinin sədri), MK-nın ikinci katibi
Vitali Səmədov, Bakı şəhər Partiya Komitəsinin
ikinci katibi Smelov əyləşmişdilər. Smelov söz alıb məni şəhər rayonuna
partiya komitəsinin birinci katibi vəzifəsinə irəli
sürülməyimi təklif etdi. Bağırov
soruşdu ki, maaşı nə qədərdir?
-1700
manat, - deyə cavab verdilər.
- Bəs
institutda nə qədər alır?
- 2500, -
dedilər. - O etiraz etdi ki, maaşı aşağı
düşməli deyil: “Dövlət Təhlükəsizlik
Komitəsinə partiya təşkilatı katibi göndərin”
deyib, sərəncam verdi.
Bu əmri yerinə yetirməmək mümkün deyildi. Lakin
İsmayıl müəllim artıq birbaşa yox deməsə
də, min bəhanə ilə məsələni uzadır.
Son nəticədə “xozeyin” qeyzlənərək
özü İ.İbrahimovla danışır, onu
partiyanın göstərişini yerinə yetirmədiyinə
görə tənbeh edir. “Mən
Bağırovun təklif etdiyi vəzifəyə getmədiyim
üçün institut partiya təşkilatının katibi
vəzifəsindən azad edildim, - deyə İ.İbrahimov bir
daha o illərə qayıdır.
- Amma o nədənsə, məni partiyadan qovmadı”.
Bir neçə aydan sonra institutun hesabat iclasında
Bağırov şəxsən iştirak edir və təftiş
komissiyasının hesabatı ilə çıxış edən
İ. İbrahimovu tanıyaraq sözünü kəsir,
partiyanın tapşırığını yerinə yetirməyən
müəllimdən soruşur ki, indi necəsən? İsmayıl
müəllimin minnətdarlığını bildirməkdən
savayı yolu qalmır. Elə həmin
iclasdan sonra təhlükəsizlik orqanlarında məsul vəzifədə
işləyən Heydər Əliyev ona yaxınlaşıb
deyir ki, Bağırov sizinlə çox yaxşı
danışdı.
İki sadiq dostun tanışlığı belə
başlayır. Bir qədər keçəndən sonra
isə Mircəfərin başının üstünü qara
buludlar alır. Moskvada hakimiyyət dəyişir,
Beriya həbs olunur, “xozeyin”in də siyasi karyerasına xitam
verilir, həbs edilir. İsmayıl müəllim
onun məhkəmə proseslərində iştirak edir, bir
vaxtlar başqalarını ittiham edən bir adamın
günahlarını necə etiraf etməsinin şahidi olur.
Sədaqətli
dostlar
İsmayıl
İbrahimovun həyatında ən maraqlı məqamlardan biri
də Azərbaycan KP MK-nın birinci katiblərindən Heydər
Əliyevlə və ondan da əvvəl Vəli Axundovla gənclikdən
dostluq etməsi və ulu öndərin komandasında ən
yaxın silahdaşlardan biri kimi uzun müddət sədaqətlə
çalışmasıdır.
İsmayıl
müəllim xatirələrində Vəli Axundov haqqında
belə yazır: “Vəli ilə texnikumda bir yerdə
oxumuşuq. Çətin günlərimiz olub.
Texnikumun müdiri Hüseyn Quliyev bizə yeməkxanada
pulsuz yemək verdirirdi. Təhsilimizi başa vurduqdan sonra
texnikum şurası 4 nəfərə istisnasız ali məktəbə qəbul olmağa zəmanət
verdi. Vəli Axundov gələcək həyat
yoldaşı Saraya görə Tibb İnstitutunu seçdi, mən
isə Sənaye İnstitutuna (indiki Neft Akademiyası) daxil
oldum. 1935-ci ildə hələ ali məktəbə
hazırlaşarkən Vəli Axundovla bizim evdə
qalırdıq. Artıq qardaşım
Qazaxıstana getmişdi. Günlərin
birində qəpik-quruşsuz qaldıq, bir- iki quru
suxarımız da tükənəndə şəhərə
yollandıq ki, bəlkə tanış-tunuşdan kiməsə
rast gəldik. Kommunist - indiki İstiqlaliyyət
küçəsində qardaşımın dostu, həmyerlim
Ələkbər qarşımıza çıxanda sevindik, dərdimizi
danışdıq, o bizə çörək aldı. Ertəsi günü Vəlinin anası gəldi,
kasıb olsa da, əliaçıq qadın idi, nələrisə
tapdı, gətirdi, biş-düş elədi. Yəni belə çətin günlərimiz olub.
Bu çətinliklər də bizim
dostluğumuzu möhkəmlətdi”.
Vəli Axundov Azərbaycan KP MK-nın birinci
katibi seçiləndən sonra da dostluqları davam edir. Ailəvi
bir-birinin evlərinə qonaq gedib gəlirlər. Ulu öndər Heydər Əliyev də
İsmayıl müəllimlə münasibətləri kəsmir.
1960-cı ildə o, Neft
və Kimya İnstitutuna rektor təyin edilir. İ. İbrahimov
o illəri belə xatırlayır: “Çətinliklə
dolanırdıq, borc içində üzürdük.
1960-cı ildə institut rektoru olsam da, zəmanəyə
görə yüksək maaş alsam da, yalnız evliliyimin
17-ci ilində borclardan yaxa qurtardım. Kafedrada
iki dildə mühazirə oxuyur, seminarlar aparırdım.
Güzəranımız bir qədər dəyişdi.
Bir dəfə evə gələndə
gördüm ki, anam nigarandır, doluxsunub, özünə yer
tapa bilmir. Səbəbini soruşanda dedi ki, ay oğul, əvvəl
bazarlıq edəndə yarım kilo ət alırdın, indi
səndə bir belə pul hardandır ki, əti kilo ilə
alırsan? Halal ruzini haramamı dəyişdin?
Anam göz yaşlarını saxlaya bilmədi.
Qucaqladım onu, başa saldım ki, indi institut
rektoruyam, vəzifəm də, maaşım da artıb, ürəyin
istəyən şeyi ala bilərəm, halal çörək
bişirən kişinin oğlu ömründə harama əyilməz”.
O, Neft və
Kimya İnstitutunun rektoru vəzifəsində ciddi islahatlar
aparır, nəinki Sovet İttifaqı, hətta digər neft
istehsal edən ölkələr üçün mütəxəssislər
hazırlayır. Ulu öndər Heydər
Əliyev hakimiyyətə gəldikdən bir müddət
sonra Nazirlər Soveti sədrinin birinci müavini təyin
edilir. Qəribədir ki, o bu illəri bir qədər
sıxıntı içində yaşayır. Onun yaxın dostlarından biri, uzun müddət
istehsalatda çalışan və Neft Akademiyasında
alım kimi fəaliyyət göstərən Rafiq Məmmədov
deyir ki, o, ümumiyyətlə, siyasət yox, elm adamı idi.
Ən vacib keyfiyyətlərindən biri də o olub ki,
ömrünün sonuna qədər təmiz yaşamağa can
atıb və heç kimin qarşısında
gözükölgəli olmayıb. Bu vəzifədə
on ilə yaxın ləyaqətlə işləyir. Lakin son iki ildə dəfələrlə ulu öndərə
müraciət edir, vəzifədən azad edilməsini
xahiş edir. Heydər Əliyev uzun
müddət qərar qəbul etmir, lakin İ.İbrahimov da
inadından dönmür, istənilən işə, hətta
təqaüdə belə göndərilməsinə razı
olacağını bildirir. Yalnız bundan
sonra ulu öndər onu yenidən rəhbərlik etdiyi təhsil
müəssisəsinə -Azərbaycan Neft və Kimya
İnstitutuna rektor vəzifəsinə qaytarır.
İsmayıl müəllimin ulu öndərlə
dostluğu ilə bağlı əfsanələr gəzir. Bu haqda sual
verirəm. O gülümsəyərək cavab verir:
“Bilirsinizmi, fikirləşirəm ki, bu haqda nəsə
danışmağım yersizdir. Zənnimcə,
elə şeylər var ki, onlar haqqında başqaları
danışa, söz deyə bilərlər. Bir dəfə onun əlini sıxıb sonra bunu
dastana çevirənlərdən xoşum gəlmir. Mən onun ağlına, qətiyyətinə həmişə
heyran olmuşam, mübarizliyinə baş əymişəm.
Onun oğlu, indiki Prezidentimiz anadan olanda təbrik
edənlərdən biri də mən olmuşam. Ulu öndərimizin ruhu şad olsun ki, sələfi
də özünə layiqdir. Onun
çıxışlarına baxıram, bəyanatlarını
izləyirəm, sinədən danışması, iti
ağlı ilə fəxr edirəm.
- Uzun
ömür sürmək sizi yormur ki? - Sonuncu sualımı
verirəm. Gülümsəyir, diqqətlə baxır:
“İnsan fəaliyyətdə olanda nə qədər
çox yaşasa da, vaxt tez keçir. İndinin
özündə də işləyirəm, həm respublika
Uşaq Fondunun rəhbəriyəm, həm də elmi işlə
məşğulam. Hər gün qəzet
oxuyuram. Sevdiyim qəzet “Azərbaycan”dır.
Ondan başqa bir müxalifət və bir
müstəqil qəzeti də nəzərdən keçirirəm,
- onların nə düşündüyünü bilmək
üçün. Əlimi hadisələrin
nəbzində saxlayıram.
İsmayıl müəllimlə sağollaşıram. Nəcib, ləyaqətli,
vətənini, torpağını, bayrağını,
düzlüyü və ədaləti sevən bir insanla
tanışlığıma qəlbən sevinirəm.
Bahadur
İMANQULİYEV,
Azərbaycan.-2015.- 29 aprel.- S.9;10.