Nigaran ruhlar
Xudu Məmmədov və Rəşid Behbudov - Qarabağdan nigaran gedən, Qarabağdan ötrü lazım gələndə ölməyi bacaran böyük insanlardan ikisi... Bir də Qarabağdan ötrü həqiqətən ölməyə də, öldürməyə də dəyər. Onlar bunu hamımızdan yaxşı bacardılar...
Dekabrın 14-ü Azərbaycana dünya şöhrəti gətirən Xudu Məmmədovla Rəşid Behbudovun ad günüdür. Oxuduğu nəğmələrlə nəsillərin yaddaşına köçən, unudulmayan, dəyərdən düşməyən Rəşid Behbudov.
Yetim
qalmış dərd
Onun haqqında hətta qısa məlumatları da nəzərdən keçirmək kifayətdir ki, kimliyi, qeyri-adi şəxsiyyəti haqqında tam təsəvvür yaransın: Xudu Surxay oğlu Məmmədov 1927-ci il dekabrın 14-də Qarabağda - Ağdam rayonunun Mərzili kəndində anadan olub. Azərbaycanlı kristalloqraf-alim 1970-ci ildə geologiya-mineralogiya elmləri doktoru, 1973-cü ildə professor elmi adlarına layiq görülüb. Xudu Məmmədov 1976-cı ildə Azərbaycan Elmlər Akademiyasının müxbir üzvü seçilib. 1957-ci ildən Azərbaycan Elmlər Akademiyası Qeyri-üzvi və Fiziki Kimya İnstitutunun Struktur kimya laboratoriyasının müdiri vəzifəsində çalışıb. Əsas elmi işləri kristallokimya sahəsində idi. Xudu Məmmədov həm də Azərbaycan xalça sənətindəki naxışlarla bərk cisimlərin kristal qəfəsi arasında eynilik olduğunu sübut edən nadir istedad sahiblərindən biri idi.
Bənzərsiz elmi təfəkkürə malik Xudu Məmmədovun məşğul olduğu elm sahəsi də başqalarına bənzəmirdi. Bir çox kəşfi ilə dünya alimlərini heyran edən Xudu müəllim silikat birləşmələrindən bir çoxunun quruluşunu müəyyənləşdirərək həmin birləşmələrlə karbonatlar, yarımkeçiricilər və s. arasında kristallokimyəvi qohumluq əlaqəsini aşkara çıxarıb. Elmi terminlərlə ifadə etsək, 50-dən çox üzvi liqandlı kompleks birləşmənin molekul və kristal quruluşunu öyrənib, elektronoqrafiya, rentgen-spektral analiz və hidrotermal sintez üsullarını tətbiq edib. Xudu müəllimin yüksək ixtisaslı elmi kadrlar hazırlanmasında da müstəsna xidmətləri olub. “Şərəf nişanı” ordeni və medallarla təltif edilib...
Xudu müəllimin elmi fəaliyyəti ilə yanaşı dillər əzbəri olan bayatıları, rübailəri, zərb-məsələ dönən fikirləri də məşhurdur. Onun vaxtilə söylədiyi bu sözlər keşməkeşli həyat yolunun, arzularının, ümidlərinin ifadəsi idi:
Çiy yumurta soyulmaz,
Göydə ulduz sayılmaz,
Bütün xalqlar oyandı,
Mənim xalqım ayılmaz.
Onun bitib-tükənməyən arzularından daha çox dostları xəbərdar idi. Türk dünyasının böyük şairi, Xudu müəllimin ən yaxın dostlarından biri Bəxtiyar Vahabzadə onun hamıya bəlli olmayan xüsusiyyətlərindən belə danışardı:
- 1970-ci illərin sonlarında bir gün Nurəddin Rzayevlə Xudu Məmmədovun evində qonaq idik. Söhbətimizin mövzusu əsasən Azərbaycanın gələcəyi və Türkiyə ilə münasibətləri ətrafında idi. Nədənsə söhbət hərəmizin ən müqəddəs arzusu barədə oldu. Mən ən müqəddəs arzumun Azərbaycanın Cənublu-Şimallı birliyində olduğunu dedim. Nurəddin dedi ki, ən böyük və müqəddəs arzum Azərbaycanın gələcəyinin parlaq olmasını görməkdir. Xudu isə dedi: “Ən böyük arzum budur ki, bir gün qapımız döyülsün, gedib açım, görüm ki, əlində süngülü tüfəng olan türk əsgəridir. Soruşsun ki, kommunist Xudu Məmmədov burada yaşayır? Deyim ki, bəli, mənəm... Desin ki, biz Türkiyədən gəlmişik Azərbaycandakı sonuncu kommunist olan Xudu Məmmədovu güllələməyə...”
Xudu müəllim hələ ötən əsrin ortalarında o günü görürdü. Bilirdi ki, bir gün sərhədlər açılacaq, sovet quruluşu dağılacaq. 1918-ci ildə olduğu kimi, yenə bir gün türk əsgəri Bakıya silahla gələ biləcək - Azərbaycanı düşmənlərdən qorumaq üçün, ona arxa durmaq üçün... “Uşaqlara vətəni sevməyi öyrətmək lazım deyil. Siz onlara vətəni tanıdın, özləri sevəcəklər”, - deyərdi Xudu müəllim.
Bu qala, bizim qala,
Qaldıqca bizim qala.
Qurmadım, özüm qalam,
Qurdum ki, izim qala.
Bu, Xudu müəllimin dilindən çıxan bir
bayatıdır. O vaxtlar Ağdam Rayon Partiya Komitəsinin birinci katibi
işləyən Sadıq Murtuzayev Xudu müəllimin “tikdiyi
qalalar”la bağlı iki hadisəni xatırlayır. Bunun biri
Ağdamın məşhur “Çay evi”, o biri isə Kəlbəcərdə
İstisu yaylağında tikdiyi binadır...
“Xudu Məmmədov haqqında çox deyilib, yox
yazılıb və yazılacaq. Bunlar daha çox
böyük alim, istedadlı tədqiqatçı,
ixtiraçı olması ilə əlaqədar olub. Mən isə onun böyük vətəndaş, son
dərəcə nəcib, sadə, təvazökar, xeyirxah bir
insan olmasını önə çəkib onun böyük
ziyalı şəxsiyyətini bu keyfiyyətləri ilə
tamamlamaq istədim.
Qarabağ münaqişəsi alovlanarkən Ağdama
Dağlıq Qarabağın kəndlərindən
axın-axın qaçqınlar gəlirdi və onları
qarşılayıb yerləşdirərkən daim yanımda
idi. Yanıb-yaxılırdı, respublika rəhbərliyinin
acizliyinə, biganəliyinə dözə bilmirdi. Onu bu dərdlər apardı. Böyük
Üzeyir bəy Hacıbəylinin ev-muzeyində ürəyinin
partlaması da bu dərdin məhz orada tüğyan etməsinin
faciəli nəticəsi, Üzeyir bəyin ruhu
qarşısında onun dözüm gətirə bilməməsinə
dəlalət edirdi”.
O
günü böyük dərdlə, yanğı ilə Xalq
artisti Fərhad Bədəlbəyli belə xatırlayır:
“Xudu müəllim mənim qucağımda can verdi”. 15 oktyabr
1988-ci ildə Qarabağda hadisələrin gündən-günə
tüğyan etdiyi bir vaxtda...
Xudu
müəllim yaradıcılığı, şəxsiyyəti
ilə Füzuli, Xətai, Mirzə Fətəli, Mirzə Cəlil,
Sabir, Üzeyir bəy kimi Azərbaycanın mənəvi
gücü və o gücü daim çiyinlərində
saxlayan dayaqlardan biri idi. Belə yanaşsaq, bəlkə
itkilərimizi daha dəqiq qiymətləndirə bilərik.
Get-gedə daha sürətlə azalan bu ziyalıları pul
aldada, var-dövlət azdıra bilmədi! Dünyaca məşhur
Eynşteynin dediyi kimi: “Siz İsa peyğəmbəri, Musa
peyğəmbəri pul kisəsi ilə təsəvvür edə
bilirsinizmi? Mən təsəvvür edə
bilmirəm”. Siz təsəvvür etməyə
çalışın... Onlara millətin dərdi,
əziyyəti, iztirabları lazımdır ki, apara bilsinlər.
Apara bildikcə apardılar, apara bilməyəndə isə...
Bəlkə ona görə Xudu Məmmədov deyirdi: “Dərdlərim
yetim qalsa, məndən sonra kim çəkər?”
Doğrudan da, indi bu dərdi çəkən, əziyyətə
sahib duran çoxdurmu?
Xudu Məmmədov rəhmətə getdikdən sonra onun
haqqında dostu, həkim Nurəddin Rzayev bir kitab yazıb. Bu kitab Xudu Məmmədovu
yaxşı tanımayanlara bir daha tanıtdı. Kitabda Xudu müəllimin çalışmaları,
türk tarixinə baxışları və düşüncələri
öz əksini tapıb. Kilimlərdə,
xalçalardakı naxışlarla bağlı fikirləri,
yaradıcılığının bəzi tərəfləri
burada geniş əks olunub. Xudu müəllimi
bir insan kimi tanımaq üçün orada təsvir olunan bir
hadisəni yada salmaq yerinə düşərdi. Nurəddin
Rzayev dostu Xudu Məmmədov haqqında yazırdı: “Xudu, mən
və Bəxtiyar Vahabzadə çox köhnə dostlar idik. Bir yerdə oturub bol-bol söhbətlər edərdik.
Ailəmizlə bir yerdə 1978-ci ildə
Xızıya dincəlməyə getmişdik. Orada bizi tanıyan kəndlilər
görüşümüzə gəlirdilər. Xüsusilə Bəxtiyarın şeirlərindən
xoşlananlar daha çox gəlirdi. Çox
yaraşıqlı 12-13 yaşında bir oğlan
uşağı bizə yaxınlaşdı. Xudu bu uşağı yanına
çağırıb danışdırdı. Uşağın ata-anası yox idi. Bir qəzada ölüblərmiş. Xudu bunu duyduqdan sonra uşağa daha çox məhəbbət
göstərdi. Uşaqdan soruşdu ki, sənə
Bakıdan bir şey göndərməmi istərsənmi?
Uşaq da Xuduya “istərəm” dedi. Xudu ona “Nə göndərim
sənə?” soruşduqda uşaq Xuduya “Mənə məktub
göndər, mənə kimsə məktub göndərmir”, -
dedi. Xudu göz yaşlarını saxlaya bilməyib
ağlamağa başladı. Bakıya döndükdən
sonra o uşağa məktub yazır, hədiyyələr də
göndərirdi!
Sonda Yavuz Bülənd Bakilərin “çiçəyin
qoxusu kimi, ruhun ipəyi kimi soylu bir insan” olaraq qiymətləndirdiyi
Xudu müəllimə məktub yazaraq ona öz sözlərini
göndərirəm. Bu, Xudu müəllimin vaxtilə Xızıda
görüb Bakıdan məktublar göndərdiyi o kimsəsiz
uşağın illər sonra ona məktubu da adlana bilər:
“İnsana insan ehtiyacı yaradan müqəddəs
günahlar, sizə eşq olsun!
İnsanlar arasında olmayınca ölü və
diriliyini necə bilərsən?
Sənə uzun ayrılığın
sınağından çıxmış bir məhəbbət
gətirmişəm.
Amma
Qarabağı yox...”
“Qalalıyam ey, qalalı...”
Deyilənə görə, əfsanəvi müğənni
Rəşid Behbudovun atası Məcid Behbudov (1873-1945)
Şuşanın varlı tacirlərindən birinin oğlu
idi. Gözəl
səsli gənc zamanı yetişəndə görmədən,
tanımadan evlənmək istəmədiyindən maraqlı
bir yola əl atır: arşınmalçı paltarı geyib
ev-ev gəzir. Həyətlərin birində
çar ordusunun polkovniki Abbasqulu bəy Vəkilovun
qızı Firuzə ilə rastlaşır və ona bənd
olur. Qız da
arşınmalçını sevir. Abbasqulu
bəy öz təhsilli qızını (Firuzə xanım
Tiflisdəki Müqəddəs Nina Gimnaziyasını
bitirmişdi) sadə arşınmalçıya ərə verərdimi?
Gənclər qoşulub qaçmalı olurlar.
Bu nikahdan Azərbaycanın məşhur
övladları - Ənvər Behbudov, Nəcibə Behbudova və
Rəşid Behbudov dünyaya gəlirlər. O dövrdə
Şuşada çox yayılmış bu əhvalatı
Üzeyir bəy 1913-cü ildə Sankt-Peterburqda konservatoriyada
oxuyarkən qələmə almağa başlayır. 1945-ci
ildə isə eyniadlı operetta əsasında Rza Təhmasib
“Arşın mal alan” filminin çəkilişlərinə
başlayır və bu filmdə nə qədər qəribə
də olsa, Əsgər rolunu Məcid bəyin oğlu Rəşid
Behbudov canlandırır... R.Behbudov sonralar deyərdi: “Mən
dünyanın hər hansı ölkəsində konsert
proqramı ilə çıxış edəndə
tamaşaçılar məni hər şeydən əvvəl
“Arşın mal alan” filminin qəhrəmanı tacir Əsgər
kimi alqışlayırdılar. “Arşın mal alan” Azərbaycan kinosunun dünyada
bayrağına çevrildi. Bizim “Arşın mal alan” dünya ölkələrinin
ekranlarını gəzdi. Çox vaxt öz
konsertlərimlə filmin arxasınca getməli olurdum və
Əsgər mənim ən gözəl “vizit vərəqəm”
idi”.
1946-cı ildə bu filmə Dövlət mükafatı
verilir.
“Arşın mal alan” R.Behbudova dünya
şöhrəti gətirir, ona yeni yaradıcılıq
yolları açır. Filmin ssenari müəllifi
Sabit Rəhman “Azərbaycan kinematoqrafiyasının təntənəsi”
məqaləsində aktyorun oyununu belə qiymətləndirirdi:
“Əsgər rolu Rəşid Behbudovun ilk roludur. Rəşid
öz gözəl, lirik səsi ilə estrada
səhnəsində SSRİ-nin bir çox şəhərlərində
sevilmiş, alqışlanmışdı. Əsgər onun ilk
rolu olmasına baxmayaraq, Behbudovun bir kino aktyoru kimi böyük
ümidlər verdiyini göstərir...”
“Arşın
mal alan” filminə gələn yol isə
çox uzaqdan başlayırdı. 1915-ci il
dekabrın 14-də Tiflisdə doğulan Rəşid Behbudov
uşaq yaşlarından məktəb xorunda oxuyub, ailəyə
kömək etmək üçün 12 yaşından işləməyə
başlayıb: “Boyca balaca, amma çox cəld idim. Məni nəhəng buxar qazanlarının içərisinə
salır, əlimə şlanq verib qazanların ərpini təmizləməyi
tapşırırdılar. Orada hərarət
çox yüksək olurdu. İstidən
az qala boğulurdum”. Evin hər işinə yarayan,
dülgərlik, çilingərlik işindən yaxşı
baş çıxaran bu çalışqan oğlanın əla
xörək bişirmək qabiliyyəti də varmış:
“Ailədə uşaqların ən kiçiyi idim, anamın
işə getməsi hamıdan çox məni narahat edər,
yamac aşağı anamın dalınca qaçar, ağlayar,
sonra saatlarla pəncərə qabağında oturub onun gəlişini
gözləyərdim. O, xörək bişirəndə deyərdi:
“Oğlum, sən bu işi görməsən də olar, ancaq
öyrənsən yaxşıdır. Nə
bilirsən, evlənəcəyin qız hər şeyi biləcək,
ya yox?”
1933-cü ildə Dəmir Yolu Texnikumuna daxil olur. Təhsil
dövründə tələbə özfəaliyyət orkestrində
çalışır. Hərbi xidməti
zamanı ordu ansamblında solistlik edir. Həmin
illərdə Tiflisdə “Teo-caz” adlı kiçik ansambl
yaradır. Cəbhədə konsertlər
verir. Bakıda qastrol səfərində
olanda burada qalmaq qərarına gəlir. R.Behbudovun Azərbaycan
milli kinematoqrafiyasının inkişafında xidmətləri
təkcə “Arşın mal alan”
kinokomediyası ilə bitmir. O, həmçinin “Bəxtiyar”
filmində, “1001-ci qastrol”, “Doğma xalqımıza”, “Toyda
görüş”, “Abşeron ritmləri” film-konsertlərində
və bir çox sənədli filmlərdə, kinojurnallarda
çəkilir. 1951-ci ildə Rəşid
Behbudov Çinə qastrol səfərinə gedir. Bu ölkədə “Arşın mal alan” filmi
“Örtüksüz məhəbbət” adı ilə
nümayiş etdirilərək çox məşhurlaşmışdı.
“Bəxtiyar” filmi isə bu
populyarlığın yeni dalğası idi.
1945-ci ildən başlayaraq Rəşid
yaradıcılığının yeni dövrü, yeni
erası başlanır. Görkəmli bəstəkar Tofiq Quliyevlə
Rəşid Behbudovun misli görünməmiş tandemi Azərbaycan
musiqisinin yeni, daha parlaq səhifələrini yaradır. Bu dövrdə onların
yaradıcılığında xalq mahnıları əsas yer
tutur. Rəşid bir çox xalq
mahnılarını tamamilə yeni səpkidə, o zaman dəbdə
olan caz üslubunda ifa edir. “Qalalı”, “Qalanın dibində”,
“Ağacda leylək”, “Güloğlan” və “Yar bizə qonaq gələcək”
mahnıları həmin birgə yaradıcılıq fəaliyyətinin
bəhrəsi olaraq indi də sevilməkdədir.
1946-1956-cı illərdə Azərbaycan Dövlət
Filarmoniyasının, 1953-1960-cı illərdə fasilələrlə
Azərbaycan Dövlət Opera və Balet Teatrının
solisti, Azərbaycan Dövlət Konsert Ansamblının təşkilatçısı
və rəhbəri olmuş R.Behbudov 1966-cı ildən musiqi
və estrada sənətinin balet, pantomim kimi müxtəlif
janrları üzvi surətdə birləşdirən Azərbaycan
Dövlət Mahnı Teatrını yaradır və uzun illər
ona rəhbərlik edir... Bu, SSRİ-də ilk belə
teatr idi. Müğənni həmin ansamblla
56 ölkədə olmuş, Mərkəzi Amerikadan başqa dünyanın
hər yerini gəzmişdi. Təkcə
Hindistana 6 dəfə qastrol səfərinə getmişdi.
O, nəinki Azərbaycandan, ümumiyyətlə bütün
SSRİ-dən ilk sənətkar idi ki, Hindistana qastrola gedirdi. R.Behbudov İran səfəri zamanı verdiyi konsertlərdən
yığılan vəsaiti Tehranda Gənclər Evinin konsert
salonunun tikintisinə hədiyyə edir. Beləliklə,
1962-ci ildə Tehranda yaradılan dəbdəbəli konsert
kompleksi vaxtilə onun şərəfinə “Rəşidiyyə”
adlandırılıb. O böyük insanı əbəs
yerə Azərbaycanın tam səlahiyyətli mədəniyyət
elçisi hesab etmirdilər. Sosialist Əməyi Qəhrəmanı,
SSRİ Xalq artisti, SSRİ və Azərbaycan Dövlət
mükafatları laureatı, 2 Lenin ordeni, “Qırmızı
Əmək Bayrağı”, “Xalqlar Dostluğu” ordenləri ilə
təltif olunan bu dahi sənətkar 1989-cu il iyunun 9-da Moskvada xəstəxanada
müəmmalı şəkildə qəflətən vəfat
etdi. İçində bir Şuşa,
Qarabağ dərdi, erməni yarası apardı. Çox keçmədi ki, onun Şuşası,
yenilməz qalası da düşmən əlinə
keçdi. Sanki yağılar da bunu gözləyirmiş:
Rəşid Behbudovun ürəyi dayanandan, “Qalalıyam ey,
qalalı” sədası gəlməyəndən sonra o
qalanı almağa, o şəhəri yandırmağa, o yurdu
talan etməyə nə vardı ki?!.
Bəxtiyar QARACA,
Azərbaycan. - 2015.- 16 dekabr.- S.6.