Məşhur Luvr muzeyində naxçıvanlı sənətkarın
əl işi nümayiş
olunur
Azərbaycan incəsənəti xalqımızın tarixi qədər qədim və zəngindir. Qobustanın qaya təsvirləri, Qafqaz Albaniyasının bədii keramika və metal məmulatı, bədii şüşə və oyma, orta əsrlərdə dünya şöhrəti qazanmış Təbriz miniatür kaşı sənəti nümunələri, rəngarəng xalçalar, tikmələr, şirli saxsı qablar, zərif oyma şəbəkələr və gözəl zərgərlik məmulatları - bütün bunlar bədii irsimizin çox zəngin olduğunun sübutudur.
Bədii
metal sənəti də
bunlardan biridir. Tarixə nəzər salsaq görərik ki, metalişləmə sənətkarlığı
sahəsində Azərbaycanın
Beyləqan, Gəncə,
Naxçıvan və
Təbriz şəhərləri
mühüm mərkəzlərdən
sayılıb. Naxçıvan
isə dünyanın
ilk qədim metal (mis) işləmə ocaqlarından
biridir. Orta əsrlərdə misgərlik, zərgərlik,
ipəkçilik, xalçaçılıq
kimi sənətlər
xüsusilə vüsət
almış, yüksək
sənətkarlıq və
zövq ilə hazırlanmış müxtəlif
məişət əşyaları
və zərgərlik
məmulatları geniş
şöhrət qazanmışdır.
Arxeoloji qazıntılar
zamanı Naxçıvandan
əldə olunan bir
sıra sənət nümunələri bunu bir daha təsdiq
edir. Aparılmış
elmi araşdırmalar
göstərmişdir ki,
bədii metal nümunələri
6 texniki üsulda bəzədilirdi: döymə,
basma, qara savad, şəbəkə,
xətəmkarlıq, minaçılıq.
Naxçıvanın yerləşdiyi
areal imkan verirdi ki, burada yaradılan
sənətkarlıq məhsulları
ticarət əlaqələri
nəticəsində dünya
bazarına çıxarılsın.
Azərbaycan sənətkarlarının əsərlərinin Avropa,
Asiya, Amerika qitəsindəki ölkələrin
muzeylərinə yayılması
da böyük tarixə malikdir. Onların bir çoxu ayrı-ayrı şəxslərdən
alınmış, bəzilərini
müxtəlif vaxtlarda
ölkəmizdə olmuş
əcnəbi səyyah,
tacir, diplomat və alimlər aparmış, bir qismi qarət
olunmuşdur.
Dünyanın bir çox muzeylərində ədəbi,
tarixi əsərlərimizlə
yanaşı, çox
nadir sayılan gümüş,
mis və bürüncdən düzəldilmiş
bədii metal sənəti
nümunələrimiz də
vardır. Bunların içərisində bürüncdən
düzəldilmiş 1190-cı il tarixli
orijinal fiqurlu bir qab xüsusilə
diqqəti cəlb edir. Bu sənət
əsəri hazırda
Luvr muzeyinin birinci mərtəbəsində
Şərq incəsənətinə
aid salonun tən ortasında, şüşə
kolpak keçirilmiş
hündür bir kətil üstündə
nümayiş etdirilir.
Gümüşlə işlənən naxışlara malik, uzun dimdikli quşa
bənzər bu bürünc qabın orijinallığı tək
onun formasında deyil, həm də bəzəklərindədir.
22 sm olan
qabın üzərindəki
bəzəklər üç
müxtəlif ölçülü
qurşaqlardan və onların aralarındakı
boşluqlarda yerləşdirilmiş
medalyonlardan ibarətdir.
Döymə və cızma texniki üsulu ilə həkk olunmuş bu bəzəklər stilizə edilmiş nəbati ornament ünsürlərindən
və yazı nümunələrindən quraşdırılmışdır.
Bu yazıların birində onu yaradan ustanın - Osman Salman oğlu
Naxçıvani adı
verilmişdir.
Luvr muzeyində
olduğumuzda oranın
necə böyük tarixi özündə mühafizə etdiyinin şahidi olduq. Həmyerlimizin əsərinin orada qorunması təsadüfi
deyil, bu, sənət əsərinin
üslubunun orijinallığını
və naxışların
füsunkarlığına dəlalət edir.
Dünya
şöhrətli Luvr
muzeyində əsəri
qorunan, dünyanın
tamaşa etdiyi, təəssüf
ki, haqqında az məlumata sahib olduğumuz Osman Salman oğlu
Naxçıvani kimdir?
Bu haqda mənbələrdən
oxuyuruq: rəssam, nəqqaş (XII əsr) Osman ibn Salman
Naxçıvani bədii
metal ustası olmuşdur.
O, incə naxışlı zərif
qablar hazırlamaqla məşğul olmuş,
bu sahədə tanınmışdır. Ona məxsus
olan Naxçıvan bürünc dolçası
Beyləqandan tapılıb.
Qaynaqlarda XII əsrdə
və XIII əsrin əvvəllərində Beyləqanın
Yaxın Şərqin
məşhur sənətkarlıq,
ticarət və mədəniyyət mərkəzinə
çevrilməsi ilə
bağlı xeyli məlumatlar var. Naxçıvan
dolçasının orada
tapılmasının səbəbini
bu tarixi fakt bir daha
sübüt edir.
Nərgiz
İSMAYILOVA,
Naxçıvan
Azərbaycan. - 2015.- 30 dekabr.- S.7.