Qarabağ: tarix
olduğu kimi
1. Qarabağ dünyanın ən qədim
insan məskənlərindəndir
Dağlıq Qarabağ əzəli Azərbaycan
torpağıdır. Tarixi və hüquqi nöqteyi-nəzərdən
Qarabağ həmişə Azərbaycan torpağı
olmuşdur. Azərbaycan xalqı
Dağlıq Qarabağda və işğal edilmiş digər
torpaqlarda əsrlər boyu yaşamış, yaratmışdır.
Bütün tarixi abidələrimiz, toponimlərimiz, kəndlərin,
şəhərlərin adları Azərbaycan mənşəlidir...
Dağlıq Qarabağa ermənilər XIX əsrin
birinci yarısında Şərqi Anadoludan və İrandan
köçürülmüşdür. Onlar orada məskən
salmışdır və ondan sonra dinc Azərbaycan əhalisinə
qarşı öz təxribatlarını
başlamışlar.
İlham
ƏLİYEV
Azərbaycanın
əsrlərdir ki, ən ağrılı problemi olaraq qalan
Qarabağ münaqişəsinin son mərhələsinin
başlanmasından artıq 27 il
ötür. Geridə qalan müddət ərzində
müharibənin qanlı mahiyyəti səngisə də,
savaşın və təcavüzün “bəxş” etdiyi faciələr,
itkilər, qurbanlar azalmadı. Çünki
cəbhə bölgəsində əldə olunan atəşkəsə
baxmayaraq, müharibə davam edir və onun fəsadlarının
sayı da durmadan çoxalır.
Müharibə
məmləkətdə hər an duyulur,
Qarabağ itkisi ölkədə addımbaşı
özünü yada salır. Qaçqınlıq və məcburi
köçkünlük həyatının çətinliklərində,
vətəndə vətənsizlik taleyinə məhkum olan
yüz minlərlə insanın iztirablarında, Qarabağdan kənarda
doğulan qarabağlı körpələrin görmədikləri
vətənə doğru uzanan baxışlarında,
inamlarında, əsgərimizin qələbə və intiqam
yanğısında davam edir Qarabağ savaşı...
Qarabağda
400 min il öncə yaşayış olub
Qarabağ ən qədim zamanlardan indi Azərbaycan
türkü adlanan millətin əcdadlarının əzəli
topağı olub və bu ərazidə yaradılmış
bütün dövlətlər, xanlıqlar, inzibati vahidlər
də məhz bizlərə məxsus idi. Qarabağın
Azərbaycana aidliyini sübut etmək üçün fakt
axtarmağa ehtiyac yoxdur, çünki əslində, bunu təkzib
edən ən adi bir arqument belə mövcud deyil.
Qarabağ ifadə forması olaraq həm də
coğrafi ərazi mənasında qəbul edilir. Tarixən
Qarabağ Azərbaycanın müxtəlif ərazilərini əhatə
edib. Məsələn, vaxtilə Qarabağ
xanlığının vəziri olmuş Mirzə Camal
Cavanşir “Qarabağ tarixi” əsərində yazırdı:
“Qədim tarix kitablarının yazdığına görə,
Qarabağ vilayətinin sərhədləri belədir: cənub
tərəfdən Xudafərin körpüsündən
Sınıq körpüyə qədər - Araz
çayıdır. İndi (Sınıq
körpü) Qazax, Şəmşəddil və Dəmirçi-Həsənli
camaatı arasındadır və Rusiya dövləti məmurları
onu rus istilahı ilə Krasnı most, yəni Qızıl
körpü adlandırırlar. Şərq
tərəfdən Kür çayıdır ki, Cavad kəndində
Araz çayına qovuşaraq Xəzər dənizinə
tökülür. Şimal tərəfdən
Qarabağın Yelizavetpolla sərhədi Kür
çayına qədər - Goran çayıdır və
Kür çayı çox yerdən (keçib) Araz
çayına çatır. Qərb tərəfdən
Küşbək, Salvartı və Ərikli adlanan uca
Qarabağ dağlarıdır”.
Tarixi mənbələr Qarabağı təkcə Azərbaycanın
deyil, ümumiyyətlə, dünyanın da ən qədim
tarixə malik diyarlarından biri kimi səciyyələndirir. Daha dəqiq
desək, Qarabağ bölgəsi Aralıq dənizi sahilləri,
Şimali Afrika və Çindən sonra dünyanın ən
qədim insan məskənidir. Sadəcə, bir faktı
göstərək: bu ərazidəki Azıx mağarasında
ən qədim insanların yaşayış məskəni
aşkar edilmişdir. Azıx
mağarasının alt təbəqələrindən
aşkar olunmuş əmək alətlərinin Quruçay mədəniyyətinə
aid olduğu öz təsdiqini tapmışdır. Quruçay mədəniyyətinin yaşı isə
1 milyon 200 min ildən də qədimlərə aiddir. 1968-ci ildə isə Azıx mağarasında
Azıx adamının - azıxantropun çənə
sümüyü tapılmışdı. Burada Azıx
adamının 400 min il əvvəl
yaşadığı güman olunur. Bu nadir
tapıntıya görə Azərbaycan ərazisi “Avropanın
ən qədim sakinləri” xəritəsinə daxil
edilmişdir.
Qarabağın Quruçay vadisində öz əhəmiyyətinə
görə Azıxdan sonra ikinci böyük kəşf
Quruçayın sol sahilində, Azıx mağarasının
yaxınlıqlarında yerləşən Tağlar
mağarasının aşkar edilməsi oldu. Azıx və
Tağlar mağaraları arasında məsafə 3 kilometrdir.
Qazıntılar nəticəsində Tağlar
mağarasının aşağı təbəqələrində
onurğalılar faunasının qalıqları, habelə
çoxlu sayda daş əmək alətləri aşkar
edilmişdir. Onların arasında
hazırlanması ustalıq tələb edən
çoxsaylı daş məmulatları da var.
Füzuli rayonunda Qarabağın unikal arxeoloji abidəsində
- Qaraköpəktəpədəki tapıntılar isə
söyləməyə imkan verir ki, burada qədim insanın həyatı
mezolit (təqribən e.ə. X-VIII minilliklər)
dövründən etibarən başlayırdı. Sonrakı
dönəmlərdə Qaraköpəktəpə nəinki
Qarabağ və Azərbaycan, bütünlükdə Qafqaz ərazisində
canlı yaşayış məskənlərindən biri idi.
Antik çağlarda Qaraköpəktəpə
Qafqaz Albaniyasının mədəni və sosial-iqtisadi həyatı
ilə bilavasitə bağlı idi. Nəfis
saxsı məmulatları, xüsusən də boyalı
keramika əşyaları qədim Qarabağ sənətkarlarının
yüksək ustalığının nəticəsidir və
bu bölgədə sənətkarlığın və ilkin
incəsənət formalarının yetərincə yüksək
inkişaf səviyyəsindən xəbər verir.
“Qarabağ”
- böyük bağ
Qarabağ ifadəsinin mənşəyi isə Azərbaycan
dilindəki “qara” və “bağ” sözlərindən əmələ
gəlmişdir. Azərbaycan tarixində Qarabağ adı
ilk dəfə Elxanilər dövlətinin baş vəziri Fəzlullah
Rəşidəddin “Camiə't-təvarix” adlı əsərində
1284-cü ildə baş verən hadisələrdən bəhs
edərkən “Arran Qarabağı” şəklində istifadə
edilmişdir. Tədqiqatçılar bu dövrdə
Qarabağ adına Azərbaycandan kənarda
da təsadüf edildiyi üçün, xüsusilə
Türkmənistan və Əfqanıstan sərhədində
yerləşən “Baqdis Qarabağı” ilə onu
qarışdırmamaqdan ötrü “Arran Qarabağı”
adlandırıldığını qeyd edirlər. Türk
dillərində qaranın rəngdən başqa “sıx”,
“qalın”, “böyük”, “tünd” və başqa mənaları
da vardır. Bu baxımdan, “Qarabağ” termini “qara bağ”, yəni
“böyük bağ”, “sıx bağ”, “qalın bağ”, “səfalı
bağ” və s. mənaları kəsb edir.
Qeyd edək ki, bu tarixi faktları günümüzə
çatdıran, onların elmi əsaslandırmasını təmin
edən çoxsaylı tədqiqatlar son vaxtlar mütəmadi
olaraq nəşr olunur. Heydər Əliyev Fondunun təşəbbüsü
ilə Qarabağla bağlı tarixi həqiqətləri təhlil
edən, azərbaycanlıların zaman-zaman məruz
qaldığı soyqırımılarını anladan
kitablar xarici dillərə da tərcümə edilərək
geniş ictimaiyyətə çatdırılır.
Milli Məclisin deputatı, professor Yaqub
Mahmudovun müəllifliyi və rəhbərliyi ilə ərsəyə
gələn çoxsaylı tarixi nəşrlər də
tarixçilərimizin əsas faktoloji istinad mənbələrindən
birinə çevrilib. Bu günlərdə Milli Məclisin
deputatı Ceyhun Osmanlının layihə rəhbərliyi və
araşdırmaçılar Bilal Dədəyev, Ceyhun Mahmudlu və
Şamxal Əbilovun müəllifliyi ilə çapdan
çıxan “Qarabağ 99 sualda” kitabı da bu silsilədə
xüsusi əhəmiyyət kəsb edir. Ensiklopedik
səciyyə daşıyan bu tədqiqat əsəri ən qədim
dövrlərdən müasir çağımızadək
Qarabağ ətrafında cərəyan edən prosesləri
aydınlaşdırır, indiyədək qaranlıq qalan
xeyli məqama aydınlıq gətirir.
“Qarabağ 99 sualda” kitabında vurğulanır ki,
Qarabağ ərazisi qədim Azərbaycan dövlətlərinin
hamısının tərkibində olub. Eramızdan əvvəl
IV - eramızın VIII əsrlərində mövcud olan
Albaniya dövləti bütün Qarabağ ərazisini əhatə
edirdi. Albaniya dövründə
hazırkı Qarabağ torpaqları əsasən dörd
inzibati vahid - Arsax-Xaçen, Uti, Sunik və Kaspiana-Paytakaran əyalətləri
arasında bölünmüşdü. Ermənilər
“Arsax” adının mənşəyini sırf özləri ilə
əlaqələndirməyə çalışsalar da, bu cəhdləri
dəf edən yetərincə fakt var. Bu toponim birmənalı
olaraq, sak, skif tayfalarının adı ilə
bağlıdır. Uti adı da məhz
burada məskunlaşan türk tayfalarının adı ilə
əlaqəlidir. Tədqiqatçılar isbat edir ki, Uti
sözü “Qara insanlar” və yaxud “Qara adamların
yaşadığı yer” mənasındadır, Arsax adı
isə qədim Qarabağda yaşayan türk tayfaları ilə
bağlı olaraq, türkçə ər+sak və yaxud art
(dağlıq ərazi, yüksəklik) +sak birləşməsindən
meydana gəlib.
Tarixi Qarabağ vilayətinin də içində yerləşdiyi
Albaniyanın qədim əhalisini albanlar, utilər, kaspilər,
girdimanlar, tsavdeylər, leqlər, qarqarlar, çilblər və
başqaları təşkil etmişdir. Keçən əsrin
sonlarınadək Orta Asiyada qazaxlar, türkmənlər,
qırğızlar və qaraqalpaqlar arasında Alban adlı
türkdilli tayfanın mövcud olması Alban etnik
adını daşıyanların türk mənşəli
olduğunu bir daha təsdiqləyən faktlardandır. Eramızın ilk əsrlərində Qarabağın
əhalisinin əksəriyyətini təşkil edən, hərbi-siyasi
cəhətdən daha mütəşəkkil və daha
qüvvətli olan türk etnosları Azərbaycan
xalqının təşəkkülü prosesində
mühüm rol oynayırdılar.
Qarabağ ərazisində ermənilərin tarixən
yaşaması faktı göründüyü kimi əsassızdır. Belə ki, hind-Avropa mənşəli
ermənilərin əslən qafqazlı deyil, təxminən
eramızdan əvvəl VIII-VII əsrlərdən
başlayaraq Balkandan - Frakya bölgəsindən Yuxarı Dəclə
Fərat hövzəsinə köçdüklərini və
tədricən Van gölü ətrafına yerləşdiklərini
tarixi faktlar sübut edir. Rus tarixçisi
V.L.Veliçkonun qeyd etdiyinə görə, ermənilərin
bir hissəsi Qüdsün dağılmasından sonra yəhudilərlə
qarışmışdı (e.ə. VI əsrdə Babil
dövləti Qüdsü ələ keçirərək
şəhərdəki müqəddəs məbədi
dağıtmış və yəhudiləri köç etməyə
məcbur etmişdir). 1785-ci ildə Venesiyada çap
olunan və eramızdan əvvəl IV əsrin sonlarında
Makedonyalı İsgəndərin imperiyasının (e.ə.
336-323) sərhədlərini əks etdirən xəritədə
də ermənilərin Assuriya və Mesopotamiya ərazilərində,
yəni Kiçik Asiyanın cənubi-şərq
torpaqlarında yaşadıqları göstərilmişdir. Vaxt keçdikcə Şərqi Anadolu və İran
sərhədləri boyunca yayılan ermənilər, bundan
sonraki tarixlərdə ayrı-ayrı dövlətlərin
hakimiyyətini qəbul edərək müxtəlif xalqlarla
qaynayıb-qarışdılar.
Ərəb
işğalı xristian albanların qriqoriyanlaşmasına təkan
verdi
VII əsrin ortalarında Sasani dövlətini süquta
uğradan ərəblərin nəzarəti altına keçən
Azərbaycanın Kür-Araz arasındakı bölgəsi
artıq Arran adlanmağa başladı. Arran, indiki
Qarabağ bölgəsi də daxil olmaqla geniş bir ərazini
əhatə edirdi. VII əsrin sonu - VIII əsrin
əvvəllərində Azərbaycanda və eləcə də
Qarabağda İslam dini sürətlə yayılırdı.
“Qarabağ 99 sualda” kitabında qeyd olunur ki, bəzi
dağlıq və dağətəyi yerlərdə İslam
dininin yayılması baş tutmamışdı. Bu da çöl şəraitində yaşayan ərəblərin
dağlıq bölgəyə uyğunlaşa bilməmələrindən
qaynaqlanırdı. Bu səbəbdən
Qarabağın yuxarı dağlıq hissəsində
yaşayan xristian albanlar, öz məskunlaşdıqları
bölgənin Arsax adını Ağvan ölkəsi şəklində
dəyişmişdilər. Tarixi Qarabağ
ərazisi qədim dövrdə və erkən orta əsrlərdə
Azərbaycanın qədim dövlətlərindən biri olan
Albaniyanın tərkibində Uti və Arsax vilayətlərini
əhatə etmişdi. Ərəblərin
Azərbaycanda hakimiyyəti dövründə Uti Arran, Arsax isə
Ağvan kimi işlədilmişdir.
Ərəb xilafəti dövründə Qarabağ
Albaniya zamanında olduğu kimi nəinki Azərbaycanın, həm
də bütün bölgənin siyasi mərkəzi olaraq
qalmaqda idi. Belə ki, Qarabağın inzibati mərkəzi olan Bərdə
şəhəri ərəb canişinlərinin iqamətgahı
olmaqla yanaşı, həm də çiçəklənən
ticarət mərkəzi rolunu oynayırdı. İnkişaf səviyyəsinə görə ərəb
müəllifləri Bərdəni “bölgənin
Bağdadı” adlandırırdılar.
Ərəb xilafəti dövründə Azərbaycanın
bəzi dağlıq bölgələrində xristian və yəhudilər
öz dinlərində qala bilmişlər. Zaman
keçdikcə, Qarabağın dağlıq bölgələrinin
xristian-alban əhalisi qriqoryanlaşmağa və erməniləşməyə
başladı. Beləliklə, dağlıq bölgədəki
albanlar cizyə adlanan can vergisini verərək xristian dinində
sərbəst həyatlarını yaşamışlar. VIII əsrin əvvəllərində erməni
katolikosu İlyanın Xəlifə əbdül Məlikə
(685-705) Albaniyada Xilafət əleyhinə üsyan
başladığı barədə xəbər verməsi
nizami ərəb ordusunun Albaniyaya göndərilməsi ilə
nəticələndi. Ərəblər Bərdəni
ələ keçirərək üsyanı yatırdıqdan
sonra Albaniyada çar hakimiyyətinə son qoydular. Beləliklə, 705-ci ildə Albaniya dövlətinə
son qoyuldu. Albanların dini inanclarına
görə, Bizansa yaxınlaşması bəhanə edilərək
Alban kilsəsi erməni katolikosluğunun təsiri altına
salındı. Bu tarixdən etibarən din
işlərində Alban kilsəsi erməni əsilli keşişlərə
əmanət edildi. Erməni kilsəsinin təzyiqi
nəticəsində Qarabağın xristian əhalisi mədəni-ideoloji
asimiliyasiyaya və qriqoriyanlaşmağa məruz qaldı.
Qarabağ Azərbaycan dövlətləri tarixində
mühüm rol oynayan bölgələrdən biri idi. Qarabağ IX-X əsrlərdə
Sacilər (879-941) və Salarilər (941-981), X-XI əsrlərdə
Şəddadilər (971-1088) və Böyük Səlcuqlar,
XII-XIII əsrlərdə Eldənizlər (1136-1225), XIII əsrin
ikinci yarısından başlayaraq XIV əsrin ortalarına qədər
Elxanilər (1256-1357), XIV əsrin ikinci yarısında Cəlairilər
(1359-1410), XV əsrdə isə Qaraqoyunlu (1410-1468) və
Ağqoyunlu (1468-1501) Azərbaycan dövlətlərinin tərkibinə
daxil olmuşdur.
Qarabağ Arranın əsas tərkib hissəsi kimi orta əsrlərdə
Azrbaycanda baş vermiş ictimai-iqtisadi və siyasi hadisələrin
mərkəzlərindən birinə çevrilmişdir. Belə ki, Səlcuq
hökmdarı sultan Alp Aslan (1063-1072) gürcülərə
qarşı çıxdığı səfərdən
dönərkən bir müddət Qarabağda qalıb
qışı burada keçirmişdir (1064). Şəmsəddin Eldəniz (1136-1175) Atabəylər
dövlətinin təməlini bu bölgədə - Bərdədə
qoymuşdur. Elxani hökmdarlarından
üçü - Qazan xan (1295-1304), Arpa xan (1335-1336) və
Ənuşirəvan (1344-1355) səltənət taxtına
Qarabağda çıxmış, ikisi isə - Arqun xan
(1284-1291) və Əbu Səid (1316-1335) Qarabağda vəfat
etmişdir. Cəlairi Şeyx Üveys
(1359-1374) və Sultan Əhmədin (1382 - fasilələrlə
1410) hakimiyyəti dövründə Qarabağ Cəlairi əmirləri
tərəfindən idarə olunmuş, Əmir Teymur (1370-1405)
isə Qarabağ ərazisindən özünün qərbdəki
düşmənlərinə qarşı mübarizədə
başlıca istinadgah kimi istifadə etmişdir. Eləcə də Qaraqoyunlu və Ağqoyunlu
dövlətlərinin həlledici döyüşlərindən
bəziləri Qarabağda baş verməklə bərabər,
bəzi önəmli hadisələrin mərkəzində yenə
Qarabağdakı tayfaların böyük rolu olmuşdur.
Qarabağ
Səfəvi-Osmanlı savaşlarının mərkəzində
Səfəvilər
dövründə Qarabağ bölgəsi mərkəzi Gəncə
şəhəri olan Qarabağ bəylərbəyliyi kimi Səfəvi
dövlətinin on üç inzibati vilayətdən birini təşkil
edərək, 235 il, yəni 1736-cı ilədək
mövcud olmuşdur. Qarabağ bəylərbəyliyi
tarixi Arran vilayətini, daha doğrusu, Kür və Araz
çayları arasındaki torpaqları əhatə etmiş
və hətta XVII əsrin sonlarında onun sərhədləri
Tiflisə gədər uzanmışdır. Qarabağ bəylərbəyliyinin bu ərazisi demək
olar ki, Osmanlı hakimiyyəti dövründə (1588-1606 və
1724-1735-ci illər) də dəyişməmişdir. Ərazidə qeydə alınan 1300 toponomik vahidlərin
hamısı Azərbaycana məxsus idi.
Qanuni Sultan Süleyman (1520-1566) dövründə Azərbaycana
dörd hərbi yürüş təşkil olunsa da, Təbrizin
üç dəfə ələ keçirilməsinə
baxmayaraq, Qarabağ bölgəsinə yiyələnmək
Osmanlılara müəssər olmadı. Qarabağ ilk
dəfə III Murad (1574-1595) dövründə, 1590-cı ildə
Osmanlı dövləti ilə Səfəvilər arasında
imzalanan İstanbul sülh müqaviləsinə əsasən
Osmanlı dövlətinin idarəsinə keçdi. 1578-1590-cı illər Səfəvi-Osmanlı
müharibələrindən sonra Osmanlı dövlətinin ələ
keçirdiyi Azərbaycan torpaqlarında yaratdığı
dörd bəylərbəylikdən biri də Gəncə-Qarabağ
əyaləti idi. 1593-cü ildə
Osmanlı dövləti tərəfindən tərtib olunan Gəncə-Qarabağ
əyalətinin icmal dəftərində 36 nahiyədən
ibarət 7 sancaq qeydə alınmışdır.
Qarabağdakı bu sancaq və nahiyələr belə
sıralanırdı: Bərdə, Otuzikili və Hacılı
tayfasının yaşadığı Xaçın,
Axıstabad, Dizaq, Həkəri və Vərəndə
sancaqları. Bundan əlavə, bu icmal dəftərindəki
məlumatlardan XVI əsrin sonlarında Qarabağda yaşayan əhalinin
daha çox Azərbaycan türklərinə məxsus tayfa və
oymaqlardan ibarət olduğu görünür.
XVII əsrin əvvəllərində Azərbaycan
uğrunda Səfəvi-Osmanlı müharibəsi yenidən
başladı və 1606-cı ildə Qarabağ ərazisi azad
edildi. 1612-ci ildə imzalanan İstanbul sülh müqaviləsinə
görə, Qarabağ ərazisi Azərbaycan Səfəvi
dövlətinin tərkibində qaldı. 1724-cü il iyulun 12-də İstanbulda bağlanan
müqaviləyə əsasən, Tiflis, Təbriz, İrəvan,
Gəncə və Qarabağ Osmanlı dövlətinin nəzarətinə
keçdi.
1735-ci ilə qədər Osmanlı dövlətinin tərkibində
qalan Qarabağ inzibati cəhətdən yeni yaradılan Gəncə-Qarabağ
əyalətinin tərkibində olsa da, inzibati cəhətdən
bəzi dəyişikliklərə məruz qaldı. Bununla
bağlı ən mühüm məlumatı 1727-ci ildə
Osmanlı maliyyə məmurları tərəfindən tərtib
olunan və məzmununa, eləcə də verdiyi məlumatlara
görə çox qiymətli olan “Gəncə-Qarabağ əyalətinin
müfəssəl dəftəri”ndən əldə etmək
mümkündür. Osmanlıların yeni
inzibati bölgüsünə əsasən Gəncə-Qarabağ
əyaləti 37 nahiyəni birləşdirən 5 livadan (sancaqdan)
və iki qəzadan (Gəncə və Lori) ibarət idi.
Müfəssəl dəftərdə qeyd olunan
1.178 kənddən yalnız 25-nin adı erməni kəndi kimi
göstərilmişdir. Burada qeyd olunan məlumatlardan
aydın olur ki, Osmanlı-Səfəvi müharibəsi
zamanı Qarabağın türk-müsəlman əhalisinin 40
faizə qədəri ata-baba yurdlarını tərk etməyə
məcbur qalmışdı. Vergidən
azad olduqları üçün vergi siyahısında adı
qeyd olunmayan din xadimləri, ordu mənsubları və
döyüşlərdə ölən əsgərlərin
sayını nəzərə alsaq, XVIII əsrin əvvəllərində
Qarabağda yaşayan ermənilər də daxil olmaqla
qeyri-müsəlmanların sayı 20 faizi keçməmişdir.
Rusiya və Osmanlı dövləti tərəfindən ələ
keçirilmiş Azərbaycan ərazisi XVIII əsrin birinci
yarısında Nadir şah tərəfindən azad
edilmişdir.
Belə ki, 1735-ci ildə Səfəvi-Rusiya və
1736-cı ildə isə Osmanlı dövləti ilə
imzalanmış sülhə görə Səfəvi dövlətinin
ərazi bütövlüyü bərpa olunmuş və
Qarabağ Nadir şahın hakimiyyəti altına
keçmişdir.
1736-cı
ildə Nadir şah Əfşar Səfəvilər dövlətinə
son qoymaqla bərabər, həm də Qarabağ ərazisində
yaşayan əhaliyə qarşı amansız faciələrə,
qırğınlara rəvac verdi. Nadir şah onu qanuni hökmdar kimi tanımaqdan imtina
edən Qarabağ bəylərbəyliyinin türk-müsəlman
sakinlərinə qarşı ağır cəza tədbirləri
həyata keçirdi. Eyni zamanda, Qarabağ
əhalisinin mütləq əksəriyyəti, Cavanşir,
Otuziki və Kəbirli tayfalarını Xorasana sürgün
etdirdi, tayfa başçılarını isə yanında
girov saxladı. Qeyd edək ki, Nadir şahın ədalətsiz
və qəddar olduğu qədər də Azərbaycanın
ümummilli mənafeyinə zərbə vuran bu xəyanətkar
addımı Qarabağda mövcud olan alban məliklərinin
mövqeyini gücləndirdi və onların separatizminə əsaslı
təkan verdi. Nadir
şahın ölümü ilə onun qurduğu dövlət
parçalandı və Azərbaycan ərazisində yeni
dövlətlər - xanlıqlar yarandı.
Qarabağ
xanlığını Oğuz xanın şəcərəsi
qurdu
Qarabağ əyalətinin ərazisində isə iki Azərbaycan
xanlığı - Gəncə və Qarabağ
xanlıqları yarandı. Ərazisi indiki Qarabağ ərazisini
əhatə edən Qarabağ xanlığının XVIII əsrdəki
sərhədləri cənubda Araz çayı üzərindəki
Xudafərin körpüsündən başlayaraq Cavad, Zərdab
və Əlvənd kəndləri, şərqdə Kür
çayı, şimalda Gəncə xanlığı ilə
Qarabağ arasındakı Goran çayı, qərbdə isə
Qarabağ dağları və Naxçıvan
xanlığı ilə əhatə olunmuşdur. Qarabağ xanlığının sahəsi təqribən
18000 km2 olub, şimaldan cənuba 182, şərqdən qərbə
qədər isə 273 km olduğu bildirilir. Qarabağ
xanlığının ərazisi inzibati cəhətdən 21
mahaldan ibarət idi: Çalbayır, Zəngəzur, Mehri,
Qafan, Sisyan, Dəmirçi-Aslanlı, Güpara, Bərgüşad,
Bahabyurd, Kəbirli, Talış (Gülüstan), Cavanşir,
Xaçın, Çiləbörd, Xırdapara, Dizaq, Otuziki,
İyirmidörd, Qaraçorlu, Vərənd və
Acan-türk.
Elində-obasında hələ çox əvvəllərdən
qəhrəmanlığı və ədaləti ilə
hamının rəğbətini qazanmış Pənahəli
bəy Cavanşir yurdundan didərgin düşən
qarabağlıların öz tarixi vətənlərinə
dönüşünün təminatçısı oldu və
1747-ci ildə Qarabağı müstəqil dövlət elan
etdi. Nadir şah tərəfindən sürgün
olunmuş qarabağlıların doğma yurdlarına
qayıtması və onların Pənahəli xanın ətrafında
sıx birləşməsi ilə xanlığın
mövqeyi çox gücləndi. Qeyd edək
ki, Qarabağ xanlığının qurucusu olan Pənahəli
xanın soyu Türküstandan gəlmiş Cavanşir
tayfasının Bəhmənli elinə bağlı
Sarıcalı oymağından idi. Əbül-Qazi
Bahadır xana görə, Qarabağ xanlığının
idarəsi, Oğuz xanın üçüncü oğlu olan
Ulduzun böyük oğlu Afşarın nəvələrindən
Cavanşir qəbiləsinin Sarıcalı sülaləsinə
aid olmuşdur.
Pənahəli
xan 1748-ci ildə qədim türk tayfası olan
bayatıların adı ilə bağlı Bayat
qalasının tikilməsinə qərar verdi,
sonradan bura xanlığın inzibati mərkəzinə
çevrildi. Qarabağın və Pənahəli
xanın güclənməsi qonşu xanlıqların ciddi
narahatlıqlarına səbəb oldu və onlar müxtəlif
zamanlarda Qarabağ üzərinə yürüşə
çıxdılar. Fəqət,
bütün savaşlarda da Pənahəli xana məğlub
oldular. Pənahəli xan dövründə Bayat,
Şahbulaq qalaları tikilmiş, Şuşa
(Pənahabad) qala-şəhərinin əsası qoyulmuşdur
(1751-1756).
Pənahəli xanın ölümündən sonra
1763-1806-cı illərdə İbrahimxəlil xan tərəfindən
idarə olunan Qarabağ xanlığı ən güclü
dövrünü yaşamışdır. Qubalı Fətəli
xanın 3 dəfə və Ağa Məhəmməd şah
Qacarın iki dəfə Qarabağa hücum etməsinə
baxmayaraq, İbrahimxəlil xan hakimiyyətini qoruyub saxlaya
bilmişdi. O, Osmanlı dövləti ilə sıx əlaqələr
yaradan Azərbaycan xanlarından biri olmuşdu. Ümumiyyətlə,
Qarabağ xanlığı 75 illik tarixi boyunca əsasən 3
xan - Pənahəli xan (1747-1763), İbrahimxəlil xan
(1763-1806) və Mehdiqulu xan (1806-1822) tərəfindən idarə
olunmuşdur.
Qarabağ
məlikliklərinin sakinləri erməni yox, xristian mənşəli
albanlar idi
Xanlığın son dövrlərində ermənilərin sayının cüzi artmasına baxmayaraq, onlar Qarabağ əhalisinin təqribən ondabir hissəsini təşkil etmişdir. Onlar əsasən Xəmsə deyilən məlikliklərdə yaşamışlar. Qarabağ xanlığının ərazisində 5 məliklik (Vərəndə, Çiləbört, Xaçın, Dizaq, Gülüstan) mövcud idi. Xaçın istisna olmaqla, digər məlikliklərin sakinləri əslən Qarabağdan deyildilər. Özü də onlar heç erməni də deyildilər, keçmiş alban nəsillərinin nümayəndələri olmuşlar. Bu gəlmə məliklər Qarabağda mahal başçılığını ələ keçirdikdən sonra mərkəzdənqaçma meyillərinə yönəlsələr də, heç bir dövlət birləşməsi yarada bilmədilər, hətta bir-birləri ilə mübarizə apardılar.
Tarixi faktlar isbat edir ki, XIII əsrin ortalarına kimi Qarabağda fəaliyyət göstərən Xaçın knyazlığının hökmdarı olmuş Həsən Cəlal nəslindən olan Cəlalilər XV əsrdə Qaraqoyunlu Cahanşahdan (1438-1467) “məlik” titulu aldı. Sonralar Cəlalilər nəsli beş muxtar alban feodal knyazlığına - məlikliyinə parçalandı. Səfəvilər dövründə Qarabağ bəylərbəyliyinin tərkibində kiçik yerli inzibati-ərazi vahidi kimi xristian məliklikləri fəaliyyət göstərmişdir. Bu məliklikləri idarə edənlər XVII və XVIII əsrlərdə Qarabağa kənardan gələrək burada yaşayan xristian albanlara məlik təyin edilmişlər. Məsələn, Mirzə Adıgözəl bəyə görə Dizaq məliyi Yeqan Loridən, Vərəndə məliyi Şahnəzər Göycədən, Çiləbörd məliyi Allahqulu Mağavizdən, Gülüstan məliyi Usub Şirvandan gəlmədirlər. Bu məlikliklərdən yalnız biri, Xaçın məlikləri qədim Alban hakimləri nəslindən olan Həsən Cəlal övladıdır. Hətta əslən Cənubi Azərbaycan ermənisi olan Mirzə Yusif Qarabaği də öz əsərində məliklərin Qarabağa gəlmə olduğunu qeyd edir.
Nadir şah Əfşar hakimiyyətə gələnə qədər 200 il ərzində Qarabağ məlikləri Ziyadoğlu Qacarların hakimiyyəti altında olmuşdur. 1736-cı ildə Qarabağ məlikləri onların nəzarətindən çıxarılmış və İbrahim xana tapşırılmışdır. Nadir şahın ölümündən (1747) sonra Qarabağ məliklikləri Pənahəli xana tabe olmuşdur. Lakin Pənahəli xanın dövründən başlayaraq məliklər bir tərəfdən xanlıq daxilində mərkəzləşməyə mane olur, digər tərəfdən xaricdən Qarabağ xanlığına qarşı basqınların təşkilinə və həyata keçirilməsinə kömək etməklə Qarabağ xanlığının müstəqilliyini sarsıtmağa çalışırdılar. Buna görə də müdrik və uzaqgörən Pənahəli xan Ağdərə və Ballıqaya döyüşlərində məliklərin separatçılıq hərəkətlərinə son qoyaraq onları tamamilə Qarabağ xanlığına tabe etmişdir.
(ardı var)
İxtiyar
HÜSEYNLİ,
Azərbaycan.-2015.- 5 fevral.- S.8.