Azərbaycanın sosial-iqtisadi
inkişafının
bundan sonra da
davam edəcəyinə şübhə yoxdur
İndiki dünya düzənində siyasi və iqtisadi xaos yaşanmaqdadır. Bu xoşagəlməz prosesdən dövlətlər və xalqlar əziyyət çəkirlər. Hər bir dövlət ayrılıqda çalışır ki, müxtəlif tədbirlər görməklə bu siyasi qarşıdurmanın gətirdiyi iqtisadi təlatümlərdən minimum ziyanla çıxsın. Bəzi dövlətlər əhalinin güzəranında mühüm rol oynayan sosial xərcləri azaldır, digərləri iqtisadiyyata investisiya qoyuluşunu ən aşağı həddə endirirlər. Bir sözlə, ölkələr və xalqlar hazırda dünyada baş verən siyasi qarşıdurmadan çəkdikləri əziyyətdən qurtulmağın yollarını axtarırlar. Lakin hamını narahat edən bu prosesin nə qədər davam edəcəyini heç kəs dəqiq deyə bilmir.
Azərbaycan sivil dünyaya inteqrasiya olunan açıq ölkədir. Deməli, dünyada baş verən hadisələr bu və ya digər dərəcədə ölkəmizə də təsir göstərir. Amma Prezident İlham Əliyevin apardığı düzgün iqtisadi siyasət sayəsində ölkəmiz öz inkişafını uğurla davam etdirir. Son 11 ildə ölkə iqtisadiyyatı bütün parametrlər üzrə inkişaf edib, məhsul istehsalı artıb, əhalinin güzəranı yaxşılaşıb.
Hazırda Rusiya ilə Qərb arasında qarşıdurma pik həddə çatıb. Bəzi siyasətçilər, analitiklər bu prosesin daha böyük qarşıdurmaya və gərginliyə səbəb olacağını söyləyirlər. Hətta bəziləri üçüncü dünya müharibəsinin anonsunu verməkdən belə çəkinmirlər. Bu gərginlik, qeyd etdiyimiz kimi, ölkəmizə də müəyyən mənfi təsir göstərir. Çünki Azərbaycan böyük qarşıdurmanın tərəfi olan Rusiya ilə qonşudur. Yəni baş verən proseslər bizim regionumuzu əhatə edir.
Krımın işğalından sonra Qərbin Rusiyaya tətbiq etdiyi sanksiyalar və siyasi oyunlar neftin qiymətinin kəskin şəkildə aşağı düşməsinə səbəb oldu. Beləliklə, dünya iqtisadiyyatında baş verən zəncirvari reaksiya iqtisadiyyatın və sosial sferanın bütün sahələrinə mənfi təsir göstərməyə başladı. Ən acınacaqlısı isə odur ki, heç kim bu vəziyyətin qarşısını almaq istəmir. Əksinə, birləşmiş Qərb dövlətlərinin Rusiya ilə daha ciddi konfrontasiyaya getmək istədiyi açıq görünür. Bu da dünya iqtisadiyyatında yeni bir durğunluğun başlandığını xəbər verir.
Yaxın keçmişə nəzər saldıqda görürük ki, müstəqilliyini yeni qazanan, öz iqtisadiyyatını bazar prinsipləri üzrə quran dövlətlər hansı çətinliklərdən keçməyə məcburdur. Azərbaycan öz iqtisadi inkişafının yüksək zirvəsinə çatanda - 2008-ci ildə dünyada qlobal maliyyə böhranı baş verdi. Həmin dövrdə Prezident İlham Əliyev tərəfindən uğurla aparılan iqtisadi islahatlar, həyata keçirilən qabaqlayıcı tədbirlər, maliyyə vəsaitindən düzgün istifadə ölkəmizin bu böhrandan ciddi ziyan çəkmədən çıxmasını təmin etdi. Üstəlik, həmin dövrdə ölkədə məhsul istehsalı artdı və bir çox önəmli böyük infrastruktur və sosial layihələr uğurla icra edildi. Bu böhran şəraitində ümumi daxili məhsulun artan templə yüksəlməsi ölkəmizə xarici dövlətlərin və transmilli şirkətlərin marağını artırdı. Sərmayə yatırmaq istəyən iri şirkətlərdə bizə qarşı bir inam yarandı və onlar əmin oldular ki, Azərbaycana qoyulan kapital gəlir gətirəcək.
Sərbəst bazar iqtisadiyyatında müxtəlif
dövrlərdə iqtisadi böhranların baş verməsi
tarixdən məlumdur. Bu, iqtisadiyyatın liberal dəyərlərə
söykənməsindən qaynaqlanan bir prosesdir. Və belə şəraitdə bütün
dünya dövlətləri birləşərək bu
böhranın aradan qaldırılmasında əməkdaşlıq
edirlər. 2014-cü ilin böhranı siyasi qarşıdurma
üzündən baş verdiyi üçün burada əməkdaşlıqdan
söhbət gedə bilməz. ABŞ Prezidenti Barak
Obamanın verdiyi bəyanat bunu bir daha təsdiq edir. O, açıq şəkildə
bildirdi ki, Rusiyaya qarşı tətbiq etdikləri sanksiyalar bu
ölkənin iqtisadiyyatının çökməsinə səbəb
olub. İndi heç kəs proqnozlaşdıra
bilmir ki, bu iki nəhəng qüvvənin arasında olan
qarşıdurma nə qədər davam edəcək və
bundan dünya iqtisadiyyatı nə vaxta kimi ziyan çəkəcək.
Əgər bu gün qarşı-qarşıya
duran tərəflər arasında sülh olsa da, dünya
iqtisadiyyatındakı böhranın aradan qalxmasına illərlə
vaxt lazım olacaq.
İndiki halda bizim üçün vacib olan ölkəmizin
siyasi və iqtisadi durumudur. Çünki iqtisadi cəhətdən
nə qədər inkişaf etsək, siyasi proseslərə təsir
etmək imkanımız da bir o qədər artar. Bu, bizə beynəlxalq aləmdə fəal siyasət
aparmağa imkan verir. Ölkəmizin xarici
siyasətinin başlıca məqsədi Ermənistan tərəfindən
işğal olunan torpaqlarımızın azad edilməsi, buna
paralel olaraq dünyada baş verən siyasi proseslərə təsir
göstərməklə ölkəmizin xeyrinə
faydalanmaqdır. Azərbaycan regionda gedən
bütün siyasi və iqtisadi məsələlərin həllində
söz sahibidir. Bunun nəticəsidir ki, Qərbin
və güclü beynəlxalq qüvvələrin
bütün səylərinə baxmayaraq, ölkəmiz Ermənistanı
regionda həyata keçirilən bütün layihələrdən
kənarlaşdırıb. Bu, bizim
diplomatiyamızın böyük uğurudur. Əgər dövlət başçısı qətiyyət
göstərib bu təzyiqlərin qarşısını
vaxtında almasaydı, bizi Ermənistanla əməkdaşlığa
məcbur edəcəkdilər. Hadisələrin
bu cür inkişafı sonda ölkəmizin əlavə ərazilər
itirməsi ilə nəticələnə bilərdi. Həmin güclər bir daha əmin oldular ki, Azərbaycan
öz milli maraqlarından geri çəkilmək fikrində
deyil və ona göstərilən bütün təzyiqlər
mənasızdır.
Xarici siyasətdə təkcə Dağlıq
Qarabağla kifayətlənsəydik, öz problemini həll edə
bilməyən, gücsüz dövlət imicini
formalaşdırmış olardıq. Prezident İlham
Əliyev geniş vektorlu xarici siyasət apararaq beynəlxalq məsələlərin
həllində ölkəmizin müstəqil mövqeyini ortaya
qoydu. Bununla sübut etdi ki, Azərbaycan
bütün məsələlərdə beynəlxalq
hüquqa söykənən ədalətli qərarların qəbulunun
tərəfdarıdır. O ki qaldı ölkəmizin
Dağlıq Qarabağla bağlı siyasətinə, burada
müdafiədən hücum mövqeyinə keçmişik. Bu, dövlət başçısının
uzaqgörən siyasətinin nəticəsidir. Biz dünyaya sübut etdik ki, haqlıyıq, ədalət
bizim tərəfimizdədir. Bu mövqedən
çıxış edərək düşməndən
işğal edilən torpaqların birmənalı şəkildə,
qeyd-şərtsiz qaytarılmasını tələb etdik.
Bu siyasətimiz indi uğur qazanır. Son dövrdə bir neçə beynəlxalq təşkilat
öz qətnamələrində işğal etdiyi torpaqlardan
çıxmağı Ermənistandan tələb edirlər.
Buna görə də hazırda Ermənistan
özünün işğalçılıq siyasətini
gizlədə bilmir.
İndi Azərbaycan bütün göstəricilərə
görə düşmən ölkədən
güclüdür. Beynəlxalq qüvvələr də məcbur
olub qüdrətli Azərbaycanın mövqeyini müdafiə
edirlər. Çünki dilənçi vəziyyətində
olan, iqtisadiyyatı iflasa uğrayan, beynəlxalq hüquq
normalarını pozan dövlətlə əməkdaşlığın
perspektivlərini görmürlər. Azərbaycan
iqtisadi cəhətdən güclü dövlətdir, onunla əməkdaşlıq
etmək hamı üçün faydalıdır. Bu səbəbdən əvvəllər bizə laqeyd
münasibət bəsləyən, Ermənistanı müdafiə
edən bir sıra dövlətlər və beynəlxalq təşkilatlar
indi ölkəmizlə işbirliyi qurmağa
üstünlük verirlər.
Azərbaycanın xarici siyasəti sülhsevər,
qarşılıqlı və bərabər əməkdaşlıqdır. Ölkəmiz Azərbaycan-Ermənistan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsini də
danışıqlar yolu ilə həll etmək istəyir.
Bizim sülhsevər olmağımızı 20 il
ərzində aparılan danışıqlar da sübut edir. Lakin Ermənistan müxtəlif bəhanələrlə
işğal etdiyi torpaqlardan çıxmaq istəmir. Bəzi hallarda arxalandığı qüvvələrə
güvənərək güc tətbiq edəcəyi ilə
bizi hədələməyə də çalışır.
Onları qorxudan yaranan təşvişdir.
Ermənilər başa düşürlər
ki, indiki halda Azərbaycan siyasi, iqtisadi və hərbi cəhətdən
Ermənistandan qat-qat güclüdür. Bu
gün ordumuz müasir silahlarla silahlanmaya görə dünyada
7-ci, güclü ordular sırasında isə 50-ci yerdədir.
Bu o deməkdir ki, torpaqlarımız sülh yolu
ilə azad edilməsə, hərb yolu ilə qısa bir
müddətdə azad olunacaq. Müharibə
olarsa, qələbə qazanacağımıza Ermənistanda
da şübhə etmirlər. Onların
çaşqınlıq içində verdiyi bəyanatlar bunu
təsdiqləyir.
Ardıcıl və müstəqil xarici siyasət
ölkəmizə beynəlxalq aləmdə siyasi nüfuz
qazandırıb. Çünki ölkəmiz heç bir
dövlətin təsiri altında beynəlxalq məsələlərdə
qərar qəbul etmir. Bütün hallarda
beynəlxalq hüquq prinsiplərini rəhbər tutaraq ədalətli
mövqe nümayiş etdirir. Bəzi
dövlət və beynəlxalq güclər
apardığımız siyasətdən narazı qalsa da, əksər
ölkələr tərəfindən rəğbətlə
qarşılanır. Bunun nəticəsidir
ki, 2011-ci ildə Azərbaycan Birləşmiş Millətlər
Təşkilatının Təhlükəsizlik
Şurasına qeyri-daimi üzv seçiləndə
dünyanın 155 dövləti ölkəmizin namizədliyini
dəstəklədi. Bu fakt sübut edir ki,
Azərbaycan beynəlxalq aləmdə böyük nüfuz
sahibidir. Qeyd edək ki, Ermənistan bu
siyasi yarışmada bizə rəqib olmaq istəyirdi. Lakin anladı ki, işğalçı ölkə
hətta havadarlarının köməyi ilə belə bu
siyasi mübarizədə qələbə qazana bilməyəcək.
Ötən
il Azərbaycan üçün siyasi cəhətdən
də uğurlu oldu. Ölkəmiz 2014-cü ildə
Avropa Şurası Nazirlər Kabinetinə sədrlik etdi.
Təşkilatın iclasında çıxış
edən Prezident İlham Əliyev dünyada və Avropada
baş verən siyasi proseslərə qiymət verərək
ölkəmizin aydın mövqeyini sərgilədi. Xüsusilə Ermənistanın
işğalçılıq siyasətinə ikili standartlardan
yanaşmanın yolverilməz olduğunu bildirdi. Dünyada mövcud olan ikili standartlarla
yanaşmanın beynəlxalq hüquqa zidd olduğunu bildirməklə
onun yaratdığı acı nəticələri bir daha
hamının diqqətinə çatdırdı. Prezidentin məzmunlu və cəsarətli
çıxışı dünyadakı mövcud
reallıqları düzgün qiymətləndirən ədalətli
siyasətçilər tərəfindən yüksək dəyərləndirildi.
Bu çıxış bir daha sübut etdi ki,
Azərbaycanın xarici siyasəti sülhsevər və beynəlxalq
qanunların aliliyinə hörmət göstərməkdir.
Ötən
il dünya tarixinə iqtisadi böhran və
sosial problemlər ili kimi daxil olsa da, Azərbaycan
üçün uğurlu oldu. Bu nailiyyətlərin
əldə olunmasında dövlət başçısı
tərəfindən son 11 ildə aparılan düzgün
iqtisadi siyasət durur. 2014-cü il
böhranlı il olsa da, dövlət büdcəsində nəzərdə
tutulan bütün investisiya və sosial layihələr tam icra
edildi. Ən başlıcası isə,
inkişaf edən ölkələrdən fərqli olaraq, əhalinin
sosial durumuna mənfi təsir göstərən heç bir
addım atılmadı. Əksinə, əhalinin
güzəranının daha da yaxşılaşması
istiqamətində əlavə tədbirlər həyata
keçirildi.
Hazırda Azərbaycanın 50 milyard dollardan artıq
daxili valyuta ehtiyatı var. Bu, Azərbaycan kimi kiçik bir
ölkə üçün böyük məbləğdir. İndiki
iqtisadi böhran şəraitində valyuta ehtiyatlarının
əhəmiyyəti çoxdur. Belə
güclü maliyyə mənbələri ölkəmizə
cari ildə də qeyri-neft sektorunu dinamik inkişaf etdirməyə
imkan verir. İqtisadiyyatda real sektorun
inkişafında kapital qoyuluşu xüsusi əhəmiyyət
daşıyır. Dövlət valyuta
ehtiyatlarından istifadə edərək qeyri-neft sektoruna sərmayə
yatırmağa imkan qazanır. Bununla bərabər
əhalinin sosial müdafiəsinin təmin edilməsində
heç bir problem yaranmayacaq.
Neft dünyada bir çox ölkələrin əsas gəlir
mənbəyidir. Elə ölkələr var ki, Azərbaycandan
dəfələrlə çox dünya bazarına neft və
qaz çıxarır. Üstəlik, həmin
dövlətlər uzun illər ərzində bu işi həyata
keçirir. Azərbaycan isə müstəqil
şəkildə cəmi 20 ildir ki, karbohidrogen ehtiyatları
ixrac edir. Lakin həmin ölkələrin
iqtisadi və sosial inkişafının dinamikasına
baxdıqda görürük ki, onların sosial-iqtisadi göstəriciləri
ölkəmizdən qat-qat aşağıdır. Bu onu göstərir ki, Azərbaycan neft gəlirlərindən
səmərəli istifadə edir. Nəticədə
iqtisadi və sosial sferalarda böyük uğurlar
qazanılır. Təkcə ötən il
iqtisadiyyata qoyulan 27 milyard dollar sərmayənin 16 milyardı
daxili investisiyalardır. Son 11 ildə iqtisadi inkişafın
dinamikasına görə Azərbaycan dünyada lider dövlətdir.
Təbii ki, Azərbaycanın bugünkü
uğurlarının təməlində ümummilli lider Heydər
Əliyev tərəfindən həyata keçirilən
uğurlu neft strategiyası durur. “Əsrin müqaviləsi”
imzalanan dövrdə baş verən siyasi prosesləri
xatırlayanda bu kontraktın imzalanmasının nə qədər
çətin olduğunu aydın görürük. Bir tərəfdən Ermənistanın
torpaqlarımızın 20 faizini işğal etməsi, bir tərəfdən
qaçqın və məcburi köçkünlərin
acınacaqlı durumda yaşaması vəziyyəti son dərəcə
gərginləşdirmişdi. Ölkədə
həmin illər daxili siyasi qarşıdurma pik həddə
idi. Müstəqilliyimizi istəməyən
xarici güclər bu fürsətdən istifadə edib daxildəki
qüvvələrlə dövlət çevrilişinə cəhd
edirdilər. Bir sözlə, Azərbaycan zəif,
gücsüz durumda idi. Lakin ölkəmizin
bəxti onda gətirdi ki, belə çətin anda onun
güclü lideri var idi. Beləliklə,
Heydər Əliyev cəsarətli addım ataraq mümkün
olmayan bir işi həyata keçirdi. “Əsrin
müqaviləsi” imzalandı, dünyanın inkişaf
etmiş ölkələri və onları təmsil edən
şirkətlər Azərbaycanla əməkdaşlıq etməyə
başladı. Bu müqavilə həm də
ölkəmizin müstəqilliyinin qorunmasında mühüm
rol oynadı.
Müasir
dövrün ən böyük iqtisadi uğuru isə ötən
il “Cənub” qaz dəhlizi müqaviləsinin
imzalanmasıdır. Bu saziş də, qətiyyətlə demək
olar ki, “XXI əsrin müqaviləsi”dir. Hər iki layihənin
oxşar cəhətləri var. “Cənub” qaz dəhlizi layihəsinin
imzalanmasına mane olan güclər “Əsrin müqaviləsi”nə
də eyni müqaviməti göstərmişdi. Hər iki layihənin imzalanmasında dövlət
başçılarından qətiyyətli addım atılması
tələb olunurdu. Lakin geniş
araşdırmalar aparanda məlum olur ki, “Cənub” qaz dəhlizinin
imzalanmasına müqavimət daha güclü idi. Çünki Avropa qaz bazarı dünyada yüksək
alıcılıq qabiliyyətinə malik olan sabit bazardır.
Bu bazarda Avropa və Rusiya şirkətləri
hegemonluq edir. Həmin şirkətlərə
bazara yeni ixracçıların daxil olması sərf etmir.
Üstəlik, Rusiya qaz amilindən siyasi alət
kimi istifadə etdiyindən bu aləti əlində möhkəm
saxlamaq istəyir. Qaz ixracı ilə
bağlı Avropa dövlətlərinin aralarında da ciddi
fikir ayrılıqları var. Buna görə də “Cənub”
qaz dəhlizi sazişinin imzalanması uzun bir prosesdən sonra
baş tutdu.
Neft ixracı qaz ixracından çox asandır. Bu məhsul
dünya bazarlarında istənilən alıcıya birjalarda
müəyyən edilən qiymətə satılır. Yəni burada alıcı və qiymətlər
birjalarda keçirilən hərraclara görə tez-tez dəyişə
bilər. Lakin qaz ixracında həcm və
qiymət məsələsi əvvəlcədən konkret
alıcı ilə müəyyənləşdirilməlidir.
Bunun üçün bir neçə dövlət
və tərəfdaş şirkətlərlə öncədən
həcm və qiymət məsələsində razılıq
əldə olunmalıdır. Avropada isə
siyasi hakimiyyətdə olan qüvvələr tez-tez dəyişir.
Hər yeni hakimiyyətin öz maraqları,
işə yanaşma üsulları və ən
başlıcası, siyasi ambisiyaları durur. Bir ölkə ilə danışıqlar
aparılır, razılaşma əldə olunan ərəfədə
yeni siyasi qüvvələr hakimiyyətə gəlir və
beləliklə, danışıqlara yenidən başlamaq məcburiyyəti
yaranır. Bəzən də hakimiyyətə
yeni gələn siyasi qüvvələr Avropa bazarına qaz
ixrac edən dövlətlərlə yaxın siyasi və
iqtisadi münasibətlərdə olan qüvvələr olur.
Onlar da bu maraqlardan çıxış edərək
müxtəlif bəhanələrlə sazişin
imzalanmasına mane olurlar.
Prezident
İlham Əliyev bu məsələdə
düşünülmüş və uzaqgörən siyasət
yürüdərək Rusiya ilə Avropa bazarında
birbaşa rəqabət aparmadan sazişin imzalanmasına nail
oldu. Halbuki bəzi qüvvələr Azərbaycanı
öz siyasi oyunlarına cəlb etməklə şimal
qonşumuzla üz-üzə qoymaq istəyirdi. Amma “Cənub” qaz dəhlizindən enerji
ehtiyatlarının satılacaq ölkələr arasında
Rusiyanın alıcıları yoxdur. Beləliklə,
“Cənub” qaz dəhlizi sazişinin imzalanması iki ölkə
arasında ciddi qarşıdurma yaranmasına imkan vermədi.
“Cənub”
qaz dəhlizi ölkəmizin 100 il ərzində
inkişafına təminat verən bir layihədir. Layihənin
icrası yeni iş yerlərinin açılmasına, yerli
şirkətlərimizin işgörmə qabiliyyətinin və
gəlirliyinin artmasına, əhalinin sosial rifahının daha
da yaxşılaşmasına təminat verəcək. Ən başlıcası isə, ölkəmizə
çoxlu gəlir gətirməklə bərabər, onun
valyuta ehtiyatlarının artmasına imkan yaradacaq. Bu da ölkəmizdə qeyri-neft sektorunun inkişaf
etdirilməsində, əhalinin güzəranının
yaxşılaşmasında əhəmiyyətli rol oynayacaq.
“Cənub” qaz dəhlizi layihəsinin həm də
mühüm siyasi əhəmiyyəti var. Azərbaycan
qazının Avropaya nəqli ölkəmizin bu qitə ilə
siyasi, iqtisadi və mədəni baxımdan inteqrasiya olunmasını
sürətləndirəcək. Bundan əlavə,
ölkəmizə qeyri-neft sektorunda istehsal olunan malların
Avropa bazarlarına rahat çıxarılmasına imkan
yaradacaq. Beləliklə, Azərbaycan Avropa
təhlükəsizlik sisteminə daxil olaraq öz dövlət
müstəqilliyini etibarlı şəkildə qoruyacaq.
Azərbaycan təkcə neft-qaz ölkəsi olmaqla kifayətlənmək fikrində deyil. Ölkəmizin hərtərəfli inkişafı dövlət siyasətinin əsasını təşkil edir. Xüsusilə Azərbaycanın sənayeləşməsi ön plandadır. Ötən il Azərbaycan tarixində “Sənaye ili” kimi qaldı. Ümumiyyətlə, son 11 ildə bu istiqamətdə böyük layihələr icra edilib. Xüsusilə sənayedə yeni istehsal sahələrinin yaradılması diqqət mərkəzində olub. Bunun nəticəsidir ki, ölkədə 410-dan çox müxtəlif təyinatlı müəssisə fəaliyyətə başlayıb, hazırda 530-dan artıq müəssisənin tikintisi davam edir. Rəqəmlər Azərbaycanda qeyri-neft sektorunun inkişafının hansı sürətlə getdiyini əyani şəkildə göstərir. Beləliklə, son 5 ildə iqtisadiyyatın artımı əsasən qeyri-neft sektorunun inkişafı hesabına təmin olunub. Ümumi daxili məhsulda qeyri-neft sektorunun xüsusi çəkisi 47 faizdən 60 faizə qədər yüksəlib. Təsadüfi deyil ki, II Dünya İqtisadi Forumunun növbəti hesabatında Azərbaycan 144 ölkə arasında 38-ci yerə qədər yüksəlib. Bu o deməkdir ki, ölkəmiz dünyanın 40 ən güclü iqtisadiyyatına malik dövlətləri sırasındadır.
Azərbaycanda sənaye nəhəngi olan
texnoparkların yaradılması da təqdirəlayiq
haldır. Burada
elm və texnikanın son nailiyyətləri olan texnologiyalardan
istifadə edilir. Texnoparklarda hazırlanan məhsullar yüksək
keyfiyyətli olduğu üçün daxili bazarla
yanaşı, xarici bazarda da satılır. Onların fəaliyyəti ölkəmizin ixrac
qabiliyyətini artırmaqla bərabər, həm də ölkəyə
valyuta gətirilməsini təmin edir. Hazırda
yeni texnoparkların yaradılması istiqamətində
böyük işlər görülür. Texnoparklar əsasən ənənəvi sənaye mərkəzlərində
yaradılır. Dövlət
başçısının göstərişinə əsasən
bölgələrdə də sənaye zonalarının
yaradılması istiqamətində müəyyən işlər
görülür. Regionlarda sənaye
zonalarının yaradılmasının ölkə iqtisadiyyatına
böyük faydası olacaq. Orada yaradılan müəssisələr
yerli xammala uyğunlaşdırılıb məhsul istehsal edərsə,
digər yardımçı sahələrin inkişafına
şərait yaranar, yeni iş yerlərinin
açılmasına imkan verər. Ən başlıcası,
bölgələrdə rahat ev-eşiyi olan insanların iş
dalınca şəhərlərə gəlməsinə
ehtiyac qalmaz.
Azərbaycanda həmçinin böyük metallurgiya
kompleksinin yaradılması istiqamətində işlər
görülür. Ölkəmizdə zəngin filiz
yataqları var. İndi həmin təbii resurslardan istifadə
edərək sənayenin inkişafına yeni güc
qatmış olarıq. Qeyri-neft sənayesinin
inkişafında bu kompleksin böyük əhəmiyyəti
var. Ona görə ki, biz sənayenin bir çox sahələrində
xaricdən gətirilən metallurgiya sənayesinin məhsullarından
xammal kimi istifadə edirik. Həmin
xammalın xaricdən gətirilməsi istehsal edilən məhsulun
maya dəyərinin yüksək olmasına zəmin
yaradır. Ölkəmizdə metallurgiya məhsullarının
istehsalı isə sənayenin digər sahələrində
ondan istifadəni daha sərfəli edəcək. Bu, eyni zamanda, istehsal edilən məhsulların maya dəyərində
özünü göstərəcək. Kompleks
tam istifadəyə verildikdə ölkənin daxili tələbatı
ödənilməklə bərabər, dünya bazarına da
məhsul ixrac etmək imkanı qazanacağıq. Belə nəhəng layihələrin iqtisadi
inkişafla bərabər, böyük sosial əhəmiyyəti
də olur. Layihənin icrası və
sonrakı fəaliyyəti dövründə minlərlə Azərbaycan
vətəndaşı burada çalışaraq öz
güzəranını quracaq.
Cari ildə də bu istiqamətdə görülən
işlər davam etdiriləcək. Bu, 2015-ci ilin dövlət
büdcəsində də öz əksini tapıb. 2015-ci ilin büdcəsində iqtisadiyyatın müxtəlif
sahələrinə investisiya layihələrinin həyata
keçirilməsi üçün vəsait ayrılıb.
Bundan əlavə, Sahibkarlığın
İnkişafına Kömək Milli Fondu vasitəsilə
yerli sahibkarlara yeni sənaye müəssisələrinin
yaradılması üçün güzəştli kreditlərin
verilməsi nəzərdə tutulub. Belə
müəssisələrin regionlarda yaradılmasına
üstünlük verilməsi də təqdirəlayiq
haldır. Dövlətin verdiyi güzəştli kreditlərdən
istifadə edən sahibkarlar cari ildə bir sıra yeni sənaye
müəssisələrinin fəaliyyətə
başlamasına nail olacaqlar. Həmin müəssisələrin
fəaliyyəti ölkə iqtisadiyyatının
inkişafına yeni güc qatacaq.
Azərbaycanda qeyri-neft sektorunda digər ən
böyük sahə aqrar bölmədir. Ölkədə
əmək qabiliyyətli əhalinin 38 faizi bu sahədə
çalışır. Son dövrlər
dünyada yanacaq resursları ilə bərabər ərzaq məhsulları
istehsalı da strateji əhəmiyyət daşımağa
başlayır. Dünya əhalisi sürətlə
artır, təbii ki, onun ərzağa olan tələbatı
da çoxalır. Beləliklə, Yer
kürəsində əhalinin ərzaqla təminatında
problemlər ildən-ilə artır. Səbəb
əhalinin sayının artması ilə bərabər,
torpaqlardan fasiləsiz istifadə, aqrotexniki normalara əməl
edilməməsi, iqlim dəyişikliyinin məhsuldarlığı
kəskin şəkildə azaltmasıdır. Hazırda dünyada milyonlarla insan ərzaq
çatışmazlığından əziyyət çəkir.
Bunlar günün reallıqlarıdır.
İndi
bu proses dünya ölkələrini ciddi şəkildə
narahat edir. Hətta bəzi inkişaf etmiş
dövlətlər gələcəkdə ərzaq təhlükəsizliyini
təmin etmək üçün digər ölkələrdən
torpaq sahələri satın alır və ya uzunmüddətli
icarəyə götürür. Bir
çox dövlətlərsə yenidən aqrar sektorun
inkişafına strateji sahə kimi baxmağa başlayır.
Ötən il Rusiya taxıl ixracına
qadağa qoydu. Bu onu göstərir ki, gələcəkdə
bir sıra ölkələr öz ərzaq təhlükəsizliyini
təmin etmək üçün idxalçı ölkələrdən
asılı vəziyyətə düşə bilər.
Ölkəmizdə aqrar sektora diqqət həmişə
yüksək olub. Ümummilli lider Heydər Əliyev MDB məkanında
ilk dəfə aqrar islahatların keçirilməsinə qərar
verdi. Neft ixracından əldə
edilən gəlirdən kənd təsərrüfatı sahəsinə
sərmayə qoyulması nəticəsində bu sektorda məhsul
istehsalı artmağa başladı. Hamının
yaxşı yadındadır ki, müstəqilliyimizin ilk illərində,
demək olar, bütün növ ərzaq məhsulları
xaricdən gətirilirdi. İndi bu məhsulların
idxalı ildən-ilə azalır. Səbəb
yerli istehsalın artması nəticəsində xaricdən gətirilən
məhsullarla rəqabətdə üstünlük təşkil
etməsidir.
Bu gün Azərbaycanda quşçuluq sənayesi o qədər
inkişaf edib ki, daxili bazarda xarici idxalçılara, demək
olar ki, yer yoxdur. Bir sıra meyvə-tərəvəzlərin
istehsalında da tədricən belə vəziyyət
yaranır. Sovetlər vaxtında
üzümçülüklə bağlı qəbul edilən
son yanlış qərar Azərbaycanda bu növ məhsulun
yetişdirilməsinə böyük zərbə vurdu. Bunun nəticəsində həmin dövrlərdə
yüksək keyfiyyətli yerli istehsal olan üzüm
istehsalı tədricən azaldı. İndi
bazarda ölkəmizdə istehsal olunan üzüm məhsulları
kifayət qədərdir. Bu o deməkdir
ki, artıq Azərbaycanda ənənəvi
üzümçülük sahələri bərpa edilir.
Taxıl strateji əhəmiyyət daşıyan ərzaq
məhsuludur.
Dövlət taxıl əkinini
stimullaşdırmaq üçün fermerlərə hər
cür kömək göstərir. Bunun sayəsində
Azərbaycanda bir neçə iri taxılçılıq təsərrüfatları
yaradılıb. Hazırda 19 belə iri
taxılçılıq təsərrüfatının
yaradılması istiqamətində işlər
görülür. Təcrübə
göstərir ki, bu cür iri komplekslərin olması zəruridir.
Həmin iri təsərrüfatların fəaliyyətini
orta və kiçik fermer təsərrüfatlar ilə
müqayisə etdikdə görürük ki, birincidə məhsuldarlıq
daha yüksəkdir. Məsələn, son
statistika göstərir ki, kiçik və orta fermer təsərrüfatlarında
hər hektardan 23 sentner buğda götürüldüyü
halda, iri fermer təsərrüfatlarında bu rəqəm 50
sentnerdir.
Məlum
olduğu kimi, cari il “Kənd təsərrüfatı
ili”dir. Deməli, bu il aqrar sektora diqqət daha çox
ayrılacaq. Aqrar sektorun inkişafı bu sahəyə
ayrılan investisiyalardan asılıdır. Son illər Sahibkarlığa Kömək Milli Fondu tərəfindən
verilən güzəştli kreditlərin 80 faizə qədəri
regionlarda çalışan sahibkarlara verilib. Bu isə o deməkdir ki, belə kreditlərdən ən
çox faydalanan aqrar sektorda çalışanlardır.
Ötən 10 il ərzində regionlardakı sahibkarlara 4,5 milyard manat vəsait ayrılıb. Bunun nəticəsidir
ki, aqrar sektorda məhsul artımı 48,9
faiz olub.
Azərbaycanda su çatışmazlığı
üzündən min hektarla əkin sahəsi dövriyyədən
kənarda qalmışdı. Görülən
meliorativ tədbirlər nəticəsində son 10 ildə 20
min hektar torpaq sahəsi dövriyyəyə cəlb edildi.
Şəmkirçay və Taxtakörpü su
anbarlarının fəaliyyəti isə min hektarlarla yeni
torpaq sahələrinin əkin dövriyyəsinə daxil edilməsinə
imkan yaradacaq. Bu su anbarları ölkəmizin
ərzaq təhlükəsizliyinin təmin edilməsində
mühüm rol oynayacaq.
Hazırda fermerlər torpaq vergisindən başqa
bütün növ vergilərdən azad edilib. Dünyanın
heç bir yerində aqrar sektorda çalışan
sahibkarlara dövlət tərəfindən belə bir güzəşt
edilməyib. Üstəlik, əkin
apardığı sahə üçün işlətdiyi
yanacaq, sürtkü yağlarına görə dövlət
büdcəsindən fermerlərə əlavə vəsait
ödənilir. Həmçinin istifadə
edilən gübrələrə, damazlıq cins heyvanlara,
toxuma görə də dövlət subsidiyalar ödəyir.
Eyni zamanda, fermerlərin satın aldıqları
kənd təsərrüfatı texnikasına görə də
dövlət əlavə vəsait ödəməyi öhdəsinə
götürüb. Şübhəsiz ki, həyata
keçirilən bu məqsədyönlü aqrar siyasət
öz bəhrəsini verir və yaxın bir neçə ildə
ərzaq təhlükəsizliyimizin tam təmin edilməsinə
zəmin yaradacaq.
Real sektorun inkişaf etdirilməsinin ilkin şərtlərindən biri də kapital qoyuluşudur. Bunsuz iqtisadi inkişafa nail olmaq mümkün deyil. Dünyada bu problem bankların aktiv dəstəyi ilə həll olunur. Təəssüflər olsun ki, ölkəmizdə banklar asan yolla varlanmağa üstünlük verir. Hazırda bankların verdiyi kreditlərin böyük əksəriyyəti istehlak kreditləridir. İqtisadiyyatın müxtəlif sahələrinə verilən kreditlər istehlak kreditləri ilə müqayisədə çox aşağıdır. Əslində real sektorda çalışanların özləri də bu kreditləri götürməkdə maraqlı deyil. Səbəb verilən kreditlərin faizinin yüksək olmasıdır. Buna görə də sahibkarlar kredit götürüb öz bizneslərini inkişaf etdirə bilmirlər.
Prezident İlham Əliyev son çıxışlarında belə halların yolverilməz olduğunu bildirərək banklardan tələb edir ki, onlar kreditlərin faiz dərəcələrini aşağı salaraq real sektorun kreditləşdirilməsinə üstünlük versinlər. Dövlət başçısının bu mövqeyi son dərəcə dəqiq və ədalətlidir.
Bank resurslarının formalaşmasının üç əsas mənbəyi var. Mərkəzi Bankın verdiyi kreditlərin faizi 3,4-4, əhalidən alınan əmanətlərinki isə 9,5-10 faizdir. Xarici maliyyə qurumlarından alınan kreditlərin faizi də yüksək deyil. Bu gün bizim bankların resurslarının 70 faizi əhalidən alınan əmanətlərin hesabına yaranıb. Deməli, banklarımız həmin əmanətləri yenidən əhaliyə 20-30 faizlə kredit şəklində qaytarır. Kreditlərin bu qədər yüksək faizlə verilməsinin heç bir qanunauyğunluğu yoxdur.
Əgər banklar ötən illər ərzində kreditləri real sektorda çalışan sahibkarlara münasib faizlərlə versəydi, indi real sektorda artım daha yüksək olardı, üstəlik, özləri də qazanardı. Dünyada iqtisadi böhran yarananda banklar sahibkarlara verilən kreditlərin faizini aşağı salır ki, böhrandan hər iki tərəf az ziyanla çıxsın. Bizdə isə banklar, əksinə, krediti daha yüksək faizlə verməklə maliyyə sektorundakı müəyyən problemlərdən bəhrələnmək istəyirlər.
Ümumilikdə ölkə iqtisadiyyatının inkişaf prinsipləri düzgün qurulub, görülən işlərin hamısı dərin təhlil aparılaraq həyata keçirilir, mövcud reallıqlar nəzərə alınır, maliyyə vəsaitinin hansı sahələrə qoyulacağı dəqiq müəyyənləşdirilir, valyuta ehtiyatlarından səmərəli istifadə edilir. Ən başlıcası isə, dövlətin müəyyənləşdirdiyi düzgün iqtisadi siyasəti var. Bütün bunlar böhranlı 2015-ci ildə də iqtisadiyyatımızın inkişafına imkan yaradacaq. Dövlət başçısı özünün son çıxışlarında vurğuladı ki, heç bir böhran ölkəmizin dinamik inkişafına təsir göstərə bilməz. Bu, cari ilin də ölkəmizin tarixinə inkişaf, quruculuq ili kimi daxil olacağına möhkəm inam yaradır.
Vahid
ƏHMƏDOV,
Milli Məclisin
deputatı
Azərbaycan.-2015.- 6 fevral.- S.5.