Aqrar sektorun gələcək
inkişafını
təmin etmək
üçün potensialımız genişdir
Kənd təsərrüfatı
ili
Məlum olduğu kimi, Prezident İlham Əliyevin sərəncamı ilə 2015-ci il Azərbaycanda “Kənd təsərrüfatı ili” elan edilmişdir. Sərəncamda qeyd olunur ki, 2015-ci ilin “Kənd təsərrüfatı ili” elan edilməsi aqrar sektorun inkişafına yeni təkan vermək və onun modernləşdirilməsini sürətləndirmək, aqrar sektorda mövcud problemlərin həllinə sistemli və kompleks yanaşmanı təmin etmək, bu sahəyə dövlətin inzibati və maliyyə resurslarını səmərəli şəkildə cəlb etmək, ölkəmizin aqrar potensialını geniş təbliğ etmək məqsədi daşıyır.
Kənd təsərrüfatı əhalini ərzaq məhsulları və emal sənayesini xammalla təmin etdiyindən hər bir ölkə üçün iqtisadi, sosial, siyasi əhəmiyyət kəsb edir və iqtisadiyyatın prioritet sahəsi hesab olunur. Həm də aqrar sahə bir sistem olmaq etibarilə təkcə kənd təsərrüfatı məhsullarının deyil, eyni zamanda məhsuldar qüvvələrin təkrar istehsalını və yeni istehsal münasibətlərinin təşəkkülünü təmin edir. Ölkəmizdə əhalinin 47 faizinin kənd yerlərində yaşaması və iqtisadi aktiv əhalinin 39 faizinin kənd təsərrüfatında çalışması da bu sahənin respublikamız üçün necə böyük önəm daşıdığını aydın göstərir. Məhz bunlar nəzərə alınaraq ulu öndər Heydər Əliyevin prezidentliyi dövründə və cənab İlham Əliyevin ölkəyə rəhbərliyi zamanı aqrar sahə həmişə dövlətin diqqət mərkəzində olmuşdur.
Aqrar sahəyə dövlət qayğısını zəruri edən səbəblərdən biri bu sahənin əsasını təşkil edən kənd təsərrüfatının özünəməxsus xüsusiyyətlərinin olmasıdır. Belə ki, bu sahə özünün struktur-texnoloji modernləşməsi, əsas istehsal fondlarının yenilənməsi və təbii-ekoloji ehtiyatların təkrar istehsalı sürətinin aşağı olması ilə iqtisadiyyatın digər sahələrindən fərqlənir. Eyni zamanda kənd təsərrüfatı fəaliyyəti üçün ümumi əlverişsiz şəraitin, bazar infrastrukturun lazımi səviyyədə inkişaf etməməsi, kənd təsərrüfatı məhsul istehsalçılarının maliyyə, material-texniki və informasiya ehtiyatları ilə təmin olunmasının və hazır məhsul bazarına çıxışının çətin olması da sahənin inkişafına təsir göstərir. Digər tərəfdən kapital çatışmazlığı səbəbindən kənd təsərrüfatı, xammal və ərzaq bazarının qeyri-sabit olması, bu sahənin inkişafına şəxsi investisiya axınının azlığı, kənd təsərrüfatı məhsulları istehsalında sığortanın zəif inkişafı, kənd təsərrüfatı məhsulları ilə istehsal-texniki təyinatlı mallar və kənd təsərrüfatına göstərilən xidmətlərin qiymətləri arasında kəskin uyğunsuzluğun mövcud olması da kənd təsərrüfatının inkişafında böyük çətinliklər yaradır. Bu səbəbdən kənd təsərrüfatı iqtisadiyyatın real sektorunun digər sahələrinə nisbətən tez-tez dəyişən iqtisadi və texnoloji şəraitə çox gec uyğunlaşır və sahənin səmərəli fəaliyyəti yalnız dövlətin aktiv dəstəyi sayəsində mümkün olur. Bu dəstək isə kənd təsərrüfatının davamlı inkişafını, məhsul istehsalçılarının gəlirlə işləməsini, geniş təkrar istehsalın təşkilini, istehlakçıların mənafelərinin müdafiə olunmasını, kənd təsərrüfatı bazarının sabitliyini, kəndlərin inkişafını və ətraf mühitin mühafizəsini təmin etmək üçün müxtəlif istiqamətlərdə göstərilir.
Kənd təsərrüfatına göstərilən ümumi dəstək İqtisadi İnkişaf Əməkdaşlıq Təşkilatının metodikası ilə aqrar məhsul istehsalçıları və istehlakçılarını dəstəkləməyə, habelə ümumi tədbirlərə (aqrar infrastrukturun dəstəklənməsinə) xərclənən vəsaitlərin cəmi kimi müəyyən edilir. Bu dəstək isə dövlətlərin ictimai-siyasi və iqtisadi vəziyyətindən asılı olaraq müxtəlif səviyyədə olur.
Azərbaycanda elmi-tədqiqat işlərinin aparılması, elit toxum istehsalı, meliorasiya-irriqasiya sisteminin qurulması, bir çox baytarlıq və fitosanitar xidmətlərin göstərilməsi tamamilə dövlət büdcəsi xərcləri hesabına həyata keçirilir. Ölkəmizin maliyyə imkanları artdıqca aqrar sahəyə göstərilən dövlət dəstəyinin həcmi də artır və əhatə dairəsi genişlənir. Məsələn, bütün istiqamətlər üzrə kənd təsərrüfatına yönələn dövlət dəstəyinin ümumi həcmi 2007-ci ildə 328 milyon manat olmuşsa, 2013-cü ildə bu göstərici 657 milyon manat təşkil etmişdir ki, bu da ölkə üzrə ümumi daxili məhsulun 1,1, kənd təsərrüfatı məhsullarının ümumi dəyərinin 12,5 və bu sahədə yaranan ümumi daxili məhsulun 21,8 faizinə bərabərdir. Amma respublikamızda kənd təsərrüfatına göstərilən dövlət dəstəyi 6 ildə 2 dəfə artsa da, hələ bir çox ölkələrin səviyyəsindən geri qalır. Digər tərəfdən kənd təsərrüfatında hazırda həyata keçirilən dövlət dəstəyi mexanizminin təkmil olmaması bu sahədə sabit inkişafı təmin etmir. Bunu idxaldan asılılıq səviyyəsi yüksək olan və ən çox subsidiya ayrılan buğda istehsalına dair illik göstəricilərin təhlili də sübut edir. 2007-ci ildə Azərbaycanda 1 milyon 331 min ton buğda istehsal olunmuş və hər hektardan orta hesabla 27,3 sentner məhsul yığılmışdır. 2013-cü ildə isə 1 milyon 893 min ton məhsul istehsal olunmaqla hər hektardan məhsuldarlıq 27,5 sentner təşkil etmişdir. Hətta bəzi illərdə məhsuldarlıq xeyli aşağı olmuşdur. Bu da onu göstərir ki, kənd təsərrüfatının mövcud dəstək mexanizmi (subsidiyanın əkin sahəsinin hər hektarına görə verilməsi) bu sahənin yalnız ekstensiv inkişafını stimullaşdırmış və intensiv inkişafı təmin etməmişdir. Tətbiq olunan dəstək mexanizminin digər bir nöqsanı isə onun şəffaflığının təmin olunmamasıdır. Prezident İlham Əliyev 12 fevral 2013-cü il tarixdə keçirilən konfransda demişdir ki, bu sahəyə ayrılan büdcə vəsaitləri bəzi hallarda fermerlərə çatmır, məmurlar tərəfindən mənimsənilir və bu məsələdə şəffaflığa nail ola bilmirik. Prezident bu il yanvarın 27-də “Azərbaycan Respublikası regionlarının 2014-2018-ci illərdə sosial-iqtisadi inkişafı Dövlət Proqramı”nın icrasının birinci ilinin yekunlarına həsr olunmuş konfransdakı yekun nitqində də bu məsələyə bir daha toxunmuş və çox ciddi iradlar bildirmişdir.
Dövlət başçısının ölkəmizdə aqrar sahənin inkişafına dair verdiyi tapşırıqları yerinə yetirmək və “Kənd təsərrüfatı ili”ni uğurla başa vurmaq üçün bir sıra məsələlərə diqqət yetirilməsini məqsədəmüvafiq hesab edirik.
Məhsul istehsalının dinamik artımının və rəqabətqabiliyyətli kənd təsərrüfatının təşkilində məhsuldarlığın artırılmasının əhəmiyyəti danılmazdır. Bununla əlaqədar hesab edirik ki, kənd təsərrüfatına göstərilən dövlət dəstəyinin səmərəsini artırmaq üçün dövlət büdcəsindən subsidiyalar hər hektar becərilən sahəyə görə yox, hər hektardan daha çox məhsul istehsal edənlərə verilsin. Belə olan halda istehsalçılar yeni texnika və texnologiyaların tətbiqinə, istehsal prosesində məhsul itkisinə yol verməməyə, yüksək reproduksiyalı toxumlardan istifadə etməyə, bir ildə təkrar əkinlər aparmaqla eyni sahədən daha çox məhsul əldə etməyə səy göstərəcəklər. Kiçik fermer təsərrüfatlarına isə subsidiyaların nağd pul əvəzinə yeni yaradılacaq Toxum Fondundan yüksək məhsuldar sortların toxumunun pulsuz verilməsi qaydasında ödənilməsi daha məqsədəuyğun olardı. Bu, dövlət dəstəyinin daha şəffaf olmasına və fermerlərin yüksək reproduksiyalı toxumlardan istifadə etməsinə və son nəticədə intensiv inkişafa təkan verərdi.
Unutmaq olmaz ki, toxum istehsalı ərzaq təhlükəsizliyinin açarıdır. Toxumçuluq sistemi formalaşmayan ölkədə ərzaq təhlükəsizliyinin yerli istehsal hesabına təmin edilməsi sadəcə mümkün deyil. Ərzaq təhlükəsizliyi məsələləri ilə məşğul olan ekspertlər hesab edirlər ki, dünyada baş verən siyasi sanksiya siyasətindən heç bir ölkə sığortalanmadığı üçün bu məsələdə hər il ölkəyə idxal olunan istehsal dövriyyə vasitələri (toxumlar, əkin və damazlıq materiallar, ilkin xammal) hesabına istehsal edilən məhsullar nəzərə alınmalıdır. Hər bir ölkə çalışmalıdır ki, bu dövriyyə vasitələrini özündə istehsal etsin və digər ölkələrdən asılı olmasın. Bu vasitələrdən isə ən önəmlisi bitki toxumlarıdır. Onlardan alınan məhsullar əhalinin həm bitkiçilik, həm də heyvandarlıq məhsullarına olan tələbatını ödəməyə sərf edilir. Onu da nəzərə almaq lazımdır ki, genetik modifikasiya edilmiş bitkilərin bütün dünyada geniş yayıldığı bir vaxtda bu bitkilərin toxumçuluğu ilə məşğul olan Monsanto (ABŞ) və digər iri şirkətlər çox güclü inhisarçı qurumlara çevrilir və artıq pambıq, raps, soya və digər bitki toxumları ilə təmin etməkdə bir çox ölkələri (Hindistan, Braziliya və s.) özlərindən asılı vəziyyətə salıblar. Bu isə son nəticədə həmin ölkələrin ərzaq və milli təhlükəsizliyinə böyük zərbə olmaqla onların həmin şirkətlərin yerləşdiyi ölkələrin siyasi iradəsindən asılı olmasına gətirib çıxara bilər.
Bunun baş verməməsi və bitkiçilik məhsulları ilə əhalini yerli istehsal hesabına (istehsal dövriyyə vasitələri nəzərə alınmaqla) tam təmin etmək üçün ölkənin toxumçuluq sistemi elmi əsaslarla yüksək səviyyədə təşkil olunmalıdır. Qeyd etmək lazımdır ki, “Toxumçuluq haqqında” qanuna uyğun olaraq toxumçuluq sistemi orijinal, super elit, elit və reproduksiyalı toxumlar istehsalından, sığorta fondunun və dövlət toxum ehtiyatlarının yaradılmasından ibarətdir. Orijinal və super elit toxumların istehsalı sortun müəllifinin və ya patent sahibinin nəzarəti altında elm-istehsalat birliklərinin, elmi-tədqiqat və tədris müəssisələrinin təcrübə təsərrüfatlarında, elit və reproduksiyalı toxumların istehsalı isə ixtisaslaşmış toxumçuluq və digər təsərrüfatlarda həyata keçirilir. Tədqiqatlar göstərir ki, elit toxumlar məhsuldarlığı 30 faiz artırır. Ona görə də qabaqcıl ölkələrdə yüksək məhsuldarlığa nail olmaq məqsədilə elit toxumların istehsalına xüsusi fikir verilir və ümumi əkinlərin 12-15 faizi elit toxumlarla aparılır.
Lakin Azərbaycanda bu sahədə son vaxtlar
müəyyən tədbirlər həyata keçirilsə də,
hələ lazımi nəticələr əldə edilməmişdir.
Məsələn, 2013-cü ildə cəmi 1605
ton elit taxıl toxumu istehsal edilmişdir ki, bunun da
hamısı kondisiyalı toxum olmaqla 100 faiz cücərti
verdiyi halda belə (bu isə mümkün deyil), cəmi 8025
hektar sahədə (hər hektara 200 kq norma ilə) əkin
aparmağa imkan verir. Bu isə taxıl əkini sahəsinin
(988349 hektar) cəmi 0,81 faizini təşkil edir. Elit
toxumların istifadəsinin belə aşağı səviyyədə
olması ilk növbədə bu toxumların super elit toxumlara
nisbətən az istehsal edilməsi ilə bağlıdır.
Məlumdur ki, elit toxumlar super elit toxumlar səpinindən
alınır və əslində elit toxum istehsalı super elit
toxum istehsalından bir neçə dəfə çox
olmalıdır. Son 4 ilin statistik məlumatlarının təhlili
göstərir ki, kənd təsərrüfatı elmi müəssisələrdə
istehsal olunan super elit toxumların miqdarı 2013-cü il istisna
olmaqla digər illərdə elit toxumlardan çox olmuşdur.
Bu isə onunla əlaqədardır ki, super elit toxumlar nisbətən
baha olduğuna görə elit və reproduksiyalı toxumlar
istehsal edən təsərrüfatlar bu toxumları almağa
çox meyil etmirlər. Bu səbəbdən hər
il elmi müəssisələrdə istehsal olunan super elit
yumşaq buğda toxumlarının bir hissəsi (təxminən
1000 tonu və ya istifadə olunan toxumun 39-78 faizi)
alınmır və növbəti ilə qalıq qalır.
Az miqdarda istehsal olunan elit
toxumlar isə demək olar ki, tamamilə istifadə edilir. Elit
toxum istehsalına olan bu münasibət nəticəsində
respublikamızın təsərrüfatlarında yumşaq
buğda səpini əsasən məhsuldarlığı elit
və birinci reproduksiyalı toxumlardan az
olan ikinci reproduksiyalı toxumlarla aparılır. 2011-2014-cü illərdə kənd təsərrüfatı
müəssisələrinin satdığı yumşaq
buğda toxumlarının 63-81 faizi ikinci reproduksiyalı
toxumların payına düşmüşdür. Buğda səpinində ikinci reproduksiyalı
toxumların belə yüksək xüsusi çəkiyə
malik olması əlbəttə ki, məhsuldarlığı
artırmağa imkan verməyəcək. Bu
vəziyyət dərindən təhlil edilməli, ilk növbədə
elmi müəssisələrin istehsal etdiyi super elit
toxumların buğda toxumçuluğu ilə məşğul
olan dövlət və özəl toxumçuluq təsərrüfatları
tərəfindən alınması təmin edilməlidir.
Bu məqsədlə super elit toxum alan
dövlət və özəl toxumçuluq təsərrüfatlarına
güzəştlər tətbiq ediməli və ya həmin
toxumları istehsal edən elmi müəssisələrə
kompensasiya ödənilməlidir. Bu tədbirlər
o qədər də böyük xərc tələb etmir və
onların həyata keçirilməsi problemin həllinə
kömək edər və məhsuldarlığın
artımına təsir göstərər.
Təəssüflə qeyd etmək lazımdır ki,
elit və yüksək reproduksiyalı toxum istehsalı ilə
məşğul olan dövlət toxumçuluq təsərrüfatları
bu gün öz vəzifələrini layiqincə yerinə
yetirmir və onların daimi istifadəsinə verilmiş əkin
torpaqlarından təyinatına uyğun istifadəsi təmin
olunmur. Belə
ki, aqrar islahatlar aparılarkən taxıl toxumçuluğu
üzrə 8, tərəvəz, bostan və kartof
toxumçuluğu üzrə 6, üzüm tingliyi üzrə
2, meyvə tingliyi üzrə 4, pambıq toxumçuluğu
üzrə 1 təsərrüfat dövlət toxumçuluq
istehsalı müəssisəsi kimi saxlanmışdır. Lakin bu təsərrüfatlar öz imkanlarından
çox aşağı səviyyədə, yəni cüzi
miqdarda toxum istehsal edirlər. Bəziləri
isə bir kiloqram da olsun toxum istehsal etmir. Hətta
elə təsərrüfatlar var ki, toxum əvəzinə əmtəəlik
digər məhsullar istehsal edir və ya onların torpaqları
əsas bitkilərin əkini əvəzinə digər
müxtəlif bitkilərin becərilməsi üçün
başqalarının icarəsinə verilir. 2012-ci ildə bu müəssisələrin əkin
torpağının yalnız 39 faizinin istifadə olunması,
61 faizinin isə dincə qoyulması həmin təsərrüfatlarda
torpaqlardan səmərəli istifadə
olunmadığını sübut edir.
Belə vəziyyətin yaranması həmin təsərrüfatlara
müvafiq bitkilərin toxumunun istehsalına dair dövlət
sifarişinin verilməməsi və ya bu məsələdə
lazımi tələbkarlığın göstərilməməsi,
yeni texnika və texnologiyaların tətbiq olunmaması, istifadə
etdikləri texnika və avadanlığın, toxum saxlanan
anbarların çatışmaması, müasir tələblərə
cavab verməməsi, habelə yüksək ixtisaslı
kadrlarla təmin olunmaması ilə də əlaqədardır. Ona görə
də toxumçuluğun inkişafında mühüm əhəmiyyəti
olan belə təsərrüfatlara münasibət
kökündən dəyişməli, onların təyinatına
uyğun istifadə olunması üçün təsirli tədbirlər
görülməlidir. Əkin
torpaqlarından səmərəli istifadə olunmasını
dövlət başçısı yanvarın 27-də
keçirilən konfransdakı yekun nitqində də əlaqədar
təşkilatlar qarşısında çox ciddi bir vəzifə
kimi qoymuşdur.
Toxumçuluq
sistemi formalaşmayan ölkədə bitkiçilik və
heyvandarlıq məhsullarının istehsalının
artırılması və əhalinin bu məhsullara olan tələbatının
yerli istehsal hesabına ödənilməsi mümkün deyil və
bitki toxumlarının idxaldan asılılığı hər
an ərzaq təhlükəsi yarada bilər.
Bu sistemin formalaşmasında isə əsas rolu
dövlət kənd təsərrüfatı müəssisələri
oynamalıdır.
Toxumçuluqla bağlı bir vacib məsələyə
də toxunmaq istərdik. Qeyd olunduğu kimi, 1997-ci ildə qəbul
edilmiş “Toxumçuluq haqqında” qanunda toxumçuluq
sisteminin bir bölməsi Dövlət Toxum Fondunun
yaradılmasıdır. Lakin qanunun tətbiqindən uzun
müddət keçməsinə baxmayaraq, bu məsələ
əlaqədar təşkilatları maraqlandırmamış
və yalnız cari il yanvarın 27-də
keçirilən konfransda kənd təsərrüfatı
naziri H.Əsədov tərəfindən Taxıl Fondunun
yaradılması təklif edilmiş və təklif Prezident tərəfindən
dəstəklənmişdir.
“Kənd
təsərrüfatı ili”ni uğurla
başa vurmaq üçün Milli Məclisin Aqrar siyasət
komitəsinin də üzərinə mühüm vəzifələr
düşür. Komitəmizin üzvləri bu
mühüm siyasi və iqtisadi tədbirdə fəal
iştirak etmək əzmindədir. Bu məqsədlə
komitənin təklifi ilə Milli Məclisin 2015-ci il yaz
sessiyasının qanunvericilik işləri planına “Kənd
təsərrüfatı kooperasiyası haqqında” və “Kənd
təsərrüfatı informasiya-məsləhət xidməti
haqqında” qanun layihələrinin müzakirəsi daxil
edilmişdir.
Qeyd etmək lazımdır ki, bu qanunların qəbul
edilməsi Prezident İlham Əliyevin imzaladığı sənədlərdə
öz əksini tapmışdır. Belə ki, “Aqrar sahədə idarəetmənin
təkmilləşdirilməsi və institusional islahatların
sürətləndirilməsi ilə bağlı tədbirlər
haqqında” Prezidentin 2014-cü il 16 aprel tarixli fərmanında
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin Administrasiyasına 6 ay
müddətində kəndli fermer təsərrüfatlarının
daha iri kənd təsərrüfatı müəssisələri
formasında birləşmələrinin iqtisadi
stimullaşmasını nəzərdə tutan “Kənd təsərrüfatı
kooperasiyası haqqında” qanun layihəsini hazırlayıb
dövlət başçısına təqdim etmək
tapşırığı verilmişdir. Odur ki,
sözügedən qanun layihəsi Administrasiyanın Aqrar siyasət
məsələləri və digər şöbələri
tərəfindən hazırlanır və yaxın günlərdə
Milli Məclisə təqdim ediləcək. Komitəmiz də qısa müddətdə layihəni
Milli Məclisin plenar iclasında müzakirəyə
çıxarmağı nəzərdə tutur.
Bu qanun layihələri ilə bağlı bəzi fikirlərimizi
bölüşmək istərdik. Komitənin üzvləri
əvvəllər “Kənd təsərrüfatı
kooperasiyası haqqında” qanun layihəsi üzərində
işləyərkən bəzi mətbuat orqanları bunu
kolxoz quruluşuna qayıdış kimi qiymətləndirmiş
və bazar iqtisadiyyatı prinsiplərinə zidd olduğunu
qeyd etmişlər. Halbuki birgə məqsədlərə
nail olmaq üçün iştirakçıların səy
və resurslarının könüllü birləşməsi
olan kooperasiya şəhərlə kənd, sənaye ilə kənd
təsərrüfatı arasında əmtəə mübadiləsini
həyata keçirir, istehsal, emal, aqroservis, satış və
təchizat problemlərinin effektiv həllini təmin edir. Əsası XVII - XVIII əsrlərdə qoyulmuş
Avropa kooperativ hərəkatı böyük inkişaf yolu
keçmiş və bir çox ölkələr hələ
XIX əsrin ikinci yarısında kooperasiya sisteminin qanunvericilik
bazasını yaratmağa başlamışlar. 1895-ci ildə dünyanın müxtəlif ölkələrinin
kooperativ birlikləri Beynəlxalq Kooperativ Alyansı adlanan
kooperativlər ittifaqında birləşdilər. Hazırda bu alyans 210 ölkənin 750 milyondan
çox kooperatorlarını əhatə edir.
Avropa ölkələrində kənd təsərrüfatı
məhsullarının yarıdan çoxu kooperativlər tərəfindən
istehsal və emal olunaraq satışa çıxarılır. Danimarkada, Finlandiyada,
İsveçdə, Norveçdə, İrlandiyada süd və
ət məhsullarının 80-90 faizi kooperativlərdə
istehsal olunur. Avropa İttifaqının ən
iri 25 aqrar kooperativinin hər birinin illik dövriyyəsi 4-10
milyard avro təşkil edir. İri kooperativlər
özlərinin iqtisadi problemlərini həll etməklə
yanaşı, həm də yerləşdiyi ərazidə
mühüm sosial funksiyalar yerinə yetirirlər. Bu ölkələrdə kənd təsərrüfatı
kooperasiyası bir iqtisadi sistem kimi formalaşmış və
hər bir istehsalçı bir neçə kooperativin üzvüdür
və ya kooperasiya sisteminin iştirakçısıdır.
Finlandiyada fermerlər üçün
ayrılan subsidiyalar kooperativlər vasitəsilə onlara
çatdırılır.
Azərbaycanda
isə hazırda 1 milyon 200 mindən artıq fərdi sahibkar,
ailə-kəndli və ev təsərrüfatı olmasına
baxmayaraq, kənd təsərrüfatında ən münasib təşkilati-hüquqi
təsərrüfatçılıq forması olan kənd təsərrüfatı
istehsal kooperativlərinin sayı ildən-ilə azalır. Hətta indiyə kimi bir dənə də istehlak
kooperativi yaradılmamışdır. 2007-ci
ildə mövcud olan 162 istehsal kooperativindən hazırda cəmi
72-si qalmışdır. Bu kooperativlərin
də hər birinə 15 hektar əkin yeri düşür və
onların fəaliyyəti demək olar ki, hiss olunmur, əksəriyyətinin
yalnız adı kooperativdir.
Odur ki, bu qanunun qəbul edilməsi ölkəmizdə
kooperasiya hərəkatını gücləndirəcək və
istehsal kooperativləri ilə yanaşı, istehlak kooperativlərinin
yaranmasını da sürətləndirəcək. Çünki
fərmana uyğun olaraq, “Kənd təsərrüfatı
kooperasiyası haqqında” qanun layihəsində kəndli
fermer təsərrüfatlarının daha iri kənd təsərrüfatı
müəssisələri formasında birləşmələrinin
iqtisadi stimullaşdırılması nəzərdə
tutulacaq. Yəni istehsal və istehlak (xidmət)
kooperativlərinin (emal, tədarük və satış,
maddi-texniki təchizat, aqroservis, kredit və s.) yaranması və
fəaliyyəti özbaşına buraxılmayacaq, dövlətin
qayğısı və maddi köməyi ilə əhatə
olunacaq. Bunun üçün ölkəmizdə
hazırda əlverişli iqtisadi və maliyyə imkanları
mövcuddur və biz hamımız bu imkanlardan ərzaq təhlükəsizliyinin
bazasını təşkil edən kənd təsərrüfatının
inkişafı naminə maksimum istifadə etməliyik.
Prezidentin
2014-cü il 16 yanvar tarixli “Kənd təsərrüfatı və
ərzaq məhsulları bazarının fəaliyyətinin təkmilləşdirilməsi
sahəsində əlavə tədbirlər haqqında” sərəncamında
Kənd Təsərrüfatı Nazirliyinə fermerlərə
informasiya-məsləhət xidmətinin səmərəli təşkili
sahəsində müvafiq tədbirlər görməsi barədə
tapşırıq verilmişdir. Bununla əlaqədar
Kənd Təsərrüfatı Nazirliyi Milli Məclisə əvvəllər
təqdim etdiyi “Kənd təsərrüfatı informasiya-məsləhət
xidməti haqqında” qanun layihəsi üzərində
işlərin bərpa edilməsini təklif etmişdir. Nazirliyin bu təklifi nəzərə alınaraq
Aqrar siyasət komitəsi həmin qanun layihəsini müasir tələblərə
uyğun təkmilləşdirmiş və komitənin
iclasında baxaraq Milli Məclisin müzakirəsinə
tövsiyə etmişdir. Qeyd etmək
lazımdır ki, kənd təsərrüfatının
inkişaf etdiyi ölkələrdə fermerlərə ən
müxtəlif informasiya-məsləhət xidmətləri
göstərilir və bu xidmətlərin mükəmməl
hüquqi bazası yaradılmışdır.
Məlumdur ki, aqrar-sənaye kompleksinin sürətli
inkişafı və rəqabətqabiliyyətli məhsul
istehsalına nail olmağın yolu bazara və
istehlakçıya yönəlmiş innovasiya fəaliyyətinin
inkişafından keçir. İnnovasiya isə ilk
növbədə istehsalın inkişafını və kadr
hazırlığını təmin edən müntəzəm
prosesdir. Təhsil almış, enerjili və
hazırlıqlı işçi bazarda
istehsalçıların rəqabətində əsas
faktordur. Ona görə də rəqabətədavamlı
məhsul istehsal etmək və xarici bazarlara çıxmaq
üçün informasiya-məsləhət xidmətinin təşkilinə
böyük ehtiyac var. Odur ki, “Kənd təsərrüfatı
informasiya-məsləhət xidməti haqqında” qanunun qəbul
olunması mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Layihədə bu xidmətin dövlət orqanları
nəzdində və dövlət vəsaiti hesabına fəaliyyət
göstərməsi ilə yanaşı, özəl sektorda
yaradılması və qeyri-dövlət vəsaitləri
hesabına fəaliyyəti də nəzərdə tutulur.
Artıq belə xidmət subyektləri
mövcuddur və Ağcabədi rayonunda yaradılmış
Aqrar İnformasiya Mərkəzi bir neçə ildir ki,
uğurla fəaliyyət göstərir. Qanunun
qəbul edilməsi bu xidmətin hüquqi statusunun müəyyən
edilməsi və əhatə dairəsinin genişlənməsi
baxımından da çox vacibdir.
Prezident İlham Əliyev yanvarın 27-də keçirilən
konfransdakı yekun nitqində qeyd etmişdir ki, hər bir
rayonda ixtisaslaşma aparılmalıdır. Eyni zamanda
dövlət başçısı Dünya Ticarət Təşkilatına
üzvlüyə hazır olmaq və Avropa bazarlarına
çıxmaq üçün kənd təsərrüfatının
intensiv metodlarla inkişaf etdirilməsi və ixrac
potensialımızın çoxşaxəli olması barədə
tapşırıq vermişdir. Ölkəmizin
malik olduğu müxtəlif təbii iqlim və torpaq tipləri
də kənd təsərrüfatı istehsalının
ixtisaslaşmasını zəruri edir. Regionların
ixtisaslaşmasının aparılması, kooperativlərin və
digər iri təsərrüfatların yaradılması həmin
bölgələrdə becərilən bitkilərin məhsuldarlığının
artımına və istehsalın səmərəliliyinin
yüksəlməsinə zəmin yaradacaq. Hesab edirik ki, ixtisaslaşmanın aparılması ilə
paralel olaraq həmin bölgələrdə müvafiq
aqroparkların və klasterlərin yaradılmasına da
başlanmalıdır. Müasir iqtisadiyyatda klaster dedikdə
xammal, materiallar, mallar və xidmətlər təqdim edən,
bir-biri ilə əlaqəli iri, xırda və orta müəssisələr
qrupunun, habelə onların fəaliyyəti ilə
bağlı olan təşkilatların (məsələn,
universitetlər, standartlaşma üzrə agentliklər,
ixtisas təmayüllü mərkəzlər və s.)
müvafiq ərazidə cəmləşməsi nəzərdə
tutulur. Hazırda qabaqcıl dünya ölkələrində
aqrar-sənaye kompleksinin inkişafı klaster sisteminin
formalaşması əsasında həyata keçirilir. Çünki klaster əsasında fəaliyyət
göstərən aqrar-sənaye kompleksinin davamlığı
və rəqabətdə üstünlüyü təmin
olunur.
Kənd təsərrüfatı
klasterində məhsul istehsalçıları (ev təsərrüfatları,
ailə-kəndli təsərrüfatları, kəndli fermer təsərrüfatları,
kənd təsərrüfatı müəssisələri və
digərləri ilə yanaşı, xidmət təşkilatları,
autsorsinq (şirkətin bəzi işləri yerinə yetirməkdən
könüllü imtina edərək onu bu sahədə daha
peşəkar kənar icraçıya verməsi) müəssisələri,
tədris müəssisələri, elmi-tədqiqat idarələri,
ərzaq və digər kənd təsərrüfatı
xammalı emalı müəssisələri və
istehlakçılar iştirak edirlər. İstehsalın
klaster əsasında təşkili innovasiyalı texnika və
texnologiyaların tətbiqinə, əmək məhsuldarlığını
artırmağa, rəqabətədavamlı məhsul
istehsalına, yüksək ixtisaslı mütəxəssis və
kadr hazırlığına, elmi nailiyyətlərin
kommersiyalaşmasına, yeni iş yerlərinin
açılmasına və iştirakçıların hər
birinin daha çox fayda götürməsinə şərait
yaradacaq.
Prezidentin 2015-ci ili “Kənd təsərrüfatı ili” elan etməsi ölkəmizdə aqrar sənaye kompleksinin inkişafını təmin edən siyasi iradənin olduğunu göstərir. Respublikamızda hazırda mövcud olan bu siyasi iradə, iqtisadi və maliyyə imkanları gələcəkdə ümumi daxili məhsulun kənd təsərrüfatı klasterləri əsasında artırılmasına geniş imkanlar açır. Klaster sisteminin üstünlüyü isə kənd təsərrüfatı xammalını son istehlak malının istehsalına kimi emal etməyi təmin edir. Məsələn, Aran bölgəsi pambıq istehsalı üzrə ixtisaslaşarsa, bölgədə istehsal olunan xammal pambıq paltar istehsalına kimi dərin emal prosesindən (pambıq lifi, pambıq ipliyi, pambıq parça və pambıq paltar istehsalı) keçərsə, bu, daha çox əlavə dəyər yaradar. Bunu pambıq emalında baş verən dəyişikliklər də sübut edir. Belə ki, 2008-ci ilə kimi ölkəmizdə xam pambığın ilkin emalı həyata keçirildiyindən xarici ölkələrə yalnız pambıq lifi satılırdı. 2009-cu ildə isə növbəti emal prosesi həyata keçirilməyə başlandı və ixrac olunan məhsulun 31,2 faizini pambıq parça ipliyi, 68,8 faizini pambıq lifi təşkil etdi. 2013-cü ildə bu proses genişləndi və həmin göstəricilər müvafiq olaraq 75,1 və 24,9 faizə çatdı. 2014-cü ilin 11 ayında isə yalnız pambıq parça ipliyi ixrac olundu. Onu da qeyd edək ki, 2013-cü ildə ixrac olunan pambıq lifinin 1 kiloqramının qiyməti 1,44, bir kiloqram pambıq parça ipliyinin kiloqramı 2,05 dollar olmuşdur. Yəni növbəti emal prosesi hər kiloqramın 60 sent bahalaşmasını təmin etmişdir. Əgər həmin proses son istehlak məhsuluna kimi davam edərsə, bu, ümumi məhsulun dəyərinin artımına və daha çox əlavə dəyərin yaranmasına şərait yaradar. Bunu Çin Xalq Respublikasının təcrübəsi də sübut edir. Belə ki, Çin dünyada ən çox pambıq idxal edən ölkə olmaqla yanaşı, həm də ən çox pambıq paltar ixrac edən ölkədir.
Beləliklə, ölkəmizin kənd təsərrüfatını regionlar üzrə ixtisaslaşdırmaq, istehsal və istehlak kooperativləri, aqroparklar yaratmaq, informasiya-məsləhət xidməti şəbəkəsini genişləndirmək, ixtisaslaşma aparmaq və klasterləşmə siyasətini həyata keçirməklə rəqabətədavamlı məhsul istehsalı təmin olunar və Ümumdünya Ticarət Təşkilatına ehtiyat etmədən üzv olmaqla öz məhsullarımızı beynəlxalq bazarlara, o cümlədən Avropa bazarlarına çıxarmaq imkanı əldə edərik.
Aqrar sahənin inkişafı üçün mövcud imkanlardan səmərəli istifadə etmək və bünövrəsi qoyulmuş ixtisaslaşma və klasterləşmə prosesinin “Kənd təsərrüfatı ili”ndə daha da genişlənməsi və cari ili uğurla başa vurmaq üçün istər aqrar sektorda, istərsə də iqtisadiyyatın onunla bağlı digər sahələrində çalışan hər birimiz üzərimizə düşən vəzifəni layiqincə yerinə yetirməliyik. Bu, dövlətin aqrar sahəyə, yəni hər bir ölkə vətəndaşının sağlam və fəal həyat tərzinin təmin edilməsinə göstərdiyi diqqət və qayğısına əməli cavabımız olardı.
Eldar
İBRAHİMOV,
Milli Məclisin
Aqrar siyasət komitəsinin
sədri,
iqtisad üzrə elmlər doktoru
Azərbaycan.-2015.- 11 fevral.- S.5.