Çillələr
Novruzqabağı mərasimlər
Çillə ilin qış fəslinin bölgülərinə verilən addır. Qədim təsəvvürlərlə bağlıdır. Çillə əslində “cehl” sözündən olub 40 rəqəmini bildirir. El arasında qışın ən soyuq dövrünə təsadüf edən çillə ağırlıq, çətinlik mənasında başa düşülür. Əbəs yerə deyil ki, adamlar əziyyətli, müsibətli bəla ilə üzləşdikdə ondan xilas olmaq, ətrafdakıları zərərli qüvvələrdən qorumaq, qırxı çıxan körpəyə dəyən xətərin qarşısını almaq, ailədə baş verən uğursuzluqları dəf etmək, ağır xəstələrin sağalmasını tezləşdirmək üçün xüsusi bir ayin icra ediblər, bu da “çillə kəsmək” adlanır.
Novruza hazırlıq dekabrın 21-dən (yeni təqvimlə) başlayır və üç mərhələdə bayram davam etdirilir. Birinci mərhələ Böyük Çillə ilə Kiçik Çillənin arası (21 dekabr-1 fevral), ikinci mərhələ Kiçik Çillənin davam etdiyi müddət (1-20 fevral), üçüncü mərhələ isə dörd həftəlik axır çərşənbələri əhatə edən Boz aydır. Bundan sonra isə Novruz gəlir.
Böyük Çillə qış fəslinin ən uzun sürən vaxtının, birinci qırx gününün xalq arasındakı adıdır. Bu müddət ilin ən uzun gecəsindən başlayaraq yanvar ayının son gününədək davam edir. Böyük Çillənin ilk gecəsi el arasında “Şəbi-yelda” adlanır. El-obada Böyük Çillənin qarlı, tufanlı, donduran, sümük üşüdən günlərinə qara qış deyirlər. Bu müddətdə qış ağır, üzücü keçir. Qışın qışlığı çənindən, dumanından bəlli olur. Xalq arasında deyirlər ki, qış dumanı qar gətirər, yaz dumanı bar.
Şumlanacaq torpağı Böyük Çillədə qış
aratına qoyarlar. Arxları, kanalları təmizləyib
qaydaya salarlar. Belə vaxtlarda
uşaqlar da köməyə gələr,
hamı bir-birinə əl tutar, ağacların dibini yumşaldarlar. “Qışda işini bilən, yazda-yayda ziyan çəkməz” - deyiblər. Ömrünü-gününü torpağa bağlayan
insanlar ağacların,
tənəklərin budanmasını
Novruza qədər qurtarmalıdır. Bundan sonra
onlara əl gəzdirmək olmaz.
Canlarındakı su göz yaşı kimi axıb tökülər və ağaclar kökündən quruya bilər.
Təcrübəli bağbanlar deyirlər ki, budama işi
şirə çubuqları
axmağa başlanana qədər sona çatmalıdır. Əks-halda kəsdiyin çubuqların
ucundan su axsa, ağacın puçurları kor ola bilər,
onlardan zoğ çıxmaz, bar verməz.
Ulularımız deyib ki, Böyük
Çillədə torpaq
qırxını çıxardır,
Kiçik Çillədə
isə torpaq səhər yuxusunda olur. Böyük Çillə
barədə el-oba arasında gəzən neçə-neçə maraqlı
söyləmələr də
var. Belə danışırlar
ki, bir gün
Böyük Çillə
deyir: - Mən dolu qazanlar üstdə
gəlmişəm, qarıları
sağlam görmüşəm.
Sonra təndirləri yandırtdım,
kürsüləri qurdurdum,
küplərin, çuvalların
ağızlarını açdırdım.
Böyük Çillə qırx gün dövran sürüb gedir. Yolda Kiçik
Çillə ilə rastlaşır. Hal-əhvaldan
sonra Kiçik Çillə soruşur: -
Ay Böyük Çillə,
de görüm qırx
gün gəlib atını çapdın.
Bu qırx gündə
nə gördün, neylədin, işin-gücün
nə oldu? Böyük Çillə nə gördüyündən, nə
etdiyindən söhbət
açır.
Hikkəli Kiçik Çillə
istehza ilə gülüb cavab verir:
- Eh, sən heç nə eləməmisən
ki... Mən gəlmişəm, gör indi nələr
edəcəm, nə tufan qoparacağam. Qazanları ağzı üstə çevirəcəyəm, adamları
təndirin ağzından
salıb külfədən
çıxaracağam, küpləri,
xaralları boşaldacağam,
üzüqoylu qoyub gedəcəyəm.
Onun coşduğunu görən
Böyük Çillə
deyir:
- Çox da öyünmə.
Sən insanları tanımırsan.
Mən qırx günlük ömrümlə
bir iş görə bilmədim. Sənin isə cəmi iyirmi günlük ömrün var. Bu iyirmi gündə heç yel də olub
onların yanından ötə bilməzsən.
Çünki qabağın yazdır,
ömrün də azdır.
Bu yandan da Boz
ay özünü irəli
verib deyir:
- Siz məni uzaqda
görmüşünüz, nə asaram-kəsərəm
deyirsiniz? Sizin acığınıza, indi
baxın, görün
mən gedib nə edəcəyəm...
Buzları əridəcəyəm, torpağın donunu açacağam, əkinləri,
çölləri, yamacları
cücərdəcəyəm, bağ-bağçalarda gül-çiçək
açdıracağam. Mən adamlar üçün bayram aparacağam (Novruz bayramı ensiklopediyası, Bakı,
2008).
Böyük Çillə girəndə
və çıxanda
ulularımız məclis
qurmuş, şirniyyat,
isti xörəklər
bişirmiş, əhvallarını
xoş saxlamışlar. Adamlar bu
üsulla təbiətə
təsir etmək, qışa bağlı olan hami ruhları
mülayimləşdirmək istəmişlər. Qışı qarşılama mərasiminə
“Kövsəc”, yolasalma
mərasiminə isə
“Çilləkəsdi” və
ya “Çilləçıxarma”
deyirmişlər.
Böyük Çillədə əkin
sahələrinə verilən
suyun adı Çillə suyudur. Böyük Çillədə
əkinçilər adətən
bağ-bağatı, bostan-tərəvəz
yerlərini, uzümlükləri
suvarırlar. El arasında Çillə suyu adlanan bu
suvarma torpağın nəmliyinin saxlanmasına
kömək edir, ziyanvericiləri qırır,
torpağın şoranlaşmasının,
habelə ağacların
vaxtından əvvəl
çiçəklənməsinin qarşısını alır.
İlin bu çağında bağlara verilən su gecələr donur və bu
donma ağaclara da təsir edir.
Onlar qış yuxusundan gec oyanır. Bu da onların
barının, bəhərinin
çox olmasına təsir göstərir.
Böyük təbiətşünas alim Həsən bəy Zərdabi Çillə suyunun elmi əhəmiyyəti barədə yazırdı
ki, bizim tarlalarımıza qış
zamanı verilən su donur və
sürülmüş şum
yerlərini daim yumşaldır, əkin yerlərini hamarlayır.
O, Çillə suyunu
imkan daxilində qışın əvvəlində,
yəni Böyük Çillə dövründə
verməyi məsləhət
bilmişdir. Bununla bağlı H.Zərdabi xalqın təcrübədən,
sınaqdan çıxmış
belə bir zərb-məsəlini misal
gətirir: “Böyük
Çillədə suvaran
çox, Kiçik Çillədə suvaran isə az məhsul
götürər”.
Kiçik Çillənin ömrü
o qədər də çox deyil. Amma o, qış
fəslinin ən sərt, çovğunlu, dondurucu çağıdır.
Kiçik Çillədə qış çox hirsli gələr. Bir əlində qılınc
kimi şaxta, digərində çovğun
olan div nərəli külək. “Kiçik qardaş hovlu olar” məsəli
də çox güman ki onun
üçün deyilib.
Çox
sərt, şaxtalı
keçməsinə görə
bu müddətə “qışın oğlan çağı”, “girəvəli
qış” da deyirlər. Kiçik
Çillə Böyük
Çilləyə deyib
ki, əgər sənin ömrün məndə olsaydı, gəlinlərin əlini xəmir təknəsində,
un çuvalında dondurardım. Bir də deyib ki, sənin yerinə mən olsaydım, atların balasını qarınlarında
dondurardım. Amma neyləyim
ki, ömrüm azdır, irəlidə yazdır.
Görkəmli şair, müəllim və ictimai xadim Əhməd Cavadın şeirlərində
əski adət və inamlara, xalqın yaddaşına qayıdış kimi duyğular öz əksini geniş tapmışdır. Ə.Cavad Novruz bayramı
ilə bağlı silsilə etnoqrafik şeirlər yazmışdır.
Onlardan birini təqdim edirik:
Çillə şərqisi
Qabağı yazdır Çillənin,
Ömrü azdır Çillənin.
Yer bürünür ağ qara,
Təslim olur bahara.
Ağ bayraqlı qış gedir,
Al bayraqlı yaz gəlir!
Nağılçılar xoş gedir,
Ozan, aşıq, saz gəlir!
Böyük Çillə çıxmamış,
Kiçik Çillə gəlməmiş;
Boz ay çapır atını.
Bilir qışın zatını.
Bənövşə açıb gəlir,
Yatağı torpaq olur;
Çiçəyi yarpaq olur!
Xan çobanın arzusu,
Gəlir qumral quzusu!
Yağış ruzu gətirir,
Novruz gəlib yetişir!
Qüvvət dolu qollara,
Ellər çıxır yollara;
Durnaları gözləyir!
Bülbül gülü izləyir,
Şaxta,
boran sovuşur!
Yel düzəldib qəddini,
Gözəl yaza qovuşur!
Hazırladı:
İradə ƏLİYEVA,
Azərbaycan.-2015.- 17 fevral.- S.7.