Qərbdə islamofobiya:
gerçək səbəblər və məqsədlər
Təəssüf ki, dözümsüzlük və ksenofobiya müasir dövrdə artıq ən inkişaf etmiş və təminatlı cəmiyyətlərdə belə gündəlik həyatın acı reallığına çevrilib. Bu qorxulu tendensiya ayrı-ayrı dövlətlərin hüdudlarından kənara çıxır və gündəlik həyatımıza transformasiya olunur. Belə təhlükəli tendensiyalardan biri islamofobiyadır. Nə qədər təəccüblü olsa da, bu özünü daha çox liberal Qərbdə göstərir.
“İslamofobiya'' siyasi leksikonda
İlk dəfə “islamofobiya'' terminini 1922-ci ildə xaçlı yürüşlərindən müstəmləkəçilik dövrünədək Avropa və müsəlman dünyası arasında mövcud olmuş çoxsaylı münaqişələrə görə islam dininə mənfi münasibəti göstərmək üçün şərqşünas Etyen Dine “Qərbin gözündə Şərq'' essesində istifadə edib.
Uzun illər xatırlanmayan bu ifadə XX əsrin sonlarında geniş istifadə olunmağa başladı. 1997-ci ildə irrasional, əhalinin bütün təbəqələrində islama qarşı izaholunmaz qorxu və nifrət aşılayan “Runnymede Trust'' adlı Britaniya araşdırma mərkəzinin “İslamofobiya: hər kəs üçün çağırış'' adlı hesabatı sayəsində bu ifadə siyasi leksikona daxil oldu. Sözügedən sənəddə islam qərbdən fərqli deyil, ondan geri qalan mədəniyyət kimi şərh olunurdu. İslam mədəniyyəti isə alternativ fikrə düşmən, digər mədəniyyətlərə təhlükə kimi göstərilirdi.
2001-ci il 11 sentyabr
terror aktı bir dönüş nöqtəsi
oldu. Bu andan
islamofobiya anlayışı
dünya KİV-in və
siyasətçilərinin dilinə
düşdü. Sonrakı illərdə
bu termin Qərb cəmiyyətinin sağalmaz xəstəliyinə
çevrildi. Hazırda
islamofobiya - islam dininin qəbul edilməməsi, müsəlmanlara
qarşı diskriminasiyanı
təqdir edən qorxu üzərində qurulmuş düşüncəni
təcəssüm etdirsə
də, bir çox təhlilçilər
bunu “düşmən''
axtarışında olan
Qərb mədəniyyətinin
“uğurlu'' uydurması
kimi şərh edirlər. Təsadüfi deyil ki, özünün
“Mədəniyyətlərin toqquşması'' adlı məşhur məqaləsində
Hantinqton qeyd edir ki, islamofobiya
İslam dövlətlərinin
siyasi, hərbi, iqtisadi zəifliyini davam etdirmək üçün yaradılan
təbliğat vasitəsi
kimi inkişaf etdiriləcək. “Xaçlı
yürüşü 2.0: Qərbin
islama qarşı yeni müharibəsi'' adlı kitabın müəllifi Con Feffer isə hesab edir ki, xaçlı
yürüşlərindən başlayaraq günümüzədək
Qərb təmsilçiləri
islam dinini
ayrı-ayrı tarixi mərhələlərdə baş
vermiş hərbi münaqişələr kontekstində
nəzərdən keçiriblər.
11 sentyabr terror hadisəsindən
sonra faktiki olaraq yeni vəziyyət
yarandı. Qərb dövlətlərində işsizlik, iqtisadi tənəzzül, əhalinin
qocalması kimi problemlərdən diqqəti
yayındırmaq üçün
müsəlmanlar qarşısında
qorxu təbliğat alətinə çevrilir.
SSRİ-nin dağılmasından
sonra Qərb dünyasına cəmiyyətin
diqqətini gündəmdəki
problemlərdən yayındırmaq
üçün yeni
“düşmən'' obrazı
tələb olunurdu.
Bu “rol'' müsəlmanlara
“biçildi''. SSRİ-nin dağılmasından sonra Qərb dövlətlərində daxili,
ilk növbədə sosial
münaqişələrin güclənməsi,
real olaraq təhlükə
mənbəyi olmayan, lakin daxili istifadə
üçün uyğun
olacaq “yeni hədəf'' kim seçilsin sualını
aktual etdi. Çin və Rusiyanın gücü diqqətə alınaraq yekunda seçim bir vaxtlar “xristian''
Qərbin varlığına
təhlükə olmuş
keçmiş tarixi rəqibin, hazırda isə “dişsiz'' ərəb-müsəlman dünyasının
“xeyrinə'' edildi. Son illərdə dünyəvi
ərəb dövlətlərində
mövcud olan hakimiyyətləri devirərək
regiona idarəolunan xaos gətirən Qərb, ilk növbədə
ABŞ, beləliklə, niyyətinə
çatmış oldu.
Bu gün artıq sirr deyil ki,
“Charlie Hebdo'' jurnalında
dərc olunan karikaturalar, “Müsəlmanların
məsumluğu'' filmi
və bu kimi provokasiyalar Qərbdə islamofobiyanın
yüksəldilməsini təmin
etmək üçün
gündəmə gətirilir.
Bir çox təhlilçilər
hesab edirlər ki, söz azadlığı
arxasında gizlənərək
dini dəyərləri
təhqir edənləri
müdafiə etməklə
Qərb KİV-ləri
insanları zorakılığa
təhrik edir.
2004-cü
ildə BMT Baş katibinin rəhbərliyi ilə “İslamofobiya ilə mübarizə'' beynəlxalq konfransının
keçirilməsinə, Avropa
Şurasının isə
yüksək səviyyəli
görüşlərinin birində
islamofobiyanı qınamasına
baxmayaraq, Qərb cəmiyyətində irqçi
və radikal millətçi dairələrin
səyi nəticəsində
bu tendensiya hər ötən gün daha da
güclənir.
Diskriminasiya və sosial məhrumiyyətlər
Daha geniş
mənada “islamofobiya''
anlayışı islam
dininə qarşı
səslənmiş və
müsəlmanların mənfi
reaksiya verdiyi bütün davranış
və ifadələri
özündə birləşdirir. Belə
olan halda bu termin bəzi
dairələrdə “ənənəvi''
sərhədlərindən kənara çıxaraq,
“islam dininə münasibətdə'' xəbərdarlığın
sinonimi kimi şərh olunur. Bu səbəbdəndir ki, bir çox
alimlər islamofobiyanı
irqi ayrı-seçkilik,
antisemitizm, ksenofobiya kimi anlayışlarla bərabər gündəmə
gətirirlər.
Bu yanaşmanın təzahürüdür
ki, Qərbdə yaşayan müsəlmanlar
iş yerindən başlamış, təhsil
prosesi, kütləvi informasiya vasitələrində
xəbərlərədək həyatın müxtəlif
sferalarında özlərinə
münasibətdə diskriminativ
münasibəti hiss edirlər.
Avropa monitorinq mərkəzinin dərc etdiyi “Avropa İttifaqında müsəlmanlar'' hesabatında
bu nəticəyə gəlinir ki, qərəzli münasibət
müsəlmanların cəmiyyətə
inteqrasiya olunması və özlərini onun bərabərhüquqlu
üzvü kimi hiss etməsi qarşısında
duran əsas maneə olaraq qalmaqda davam edir.
Hesabatda
qeyd olunur ki, Böyük Britaniyada ölkə üzrə ümumi işsizlik 6% təşkil
etsə də, immiqrantlar arasında 11%, müsəlman ölkələrin
nümayəndələri arasında
isə 20% təşkil
edir. Almaniyada türklər arasında
işsizlik 21% təşkil
etdiyi halda, ümumi ölkə üzrə 8% təşkil
etməsi haqlı suallar doğurur. Hansı səbəbdəndirsə, liberal Qərbdə gələcək
işçilərin namizədliyini
gözdən keçirən
işəgötürənlər müsəlman işçilərdən
imtina etməyə üstünlük verirlər.
Sözügedən tendensiya təhsil
sahəsində də
müşahidə olunur.
Müsəlmanların ali təhsilə yiyələnməsi qarşısında
ciddi əngəllər
yaradılır. Bu isə onların gələcək sosial statuslarına təsir edir. Bundan başqa, müsəlmanlar
bir qayda olaraq şəraiti daha aşağı səviyyədə olan yerlərdə yaşamağa
məcbur olurlar.
Bu da onların
daha səviyyəli məktəblərə getmək
imkanını məhdudlaşdırır.
Müsəlmanlara qarşı neqativ münasibət ümumən
bütün immiqrant və milli azlıqlara
münasibətdə özünü
daha qabarıq şəkildə göstərir. Yuxarıda qeyd
olunan hesabatda Rotterdamda yaşayan gənc müsəlman qadının başına
gələn hadisədən
bəhs olunur. Tez-tez verilən “Gəldiyiniz yerə nə vaxt qayıtmaq niyyətindəsiniz?'' sualına
cavab olaraq müsəlman xanım “Mənim getməyə yerim yoxdur, çünki
mən burada, Rotterdamda doğulmuşam''
cavabını verir.
Bu cavab çoxlarının
ürəyincə deyil.
Davamlı olaraq verilən bu cür suallar isə müsəlmanların
vətəndaşları olduqları
dövlətdə özlərini
gəlmə kimi hiss etmələrinə səbəb
olur.
İdarə olunan “qorxu paradiqmaları''
Müsəlmanlarla bağlı Qərbdə formalaşmış bir başqa yanlış təsəvvür isə müsəlmanların şiddətə
meyilli olmasına dair ideologiyadır. Bu təbliğatın
nəticəsidir ki, aşağıdakı cümlə
islamofobiya paradiqmasının
ən qorxunc rəsmini göstərmiş
olur: “Bütün müsəlmanlar terrorist deyil,
amma bütün terroristlər müsəlmandır''.
Bu “ictimai rəy”in tam
əksi olaraq, Europolun 2013-cü il hesabatında Aİ-də baş vermiş 152 terror hücumunun yalnız ikisinin “dini motivasiya'' məzmunlu olduğu qeyd olunur. Son 5 ildəki statistikaya nəzər yetirdikdə Aİ dövlətlərində
sözdə “islamçı
terrorçuların'' törətdikləri
cinayətlərin sadəcə
2% səviyyəsində olduğu
əksini tapır.
Bütün bu stereotipləri bir yerə toplamaqla “müsəlmanların çoxalması Avropanın varlığına təhdiddir'' təməlində kollektiv qorxu paradiqması təbliğ edilir. Bir çox ekspert hesab edir ki, islamofobiyanın gündəmə gəlməsi ilk növbədə Avropada müsəlman əhalinin artması ilə bağlı “qorxu''dur. Avropalıların yaşlanması, əhalinin artımının dayanması faktı diqqətə alınarsa, bu dairələrdə islam tərəfdarlarının üstünlük qazanacağı fikri hakim olub. Qeyd etmək lazımdır ki, doğrudan da, Avropada müsəlmanların sayı artıb, fəqət, iddia edilən yüksək faizlərdə təcəssüm olunmur. PEW Araşdırma Mərkəzinin apardığı təhlilə əsasən Avropada müsəlman əhalisinin sayı 1990-cı ildə 4,1 faiz idisə, 2010-cu ildə sadəcə 6 faizə yüksəlib. Bu fikri təsdiq etmək üçün bir neçə nümunəyə diqqət yetirmək kifayətdir: ən çox müsəlman əhalinin yaşadığı Fransada müsəlmanların gerçək sayı 7,5 faizdir ki, bu da cəmiyyətdə formalaşmış rəyin dörddəbirindən az edir. Bu tendensiya Almaniya (5,8%) və Böyük Britaniyada (4,8%) da təkrarlanır. Hətta hazırkı demoqrafik artım göstəriciləri belə 2030-cu ildə Avropa qitəsindəki bütün müsəlmanların əhalinin 8%-ni təşkil edəcəyini göstərir. Bu rəqəmlər “müsəlmanların yaxın gələcəkdə Avropanı ələ keçirəcəyi'' ideologiyasının əsassız olduğunu göstərir.
Avropa cəmiyyətində müsəlmanların inteqrasiyasına münasibətdə də eyni vəziyyət təkrarlanır. Araşdırma nəticələrinə görə Fransa vətəndaşı olan müsəlman üçün Fransaya bağlılıq, onun milli və dini mənsubiyyətindən daha öndə gəlir. Bu və yuxarıda sadalanan digər faktlar Avropa cəmiyyətində gerçəkliklə ictimai rəy arasında nə qədər dərin uçurumun mövcud olduğunu göstərir. Bu isə müsəlmanlara qarşı diskriminasiyanın arxasında məqsədli manipulyasiyanın olduğu nəticəsinə gəlməyə əsas verir.
“Bu, kimin işinə yarayır'' sualını cavablandırarkən, son illər Avropada faşist siyasəti yürüdən radikal sağın yüksəlişini görməmək imkansızdır. Avropada radikal sağın yüksəlişi Charlie Hebdo hücumundan çox əvvəl başlayıb. Bu tendensiyaya 2008-ci il iqtisadi tənəzzülü çox güclü təkan oldu. Qitə səviyyəsində işsizliyin artması radikal sağı gücləndirdi. Bu da miqrantlara qarşı nifrət və irqçilik dalğasının Avropanı öz cənginə alması ilə nəticələndi. Avropada islamofobiyanın yüksəlişini təsdiq edən digər fakt isə ötən il Avropa Parlamentinə keçirilmiş seçkilərin nəticələri oldu. Seçkilərdə 25% səs toplayan Marin Le Penin “Milli cəbhə''si, 28% səs qazanan İngiltərə Müstəqillik Partiyası kimi qüvvələr radikal sağın dəstəkçilərinin sürətlə artdığını göstərir.
Bu diskriminasiyanın nəticəsidir ki, məscid və müsəlman mərkəzlərinə qarşı vandalizm aktları çoxalır, hicab geyinən qadınlara münasibətdə təhqirlər, aeroportlarda əlavə yoxlamalar artır.
Newtimes.az
Azərbaycan.-2015.- 20 fevral.- S.4.