Aqrar sektor daxili bazarın təminatı ilə bərabər,
ixraca da istiqamətlənir
Kənd təsərrüfatı
ili-2015
“Azərbaycan Respublikası regionlarının 2014-2018-ci illərdə sosial-iqtisadi inkişafı Dövlət Proqramı”nın icrasının birinci ilinin yekunlarına həsr olunan konfransın materiallarını oxuyanda, çıxışları nəzərdən keçirəndə dövlətin aqrar sektora yanaşmasında müasir dünya təcrübəsinin və biliklərinin tətbiqinə köklənmə, bütünlükdə perspektivlərə nikbin və konstruktiv yanaşma aydın hiss olunur. Neftin qiymətinin düşməsi fonunda aqrar sektorun önə çəkilməsi və bu ilin “Kənd təsərrüfatı ili” elan edilməsi də günün çağırışlarına cavab verir.
Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev həmin konfransdakı giriş nitqində bütünlükdə aqrar sektorun fəaliyyətini müsbət dəyərləndirdi, gələcək nailiyyətlərin möhkəm təməlinin qurulduğunu bildirdi: “İki nəhəng meqalayihəni icra etmişik - Şəmkirçay və Taxtakörpü su anbarları, kanallar, elektrik stansiyaları. Bu da Azərbaycana bundan sonra xidmət edəcək. Yəni, onilliklər, yüzilliklər bundan sonra bu anbarlar, çəkilən bu kanallar kənd təsərrüfatının inkişafına xidmət edəcək. Eyni zamanda, suların idarə edilməsi məsələlərinin həllində də bu layihələrin böyük əhəmiyyəti var. Bu da böyük vəsait tələb edən layihələrdir. Ancaq biz bunu etmişik. Bir daha demək istəyirəm ki, infrastruktura, real sektora vəsait qoyulmalıdır. Eyni zamanda, qeyd etdiyim kimi, ehtiyatlar da yığılmalıdır. Bax, biz belə etmişik. Həm ehtiyatlarımızı artırmışıq, həm də investisiya qoymuşuq. Vaxtında real sektora, infrastruktura investisiya qoymayan ölkələr bu gün peşman olurlar. Onlar bu işə indi başlayırlar, amma artıq gecdir. İndi neftin qiyməti düşəndən sonra böyük investisiya qoymaq o qədər də asan məsələ deyil. Biz hər şeyi vaxtında etməli idik və etmişik. Ona görə deyəndə ki, bu gün Azərbaycan modeli var, biz səhv etmirik”.
Aqrar sektorun intensiv metodlar üzərində qurulması, fermer təsərrüfatlarının və bütünlükdə sahibkarlığın inkişafı, bölgələrdə müasir texnologiyalara əsaslanan emal sənayəsinin qurulması sayəsində kənd təsərrüfatı və ərzaq məhsullarının idxalı azalmış, özünütəminetmə səviyyəsi sürətlə yüksəlmişdir. 19 rayonda 40 quşçuluq təsərrüfatına, 13 rayonda 20 heyvandarlıq və 8 rayonda südçülük komplekslərinə, 6 rayonda 7 ət kəsimi və emalı müəssisəsinə 240 milyon manat güzəştli kreditin verilməsi nəticəsində son 3 ildə ət və ət məhsullarının idxalı əhəmiyyətli dərəcədə azalmışdır. 20 rayonda 33 intensiv bağçılıq və üzümçülük təsərrüfatlarına, 9 rayonda 37 istixana kompleksinə və 11 rayonda 16 meyvə-tərəvəz emalı müəssisələrinə 171 milyon manat güzəştli kreditlərin ayrılması daxili tələbatı ödəməklə yanaşı, ixrac imkanlarını da artırmışdır.
Bu uğurların əldə olunmasında dövlətin müasir dünya təcrübəsinə, aqrar elmin yeniliklərinə söykənməsi başlıca amildir. Şəmkirdə təməli qoyulmuş və məhsulların istehsalından satışınadək bütün mərhələləri əhatə edəcək özəl pilot aqroparkı bu sahənin son modelidir. Burada artıq praktik müstəviyə keçən işlər daha böyük nəticələrin əldə olunacağına ümid verir. Xızıda da analoji parkın yaradılması məqsədilə baş planın hazırlanması, Bərdə və Xaçmazda aqrar-sənaye komplekslərinin yaradılması belə qənaətə gəlməyə əsas verir ki, Azərbaycan “Kənd təsərrüfatı ili”ndə daha ciddi, daha böyük nailiyyətlərə imza atmağı hədəfləyib.
Azərbaycanda 26 rayonda tutumu 290 min ton olan 48 logistik mərkəzin və 14 rayonda tutumu 340 min ton olan 22 taxıl anbarı kompleksinin yaradılması əhalinin il boyu keyfiyyətli yerli məhsullarla təminatında mühüm rol oynamaqla yanaşı, istehlak bazarında qiymətləri sabit saxlamağa imkan verir. Aqrar sektorun xarici bazarlara daha müvəffəqiyyətli çıxışının təmin edilməsi üçün bu il Qazaxıstanın Aktau şəhərində logistik mərkəzin tikintisi başa çatdırılacaq. Gələcəkdə Azərbaycanın ixrac coğrafiyasını genişləndirmək, ixrac həcmini artırmaq məqsədilə digər ölkələrdə də belə mərkəzlərin yaradılması perspektivləri araşdırılır.
Dünya Bankının məlumatına görə, son 10 il ərzində dünya miqyasında kənd təsərrüfatı sahəsi üzrə artım 31,8, Azərbaycanda 48,9 faiz, ərzaq məhsullarının artımı dünyada 18, ölkəmizdə 39 faiz olmuşdur. Göründüyü kimi, bizdə əhalinin əsas ərzaq məhsulları ilə təminatı səviyyəsi iki dəfəyə qədər artmışdır. Konfransda o da qeyd olundu ki, hesabat ilində kənd təsərrüfatı üzrə ümumi məhsulun faktiki qiymətlərlə dəyəri 5,2 milyard manat olmuş, meyvə-tərəvəz məhsullarının ixrac həcmi artaraq təxminən 300 milyon ABŞ dollarına yaxınlaşmışdır. Ölkəyə idxal olunan meyvə-tərəvəz məhsullarının həcmi isə azalaraq 25,2 milyon ABŞ dolları həcminə düşmüşdür. Rəqəmlər onu deməyə əsas verir ki, ərzaq məhsullarına daxili bazarın tələbatının ödənilməsində yerli istehsalın rolu əvvəlki illərlə müqayisədə xeyli artmışdır.
Ərzaq təhlükəsizliyi dünya üçün önəmli və prioritet sayılsa da, bir sıra ölkələrdə iqtisadiyyatın bu sahəsində tətbiq ediən güzəştlərin azalması müşahidə olunur. Ölkəmizdə isə əksinə, güzəştlərin geniş spektri tətbiq edilir: dövlət tərəfindən texnika alınmasına kreditlər verilir, güzəştlə satılan mineral gübrələrin həcmi artırılır. Yalnız ötən il kənd təsərrüfatı məhsulları istehsalçılarına lizinqə verilmiş texnikalar əvvəlki illə müqayisədə 37 faiz artmışdır.
Beləliklə, dövlət sitemli və davamlı surətdə aqrar sektorun inkişafında ən son nailiyyətləri tətbiq edir, qabaqcıl ölkələrin təcrübəsindən uğurla faydalanır. İri fermer təsərrüfatlarının yaradılması, fermerlərin kooperativlərdə birləşməsi üçün ciddi səy göstərilir. İqtisadi İnkişaf Nazirliyi yerlərdə sahibkarlarla maarifləndirici tədbirlər, pilot layihələrin təqdimatını keçirir. Bunlar isə nəticəsiz qalmır.
Təəssüf doğuran hallar da var. Məsələn, dövlətin aqrar siyasəti bütün təfərrüatı ilə
ölkənin tən yarısını təşkil
edən kənd əhalisinə yetərincə
çatdırılmır. Qəzetlərdən fərqli olaraq geniş audutoriyaya çıxış imkanına
malik telekanallar faydasız və bir çox məqamlarda ziyanlı şouların yedəyində
gedir. Ekranlarda çox vaxt
toy müğənnilərinin bəsit və hətta tənqidə layiq olmayan əcaib
verilişləri nümayiş
etdirilir. Aqrar mövzu,
müasir kəndliyə
dəstək verən
maarifləndirici layihələr
yox həddindədir.
Halbuki kəndlinin, torpaq sahibinin maarifləndirilməsi
və istiqamətləndirilməsi
günümüzün ən
aktual məsələsidir.
Kənd təsərrüfatının inkişafını
ləngidən digər
səbəb əkilib-becərilməyən
torpaqlardır. Prezident adı çəkilən
konfransda bu məsələyə münasibətini
belə bildirdi: “İstifadəsiz qalan torpaqlar da kifayət
qədər çoxdur.
Vaxtilə kimsə onları
ya zəbt edib, ya icarəyə
götürüb. İcarəyə götürüb və elə də qoyub gedib. Deyir ki, mənim
orada, burada torpağım var. Sənin
torpağın varsa,
get, o torpaqda iş gör. Yəni, hesab edirəm
ki, biz istifadəsiz torpaqların taleyi ilə bağlı tədbir görməliyik.
Kim torpağı icarəyə götürüb
istifadə etmirsə,
gərək o icarə
müqavilələri ləğv
edilsin. O müqavilələr
verilsin o torpaqda işləyənə. Yoxsa
torpağı götürürlər,
ondan sonra təyinatı dəyişdirirlər,
daha sonra o torpaqlarda müxtəlif obyektlər tikilir və s. Bu, yolverilməzdir.
Yerli icra orqanlarının nümayəndələri nəzarət
etməlidirlər. Onların rayonlarında
əgər kimsə bu işlə məşğul olursa, buna qarşı tədbir görülməlidir”.
Bizcə
artıq şərhə
ehtiyac yoxdur.
Daxili bazarın
tələbatının tam təmin edilməsi, xarici bazarlara çıxışın genişlənməsi
neftdən büdcəyə
axını kəsilən
məbləğin ciddi
bir qismini bərpa edə bilər. Azərbaycanın qonşu xarici
bazarlara ənənəvi
çıxışı var,
o bazarlarda məhsullarımız
tanınır, keyfiyyəti
ilə seçilir, tələbat da kifayət qədərdir.
Fermeri savadlandırmaq, onu təhlükəsiz ərzaq
və keyfiyyətli məhsul istehsal etməyə alışdırmaq
üçün maarifləndirmə
sisteminin geniş şəbəkəsinin qurulması,
eyni zamanda, istifadəsiz qalmış
torpaqların əkinə
cəlb edilməsi hesabına istehsalın artırılması bizə
rəqabətdə daha
irəli getməyə,
Avropa bazarlarına çıxmağa imkan verər. Lakin bütün bunlar,
Prezidentin qeyd etdiyi kimi, kənd
təsərrüfatı məhsullarının
istehsalı, daxili tələbatın ödənilməsi
və ixracı bir sistem halında
olmalı, kənd təsərrüfatı intensiv
metodlarla inkişaf etməlidir. Dövlət
başçısı konfransdakı
nitqində bu məsələyə də
toxunmuşdur: “Qeyd etdiyim kimi, təşviq
sistemi yaradılmalıdır.
Bir çox ölkələrdə
belə sistem var. Əvvəllər biz buna
o qədər də meyilli deyildik, çünki bizim ixrac potensialımız da yox idi,
ancaq hələ idxaldan asılılığı
azaltmaqla məşğul
idik. İndi isə ixrac
potensialımız var,
ona görə təşviq sistemi yaradılmalıdır. Mən İqtisadiyyat
və Sənaye Nazirliyinə tapşırıram
ki, bu mexanizmi
işləyin. Yaxın vaxtlarda
biz bunu müzakirə
edəcəyik. Bu, sahibkarlara imkan verəcək ki, daha da maraqlı
olsunlar və öz məhsullarını
xaricə satsınlar”.
Bahadur İMANQULİYEV,
Azərbaycan.-2015.- 3 mart.- S.8.