İlaxır çərşənbələr
Bayram hazırlıqları qış fəslinin Boz ayında başlayır və Novruza qədərki bu müddət çərşənbədən-çərşənbəyə dörd həftəyə - çilləbeçəyə bölünür. Etiqada görə, bu həftələrin dörd, eləcə də Kiçik Çillənin üç çərşənbəsində təbiətdə canlanma, oyanma, dirilmə prosesi gedir. Bu yeddi çərşənbədən üçünə “oğru üskü”, dördünə “doğru üskü” deyilir. Bu çərşənbələrin hər birinin özünəməxsus ayin və mərasimləri var. Məsələn, torpağa gizlicə, xəlvəti toxunan “oğru üskü”də adamlar yandırdıqları tonqalın üstündən hoppanmaqla bərabər, öncədən düzəltdikləri lopanı (məşəli) həmin odda alışdıraraq üç dəfə evin dövrəsinə dolandırıb deyirlər:
Qaçın, qaçın, şeytanlar,
Sizi oda qalaram.
Bununla da, bir növ, ovsun
edirlər. Ayində guya şər
qüvvələrin qorxub
qaçması, bir daha həmin evə yaxın düşə bilməyəcəyi
ifadə olunur.
Boz ayda qeyd olunan dörd
ilsonu çərşənbələr
öz mərasim və ayinlərinin zəngin və təmtəraqlı olması
ilə həmişə
seçilib, bundan sonra da seçiləcək. Sonuncu dörd
çərşənbənin məxsusi adları olub. Bu adlar
elə indi də var, xalq
arasında, yəni,
el içində bu adlar Əzəl çərşənbə (Yalançı
çərşənbə, Müjdəçi çərşənbə
də deyilir), Kül çərşənbə,
Gül çərşənbə,
İlaxır çərşənbə
şəklindədir. XX əsrin 80-ci illərinin axırlarında “abi - atəş - xaki - bad”ın təsiri ilə Boz ayın
dörd çərşənbəsi
Su, Od, Yel, Torpaq çərşənbələri
adı ilə tanıdılmaqdadır.
Xalqımız Boz ayın yaz soraqlı çərşənbələrinin dördünü də müqəddəsləşdirmiş və onların hər birini ayrı-ayrılıqda böyük
şənliklərlə qeyd
etmiş, bununla da, qarşıdan gələn təzə ili bolluq,
firavanlıq, xoşbəxtlik,
əmin-amanlıq və
sağlamlıq ili kimi görməyi arzulamışlar. İlk çərşənbədən
Novruz bayramı axşamınadək insanı
yaşadan, həyatı
mənalandıran bu əbədi varlıqların
hər biri ilə bağlı azərbaycanlılar özlərinin
ayin, etiqad, inanc, tapınma, oyun-tamaşa və digər mərasimlərini
yaratmışlar. Bu mərasimlər, icra olunan ayinlər, əsasən qışın
yola salınması, yazın qarşılanması
ilə bağlı olub Novruz bayramına
ilkin hazırlıqdır.
Od çərşənbəsi
mərasimləri
Günəşə qurban kəsmək
Günəş istisini arzulayan ulu babalarımız Odlu çərşənbədə
sübh tezdən Günəşə qurban
aparardılar. Daha erkən çağlarda
aparılan belə qurban adətən kəhər at olardı.
Bir nəfər yedəyindəki
atı uca bir təpənin üstünə qaldırardı.
Digərləri isə onları
arxadan müşahidə
edərdi.
Gün doğan
kimi at təpənin üstündə olar, Günəşin doğması
şərəfinə onu
qurban kəsərdilər. Xalqda belə
bir inam olardı ki, qırmızı kəhərin
Günəşə qurban
kəsilməsi adamlara
xoşbəxtlik və
səadət gətirərdi.
Bu mərasim xalqımızın
ən qədim görüşlərindən olub
bir sıra qayaüstü rəsmlərdə
də öz əksini tapmışdır. Kəlbəcər qayaüstü təsvirlərində
bu mərasim qeydə alınmışdır.
Bayatılar
Suda yandı...
Od da yandı, su da yandı.
Dərdimi suya dedim,
Od tutdu, o da yandı.
Düşən yeri...
Atlanıb düşən yeri.
Göz yaşım oda dönüb,
Yandırır düşən yeri.
Ocağın odu keçdi,
Yel vurdu odu keçdi.
Nə baxırsan, ay oğlan,
Sevgilin budu, keçdi.
Köynəyin gülü yansın,
Od tutsun, gülü yansın.
Səni
məndən edənin,
Ağzında dili yansın.
Atalar deyib ki...
Od imandır.
Od qalar köz qalar, qız qalar söz olar.
Odsuz ocaq olmaz.
Od düşdüyü
yeri yandırar.
Oda dərdini deyən xeyir
aparar.
Odu söyən
qara günə qalar.
Ocaq sönməyən yerdə
məskən salarlar.
Görkəmli ədiblərimizin
yaradıcılığında Novruz
Yazıçı, dramaturq, publisist Cəlil Məmmədquluzadə
yumoristik ruhlu, lakonik hekayələri və satirik felyetonları ilə ədəbi-mədəni həyata
güclü təsir göstərmiş, “Molla Nəsrəddin” əbədi
məktəbini yaratmışdır. Onun yaradıcılığı
Azərbaycan nəsrinin,
dramaturgiyasının qızıl
səhifələrini təşkil
edir. Görkəmli ədibin Novruz
bayramına həsr olunmuş məqaləsini
təqdim edirik.
Mübarək olsun
Adət eləmişik bayramda sevinmək, şad olmaq və biri-birimizi
təbrik etməyə. Uşaqlar da
adət edib bayramda sevinmək, şad olmaq və biri-birini təbrik etməyə.
Bəs təfavüt
nədir? Uşaqlarla bizim təfavütümüz
hardadır? Uşaqlar da
şad olub, biz böyüklər də şad olmuşuq. Uşaqlar sevinib, təzə paltar və qırmızı yumurtaya, biz böyüklər
də elə haman şeyə
sevinmişik. Amma lazımdır ki, biz böyüklərlə kiçiklərin
təfavütü ola idi. Təfavüt də burada ola
bilər ki, bayram günü biz təzə geyinmiş, cibləri dolu uşaqlarımıza baxanda
sahibsiz, ac uşaqları
da yada salaydıq
ki, bayram günü bizim uşaqlarımız plov yeyəndə yetim uşaqlar bəlkə yavan çörək də tapmayacaqlar.
Bir kəs ki, bu mətləbi
düşünmədi, onun
uşaqdan bir fərqi yoxdur, çünki uşaq tayfası belə hisslərdən uzaq olar. Amma həqiqi bayram o kəslər üçündür ki,
bayram günü onun cismindən savayı ruhu da şad ola, ruhun şadlığı o surətdə
ola bilər ki, insanlar insanlıq
vəzifəsini yerinə
yetirə. Mübarək olsun səidi-novruz
o şəxslərə ki,
bayram münasibətilə
sahibsiz bir uşağı yada salıb onu şad edəcək.
Mübarək olsun firuzi-novruz
o qardaşlara ki, onun hümməti nəticəsində digər
bir möhtac qardaşımız da bayram günü özü və uşağını tox görüb, övladını
bir qırmızı yumurta ilə sevindirə biləcəkdir.
“Molla Nəsrəddin”,
20 mart 1921
Dörd
çərşənbənin ikincisi
Əhməd CAVAD
Mən oddan yaranmışam,
Odur südüm, nəfəsim.
Od rənginə boyanmışam,
Oddur gücüm, oddur səsim!
Taxılım da oddur mənim,
Oddur gülüm, çəmənim!
Qaynar sular canımdadır,
Vulkanları qanımdadır!
Ömrüm-günüm odda yaşar,
Meyvələrim oda oxşar.
Odlar mənim hakimimdir,
Mən odların hakimiyəm!
Babam oddur, anam oddur,
Odur ki, mən od kimiyəm!
Odsuz daşa oxşayardım,
Odsuz sonsuz yaşayardım!
Hazırladı:
İradə
ƏLİYEVA,
Azərbaycan.-2015.- 3 mart.- S.9.