Düşündürən komediyalar
müəllifi
Sabit Rəhman-105
Müasir Azərbaycan ədəbiyyatının, incəsənətinin, ümumən mədəniyyətinin parlaq simalarından biri olan Sabit Rəhman haqqında söhbətə 1945-ci ildə istehsal olunmuş “Arşın mal alan” musiqili kinokomediyasının yaranma tarixçəsi ilə başlamaq istəyirəm.
1940-cı il oktyabrın 15-də gənc yazıçı İmran Qasımov Bakı kinostudiyasının direktoru Şəmsəddin Abbasova məktub yazıb xahiş edir ki, “Arşın mal alan” mövzusunun plana daxil edilməsi ilə əlaqədar ssenarinin hazırlanması ona tapşırılsın. Söz verir ki, 1941-ci ilin əvvəli üçün ssenarini yazıb kinostudiyaya təhvil verəcək. Həmin il noyabrın 14-də SSRİ Xalq Komissarları Soveti yanında Kinematoqrafiya İşləri Komitəsinin razılığını alandan sonra İ.Qasımov işə başlayır. Lakin bir ay keçməmiş ssenari yazıçıdan alınıb, həmin il dekabrın 8-də dramaturq Sabit Rəhmana verilir və bu barədə həmin tarixdə Moskvaya teleqram vurulur. O vaxtkı ssenari şöbəsinin rəisi, yazıçı Əbülhəsən dəyişikliyin səbəbini Moskva Kino Komitəsi ssenari şöbəsinin rəisi Astaxova yazdığı məktubda belə izah edir: “İmran Qasımovun namizədliyini uğursuz hesab edirik. Çünki yoldaş İ.Qasımov Azərbaycan ədəbi dilini və Azərbaycan məişətini bilmir. Yoldaş Sabit Rəhman isə dramaturqdur, canlı dili ilə seçilən, Azərbaycanda populyar olan “Toy” komediyasının müəllifidir, kinematoqrafiya ilə tanışlığı var. Moskvada ssenari akademiyasında təhsil alıb və onun “Arşın mal alan” filminin ssenarisinin yazılmasına cəlb edilməsi əhəmiyyətli olacaqdır”. Hətta Moskvanın etiraz etdiyini görüb Azərbaycan Yazıçılar İttifaqının Rəyasət Heyəti də bu işə qarışır və öz razılığını ikincinin xeyrinə bildirir.
Dramaturq Sabit Rəhman ssenarinin birinci variantını
yazıb başa çatdırır. Moskvalı
yazıçı Anatoli Qlebov ssenari üzrə məsləhətçi
təyin olunur. Nəhayət, bir sıra əngəl və
maneələrdən sonra “Arşın mal alan”
ekranlara buraxılır. Hətta SSRİ Dövlət
mükafatına layiq görülür.
Sabit Rəhman
“Azərbaycan kinematoqrafiyasının təntənəsi” məqaləsində
yazmışdır: “Üzeyir Hacıbəyovun məşhur
“Arşın mal alan” musiqili komediyası
şəklin (filmin) müvəffəqiyyətində ilk səbəblərdən
biridir. Otuz ildən artıq dünyanın hər
tərəfində iyirmidən çox dildə oynanılan bu
komediya qüvvətli bir dramaturjiyə, gözəl dilə,
ağıllı məzhəkəyə, şən bir musiqiyə
malikdir. Şəklin ssenarisi yazılarkən
“Arşın mal alan” musiqili komediyasının
bütün bu məziyyətləri əsas
götürülmüşdür. Yaradıcı
əməkdaşlıq isə bu əsərin üzərində
məhəbbət və istedadla
çalışmışdır”.
Rusiya
kinosunun 100 illiyi münasibətilə aparılan sosioloji tədqiqatlar
nəticəsində sovet kinosunun inkişafına əhəmiyyətli
təsir göstərmiş sovet filmlərinin və sovet
ekranında uzun illər nümayiş etdirilmiş xarici
ölkə filmlərinin arasında “100 sevimli film”
seçilmişdir. Həmin filmlər
üç hissəyə - Qızıl, Gümüş və
Bürünc siyahılara ayrılmışdır.
1945-ci ildə istehsal olunmuş “Arşın mal alan”
kinokomediyası məşhur kino mütəxəssislərinin
yekdil rəyi ilə “Qızıl siyahı”ya daxil
edilmişdir.
S.Rəhmanın incəsənətə, ədəbiyyata
gəlişi də təsadüfi deyildi. Bunu dramaturqun
tərcümeyi-halından da aydın görmək olar.
Sabit Kərim
oğlu Mahmudov 1910-cu il martın 26-da Nuxa
(indi Şəki) şəhərində dünyaya göz
açmışdır. Sabitin iki yaşı olanda atası Kərim
kişi balaca bir royal alır. Ailənin altı uşağından yalnız biri -
Sabit royalda notsuz çalmağı öyrənmişdi.
Qardaşı isə tarda çalırdı.
Deyilənə görə, Üzeyir Hacıbəyov
Sabitin klassik muğamları, xalq musiqisini royalda necə gözəl
ifa etməsinə heyran qalmışdı. Musiqini gözəl bilsə də, o özünə
başqa yol seçir. 1926-cı ildə
Bakı Müəllimlər Seminariyasını, 1932-ci ildə
Azərbaycan Dövlət Pedaqoji İnstitutunu bitirir. Kinoya olan maraq onu Moskvaya aparır. Gənc yazıçı 1936-1937-ci illərdə
Dövlət Kinematoqrafiya İnstitutunun ssenari kurslarında
oxuyur. Moskvadan qayıdandan sonra o, Bakı
kinostudiyasında ssenari şöbəsinin müdiri işləyir.
O dövrlərdə, repressiyaların Azərbaycanda
tüğyan etdiyi 1937-1938-ci illərdə kinostudiyada “Dəcəl
dəstə”, “Bakılılar”, “Hazır ol”, “Kəndlilər”
bədii, “Dağlıq Qarabağda”, “Xəzər dənizinin
dibi”, “Neft keşikçiləri”, “Şuşa kurort və
istirahət mərkəzidir”, “Zaqatalada”, “Azərbaycan aşıqları”,
“Komsomol nəsli”, “Qanköçürmə”, “Malyariya”,
“Ordenli Azərbaycan”, “Pambıq”, “Yaşasın Azərbaycan
artistləri”, “Yeni muzey” və s. sənədli, elmi-kütləvi
filmlər istehsal olunmuşdur. Bundan sonra -
1945-1946-cı illərdə Sabit Rəhmanın Bakı
kinostudiyasının direktoru, Azərbaycan kinematoqrafiya nazirinin
müavini vəzifələrində çalışır.
Sabit Rəhman ədəbi fəaliyyətə 1926-1927-ci
illərdə məşhur “Molla Nəsrəddin” jurnalında
dərc etdirdiyi felyetonlarla və tənqidi məqalələrlə
başlamışdır. İstər bu jurnalla əlaqə
saxlaması, istərsə də klassik
yazıçıların, xüsusilə M.F.Axundovun və Cəfər
Cabbarlının əsərlərini mütəmadi oxuması
onun yaradıcılığına müsbət təsir
göstərmiş, bir ədib kimi formalaşmasında
mühüm rol oynamışdır. Onun hekayələrində
(“Dizi yamaqlı”, “Şlyapa”, “Qudurğan”, “Pozğun”,
“Şirin bülbül”, “Vəfasız”, “Mir Qasımın macəraları”,
“Qohumlar”, “Sevinc yaşları”), pyeslərində
(“Qurbağalar”, “Aşnalar”, “Yalan”, “Versal ekspromtu”, “Xoşbəxtlər”,
“Tanışlar”, “Nişanlı qız”, “Əliqulu evlənir”
və s.) xalqın ağır güzəranı,
keçmişin qalıqları ilə mübarizə, insanlar
arasındakı mürəkkəb münasibətlər, cəmiyyətimizdə
mövcud olan sosial problemlər, ailə-məişət məsələləri
təsvir olunmuşdur. Onun “Son faciə” povesti və
“Nina” romanı da var.
Jurnalist
Azad Şərif “Komediya ustası” məqaləsində
yazır: “C.Cabbarlının əsərləri gənc Sabitə
daha çox təsir etmişdi. Sabit
yazırdı ki, “Aydın” tamaşası başlayarkən mən
sanki başqa bir dünyaya düşürdüm.
Bu, yeni bir dramaturgiya və teatr dünyası idi. Və bu
dünyaya S.Rəhman C.Cabbarlının köməyi ilə
daxil olmuşdu. O zaman C.Cabbarlı gənc nasirin
teatrın ədəbiyyat bölməsinə müdir vəzifəsinə
irəli çəkilməsini təklif etmişdi”.
S.Rəhman əsl komedioqraf idi. O yazırdı: “Səhnədə, ədəbiyyatda
və həyatda həddən ziyadə
çatışmazlıqlar var və onlarla mübarizədə
yumor və satira çox böyük rola malikdir. Geridə qalmışlığı, tüfeyliliyi mən
elə bu insanlar vasitəsilə göstərir və onlara
gülürəm”.
Klassik dramaturgiyanın gözəl nümunəsi olan
“Arşın mal alan” kimi, “O olmasın, bu olsun” operettası da
1956-cı ildə ekranlaşdırılarkən filmin
ssenarisini yazmaq Sabit Rəhmana tapşırıldı. Sabit Rəhman
ssenari üzərində işlərkən operettanın nəinki
süjet planını, həm də onun ideyasını,
obrazlar sisteminin zənginliyini, klassik əsərin özünəməxsus
üslubunu qoruyub saxlamışdır.
Yaradıcı
qrupun bütün üzvlərinin bir məqsədi var idi: ədəbi
mənbəyə sadiq qalmaq, əsərə müasir
baxımdan yanaşmaq, onu ekranda canlandırmaq
üçün müvafiq kinematoqrafik vasitələr
axtarıb tapmaq. Elə buna görə də
onlar çəkiliş prosesində film-tamaşa yaratmaqdan,
xüsusilə interyerlərin həlli prinsipində və səhnə
mizanlarının quruluşunda teatrallıqdan
uzaqlaşmağa müvəffəq olmuşlar.
Filmin
quruluşçu rejissoru Hüseyn Seyidzadə kino əsərinin
yaranması ilə bağlı müsahibələrinin birində
demişdir: “Bütün dövrlərdə, bütün millətlərin
sənət tarixində meydana çıxmış komediyalar
kimi “O olmasın, bu olsun” komediyası da mənalı
gülüş, sosioloji konflikt əsasında
yaranmışdır. Burada “vəziyyətlər
komediyası”ndan gələn priyomlar müəllif tərəfindən
böyük ustalıqla işlənmişdir. Realizm, yenə də realizm əsərin
mayasındadır.
Məşədi
İbad, Həsənqulu bəy, Rüstəm bəy, Rza bəy,
Qoçu Əsgər, hələ üstəlik, hambal... Hər birisi tamamlanmış, qrotesk boyalarla çəkilmiş
portretdir. Söz yox ki, həyatı belə
realistcəsinə qələmə almaq yalnız böyük
dramaturqların hünəridir.
İndi təsəvvür edin ki, qarşımda necə
məsuliyyətli vəzifə durmuşdu. Əvvəla,
səhnə üçün yazılmış əsəri
kinematoqrafın “dilinə” çevirmək, ikincisi, şarja
yol verməyib ciddi film çəkmək.
Sabit Rəhman ssenarist kimi birinci vəzifənin öhdəsindən
gəlmişdi. Komediyanın ilkin dramaturji quruluşunu əsas
götürərək, ona kinematoqrafik xüsusiyyət
vermişdi. Mən də öz növbəmdə
bu xüsusiyyəti aktyor oyununda, mizanlarda, filmin montajında
gözləməyə çalışmışam”.
Bu musiqili komediya Daşkənddə keçirilən
Asiya və Afrika ölkələrinin beynəlxalq
kinofestivalında (1958) göstərilmiş, istər festival
iştirakçıları, istərsə də mətbuat
filmi yüksək qiymətləndirmişdir.
Film xarici ölkə ekranlarında böyük müvəffəqiyyətlə
nümayiş etdirilmişdir. SSRİ Xarici Ölkələrlə
Mədəni Əlaqələr İdarəsinin sədri
A.Davıdov Azərbaycan Kinematoqrafçılar
İttifaqının I katibi H.Seyidbəyliyə göndərdiyi
7 dekabr 1970-ci il tarixli məktubunda yazmışdır:
“Hüseyn Əli oğlu Seyidzadənin “O olmasın, bu olsun”
filmi 40 ölkəyə, o cümlədən İran, İraq,
Yuqoslaviya, Yaponiya, Avstriya, ABŞ, İsveçrə və
Macarıstana satılmışdır”. Sonralar
isə filmin daha 10 ölkəyə satılması barədə
məlumat verildi.
Film İranın eyni zamanda bir neçə şəhərində
də göstərilmiş, Təbrizdə nümayişi misli
görünməmiş bir hadisəyə çevrilmişdi.
Film
Bakıda ekranlara buraxılandan sonra respublika mətbuatında
“Müvəffəqiyyətsiz film” resenziyası dərc
edilmişdi. Resenziyada deyilirdi: “...Heç bir estetik qanuna tabe
olmayan, mənasız və zövqsüz çəkilmiş
səhnələr, lüzumsuz vuruşma, qaçışma,
hay-küylər... Eybəcər oyunbazlıqlar... Gah naturalistcəsinə,
gah da qeyri-inandırıcı şişirtmələr tərzində
verilmiş əcaib kadrlar...”
Digər
qəzetdə dərc edilmiş məqalədə isə
oxuyuruq: “O olmasın, bu olsun” filmində
tamaşaçıların etirazına səbəb olan
qüsur... kinokomediyada olmayan, sonra əlavə edilən
primitiv əhvalatlar - bazarda qoçuların davası, Rüstəm
bəyin evində qonaqların qalmaqalı, hamamda verilən
çirkin naturalist səhnələr və s. kimə
lazım idi? Bu əhvalatlar filmdə o qədər hay-küylə
verilmişdir ki, komediyanın əsasını təşkil
edən ictimai motivlər kölgədə qalır...”
Lakin nə resenziyalar, nə də ayrı-ayrı
oxucuların, tamaşaçıların, mütəxəssislərin
orijinalın ekran variantına qısqanclıqla
yanaşmaları filmin gələcək uğurlarına təsir
edə bildi.
Film ekranlara buraxılandan bir il sonra
“Sovetski ekran” jurnalı “Ne ta, tak eto” başlıqlı
redaksiya məqaləsində yazmışdır:
“Göründüyü kimi, bu filmin süjeti heç də
mürəkkəb deyil, həm də məlum dərəcədə
ənənəvidir. Lakin əlbəttə,
süjet sxemi ənənəvidir. İnqilabdan
əvvəlki Bakının həyatı, personajların təravətli,
koloritli obrazları canlandırılmış,
kinokomediyanın məzmunu isə parlaq milli özünəməxsusluğu,
əsl komik şənliyi və kəskinliyi ilə
seçilir.
Ssenari müəllifi və quruluşçu rejissor Azərbaycan
klassikinin yaradıcılığına ehtiyatla
yanaşmış, teatr üçün yazılmış bu
musiqili komediyanın ən yaxşı və əhəmiyyətli
səhnələrini ekrana çıxarmışlar. Bununla belə,
qarşımızdakı film-tamaşa deyil, kino sənətinin
orijinal əsəridir. Bu kino əsərində
səhnənin dar çərçivəsi cəsarətlə
genişləndirilmiş və tamaşaçıların
gözü önündə həyatın, məişətin,
adətlərin geniş mənzərəsi
açılmışdır”.
Göründüyü
kimi, istər “Arşın mal alan”, istərsə
də “O olmasın, bu olsun” filmlərinin xalq kinosuna
çevrilməsində Sabit Rəhmanın da zəhməti az
olmamışdır.
Rejissor H.Seyidzadə tapdanmış yolla getməyi sevməzdi,
çətin mövzuları işləməkdən çəkinməzdi. Hələ
1960-cı ildə “Koroğlu” kimi qəhrəmanlıq
dastanını ssenari müəllifi Sabit Rəhmanla ekrana
çıxarmaq, eyni zamanda, Azərbaycan bədii kinosunda ilk
genişekranlı film yaratmaq Seyidzadə cəsarətinin təzahürü
idi.
Sabit Rəhman “Koroğlu” qəhrəmanlıq kino
dastanının ssenarisini əfsanəvi qəhrəman
Koroğlu haqqında eyni adlı məşhur xalq
dastanının motivləri əsasında
yazmışdır. Ssenaridə Azərbaycan xalqının
yadelli işğalçılara və yerli zülmkarlara
qarşı apardığı mübarizə öz əksini
tapmışdır.
Kinodastan quruluşçu rejissorun yaradıcılıq
imkanlarından aşağı səviyyədə çəkilsə
də, film H.Seyidzadəyə və ssenari müəllifi Sabit
Rəhmana və bütün yaradıcı qrupa uğur
qazandırdı. Axı, oxucular və
tamaşaçılar Koroğlunu ekranda görmək arzusunda
idilər. Film istər keçmiş Sovetlər
İttifaqında, istərsə də bir sıra xarici ölkələrdə
nümayiş etdirildi. “Pravda” qəzeti filmlə
bağlı yazırdı: “Koroğlu” filmi ikinci həftədir
ki, Tehranın ən iri kinoteatrlarında ağzı dolu
zallarda nümayiş etdirilir. Bu film Azərbaycan xalq eposunun
kino həvəskarları arasında təbliğ olunmasına
və populyarlaşmasına kömək edir”.
Film ekranlarda nümayiş etdirilən dövrdə kinorejissor H.İsmayılov dərc etdirdiyi “Xalqın əfsanəvi qəhrəmanı haqqında film” məqaləsində kino əsəri barəsində fikirlərini tamaşaçılarla bölüşərək belə bir qənaətə gəlmişdir: “Filmin müəllifləri bir çox dastan və qəhrəmannamələrin ekranlaşdırılma nümunələrinin ardınca getməmiş, Koroğlu haqqında geniş materialı dərindən öyrənmiş, bunu yaradıcılıq süzgəcindən keçirərək, nağıl, fantaziya deyil, realistik əsər yaratmışlar. Lakin onlar bu işi axıradək davam etdirə bilməmişlər. Bəzən film bir qədər müxtəlif üslublu olur, real qəhrəmanlar özlərini bir qədər sadəlövh aparırlar...
... Müəlliflər filmdə bilərəkdən lirik xəttin əvəzinə düzgün olaraq, qəhrəmanlıq xəttə üstünlük vermişlər. Koroğlu hər şeydən əvvəl, xalq kütlələrinin başçısıdır. Təəssüf ki, onun yürüşləri və döyüş səhnələri istənilən səviyyədə alınmamışdır. Zənnimizcə, bunun əsas səbəbi iri və orta planların olmamasıdır. Rejissor döyüşçüləri tamaşaçılara yaxınlaşdırmadığına görə, kütlə nəzərə çarpır, biz döyüşçülərin əhval-ruhiyyəsini hiss etmirik...”
O vaxtlar Moskvadan alınan məlumata görə, “Koroğlu” filmi 58 ölkəyə satılmışdır. Bunlar ADR, AFR, Bolqarıstan, Polşa, İsrail, Fransa, İtaliya, İraq, Sudan, Hindistan, Kanada və s. ölkələrdir.
Sabit Rəhmanın kinoda son işi “Əhməd haradadır?” musiqili kinokomediya üçün yazdığı orijinal ssenaridir. Bu ssenari müasir həyatımızdan bəhs edir. Burada gənclərin - Əhməd və Leylanın köhnəlmiş adət-ənənələrə qarşı etirazlarından, həyatlarını öz istədikləri kimi qurmalarından danışılır. Filmdə həyatımızda, məişətimizdə hələ də mövcud olan köhnəliklərin qalıqları tənqid edilir.
Kinodramaturqun ssenarisi əsasında rejissor A.İsgəndərovun 1963-cü ildə çəkdiyi “Əhməd haradadır?” filmində Sabit Rəhmanın yaradıcılığına xas incə yumor, satirik lövhələr kino əsərini baxımlı etmişdir. Hətta burada elə ifadələr var ki, xalq arasında deyimlərə çevrilmişdir: “Qəməndir çağırır”, “Zülümov dedi, qurtardı!”, “Rəis məşğuldur, mən də məşğulam”, “Sən hələ Nərgiz xalanı yaxşı tanımırsan!”, “Qəmisiyyədir? Deputatdır?”, “Pa atannan kolxozçu da deputat kimi danışır”, “Buna da bir quş qoyaq”, “Aparatda yoldaş Zülümovdur”, “Sükanı belə saxla!”
Azərbaycanın görkəmli sənətkarı, əməkdar incəsənət xadimi, dramaturq, yazıçı, ssenarist, teatr və kino xadimi Sabit Rəhmanın milli teatr və kinomuzun inkişafındakı xidmətləri əvəzsizdir. Onun adı Azərbaycan kino və teatr tarixinə əbədi həkk olunmuşdur.
Aydın KAZIMZADƏ,
əməkdar incəsənət
xadimi
Azərbaycan.-2015.- 19 mart.- S.14.