Novruz bayramı tarix
boyunca
Azərbaycan xalqının mənəvi mədəniyyətinin
ayrılmaz hissəsi olan bir sıra adət-ənənələr,
mərasim və bayramlar arasında Novruz xüsusi yer tutur. Əsrlər boyu bir
çox Şərq ölkələri kimi Azərbaycan salnaməsi
də Novruz bayramından başlamış, yeni il yazın gəlişi ilə hesab edilmiş və
onun ilk günü bayram sayılmışdır. Novruza aid xalq arasında yaşamaqda olan saysız
etiqad və əfsanələr sübut edir ki, bu bayramın
kökü qədim insanın təbiətin ölüb-dirilməsi
haqqındakı ibtidai animistik görüşləri ilə
bağlı olmuş, əkinçilik təsərrüfatı
meydana gəlincə bu bayram öz məzmununu
bütünlüklə olmasa da əsaslı şəkildə
dəyişməyə başlamışdır.
Özünün
erkən əkinçilik, maldarlıq təsəvvürlərini,
ibtidai dünyagörüşünü müxtəlif ayin,
etiqad, ənənə və mərasimlərdə ifadə edən
əcdadlarımızın bu mədəni-mənəvi irsi rəngarəng
bayramlar, nəğmələr, rəqslər, oyunlar, lətifələr,
meydan tamaşaları, və s. şəklində əsrlərin
süzgəcindən keçmiş, müxtəlif tarixi
dövrlərdə dəyişikliklərə, təcavüzlərə,
qadağalara məruz qalsa da öz ilkin məzmununu-yaz
bayramı, yeni ilin-günün başlanması
bayramını - saxlamışdır.
Novruz haqqında məlumat verən ən mötəbər
qədim mənbələrdən sayılan “Avesta”da Novruz
xalqın bolluğa, qüdsiyyətə sitayiş bayramı,
həmçinin əkinçilik bayramı hesab olunmuş,
sağlamlığın, firavanlığın başlanğıcı
sayılmışdır. “Avesta”da zərdüştilərin
Novruzla bağlı bir çox adət, ənənə, ayin və
etiqadları bütöv bir halda saxlanılmışdır.
Lakin məlumdur ki, istər Azərbaycanda, istərsə
də Novruzu bayram edən başqa xalqlar arasında onun
yaranması ilə bağlı müxtəlif rəvayətlər,
miflər, əfsanələr mövcuddur. Zərdüştilikdən
və islamdan çox-çox əvvəlki dövrlərlə
bağlı olan rəvayətlərdə Novruz müxtəlif
tarixi faktlar və hadisələrlə əlaqələndirilir.
Novruzun
bayram edilməsi zaman keçdikcə İran və Turan
övladı Siyavuşun, yaxud qışdan qorxan Oğuz
oğlu, qurd balası və s. bu kimi mifoloji anlamlardan real zəminə
köçürülmüşdür. Bu bayramı xalq
arasında sabitləşdirmək üçün müxtəlif
təriqətlər və dinlər, şahlar və
hökmdarlar müxtəlif cəhdlər etmiş, zərdüştilər
Novruzu öz adət və ənənələrinə aid etməyə
çalışmış, sonralar Novruzu İran
hökmdarlarının adı ilə bağlayan rəvayətlər
yaradılmışdır.
Novruz bayramının meydana gəlməsi və onun
hansı köklər üzərində yaranması barədə
yazılı mənbələrdə də müxtəlif
fikirlər mövcuddur. Belə mənbələrin çoxu onu
İranın qədim şahlarının taxta çıxan
günləri ilə əlaqələndirmişlər. Məsələn,
Novruz bayramını əfsanəvi İran şahı Kəyumərsin
adına bağlayan əfsanələr
vardır ki, burada Kəyumərs insanlara maddi və mədəni
nemətlər bəxş edən ilk insan kimi qiymətləndirilir.
Lakin mənbələrin əksəriyyətində
bu bayram əfsanəvi hökmdar Cəmşidin adı ilə əlaqələndirilir.
İbn Məskəviyyənin, İbn əl-Bəlxinin
əsərlərində Novruz bayramını Cəmşidin
yaratdığı qeyd olunur. Məşhur
şair və alim Ömər Xəyyamın “Novruznamə” əsəri
qədim tarixə malik olan Novruz bayramının bərpa edilməsi
və sabitləşməsi dövründə
yazıldığı üçün Novruza dair ən
başlıca mənbələrdən hesab edilir. Ömər
Xəyyam “Yeni Avesta təqvimi”ni bərpa edənlərdən
biri kimi Novruz bayramının tarixindən xüsusi olaraq
söhbət açmış və özündən əvvəlki
müəlliflərə və astronomik tədqiqatlara əsaslanaraq
göstərmişdir ki, qədim yeni il bayramının
yaranması günəş təqvimi ilə
bağlıdır.
Novruzun yaranma tarixindən bəhs edən digər
yazılı mənbələrdə də bu bayram Cəmşidlə
əlaqələndirilir. İbn-Əl Bəlxi, Biruni, Nizami, Xaqani, Qətran Təbrizi,
Sahib Təbrizi və başqa görkəmli ədiblərin əsərlərində,
habelə orta əsr tarixi əfsanə, rəvayət və
dastanlardan Novruz bayramının qədim bir tarixə malik
olduğu aydın görünür.
Burada maraqlı bir haşiyəyə çıxaq ki,
Novruzun bayram edilməsi tarixinin Cəmşid adı ilə
bağlanması bu bayramın meydana gəldiyi yerin
aydınlaşdırılması məsələsində
mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Onun məhz Azərbaycan
mühitində meydana gəlməsi, burada yaşayan
adamların həyat tərzi, məişəti ilə
bağlı olması baxımından Gəmşid dastanı
xüsusi diqqətə layiqdir.
Orta əsr
Şərqinin böyük filosofu, məşhur xorəzmli
alim Biruni də bu əfsanənin Azərbaycanla əlaqəsini
qeyd etmiş və özünün “Keçmiş nəsillərin
yadigarı” əsərində yazmışdır ki, “Cəmşid
bir sıra şəhərlər gəzib, nəhayət Azərbaycana
gələndə taxta çıxdı və camaat onu
çiyinlərində apardı. Günəş
o taxta düşdü, camaat bu şöləni görüb o
günü bayram etdi”.
Başqa bir tarixi mənbədə - “Bürhane-Qate”də
deyilir ki, əfsanəvi hökmdar Cəmşid şah bir
çox yerlərə səyahət etdikdən sonra
qızıl taxtına əyləşərək adamların
çiynində Azərbaycana gəlir. Günəşin
şüaları taxta düşdüyü zaman hər tərəf
nura qərq olur və bu mənzərə camaatı çox həyəcanlandırdığı
üçün həmin günü Novruz - yeni gün
adlandırıb bayram edirlər.
Qədim azərbaycanlıların Novruz bayramını hələ
eramızdan əvvəl qeyd etdiyini Nizami Gəncəvi də
özünün “İskəndərnamə” əsərində
təsdiq edir.
Maraqlıdır
ki, Azərbaycan elmi ədəbiyyatında Novruz
bayramının qeyd olunmasının ayrı-ayrı əfsanəvi
hökmdarlara aid edilməsi məsələsini
araşdıran alimlər bunu geniş xalq kütlələri
arasında “ədalətli şah” arzusundan doğan və orta əsrlərdə
Şərq ədəbiyyatında mövcud olan “ədalətli
şah” problemindən irəli gələn bir amil kimi səciyyələndirir,
tarixdə Kəyumərsin insanlara nemət gətirən, Cəmşidin
isə mədəniyyəti təbliğ etməklə
yanaşı, xəstəliklərin qarşısını
alan bir hökmdar kimi tanındıqlarını buna misal
göstərirlər.
Zaman keçdikcə Azərbaycanda hakim olan müxtəlif
dinlər və hökumətlər Novruzu öz siyasətlərinə
və təriqətlərinə uyğunlaşdırmaq, yaxud
tamamilə xalqın ictimai həyatından çıxarmaq
üçün müxtəlif cəhdlər etmişlər. Bu növ təsir
və təzyiqlər sırasında ilk növbədə orta
əsrlərdə Novruz bayramının islami dəyişikliyə
uğraması qeyd edilməlidir. İslamiyyət uzun
müddət Novruz bayramını unutdurmağa
çalışmış, lakin buna muvəffəq ola bilməyəcəyini başa
düşdükdə onu öz tarixi ilə əlaqələndirməyə,
hətta dördüncü xəlifənin - Əlinin xilafəti
ilə bağlamağa cəhd etmişdir. İslam dininin
Yaxın Şərq və Orta Asiya ölkələrində, o
cümlədən Azərbaycanda hakim mövqe qazandıqdan
sonra bu ölkələrdəki xalqların milli adət-ənənələrinə,
o cümlədən xalq bayramlarına qarşı mübarizəyə
başladığı, ərəb xilafətinin bir sıra el
bayramlarını aradan qaldırdığı, lakin bunu
türk və qeyri-türk xalqların ortaq sevimli bayramı
Novruz üçün etmək istərkən məqsədinə
çata bilmədiyi kimi fikirlərlər mövcuddur. Maraqlıdır ki, Novruz bayramı mövzusunda ən
ciddi azərbaycanlı tədqiqatçılardan sayılan
M.Hatəmi, bunun səbəbini Novruz bayramının öz
mahiyyətində deyil, İranın şiə ruhaniliyinin
siyasətində görür. “...İranın şiəməslək
millətsevər ideoloqları bayramı islamın xətasından
qurtarmaq üçün çox ağıllı tərpənirlər.
Onlar təhlükənin önünə
keçərək, bayramı “qədiri-xumm” (hut ayının
29-da Məhəmməd Peyğəmbərin Əlini öz
yerinə canişin təyin etməsi) və Əlinin rəsmi
olaraq xilafətə culus etməsi günü kimi qələmə
verib ona islami boya, məzmun aşılayırlar”. Alimin fikrincə həmin 2 hadisənin təsadüfən
məhz Novruz bayramı ərəfəsində və bayram
gününə düşməsindən istifadə edən
İran şiə ruhaniliyinin Novruzu islamiləşdirmək təşəbbüsü
bu bayramın yaşayaraq tarixdə qalmasına səbəb
olmuşdur. Qeyd edilməlidir ki, M.Hatəminin
Novruz bayramının ari-fars mənşəli deyil, məhz
türk köklü bir bayram olduğunu ehtimal edən
maraqlı fərziyyələri də vardır.
Beləliklə,
hər hansı səbəblərdən asılı olmayaraq
Novruz bayramının heç bir dini - nə zərdüştilik,
nə də islam təsirinin altına
düşməyərək özünün humanist mahiyyətini
yaşatdığı, bu gün də onu bayram edən
xalqların təsəvvüründə bütün dinlərdən
və təriqətlərdən uzaq ümumxalq bayramı kimi
yaşadığı aydındır.
Lakin, tarixin sonrakı inkişafında Azərbaycan
xalqı Novruzla bağlı başqa sınaqlara məruz
qalır. XIX əsrin əvvəllərində İran-Rusiya
müharibələrindən sonra 13 Azərbaycan
xanlığının Rusiya imperiyası tərkibinə daxil
olması ilə öz torpaqlarında kompakt halda yaşayan azərbaycanlıların
iki yerə parçalanması baş verir. Xristian mənşəli, tamamilə fərqli mədəni-mənəvi-dini
köklərə malik olan Rusiya hökuməti yeni təbəələrini
öz üsuli-idarəsinə uyğun qanunlarla idarə etməyə
başlayır, bu dövlətin bir sıra bayramları ilə
yanaşı, onun əsas tutduğu təqvim - xristian miladi təqvimi
azərbaycanlıların həyatına daxil olur. Beləliklə, uzun əsrlər boyu birgə
yaşadıqları İran xalqları və öz cənublu
həmvətənlərindən fərqli olaraq Rusiya təbəəliyinə
keçmiş azərbaycanlıların həyatında Novruz
artıq rəsmi təqvimi yeni ilin başlanğıcı
kimi deyil, yalnız el bayramı kimi qeyd olunmağa
başlanır.
Burada vurğulamaq lazımdır ki, işğal etdiyi
yeni ərazilərdə öz idarəçiliyini tətbiq edən
Rusiya hökuməti həmin xalqların həyatına bir
sıra əsaslı siyasi-sosial və mənəvi-mədəni
dəyişikliklər gətirsə də yerli xalqların
milli-dini ənənələrinə dözümlülük
nümayiş etdirir. Çar Rusiyası imperiyasının
daxilində yaşadığı 100 ildən artıq dövr
ərzində Novruz azərbaycanlıların ən çox
sevdikləri və geniş qeyd etdikləri bayram olaraq
qalır. Qafqazda yaşayan xalqların həyat, təsərrüfat
və məişət tərzini, həmçinin adət və
ənənələrini öyrənmək məqsədilə
rus ziyalıları və çinovnikləri Azərbaycanın
ayrı-ayrı əyalət və qəzalarına
ekspedisiyalar təşkil edir, görüb eşitdiklərini və
öyrəndiklərini müxtəlif məqalələr,
toplular şəklində dərc etməyə
başlayırlar. Bu növ yazılarda Novruz
haqqında da məlumatlar verilir. Məsələn,
Tiflisdə çıxan “Qafqaz” qəzetinin 1859-cu il 30-cu nömrəsində “Novruz” haqqında
geniş yazı dərc edilib. Bayramın əsasən
İranın şah sarayında necə qeyd olunduğuna həsr
edilən həmin yazıda onun tarixi kökləri
açıqlanır və “islamın İranda təsirinin nə
qədər güclü olmasına və xalq arasında
başqa çoxsaylı bayramlar haqqında xatirələrin
qalmadığına baxmayaraq, qədim tarixə malik olan
Novruzun indiyə qədər davam gətirdiyi” qeyd olunur.
Uzun
müddət Qafqazda istər rus, istər Azərbaycan dilində
dərc olunan elmi yazılarda və mətbuat səhifələrində
Novruza həsr edilmiş məqalələr sırf tarixi məzmun
daşıyır, Novruza aid rəvayət və hekayətlər
nəql edilir, xalqların bu bayramla bağlı oyun və mərasimləri
təsvir edilir. 1883-cü ildə Azərbaycan
dilində çıxan “Kəşkül” məcmuəsində
dərc olunan “Novruz haqqında bir söz” adlı məqalədə
Novruzun artıq Azərbaycanla bağlılığı
önə çəkilir.
“Novruz”
bayramının azərbaycanlıların milli bayramı
olması haqqında yazılara XIX əsrin ortalarından
başlayaraq Qafqaz Tədris Dairəsi İdarəsinin Tiflisdə
nəşr etdiyi “Qafqaz ərazilərinin və tayfalarının
təsviri üçün materiallar toplusu” adlı məcmuələrdə
də rast gəlinir. Məsələn, 1900-cu
ildə buraxılmış XXVII topluda İrəvan
quberniyası Naxçıvan qəzasının Nehrəm kəndinə
həsr edilmiş ətraflı yazıda bu kəndin əhalisinin
dini mərasimləri və bayramları haqqında məlumat
verilir və Novruzun xalq bayramı olduğu qeyd edilir. Məqalə müəllifi Nehrəm məktəbinin
müəllimi Kərim bəy İsmayılov kənd
camaatının bu bayramla bağlı keçirdiyi mərasimləri
təsvir edir.
Bütün sonrakı illərdə də hər yaz
bayramı qarşısında Qafqazda çıxan
bütün rus və Azərbaycan dilli mətbuatda Novruza aid
yazılar dərc olunur, bu bayramın Qafqaz müsəlmanları
arasında necə qeyd edildiyi, həmin münasibətlə
harada və nə vaxt şənlik mərasimlərinin
keçirildiyi bildirilirdi. Qafqazın ən mötəbər
rus dilli qəzetlərindən sayılan “Kaspi” qəzeti
özünün 1913-cü il 8-9 mart tarixli (köhnə təqvimlə)
nömrələrində Teymur bəy Bayrambəyovun “Novruz
bayramı” adlı böyük məqaləsini dərc etməklə
yanaşı, Bakının müxtəlif tədris müəssisələrində
Novruzla əlaqədar keçirilən tədbirlər,
ayrı-ayrı müsəlman xeyriyyə cəmiyyətlərinin,
o cümlədən “Nəşre-maarif”in bu münasibətlə
təşkil etdiyi Novruz bayramı təntənələri
haqqında məlumat verir, Novruzla bağlı şəhərdə
geniş miqyasda bayram ticarətinin başlanması haqda elanlar
dərc edib.
Novruz bayramının XIX əsrin sonları-XX əsrin əvvəllərində
Qafqazın azərbaycanlılar yaşayan müxtəlif şəhər
və kəndlərində ən geniş şəkildə
bayram edildiyini həmin dövrə aid xatirə ədəbiyyatında
da görmək olar. Ü.Hacıbəyovun məşhur “Leyli və Məcnun”
operasında Məcnunun ilk və 40 ilə yaxın yeganə
ifaçısı olan Hüseynqulu Sarabskinin “Köhnə
Bakı” adlı kitabı bu baxımdan Bakının həmin
dövr ictimai-mədəni həyatı, Bakı camaatı tərəfindən
milli bayram və dini mərasimlərin necə qeyd edildiyi və
digər bu kimi məsələləri öyrənmək
üçün ən qiymətli mənbələrdən
hesab oluna bilər. Novruzun keçirilmə mərasiminin
günbəgün bütün detalları ilə geniş təsvirini
verən H.Sarabskinin bu şəhadəti bir daha sübüt
edir ki, artıq neçə onilliklər Rusiya imperiyası
daxilində yaşadıqlarına baxmayaraq azərbaycanlılar
öz milli bayramları olan Novruzu tam məzmunu - bütün
adət və ənənələri, mərasim, oyun, nəğmələri
ilə birgə qoruyub saxlamış və rəsmi dövlət
səviyyəsində olmasa da azad surətdə və geniş
qeyd etmişlər.
1920-ci ilin aprelində Azərbaycanda Sovet hakimiyyəti
qurulduqdan sonra azərbaycanlıların bütün
siyasi-sosial-iqtisadi və mədəni həyatında bir daha
köklü dəyişikliklər baş verir. Kommunist
ideologiyasına əsaslanan yeni hökumət öz
qayda-qanunları ilə birgə yeni məzminlu
bayramlarını da gətirir. Lakin, Azərbaycanın əsasən
ruslar, ermənilər və qismən azərbaycanlılardan
ibarət olan bolşevik hökuməti ilk gündən dinin
dövlətdən ayrıldığını elan edib bir
çox dini müəssisələri, o cümlədən
şəriət məhkəmələrini ləğv etsə
də mövcud şəraiti nəzərə alaraq əhalinin,
xüsusilə müsəlman əhalisinin dini
görüşlərinə və həmçinin dini
bayramlarına müəyyən mənada
dözümlülük nümayiş etdirməyə məcbur
olur. Odur ki, “inqilabi” bayramlar adlanan yeni bayramlarla yanaşı
bir müddət yerli əhalinin - istər müsəlman, istər
xristian, qriqorian, katolik və s. milli və dini bayramları
hökumət səviyyəsində saxlanılır və rəsmi
olaraq istirahət günləri kimi təqvimə
salınır. Belə ki, 1920-ci ildə Azərbaycan SSR-in
Əmək Xalq Komissarlığı - Qurban, Ramazan, Novruz
bayramlarını və Aşura gününü istirahət
günləri elan edir.
Gənc
sovet respublikalarında istirahət və bayramların müəyyənləşməsi
işi tam kamil olmadığından demək olar ki, hər il bu məsələ dövlət və partiya
orqanları tərəfindən müzakirə olunur və
müvafiq qərarlar çıxarılırdı. 1924-cü ildə əvvəllər 2 gün bayram
edilən Novruz və Ramazan bayramlarının hərəsinin
bir gün qeyd edilməsi haqda yeni qərar qəbul edilir.
1925-ci ildə
həmin məsələyə bir də baxan Azərbaycanın
Əmək Xalq Komissarlığı və Azərb.K(b)P
rəyasət heyətinin 1925-ci il 14 mart tarixli qərarı ilə
Azərbaycanda 10 inqilabi və hər dini qrup üçün
(müsəlman, xristian, erməni-qriqorian) 6 dini bayram
günü təsdiq edirdi. Lakin Zaqafqaziya Əmək
Komissarlığı bu qərarı qəbul etməyərək
bayram günlərinin 14 gündən artıq olmaması və
bu səbəbdən 8 inqilabi, 6 dini bayram günü təyin
edilməsini məqbul sayır. Türklər üçün
nəzərdə tutulan bu bayramların siyahısına Novruz
bayramı - 21 mart, orucluq bayramı 25 aprel, qurban bayramı - 2
iyul, aşura günü - 31 iyul, Bist-Haştun - 17 sentyabr,
Mövlude Nəbi - 30 sentyabr günlərinin istirahət
günü olması təklif edilir.
Rusiya
Kommunist (bolşeviklər) Partiyasının Zaqafqaziya Vilayət
Komitəsi rəyasət heyəti 1925-ci il 27 mart tarixli
iclasında bayramlarla bağlı istirahət günləri məsələsini
müzakirə edərkən hər Qafqaz respublikası
üçün ümumdövlət bayramlarından başqa
2 inqilabi bayram - (26 Bakı Komissarlarının xatirəsi və
hər respublikanın sovetləşdirilməsi günü) və
“Əmək haqqında Qanunlar Kodeksinin III maddəsinə” əsasən
6 bayram - hər respublikanın milli-dini tərkibi və məişət
şəraiti ilə bağlı bayramlarla əlaqədar
istirahət günlərinin elan edilməsi qərarını
təsdiq edir. Həmin qərarda bu bayramların
inzibati qaydada vətəndaş və ya inqilabi bayramlarla əvəz
edilməsinə yol verilmədiyi xüsusi vurğulanır və
Azərbaycan hökumətinə respublikada bu günlərlə
bağlı yeni istirahət günlərini müəyyənləşdirmək
tapşırılır.
Qeyd
olunmalıdır ki, yuxarı orqan sayılan RK(b)P ZVK-nin dini
bayramların inzibati qaydada vətəndaş bayramı ilə
əvəz edilməsinin yolverilməz olduğu barədə xəbərdarlığına
baxmayaraq həmin qərarı müzakirə edən Az.K(b)P Mərkəzi
Komitəsi 1925-ci il 1 aprel tarixli iclasında Əmək Xalq
Komissarlığının verdiyi təqdimata əsasən
türk (Azərbaycan), rus və erməni əhalisi
üçün bayram-istirahət günlərini müəyyənləşdirərkən
hər dini qrupun bir dini bayramını - türklər
üçün “Bist-Həştun” gününü, rus və
ermənilərin “Voznesenie” gününü ləğv edir,
rus və erməni pasxa günlərini isə birləşdirir.
Hər milli qrupun dini bayramlarından qalan bir gün isə 2
may tarixdə vətəndaş bayramı kimi istirahət
günü elan edilir.
Bu sənədlərdən aydın olur ki, Novruz türklərin
istirahət-bayram günləri siyahısında birinci göstərilsə
də bu bayram müsəlman əhalisinin dini bayramları
sırasına daxil edilirdi. Bir müddət sonra
bu məqam Novruzun rəsmi bayram kimi keçirilməsinə
öz mənfi təsirini göstərir.
Zaman keçdikcə kommunist ideologiyasının
ayrılmaz tərkib hissəsi olan ateist
dünyagörüşü öz mövqeyini möhkəmlədir
və rəsmi dövlət siyasəti formasında həyata
keçirilir.
1920-ci ilin ortalarından güc toplayan ateist təbliğat
din əleyhinə fəal və məqsədyönlü
mübarizəyə çevrilir. Bu məqsədlə
1925-ci ildə ölkədə “Allahsızlar İttifaqı”
adlı ictimai cəmiyyət yaradılır, 1929-1930-cu illərdə
bu cəmiyyət artıq “Mübariz Allahsızlar
İttifaqı” adlanmağa başlanır, hətta Azərbaycanın
ən məşhur satirik jurnalının - “Molla Nəsrəddin”
məcəlləsinin, onun əvəzsiz naşiri və
redaktoru Cəlil Məmmədquluzadənin iradəsinin
xilafına olaraq, adı dəyişdirilir və jurnal bu
İttifaqın mətbu orqanı kimi “Allahsız” adı ilə
buraxılır.
Din əleyhinə
başlanan və bir qədər üstüörtülü,
yumşaq şəkildə aparılan bu mübarizə 1929-cu
ildən açıq və kəskin şəkil alır.
Sırf islam dini mərasimlərinə, ilk
növbədə məhərrəmliyə qarşı elan
edilmiş müharibə digər dini bayramlara və bu bayramlar
sırasına salınmış Novruza da şamil edilir.
1929-cu ildə AK(b)P-nin Bakı komitəsinin 13 fevral tarixli
iclasında “Ramazan və Novruz bayramlarına qarşı
Kampaniyanın keçirilməsi” adı ilə qəbul edilən
sənəd Novruzun rəsmi şəkildə hər hansı
formada qeyd olunmasına qadağa qoyur. 6 fevraldan 23 marta qədər
keçirilməsi nəzərdə tutulan bu tədbirlər
planında 7-14 mart günləri “zərbəçi” həftə
elan edilərək bütün istehsalat sahələrində,
fəhlə və digər klublarda, “Allahsızlar
ittifaqının” yerli özəklərində, mətbuatda, məktəblərdə,
kitabxana və qiraətxanalarda tədbirlər keçirmək,
dinin, o cümlədən islam dininin “sosializm quruculuğu
yolunda maneə olduğunu izah etmək, islamın və onun
bayramlarının sinfi, “irticaçı” mahiyyətini
ifşa etmək, onların mənşəyini və zərərli
mahiyyətini göstərmək” zəruri sayılır.
Geniş zəhmətkeş kütlələrin, xüsusilə
türk qadınlarının “Allahsuzlar İttifaqına” cəlb
olunması, çadraların atılması və s. kimi
ümumi vəzifələr irəli sürülən bu
kampaniyanın əsas şüarları arasında artıq
Ramazan və Novruz bayramlarının istirahət günündən
adi iş gününə çevrilməsi tələbi, həmin
bayram günlərində türk məktəblərində
tam tədris məşğələlərinin keçirilməsinə
nəzarət kimi dəqiq və konkret tapşırıqlar
var idi.
Bütün bunlar sovet Azərbaycanının partiya və
hökumət orqanlarının dinlə mübarizə adı
altında ardıcıl şəkildə Azərbaycan
xalqının bütün milli bayramlarını da tədriclə
onun həyat və məişətindən çıxarmaq,
onları xalqın həyatına zorla tətbiq edilən yeni
inqilabi və sosialist ruhlu bayramlarla əvəz etmək siyasəti
yeritdiyini göstərirdi. Təsadüfi deyil ki, bu siyasətin
nəticəsində artıq 1930-cu illərdən
başlayaraq Novruz bayramı nəinki rəsmi şəkildə,
dövlət səviyyəsində qeyd olunmur, hətta bu barədə
bayramqabağı ölkə mətbuatında hər hansı
şəkildə müsbət xarakterli yazılar dərc etmək
təcrübəsinə son qoyulur.
Lakin Novruza qarşı rəsmi surətdə, hökumət
səviyyəsində son dərəcə mənfi münasibətə
və onun açıq qeyd edilməsinə qoyulan qadağalara
baxmayaraq bu bayram Azərbaycan xalqı arasında yaşamaqda və
öz məzmununu saxlamaqda davam edirdi. Sırf məişət zəminində
bayram edilən Novruzun bir sıra ayrılmaz atributları -
axır çərşənbələrin keçirilməsi,
səməni qoyulması, tonqallar qalanması, evlərdə
bayram süfrələri açılması, insanların
bayram günlərində bir-birinə qonaq getməsi öz əhəmiyyətini
saxlayır, bu bayramla bağlı mərasimlər, şeirlər,
nəğmələr və s. isə artıq “Novruz” deyil,
“Bahar bayramı”, “Yaz bayramı” adı ilə bu və ya digər
səviyyədə Azərbaycan ədəbiyyatında, məktəb
dərsliklərində əks etdirilir.
1950-ci illərin
ortalarından başlayaraq Stalinin ölümündən sonra
ölkədə yaranan yeni siyasi-ictimai şəraitdə
bütün Sovet İttifaqında olduğu kimi Azərbaycanda
da milli xarakterli bir sıra məsələlərlə - dil,
tarix, ədəbiyyat və s. - yanaşı milli bayramlar, o
cümlədən Novruz mövzusu da gündəmə gəlir.
Ölkədə siyasi-ictimai iqlimin yumşalmasından
istifadə edən Azərbaycan ziyalıları ehtiyatla olsa da
yenidən Novruz bayramı mövzusunda mətbuat səhifələrində
müxtəlif söhbətlər açır, bu sahədə
elmi araşdırmalara başlayırlar. Məcburi
olaraq marksizm-leninizm metodologiyası çərçivəsində
yazılan Azərbaycan xalqının adət və ənənələri,
bayram və mərasimlərinin tarixinə həsr edilən
elmi ədəbiyyatda tədricən bahar bayramının məhz
Novruz adı ilə xalqa qaytarılması məsələsi
qoyulmağa başlayır.
Burada bir haşiyəyə çıxaq ki, Orta
Asiyanın Sovet respublikalarında Novruz bayramının qeyd
edilməyə başlamasını bu ölkələrin
tarixçiləri 1960-cı ildə Sovet dövlətinin o
zamankı rəhbəri N.S.Xruşovun Hindistana səfəri ilə
bağlayırlar. Bu ölkənin baş naziri Cəvahirləl
Nehru ilə görüşündə Nehru N.S.Xruşova
SSRİ-nin müsəlman respublikalarında Novruz
bayramının qeyd edilib-edilmədiyi barədə sual verir.
N.S.Xruşov, bu bayram haqqında məlumatı
olmadığından sovet nümayəndə heyətinin tərkibində
olan Özbəkistan KP MK-nın birinci katibi Ş.Rəşidovu
çağırır və onu bu söhbətə cəlb
edir. Bayramın tarixi və mahiyyəti
haqda qısa məlumat aldıqdan sonra həmin səfərdən
qayıdan ölkə rəhbərinin razılığı
ilə Mərkəzi Asiya respublikalarında Novruz şənliklərinin
keçirilməsinə rəvac verilir.
Beləliklə, bir tərəfdən bütün
SSRİ məkanında siyasi-ictimai mühitin yumşalması,
digər tərəfdən məhz bu şəraitin nəticəsi
olaraq 1950-cı illərin sonlarında Azərbaycan rəhbərliyinə
milli ruhlu, açıq düşüncəli adamların gəlməsi
respublikanın bütün siyasi-ideoloji və mənəvi həyatında
əsaslı bir dönüş yaradır və milli
oyanış, milli dirçəliş prosesinin
başlangıcını qoyur.
1966-cı ildə Ə.Məmmədov və H.Quliyevin “Xalq adətləri və yeni sovet mərasimlərinin mədəni-maarif müəssisələrində təbliği” çərçivəsində yazdıqları “Azərbaycan adət və ənənələri” kitabı nəşr olunur və Azərbaycan xalqının qədim adət və bayramları arasında Novruza xüsusi diqqət verilir. Müəlliflər bu bayramın “adamlarda bir sıra gözəl insani hisslər aşıladığı üçün böyük tərbiyəvi əhəmiyyətə malik olduğunu” və bu səbəbdən onu “daha yaxşı və təntənəli qeyd etmək məqsədi ilə yeni tədbirlər görməyin vaxtı çatdığını” qeyd edirlər. Bu zaman həmin məsələnin qonşu sovet respublikalarında artıq həll edildiyi nəzərə çatdırılır, bu işdə “Orta Asiya respublikalarının və RSFSR-in təcrübəsindən istifadə etmək” məsləhət görülür. Moskva şəhərində 1957-ci ildən “Maslennitsa” adı ilə yazın qarşılanması münasibətilə çoxgünlü bayram təntənələri, Daşkənddə 1964-cü ildən başlayaraq “Yaz bayramı” kimi Novruz bayramının keçirildiyini vurğulayan alimlər “bu bayramların öz məzmunu və mərasimləri etibarı ilə azərilərin novruz bayramını xatırlandığını” bildirirlər.
Aydındır ki, Azərbaycanın partiya və hökumət orqanlarının razılığı olmadan bu ruhda hər hansı yazıların və xüsusilə kitabların nəşrinə icazə verilməzdi. Mətbuatda, elmi ədəbiyyatda Novruzla bağlı yazılar, tədqiqatlar geniş yer almağa başlayır, əhali bu bayramı artıq çəkinmədən rahat qeyd edir və bu proses 1967-ci ildə Novruzun yarırəsmi şəkildə bütün respublika miqyasında bayram təntənələri kimi keçirilməsi ilə özünün ən yüksək mərhələsinə çatır.
Lakin bu mərasimin əhali arasında doğurduğu son dərəcə ruh yüksəkliyi bir tərəfdən, ölkənin dəyişməkdə olan siyasi ab-havası, digər tərəfdən mərkəzi hökuməti qayğılandırır, “beynəlmiləlçilik” və sosialist ideyaları yenidən ön plana çəkilərək hər hansı milli hisslərin, düşüncələrin, bayramların və ümumən milli siyasətin yüksəlişinin qarşısı bütün vasitələrlə alınır. Novruz bayramı yenidən əhalinin məişət səviyyəsində qeyd edilən bayramına çevrilir və 1990-cı illərin əvvəlinə - Azərbaycan öz müstəqilliyini bərpa edənə qədər belə davam edir.
1991-ci ildən başlayaraq Novruz müstəqil Azərbaycan Respublikasında yenidən rəsmi dövlət bayramları cərgəsinə daxil edilmişdir və hər il bir neçə istirahət günü kimi geniş qeyd edilir. Həmin günlər Azərbaycanın bütün şəhər və rayonlarında istər rəsmi, istər qeyri-rəsmi şəkildə kütləvi Novruz mərasimləri keçirilir. Azərbaycan Respulikasının Prezidenti xalqı rəsmi şəkildə Novruz bayramı münasibətilə təbrik edir, sonra dövlət adamları, tanınmış ziyalılar ilə birlikdə xalq arasında gəzintiyə çıxır, bayram şənliklərinə tamaşa edir. Uzun əsrlərdən bəri bütün maneə və qadağalara baxmayaraq Novruz ənənələrini qorumuş və yaşatmış Azəraycan xalqı bu gün yenə də Novruzu el adəti üzrə böyük sevinc, fərəh və məhəbbətlə bayram edir.
Solmaz RÜSTƏMOVA-TOHİDİ,
tarix elmləri doktoru, professor
Azərbaycan.-2015.-
20 mart.- S.5-7.