Mükəmməl xarici
siyasətin banisi
Bu gün beynəlxalq münasibətlər sisteminin
reallıqları ondan ibarətdir ki, ''soyuq müharibə''
başa çatandan sonra dünya ilk dəfə Qərb ilə
Rusiya arasında yeni, əvvəllər görünməmiş
qarşıdurma mərhələsini yaşayır.
Bəs dünya siyasətinin ön səhnəsində
bu dərəcədə mürəkkəb və gərgin vəziyyətin
yaranmasının səbəbləri nədən ibarətdir? Aşkardır
ki, Rusiya ilə Qərb arasında münasibətlərdə
yaranmış böhran dünyanın aparıcı dövlətlərinin
artmış ambisiyalarını və maraqlarını
reallaşdırmaq cəhdləri ilə izah olunur.
Bu məsələdə son nöqtəni, sözsüz,
Ukraynada və onun ətrafında baş verən hadisələr
qoydu. Məhz
həmin hadisələr yeni “soyuq müharibə”nin başlanğıcı və
keçmiş ikiqütblü dünya nizamının
iflası haqqında danışmağa əsas verdi. Bu, kəskinliyinə görə həqiqətən
görünməmiş böhrandır. Dünyanın ən
sabit regionu hesab edilən Avropanın daxilində son 25 il ərzində ilk dəfə yeni
ayırıcı xəttin əmələ gəlməsi təhlükəsi
yaranmışdır.
Xatırlayaq ki, keçmiş SSRİ-nin hüquqi varisi
olan, ikiqütblü qarşıdurmanın müəyyən
anlaşma ilə başa çatmasına razılıq
vermiş Rusiya 1990-cı illərin əvvəlində üzləşdiyi
ağır iqtisadi vəziyyətinə və siyasi cəhətdən
zəiflədiyinə görə beynəlxalq sistemdə gedən
islahat proseslərinə əhəmiyyətli təsir göstərə
bilmədi. Eyni zamanda Qərb ölkələrinin siyasi
elitası Rusiyanı ''soyuq müharibə''də uduzmuş tərəf
hesab edərək dünya səhnəsində onun
mövqeyinin zəifləməsini məntiqi cəhətdən
bununla əsaslandırdı.
Başqa
sözlə desək, Rusiyanın Qərb tərəfdaşları
və ilk növbədə ABŞ nəzərə
almadılar ki, keçmiş rəqibin həddən artıq
zəifləməsi heç də həmişə mütləq
mənada faydalı olmur, bu, kəskin mənfi reaksiyaya və əvvəlki
opponentdən gözlənilən təhlükədən daha
böyük təhlükəyə səbəb ola bilər.
Özünə çox güvənən, bir sıra
regionlarda birtərəfli və yalnız öz maraqlarına
uyğun siyasət yolunu seçmiş Birləşmiş
Ştatlar bütün dünyada antiamerika əhvali-ruhiyyəsinin
güclənməsinə özü təkan verdi.
Nəticədə ABŞ istər-istəməz
başqa dövlətlərin iqtisadi və hərbi
gücünün ölçüsündən asılı
olmayaraq, onların birgə müqaviməti ilə üzləşməli
oldu.
Məşhur siyasətçi və dövlət xadimi
Henri Kissincer xəbərdarlıq edirdi ki, yaranmış
dünya nizamı və Amerika cəmiyyətinin sabitliyi
üçün ən böyük təhlükə
ABŞ-ın hegemonluğudur. Bu təhlükə antiamerika əhvali-ruhiyyəsinin
görünməmiş təzahürlərinə, eləcə
də həmin təzahürlərə müxtəlif ölkələrin
və regionların gözlənilməz dərəcədə
geniş koalisiyasına səbəb ola bilər.
Burada başqa bir məqamı da qeyd etmək
lazımdır. Avratlantika məkanında sabitləşmiş
təhlükəsizlik sistemini transformasiya etmək cəhdləri
nəzərəçarpacaq uğurlarla nəticələnmədi.
Rusiyanın bütün Avropa ölkələrinə
aid məsələlər üzrə qərarlar qəbul edilən
mərkəzi ATƏT məkanına köçürmək cəhdi
də nəticə vermədi, Qərb Rusiyanın bu niyyətini
dəstəkləmədi və sonda ATƏT
strukturlarının özləri tədricən
marginallaşmağa başladı. NATO-nu
beynəlxalq məsələlərdə yeni gündəliyin
tələblərinə uyğunlaşdırmağa yönəlmiş
çoxsaylı tədbirlər, bu təşkilatın öz
sərhədlərini genişləndirməsi Rusiya ilə Qərbin
münasibətlərində ciddi problemlərin səbəbinə
çevrildi.
Nəticədə Rusiya və Qərb arasında
yaranmış münasibətlər “soyuq müharibə”
dövründən qalmış bir sıra rudimentar elementlərə
söykəndi. Lakin Qərb ölkələrini
bütövlükdə qane edən bu sistem 1990-cı illərin
böhranından çıxmış Rusiyanı təmin edə
bilmirdi. Bu baxımdan rəsmi Moskvanın NATO-nun
genişlənməsi perspektivini qəbul etməməsi ilə
bağlı mövqeyi də, onun Avropa təhlükəsizliyi
haqqında yeni müqavilə barədə təklifi də,
Ukrayna ətrafında indiki böhran da faktiki olaraq yeni
dünya nizamının əsaslarının
formalaşması zərurəti haqqında Rusiyanın Qərbə
siqnalları idi.
Başqa sözlə desək, “soyuq müharibə”
dövrü başa çatandan sonra iki hərbi blokun
qarşıdurmasının əvəzinə keçmiş rəqibləri
birləşdirən ümumi struktur yaranacağına
ümidlər doğrulmadı. Keçmiş
ikiqütblü dövrün bütün böhranları, o
cümlədən indiki Ukrayna böhranı belə vəziyyətləri
nizama salmalı olan mövcud təhlükəsizlik təşkilatlarından
heç birinin öz vəzifələrini səmərəli
şəkildə yerinə yetirmək iqtidarında
olmadığını tam əyani şəkildə
nümayiş etdirdi.
Aydındır ki, əgər Rusiya və Qərb ən
yaxın vaxtlarda Ukrayna ətrafında qarşıdurmadan
çıxmasa, beynəlxalq birliyin qlobal təhlükələrə
qarşı effektiv mübarizə apara bilməməsi
hamıya məlum olacaq.
Amerikalı
politoloq Robert Leqvold xəbərdarlıq edir: “Əgər
Rusiya və ABŞ bir-birinə barışmaz düşmən
mövqelərindən yanaşsalar, bu münaqişə
onların xarici siyasətini ciddi deformasiyaya uğradacaq, praktik
olaraq beynəlxalq siyasətin bütün əhəmiyyətli
cəhətlərinə zərər vuracaq, diqqəti və
resursları yeni əsrdə təhlükəsizliyə əsas
təhdidlərdən yayındıracaq”.
Bu gün əsas məsələ hətta mövcud
dünya nizamının dağılmasının davam edib-etməyəcəyi
məsələsi də deyil; əsas məsələ
mövcud dünya nizamının dağılması prosesinin
nə dərəcədə tezliklə baş verməsi və
nə dərəcədə dərinləşməsi məsələsidir. ABŞ Dövlət Departamenti
Beynəlxalq Münasibətlər Şurasının
prezidenti, 2001-2003-cü illərdə Dövlət
Departamentinin siyasi planlaşdırma bölməsinə rəhbərlik
etmiş Riçard Haas hesab edir ki, əgər amerikalılar
daha müdrik seçim etməyi bacarmasalar, bu gün pis hesab
edilən sabah daha pis ola bilər.
Bu
dövrdə ölkə daxilində təcavüzkar separatizmlə
və Ermənistan tərəfindən hərbi təcavüzlə
üzləşmiş Azərbaycan dünya aktorları
arasında ziddiyyətləri öz üzərində ən
çox və açıq-aydın hiss edən ölkə
oldu. Bu gün ATƏT-in Minsk qrupunu formalaşdırmış
aparıcı dövlətlərin ikili standartları,
onların münaqişə edən iki tərəfi bərabərləşdirmək
cəhdləri, beynəlxalq strukturların mexanizmlərinin
natamamlığı iyirmi ildən çox davam edən Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsini qəti nizamlamaq əvəzinə
ciddi maneələrə çevrildi.
Həmsədr ölkələrin rəhbərləri
başa düşməli idilər ki, ''əgər
demokratiyanın inkişaf etdirilməsi onlar üçün
milli təhlükəsizlik məsələsidirsə, onda Azərbaycan
üçün də işğal altında olan ərazilər
üzərində nəzarətin bərpa edilməsi milli təhlükəsizlik
məsələsidir''.
Bu fonda Azərbaycan xarici siyasətdə
çoxvektorlu kursunu reallaşdıraraq özünü
çoxsaylı təhdidlərdən əhəmiyyətli dərəcədə
sığortalamağa, ölkədə sabitliyi qoruyub
saxlamağa və dünya dövlətlərinin çoxu ilə
bərabər əməkdaşlıq münasibətləri
qurmağa müvəffəq oldu. Əsası Azərbaycan
xalqının ümummilli lideri Heydər Əliyev tərəfindən
qoyulmuş tarazlaşdırılmış bu xarici siyasət
kursu hazırda ölkə Prezidenti İlham Əliyevin rəhbərliyi
altında müvəffəqiyyətlə davam etdirilir.
Azərbaycanın dövlət müstəqilliyinin bərpasından
sonra mühüm məsələlərdən biri milli
maraqlara əsaslanan xarici siyasətin və onun həyata
keçirilməsi kursunun müəyyən edilməsi idi.
Ölkəmiz xarici siyasət kursunu təyin edərkən
hər şeydən əvvəl bir tərəfdən öz milli
maraqlarının müdafiəsi və regionda aparıcı
dövlətə çevrilməsi, digər tərəfdən
həm dünyanın əsas aktorları ilə, həm də
regiona maraq göstərən başqa qonşu ölkələrlə
bərabərhüquqlu əməkdaşlıq münasibətlərinin
qorunub saxlanması vəzifələrini əsas
götürdü. Bu kurs hələ 1993-cü ildə - Azərbaycana
qarşı təcavüz, müxtəlif tərəflərdən
arasıkəsilməyən təzyiq və ölkə daxilində
davam edən qeyri-müəyyənlik şəraitində
müəyyən edilmişdi. Məhz bu
cür mürəkkəb və ziddiyyətli vəziyyətdə,
mədəniyyəttutumlu suverenlik strategiyası seçmək
üçün ölkəyə strateji təfəkkürlü
müdrik siyasi xadim lazım idi. Ölkənin
daxili və xarici siyasətinin incə harmoniyasını təmin
etmiş ümummilli lider Heydər Əliyev Azərbaycan
üçün məhz belə müdrik siyasi xadim oldu.
Heydər Əliyev üçün Avropa ölkələri
ilə əməkdaşlıq Azərbaycanın xarici siyasətinin
prioritet istiqamətlərindən biri oldu. Ötən
illər ərzində Avropa İttifaqı (Aİ) ilə Azərbaycanın
əməkdaşlığı təhlükəsizlik problemləri
çərçivəsindən çıxıb iqtisadi,
siyasi və sosial sferalarda fəal inkişaf etdi. 2006-cı ildə Avropa Qonşuluq Siyasəti çərçivəsində
Aİ-Azərbaycan Fəaliyyət Planı qəbul edildi.
Bu plan Azərbaycan və Aİ arasında siyasi dialoqu gücləndirir,
siyasi, iqtisadi və institusional islahatlar sahəsində əməkdaşlığı
inkişaf etdirir, əməkdaşlığın keyfiyyətcə
yeni səviyyəsinə çatmaq üçün zəmin
yaradır. Aİ-Azərbaycan Fəaliyyət
Planının həyata keçirilməsi Azərbaycanla
Aİ arasında siyasi və iqtisadi əlaqələrin
möhkəmlənməsində mühüm rol oynadı.
Bu gün Azərbaycan Aİ-nin ''Şərq tərəfdaşlığı''
proqramına qoşulmuş aparıcı ölkələrdən
birinə çevrilib. Avropanın enerji təhlükəsizliyi
baxımından Azərbaycanın strateji əhəmiyyəti,
onun regionda aparıcı ölkə statusu Avropa strukturları
ilə əməkdaşlığın xüsusi önəmini
ortaya qoydu. Bakı-Tbilisi-Ceyhan neft boru kəməri və
Cənubi Qafqaz qaz boru kəməri kimi regional infrastruktur layihələrinin
həyata keçirilməsi Avropa üçün Azərbaycanın
əhəmiyyətini artırdı, ölkə Avropa və
qlobal enerji təhlükəsizliyinə öz töhfəsini verdi, həmçinin həyati əhəmiyyətli
yeni enerji mənbələrinin əsasını qoydu. Azərbaycanın regionda və beynəlxalq aləmdə
mühüm aktor kimi həm enerji
daşıyıcılarını istehsal və ixrac edən,
həm də əhəmiyyətli tranzit ölkə kimi
imkanları daha da genişləndi.
Avropa bazarlarını neft-qaz resursları ilə təchiz
edən, Avropaya qaz təchizatının şaxələndirilməsi
layihələrini dəstəkləyən Azərbaycan bundan
sonra da ölkənin sosial-iqtisadi həyatının modernləşdirilməsinə
yönəldilmiş birgə Avropa layihələrini genişləndirmək
əzmindədir.
Lakin Azərbaycan
“Şərq tərəfdaşlığı”
proqramının iştirakçısı olsa da, Aİ ilə
assosiasiya və azad ticarət zonası haqqında sazişlər
imzalanmasını sürətləndirmədi və
özünün bu mövqeyini əsaslandırmaq
üçün kifayət qədər inandırıcı
arqumentdən istifadə etdi - bu razılaşmalardan sonra
Aİ-nin Azərbaycana iqtisadi təsir imkanı hətta Azərbaycanın
ümumiyyətlə daxil olmadığı Dünya Ticarət
Təşkilatının iqtisadi təsir imkanından daha
güclü olardı. Bundan başqa, biz bu Avropa
strukturu ilə assosiativ sazişi həm də ona görə
imzalamadıq ki, Avropa İttifaqı ölkəmizin ərazi
bütövlüyünün tanınması ilə
bağlı mövqeyini bu sənəddə nümayiş
etdirmədi. Halbuki bu münaqişə ilə
bağlı BMT TŞ-nin dörd qətnaməsi var. Digər tərəfdən,
necə olur Aİ Gürcüstanın, Moldovanın və
Ukraynanın ərazi bütövlüyünü
tanıyır, Azərbaycana gəldikdə isə belə
mövqe tutur?! Bakı bir sıra belə
mühüm məqamları nəzərə
aldığına görə Ermənistanda yaranmış və
Ukraynada hələ də davam edən dramatik
sarsıntılardan kənardır.
Azərbaycan başqa istiqamətlərdə də öz
xarici siyasətini düşünülmüş şəkildə
qurdu. Qismən ən iri geosiyasi aktorların
maraqlarının balansına əsaslanan çoxvektorluq siyasəti
həm də Şimali Atlantika alyansı ilə münasibətlərin
qaydaya salınması zərurətindən irəli gəlir.
Avropaya inteqrasiya yolu ilə irəliləyən
Azərbaycan NATO ilə münasibətlərini mövcud
hüquqi və siyasi razılaşmalar çərçivəsində
saxlamağa çalışır. Qərblə
Şərqin qovuşduğu coğrafi zonada, dünyanın
aparıcı dövlətlərinin maraqlarının kəsişdiyi,
neft-qaz ehtiyatları ilə zəngin regionda yerləşən
Azərbaycan üçün xarici siyasətin düzgün
seçimi ölkənin müstəqilliyinin qorunub
saxlanması və möhkəmləndirilməsi işində
əsas amillərdən biri olaraq qalır. Azərbaycan olduqca mürəkkəb, eyni zamanda
strateji əhəmiyyətli regionda yerləşir. Bu səbəbdən Azərbaycanın ərazi
bütövlüyünün bərpası və suverenliyinin
müdafiəsi, təhlükəsizliyinin, siyasi və iqtisadi
müstəqilliyinin təmin edilməsi, ölkənin
suverenliyinə və ərazi bütövlüyünə
bütün təhdidlərin aradan qaldırılması
uğurlu xarici siyasətin əsas istiqamətləridir.
Son illərdə əhəmiyyətli strateji-coğrafi
mövqedən istifadə edərək qarşıya
qoyulmuş hədəflərə doğru bir sıra ciddi
addımlar atılıb. Siyasi sabitliyin və onun uzunmüddətli
davamlığının təmin edilməsini, iqtisadi sahədə
qazanılmış uğurları və onların sayəsində
ölkənin iqtisadi gücünün və müdafiə
qüdrətinin artmasını, beləliklə, xarici dövlətlərdən
asılılığın tamamilə aradan
qaldırılmasını, milli maraqlara söykənməyi və
nəhayət, xarici siyasətə peşəkar
yanaşmanın gücləndirilməsini belə addımlar
hesab etmək olar. Uğurlu xarici siyasətin həyata
keçirilməsi Azərbaycanın regionda aparıcı
dövlətə çevrilməsinə, həmçinin
Avropa və Asiya üçün mühüm nəqliyyat
infrastrukturunun, yeni energetika proseslərinin təməlini
qoymağa imkan verib.
Öz xarici siyasətində yalnız Avropaya istiqamətlənməyən
Azərbaycan başqa ölkələrin və regionların
qabaqcıl təcrübəsindən də bəhrələnir,
bu isə bizim həm qərbli, həm də şərqli tərəfdaşlarla
yüksək səviyyəli əməkdaşlığa imkan
verir. Bir məqam, sözsüz, çox əhəmiyyətlidir
ki, Azərbaycan əməkdaşlıq üçün tərəfdaşlar
və istiqamətlər seçərkən
üçüncü ölkələrin əllərində
alətə çevrilərək onların maraqlarını
rəhbər tutmur, bu tərəfdaşları və istiqamətləri
müstəqil surətdə seçir. Beləliklə,
Azərbaycan ciddi regional infrastruktur layihələrinin təşəbbüskarı
və fəal iştirakçısı kimi Şərq-Qərb
xətti üzərində yerləşən əsas əmtəə,
yanacaq-energetika və başqa mərkəzlər
sırasında mühüm yer tutur. Əsas
qloballaşma və regional inteqrasiya mərkəzləri (Avropa
İttifaqı, ABŞ, Yaponiya, Çin, Cənub-Şərqi
Asiya ölkələri və başqaları) tranzit ölkə
kimi Azərbaycanın mövqelərinin möhkəmlədilməsində
maraqlıdırlar. Bu fakt onu göstərir
ki, ölkəmiz beynəlxalq səhnədə
özünü ilbəil daha möhkəm hiss edir. Xatırladaq ki, aparıcı beynəlxalq və
regional strukturların üzvü olmaqla yanaşı, Azərbaycan
NATO, Avropa İttifaqı, ATƏT və Avropa Şurası kimi
ciddi beynəlxalq strukturlarla müvəffəqiyyətlə əməkdaşlıq
edir.
Azərbaycanın BMT Təhlükəsizlik
Şurasının qeyri-daimi üzvü seçilməsi
regional təhlükəsizliyin təmin olunmasında ölkəmizin
rolunun, həmçinin onun xarici siyasətinin nüfuzunun
artmasına müsbət təsir göstərən
mühüm amil oldu. Azərbaycanın gərgin mübarizə
nəticəsində böyük səs çoxluğu ilə
BMT kimi nüfuzlu təşkilatın Təhlükəsizlik
Şurasının qeyri-daimi üzvü seçilməsini son
illərdə Azərbaycanın xarici siyasətinin və
diplomatiyasının əsas nailiyyətlərindən biri
hesab etmək olar. Bu müvəffəqiyyətin
qazanılmasında Azərbaycanın həyata keçirdiyi fəal
xarici siyasət, dövlət başçısı İlham
Əliyevin çoxsaylı xarici səfərləri, müxtəlif
ölkələrdə Azərbaycanın diplomatik nümayəndəliklərinin
sayının qat-qat artması, coğrafi məsafə
baxımından bizdən çox uzaqda yerləşdiklərinə
baxmayaraq, çoxsaylı dövlətlərlə ikitərəfli
münasibətlərin formalaşması və nəhayət,
BMT-də intensiv iş mühüm rol oynayıb. Nəticə
etibarilə 25 oktyabr 2011-ci il tarixində Azərbaycan
ilk dəfə BMT Təhlükəsizlik Şurasına üzv
seçildi.
Beləliklə, ötən illər ərzində Azərbaycanın
xarici siyasətinin müvəffəqiyyətləri onun
regionda və bütün dünyada mövqelərini möhkəmlətdi. Azərbaycan
regional və qlobal təhlükəsizliyin, həmçinin
enerji təhlükəsizliyinin təminatında etibarlı tərəfdaş
kimi tanındı.
Bu gün beynəlxalq hüququn suveren subyekti olan Azərbaycan
Avropanın enerji təhlükəsizliyinin təminatı məsələsində
aparıcı regional aktora çevrilib. Bunun nəticəsində
bizim tərəfdaşlarımız - Rusiya, ABŞ,
Böyük Britaniya, Fransa, Çin Azərbaycanı müasir
dövrün çağırışlarına ciddi reaksiya
verən və Avropa ilə Asiya arasında kommunikasiya
funksiyasını yerinə yetirən Cənubi Qafqaz kimi vacib
regionda etibarlılıq zolağı yaradan fəaliyyət
qabiliyyətli subyekt kimi qəbul edirlər.
Müstəqillik illərində Azərbaycan mütəmadi
olaraq aparıcı dövlətlərin ikili standartları ilə
üzləşir. Aydındır ki, belə yanaşmanın
kökü həmin ölkələrin geosiyasi və strateji
maraqları ilə bağlıdır. Məsələn,
Birləşmiş Ştatlarda bəzi dairələr hesab
edirlər ki, Azərbaycanın dövləti və milli
maraqları onlar tərəfindən müəyyən
edilmiş çərçivələrdən kənara
çıxmamalıdır, Azərbaycan təbii resursların
bölgüsünü və ixracını Vaşinqtonda
müəyyən edilmiş qaydada həyata keçirməlidir,
Dağlıq Qarabağın taleyi isə Azərbaycanın
hüdudlarından kənarda hazırlanmış ssenarilər
üzrə həll edilməlidir - hətta onlar bizim ölkəmizin
milli maraqlarına zidd olsa belə. Bir sözlə,
seçim hüququ Azərbaycan xalqına yox, aparıcı
xarici dövlətlərin paytaxtlarındakı rejissorlara məxsus
olmalıdır.
Belə düşüncə tərzinin nə qədər
təhlükəli olması göz qabağındadır. Azərbaycan
artıq əyani surətdə sübut edib ki, müstəqil
dövlət olaraq özü öz beynəlxalq əlaqələrini
qurur və bunun üçün bu və ya digər güc mərkəzinin,
kənar qüvvələrin məsləhətlərinə
ehtiyac duymur. Azərbaycanın milli sərvəti
olan enerji potensialı ilk növbədə Azərbaycan
dövlətinin inkişafını və Azərbaycan
xalqının rifahını təmin etməli və
yalnız bundan sonra regional tərəqqiyə, həmçinin
xarici ölkələrin enerji təhlükəsizliyinin təmin
edilməsinə töhfə verməlidir. Azərbaycan
heç bir halda öz ərazi bütövlüyündən
imtina etmək niyyətində deyil və beynəlxalq
hüquqa, ədalət prinsipinə arxalanaraq bu yolda istənilən
təzyiqə cavab vermək üçün onun gücü və
qətiyyəti vardır.
Ola bilsin, ABŞ-da müəyyən dairələr buna əsasən
belə hesab etməyə başlayıblar ki, Azərbaycan Qərbi
və onun dəyərlərini ''inkar etmək'' yoluna qədəm
qoyub. Guya Azərbaycanın Avropa məkanına inteqrasiya
etməkdə marağı yoxdur və o, istər
Vaşinqtonla, istərsə də onun müttəfiqləri ilə
əlaqələrini inkişaf etdirmək arzusunda deyil.
Ola bilsin, məhz bu səbəbdən Qərbin bəzi
KİV-lərində, məsələn, ABŞ Dövlət
Departamentinin ruporu hesab edilən ''The Washington Post'' qəzetində
və digər mətbu orqanlarda vaxtaşırı olaraq Azərbaycana
qarşı yönəldilmiş, açıq-aşkar fitnəkar
xarakterli, əməkdaşlıq kimi anlayışlarla
uzlaşmayan və ən başlıcası, elementar etika
çərçivəsindən kənara çıxan məqalələr
dərc edilir. Təəssüf ki, bu iyrənc
kampaniyada bəzən Azərbaycana qarşı Avropada bir
sıra təsisatlar və media orqanları da iştirak edir.
Əlbəttə, Azərbaycana qarşı əsassız
ittihamların, qeyri-obyektiv və düşmən münasibətin
motivləri, təşkilatçıları və
iştirakçıları məlumdur. Kimsə
güclü Azərbaycandan qorxur, kimisə onun artan iqtisadi və
hərbi gücü qıcıqlandırır. Ölkəmiz uzun illər boyunca belə ittihamlara təmkinlə
yanaşıb, mümkün olan hər şeyi edib ki,
haqsız hücumlar strateji tərəfdaşlığa, ikitərəfli
və çoxtərəfli səmərəli əməkdaşlığın
inkişafına kölgə salmasın. Müxtəlif
ikitərəfli görüşlərdə, ayrı-ayrı tədbirlər
çərçivəsində həm rəsmi, həm də
qeyri-rəsmi formatda qaldırılan məsələlərə
dair izahatlar verilir, irəli sürülmüş iddiaların
əsassızlığı diqqətə
çatdırılır. Azərbaycan
açıq-aydın göstərdi ki, o öz strateji
seçiminə, vəzifə və öhdəliklərinə
sadiqdir.
Ümummilli lider Heydər Əliyev 1993-cü ildə
hakimiyyətə qayıdandan sonra Azərbaycanın xarici siyasətinin
konseptual əsaslarını, bu siyasətin məqsəd və
prinsiplərini formalaşdırdı. Azərbaycanın
xarici siyasət kursu onun milli maraqlarını dünyanın
maraqlarına uyğunlaşdırmaq zərurəti nəzərə
alınmaqla dövlətin daxili inkişafının əsas vəzifələrindən
irəli gələn münasibətlər sistemi
yaradılmasına yönəldilmişdi. Qərblə
əlaqələr qurulması və Avropaya inteqrasiya Azərbaycanın
xarici siyasət strategiyasının ən mühüm istiqamətlərindən
birinə çevrildi. Təəssüf
ki, Azərbaycanın aydın ifadə edilmiş xarici siyasət
kursuna dünyanın bəzi dövlətlərinin
paytaxtlarında ədalətli mövqe nümayiş etdirilmir.
Bu isə artıq ikili standartlarla siyasi
riyakarlıq arasındakı həddi aradan götürür.
Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ
münaqişəsinin beynəlxalq hüquq normaları çərçivəsində
dinc yolla tənzimlənməsi və ölkənin ərazi
bütövlüyünün təmin edilməsi - müstəqillik
illərində Azərbaycanın xarici siyasətinin əsas hədəfləridir. Azərbaycanın
beynəlxalq strukturlarda üzvlüyünün, onun bu
strukturlar çərçivəsində fəaliyyətinin,
müxtəlif dövlətlərlə ikitərəfli
münasibətləri inkişaf etdirməsinin əsas məqsədlərindən
biri bizim ümummilli problemimizin həllinin dəstəklənməsinə
nail olmaqdan ibarətdir. Etiraf etmək lazımdır ki,
bu sahədə böyük uğurlarımız var. Bu gün
dünyanın BMT, ATƏT, Avropa Parlamenti, Avropa Şurası,
İslam Əməkdaşlıq Təşkilatı,
Qoşulmama Hərəkatı kimi təşkilatları Ermənistanı
işğalçı dövlət kimi tanıyan və erməni
silahlı dəstələrinin Azərbaycan ərazilərindən
çıxarılmasını, qaçqınların və
məcburi köçkünlərin öz torpaqlarına
qaytarılmasının təmin olunmasını tələb
edən qərarlar və qətnamələr qəbul ediblər.
Azərbaycan
Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ
münaqişəsinin beynəlxalq hüquq normaları çərçivəsində
həll edilməsində maraqlıdır. Təəssüf
ki, ABŞ, Fransa və Rusiyanın təmsil edildiyi ATƏT-in
Minsk qrupu 20 ildən artıq fəaliyyəti dövründə
danışıqlardan və bütün məsuliyyəti
münaqişə tərəflərinin üzərinə
qoymaqdan irəli gedə bilməyib. Özünü
dünyaya həqiqət və ədalət
carçısı kimi təqdim edən ABŞ Dağlıq
Qarabağın separatçı rejiminə on milyonlarla dollar həcmində
rəsmi və qeyri-rəsmi yardım göstərən yeganə
ölkədir. ABŞ-da bu separatçı rejimin
nümayəndəliyi fəaliyyət göstərir,
tanınmamış ''DQR''in başçıları isə bu
ölkədə hər il marafon keçirərək
böyük həcmdə vəsait yığırlar. ABŞ
tərəfindən hər il Ermənistan
üçün ayrılan yardım elə həmin
ABŞ-ın öz tərəfdaşı hesab etdiyi Azərbaycan
üçün ayırdığı vəsaitdən
çoxdur. Eyni zamanda, məlumdur ki, bəzən
NATO hələ BMT Təhlükəsizlik Şurasının məlum
qətnamələri qəbul olunmamış və ya dərhal
bundan sonra müəyyən ölkələrə (Suriya,
Liviya) təzyiq göstərir, uçuşların qadağan
edildiyi zona yaradır, digər regionlarda isə strateji məsələləri
həll edir. Halbuki elə həmin ali
strukturun Azərbaycanın işğal edilmiş ərazilərinin
azad olunması haqqında 1993-cü ildə qəbul etdiyi
dörd qətnamə hələ də yerinə yetirilmir. Eyni vaxtda biz aparıcı dövlətlərin
paytaxtlarından tez-tez səslənən ədalət, beynəlxalq
hüquq normaları, demokratik dəyərlər,
münaqişənin həllinin kompromis yollarını
axtarmağın lazım olması haqqında təmtəraqlı
bəyanatlar eşidirik. Ukraynanın
separatçı regionlarının rəhbərlərinə
və onları dəstəkləyən dövlətə
qarşı fərdi qaydada sanksiyalar tətbiq edilir, amma
tanınmamış Dağlıq Qarabağ rejiminin
başçısı bütün dünyanı gəzib-dolaşır,
onu müxtəlif səviyyələrdə qəbul edirlər.
Bu illər ərzində Rusiya ilə Azərbaycan
arasında təşəkkül etmiş çoxvektorlu
münasibətlər kompleksi, sabitləşmiş tarixi və
mədəni əlaqələr yaranıb. Azərbaycan Cənubi
Qafqazda Rusiyanın güclü təsirini nəzərə
alaraq öz xarici siyasətində Rusiya ilə ikitərəfli
münasibətlərə böyük əhəmiyyət
verir, bu münasibətlərin inkişafına xüsusi diqqət
yetirir.
Humanitar əməkdaşlıq iki ölkənin əməkdaşlığında
ən mühüm istiqamətdir, Mehriban xanım
Əliyevanın rəhbərlik etdiyi Heydər Əliyev Fondu
bu istiqamətdə böyük rol oynayır.
Bizdə
ikitərəfli əməkdaşlıqda müvəffəqiyyətlərlə
yanaşı, bir sıra məsələlər üzrə
Rusiyadan ciddi gözləntilər var. Doğrudur, Bakı ilə
Moskva arasında siyasi əlaqələr keyfiyyətcə yeni
səviyyəyə çıxıb, lakin bu heç də o
demək deyildir ki, biz Rusiyanın bütün inteqrasiya layihələrinin
iştirakçısı olmağa hazırıq. Bunun da səbəbləri var. Bakının dəqiq
ifadə edilmiş mövqeyini Kremldə anlayırlar. Bütövlükdə münasibətlər
kompleksi kifayət qədər çoxvektorludur və regional təhlükəsizlik
məsələləri də daxil olmaqla, bütün istiqamətlər
üzrə ölkələrimizin qarşılıqlı əlaqələri
inkişaf edir.
Azərbaycanın dövlət müstəqilliyini birinci tanımış və bugünə qədər bir çox məsələlərdə ölkəmizin mövqeyini dəstəkləyən Türkiyə Respublikası ilə münasibətlər fövqəladə əhəmiyyət kəsb edir. Ölkələrimiz arasında, o cümlədən təhlükəsizlik və strateji əməkdaşlıq sahəsində bu münasibətləri təsbit edən geniş müqavilə-hüquqi baza mövcuddur.
Etnik, mədəni və dil baxımından bir-biri ilə sıx bağlı olan ölkələrimiz və xalqlarımız arasında ikitərəfli münasibətlər hazırda daha da genişlənir və strateji tərəfdaşlıq səviyyəsində dərinləşir. Regionda baş verən geosiyasi və iqtisadi hadisələrin inkişafına, regionlararası iqtisadi layihələrin həyata keçirilməsinə Azərbaycanın və Türkiyənin münasibəti, həmçinin rəsmi Ankaranın Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin tənzimlənməsinə yönəldilmiş səyləri, o cümlədən iki ölkənin müxtəlif beynəlxalq təşkilatlar çərçivəsində gördüyü tədbirlər onların mövqelərinin tam uyğunluğuna və bu iki ölkə arasında əməkdaşlığın səviyyəsinə dəlalət edir.
Azərbaycanın İranla münasibətlərinin inkişafı bütövlükdə bölgə üçün prinsipial əhəmiyyət daşıyır. Bakı qarşılıqlı faydalı münasibətlərin davam etdirilməsində maraqlı olduğunu daim nümayiş etdirib və İranla münasibətlərini qarşılıqlı faydalı əməkdaşlıq çərçivəsində inkişaf etdirmək niyyətindədir. İranla bağlı Qərbin yeritdiyi müasir siyasətin yaratdığı vəziyyət, təbii ki, region dövlətlərinin hər birinin müəyyən amilləri nəzərə almasına səbəb olur. Sürətlə dəyişən geosiyasi situasiyalarda xarici siyasət kifayət qədər çevik olmalıdır. Lakin müstəqil dövlət öz ümumi kursundan kənara çıxmamalıdır. Azərbaycan isə İran ətrafında geosiyasi situasiyanın və qüvvələr nisbətinin necə dəyişməsindən asılı olmayaraq, İranın daxili işlərinə qarışmamaq siyasətinə sadiq qalır. Azərbaycan heç zaman öz ərazisindən qonşularına qarşı istifadə olunmasına icazə verməyəcəkdir. Ümumiyyətlə, Azərbaycan dünyanın bütün dövlətləri ilə münasibətlərini beynəlxalq hüquq normaları çərçivəsində qurmaqda davam edəcək. Bu mövqedən rəsmi Bakı heç zaman çəkilməyəcək.
Müasir tarixi dövrdə dövlətin xarici siyasətinin hansı prinsiplər üzərində qurulması bir çox mənalarda onun mahiyyətini ifadə edir. Azərbaycanın İran siyasətində, hər şeydən əvvəl, bu məqamın nəzərə alındığı qəbul edilməlidir. Yəni dövlətimizin sülhpərvərliyi İranla olan əlaqələrin daha da inkişaf edəcəyinə təminat verir. Buna görə də İran amili Azərbaycan üçün həmişə önəmli olacaqdır.
Heç kəs şübhə etmir ki, Azərbaycan nəinki neftin və qazın effektiv təchizatçısına, həm də Avropanın enerji təhlükəsizliyinin qarantlarından birinə çevrilir. Bu, əsası ümummilli lider Heydər Əliyev tərəfindən qoyulmuş strategiyanın - Azərbaycanın müasir, özünəyetərli dövlətə çevrilməsi strategiyasının yalnız bir hissəsidir. Heydər Əliyevin siyasi irsini yeni ideyalarla zənginləşdirən Prezident İlham Əliyev son on ildə Azərbaycanı dünya birliyinin uğurlu ölkələri sırasına çıxarıb. Bu gün Azərbaycan Cənubi Qafqazda liderdir və regionda heç bir iri layihə bizim milli maraqlarımız nəzərə alınmadan uğurla reallaşdırıla bilməz.
Burada Azərbaycanın xarici siyasət kursunun effektivliyinin bir mühüm aspektini qeyd etmək lazımdır. Məsələ burasındadır ki, Cənubi Qafqaz kimi mürəkkəb regionda yalnız Azərbaycan yeni geosiyasi reallıqların çağırışlarını nəzərə alaraq tarazlaşdırılmış siyasi kursun sistemli şəkildə həyata keçirilməsi təcrübəsini nümayiş etdirir. Xarici siyasətin bu aspekti ölkəyə etimad və bu etimad əsasında qazanılmış beynəlxalq imic baxımından çox əhəmiyyətlidir.
Azərbaycan regionda sistemli və çoxvektorlu xarici siyasət kursunu həyata keçirən nümunəvi dövlətə çevrilib. Məhz bu amillər Azərbaycanın xarici siyasət kursunun uzunmüddətli uğuruna zəmanət verən və regionda onun sabit mövcudluğunu təmin edən möhkəm təməldir.
Novruz
MƏMMƏDOV,
Azərbaycan
Respublikası Prezidenti Administrasiyasının rəhbərinin
müavini,
Xarici əlaqələr şöbəsinin
müdiri, YAP Siyasi Şurasının üzvü
Azərbaycan.-2015.- 1 may.- S.2.