Möhtəşəm
enerji strategiyasının banisi
“Əsrin müqaviləsi ilə qoyduğumuz təməl
XXI əsrdə Azərbaycan xalqının inkişafı,
firavan həyatı, müstəqil Azərbaycan dövlətinin
suverenliyinin daha da möhkəmlənməsi üçün
gözəl imkan yaradacaq. İnanıram ki, XXI əsr
Azərbaycan dövləti üçün ən xoşbəxt
dövr olacaq”.
Heydər
ƏLİYEV
XXI yüzillik dünyamızı mürəkkəb
çağırışlarla üzləşdirdi. Yeni
reallıqlar, bir-birinin ardınca baş verən ictimai-siyasi,
iqtisadi kataklizmlər beynəlxalq birliyi çətin
sınaqlar qarşısında qoyur. Qlobal
dünyanın xarakterik xüsusiyyəti budur ki, artıq
heç bir dövlət əlahiddə yaşaya bilmir - cərəyan
edən hadisələr dərhal geniş rezonans doğurur və
bəzən çox ciddi fəsadlarla nəticələnir.
Bütün bunların qarşısını
almağın ən optimal yolu isə mövcud intellektual
qüvvələri birləşdirmək, problemlərin həlli
yollarını birgə səylərlə axtarmaqdır.
Bu məqsədlə müsbət, sabit və təkrarlanan
iqtisadi tendensiyalar ciddi şəkildə
araşdırılır, səbəb-nəticə əlaqələri
analiz olunur, səmərəli təcrübələr diqqətlə
öyrənilir.
Qürur hissi ilə deyə bilərik ki, Azərbaycan
dövlət müstəqilliyini yeni bərpa etməsinə
baxmayaraq, ötən müddətdə düzgün iqtisadi
siyasət nəticəsində dünyaya tamamilə effektiv bir
iqtisadi model təklif etmişdir. Ölkəmizin zəngin
təbii sərvətlərindən, qədim neft diyarı kimi
toplanılmış mütərəqqi təcrübəsindən,
texniki-intellektual potensialından, habelə transmilli
korporasiyalarla əməkdaşlıq şəraitində mənimsənilmiş
müasir texnoloji bilik və vərdişlərdən səmərəli
istifadə edilməklə yaradılmış Azərbaycan
iqtisadi modeli dünya birliyinin diqqətini cəlb edir, geniş
maraq doğurur. Bu modelin konseptual mahiyyəti
sistemli xarakter daşımasında, cəmiyyət həyatının,
istisnasız olaraq, bütün sahələrini harmonik və hərtərəfli
əhatə etməsindədir.
Mövcud resursların işlənilməsi və
dünya bazarlarına çıxarılması tarix
üçün qısa zaman kəsiyində təmin
olunmuş, ölkənin iqtisadi qüdrətinin yüksəlməsinə,
valyuta ehtiyatlarının toplanılmasına və səmərəli
istifadəsinə, qeyri-neft sektorunun güclənməsinə,
sosial problemlərin həllinə, insan kapitalının
inkişafına etibarlı zəmin yaratmışdır. Ölkəmiz
son illər iqtisadi yüksəliş tempinə görə
dünyanın aparıcı dövlətləri ilə bir
sırada dayanır. Regionun lider dövləti
olan Azərbaycanın xarici reputasiyası daxili inkişafı
ilə paralel şəkildə dinamik olaraq yüksəlir.
Abadlıq, quruculuq işləri genişlənir,
şəhərlər, kəndlər simasını dəyişir,
iritutumlu sosial infrastruktur layihələri müvəffəqiyyətlə
həyata keçirilir. Uğurla gerçəkləşdirilən
iqtisadi islahatların bəhrələri xalqımızın
gündəlik həyatında, məişətində, maddi
rifah halında bilavasitə hiss olunur. Çağdaş
Azərbaycan siyasi, iqtisadi, sosial, hərbi, mədəni, elmi
inkişaf səviyyəsi ilə heyranlıq doğurur.
Bütün bunlar gərgin zəhmətin, qətiyyətli
siyasi iradənin, ardıcıl idarəçilk dəst-xəttinin,
dönməz və məqsədyönlü fəaliyyətin bəhrələridir. Zaman keçdikcə daha
aydın görünür və duyulur ki, dövlətçiliyimizin
memarı ulu öndər Heydər Əliyev hələ ötən
əsrin 60-cı illərindən dünyanın ümumi
inkişaf kontekstində, mümkün koordinatlar sistemində
Azərbaycanın yerini və perspektiv hərəkət vektorunu
dəqiq müəyyənləşdirmiş, qloballaşma
müstəvisində layiqli yer tutması üçün
yorulmadan çalışmış və böyük fədakarlıq
sayəsində buna nail olmuşdur. Zəngin idarəçilik
təcrübəsinə, planetar dünyagörüşə,
çevik siyasi təfəkkürə, iti fəhmə,
geniş bilgilərə malik bu nəhəng tarixi şəxsiyyətin
gərgin səyi nəticəsində Azərbaycan qısa
müddətdə aqrar inkişaf səviyyəsindən
postindustrial səviyyəyə gəlib
çatmışdır. Bu, əslində,
ölçüyəgəlməz bir irəliləyişdir.
1994-cü
il sentyabrın 20-də Azərbaycan Respublikası Dövlət
Neft Şirkəti ilə dünyanın 11 tanınmış
şirkəti arasında “Xəzər dənizinin Azərbaycan
sektorunda “Azəri”, “Çıraq” yataqlarının və
“Günəşli” yatağının dərinlikdə yerləşən
hissəsinin birgə işlənməsi və hasilatın pay
bölgüsü haqqında” saziş imzalandı və sonradan
tarixə “Əsrin müqaviləsi” kimi əbədilik həkk
olundu. Saziş ulu öndər Heydər
Əliyevin davamlı enerji strategiyasının zəfər
yolunda başlanğıc nöqtəsi idi. Bu uzunmüddətli strateji kursun ideya mənbələrindən,
konseptual əsaslarından danışarkən hər şeydən
öncə tarixi varislik məsələsi qeyd
olunmalıdır. Çünki ulu öndər
Azərbaycanın neft sənayesinin zəngin keçmişinə,
şanlı ənənələrinə istinad edərkən
məhz tarixi varislik prinsipini əsas
götürmüşdü. Bakı
neftçiləri dünya neft sənayesi salnaməsinə
şanlı səhifələr yazmış, kəşfiyyat,
tikinti, hasilat, emal və nəql sahələrində ən
mütərəqqi yenilikləri istehsalata tətbiq etmişlər.
Elə
buna görədir ki, ulu öndər Heydər Əliyev hələ
respublikamıza rəhbərlik etdiyi ilk dövrlərdən
neft sənayesinin innovativ əsasda təkmilləşdirilməsinə
daim diqqət və qayğı ilə yanaşmış,
Sovetlər Birliyində hökm sürən sərt milli siyasət
şəraitində mümkün imkanlardan maksimum yararlanaraq
ittifaq əhəmiyyətli perspektivli təsisatların - elmi-tədqiqat
institutlarının, istehsalat birliklərinin, mühüm
strateji müəssisələrin Bakıda cəmləşməsinə
nail olmuşdu. Ötən əsrin 70-80-ci illərində
neft sənayesinin müasirləşdirilməsi istiqamətində
inamlı addımlar atılmış, Azərbaycanın
öncül mövqeləri qorunub saxlanılmışdı.
Sonradan cərəyan etmiş hadisələrin təhlili
də göstərir ki, respublikamızın ümumittifaq neft
sənayesinin avanqard qüvvəsinə çevrilməsi ulu
öndərin gələcəyə hesablanmış siyasi
uzaqgörənliyindən xəbər verırdi. Başqa sözlə, müstəqil Azərbaycan
dövlətinin iqtisadi qüdrətinin təməl
daşları hələ o dövrdə qoyulmuşdur.
Azərbaycan dövlət müstəqilliyini bərpa
etdiyi ötən əsrin 90-cı illərində mürəkkəb
siyasi reallıqla üzləşmişdi. Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsi, Ermənistan tərəfindən
elan olunmamış müharibə, arasıkəsilməyən
xarici təzyiqlər, daxili siyasi çəkişmələr
fonunda hakimiyyət böhranı yaranmış, iqtisadiyyat
iflic vəziyyətə düşmüşdü. Gənc dövlətimizin ağır tarixi
sınaqlarla üzləşdiyi o dövrdə
xalqımızın ulu öndər Heydər Əliyevin ətrafında
sıx birləşməsi milli qurtuluş üçün
etibarlı təminat yaratdı, Azərbaycanı dünya xəritəsindən
silinmək təhlükəsindən xilas etdi. Dövlətin təsisatlanması, dərin və
sistemli böhranın dəf edilməsi, iqtisadi-siyasi sabitlik
yaradılması kimi kardinal məsələlərin həll
imkanlarını araşdıran ulu öndər dünya siyasətində
karbohidrogen resursları uğrunda gedən çoxəsrlik
mübarizədən yararlanmaq yolunu seçmişdi.
Lakin dərinlikdə yerləşən dəniz
yataqlarında müstəqil fəaliyyət göstərmək
Azərbaycanın imkanları daxilində deyildi. Müasir
texnologiyalar, texniki avadanlıqlar, böyük maliyyə
resursları cəlb edilmədən bu işin öhdəsindən
gəlmək olmazdı. Yaranmış
situasiyada optimal çıxış yolu transmilli xarici neft
şirkətləri ilə milli maraqlara söykənən əməkdaşlığın
qurulmasından keçirdi. Bu, dərin
kataklizmlərlə müşaiyət olunan tarixi mərhələnin
sosial-iqtisadi şərtləri daxilində müstəsna
siyasi iradə və mətinlik, ardıcıl səylər tələb
edən, lakin ümummilli mənafelər üçün ən
uyğun konseptual yanaşma idi.
Tariximizdə
əbədi yer tutan bu enerji strategiyası sadə və dahiyanə
idi: xarici sərmayədarların köməyi ilə neft-qaz
sektorunun gücləndirilməsi, yataqların birgə istismar
olunması, hasil ediləcək xam neftin dünya bazarlarına
çıxarılması və əldə olunacaq
böyük həcmli maliyyə vəsaitlərini
iqtisadiyyatın digər sahələrinə yönəltmək
yolu ilə sosial-siyasi dirçəlişə nail olunması.
Məramı ümumdünya siyasi
landşaftının dəyişən mənzərəsi
(qloballaşma, sosialist düşərgəsinin süqutu,
“ikiqütblü dünya” modelinin sıradan
çıxması və s.) ilə harmonik şəkildə
uzlaşdığı üçün bu strategiya tez bir
zamanda beynəlxalq birliyin nəzər-diqqətini cəlb etdi.
Bütün geopolitik başlanğıclar kimi,
bu siyasi doktrina da ciddi müqavimətlə üzləşirdi.
Lakin ulu öndər Heydər Əliyev özünəxas
siyasi mətanətlə maneələri addım-addım dəf
edərək qısa müddətdə strategiyanın
reallaşması üçün Qərbin aparıcı neft
şirkətləri ilə danışıqlara start verdi.
Məlum dairələrin təzyiqləri səbəbindən
gərgin bir atmosferdə keçən bu danışıqlar
Heydər Əliyev siyasətinin dərin bilicisi möhtərəm
İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə aparılırdı. Beynəlxalq
iqtisadiyyatın, pul-kredit sisteminin, biznes mühitinin
qanunlarını, milli təbii ehtiyatların işlənməsinə
xarici şirkətlərin cəlb edilməsinin hüquqi-idarəçilik
əsaslarını mükəmməl bilən, Qərb siyasi
təfəkkürünə yiyələnmiş, yüksək
iqtisadi menecment səriştəsinə, zəngin diplomatik
bilik və bacarığa malik İlham Əliyev güclü
arqumentləri ilə danışıqlar prosesində yaranan
çətinlikləri ustalıqla aradan qaldırdı və
yekunda ortaya Azərbaycanın milli maraqlarına uyğun bir sərmayə
layihəsi qoyuldu. Heydər Əliyev qətiyyəti, İlham
Əliyev əzmkarlığı son dərəcə sərt
geosiyasi reallıqlara rəğmən, “Əsrin müqaviləsi”nin imzalanması ilə nəticələndi. Bununla da XX əsrin ən möhtəşəm
qlobal enerji layihələrindən biri rəsmiləşmiş
oldu.
Kontrakt ölkəmizin uzunmüddətli enerji
strategiyasının ana xəttini təşkil edən epoxal
bir sənəd idi; siyasi xarakteristikasına görə Azərbaycanın
qurtuluş və davamlı inkişaf doktrinasını təşkil
edirdi. İkinci bir tərəfdən də postsovet məkanda
Qərb şirkətləri ilə iri neft müqaviləsinin
imzalanması Xəzər regionunda beynəlxalq əməkdaşlığın,
böyük perspektivlərin bünövrəsini qoyurdu.
Bu mənada “Əsrin müqaviləsi” təkcə Azərbaycan
üçün deyil, Cənubi Qafqaz və Mərkəzi Asiya
ölkələri üçün, eyni zamanda Qərb dövlətləri
üçün strateji əhəmiyyət
daşıyırdı. Ulu öndər Heydər Əliyev
dünya neft sənayesi tarixində yeni mərhələ
açan bu strategiyanı belə səciyyələndirirdi:
“Ölkə iqtisadiyyatını inkişaf etdirmək
üçün biz xarici ölkələrlə,
dünyanın tanınmış şirkətləri ilə
sıx əməkdaşlıq etməyi, müştərək
iş görməyi əsas prioritet hesab edirik. Dünya
iqtisadiyyatının inteqrasiyası, iqtisadi sahədə
ölkələrin bir-biri ilə əməkdaşlığı
hər bir dövlət üçün mənfəətdir və
bu, yüksəlmək, müasirləşmək
üçün yeganə yoldur.”
Azərbaycanın öz təbii sərvətlərinə
sahib çıxmaq, strateji maraqlarını müdafiə etmək
əzmində olduğunu təsdiqləmiş, milli suverenliyin
mühüm təminatına çevrilmiş bu kontrakt çərçivəsində
müstəsna nailiyyətlər əldə olunmuşdur. İqtisadiyyatı
sürətli templərlə inkişaf edən respublikamız
dünyanın neft-qaz ixrac edən aparıcı dövlətləri
sırasında iti addımlarla irəliləyir. Ölkəmizin geosiyasi əhəmiyyəti yüksəlmiş,
Qərb dünyası ilə münasibətləri strateji
müstəviyə keçmişdir. Enerji
müstəqilliyimiz təmin olunmuş, Azərbaycan təbii
qaz idxal edən ölkədən beynəlxalq miqyasda
mühüm qaz ixracatçısına çevrilmişdir.
Hazırda biz Gürcüstan, Türkiyə,
Rusiya və İrana təbii qaz ixrac edirik. Yeni yataqlar açılmış, regional və
qlobal əhəmiyyətli layihələrin gerçəkləşməsi
üçün müsbət təmayül
yaranmışdır. Xarici partnyorlarla
uğurlu əməkdaşlıq modeli qurulmuş, tərəfdaşlığın
rəngarəng formaları tapılmışdır.
Bu gün
SOCAR və onun törəmə şirkətləri 18
Hasilatın Pay Bölgüsü sazişi üzrə 15
ölkəni təmsil edən 25 şirkətlə əməkdaşlıq
edir. Birgə layihələrin
iştirakçıları tərəfindən ölkənin
neft-qaz sektoruna 55 mlrd. ABŞ dolları həcmində
sərmayə qoyulmuşdur. Təsis
etdiyimiz 37 Birgə Müəssisə və 7 Alyans neft və
qaz sənayesinin, demək olar, bütün sahələrində
uğurla fəaliyyət göstərir. “Əsrin
müqaviləsi” Azərbaycan iqtisadiyyatına yeni nəfəs
gətirmişdir. Son 20 ildə AÇG
layihəsinə 3000-dən artıq yerli müəssisə və
şirkət cəlb olunmuşdur. Sənayenin
lokomotivi rolunu oynayan neft sektoru ilə bərabər, qeyri-neft
sektoru da güclənmiş, ümumi daxili məhsulda onun
xüsusi çəkisi artmışdır.
1997-ci ildə “Çıraq” yatağından ilk neftin
çıxarılması kontrakt çərçivəsində
qazanılmış uğurların özülünü
qoydu. Neft sənayesi obyektlərinin beynəlxalq standartlara
uyğun yenidən qurulmasının təməli
atıldı, infrastruktur layihələrinin həyata
keçirilməsinə zəmin yarandı. İlk neftin hasilatı ilə “qara
qızıl”ın bazarlara çıxarılması məsələsi
gündəmə gəldi. 1996-cı ildə
(yanvar) Azərbaycan neftinin Bakı-Novorossiysk marşrutu ilə
nəql edilməsi haqqında Rusiya Federasiyası ilə
hökumətlərarası saziş imzalandı. Bir il sonra bu xətt istifadəyə verildi. Lakin hasil olunacaq böyük neft həcmləri
üçün daha böyük ixrac gücləri tələb
edilirdi. Digər tərəfdən, Azərbaycan
xam neft ixracı kəmərlərinin şaxələndirilməsi
prinsipini əsas götürmüşdü.
1997-ci ildə neftin Bakı-Supsa marşrutu ilə Qara dənizə
çıxarılması haqqında Gürcüstanla
sazişin imzalanması mühüm hadisə oldu. 1999-cu ildə
isə bu kəmər və Qara dənizdəki Supsa
terminalı istismara verildi. Beləliklə,
Azərbaycan nefti Qərbə istiqamət götürdü, əsas
məsələ isə yenə həllini tapmadı. Neft hasilatının artımı qısa zamanda yeni
ixrac boru kəmərinin inşasını labüd edirdi.
Azərbaycan xalqının maraqlarını daim hər
şeydən uca tutan ulu öndər Heydər Əliyev bu zaman
Bakı-Tbilisi-Ceyhan ideyasını irəli sürdü və
sonadək bu ideyanı dəstəkləyərək onun
gerçəkləşməsinə nail oldu. Geostrateji
önəm kəsb edən bu kəmər Bakını
inkişaf etmiş Qərb dövlətləri ilə
bağlayan etibarlı enerji körpüsü kimi nəzərdə
tutulurdu.
2006-cı
il 28 may günü Azərbaycan nefti Ceyhan
limanına çatdı. KİV bu hadisəni
dünya neft sənayesinin inkişafında dönüş
nöqtəsi kimi qiymətləndirdi. Bu, təsadüfi
deyildi. Müasir texnoloji fikrin mürəkkəb
konstruksiyalı məhsulu olan bu xəttin əfsanədən
reallığa çevrilməsi dünya neft
istehlakçılarının qeyri-ənənəvi enerji mənbəyindən
təminatına yol açmış, xam neft
satışında monopoliyaya son qoymuşdu. Zaman növbəti dəfə dahi rəhbərimiz
Heydər Əliyevin müdrikliyini dünyaya nümayiş
etdirdi, Azərbaycanın uzunmüddətli strateji maraqları
üzərində qurulmuş çoxşaxəli ixrac
strategiyasının qələbəsini əyani şəkildə
göstərdi. Xarici səhmdarlar tərəfindən
ulu öndər Heydər Əliyevin adı verilmiş bu kəmərin
coğrafi-siyasi əhəmiyyəti indi bütün dünyada
birmənalı etiraf olunur. BTC artıq beynəlxalq
dairələrdə həm də Mərkəzi Asiya mənşəli
neft həcmlərinin dünya bazarlarına etibarlı nəqlinə
imkan verən mühüm texniki-iqtisadi infrastruktur kimi rəğbət
qazanmışdır.
“Əsrin müqaviləsi” çərçivəsində
görülən işlər miqyas etibarilə olduqca geniş
və çoxşaxəlidir. Yataqlar qısa müddətdə
tammiqyaslı istismara daxil edilmişdir. Supsa, Səngəçal
və Kulevi terminallarının, Xəzərdə indiyədək
quraşdırılmış ən böyük qurğular
sayılan 8 platformanın inşası, üzən qazma
qurğuları, yeni gəmilərin tikintisi və əsaslı
təmiri, minlərlə kilometr boru kəmərlərinin
çəkilməsi, eləcə də başqa böyük
tədbirlər qeyd olunmalıdır. 2014-cü
ildə uğurla başa çatan “Çıraq Neft Layihəsi”
Xəzərdə tətbiq edilmiş yeni texnologiyaların əyani
təcəssümüdür. Layihə
üzrə yerli mütəxəssislər tərəfindən
qabaqcıl dünya standartlarına tam uyğun şəkildə
inşa olunmuş “Qərbi Çıraq” platformasının
sutkalıq gücü 25 min ton neft, 8 mln. kubmetr
qaz təşkil edir. “Dədə Qorqud” üzən
qazma qurğusu ilə burada 17 quyu qazılmışdır.
Bu böyük layihə AÇG yataqlar blokundan
hasilatın maksimum həddinin uzun müddət sabit
saxlanılmasına hesablanmışdır. Dənizin ekologiyası, unikal fauna və flora
ehtiyatının mühafizəsi diqqət mərkəzində
saxlanılmışdır. Təkcə bu
layihədə deyil, AÇG və sonrakı bütün layihələrdə
ətraf mühitin qorunması əsas prioritetlərdəndir.
“Əsrin
müqaviləsi”nin həyata keçirilməsi
ilə Azərbaycanda yalnız iqtisadiyyat, sənaye
standartları, idarəçilik konsepsiyaları, texnologiyalar
deyil, kadrların bilik, bacarıq və əmək vərdişləri
də dəyişmiş, zəngin təcrübə
qazanılmışdır. Vaxtilə
dünyanın bir çox ölkələrində neft
işinin əsasını qoymuş Azərbaycan mütəxəssislərinin
şanlı ənənələri yeni nəsil tərəfindən
layiqincə davam etdirilir. Bu gün mühəndislərimiz
transmilli şirkətlərin top-menecment heyətində şərəflə
təmsil olunurlar. Birgə layihələrdə
milli kadrların sayı ilbəil artır. Minlərlə tələbə ölkə daxilində
və xaricdə müxtəlif təqaüd proqramlarından bəhrələnir.
Ötən dövrdə kəşfiyyat-axtarış
sahəsində əldə olunmuş ən böyük nailiyyət,
heç şübhəsiz, “Şahdəniz”
yatağının kəşf edilməsidir. Dəniz
akvatoriyalarında belə zəngin resurslara malik yataqlar
çox deyil. Bu yatağın işlənilməsi
ölkəmiz üçün bir neçə baxımdan
mühüm əhəmiyyət kəsb etmişdir. İlk növbədə enerji, təhlükəsizliyi
təmin edilmişdir - bu, ölkənin milli təhlükəsizliyinin
çox vacib komponentidir. Qaz hasilatı
dinamik şəkildə yüksəlmiş, yüzlərlə
sənaye obyektinin mazut rejimindən qaz rejiminə keçirilməsi
təmin edilmişdir ki, bu da iqtisadiyyatın ümumi
inkişafına mühüm töhfədir.
“Şahdəniz” yatağının istismara
buraxılması ilə Azərbaycan etibarlı neft
ixracatçısı olmaqla yanaşı, aparıcı qaz
ixracatçıları sırasında da özünə
layiqli yer tutmuşdur. Ölkəmiz regionun enerji təminatında
əsas rol oynamaqla yanaşı, qlobal enerji təhlükəsizliyi
sisteminə inamla qoşulur. “Şahdəniz” layihəsinin
2-ci mərhələsi üzrə yekun investisiya qərarının
imzalanması və Cənub Qaz Dəhlizinin təməlinin
qoyulması ilə möhtərəm Prezident İlham
Əliyevin rəhbərliyi altında uzun müddət
aparılmış gərgin diplomatik iş öz məntiqi
sonluğuna çatmışdır. Dövlət
başçısı İlham Əliyev bu layihəni yüksək
qiymətləndirmişdir: “...Bu gün mən 19 il bundan öncəyə - Azərbaycanın
enerji strategiyasının yarandığı 1994-cü ilə
dönmək istəyirəm. Biz buna ümummilli liderimiz Heydər
Əliyevin müdrikliyi və uzaqgörənliyi nəticəsində
nail olmuşuq. Müstəqillik əldə etdikdən, sadəcə,
3 il, Azərbaycanda vətəndaş müharibəsinin bitməsindən
1 il, Ermənistanla müharibədə atəşkəsin əldə
edilməsindən yalnız 4 ay sonra Azərbaycan xarici tərəfdaşları
ilə birlikdə “Əsrin müqaviləsi”ni
imzalamışdır. Bu hadisə ilk dəfə
Xəzər dənizini xarici sərmayələrə
açmışdır və ölkəmizin uğurlu iqtisadi
inkişafını təmin etmişdir. Həmin
müqavilə XX əsrin müqaviləsi
adlandırılmışdır. “Şahdəniz”
isə düşünürəm ki, XXI əsrin müqaviləsi
olacaqdır”.
Cənub Qaz Dəhlizi ilə bağlı planlar yalnız
“Şahdəniz-2” ilə məhdudlaşmır. Bu layihə gələcək
perspektivlər zəncirində əsas, amma yalnız ilk
halqanı təşkil edir. 2025-ci ilədək
Azərbaycanın ümumi ixrac potensialının 40 mlrd.
kubmetr qaz həcminə
çatdırılması tamamilə realdır. Bu qazın da çox hissəsi Avropa bazarına təchiz
oluna bilər. Əlbəttə, belə
böyük həcmlərin nəql edilməsi
üçün təhlükəsiz daşınmanı təmin
etmək iqtidarında olan və ötürücülük
qabiliyyətinin artırılması potensialına malik
müvafiq qaz-nəql infrastrukturu lazımdır.
3 mühüm seqmentdən ibarət Cənub Qaz Dəhlizi
məhz belə bir sistem olacaqdır. 1-ci seqment hazırda
“Şahdəniz” qazının Bakı-Tbilisi-Ərzurum
marşrutu üzrə nəqlini həyata keçirən və
regionda enerji təhlükəsizliyinin mühüm amili olan
CQBK-dir. Ötürmə qabiliyyəti ildə 20 mlrd. kubmetr təşkil edən bu kəmər
işləkliyini artıq sübuta yetirmişdir. CQBK-nin genişləndirilməsi indiyədək
aparılmış işlərin davamı olacaq. 2-ci seqment kimi TANAP - Trans-Anadolu boru kəməri nəzərdə
tutulur. Bu, Azərbaycan və Türkiyənin
birgə layihəsidir. TANAP-ın illik
ötürücülük qabiliyyəti ilk mərhələdə
16 mlrd. kubmetr təşkil edəcək.
Sonradan bu göstəricinin 30 mlrd. kubmetrədək artırılması
imkanları da nəzərə alınmışdır. Cənub Qaz Dəhlizinin 3-cü seqmentini isə
Trans-Adriatik qaz boru kəməri təşkil edəcək.
Uzunluğu 870 km olacaq TAP kəməri Türkiyə-Yunanıstan
sərhədində TANAP-la birləşərək,
Yunanıstan və Albaniya ərazilərindən, Adriatik dənizinin
altından keçməklə İtaliyanın cənub sahillərinədək
uzanacaqdır. Cənub-Şərqi Avropanı təbii
qazla təmin edəcək TAP gələcəkdə Xəzər
hövzəsində hasil olunacaq təbii qazın qitənin digər
böyük qaz istehlakçılarına - Almaniya, Fransa,
Böyük Britaniya, İsveçrə və Avstriyaya
ötürülməsi üçün də geniş
imkanlar açacaq.
“Şahdəniz-2” layihəsinin iqtisadi əhəmiyyətindən
danışarkən həyata keçiriləcək
tikinti-inşaat və quraşdırma işlərinin əksər
hissəsinin Azərbaycanda icra olunacağı xüsusi
vurğulanmalıdır. Bu, ölkənin istehsalat və inşaat
potensialını daha da artıracaq. 2018-ci
ilədək layihə çərçivəsində 2
platforma quraşdırılmalı, sualtı boru kəmərləri
çəkilməli, Səngəçal terminalında
texnoloji sahə artırılmalıdır. Bu məqsədlə Bakıdakı
tikinti-quraşdırma meydançalarında texniki və
texnoloji rekonstruksiya işləri aparılacaq, bir neçə
gəminin texniki və funksional imkanı artırılacaq,
“İstiqlal” və “Dədə Qorqud” qurğuları da təkmilləşdiriləcəkdir.
Sualtı tikinti işlərinin həyata
keçirilməsi üçün inşa ediləcək yeni
unikal çoxprofilli gəminin Bakı Gəmiqayırma
zavodunda tikilməsi planlaşdırılır. “Şahdəniz-2”
və CQBK-nin genişləndirilməsi layihələri Azərbaycanda
10 mindən artıq yeni iş yerinin açılmasına səbəb
olacaqdır.
“Əsrin
müqaviləsi”nin uğurları Azərbaycan
rəhbərliyinin və neftçilərimizin xarici tərəfdaşlarla
birgə apardıqları məqsədyönlü və səriştəli
fəaliyyətin nəticəsidir. Xəzərin
Azərbaycan sektorunda işlənilən regional və qlobal əhəmiyyətli
layihələrin gedişində dünya miqyasında dövlət
və özəl sektorları, milli və transmilli şirkətləri
sıx birləşdirən optimal metodlar tətbiq
edilmişdir. Bu metodologiya
qarşılıqlı etimada və səmərəli birgə
fəaliyyətə əsaslanır və hazırda
dünyanın bir çox ölkələrində nümunəvi
təcrübə kimi öyrənilir. İndiyədək
Azərbaycanda hasilatin pay bölgüsü sazişlərinə
heç bir düzəliş edilməmişdir. Bu da öhdəliklərə sadiqlik və
qarşılıqlı etimadın göstəricisidir. Birgə fəaliyyətdə yerli resurslardan səmərəli
istifadə olunması uğurların rəhni rolunu
oynamışdır. İlk dövrlərdə
qurğu və avadanlıqların əksər hissəsi əsasən
xaricdən gətirilsə də, getdikcə yerli istehsala
üstünlük verilmiş, Azərbaycana məxsus
kommunikasiya və infrastrukturlardan səmərəli istifadə
olunması diqqət mərkəzində
saxlanılmışdır. Yarımdalma
üzən qazma qurğuları modernləşdirilmiş, indi
ulu öndər Heydər Əliyevin adını daşıyan
“Lider” qurğusunun köməyi ilə texnoloji sahədə
böyük irəliləyişlər əldə
edilmişdir.
Layihələrin
icrasında Bakı Dərin Özüllər Zavodunun istehsalat
obyektlərinin və “Azərbaycan Xəzər Dəniz Gəmiçiliyi”nin Neft Donanmasına məxsus gəmilərin
rolu xüsusi qeyd olunmalıdır. Keçmiş Sovet
İttifaqında, eləcə də Avropada ilk bu tipli müəssisə
olan Heydər Əliyev adına Bakı Dərin
Özüllər Zavodu bu gün də öz missiyasını
şərəflə yerinə yetirir. 2013-cü
ildə istismara buraxılmış Bakı Gəmiqayırma
Zavodu müasir tələblərə cavab verən istənilən
növ gəmilərin tikintisi, təmiri, habelə dəniz
mühəndisliyi işlərinin yerinə yetirilməsi
üzrə ixtisaslaşmışdır. İldə 25
min ton metal konstruksiya istehsal etmək gücünə malik olan
bu müəssisə təkcə müxtəlif təyinatlı
gəmilərin deyil, qazma işlərinin intensivləşdirilməsi
məqsədi ilə böyük tələbat duyulan yeni nəsil
üzən qazma qurğularının inşası
baxımından da mühüm əhəmiyyət
daşıyır. Zavod artıq ilk sifarişlərini
qəbul etmişdir və 6-cı nəsildən olan
yarımdalma qazma qurğusunun tikintisi ilə məşğuldur.
“Şahdəniz-2” layihəsi çərçivəsində
sualtı işlərin görülməsi üçün nəzərdə
tutulan unikal gəminin də inşası bu zavodda
aparılacaqdır.
“Əsrin müqaviləsi” və digər irimiqyaslı layihələr üzrə qazanılmış nailiyyətlər sayəsində Azərbaycan artıq investisiya cəlb edən ölkədən xarici ölkələrin perspektivli sahələrinə investisiya qoyan bir ölkəyə çevrilmişdir. SOCAR bu sahədə öncül mövqe tutur və mövqeyini möhkəmləndirir. Şirkət müasir, çevik və rəqabətədavamlı beynəlxalq qurum kimi dünyada daha yaxşı tanınmaq, Azərbaycan hüdudlarını aşaraq, beynəlxalq enerji bazarlarına yaxınlaşmaq məqsədilə investisiya layihələri həyata keçirmək xətti götürmüş və qısa müddətdə ciddi irəliləyişə nail olmuşdur. Strateji inkişaf trendləri sırasında xarici bazarlarda fəaliyyətin genişləndirilməsi və bu yolla məhsuldar iqtisadi əlaqələrin qurulması mühüm yer tutur. Nümayəndəliklər təsis edilmiş, İsveçrədə treyder şirkəti yaradılmış, Gürcüstan, Türkiyə, Ukrayna, Rumıniya, İsveçrə və Yunanıstanda aktivlər əldə edilmiş, bir sözlə, SOCAR dünya enerji bazarına inamla daxil olmuşdur.
Aktivlərimizin inkişaf etdirilməsi əsas hədəflərdəndir. Türkiyə neft-kimya sektorunun yeganə istehsalçısı olan PETKİM-in xammalla etibarlı təchiz olunması məqsədilə inşa edilən STAR Neft Emalı Zavodu, konteyner limanı və elektrik stansiyası layihələri bizə imkan verəcək ki, 2023-cü ildə bu nəhəng müəssisələr zəncirini yalnız Türkiyənin deyil, bütövlükdə regionun ən böyük neft-kimya, logistika və liman mərkəzinə çevirək. Bu gün Gürcüstanın qaz təchizatının 90 faizini biz təmin edirik. Qonşu ölkənin onlarca qazpaylayıcı şəbəkəsi SOCAR tərəfindən idarə olunur. Gürcüstanda neft məhsullarının pərakəndə satış bazarının da təqribən 25 faizinə biz nəzarət edirik. Qara dənizdə Azərbaycana əlverişli mövqe qazandırmış Kulevi “Black Sea” Terminalı ildə 10 mln. ton həcmində neftin və neft məhsullarının qəbulu, saxlanması və tankerlərə yüklənməsinə imkan verir. Terminal hazırda Azərbaycanla yanaşı, Mərkəzi Asiya ölkələrindən xam neft və neft məhsullarının da dünya bazarına nəql edilməsində əhəmiyyətli rol oynayır. Neft məhsullarının istehlakçılara satışını birbaşa və əlverişli şərtlərlə təmin etmək, bu sahədən gəlirləri optimallaşdırmaq və fəaliyyəti mərkəzləşdirmək məqsədi ilə İsveçrədə təsis etdiyimiz “SOCAR Trading S.A.” şirkəti qısa bir müddətdə Avropada özünü tanıdaraq, Cenevrə, Sinqapur, Türkiyə, BƏƏ, Nigeriya və Vyetnamdakı bölmə və nümayəndəlikləri vasitəsilə Şərqi və Cənub-Qərbi Avropa, Şimali və Qərbi Afrika, Cənub-Şərqi Asiya və Aralıq dənizi hövzəsindəki bazarlarda möhkəmlənmişdir. Treydinq şirkətimiz BƏƏ-də Fucayra limanında terminal tikintisini uğurla davam etdirir. Artıq tikintinin 2 mərhələsi çərçivəsində quraşdırılmış 12 rezervuar istismar olunur.
Neft sənayesinin yüksəlişi, iqtisadi resurslar, Prezident İlham Əliyevin də qeyd etdiyi kimi, məqsəd yox, vasitədir. Olduqca böyük gücə malik həmin vasitə Azərbaycan xalqının maddi rifah halının durmadan yüksəlməsinə dəyərli töhfələr verir. Enerji strategiyası cəmiyyət həyatının bütün sahələrində ümummilli yüksəlişin əhəmiyyətli amili rolunu oynayır. Bu sektordan gələn gəlirlər geniş həcmli sosial-iqtisadi proqram və layihələrin həyata keçirilməsində başlıca maliyyə qaynağıdır.
Neft gəlirləri bu gün sanballı ictimai sərmayə mənbəyidir. Bu gəlirlərin insan kapitalına transformasiyası davamlı olaraq həyata keçirilir. Bu gəlirlər, eyni zamanda qeyri-neft sektorunda inkişafın təkanverici qüvvəsidir. Dövlətimizin müdrik rəhbəri, möhtərəm Prezident İlham Əliyevin təşəbbüsü və rəhbərliyi ilə respublikanın hər yerində sürətlə davam etdirilən genişmiqyaslı quruculuq və yeniləşmə işləri bütün dünyaya nümayiş etdirir ki, inkişafın Azərbaycan modeli təsadüfi xarakter daşımır, əsası ulu öndər Heydər Əliyev tərəfindən qoyulmuş tərəqqi strategiyasının məntiqi nəticəsidir və hələ uzun zaman həm ölkə əhalisinin, həm də beynəlxalq birliyin mənafelərinə xidmət edəcəkdir.
Rövnəq
ABDULLAYEV,
Milli Məclisin
deputatı, ARDNŞ-nin prezidenti,
YAP Siyasi Şurasının
üzvü
Azərbaycan.-2015.- 5 may.- S. 8.