Müstəqilliyimizin memarı
Avrasiyanın müasir geosiyasi xarakteristikasını və region ölkələrinin inkişaf perspektivlərini qiymətləndirən ekspertlər son on ildə nail olduğu dinamik sosial-iqtisadi inkişafı və gələcək inkişaf potensialını nəzərə alaraq Azərbaycan Respublikasını bölgənin geosiyasi cəhətdən ən əhəmiyyətli və perspektivli ölkəsi hesab edirlər. Geosiyasi xarakteristikanın əsas dəyər ölçüləri kimi çıxış edən bu amillər həm ölkənin dinamik inkişafını, beynəlxalq aləmdəki yeri və rolunu, həm də ikitərəfli və çoxtərəfli tərəfdaşlıq dəyərini şərtləndirir.
Azərbaycanın geosiyasi dəyərinin artmasına və xarici ölkələrlə münasibətlərinə müsbət təsir göstərən əsas amillərdən biri onun əhəmiyyətli geosiyasi və coğrafi məkanda yerləşməsidir. Ölkə dünyanın ən əhəmiyyətli məkanı hesab olunan Avrasiyanın mərkəzində yerləşir, Xəzər-Qara dəniz hövzəsi və Cənubi Qafqazda gedən əsas proseslərin və transmilli maraqların təməlində dayanır. Azərbaycan Gürcüstanla birlikdə, Xəzər və Qara dənizləri arasındakı mühüm əhəmiyyətli kontinental geosiyasi məkanının; Türkmənistan və Qazaxıstanla birlikdə Avropa-Cənub-Şərqi Asiyanın; Rusiya və İranla birlikdə Şimal-Cənub dəhlizinin; Şərqlə Qərb arasındakı əksər transmilli nəqliyyat-kommunikasiya layihələrinin; NATO və KTMT kimi hərbi-strateji blokların təmas xəttində yerləşərək, həm Avropanın, həm Asiyanın, həm də Xəzər-Qara dəniz hövzəsi və Cənubi Qafqazın regional maraqlar mübarizəsində önəmli vəsilə kimi çıxış edir.
Xəzərətrafı ölkələr içərisində ən əhəmiyyətli geosiyasi, geoiqtisadi və hərbi-geostrateji mövqe də məhz Azərbaycana məxsusdur.
Geoiqtisadi dəyərinə görə Prezident Heydər Əliyevin 1994-cü ildə əsasını qoyduğu yeni neft strategiyası və transmilli enerji-nəqliyyat-kommunikasiya layihələrinin həyata keçirilməsi Azərbaycanı dünyanın aparıcı dövlətləri və şirkətləri üçün cəlbedici tərəfdaşa çevirmişdir. Onun əsas dəyəri həm də yalnız neft-qaz sektoru ilə məhdudlaşmamış, keçən illərdə yürüdülən düzgün iqtisadi inkişaf strategiyası ölkəni ümumilikdə Avrasiyanın dinamik inkişaf edən ölkəsinə, iqtisadi, sosial-siyasi və mənəvi mərkəzinə çevirmişdir.
Azərbaycan həm də hövzənin neft-qaz resurslarından istifadənin düzgün strategiyasını müəyyənləşdirməklə, beynəlxalq aləmin daim artan enerji ehtiyacı ilə ölkənin milli maraqlarını uzlaşdırmış və bu əsasda etibarlı tərəfdaş imici qazanmış, milli iqtisadi və maliyyə dividendlərini gücləndirməklə özünün beynəlxalq dəyərini artırmışdır. Bu amilə təkcə təbii resurs mənbəyi və geoiqtisadi anlamda yanaşmaq düzgün olmazdı. Ölkənin bəhs olunan üstünlüklərindən, xüsusən də neft və qaz amilindən bacarıqla istifadə etməklə, müasir dünyanın aparıcı dövlətləri və güc mərkəzlərinin diqqətini digər milli problemlərinə cəlb etməsi Azərbaycanın müasir dövrdə əsas milli geosiyasi vəzifələrindən biri hesab olunur. Bu üstünlüyün və imicin qorunması və düzgün istifadə olunması gələcəkdə də ölkənin geosiyasi addımlarının və vəzifələrinin əsas müvəffəqiyyətini təşkil etməlidir.
Hazırda Azərbaycan Xəzər dənizinin digər sahilində yerləşən Qazaxıstan və Türkmənistanla birlikdə üçüncü minillikdə Avropanın artan enerji tələbatının ödənilməsi və dünyada enerji təhlükəsizliyinin təminatı sahəsində “ən əlverişli və ümidverici alternativ tərəfdaş” hesab olunur.
Azərbaycan geosiyasi və geoiqtisadi baxımdan həm də Avrasiyanın giriş qapısı, Şərq-Qərb nəqliyyat-kommunikasiya dəhlizlərinin mərkəzi dövləti hesab olunur. Rusiyadan yan keçməklə Avropa və Asiya ölkələri arasında bağlayıcı körpü rolunu icra edən Transqafqaz nəqliyyat dəhlizi (TRACECA), strateji Bakı-Tbilisi-Qars dəmir yolu layihələrinin təşəbbüskarı, hərəkətverici qüvvəsi və əsas təminatçısı da məhz Azərbaycandır. Bundan başqa, Transasiya nəqliyyat dəhlizində (Cənubi, Şərqi və Orta Asiya-İran-Azərbaycan-Rusiya və əksinə, İranın Fars körfəzi vasitəsilə bu ölkələri Avropa ilə birləşdirən nəqliyyat-kommunikasiya layihəsi) əsas bağlayıcı ölkələrdən biri kimi çıxış etməsi Azərbaycanın mühüm tranzit əhəmiyyətini bir daha təsdiq edir. Dünyanın nəqliyyat-kommunikasiya əlaqələrində həlledici bir vəsiləyə çevrilməsi Azərbaycanın son bir neçə ildə həm daxili, həm də regional və beynəlxalq yol-nəqliyyat infrastrukturlarının, o cümlədən Şərq-Qərb və Şimal-Cənub nəqliyyat dəhlizləri çərçivəsində çoxsaylı tranzit sistemlərinin müasir tələblərə uyğun yenidən qurulmasına təkan vermişdir.
Görülən bütün işlərin başlıca məqsədi Azərbaycanın regionun tranzit mərkəzi statusunu möhkəmlətməklə, həm də onun regionun nəqliyyat-logistika mərkəzinə çevrilməsini təmin etməkdir. Bu isə onu deməyə əsas verir ki, Almaniya, Niderland, Böyük Britaniya, Çin, Cənubi Koreya, İran və digər ölkələrdə olduğu kimi, Azərbaycanda da nəqliyyat logistika mərkəzinin yaradılacağı gün heç də uzaqda deyil.
Azərbaycanın qlobal və regional geosiyasi çəkisini artıran başlıca amillərdən biri də onun müstəqil bir dövlət olaraq tam formalaşması, özünü təmin edən milli iqtisadiyyata, maddi, mənəvi və insan resurslarına, milli-vətəndaş birliyinə, əhali tərəfindən dəstəklənən milli strategiyaya, güclü ordu və müdafiə potensialına və s. zəruri təsisatlara malik olması və bütün bunlara söykənərək müstəqil daxili və xarici siyasət yürütməsidir. Müstəqillik bərpa edildikdən sonrakı dövrdə milli dövlətin iqtisadi, hüquqi və ideoloji əsaslarının, idarəçilik mexanizminin, daxili və xarici siyasət strategiyasının, təhlükəsizlik konsepsiyasının formalaşdırılması və həyata keçirilməsi prosesi çox çətin idi. Prezident Heydər Əliyevin şəxsi nüfuzu, siyasi uzaqgörənliyi, böyük idarəçilik təcrübəsi sayəsində 1993-2003-cü illəri əhatə edən birinci on il ərzində bütün milli resursları vahid məqsəd uğrunda səfərbər etmək, Azərbaycanın dövlət müstəqilliyini qoruyub saxlamaq, onu sabit inkişaf yoluna çıxarmaq və milli iradəyə əsaslanan müstəqil subyekt kimi beynəlxalq aləmlə sıx inteqrasiyasını təmin etmək mümkün olmuşdur. Nəticədə dövlət həm özünün neft strategiyasını uğurla reallaşdırmış, həm də gələcək inkişafının möhkəm bazasını yaratmışdır.
2003-2013-cü illəri əhatə edən ikinci onillikdə Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin rəhbərliyi sayəsində oturuşmuş liberal iqtisadiyyata və böyük maliyyə resurslarına, güclü orduya malik, özünü tam təmin edən, heç kimdən asılı olmayan, sözünü cəsarətlə deyən, mövqeyinə və rəyinə hörmətlə yanaşılan və milli maraqlara söykənən müstəqil siyasət yürüdən ölkəyə çevrilmişdir. Bu gün Azərbaycan ciddi geosiyasi amil kimi postsovet məkanının, Xəzər-Qara dəniz hövzəsi və Cənubi Qafqazın müasir geosiyasi, geoiqtisadi və hərbi-geostrateji xarakteristikasının müəyyənləşdirilməsinə mühüm təsir göstərir, habelə BMT, ATƏT, Avropa Şurası, İKT, Qoşulmama Hərəkatının fəal üzvü kimi dünyanın güc mərkəzləri ilə yaxından əməkdaşlıq edərək qlobal siyasətdə öz imkanlarını getdikcə genişləndirir.
Hazırda ölkənin təsdiq olunmuş
karbohidrogen ehtiyatları 4.6, ehtimal olunan isə 10 milyard ton
şərti yanacaq təşkil edir. Bunun 2 milyard tonunu neft, 2,6 trln. kubmetri isə təbii
qaz təşkil edir.
Müstəqillik illərində neft sektoruna 48 milyarddan
çox ABŞ dolları miqdarında xarici sərmayə
qoyulmuş, 61 yeni neft yatağı istismara verilmiş və
yaxud yararlı vəziyyətə gətirilmişdir.
Neft və qaz istehsalı üzrə həyata
keçirilən transmilli layihələrə yaradılan
şəraitə görə xarici partnyorlar bölgə
ölkələri içərisindən ən çox Azərbaycan
və Qazaxıstandan razıdırlar və bu ölkələrin
iqtisadi gələcəyinə də çox nikbin
yanaşırlar. Hazırda Qərb ölkələri və
ABŞ Azərbaycanı özlərinin enerji sahəsində ən
sabit və etibarlı tərəfdaşlarından biri kimi dəyərləndirərək,
ona dünya enerji bazarına çıxmaq üçün
lazım olan bütün dəstəyi göstərirlər.
Bütün bunlar Azərbaycanın dünyada və
regionda transmilli geoiqtisadi dəyərini artırır və əlverişli
tərəfdaşa çevirir.
Azərbaycanın müstəqillik illərində
davamlı olaraq müşahidə olunan sürətli
sosial-iqtisadi inkişaf faktı da, mütəxəssislərin
fikrinə görə, Cənubi Qafqaz ölkələri
içərisində onun geoiqtisadi çəkisini getdikcə
əhəmiyyətli dərəcədə yüksəldir. 1996-cı ildən
başlayaraq Azərbaycanda ümumi daxili məhsul
istehsalının orta hesabla hər il 10%-dən yuxarı
artımı, inflyasiyanın nisbətən sabit saxlanması, əhalinin
pul gəlirlərinin və yaşayış həddinin getdikcə
yüksəlməsi, istehsalda qeyri-neft sektorunun və özəl
sahənin payının artması, idxal-ixrac balansında
ixracın üstünlüyünün təmin edilməsi və
s. həyata keçirilən iqtisadi siyasətin səmərəli
olmasını bilavasitə təsdiq edir.
Müstəqillik illərində ölkə
iqtisadiyyatına yatırılmış sərmayələrin
ümumi həcmi 2013-cu ildə 172.4 milyard dollara
çatmış və 2007-ci ildən başlayaraq daxili sərmayələrin
həcmi xarici sərmayələrin həcmini üstələməyə
başlamışdır.
2004-2013-cü illərdə Azərbaycanın inkişaf
strategiyası xüsusi düşünülmüş, hərtərəfli
əsaslandırılmış uzunmüddətli dövlət
proqramları əsasında həyata keçirilmişdir. Nəticədə
iqtisadi inkişaf öz yüksək tempini saxlamış və
ÜDM artımı son 10 ildə davamlı olaraq təmin
edilmişdir. Azərbaycanın
sosial-iqtisadi, regional və ayrı-ayrı digər sahələrinin
inkişafını nəzərdə tutan çoxsaylı
ünvanlı dövlət proqramları qəbul edilmiş və
uğurla həyata keçirilmişdir. Bunun nəticəsində
ölkə iqtisadiyyatı 10 ildə ümumilikdə 3,4 dəfə
artmış, yoxsulluğun səviyyəsi 49 faizdən 5,5,
işsizlik isə 4,8 faizə enmişdir ki, bu göstəriciyə
görə Azərbaycan dünyanın bir sıra inkişaf
etmiş ölkələrini də geridə qoymuşdur.
Azərbaycanda müasir iqtisadi və sosial infrastruktur
yaradılmış, respublikanın enerji təhlükəsizliyi
tam, ərzaq təhlükəsizliyi isə əsasən təmin
olunmuşdur.
Son 10 ildə Azərbaycanın dövlət
büdcəsi 17 dəfə artaraq 25 milyard dollara
çatmışdır. 2003-cü ildə
cəmi 800 milyon dollar təşkil edən strateji valyuta
ehtiyatları 2013-cü ildə 50 milyard dollara yüksəlmişdir.
Bununla yanaşı, ölkənin xarici borclarının
miqdarı ÜDM-in cəmi 8%-i həcmindədir ki, bu da
dünyada ən yaxşı göstəricilərdən biri
hesab olunur.
Keçən müddətdə əməkhaqları,
pensiyalar, təqaüdlər ardıcıl şəkildə
artırılmış və bu göstəriciyə görə
Azərbaycan MDB məkanında öncül yerləri
tutmuşdur.
Son 10 ildə
minlərlə istehsal obyekti, nəhəng zavod və fabriklər,
texnoparklar tikilmiş, 1.2 milyon yeni iş yeri
yaradılmışdır. 2500 məktəb,
yüzlərlə səhiyyə müəssisəsi, mədəniyyət,
idman obyektləri tikilmişdir.
İqtisadi inkişaf tempi Azərbaycanın Cənubi
Qafqazdakı lider mövqelərini daha da möhkəmləndirmişdir. Müqayisə
üçün qeyd edək ki, 2013-cü ildə Azərbaycanda
UDM istehsalı 71 mlrd. ABŞ dolları, müvafiq olaraq
Gürcüstanda 16,1 mlrd. dollar,
Ermənistanda isə 10,4 mlrd. dollar təşkil
etmişdir. Azərbaycanın bu gün regiounun
ÜDM istehsalındakı payı 80%-i keçmişdir.
Müstəqilliyinin
ilk illərində Azərbaycanın milli iqtisadiyyatı tamamilə
xarici kapitaldan və neft sənayesindən asılı idisə,
son illərdə nisbət əsaslı şəkildə dəyişmiş,
iqtisadi, sosial, infrastruktur və s. sahələrdə yerli
kapital və qeyri-neft sektorunun payı əhəmiyyətli dərəcədə
yüksəlmişdir. Son illər ölkənin
neft amilindən və xarici kapitaldan
asılılığı kəskin şəkildə
azalmış, iqtisadi inkişafın əsas yükü
qeyri-neft sektorunun üzərinə keçirilmiş, əsas
valyuta ehtiyatları bu sektorun yüksəlişinə istiqamətləndirilmişdir.
Bütün bunlar ölkənin iqtisadi gələcəyi
ilə bağlı əhalidə və mütəxəssislərdə
nikbin əhvali-ruhiyyə yaratmışdır.
2003-cü ildən başlayaraq regionların sosial-iqtisadi
inkişafı dövlət proqramlarının qəbulu və
icrası respublikada yeni şərait yaratmış, bölgələrin
hərtərəfli tərəqqisinə səbəb
olmuş, mərkəzlə regionlar arasında sosial-iqtisadi fərqləri
əsasən aradan qaldırmış, yaşayış məntəqələrinin
simasını müasirləşdirmişdir. Respublikanın
kommunal, yol-nəqliyyat, sosial, informasiya-kommunikasiya, ekologiya və
digər sahələrin infrastrukturuna milyardlarla dollar investisiya
qoyulmuşdur.
Müstəqillik illərində Azərbaycanın kənd
təsərrüfatı və ərzaq istehsalı sisteminə
əsaslı investisiya yatırılmış, fermerlərə
birbaşa dövlət dəstəyi göstərilmiş və
bu sahənin inkişafına əsaslı təkan
verilmişdir.
Göründüyü kimi, 2004-2013-cü illərdə
həyata keçirilmiş məqsədyönlü siyasət
nəticəsində ölkə iqtisadiyyatı şaxələndirilmiş
və iqtisadi balansda qeyri-neft sektorunun üstünlüyü təmin
edilmişdir.
Bununla yanaşı, qarşıdan gələn
dövrdə də iqtisadiyyatda enerji amili öz
aktuallığını saxlayacaq.
Mütəxəssislərin
fikrinə görə, Xəzər regionunun hazırkı
regional hərbi-geostrateji balansı Rusiyadan, geoiqtisadi və təbii
enerji balansı Azərbaycan, Qazaxıstan və Türkmənistandan,
nəqliyyat-kommunikasiya dəhlizləri Azərbaycan,
Gürcüstan, Türkiyə və Rusiyadan
asılıdır.
Rusiya,
İran, Orta Asiya ölkələri, Azərbaycan, Türkiyə
və Gürcüstanın, o cümlədən Qərb
ölkələrinin iştirakı ilə formalaşan Xəzər
hövzəsinin geosiyasi, geoiqtisadi və hərbi-geostrateji
mühitinin gələcək taleyində Azərbaycanın
mövqeyi kifayət qədər yüksəkdir. Bu ölkənin
ayaq qoyduğu “geosiyasi tərəzi”nin
gözü dərhal regionun əsas ağırlıq mərkəzinə
çevrilir və regional münasibətlərin üstün
istiqamətini təşkil edir.
Azərbaycanın geosiyasi xarakteristikasının əsas
göstəricilərindən biri də onun zəngin insan
resurslarına malik olması, ölkədaxili sabit daxili
ictimai-siyasi, milli-etnik və dini vəziyyətin hökm
sürməsi və dövlətin bütün bu sahələr
üzərindəki nəzarət imkanları ilə
bağlıdır. Azərbaycanın insan resursları kəmiyyət
və keyfiyyət baxımından digər Cənubi Qafqaz
ölkələri ilə müqayisədə üstün və
perspektivli görünür. Ölkənin
ümumi demoqrafik göstəriciləri (əhalinin artım
sürəti, gənclərin ümumi əhali arasında
miqdarı və s.) müsbət istiqamətdə inkişaf
edir. Əhalinin ümumi sayı hazırda
9 milyondan çoxdur və artım balansı getdikcə
müsbətə doğru dəyişir. Respublika
üzrə hər kvadratkilometrə təxminən 96 nəfər
sakin düşür.
Keyfiyyət göstəricilərinə görə də
ölkə əhalisi dünya standartlarına yaxındır. Əhalinin
yaşayış səviyyəsi, təhsili, texniki və
peşə hazırlığı, sağlamlıq və
yaş meyarları, miqrasiya, urbanizasya göstəriciləri həm
daxili inkişaf, həm də qlobal iqtisadi əlaqələr
baxımından mütəxəssislər tərəfindən
yetərli hesab olunur. Burada ən
mühüm meyarlardan biri kimi 2004-cü ildən başlayaraq əhalinin
yaşayış səviyyəsinin sürətlə yüksəlməsini,
adekvat olaraq yoxsulluğun azalmasını göstərmək
olar.
Tədqiqatçılar ictimai-siyasi və sosial-mənəvi
resursların milli maraqların təmin edilməsinə yönəldilməsi
sahəsində Cənubi Qafqaz ölkələri içərisində
ən balanslı geosiyasəti və effektli siyasi idarəçilik
sistemini də Azərbaycana aid edirlər. Onların fikrinə görə,
Azərbaycanın siyasi hakimiyyəti 1993-2013-cü illər
arasında ölkənin geosiyasi vəzifələri və
inkişaf ehtiyaclarına uyğun gələn fəaliyyət
konsepsiyası və strategiyası seçmiş, dövlətin
daxili və xarici siyasətinin prioritetlərini, istiqamət və
vəzifələrini düzgün müəyyənləşdirmiş,
səmərəli daxili və xarici fəaliyyət
nümayiş etdirmiş, ölkəni beynəlxalq, regional,
çoxtərəfli və ikitərəfli münasibətlər
sistemində layiqincə təmsil etmişdir.
Uğurlu
geosiyasi idarəçiliyin nəticəsi olaraq ötən
dövrdə Azərbaycanın xarici aləmlə hərtərəfli
münasibətləri yaranmış, qarşılıqlı
maraqlara cavab verən çoxsaylı ortaq transmilli layihələr
həyata keçirilmiş, dünya siyasətinə təsir
gücü olan böyük dövlətlərlə, beynəlxalq
və regional qurumlarla tərəfdaşlıq münasibətləri
qurulmuş, ölkənin nüfuzlu xarici alyanslarda, hökumətlərarası
və qeyri-hökumət təşkilatlarında
iştirakı təmin edilmişdir.
Qloballaşmanın
vüsət aldığı yeni minillikdə Azərbaycan
dünyanın universal və qlobal iqtisadi sisteminə müvəffəqiyyətlə
inteqrasiya olunur, Avropa İttifaqı, Dünya Ticarət Təşkilatı,
Beynəlxalq Valyuta Fondu, Dünya Bankı və digər
transmilli iqtisadi-maliyyə qurumları ilə hərtərəfli
əməkdaşlıq edir. Təsadüfi deyil
ki, həmin qurumların dəstəyi və təqdimatı ilə
postsovet ölkələri içərisində ən
çox xarici kapital da məhz Azərbaycan və Qazaxıstan
iqtisadiyyatına yatırılıb. Hazırda
adambaşına düşən xarici investisiyaların
miqdarına görə Azərbaycan nəinki postsovet məkanının,
həmçinin dünyanın lider ölkələrindən
biri kimi tanınır.
Keçən
müddətdə Azərbaycanın regionda və dünyada
nümayiş etdirdiyi balanslı geosiyasət, praqmatik xarici
siyasət kursu, uğurlu neft strategiyası, transmilli enerji və
nəqliyyat-kommunikasiya siyasəti, regional və milli təhlükəsizlik
strategiyası, Avropa Birliyi, NATO, ATƏT, MDB, İKT və b.
beynəlxalq-regional qurumlarla yaratdığı tərəfdaşlıq
münasibətləri, Qoşulmama Hərəkatına üzv
qəbul olunması, əksər beynəlxalq konvensiyalara
qoşulması və beynəlxalq aləm qarşısında
götürdüyü öhdəliklərin icrası ölkənin
xarici aləmlə geosiyasi, geoiqtisadi və hərbi-geostrateji
münasibətlərinə müsbət təsir göstərən
əsas amillər kimi çıxış etmişdir.
Azərbaycan Cənubi Qafqazda həm də xristianlıqla
islamın sərhədlərinin və sivilizasiyaların
qovuşduğu, müxtəlif millətlərin, dinlərin və
mədəniyyətlərin bir arada fəaliyyət göstərdiyi,
dini dözümlülüyün hökm sürdüyü
coğrafi məkan, öz multikulturalist və tolerant cəmiyyəti,
sabit ictimai mühiti ilə seçilən dövlət hesab
olunur. Ölkə rəhbərliyinin bu istiqamətdə
yürütdüyü ardıcıl siyasət regionda Azərbaycanın
geosiyasi nüfuzunu artırmaqla yanaşı, həm də Cənubi
Qafqaz və Xəzər hövzəsində regional sabitlik və
təhlükəsizliyin təmin olunmasına ciddi təsir
göstərir. Bütün bunlar, əlbəttə
ki, onun xarici aləmlə geosiyasi tərəfdaşlığına
müsbət təsir göstərən əsas amil hesab
olunur.
Tədqiqatçılar
Azərbaycanın üstün geosiyasi resursları
sırasına həmçinin azərbaycanlıların
ölkədaxili və beynəlxalq aləmdə nümayiş
etdirdikləri vətəndaş birliyini, hakimiyyətin siyasətinə
xalqın etimadı və dəstəyini, milli maraqların və
ölkədaxili sabitliyin qorunması üçün əhalinin,
xüsusən ziyalıların nümayiş etdirdikləri
güclü milli iradəni, vətəndaş əzmini və
dövlətçilik təfəkkürünü də aid
edirlər. Bu gün bölgədə ən
sabit cəmiyyət, milli, etnik, dini icmalar arasında sülh və
tolerantlıq mühiti də məhz Azərbaycanda hökm
sürür. Bütün bunlar da, öz
növbəsində, Azərbaycanın Cənubi Qafqazdakı
geosiyasi liderliyindən xəbər verir, yürüdülən
daxili və xarici siyasətdə mühüm amil kimi
çıxış edir.
Dövlətlərin
siyasi, iqtisadi və s. fəaliyyətinin ölçü
meyarı, göstəriciləri və müvəffəqiyyəti
həm də onun beynəlxalq nüfuzundan, geosiyasi imicindən,
qazanılmış reputasiyasından, onu təmsil edən rəhbərlərin
(yaxud rəhbər işçilərin) təsdiq olunmuş
nüfuzundan, daxildə və beynəlxalq aləmdə
nümayiş etdirdiyi fəaliyyətdən, xalqının mədəni
və intellektual səviyyəsindən asılıdır. Bu baxımdan Azərbaycan özünün regional
imicinə, daxili ideoloji-mədəni resurslarına görə
dünyada seçilən yerlərdən birini tutur. Bu
yer bir tərəfdən ümummilli lider, dünyada nüfuzlu
ictimai-siyasi və dövlət xadimi imici qazanmış Heydər
Əliyevin uzun müddət ölkəni beynəlxalq aləmdə
təmsil etməsi, müsəlman ölkələri içərisində
Azərbaycanın daha çox Avropa dəyərlərinə,
dünyəvi və hüquqi dövlət quruculuğu yoluna
üstünlük verməsi, xalqın təhsil, mədəni
və intellektual səviyyəsinin yüksək olması,
dünyanın elm, mədəniyyət və incəsənət
xəzinəsinə verdiyi qabaqcıl töhfələrlə,
digər tərəfdən hazırda Prezident İlham
Əliyevin yürütdüyü tam müstəqil, demokratik
və prinsipial xarici siyasət kursu ilə bağlıdır.
Dövlətlərin
geosiyasi gücünün və beynəlxalq aləmə təsir
imkanlarının əsas göstəriciləri həm də
onun dünyanın, ayrı-ayrı regionların ictimai-siyasi,
iqtisadi, sosial, təhlükəsizlik mühitinə, beynəlxalq
aləmin rəsmi və ictimai rəyinə təsir etmək
imkanları, transmilli proseslərdə iştirakı və s.
ilə ölçülür. Bu baxımdan Azərbaycanın
dünya ölkələrinin alternativ enerji təminatı,
transmilli enerji, nəqliyyat-kommunikasiya layihələrində
iştirakı, digər planetar qlobal proseslərdə - beynəlxalq
terrorizmə, narkoticarətə qarşı mübarizədə,
dünya siyasətinin demokratik transformasiyasında, regional
inteqrasiya və s. fəal mövqeyi onun bölgədəki
geosiyasi gücünü və təsirini, beynəlxalq aləmdəki
nüfuzunu, rolunu və dəyərini xeyli yüksəltmişdir.
2012-ci ildə 155 ölkənin dəstəyi ilə
Azərbaycanın BMT Təhlükəsizlik Şurasına
üzv seçilməsi və bu qurumun çərçivəsində
səmərəli fəaliyyət göstərməsi onun
qlobal müstəvidəki rolunu da artırmışdır.
O, BMT Təhlükəsizlik Şurasında ikiillik fəaliyyəti
ilə bir daha təsdiq etmişdir ki, qlobal təhlükəsizliyə,
dünyada sabitliyin, sülhün və əmin-amanlığın
bərqərar olmasına, sivilizasiyalararası və mədəniyyətlərarası
dialoqun inkişafına töhfə vermək
iqtidarındadır və bu yolda əlindən gələni
edir.
Bundan
başqa, Azərbaycan vətəndaş cəmiyyəti
institutlarına, KİV-lərə və QHT-lərə
yaratdığı sərbəst və azad mühitə,
göstərdiyi maddi və mənəvi dəstəyə,
dünyanın qlobal informasiya vasitələrinə,
aparıcı xarici mətbuat orqanlarına və nümayəndəliklərinə
yaratdığı əlverişli şəraitə və s.
görə də dünyada vətəndaş cəmiyyəti
və siyasi plüralizmin hökm sürdüyü bir dövlət
imici qazana bilmişdir. Bu amil də ölkənin
beynəlxalq imici və geosiyasi gücünə fəal təsir
göstərir.
Azərbaycanın geosiyasi təsir və diplomatik
resursları sırasına xarici ölkələrdə fəaliyyət
göstərən diplomatik nümayəndəlikləri,
dünyada yaşayan azərbaycanlıları və s. aid etmək
olar. Azərbaycan
bu resurslar vasitəsilə dünyanın siyasi, mədəni,
diplomatik və s. həyatında iştirak edir və
müvafiq sahələrdə öz geosiyasi maraqlarını təmin
etməyə çalışır. Xarici siyasət
resurslarının gücünə, xarici ölkələrdəki
səfirliklərinin və diplomatlarının sayına
görə də Azərbaycan əksər postsovet və Cənubi
Qafqaz ölkələrindən üstün mövqedədir.
Xaricdə
yaşayan və ölkənin xarici siyasət resursu kimi dəyərləndirilən
soydaşlara gəldikdə, Cənubi Azərbaycanda,
Gürcüstan, Rusiya (Dərbənd vilayəti) və
başqa ölkələrdəki tarixi vətənlərində
yaşayan təxminən 30-35 milyon azərbaycanlı ilə
yanaşı, dünyada yaşayan digər soydaşlar da ana vətənlə
əlaqələrini kəsməmiş (bunların sayı təxminən
2 milyona yaxındır) və Azərbaycan üçün
potensial investisiya mənbəyi hesab olunurlar.
Azərbaycan regionda yürütdüyü balanslı təhlükəsizlik
siyasəti ilə həm Avratlantik təhlükəsizlik
strukturları, həm də regionun aparıcı dövlətləri
ilə hərbi-geostrateji tərəfdaşlıq xətti
yürütməklə dünyanın və regionun təhlükəsizlik
maraqlarında ciddi amilə çevrilmişdir. Keçən
dövrdə Azərbaycan Cənubi Qafqazda və Avrasiya məkanında
bir-biri ilə toqquşan iki hərbi blokun - NATO və KTMT-nin
mövcudluğunu nəzərə alaraq, davamlı tarazlı
siyasət aparmağa üstünlük vermişdir. Mütəxəssislər hesab edirlər ki, Azərbaycanın
bu siyasəti Cənubi Qafqazın mövcud
reallığına tam adekvatdır.
Hazırda
Azərbaycanın əksər xarici və region ölkələri
ilə yaxşı tərəfdaşlıq və əməkdaşlıq
münasibətləri var. ABŞ və Avropa Birliyi ilə
yanaşı, Azərbaycan Xəzər-Qara dəniz hövzəsi,
Orta Asiya, Yaxın Şərq, 2012-ci ildə Qoşulmama Hərəkatına
üzv olduqdan sonra isə bir sıra Cənubi Amerika və
Afrika ölkələri ilə tərəfdaşlıq əlaqələri
yaratmışdır. Bu gün Azərbaycan Xəzər-Qara
dəniz hövzələri və Cənubi Qafqaz ölkələri
icərisində geosiyasi və geoiqtisadi riskləri ən
minimum olan və ən etibarlı tərəfdaş imici
qazanmışdır. Ətraf ölkələrdən
onun yalnız işğalçı Ermənistanla
Dağlıq Qarabağla bağlı münaqişəsi və
problemləri mövcuddur. Xəzər
hövzəsi ölkələri içərisində
Türkmənistan və İranla Xəzər dənizindəki
sektor bölgüsü və bəzi yataqların mənsubiyyəti
ilə bağlı müəyyən problemlər yaşansa
da, hazırda bu ölkələr arasında bütün digər
sahələr üzrə dostluq və tərəfdaşlıq
münasibətləri hökm sürür.
Azərbaycan məscidin, kilsənin və sinaqoqun
heç bir qısqanclıq, narahatlıq olmadan yan-yana fəaliyyət
göstərdiyi, çoxsaylı milli və etnik
azlıqların sülh və əmin-amanlıq şəraitində
yaşadığı ən nadir tolerantlıq məkanı -
multikulturalizm mərkəzi kimi dünyada tanınır və
qəbul edilir.
2012-ci ildə “Eurovision” mahnı müsabiqəsini,
çoxsaylı beynəlxalq idman yarışlarını
yüksək səviyyədə təşkil edən Azərbaycan
indi 2015-ci ildə l Avropa Oyunlarını keçirməyə
hazırlaşır.
Azərbaycanın xarici aləmlə tərəfdaşlıq
münasibətlərinə mənfi təsir göstərən
və geosiyasi dəyərini aşağı salan bəzi amillər
də mövcuddur. Tədqiqatçılar bu sıraya ilk
növbədə Ermənistanla münaqişənin və
Dağlıq Qarabağ probleminin 20 ildən bəri həll
olunmamasını aid edirlər. Ümumiyyətlə,
müstəqilliyə qovuşduğu andan Azərbaycanın
milli inkişafı yolunda rastlaşdığı ən
mühüm problem də məhz Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsi olmuşdur. Müstəqilliyin ilk illərində bu problem ölkənin
bölgədə və dünyada kəsb etdiyi geosiyasi əhəmiyyəti
ciddi surətdə azaldaraq, beynəlxalq investisiya
qurumlarının ölkəyə davamlı kapital qoyuluşu
siyasətinə uzun müddət ciddi mənfi təsir
göstərmişdir.
Bununla yanaşı, Xəzər dənizinin hüquqi
statusunun da sona qədər həll edilməməsindən,
Transxəzər layihəsinə region dövlətlərinin fərqli
yanaşmasından qaynaqlanan bəzi digər bölgə
problemləri də həm Azərbaycanın, həm də digər
qonşu ölkələrin xarici aləmlə tərəfdaşlığına
mənfi təsir göstərir.
Bir
faktı da qeyd etmək lazımdır ki, Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinə, Cənubi
Qafqaz, Xəzər-Qara dəniz hövzəsindəki regional
qarşıdurmalara və bəzi ölkədaxili problemlərə
görə bir çox maraqlı dairələr dünya
investorlarına nə qədər Azərbaycanı əlverişsiz
bir ölkə kimi təqdim etməyə
çalışsalar da, malik olduğu zəngin enerji
resursları, Xəzər hövzəsində
yürütdüyü effektli neft-qaz siyasəti və
reallaşdırdığı çoxsaylı transmilli layihələr
onu bütün dünya üçün bir o qədər cəlbedici
və arzuolunan tərəfdaşa çevirmişdir.
Beləliklə,
yuxarıda qeyd olunan bütün amillər deməyə əsas
verir ki, müstəqilliyinin iyirmi ili ərzində Azərbaycan
siyasi, iqtisadi, ictimai və mənəvi həyatın
bütün sahələrində keçid dövrünü
müvəffəqiyyətlə başa vurmuş bir ölkə
kimi tam formalaşmış, güclü regional amilə
çevrilmiş və qlobal siyasətdə öz
sözü, rəyi, prinsipial mövqeyi ilə seçilən
nüfuzlu dövlət kimi çıxış etməyə
başlamışdır.
Əli
HƏSƏNOV,
Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin ictimai-siyasi məsələlər
üzrə
köməkçisi, YAP İdarə
Heyətinin üzvü
Azərbaycan.-2015.- 6 may.- S.4.