Sosial müdafiə
sisteminin modernləşdirilməsi
Hazırda dünyanın bir çox ölkələrində
əksər qlobal məsələlərdə, o cümlədən
sosial müdafiə sistemlərinin formalaşması proseslərində
ciddi keyfiyyət dəyişiklikləri müşahidə
olunur. İctimai inkişafın bir sıra elementləri əhalinin
rifah səviyyəsinə yeni formada təsir göstərməyə
başlayır ki, bu da ayrı-ayrı ölkələrin
hökumətlərindən özlərinin sosial müdafiə
siyasətinə yenidən baxaraq dəqiqləşdirmələr
aparmağı tələb edir. Həmin
elementlərə ictimai həyatın demokratikləşməsini,
qloballaşmanı, demoqrafik problemləri, inkişafın
sistem paradiqmasının dəyişməsini aid etmək olar.
Bunların hər birinin sosial müdafiə
sisteminə təsirinin ayrılıqda təhlil edilməsi və
nəticələrə uyğun olaraq konkret ölkənin
sosial müdafiə sisteminin dəyişdirilməsi üzrə
səmərəli təkliflərin hazırlanması son dərəcə
vacib problemlərdən birinə çevrilmişdir.
Təbiidir ki, ilk növbədə sosial müdafiə
sisteminin düzgün anlayışı verilməlidir və
onun təkamül tarixi qısaca nəzərdən
keçirilməlidir.
Beynəlxalq
Əmək Təşkilatının açıqlamasına
görə, sosial müdafiə sistemi
aşağıdakıları əhatə edən tədbirlər
kompleksi kimi müəyyənləşdirilir: haqqı ödənilən
sabit əmək fəaliyyətinin
stimullaşdırılması; işçi qüvvəsinin
gerçəkləşdirilməsi yolu ilə əldə edilən
gəlirlərin sosial risklər nəticəsində itirilməsinin
sosial sığorta mexanizmi vasitəsilə (kompensasiya yolu ilə)
qarşısının alınması; sosial sığorta
sistemində iştirak edən şəxslərin
ehtiyacları yarandıqda sosial yardım alətlərindən
istifadə olunması; insanların təhsil, səhiyyə və
digər əsas hüquq və xidmətlərə
çıxışının təmin edilməsi.
Başqa
sözlə, sosial müdafiə bəzi əlverişsiz şərtlər
(işin və ya ailə başçısının itirilməsi,
qocalıq, xəstələnmə, bədbəxt hadisə və
s.) üzündən iqtisadi fəal ola bilməyən
və müstəqil şəkildə özünə gəlir
qazana bilməyən insanları zəruri həyati nemətlərlə
təmin edərək onların müəyyən rifah səviyyəsini
dəstəkləyən sistemdir.
Sosial müdafiənin əsas elementi dövlət zəmanəti
kimi çıxış edən sosial təminatdır.
Sosial təminat gəlirlərin səviyyəsindən
asılı olmayaraq əhalinin müəyyən kateqoriyalarına
dövlət və bələdiyyə büdcələrindən
(eləcə də bütün digər səviyyəli
büdcələrdən, məsələn, Azərbaycanda
Dövlət Neft Fondunun və ya Dövlət Sosial Müdafiə
Fondunun büdcələrindən) müavinət, təqaüd,
kompensasiya verilməsi şəklində və ya müxtəlif
pulsuz xidmətlər göstərilməsi və güzəştlər
verilməsi formasında həyata keçirilən təminat
formasıdır.
Sosial müdafiənin digər elementləri sosial
yardım və sosial sığortadır.
Başqa
sözlə, hər bir dövlətin müasir sosial müdafiə
sistemi üç əsas elementdən ibarətdir:
1) ayrı-ayrı əhali kateqoriyalarına verilən
sosial müavinətlərdən və güzəştlərdən
formalaşan dövlət sosial təminat növlərinin məcmusu;
2) sosial yardımlara əsaslanan ənənəvi dövlət
sosial müdafiə elementləri; 3) sosial sığorta (məcburi
dövlət və könüllü korporativ sosial
sığorta).
Həmişə yaranmış şəraitdən,
maliyyə ehtiyatlarının həcmindən, prioritetlərin
sıralanmasından, qoyulan məqsədlərdən
asılı olaraq yuxarıda qeyd edilən sosial müdafiə
elementlərinin hər üçündən eyni vaxtda, yaxud
ikisindən və ya yalnız birindən istifadə
olunması, eləcə də üçü (və ya ikisi)
tətbiq edildikdə, xüsusi çəkilərinin nisbətinin
düzgün bəlirlənməsi ayrı-ayrı dövlətlərin
hökumətlərinin vacib problemlərindən biridir. Məhz bu
problemin uğurlu həlli hökumətlərin öz vətəndaşları
qarşısında səmərəli sosial siyasət
yürütməsini təsdiqləyən başlıca
göstəricidir.
Sosial müdafiə sistemi ictimai əhəmiyyətli və
qanunla müəyyənləşdirilmiş fenomen kimi XIX əsrin
ikinci yarısı - XX əsrin əvvəllərində Qərbi
Avropa ölkələrində (Almaniyada, Avstriyada,
Macarıstanda, Finlandiyada və Rusiyada) formalaşmağa
başlamışdır. Sistemin qurulması barədə ilk
sosial qanun isə Almaniyada kansler Otto fon
Bismark tərəfindən qəbul edilmiş və az sonra bir
sıra digər Avropa ölkələri də bu təcrübədən
yararlanmağa başlamışlar. 1929-1933-cü
illərin qlobal iqtisadi böhranı sosial gərginliyin daha da
artmasına səbəb olmuş və sosial məsələ
hakimiyyət uğrunda mübarizədə əsas məsələyə
çevrilmişdi. Beləliklə, ilk əvvəllər
yalnız istehsalatda bədbəxt hadisələrdən, xəstəlikdən
və yaşlanmadan sığortalanma qanuniləşdirilmişdisə,
sonradan işsizlikdən sığortalanma, həmçinin əməkhaqqının
minimum səviyyəsinin müəyyənləşdirilməsi
barədə qanunlar qəbul olunmağa başlandı.
C.Keynsin dövlətin tənzimləyici rolu barədəki
ideyaları Qərb ölkələrinin sosial
strategiyasının əsasına çevrildi və həmin
ölkələrin hökumətləri siyasi fəaliyyətlərində
həmkarlar ittifaqlarının bir sıra əsas tələblərini
yerinə yetirməyə üstünlük verdilər. Bu ölkələrin
çoxunda 8 saatlıq iş günü, sosial sığorta,
haqqı ödənilən məzuniyyət kimi sosial təminatlar
qanuniləşdirildi. Lakin Birinci Dünya
müharibəsindən sonrakı illərdə sosial problemlər
daha qabarıq şəkildə özünü göstərməyə
başladı. Əksər Avropa ölkələrində
tətillərin artması, zəhmətkeşlərin öz
hüquqları uğrunda mübarizəsinin, eləcə də
həmkarlar hərəkatının güclənməsi,
dünyada sosial-demokratik ideyaların artması sosial müdafiə
sisteminin ümumi sosial siyasətin ayrıca sahəsinə
çevrilməsinə səbəb oldu. Bu prosesə
sosializm düşərgəsi ölkələrinin sürətli
inkişafı, 1949-cu ildə Beynəlxalq Əmək Təşkilatının
(BƏT) yaranması, eləcə də BMT-nin insan
hüquqları sahəsində standartların
formalaşması üzrə fəaliyyəti də müsbət
impuls verdi.
Artıq XX əsrin ortalarında bir çox Avropa ölkələrində
sosial dövlətin əlamətləri görünür və
iqtisadi mahiyyətə tədricən sosial məqsədəuyğunluq
və sosial dəyər prizmasından baxılmağa
başlanılırdı. Avropa ölkələri
əvvəlcə iqtisadi, sonra isə sosial sferalarda öz səylərini
birləşdirməyə başlayırdılar. 1961-ci
ildə Avropa İqtisadi Əməkdaşlıq Təşkilatının
İqtisadi Birlik və İnkişaf Təşkilatına
çevrilməsi və bu təşkilatın əsas məqsədlərinin
iqtisadi artımın, məşğulluğun və əhalinin
yüksək həyat səviyyəsinin təmin edilməsindən
ibarət olduğunun təsbitlənməsi sosial müdafiə
elementlərinin tədricən prioritetə çevrildiyini
göstərirdi.
1957-ci ildə Roma müqaviləsi əsasında
yaradılan Avropa İqtisadi Birliyi (AİB) sonradan öz təsirini
iqtisadi siyasətdən sosial siyasətə doğru genişləndirdi.
Roma müqaviləsində sosial məsələlərdən
yalnız işçilərin sosial hüquqlarının
müdafiəsi öz əksini tapmışdısa, XX əsrin
70-ci illərində AİB çərçivəsində
sosial siyasətin əlaqələndirilməsi zərurəti
yarandı ki, bunun da əsas istiqamətlərindən biri səmərəli
sosial müdafiə sisteminin qurulması idi.
1990-cı illərin axırlarında AB-nin vahid sosial
siyasəti formalaşsa da, AB orqanlarının sosial sferada səlahiyyətlərinin
genişləndirilməsi, eləcə də Birliyə daxil
olan ölkələrin sosial müdafiə sistemlərinin
yaxınlaşdırılması problem olaraq qalırdı.
1995-ci ildə Kopenhagendə keçirilən Sosial inkişaf
üzrə Ümumdünya Konfransında əsas diqqətin
iqtisadi inkişaf templərindən insanın sabit
inkişafı məsələsinə yönəldilməsi və
bu təməl prinsip üzərində cəmiyyətin yeni məqsədlərinin
müəyyənləşdirilməsi barədə təkliflər
gündəliyə çıxdı. Bu yanaşmanın əsasında
belə bir ideya səslənirdi ki, “iqtisadiyyat insanın
inkişafı üçündür, insan iqtisadiyyatın
inkişafı üçün deyil”. Bu
hadisə bütün dünyanı insanın tələbatına
öz yanaşmasını dəyişməyə, eləcə
də sosial siyasətdə dəqiqləşdirmələr
aparmağa vadar etdi. 186 ölkənin
nümayəndələri, o cümlədən 177 dövlət
başçısı sosial strategiyanın iqtisadi
planlaşdırmaya daxil edilməsinin zəruriliyini
tanıdı. Kopenhagen Bəyannaməsi sərvət
və gəlirlərin daha ədalətli bölgüsünə
çağırırdı.
BMT-nin
Baş Assambleyasının Cenevrədə 2000-ci ildəki
xüsusi sessiyası qlobal iqtisadi sistemə ədalətlilik məsələlərinin
daxil edilməsi təşəbbüslərinə yeni impuls verdi.
Ötən əsrin 80-ci illərinin sonu, 90-cı illərində
dünya sosialist sisteminin çökməsi və bu sistemə
aid ölkələrdə bazar iqtisadiyyatına keçid ilk əvvəllər
işsizliyin və yoxsulluğun artmasına, əməkhaqqının
sürətlə aşağı düşməsinə səbəb
oldu. Dünya Bankı mütəxəssislərinin
hesablamalarna görə, Şərqi Avropa və MDB ölkələrində
1988-1994-cü illərdə yoxsulluq səviyyəsindən
aşağıda yaşayan əhalinin xüsusi çəkisi
4 faizdən 32 faizə qədər qalxmışdı. Belə bir şəraitdə hansısa sosial
müdafiə sisteminin qurulması barədə
düşünmək belə çətin idi və əsas
diqqət əhalinin daha çox ehtiyacı olan
kateqoriyalarının müxtəlif müavinətlər,
güzəştlər, kompensasiyalar, təqaüdlər verilməsi
yolu ilə ilkin ehtiyaclarının təmin edilməsinə
yönəldilirdi. Başqa sözlə,
transformasiya dövründə hər hansı bir paradiqmadan
deyil, mövcud vəziyyətdən çıxış
imkanlarından söhbət gedirdi. Bu
baxımdan Azərbaycan Respublikasında ümummilli lider Heydər
Əliyevin həmin illərdə həyata keçirdiyi sosial
müdafiə siyasəti ayrıca bir tədqiqat mövzusudur.
Hələ
dövlət müstəqilliyinin bərpasından sonrakı
illərdə Heydər Əliyev yeni iqtisadi sistemə
keçidin iqtisadi inkişaf üçün vacibliyi prinsipini
irəli sürməklə yanaşı, eyni zamanda keçid
prosesində əhalinin sosial maraqlarının təminatını,
xüsusən aztəminatlı insanların sosial müdafiəsini,
iqtisadi potensialın ilk növbədə xalqın
rifahına yönəldilməsini
dövlət qarşısında strateji vəzifələrdən
biri kimi müəyyən etdi. Heydər
Əliyevin müəyyənləşdirdiyi strategiya bazar
iqtisadiyyatına keçid şəraitində aparılan
islahatların əhalinin rifahına mənfi təsirinin
azaldılmasını və köklü iqtisadi islahatlar şəraitində
etibarlı sosial müdafiə sisteminin qurulmasını, milli
iqtisadiyyatın sosialyönümlük prinsipi əsasında
inkişafını şərtləndirdi.
Ümummilli lider Heydər Əliyevin yeni iqtisadi
münasibətlər dövrünə uyğun sosial
müdafiə sistemi qurulanadək əvvəlki dövlət təminatı
sisteminin saxlanılması barədə qərarı
aparılan zəruri iqtisadi islahatların aztəminatlı təbəqənin
yaşayış səviyyəsinə müəyyən mənfi
təsirlərinin qarşısının alınmasında
mühüm rol oynadı. Bunun nəticəsi
olaraq digər MDB respublikaları ilə müqayisədə Azərbaycanda
sosial cəhətdən həssas qruplar keçmiş sovet
sistemindən qalmış və yeniləşdirilməsi
müəyyən zaman tələb edən sosial müdafiə
sistemindən faydalanmaqda davam edərək, öz
yaşayışında yeni bazar iqtisadiyyatına keçidin
çətinliklərini kəskin şəkildə hiss etmədi.
Bu model sahibkarlığın sürətli
inkişafına yönələn kompleks tədbirlərin həyata
keçirildiyi, yeni mülkiyyət formalarının
yarandığı şəraitdə əhalinin aztəminatlı
hissəsinin sosial maraqlarının davamlı şəkildə
təmin olunması baxımından unikal olmaqla, analoji
keçid dövrünü yaşayan ölkələr üçün
də nümunəyə çevrildi.
Heydər
Əliyevin ölkənin iqtisadi inkişafının məhz
xalqın rifahının yüksəldilməsinə yönəldilməsi
və bu inkişafın sosialyönümlü olması, eləcə
də əhalinin sosial müdafiəsinin dövlətin vəzifəsi
olması barədə prinsipial tezisləri onun təşəbbüsü və
rəhbərliyi ilə hazırlanaraq 1995-ci ildə ümumxalq
səsverməsi yolu ilə qəbul edilən, müstəqil
Azərbaycanın ilk Konstitusiyasında da əksini tapdı.
Ölkənin Əsas Qanununun 15-16-cı maddələrində
Azərbaycan iqtisadiyyatının inkişafının müxtəlif
mülkiyyət növlərinə əsaslanaraq xalqın
rifahının yüksəldilməsinə xidmət etdiyi,
dövlətin bazar münasibətləri əsasında
sosialyönümlü iqtisadiyyatın inkişafına şərait
yaratdığı, xalqın və hər bir vətəndaşın
rifahının yüksəldilməsinin, onun sosial müdafiəsi
və layiqli həyat səviyyəsinin qayğısına
qaldığı öz əksini tapdı. Bu ali
sənəddə ümumbəşəri normalara uyğun
olaraq hər bir şəxsin əmək qabiliyyəti əsasında
sərbəst surətdə özünə fəaliyyət
növü, peşə, məşğuliyyət və iş
yeri seçmək, təhlükəsiz və sağlam şəraitdə
işləmək, heç bir ayrı-seçkilik qoyulmadan
öz işinə görə dövlətin müəyyənləşdirdiyi
minimum əməkhaqqı miqdarından az olmayan haqq almaq və
s. kimi hüquqlar da bəyan edildi. Bu isə
müstəqil ölkənin formalaşmaqda olan hüquq
sistemində qeyd olunan istiqamətlərin mühüm əsaslar
kimi sonrakı dövrlərdə daim diqqətdə
saxlanılmasını, sosial hüquqlar sisteminin bu əsaslar
üzərində inkişafını şərtləndirdi.
Ümumən 1993-2003-cü illər respublikada əhalinin
sosial müdafiəsi ilə bağlı Heydər Əliyevin
mühüm qərarlar verməsi və məqsədyönlü
tədbirlər həyata keçirməsi, pensiya və
müavinət təminatının
yaxşılaşdırılması istiqamətində
çox ciddi addımlar atması ilə yaddaşlarda
qalıb.
1990-cı ilin 20 Yanvar faciəsində şəhid olanların
ailə üzvlərinin dövlət qayğısı ilə
əhatə olunması, Çernobıl AES-də qəzanın
ləğvində iştirak etmiş və həmin qəza nəticəsində
zərər çəkmiş vətəndaşların
sosial müdafiəsi işlərinə başlanılması,
bunlarla əlaqədar müvafiq qanunların qəbulu və
hüquqi bazanın formalaşdırılması, İkinci
Dünya müharibəsi veteranlarının sosial müdafiəsinin
gücləndirilməsi, eləcə də Azərbaycan
Respublikasının azadlığı, istiqlaliyyəti,
suverenliyi və ərazi bütövlüyü uğrunda
şəhid olanların ailələrinin rifah halının
yaxşılaşdırılması, habelə Azərbaycanın
Milli qəhrəmanlarının və onlardan həlak
olanların ailə üzvlərinin sosial müdafiəsinin
möhkəmləndirilməsi barədə Heydər
Əliyevin imzaladığı fərman və sərəncamlar
yeni bir sosial müdafiə sisteminin yaradılmasının əsasını
qoydu.
1994-cü ildən əməyin ödənilməsinin
minimum məbləğinin mütəmadi olaraq və əhəmiyyətli
şəkildə artırılması, həmçinin
pensiya, təqaüd və müavinətlərin məbləğinin
əməyin ödənilməsinin minimum məbləğinə
uyğunlaşdırılması istiqamətində tədbirlər
həyata keçirildi. Heydər Əliyevin
müdrik siyasi kursu sayəsində 1990-cı illərin
ortalarına doğru respublikada ictimai-siyasi sabitliyin
yaradılması və ilbəil möhkəmləndirilməsi,
1994-cü ilin 20 sentyabrında “Əsrin müqaviləsi”nin
imzalanması iqtisadi inkişaf proseslərinə, ölkənin
artmaqda olan iqtisadi imkanları müqabilində ulu öndərin
sosial sahə ilə bağlı yüksək
ideyalarının daha geniş müstəvidə
reallaşmasına, əhalinin sosial müdafiəsi tədbirlərinin
daha da gücləndirilməsinə və bu sahədə
mühüm islahatlara şərait yaratdı.
Artıq 1996-cı ildən ümumən sosial müdafiə
sisteminin bütün sahələrində növbəti ciddi
addımlar atıldı, dövlət büdcəsindən
pensiya və müavinətlər, digər sosial ödənişlər
üzrə yönəldilən vəsaitlərin davamlı
olaraq artırılması təmin edildi. Yalnız onu qeyd etmək
kifayətdir ki, 1997-ci ilin avqust ayında respublikada pensiyaçıların
yarıdan çoxunun pensiyasının məbləği 2,2 dəfə,
1998-ci ilin avqust ayında şəhid ailələrinin,
müharibə əlillərinin, qaçqın və məcburi
köçkünlərin pensiyalarının məbləği
2 dəfədən çox artırıldı. Habelə 1997-ci ilin avqustundan əlilliyi olan şəxslərin,
tənha ahıl vətəndaşların, sosial
pensiyaçıların pensiyalarına əlavə müavinətlər
hesablanmağa başlandı.
2000-ci
ilin noyabr ayından sosial pensiyalara əlavələr müəyyən
edildi, 2001-ci il yanvarın
1-dən
isə 20 Yanvar əlillərinin və ölkəmizin ərazi
bütövlüyü uğrunda döyüşlərdə əlil
olanların pensiyalarına hesablanan aylıq müavinətlər
orta hesabla 1,5 dəfə
artırıldı. Aztəminatlı ailələrdə
uşaq doğularkən verilən birdəfəlik müavinətin
1,4 dəfə, dəfn üçün
müavinətin 1,5 dəfə,
üç uşağa qulluğa görə qismən
ödənişli sosial məzuniyyətdə olanlara verilən
aylıq müavinətin orta hesabla 1,8 dəfə
artırılması təmin olundu. Həmçinin
ölkənin pensiya qanunvericiliyində pensiyaların məbləğlərinin
artırılmasını nəzərdə tutan bir sıra dəyişikliklər
edildi. Ümumiyyətlə, ulu öndərin
imzaladığı fərman və sərəncamlar, qəbul
etdiyi qərarlar nəticəsində pensiya və müavinətlərin
orta aylıq məbləği 1995-2003-cü illər ərzində
8 dəfə artdı. Bu dövrdə həmçinin
sosial və işləməyən pensiyaçılara, ali və
orta ixtisas təhsili müəssisələrinin gündüz
şöbələrində oxuyan tələbələrə
və texniki peşə məktəblərinin şagirdlərinə,
adambaşına aylıq gəliri minimum əməkhaqqının
iki mislindən az olan ailələrdə 16 yaşınadək
uşaqlara pul kompensasiyaları təyin olundu.
Görülən sosial müdafiə tədbirləri
ötən əsrin 90-cı illərində əhalisinin
yarıya qədəri yoxsulluq səviyyəsindən
aşağıda yaşayan bir ölkə üçün
yeganə düzgün addımlar idi. Sosial müdafiə
sistemlərinin tarixi də sübut edir ki, əhalinin
böyük bir qismi kasıb olan ölkələrdə
hökumətin sosial müdafiə tədbirləri, adətən,
kateqorial xarakter daşıyır və sosial
sığortanın tədricən inkişafı ilə
müşayiət olunur. Belə ki, sosial
müdafiənin ilk yaranma dövründə əsas paradiqma
sürətli iqtisadi inkişaf (sənayeləşmə)
şəraitində işçilərin və onların ailələrinin
gəlirlərinin istehsalatda bədbəxt hadisələrdən,
xəstələnmədən, yaşlanmadan və sairə bu
kimi hallardan sığortalanmasını və bunun əsasən
biznes hesabına həyata keçirilməsini ehtiva edirdi
(sosial müdafiənin Bismark modeli). Növbəti
mərhələdə sosial müdafiənin yeni paradiqması
meydana gəlir ki, bunun da başlıca məğzi cəmiyyətin
bütün üzvlərinin (iqtisadi fəal əhaliyə aid
olub-olmamasından asılı olmayaraq) xəstəliklərə,
qocalığa və ya digər bu kimi hallara məruz
qaldıqda sosial baxımdan minimum müdafiə hüququnun
formalaşmasından ibarətdir (sosial müdafiənin Beveric
modeli). Bu halda sosial müdafiə tədbirləri
tamamilə dövlətin hesabına həyata keçirilir.
Bundan sonrakı paradiqma hər iki modelin sintezini
və birlikdə tətbiqini nəzərdə tutur ki, bu zaman
xərclər də kateqorial sosial təminat və minimal gəlirlərin
təmini (sosial yardım) üzrə dövlət tərəfindən,
sosial sığorta xərcləri üzrə isə biznes
(işəgötürən və işçi) tərəfindən
ödənilir.
Nəhayət,
hazırda sosial müdafiə sistemlərinin inkişafında
aşağıdakı yeni paradiqma formalaşır: cəmiyyətin
hər bir üzvü özünün hansısa qabiliyyəti
ilə müəyyən qazanc əldə edə və bunu
sığortalaya bilər; bununla da sosial müdafiə
sisteminin inkişafında yeni, sosial sığortanın daha
yüksək paya və sığorta haqlarının ödənişində
işçilərin gəlirlərindən ödəmələrin
daha yüksək xüsusi çəkiyə malik olduğu bir
sistem formalaşır. Lakin bu halda stabil
inkişafın və sürətlə artan əməkhaqlarının
mövcudluğu tələb edilir. Başqa
sözlə, yeni paradiqmanın əsas
çağırışları stabil inkişaf, tam məşğulluq,
yüksək peşəkar hazırlıq və buna uyğun əməkhaqqıdır.
Sosial müdafiə sistemlərinin təkamülü
ilk növbədə iqtisadi inkişaf səviyyəsindən və
büdcə gəlirlərinin formalaşması səviyyəsindən
asılıdır.
Azərbaycan
Respublikasında son 20 il ərzində
sosial müdafiə sistemi vasitəsilə ödənilən vəsaitlərin
strukturu ölkəmizdə bu sistemin təkamülünün
dünyadakı ümumi mənzərəyə uyğun
olduğunu göstərir.
Artıq 2007-ci ildən ölkədə mövcud olan
maliyyə imkanları kasıb ailələrə minimum gəliri
təmin edən ünvanlı sosial yardımların tətbiqinə,
bu isə sosial müdafiə xərclərinin tərkibində
sosial yardım xərclərinin xüsusi çəkisinin tədricən
artmasına və yoxsulluğun aşağı
salınmasına imkan vermişdir.
Respublikada yoxsulluq probleminin həlli Heydər Əliyevin
sosial siyasət kursunun əsas məqsədlərindən biri
idi. 2000-ci
ilin sentyabrında Nyu Yorkda BMT-nin Minilliyin sammitində 147
ölkənin qoşulduğu “Minilliyin Bəyannaməsi”ni Azərbaycan adından Heydər Əliyev
imzaladı. Bəyannamədə 8 qlobal məqsəddən
birincisi kimi ifrat yoxsulluq və aclıq içində
yaşayan dünya əhalisinin sayının yarıyadək
azaldılması məramı ifadə edilmişdi. Azərbaycanda ulu öndərin rəhbərliyi ilə
bu vacib məsələnin gerçəkləşdirilməsi
üçün konkret və məqsədyönlü işlər
aparıldı. Heydər Əliyevin 2003-cü il
fevralın 20-də imzaladığı fərmanla təsdiq
olunmuş “2003-2005-ci illər üçün Azərbaycan Respublikasında
yoxsulluğun azaldılması və iqtisadi inkişaf üzrə
Dövlət Proqramı”nda yoxsulluğun azaldılması
üzrə strategiyanın altı əsas strateji məqsədi
müəyyən olunmaqla, həssas
qrupların daha səmərəli sosial müdafiəsi üzrə
ən mühüm və ilkin islahat işi kimi ünvanlı
dövlət sosial yardım sisteminin yaradılması qərara
alındı. Sonralar ölkədə tətbiq
olunan bu sistem aztəminatlı ailələrin yoxsulluğun
doğurduğu çətinliklərdən müdafiəsində
mühüm rol oynadı. Ümumiyyətlə,
bu dövlət proqramı ölkəmizdə yoxsulluğun
xeyli azalmasına səbəb oldu. Yoxsulluğun
azaldılması sahəsində əsası ulu öndər tərəfindən
qoyulan dövlət siyasəti sonrakı illərdə də
müsbət nəticələrini verdi və artıq yoxsulluq
səviyyəsi 2003-cü ildəki 49 faizdən hazırda 5
faizə enib ki, bu da
qlobal yoxsulluq səviyyəsindən 3 dəfə
aşağıdır.
1993-2003-cü illərdə ulu öndər Heydər
Əliyev tərəfindən ictimai-siyasi sabitlik şəraitində
müstəqil Azərbaycanın sosial inkişaf kursunun
etibarlı təməli formalaşdırılaraq, ölkənin
ümumi tərəqqisi kontekstində onun getdikcə modern təcrübələr
əsasında təkmilləşdirilməsi üçün
institusional islahatlar mərhələsinə daxil edilməsi təmin
olunub.
Ümummilli lider Heydər Əliyevin uğurlu sosial inkişaf kursunun 2003-cü ildən etibarən Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev tərəfindən yeni çağırışlara uyğun olaraq davam etdirilməsi ölkəmizdə sosial firavanlığın təminatı sahəsində mühüm tarixi nailiyyətlərin qazanılmasına, əhalinin rifah halının yüksəlməsinə, sosial cəhətdən həssas qrupların sosial müdafiəsinin daha da güclənməsinə səbəb olub.
Azərbaycan Prezidentinin sosial sahəyə xüsusi diqqəti əhalinin sosial cəhətdən həssas qruplarına dövlət qayğısının davamlı şəkildə artması ilə müşahidə olunur. 2014-cü ildə dövlət büdcəsindən sosialyönümlü xərclərə əvvəlki ildəkindən 9,9 faiz, o cümlədən sosial müdafiə və sosial təminat xərclərinə 12,6 faiz çox vəsait yönəldilməsi bunun növbəti bariz təzahürüdür. 2014-cü ildə ölkəmizdə ümumilikdə 506 mindən çox insan sosial müavinət və Prezident təqaüdləri ilə təmin edilib. Bu dövrdə dövlət başçısının müvafiq fərman və sərəncamları ilə sosial cəhətdən həssas qruplara aid 80 min nəfərədək insana yönələn sosial ödənişlərdə ciddi artımlar edilib. 2014-cü ildə orta aylıq Prezident təqaüdü müharibə əlilləri və onlara bərabər tutulan şəxslər üçün 50%-ə yaxın, Böyük Vətən müharibəsində iştirak etmiş bəzi kateqoriyalardan olan şəxslər üçün 81,8%, Qarabağ müharibəsi veteranlarına aylıq sosial müavinətin məbləği 21,6% artırılıb. Həmçinin bir sıra yeni təminat növləri (beşdən çox uşağı olan qadınların uşaqlarının hər birinə görə ayda 30 manat müavinətin, I qrup əlilliyə görə sosial müavinət alan şəxslərə ayda 67 manat sosial müavinətdən əlavə 60 manat məbləğində Prezident təqaüdünün təyin olunması və s.) yaranıb. 2014-cü ildə sosial müavinət və təqaüdlərin, kompensasiyaların ödənilməsinə 2013-cü illə müqayisədə 50,4 milyon manat və ya 20,8 faiz çox vəsait sərf olunub.
Ümumiyyətlə, son on ildə sosial müavinətlərin orta aylıq məbləği 2,6 dəfə, o cümlədən əlilliyə görə sosial müavinətlərin orta aylıq məbləği 8,1 dəfə, sağlamlıq imkanları məhdud uşaqlara ödənilən sosial müavinətin aylıq məbləği 7,4 dəfə, Azərbaycan Prezidentinin fərdi təqaüdlərinin məbləği 5 dəfə, 2007-ci ildən şəhid ailələrinə verilən Prezident təqaüdlərinin məbləği iki dəfə artırılıb. Müharibə əlillərinə 2008-ci ildən ödənilən Prezident təqaüdlərinin məbləğinin artımı ötən dövrdə I qrup əlillər üçün 66,6 faiz, II qrup əlillər üçün 85,7 faiz, III qrup əlillər üçün 100 faiz təşkil edib.
Eyni zamanda, ünvanlı dövlət sosial yardımı proqramı uğurla icra olunur və ölkədə sosial rifah halının yaxşılaşması və dövlət sosial yardım təyinatında ünvanlılığın təminatına nəzarətin gücləndirilməsi nəticəsində ünvanlı yardım alan ailələrin sayı ötən il 35,5 faiz azalaraq 92 514-ə enib. Bu azalma digər tərəfdən hər ailəyə düşən ünvanlı yardımın orta aylıq məbləğinin 23,5 faiz artaraq 155 manata çatması ilə müşayiət olunub. Ötən il, eyni zamanda, 2014-cü ilin əvvəlinədək növbədə olan bütün vətəndaşlar, yəni 1453 nəfər müharibə əlili və onlara bərabər tutulan şəxs, eləcə də ötən il növbəyə dayananlardan 67 nəfəri avtomobillə təmin olunub, 174 nəfər müharibə əlili və şəhid ailəsinə mənzil verilib.
Beləliklə, Azərbaycanda formalaşan sosial müdafiə sistemi sürətlə dəyişən paradiqmalara uyğun şəkildə və müasir çağırışlara cavab verəcək formada təkmilləşdirilir və bu prosesin uğurla davam etdiriləcəyinə Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin sosial-iqtisadi siyasəti təminat verir.
Səlim
MÜSLÜMOV,
Azərbaycan
Respublikasının əmək və əhalinin sosial
müdafiəsi naziri, iqtisad elmləri
doktoru, professor
Azərbaycan.-2015.- 8 may.- S. 5.