Milli-mənəvi dəyərlər: ənənə
və müasirlik
Dünyanın bütün canlıları kimi, insan da bioloji varlıq olaraq doğulur. Amma şüur tezliklə onun sosial həyatını müəyyənləşdirir. İnsan cəmiyyətlə qarşılıqlı əlaqəyə girir və normal fərdin formalaşması bu əlaqələr sayəsində mümkün olur. İnsan mənəviyyatında genetik əsaslar müəyyən rol oynasa da, fərdlərin mənəvi dünyası daha çox sosial-mənəvi mühitin təsiri altında formalaşır. Cəmiyyətin ümumi ruhu, insanın yetişdiyi mühitin xarakteri burada mühüm rol oynayır. Xalqın milli-mənəvi dəyərlərinin, mədəni sərvətlərinin insanın mənəvi tərbiyəsində çox əhəmiyyətli rolu var.
Dini inanclar da burada mühüm yer tutur. Din istənilən tarixi
dövrdə hər bir cəmiyyətin əxlaqi-mənəvi
dəyərlər sisteminin ayrılmaz bir hissəsini təşkil
edib və insanlar tərəfindən doğru dərk edildiyi
zaman bu dəyərlərin zəmanətçisinə
çevrilib. Dünyanın ən kamil dinlərindən
olan İslam da təkcə din kimi yayılmayıb, həm də
əsrlərdir ki, istər Şərq, istərsə də Qərb
mədəniyyətinə ideya-fəlsəfi təsir göstərən
mənəvi qüvvə kimi aktual olub. Hələ
ötən əsrin əvvəllərində Azərbaycan
ictimai həyatında “Qərbə, yoxsa Şərqə
doğru?” sualı gündəmə gələrkən milli
ziyalılarımız gələcək inkişaf istiqaməti
kimi türkçülük və müasirliklə
yanaşı, islamçılıq prinsipini də tövsiyə
edib.
İslami və digər milli-mənəvi dəyərlərimizə
dövlətçilik mövqeyindən yanaşma Azərbaycan
xalqının milli və dövlət ideologiyası olan azərbaycançılıq
ideologiyasının da əsas şərtlərindən biri
kimi qəbul edilib. Bu ideologiyanın müəllifi olan ulu öndər Heydər
Əliyev deyib: “Biz öz milli-mənəvi dəyərlərimizlə,
öz dini dəyərlərimizlə, adət-ənənələrimizlə
fəxr edirik. Bizim xalqımız yüz illərlə,
min illərlə adət-ənənələrimizi, milli-mənəvi
dəyərlərimizi yaradıbdır. Və
bunlar indi bizim xalqımızın mənəviyyatını təşkil
edən amillərdir”.
Bu mənada ümummilli lider Heydər Əliyevin müstəqil
Azərbaycana rəhbərlik dövrü təkcə ölkənin
siyasi, sosial-iqtisadi, mədəni böhrandan qurtuluşu,
demokratik islahatların, hüquqi dövlət quruculuğu
proseslərinin uğurla həyata keçirilməsi ilə
xarakterik deyil.
Cəmiyyətin milli-mənəvi dəyərlərimizə,
o cümlədən islama münasibətinin sağlam əsaslarla
formalaşdırılması da məhz bu dövrdə
mümkün olub. Çünki 70 ildən
çox hakim mövqedə olan və xalqların milli-mənəvi
dəyərləri ilə bağlı da məhdud çərçivələr
müəyyənləşdirən sovet ideologiyasının
süqutundan sonra yaranan azadlıq mühiti bütün
müsbət cəhətləri ilə yanaşı, bu sahədə
müəyyən mənfi təzahürlərə də yol
açırdı. Ulu öndər hakimiyyətə
qayıdışından sonra bu meyilləri tədricən
aradan götürməklə dini inancları, o cümlədən
islamı insanlara bir əxlaq məktəbi kimi təlqin etdi.
Heydər Əliyev hələ 1993-cü ildə deyirdi:
“İslam Azərbaycan xalqının, Peyğəmbər əleyhissəlamın
və islam aləminə mənsub olan
bütün insanların ən ali əxlaq mənbəyidir”.
Zəngin
dövlətçilik təcrübəsinə malik ulu öndərin
bu sahədə həyata keçirdiyi siyasət,
aşağıdakı prinsiplərə əsaslanmış
oldu: 1) İslam Azərbaycan xalqının dini etiqadı
olmaqla milli mənəviyyatının tərkib hissəsidir;
2) Din cəmiyyətin milli, əxlaqi və mənəvi
bütövlüyünün önəmli amili kimi
çıxış edir; 3) Müasir dövrdə dövlət-din
münasibətlərinin düzgün tənzimlənməsinə
ehtiyac vardır; 4) Dinlər və xalqlar arasında anlaşma
və dialoq yeni beynəlxalq şəraitin əsas tələblərindən
biridir.
Bu prinsiplərdə
yeni dünya düzənindəki vəziyyəti nəzərə
alaraq Qərb sivilizasiyası ilə sıx təmaslara
başlayan Azərbaycanın, eyni zamanda, islam
dünyasının bir parçası olması amili, təbii
ki, nəzərə alınmışdı. Heydər
Əliyev gələcəyini sivil bir Avropa ölkəsi kimi
qurmaqda qərarlı olan Azərbaycanla Şərq ölkələri,
ələlxüsus ərəb və islam dünyası
arasında çoxsahəli əlaqələr qurmaqla, bu əlaqələrə
verdiyi töhfələrlə Azərbaycanın Qərb və
Şərq arasında ortaq təmas məkanına çevrilməsindən
ötrü ictimai-siyasi, elmi-mədəni və mənəvi zəmin
formalaşdırdı.
Bütün bu addımlarla cəmiyyətimizdə dinin
insanların ruhi ehtiyacı kimi qorunması, mənəvi dəyər
qismində mühafizə olunması təmin edildi. Belə bir ali
dəyərin bu gün dünyanın ayrı-ayrı ölkələrində
islam dinini əldə bayrağa çevirib, islam pərdəsi
altında müasir tarixin tükürpədici eybəcərliklərini
nümayiş etdirən, xalqları, ölkələri, mədəniyyətləri
üz-üzə qoyan siyasi qrupların əlindəki kimi, Azərbaycanda
da alətə çevrilib gözdən salınmasına imkan
verilmədi. Bu siyasət dini mənəvi
saflıq, ruhi sağlamlıq məqamı kimi bütün
ziyanlı ideologiyaların, siyasi məqsədlərin
fövqünə ucaldır, onun tərbiyə etdiyi sağlam
cəmiyyətlə dövlətçiliyimizin
sütunlarını daha da sarsılmaz edir.
Azərbaycanda bu sahədə mükəmməl
qanunvericilik bazasının formalaşdırılması, Dini
Qurumlarla İş üzrə Dövlət Komitəsinin
yaradılması və digər bu kimi mühüm addımlar
da aparılan bu məqsədyönlü siyasətin tərkib
hissəsidir.
Ulu öndər Heydər Əliyevin milli dövlətçilik
kursunun ən önəmli istiqamətlərindən biri kimi bu
siyasət hazırda Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev tərəfindən
böyük uğurla davam etdirilir.
Milli-mənəvi dəyərlərimizin qorunması və
təbliği, ölkəmizdə dövlət və din
arasında anlaşmanın bütün dünya
üçün parlaq bir örnəyinin yaradılması, Azərbaycanın
dünya üçün dini tolerantlıq məkanına
çevrilməsi Azərbaycan Prezidentinin həyata keçirdiyi
siyasətin ən mühüm nailiyyətlərindəndir. Azərbaycan
bu siyasəti təkcə ölkə hüdudlarında məhdudlaşdırmır.
Azərbaycan özünün milli-mənəvi
dəyərləri timsalında ümumilikdə Şərqin
mütərəqqi dəyərlərinə sahib
çıxır. Çünki bu dəyərlərin
bir çoxunu müsəlman Şərqinə Azərbaycan
xalqı və mütəfəkkirləri bəxş ediblər.
Azərbaycan bu dəyərlərin qloballaşan
dünyamızda düzgün, təhriflərdən uzaq, mahiyyəti
üzrə təqdimatına çalışır. Bəşəriyyətin diqqətini bu dəyərlərdəki,
o cümlədən islami dəyərlərdəki hikmət,
mənəvi tərbiyə, əxlaq ümmanına cəlb
edir. Əsl islamın hansı gözəlliklərə
sahib olduğunu göstərməyə, bu müqəddəs
dəyəri məqsədli qüvvələrin
hücumlarından, təxribatlarından doğru bir yolla
qorumağa can atır.
İslam
dininə qarşı ədalətsiz hücumlara, islamofobiya meyillərinə
bəzi kütləvi informasiya vasitələrində dinimizə
qarşı böhtan kampaniyalarının aparılmasına
böyük təəssüf hissi ilə yanaşan cənab
İlham Əliyev bu cür xoşagəlməz hallara dərhal
reaksiya verilməsini, islam dininin sülh, qardaşlıq, mərhəmət
dini olmasının sübuta yetirilməsini dövlətimizin əsas
missiyalarından sayır: “Bizim dini ənənələrimiz
ondan ibarətdir ki, kasıblara əl uzadılmalıdır,
kömək göstərilməlidir. Bu,
ümumbəşəri dəyərlərdir. Bu ümumbəşəri
dəyərlərin hamısı islam
dinində təmsil edilir. Yəni islam dini
bütün gözəl ümumbəşəri dəyərləri
ehtiva edir. Həqiqət bundan ibarətdir.
Ancaq, əfsuslar olsun ki, islam dininə
qarşı aparılan çirkin təbliğat kampaniyası
hələ də davam edir. Biz həm bu yalan və böhtan
üzərində qurulmuş kampaniyaları
dağıtmalı, həm də öz təbliğat
işimizi daha da güclü şəkildə
aparmalıyıq, eyni zamanda bizim, yəni islam
dünyasının birləşməsi bu kampaniyanı
aparanlara ən gözəl cavab ola bilər”.
Məhz bu siyasətin nəticəsidir ki, Azərbaycan
dünyada tolerantlıq, sivilizasiyalar arasında dialoq məkanı
kimi qəbul edilir. Ölkəmizin bu sahədə
formalaşdırdığı zəngin ənənələr
dünyanın ən nüfuzlu elmi mərkəzləri tərəfindən
diqqətlə tədqiq edilir. Dünya bu
qiymətli ənənələrdən bəhrələnməyə
çalışır. Bütün bunlar
xalqımızın mənəvi dəyərlərinin dünyada
təbliğinin nəticəsidir. Bu nəticələrin
əldə olunmasında öz xeyirxah əməlləri ilə
əsl islami dəyərləri təlqin edən, bəşəriyyəti
mərhəmətə, qarşılıqlı köməyə,
sülhə çağıran Heydər Əliyev Fondunun
prezidenti, UNESCO və İSESCO-nun xoşməramlı səfiri
Mehriban xanım Əliyevanın da böyük xidmətləri
var.
Azərbaycan
Prezidentinin siyasi iradəsi və dəstəyi, Mehriban
xanım Əliyevanın rəhbərliyi ilə ölkəmizdə
multikulturalizm ideyası müstəvisində aparılan
müzakirələr, Bakıda təşkil edilən humanitar
forumlar çərçivəsində dünyanın
nüfuzlu alimləri arasında bu mövzuda baş verən
beyin fırtınaları ortaya çıxan sualların
aydınlaşdırılmasına, bəşəriyyət
üçün daha nizamlı, sabit, qarşılıqlı
hörmət ruhunun hakim olduğu dünyanın
yaradılması amalına xidmət edir.
Bütün bunlar müasir dünyamız
üçün son dərəcə aktual məsələlərdir. Yeni minilliyin
özünəməxsus inkişaf meyilləri xalqları milli
özünütəcrid, yoxsa qloballaşma dilemmasının
yolayrıcında saxlamışdır. Qloballaşma
davamlı inkişaf, innovasiyalar, elm, texnika, modern texnologiyalar,
beynəlxalq aləmə inteqrasiya deməkdir. Amma qloballaşma prosesi bu üstünlükləri
ilə yanaşı, milli kimliyi müəyyən edən mədəni-mənəvi
amilləri də təhdid edir. Bu amillərin
olmadığı yerdə isə xalq öz ruhunu itirmiş
olacaq. Eyni zamanda, milli kimlik zaman seli kimi bütün mədəniyyətləri
ağuşuna alan qloballaşmanın
hüdudsuz ənginlikləri içərisində hər bir
xalqın özünüifadə nişanəsidir və ondan
heç bir halda vaz keçmək mümkün deyil.
Bu ruhu qorumaq üçün milli özünütəcrid yolunun tutulması isə qloballaşmanın həyatımıza gətirdiyi inkişaf imkanlarından məhrum olmaq deməkdir. Ona görə də günümüzün əsas məsələsi bu iki istiqamət arasında seçim etmək deyil, onlar arasında optimal nisbətə nail olmaqdır. Bu, bir çoxlarına çətin görünsə də, əslində mümkündür.
Azərbaycanın görkəmli mütəfəkkirlərindən olan Əli bəy Hüseynzadə hələ ötən əsrin əvvəllərində Azərbaycan cəmiyyəti timsalında ümumən Şərq cəmiyyətinə üz tutaraq yazırdı: “Ey oxucu, biz avropalıların ədəbiyyatlarına, sənayelərinə, elm və maariflərinə, kəşf və ixtiralarına müraciət etmək istəyirik, özlərinə yox... Biz istəyirik ki, islam ölkəsinə onların beyinləri girsin, mədələri girməsin. Biz istəyirik ki, ölkəmiz onların beyinlərini həzm etsin, yoxsa mədələrində həzm olunmasın”.
Məşhur “Sivilizasiyaların toqquşması” nəzəriyyəsinin müəllifi amerikalı alim Samuel Huntington da Qərbin mütərəqqi cəhətlərinin mənimsənilməsi müqabilində xalqların milli özünəməxsusluqlarını qoruya bilmələrini mümkün hesab edir: “Modernləşmə qərbliləşmə mənasına gəlməməlidir. Qərbli olmadan da modernləşmək mümkündür. Çox sayda qərbli olmayan ölkə Qərb dəyərlərini, qurumlarını və tətbiqatlarını mənimsəmədən modernləşə bilmişdir. Yaponiya bunlardan sadəcə biridir.”
Bundan ötrü isə nələri qorumağın zəruriliyi, hansı məsələlərdə məqsədyönlü surətdə ənənəçi, konservator olmağın labüdlüyü müəyyənləşdirilməlidir. Bu gün Azərbaycan dövlətinin həyata keçirdiyi siyasətin mahiyyətində də məhz bu dayanır. Milli-mənəvi dəyərlərimizin təbliği üçün müəyyən edilən və bu dəyərləri həm qloballaşmanın cazibəsi işığında yetişən gəncliyimizə, həm də ümumən dünyaya sevdirən yeni təqdimat formalarının müəyyənləşməsi - məsələn, Heydər Əliyev Fondunun Azərbaycan muğamı ilə bağlı reallaşdırdığı tarixi layihələrin əlamətdar nəticələri bu siyasətin uğuruna xidmət edir. Azərbaycan milli musiqisinin, folklorunun, milli xalçaçılıq, rənğkarlıq irsimizin, mətbəximizin, Novruz ənənələrinin qorunması və bütün dünyada təbliği istiqamətində atılan hər addım bu siyasətin daha bir nailiyyətidir.
Qorunmalı dəyərlərimizlə yanaşı, qloballaşma dövründə yenidən nəzərdən keçirib zamanın ruhuna uyğun təshihlər etməli olduğumuz məsələlərə də diqqət yönəltmək lazım gəlir. Tarixi keçmişimizdən, əcdadlarımızın həyat tərzindən gələn hər ənənəyə dəyər kimi yanaşıb gələcək nəsillərə ötürmək düzgün deyildir. Bu gün insanların dini dəyər kimi yanaşıb dəqiqliklə riayət etməyə çalışdıqları elə stereotiplər var ki, İslam özü bu stereotiplərə qarşıdır, dinimiz cəmiyyəti bu cür stereotiplərdən uzaq olmağa çağırır. Mükəmməl bir dünyagörüşü, kamil bir həyat tərzi olaraq insanlara israfçılıqdan qaçmağı, dəbdəbəyə meyil etməməyi, qızlara da oğlan övladları kimi bərabər hüquqlarla yanaşmağı təlqin edən İslamın bu cür faydalı təlqinlərinə rəğmən insanların toy-yas mərasimlərində sırf təmtəraq xatirinə mənasız israflara yol vermələri, dəbdəbəyə meyillənmələri, yaxud bəzi bölgələrimizdə qızların təhsildən kənarlaşdırılaraq erkən ərə verilməsi və s. kimi xoşagəlməz hallar buna bir nümunədir. Qloballaşma dövründə biz bu cür ziyanlı adətləri həyatımızdan kənarlaşdırmalıyıq və bu istiqamətdə artıq sistemli bir fəaliyyətin başlandığı müşahidə edilir. Dini Qurumlarla İş üzrə Dövlət Komitəsinin yas mərasimlərinin nizama salınması ilə bağlı son dövrlər əhali arasında apardığı maarifləndirmə kampaniyaları, həyata keçirilən inzibati tədbirlər və bütün bunların müsbət nəticələri bu baxımdan təqdiredicidir.
Mənəvi sərvətlərimiz olan milli dəyərlərimizi göz bəbəyi kimi qoruyub gələcək nəsillərə çatdırmaqla yanaşı, onların çağdaş dünyamızın çağırışlarına uyğun inkişafı, müasirlik işığında nəzərdən keçirilərək ziyanlı ənənələrdən arınması isə zamanın cəmiyyət qarşısında müəyyənləşdirdiyi ümumi missiyadır. İnanırıq ki, Azərbaycan cəmiyyəti bu missiyanı uğurla yerinə yetirəcəkdir.
Rəşad
CƏFƏRLİ,
Azərbaycan.-2015.- 19 may.- S. 15.