“Mən kökümlə bu torpağa
bağlıyam”
Rəsul Rza-105
Dahi bəstəkar Qara Qarayev yazırdı: “Rəsul Rza elə şairlərdəndir ki, onların yaradıcılığının qocalmaq və ya kasıblaşmaq qorxusu yoxdur”. Və bir də Məmməd Arazın Rəsul Rzaya həsr etdiyi şeirindən bu misra: “Zaman bir də çətin doğa o planeti”.
“XX əsr Azərbaycan poeziyası üçün Rəsul Rza kimdir” sualı ilk baxışda çox sadə, hətta primitiv səslənir. Axı bir sıra monoqrafiyalarda, dərsliklərdə, ədəbiyyat tarixi nəşrlərində həmin suala çox geniş, əhatəli cavablar tapmaq olar. Rəsul Rza sənəti həm də ümumbəşəri olduğu üçün bu yaradıcılıq söhbəti dar milli sferada qalmamışdır. Nazim Hikmətdən tutmuş dünyanın bir çox görkəmli sənətkarları R.Rza poeziyasına məhəbbətlərini gizlətməmişlər. Burada maraqlı bir faktı xatırlatmaq yerinə düşər: “Kanadada poeziya ilə az maraqlanırlar və şeir kitabları çox nadir hallarda təkrar nəşr olunur. Lakin Rəsul Rzanın şeirlərində o qədər yüksək humanizm var ki, Kanada və ABŞ-da da onları minlərlə oxucu alıb mütaliə edir və aydan-aya oxucuların sayı artır” (“Sovetskaya literatura” jurnalının ingilis dilində nəşrinin məsul redaktorunun məktubu. Moskva, 21.Vl.1965. Qreyvernkers Ontario, Kanada). Rəsul Rza poeziyasının dərin milli və ümumbəşəri bir hadisə olduğunu açıqlayan onlarca digər faktı da ortaya qoymaq olar.
Rəsul Rza müdriklik çağlarında yazmışdı:
Sabirdən səkkiz yaş böyüyəm,
Koroğludan on dörd yaş.
Ancaq hələ
nə Sabir deyəni
deyə bilmişəm,
nə Koroğlu eləyəni
eləyə bilmişəm.
Deyirəm, bəlkə
çatanda Nizami yaşına
mən də bir şey verə bildim
insanlığın
səadət uğrunda savaşına.
İndi qətiyyətlə demək olar ki, Rəsul Rza öz əsərləri ilə “insanlığın səadət uğrunda savaşına” çox şey verə bildi. Milli-mənəvi düşüncənin formalaşmasında digər böyük şairlərimiz kimi, R.Rza da öz sözünü deyə bildi.
Bizeni, Motsartı sevən ellərin
Yastı balabanı, tarı bol olsun.
Vaxtilə onu kosmopolitizmdə, nihilizmdə,
milli-mənəvi dəyərlərə etinasızlıqda təqsirləndirənlər
də olub. Ancaq gün kimi aydındır ki, Rəsul Rza öz
xalqına, bu xalqın mənəviyyatına bütün
varlığı ilə bağlı idi. Mənhus 37-ci ildə və
sovet totalitar rejiminin qorxusunu canında, qanında yaşadanlar
olub, indi də var. Amma Rəsul Rza “Qızılgül
olmayaydı” poeması ilə xalqın varlığına
hopmuş qorxuya və vahiməyə müharibə elan etdi.
Rəsul Rza XX əsr Azərbaycan şeirində ilk
modernist şairdir. Qətiyyətlə demək olar ki, o, Azərbaycan
poeziyasında təkcə sərbəst şeirin ilk
yaradıcılarından biri kimi deyil, həm də bu cür
şeirin milli poeziyada ənənəsini yaradan
baniyi-kardır, daha doğrusu, o, Azərbaycan şeirində “Rəsul
Rza sərbəsti” yaratdı. Və bu yolda
Rəsul Rza qətiyyən, bəzilərinin
düşündüyü kimi, ənənələrə
arxa çevirmədi, əksinə, öz
yaradıcılığı timsalında davamlı bir ənənə
yaratdı. Özü ənənə ilə bağlı
yazırdı: “Ənənələri hərarətlə
müdafiə edən adamlar nədənsə çox zaman
onları yalnız keçmişdə axtarırlar. Keçmişin məişət və ədəbi ənənələrinin
hamısını bizim müasir həyatımız və sənətimizin
silahı etmək meyillərinin düzgün
olmadığını hələ demirəm. Belə
bir sual ortaya çıxır: ənənə yaratmaq məgər
yalnız keçmişin əldəyməz hüququdur? Nə üçün bizim keçmişdən qat-qat
maraqlı və zəngin olan həyatımız yeni ənənələr
yarada bilməz və yaratmamalıdır? Milli
kolorit, şeirin üslubu və cümlələri haqqında
da həmin sözü demək olar. Belə
düşünmək olar ki, “millətlər nə yarada bilərlərsə
artıq yaratmışlar, sənətdə milli xüsusiyyət
isə çoxdan tapılmışdır, burada axtarmalı
bir şey yoxdur”, - məncə, bu, tamamilə səhvdir.
Rəsul Rza və Azərbaycan poetik ənənələri
ayrıca bir söhbətin mövzusudur. Ancaq Rəsul
Rza özü də şeirdə bir ənənə
yaratmışdır və fikrimizcə, onun Azərbaycan ədəbiyyatındakı
ən böyük xidməti - novatorluğu bu ənənə
ilə bağlıdır.
Mənə
bir sərgi salonu verin!
Orda bir
insan şəkli asacağam -
adi bir
insan.
nə
elə kiçik ki, məhəl qoyan olmaya,
nə
elə böyük ki, baxanda qorxasan.
Orda bir
insan şəkli asacam,
görünsün dünyanın hər yerindən;
zamanın keçmişindən,
dövranın indisindən,
əsrin
gələcəyindən.
“İnsan şəkli” şerini Rəsul Rzanın humanizm
konsepsiyasında ən bariz, ən parlaq bir nümunə hesab
etmək olar.
Burada bəşər tarixinin, onun təzadlı
və tragik inkişafının lirik monumental poetik abidəsi
canlanır. Dünya poeziyasında buna bənzər
nümunələr tapmaq olar (Nazim Hikmət, E.Mecalaytis, Elvi
Sinervo, Ernost Valdinqer, O.Süleymenov, M.Şəhriyar, Əli Kərim,
B.Vahabzadə və b.), amma Rəsul Rza bir detal vasitəsilə
bəşər tarixinin - insanlığın keçdiyi yolu
simvollaşdırır. Həm də bu şeir
Rəsul Rza sərbəstinin ən parlaq nümunəsidir.
Vaxtilə İ.Selvinski Rəsul Rzanın “Rənglər”
silsiləsini “rəsmdən fəlsəfəyə doğru hərəkət”
adlandırmışdı. Bu fikri təkcə
“Rənglər”ə yox, “İnsan şəkli” və bu qəbildən
olan onlarca şeirinə də aid etmək olar.
Rəsul
Rzanın müasiri İlyas Əfəndiyev yazırdı: “Rəsul
Rzanın poeziyasında qılınc kimi kəskin həqiqətlər
vardır. O, heç bir zaman zahiri gözəlliyə,
heç bir zahiri effektə aludə olmayıb. Onun
hisslərində bəzən Sabirin incə qəlbi duyulur.
O, sözün həqiqi mənasında inqilabçı,
novator bir sənətkardır”.
Rəsul Rza novatorluğunun mahiyyətini həm də bu
“qılınc kimi kəskin həqiqətlər”də,
Füzüli incəliyində, Sabir hünərində axtarmaq
lazımdır. Əgər Füzuli klassik formada - qəzəldə
misilsiz ustalıq göstərmişsə, lirik “mən” -
aşiq obrazının sevgi dünyasından böyük
dünyaya bir pəncərə açmışsa, Sabir klassik
formalarda oyanan əsrin ruhunu ifadə etmişsə, Rəsul
Rza həm formada, həm də məzmunda novatorluq etmişdir.
Dahi rus tənqidçisi Belinski Puşkinə həsr etdiyi məqalələrinin
birində yazırdı: “Şairin yaradıcılıq fəaliyyətinin
mənbəyi onun şəxsiyyətində ifadə olunan
poetik ruhundadır, buna görə də onun əsərlərinin,
ruhunun və xarakterinin izahını birinci növbədə
şairin şəxsiyyətində axtarmaq lazımdır”.
Mən
istəyirəm:
buludlar
ağlasın,
uşaqlar ağlamasın;
analı,
ya anasız.
Mən
istəyirəm:
güllər açılsın,
güllələr açılmasın,
amanlı,
ya amansız.
Mən
istəyirəm:
qapılar qapanmasın,
soyuq olanda
hava
gözlər qapanmasın.
Mən
istəyirəm
yanğınlar sönsün,
ümidlər sönməsin.
Meyvələr
dəysin öz fəslində
Ürəklərə söz dəyməsin.
Hər
şey insana baxsın
insan ələ
baxmasın.
Mən
istəyirəm
sevinc, səadət
bol olsun.
Ürəkdən
ürəyə
ölkədən ölkəyə
Açıq yol olsun.
Bu şeirdə Rəsul Rza şəxsiyyəti XX əsrin
böyük humanisti obrazı ilə həmahəngdir. Bu
böyük humanist “mən kökümlə bu torpağa
bağlıyam” deyir və onun 25 yaşında gəldiyi bu qənaət
bütün yaradıcılığı boyu dəyişilməz
qalır. Və beləcə, Azərbaycan
torpağı bütün rəngləri, çalarları ilə
Rəsul Rza şeirində görünməkdədir. O,
“Qarabağ - baba yurdum” silsiləsində yazırdı:
Adım qədimdir,
Xalqımın mübarizə tarixi kimi.
Çünki o, erməni tarixçilərinin və millətçilərinin
məkrli niyyətlərindən xəbərdar idi. R.Rza bir şeirində
Andraniki lənətləmişdi, başqa bir şeirini Xankəndidə
“məhkəmədən” sonra vəhşicəsinə
diri-diri yandırılmış üç nəfər azərbaycanlıya
həsr etmişdir:
Burda
torpaq yanmışdı qapqara,
Tonqal
tüstüsü yayılmışdı
yaxınlara, uzaqlara.
Keçdi
bir neçə gün,
Tonqal yerində çicək əkdilər.
Ancaq deyən olmadı, burda
qırmızı qərənfillər
Tonqaldan qabaq gərəkdilər,
yanıq ət qoxusundan qabaq,
qurbanlıq qoxusundan qabaq.
Soruşan
olmadı,
Tonqalı
kimlər qaladı,
çicəkləri kimlər əkdi.
Dünyanın XX əsr mənzərəsi Rəsul Rza
poeziyasında bütün təzadları, fəci və
dramatik məqamları ilə əks olunmuşdur desək, əsl
həqiqəti ifadə etmiş olarıq. Hətta
şairin ayrı-ayrı misraları var ki, bu misralar
bütövlükdə dünyanın nəhəng
panoramının ayrı-ayrı cizgilərini gözlərimiz
qarşısında canlandırır. “Əllər
iş istəyir, ağızlar çörək. Ürəyim şan-şan olur belə işsiz əllərlə
gördükcə Hindistanı”; “Hanı adı dillərdə
gəzən qədim Palmira?! Hanı uzaq keçmişin
ölümsüz abidələri?!”; “Yerdən göyə
sükut, kömür, kül qaldı: kündə-kündə
filiz, daş, torpaqdan yoğrulmuş eybəcər sima -
Xirosima”; “Üfüqdə
göy gözlərinin sarı həsrəti. Bir səs: -
Oğlum, oğlum! - deyə
çağırır Məməti”; “Rotterdamda, meydanda tunc
bir heykəl var. İnsan heykəli. Yüz belə heykəl
əvəz olarmı bir körpənin qana bulanmış telinə!; “Ağlama, Şərq, ağlama!”
Yanğıları göz yaşı söndürməz”; “Bu gecə yenə
yatmamışam. Nə başım
ağrıyıb, nə xəstəyəm. Məni yatmağa qoymur dünyanın dərdi,
torpağın ağrısı”; “Dünyanın ortasında ən
böyük meydana da dar ağacı qurulsun, dara çəkilsin
burda Mars - müharibə allahı. Kəsilsin
yer üzündən insan fəryadı, insan ahı!”
1960-cı illərin şeirində üslub polifonizmi
xüsusilə diqqəti cəlb edirdi. Fərdi
üslub get-gedə püxtələşir, poeziyada rəngarənglik
yaranırdı. Zamanın yeni inkişaf meyillərini,
onun aparıcı tendensiyalarını da ötən əsrin
60-cı illərində yazıb-yaradan şairlər eyni
üsulla qəbul edə bilməzdilər, zaman hər bir
şairin dünyasında eyni cür əks-səda verə
bilməz. Məsələn, Rəsul Rza
kimi böyük sənətkar 1960-cı illərdə bir
şair kimi sanki yenidən doğuldu.
Böyük
Nazim Hikmət Rəsul Rza yaradıcılığına həsr
etdiyi üç məqaləsindən birində yazır:
“Şair (Rəsul Rza) sadə və gündəlik məsələləri
elə təsvir edə bilir ki, ətrafındakı hər
şey onun poeziyasının güclü
işığına qərq olur. Axtaran şair
xoşbəxtdir. O, həyatın və bizim
özümüzün səadətini kəşf edir”.
Rəsul Rza poeziyası həm də ona görə
sevilir ki, bu poeziyada təkcə XX əsr yox, bəşəriyyətin
keçmişi, bu keçmişin bir çox ictimai-siyasi mənzərələri,
insanlığın keçdiyi yol öz əksini
tapmışdır.
Vaqif YUSİFLİ,
filologiya elmləri doktoru
Azərbaycan.-2015.- 20 may.- S. 10.