Qərbdə nəsil dəyişməsi böhranı

 

Qərbdə, xüsusilə ABŞ-da Avropa İttifaqı ölkələrində rəsmi qurumların müəyyən dairələrində ciddi sosial transformasiyalar baş verir. Bunun başlıca səbəbi Qərb cəmiyyətlərində yaşlı gənc nəslin dünya proseslərinə baxışları arasında müşahidə olunan fərqlərdir. ABŞ Avropa İttifaqı qurumlarının rəhbər vəzifələrində əsasən yaşlı orta nəslin nümayəndələri çalışırlar. ABŞ-ın bir çox elmi tədqiqat institutları nəsillər arasında olan siyasi baxış fərqinin araşdırılmasına böyük diqqət yetirirlər. Bir sıra Qərb elmi-tədqiqat mərkəzlərinin araşdırmalarının nəticələrinə görə, bu gün qərarverici vəzifələrdə çalışan yaşlı orta nəsil nümayəndələri birmənalı olaraq dünyada Qərbi dominant düşərgə kimi qəbul edirlər.

ABŞ-ın “The Cato İnstituteElmi Tədqiqat Mərkəzinin araşdırması belə nəticəyə gəlib ki, Amerikanın 1945-1979-cu il təvəllüdlü vətəndaşları keçən əsrin sonlarında bu yüzillikdə dünyada gedən yeni prosesləri, müstəqil inkişaf təmayüllərini ideoloji qarşıdurma, Qərbə qarşı yönəlmiş cərəyan onun müəyyən etdiyi qaydaların pozulması kimi görürlər. Bu, ABŞ Avropanın uzun illər intensiv ideoloji təsir altında olduqlarından xəbər verir. Bu ideologiya Qərbin əsas güc mərkəzi kimi göstərilməsindən hər hansı qeyri-Qərb dövlətinin inkişafının isəbaş qaldırmakimi qəbul edilməsindən ibarətdir. Təsadüfi deyil ki, Çin, Rusiya kimi ölkələrin iqtisadi inkişafı ya müstəqil siyasi xətti daha çox neqativ prizmadan qəbul edilir Qərbə qarşı çağırış kimi yozulur. Lakin, artıq Qərbdə gənc nəsil bu mövqe ilə tam razılaşmır. Belə bir hal klassik nəsillər böhranı da adlandırıla bilər. Qərbin orta yaşlı nəsildən ibarət rəhbər vəzifələrində çalışan bəzi dairələri nəinki Rusiya Çin kimi iri dövlətləri özünə rəqib bilir, xarici siyasətlərini müvafiq tonda tənzimləyir, həm Azərbaycan kimi dünya arenasında konstruktiv rol oynayan orta nisbətən kiçik dövlətlərə qarşı da bir sıra hallarda qərəzli mövqe nümayiş etdirirlər. Bunun bariz nümunəsi bu yaxınlarda Avropa Parlamenti tərəfindən antiazərbaycan qətnamənin qəbul edilməsidir.

Qətnamənin qəbul edilməsinin başlıca səbəblərindən biri Azərbaycanın müstəqil siyasət yürütməsi diktə altında hərəkət etməməsidir. Avropanın müəyyən dairələri parlament üzvləri bütün bunları özlərinin dünyaya baxış prinsiplərinə zidd meyillər sayırlar. Təbii ki, həm ABŞ, həm Avropada xarici siyasət qurumlarında, parlamentlərdə, ictimaiyyətdə daha açıq düşüncəli insanlar, dövlət mədəniyyət xadimləri vardır. Ancaq hazırkı problem, nəsillər böhranı artıq sistem xarakteri daşıyır təəssüf ki, dövlət qurumlarının struktur yaddaşının bir hissəsi kimi formalaşıb.

Qərblə müqayisədə bir sıra başqa ölkələrdə, o cümlədən Azərbaycan kimi dövlətlərdə nəsillər arasında siyasi fərq yoxdur. Bunun səbəbi müstəqil dövlət olan Azərbaycanın 1993-cü ildə ümummilli lider Heydər Əliyevin siyasi hakimiyyətə gəldiyi dövrdən etibarən konstruktiv sosial prinsiplər beynəlxalq hüquqa hörmət konsepsiyası əsasında qurulmuş ölkə kimi inkişafıdır. Azərbaycanda həm gənc, həm daha yaşlı nəsil arasında ümumən fikir birliyi, milli maraqlarda vətəndaş həmrəyliyi var. Bu fakt xalq iqtidar arasında mövcud olan inam birliyin əsasını təşkil edir.

Avropa İttifaqı dövlətlərinin ABŞ-ın yaşlı orta nəslinin siyasi baxışları uzun illər soyuq müharibənin bəzi ölkələrin, bu sırada Çin kimi böyük ölkənin inkişafına qarşı təkəbbürlü konsepsiyalarının təsiri altında formalaşmışdır. Lakin, “Gallup” şirkətinin araşdırmaları göstərir ki, ABŞ Avropada yeni nəslə mənsub vətəndaşlar artıq dünyanı Qərb digər ölkələrə məxsus prizmadan ya Qərbin diktəsi altında yaşam prinsipləri baxışından görmək istəmirlər. “The Cato İnstitute”nun araşdırması isə göstərir ki, gənc nəsil Qərbin Rusiya ilə münasibətlərini dialoq qarşılıqlı əməkdaşlıq vasitəsilə tənzimlənməsini istəyir. Həmçinin, gənc nəsil Çinin son illərdəki iqtisadi tərəqqisini Qərbə təhlükə kimi yox, əksinə ticari münasibətlərin genişlənməsi kimi görür.

Siyasi baxışlarda belə bir ziddiyyət Qərbin daxilində böyük böhrandan xəbər verir. Böhran yalnız nəsillər arasındakı fikir ayrılığından deyil, həm Qərbin müəyyən hakim dairələrinin öz vətəndaşlarının istəyinə arzularına zidd siyasət yürütməsindən yaranmışdır. Məsələn, ABŞ əhalisinin 87 milyonu 1980-1996- il arasında anadan olmuş şəxslərdir. Bu, ölkənin 25%-dən çoxunu təşkil edir. Avropa İttifaqında da bu rəqəm 30% ətrafındadır. Demokratik prinsipləri xaricdə böyük entuziazm ilə təbliğ edən Qərbin bəzi rəsmiləri öz ölkələrinin vətəndaşlarının təməl istəklərinə laqeyd yanaşırlar. Belə bir hal Qərbin nəsil böhranını daha da dərinləşdirə bilər eyni zamanda dünya ölkələri ilə onsuz da problemli olan münasibətlərini bir az da dərinləşdirə bilər.

Qeyd edilən məsələlər təkcə araşdırmaların mülahizələrin nəticəsində deyil, hətta Avropa İttifaqının struktur layihələrində öz əksini tapır. Avropa İttifaqı Şərq Tərəfdaşlıq Siyasətinin müddəalarına diqqət yetirilsə, açıq şəkildə yalnız Avropa İttifaqının maraqlarının qeyd olunduğunu müşahidə etmək mümkündür. Bu sənədlər assimmetrik xarakter daşıyır. Yəni Avropa İttifaqı ilə struktur münasibət qurmaq istəyən ölkə yalnız Avropanın müəyyən etdiyi meyarlara uyğun gəlməlidir Avropa İttifaqının maraqları çərçivəsində hərəkət etməlidir. Bu zaman ölkənin özünəməxsus xüsusiyyətləri, ümumən beynəlxalq müddəalara cavab verən Konstitusiya Qanununda əksini tapmış, əhalinin mütləq əksəriyyətini qane edən ictimai, sosial siyasi amillər nəzərə alınmır. Assimmetrik siyasət qeyri Avropa İttifaqı ölkələrinə nəticə olaraq siyasi böhran təhlükəsizlik problemlərindən başqa divident gətirmir.

Bir məsələyə toxunmağı vacib sayırıq. Azərbaycan bu gün dünyada iqtisadi inkişafın sürətinə görə öndə gedən ölkələrdəndir. Bu ilk növbədə əhalinin sosial maraqlarına təminatına cavab verir. Sürətli inkişaf çoxşaxəli iqtisadi sosial infrastrukturların genişlənməsi deməkdir. Bu isə vətəndaşların işlə təmin olunması yoxsulluğun aradan qaldırılması ilə müşayiət olunur. Eyni zamanda, ölkədə azad demokratik seçkilər keçirmək ənənəsi formalaşmışdır. Deməli, bütövlükdə insanların siyasi hüquqları da təmin olunur.

İqtisadi inkişafın əsasında isə etibarlı ictimai-siyasi sabitlik dayanır. 20 ildən çox keçən müddət ərzində artıq bunun dönməzliyinə nail olunmuşdur. AzərbaycandaƏsrin müqaviləsiimzalanmış, respublikaya çoxsaylı böyük həcmdə xarici sərmayələr qoyulmuşdur. Ölkəmizdə irimiqyaslı beynəlxalq iqtisadi, mədəni, elmi, idman s. xarakterli layihələr həyata keçirilir. Azərbaycanda formalaşmış dayanıqlı sabitlik, tolerantlıq, multikulturalizm mühitinə etibar edilməsə idi, bütün bunlar baş tutmazdı. Ölkəmizdə hər bir vətəndaşa, bütün əhaliyə, burada yaşayan müxtəlif xalqlara, onların etiqadına həyat tərzlərinə hörmətlə yanaşılırsa bunu bütün dünya qəbul edirsə, onda Azərbaycana qarşı nümayiş etdirilən yuxarıda qeyd olunan mövqe absurddur.

Azərbaycan belə mürəkkəb ziddiyyətli vəziyyətdə tarazlı xarici siyasət kursunu davam etdirir. Dövlət başçısı İlham Əliyev dəfələrlə öz çıxışlarında bu məsələləri qeyd edib Azərbaycanın konstruktiv mövqeyini ortaya qoyub. Lakin Qərbin özünün rastlaşdığı artıq etiraf etdiyi daxili ziddiyyətlər təəssüf ki, tam həcmli qarşılıqlı faydalı əməkdaşlığa ciddi əngəllər törətməkdədir. Cəmiyyət, vətəndaşlar siyasi qərar qəbul edən qurumlar arasında ziddiyyətli siyasi baxışlar bugünkü Avropanın bir sıra rəsmi qurumlarının əsas problemlərindəndir. Bütün bunlara baxmayaraq, Azərbaycan Avropa İttifaqı ölkələri ABŞ ilə əlaqələrin qarşılıqlı hörmət prinsipləri beynəlxalq hüquq normaları əsasında qurulması üçün hazır olduğunu bəyan etməkdədir.

 

Tamerlan VAHABOV,

politoloq

 

Azərbaycan.- 2015.- 17 sentyabr.- S. 5.