Sabitlik adası, inkişaf məkanı
Dünya iqtisadiyyatında illərdir
davam edən qlobal böhrana və son aylar neftin ucuzlaşmasına baxmayaraq, ölkəmizin iqtisadi mənzərəsində
dinamik inkişaf müşahidə olunmaqda
davam edir, çoxlarının həsəd
apardığı siyasi
stabillik isə özünü gələcək
islahatların etibarlı
təminatçısı kimi
büruzə verir.
Prezident
İlham Əliyev regionların 2014-2018-ci illərdə
sosial-iqtisadi inkişafı
ilə bağlı qəbul olunmuş 3-cü
Dövlət Proqramının
icrasının birinci
ilinin yekunlarına həsr olunan konfransdakı çıxışında
Azərbaycanın perspektivlərini
belə qeyd edib: “Dünyada çağırışların sayının artmasına baxmayaraq, Azərbaycanın
inamlı, uğurlu inkişafı davam edəcək. Yaxın Şərqdə siyasi və hərbi böhran yaşanır, Avropada vəziyyət gərginləşir,
Ukraynadakı vəziyyət
daha da kəskinləşir,
neftin qiyməti kəskin şəkildə
aşağı düşmüşdür.
Yəni, son bir il ərzində
bütün bu və digər amillər əslində mənfi tərəfə gedən amillərdir. Yəni, mən bu amillərin
arasında bir dənə də müsbət amil görmürəm. Amma buna
baxmayaraq, Azərbaycan
inkişaf edir, insanların rifah halı yaxşılaşır”.
Siyasi stabilliyi
təmin edən amillər dövlətimizin
beynəlxalq güc mərkəzlərinin təzyiqlərinə
layiqli cavab verməsi və beynəlxalq nüfuzunu qorumaqla yanaşı, ölkə daxilində sosial-iqtisadi layihələri
inamla həyata keçirməsi, sıravi
vətəndaşların güzəranının
gündən-günə yaxşılaşması
ilə bağlıdır. Əhalinin həyat
səviyyəsinin yüksəlməsi,
gəlirlərinin artması,
bütünlükdə sosial
rifahının yüksəlməsi
dövlətə sıravi
vətəndaşların inamını
və bağlılığını
artırır, daha böyük nailiyyətlərə
imza atmağa zəmin yaradır. Eyni zamanda müasir dünya düzənində
bütün ölkə
monolit birlik nümayiş etdirə bilir. Adı çəkilən konfransda
dövlət başçısı
bu məsələyə
ayrıca toxunub: “Azərbaycan dünyada sabitlik adasıdır, inkişaf məkanıdır.
Çünki Azərbaycanda xalqla
iqtidar arasında birlik var, bizim
bütün təşəbbüslərimiz
xalq tərəfindən
dəstəklənir. Bizim atılan bütün addımlarımız Azərbaycanın
inkişafına xidmət
edir. Ölkəmizdə ictimai, siyasi
vəziyyət sabitdir,
iqtisadiyyata böyük
həcmdə investisiyalar
qoyulur və iqtisadiyyatımızın şaxələndirilməsi
istiqamətində çox
önəmli addımlar
atılır. Yəni, bu
gün Azərbaycan nəinki regionda, dünya miqyasında seçilən ölkələrdən
biridir və dünyada bizə olan maraq artır”.
Dövlətin iqtisadi islahatlar mexanizminin nə dərəcədə cəld,
təsirli və faydalı olmasını statistik rəqəmlər
də sübut edir. Dövlət Statistika
Komitəsinin məlumatına
görə, 2014-cü ildə
əhalinin gəlirləri
əvvəlki illə
müqayisədə 4,8
faiz artaraq 39,4 milyard, əhalinin hər nəfərinə düşən gəlirlərin
illik həcmi orta hesabla 4180,5, aylıq həcmi isə 348,4 manata çatmışdır. Gəlirlərin
68,8 faizi son istehlaka,
8,7 faizi vergilər, sosial sığorta və üzvlük haqlarının, 2,5 faizi kreditlər üzrə faizlərin ödənilməsinə,
20 faizi isə əmanətlərin və
kapitalın artırılmasına
yönəldilmişdir. Beləliklə,
2014-cü ildə əhalinin
sərəncamında qalan
gəlir 35,9 milyard manat təşkil
edərək əvvəlki
ildəkinə nisbətən
5,1 faiz artmışdır.
Başqa misal da çəkmək
mümkündür. İslahatların minlərlə sıravi vətəndaşın maraqlarına
xidmət edən, lakin statistik rəqəmlərdə əksini
tapmayan, o qədər
də nəzərə
çarpmayan tərəfləri
də mövcuddur.
Bu sırada ən
vacib tədbirlərdən
biri kimi dövlətin bütün
özəl şirkətləri
və sahibkarları işçilərlə əmək
müqaviləsinin bağlanmağa
çağırması, bu
sahədə nəzarəti
ciddiləşdirməsi və
cərimələri sərtləşdirməsini
qeyd etmək olar. Dövlət işə götürənlərlə
işə götürülənlər
arasında seçim etmədən ikinci tərəfin maraqlarının
qorunmasına üstünlük
verməsi həm də “kölgə iqtisadiyyatı”nın qarşısının alınmasına,
müasir biznesdə şəffaflığın təmin
edilməsinə xidmət
edən vacib amildir.
Digər bir maraqlı məqam isə son illər ölkədə əmək qabiliyyətli yaşda olan əhalinin sayının artmasıdır. Əgər bu rəqəm 1990-cı ildə təxminən 3,8 milyon idisə,
1995-də 4,06 milyona, 2000-də 4,5 milyona, 2005-də 5,3 milyona,
2010-da 5,9 milyona, 2013-cü ildə
isə 6,1 milyona çatmışdır. Bu göstəricilər əhalinin
sayının artması
ilə mütənasiblik
təşkil edir.
Lakin inkişaf etmiş ölkələrdə fərqli
və bir qədər də bədbin proseslər gedir, əhalinin ümumi sayında cüzi artım fonunda təqaüdçülərin
sayının sürətlə
artması baş verir. Yəni, əmək qabiliyyətli
işçi qüvvəsinin
sayı azalır.
Bu amil meqoiqtisadiyyata
mənfi təsir edir, bir sıra
problemlər yaradır.
Bizdə isə iqtisadiyyatda çalışan əmək
qabiliyyətli yaşdan
yuxarı olan şəxslərin ümumi
sayı azalır. Yəni, işçilərin
orta yaş həddi getdikcə aşağı düşür,
bir növ cavanlaşma baş verir. Digər maraqlı bir fakt iqtisadiyyatda məşğul olan yeniyetmələrin sayının
1990-cı ildən 2010-cu ilə
kimi 11,6 min nəfərdən 6 min nəfərə
qədər aşağı
düşməsidir. 2012-ci ildən isə bu rəqəmin sıfıra enməsini ölkə iqtisadiyyatında
yaddaqalan bir dönüş kimi qeyd etmək olar. Bu o deməkdir
ki, artıq dördüncü ildir Azərbaycanda yeniyetmələrin
istismarına yol verilmir. Müasir dünyanın tələbləri
ilə uzlaşan iqtisadiyyatın belə qurulması onun intellektual tutumunun möhkəmlənməsinə dəlalət edir.
2015-ci il yanvarın 1-nə olan məlumata görə, ölkədə
iqtisadi fəal əhalinin sayı 4,84 milyondur və
onun 4,6 milyonu əmək fəaliyyəti
ilə məşğuldur.
2014-cü il dekabrın
1-i vəziyyətinə görə
isə muzdla çalışan işçilərin
sayı 1,5 milyondan artıq olmuş və onların 883,7 min nəfəri iqtisadiyyatın
dövlət, 624 min nəfəri
qeyri-dövlət bölmələrində
fəaliyyət göstərmişdir.
Muzdla işləyənlərin
22,5 faizi təhsildə,
18,8 faizi ticarət, nəqliyyat vasitələrinin
təmiri sahəsində,
12,3 faizi sənayedə,
8,7 faizi əhaliyə
səhiyyə və sosial xidmətlərin göstərilməsində, 6,8 faizi tikintidə, 4,9 faizi nəqliyyat və anbar təsərrüfatında,
3,8 faizi peşə, elmi və texniki
fəaliyyət, 3 faizi
kənd təsərrüfatı,
meşə təsərrüfatı
və balıqçılıq
sahələrində, 1,8 faizi
informasiya və rabitədə, 17,4 faizi iqtisadiyyatın digər bölmələrində məşğul
olmuşlar.
2014-cü
ilin yanvar-noyabr aylarında ölkə iqtisadiyyatında muzdla çalışan işçilərin
orta aylıq nominal əməkhaqqı 442,1 manat təşkil etmişdir. 2004-cü ildə Azərbaycanda orta aylıq əməkhaqqı 100 dollar idisə,
hazırda bu rəqəm 565 dollardır.
Orta aylıq pensiya isə 24 dollardan 221 dollara çatmışdır.
İqtisadiyyatın mədənçıxarma sənayesində,
maliyyə və sığorta fəaliyyətində,
informasiya və rabitədə, peşə,
elmi və texniki fəaliyyət sahəsində, tikintidə
orta aylıq nominal əməkhaqqı daha yüksəkdir. Həmçinin
özəl sektorda yüksək maaş
alan minlərlə ixtisas sahiblərini xüsusi qeyd etmək lazımdır. Dünyanın ən məşhur
təhsil müəssisələrində
müasir ixtisaslara yiyələnən gənclərimiz
ölkəyə dönür,
xarici mütəxəssisləri
əvəz edir, iqtisadiyyatımızın inkişafına
təkan verirlər.
İki maraqlı faktı qeyd etmək yerinə düşərdi. Rəsmi statistik məlumatlarda göstərilir ki, 2015-ci il yanvarın 1-nə məşğulluq xidməti orqanları tərəfindən ölkə üzrə rəsmi işsiz statusu verilmiş şəxslərin sayı 28,7 min nəfərdir. İşsizliyə görə orta müavinətin məbləği isə 289,2 manatdır. Əlbəttə, qlobal dünya böhranında inkişaf etmiş ölkələrdə 100 minlərlə iş yerinin ixtisara salınması, şirkətlərin və nəhəng korporasiyaların çökməsi fonunda bizim uğurlarımız sanballı görünür. Dünyanın aparıcı kredit reytinq agentliklərinin Azərbaycanın suveren reytinqlərini artırması, Davos Dünya İqtisadi Forumunun ölkəmizi iqtisadi sahədə rəqabətqabiliyyətliliyinə görə 38-ci yerə layiq görməsi, manatın ildən-ilə öz dəyərini artırması əsas makroiqtisadi göstəricilərimizdir. Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev Heydər Əliyev Mərkəzində regionların 2014-2018-ci illərdə sosial-iqtisadi inkişafı Dövlət Proqramının icrasının birinci ilinin yekunlarına həsr olunan konfransdakı çıxışında bu məsələyə də toxunmuşdur: “Bu statistik rəqəmlərə baxdıqda hər kəs görə bilər ki, biz nə qədər böyük yol keçmişik. Deyə bilərəm ki, heç kim bizə kömək etməmişdir. İndi dünyanın hətta inkişaf etmiş ölkələri xarici yardımdan bəhrələnmək istəyirlər. Xarici yardım olmadan o iqtisadiyyatlar çökür, defolt vəziyyətinə düşür. Qapı-qapı gəzirlər, yalvarırlar ki, onlara vəsait ayırsınlar. İndi yəqin ki, özlərini bir növ o qədər də rahat hiss etmirlər”.
Qlobal böhran əslində meqoiqtisadiyyatda baş verən qlobal yeniliklərdir. Bir sıra dövlətlərin iqtisadiyyatı çökür, digərlərininki isə dirçəlir. Bir regionda tənəzzül varsa, mütləq digərində intibah baş verir. Lakin bu intibahın dalğasını tutmaq, onun üstündə yelkənləri qaldırıb irəli üzmək üçün ağıllı, iradəli, bir sözlə, başqalarından fərqli və güclü olmaq lazımdır.
“İqtisadi müstəqilliyə nail olmasaq, siyasi müstəqilliyimiz də yarımçıq olacaq” fikrini III minilliyin əvvəlində deyən Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev sonuncu konfransda bir daha bu mövzuya qayıtdı. Böhranın girdabında çapalayan ölkələri, dilənçi aqibətini yaşayan Ermənistanı yada salaraq qeyd etdi ki, bu ölkə nəinki müstəmləkə, hətta nökər adına da layiq deyil. Milli ləyaqətini kriminal xuntanın ayaqları altına atan bu dövlət rəzil durumdadır, onlar müstəqil ölkə kimi yox, müstəmləkə kimi yaşaya bildiklərini sübut etdilər.
Sonra dövlət başçısı bu müqayisədə ölkəmizin üstünlüklərini qeyd etdi: “Məhz iqtisadi güc bizə bu imkanları yaratdı və bu gün biz müstəqilik. İqtisadi və siyasi cəhətdən heç kimdən asılı deyilik. Heç kim bizimlə diktat dili ilə danışa bilməz. Bəziləri bunu istəyir, ancaq alınmır və alınmayacaq. Biz öz sözümüzü təmkinlə, çox soyuqqanlı deyirik və heç kimin qabağında başıaşağı deyilik, ölkəmizi ləyaqətlə idarə edirik”.
Bahadur İMANQULİYEV,
Azərbaycan.-2015.- 31 yanvar.- S.1.