Azərbaycan
tolerant ölkə kimi tanınır
Müxtəlif beynəlxalq tədbirlərin
keçirildiyi məkana çevrilən Azərbaycan son illər
həm də tolerantlıq sahəsində əldə etdiyi
mühüm nailiyyətlərlə dünyanın diqqətini
cəlb edir. Tarixən müxtəlif etnosların və dinlərin
qovuşduğu, müxtəlif millətlərin dinc
yanaşı yaşadıqları bu məkanda
formalaşmış tolerantlıq mühiti beynəlxalq
miqyasda həm təqdir edilir, həm də
alqışlanır.
Tolerantlıq qədim
zamanlardan bugünədək insanlarda bir-birinin fərqli
baxışlarına, fikir və düşüncələrinə
dözümlü yanaşma mədəniyyəti kimi
formalaşmağa başlamış, zaman keçdikcə hər
bir cəmiyyətdə sivil harmoniyanın təmin
olunmasında həlledici amilə çevrilmişdir. Bir qayda olaraq
təkcə mənəvi deyil, həm də siyasi və
hüquqi tələbat kimi özünü göstərən
tolerantlıq insan hüquq və azadlıqlarının
etirafı əsasında formalaşmış
düşüncə sərbəstliyidir. O, insanın
başlanğıc və sonradan qazanılmış
hüquqlarının pozulmasına heç bir halda bəraət
qazandırmır, eyni zamanda hər kəsin qanun
qarşısında bərabərliyi prinsipini əsas tutur. Məhz dözümlü yanaşma sayəsində cəmiyyətdə
sivil birgəyaşayış normaları, habelə fikir və
əqidə müxtəlifliyi, siyasi plüralizm təmin
olunur, demokratik ideyaların praktik şəkildə gerçəkləşməsinə
imkan yaranır.
Tolerantlıq mahiyyətcə
insanın ali şüur və
düşüncə tərzi ilə bağlı olan fenomenal
anlayışdır. Hansısa bir insanı fiziki cəhətdən
ram etmək, varlığına hakim kəsilmək,
azadlığını məhdudlaşdırmaq
mümkündürsə də, onun fikir və
düşüncələri, baxışları üzərində
qələbə çalmaq qeyri-mümkündür. Tolerantlıq bir fikrin, baxışın,
yanaşmanın digərlərinə zorla qəbul etdirilməsini
tamamilə yolverilməz sayır. Onun
üçün həm də irqçilik, ksenofobiya, dini
dözümsüzlük, terror və ekstremizmin qəbul edilməməsi
xarakterikdir. Hər bir şəxsin fərqli
ifadə tərzinə hörmətlə yanaşmaq, onun fikirlərinə
dözümlü münasibət bəsləmək
tolerantlığın fəlsəfəsini təşkil edir.
Bu mənada, tolerantlıq həm də fərdin
özünüifadə və özünütəsdiq əzmini
gerçəkləşdirən mühüm meyardır.
Ən tolerant insan belə, nəyinsə və
ya kiminsə xatirinə öz fikir və ideyalarından geri
çəkilmir, sadəcə, qarşısındakı şəxsi
səbirlə dinləmək, ona dözümlü yanaşmaq
mədəniyyəti nümayiş etdirir. Qarşıdakını
olduğu kimi qəbul etmək insana yüksək dəyər
verməkdir.
Ağır müharibə və
münaqişələr əsri kimi dəyərləndirilən
XX yüzilliyin gerçəklikləri bir daha təsdiqləmişdir
ki, tolerantlığı inkişaf etdirmədən
ayrı-ayrı xalqların vahid sosium kimi sivil birgəyaşayışı,
habelə insan hüquq və azadlıqlarının
etibarlı şəkildə qorunması mümkün deyildir. Tolerantlıq
düşüncəsinin inkişafında Birləşmiş
Millətlər Təşkilatının 1948-ci il
10 dekabr tarixli “İnsan hüquqlarına dair Ümumi Bəyannamə”si
mühüm əhəmiyyətə malik olmuşdur. Bəyannamədə göstərilirdi ki, “İnsan
ailəsinin bütün üzvlərinə məxsus ləyaqətin
etirafı və onların bərabər, ayrılmaz
hüquqları azadlıq, ədalət və ümumi
dünyanın əsasını təşkil edir”.
Avropa Şurasına üzv dövlətlərin
rəhbərlərinin 1993-cü il oktyabrın 8-9-da Vyanada
keçirilmiş zirvə toplantısında isə
irqçiliyin yüksəlişi, xaricilərə
qarşı qərəzli münasibət və antisemitizm,
dözümsüzlük mühitinin inkişafı, əsasən,
mühacirlərə və mühacir mənşəli
insanlara qarşı zorakılıq aktlarının
artması, aqressiv millətçilik və etnomərkəzçilik
formasında əcnəbilərə qarşı yeni qərəzli
münasibətin inkişafı ilə bağlı həyəcan
təbili səslənmişdir. Bunun nəticəsi
olaraq deyilən halların baş verməməsi
üçün xüsusi Fəaliyyət Planı qəbul
olunmuşdur.
1995-ci il
noyabrın 16-da keçirilmiş UNESCO-nun Baş
Konfransının 28-ci sessiyasında isə “Tolerantlıq
prinsiplərinə dair bəyannamə” qəbul edilmişdir. Həmin bəyannamədə göstərilir ki,
“Dözümlülük, ilk növbədə insan
azadlıqları və universal hüquqların etirafı əsasında
formalaşan fəal münasibətdir”. Eyni
zamanda sənəddə vurğulanır ki,
“Dözümlülük, insan hüquqlarına dair beynəlxalq
hüquq aktlarında müəyyən olunmuş normaları
iddia edən, həqiqətin mütləqləşdirilməsindən
və ehkamçılıqdan imtina edən bir
anlayışdır”.
Qloballaşan dünyada
tolerantlıq bir tərəfdən bütün insanların
qanun qarşısında bərabərliyini və məsuliyyətini
önə çəkməklə hüquqi, digər tərəfdən
yüksək əxlaqi keyfiyyətlər, mədəniyyət,
dözümlülük, geniş savad və
dünyagörüş aspektlərini də ifadə etməklə
mənəvi məzmun daşıyır. Lakin təəssüf
ki, dərisinin rənginə, irqinə, cinsinə, dilinə,
dininə, siyasi əqidəsinə, milli, sosial mənşəyinə
görə diskriminasiya hallarına müasir dövrdə də
geniş rast gəlinir. BMT-nin irqçiliklə
bağlı hesabatlarında belə hallara qarşı
dözümsüzlük tənqid edilir.
Azərbaycan 70 il sovet
imperiyasının tərkibində yaşamalı olsa da, bu
dövrdə ittifaq mərkəzinin qondarma “vahid sovet xalqı”
formalaşdırmaq məqsədinə xidmət edən beynəlmiləlçilik
ideologiyası digər respublikalarda olduğu kimi, ölkəmizdə
də etnik tolerantlığın güclənməsinə təkan
vermişdir. Lakin ateizm siyasəti yürüdən
imperiya ayrı-ayrı xalqların mental dəyərlərinin,
mədəniyyətinin, dininin inkişafına yol verməmiş,
milli identikliyə qarşı dözümsüzük
nümayiş etdirmişdir. Həmin illərdə
respublikada məscidlər bağlanmış, din xadimləri
sıxışdırılmış, islami dəyərlərin
yayılmasına qarşı sərt tədbirlər həyata
keçirilmişdir. Bununla belə, 70 illik
totalitar sovet rejimi xalqın tolerantlıq düşüncəsinə
hakim kəsilə, onu öz milli-mənəvi, dini dəyərlərindən,
adət-ənənələrindən ayıra bilməmişdir.
Onu da xüsusi vurğulamaq lazımdır ki,
ötən əsrin 70-80-ci illərində məhz ulu öndər
Heydər Əliyevin himayəsi altında onlarla məscid tarixi
abidə adı altında qorunub saxlanılmış, əsaslı
təmir edilmiş, xalqa qaytarılmışdır.
1990-cı illərdə Sovet
İttifaqının dağılması və Azərbaycanın
dövlət müstəqilliyinin bərpasından sonrakı
ilk dövrlərdə respublikada müxtəlif amillərlə
əlaqədar etnik-milli tolerantlıq sahəsində müəyyən
problemlərin baş qaldırdığını da
açıq etiraf etməliyik. Respublikada mövcud
tolerantlığın əsasları üçün ən
böyük təhlükəni minlərlə dinc sakinin
ölümünə və bir milyondan çox soydaşımızın
doğma yurdlarından didərgin düşməsinə səbəb
olan erməni təcavüzü yaradırdı. Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ
münaqişəsi dini zəmində baş verməsə də,
Ermənistanın dini lideri I Vazgen praktiki olaraq
separatçı hərəkatı qızışdıran
şəxslərdən idi. Erməni
separatizminin ideoloqları Qərbə və Rusiyaya belə bir
fikri təlqin etməyə çalışırdılar ki,
guya Azərbaycanda “islam fundamentalizmi” mövcuddur. AXC-Müsavat cütlüyünün iqtidarı
dövründə isə müəyyən xarici dövlətlər
gənc müstəqil respublikamızı çökdürmək
üçün milli ədavəti gücləndirməyə
çalışır, azlıqları süni şəkildə
ərazi separatizminə sövq edirdilər. Onu da bildirək ki, bu vəziyyət yalnız ulu
öndər Heydər Əliyevin 1993-cü ilin iyununda hakimiyyətə
qayıdışından sonra aradan
qaldırılmışdır.
Ümummilli liderin dövlətçilik
qarşısında tarixi xidmətlərindən biri kimi ərsəyə
gəlmiş Azərbaycan Konstitusiyasında vətəndaşların
vicdan azadlığı da qırmızı xətlə
keçir.
Ulu öndərin rəhbərliyi altında 6 ay müddətində
hazırlanan və 1995-ci il noyabrın 12-də
ümumxalq səsverməsi yolu ilə qəbul olunan Konstitusiya
ölkənin gələcək inkişaf prioritetlərini
müəyyənləşdirməklə yanaşı, insan
hüquq və azadlıqlarının təminatını
dövlətin ali məqsədi kimi ön plana
çıxarmışdır. Konstitusiyanın
bilavasitə din və dövlət münasibətlərini tənzimləyən
18-ci maddəsində göstərilir ki, Azərbaycan
Respublikasında din dövlətdən ayrıdır. Bütün dini etiqadlar qanun qarşısında bərabərdir.
İnsan ləyaqətini alçaldan və ya
insanpərvərlik prinsiplərinə zidd olan dinlərin
yayılması və təbliği qadağandır. Dövlət təhsil sistemi dünyəvi xarakter
daşıyır. Əsas Qanunun 48-ci maddəsində
isə vətəndaşların vicdan azadlığı təsbit
olunmuşdur.
Dini sahədə vahid
dövlət siyasətinin həyata keçirilməsi məqsədilə
2001-ci ildə Dini İşlər üzrə Dövlət
Komitəsinin yaradılması dövlət-din münasibətlərinin
tənzimlənməsində keyfiyyətcə yeni mərhələ
açmışdır. Komitə ölkədə vicdan
azadlığının təminatına xidmət edən
normativ-hüquqi aktları - o cümlədən 20 avqust 1992-ci
il tarixli “Dini etiqad azadlığı
haqqında” qanunu əsas tutaraq münasibətlərin sivil
şəkildə tənzimlənməsinə
çalışmışdır. Sözügedən qanun
dövlət və dini qurumlar, din və məktəb, dini
icma, dini idarə və mərkəzlər, dini təhsil, dini
qurumların dövlət qeydiyyatına alınması,
onların ləğvi, dini qurumların mülkiyyəti,
istehsal və təsərrüfat fəaliyyəti, dini ayin və
mərasimlərin keçirilməsi, ümumiyyətlə, din
və onunla əlaqəli olan təsisatlar arasındakı
münasibətləri tənzimləyir.
Ümummilli lider Heydər Əliyev
ölkədə mütərəqqi, islam
dəyərlərinin inkişafına xüsusi diqqət yetirməklə
yanaşı, başqa dinlərin inkişafına da tolerant
mühitin yaradılmasını təmin etmiş, dini
konfessiyalar arasında qarşılıqlı hörmətə
söykənən münasibətlərin formalaşmasına
çalışmışdır. 1999-cu ildə
katolik icması dövlət qeydiyyatına alınmış, əvvəllər
dini ayinləri evlərdə icra edən icma üzvlərinə
lazımi şərait yaradılmışdır. 2000-ci ildə ibadətlərin yerinə yetirilməsi
məqsədilə xüsusi bina ayrılaraq kilsəyə
çevrilmişdir. Sonrakı illərdə
Azərbaycan hökuməti ilə Vatikan arasındakı
razılığa əsasən, Bakıda Roma katolik kilsəsi
inşa olunmuşdur. Kilsənin başçısı
II İohann Pavel 2002-ci ilin may ayında Azərbaycanda səfərdə
olmuş, dövlət rəsmiləri, ictimaiyyətin nümayəndələri
ilə görüşərək ölkədəki mövcud
tolerantlığı yüksək qiymətləndirmişdir:
“Azərbaycanda dinlər arasındakı tolerantlıq
münasibətləri dünyanın bir çox ölkələri
üçün yaxşı nümunə ola
bilər”.
Hələ andiçmə mərasimində
“Mən hər bir azərbaycanlının Prezidenti
olacağam”-deyən Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin
milli mədəniyyətin və dini dəyərlərin
qorunması, inkişaf etdirilərək gənc nəsillərə
çatdırılması ilə bağlı siyasəti də
çağdaş dövrün reallıqları ilə şərtlənir. Dövlət
başçısı hesab edir ki, müasir qloballaşma
dövründə elmi-texniki tərəqqinin sürətli
inkişafı real həyatda fantastik nailiyyətlərə,
mütərəqqi dəyişikliklərə yol açsa da,
bu prosesin mədəni və dini-mənəvi irsə müəyyən
təhlükə meyilləri də özünü qabarıq
göstərir.
Prezident İlham Əliyev son
illərdə tarixi-mədəni irsin, milli-mənəvi dəyərlərin
dirçəldilməsinə, xüsusən də dini ziyarətgahların
əsaslı təmirinə və yenidənqurulmasına
xüsusi diqqət ayırmışdır. Ölkə
başçısının bu məqsədlərlə
bağlı sərəncamlar imzalaması və bu işi
şəxsi nəzarətinə götürməsi deyilənləri
bir daha təsdiqləyir. Son 10 ildə Bibiheybət, Təzəpir,
Əjdərbəy, Nardaran, Mir Möhsün ağa və digər
məscid və ziyarətgahlar əsaslı təmir
olunmuş, onların təchizatına lazımi diqqət
ayrılmışdır. 2014-cü ilin
dekabrında Bakının Binəqədi rayonu ərazisində
Cənubi Qafqazın ən böyük ziyarətgahının
- Heydər Məscidinin istifadəyə verilməsi də bu
baxımdan xüsusi vurğulanmalıdır.
Azərbaycan Prezidentinin cəmiyyətin
mühüm təbəqəsi olan dindarlarla mütəmadi
görüşləri, onlara həssaslıqla
yanaşması, müxtəlif dini bayram və mərasimlərdə
şəxsən iştirak etməsi cəmiyyətdə
etnik-dini dözümlülüyün təbliğində
mühüm rol oynayır. Dövlətin bu sahəyə
diqqət və qayğısı Azərbaycandakı
bütün mövcud milli-etnik qrupları, dini-mənəvi təşkilatları
əhatə edir. Bu gün respublikamızda
dünya dinləri ənənəvi olaraq
qarşılıqlı etimad və əmin-amanlıq şəraitində
fəaliyyət göstərir, yüzlərlə İslam və
qeyri-islam dini icmaları öz etiqadlarını azad və sərbəst
şəkildə icra edirlər. Son illərdə
ölkədə 500-dən artıq dini icmanın dövlət
qeydiyyatından keçməsi də tolerantlığın
bariz təcəssümü sayıla bilər.
Əslində, bu gün
dünyada mövcud olan problemlərin böyük əksəriyyəti
məhz tolerantlıq prinsipinə riayət olunmamasından irəli
gəlir. Bəzi hallarda dünyada terrora, qarşıdurmalara,
münaqişələrə rəvac verən başlıca
amillərdən biri də tolerantlığın lazımi səviyyədə
inkişaf etməməsidir. Azərbaycan Prezidenti
İlham Əliyev V Bakı Beynəlxalq Humanitar Forumundakı
çıxışında tolerantlıq prinsipindən
danışarkən multikulturalizmin mühüm əhəmiyyət
daşıdığını da diqqətə
çatdırmışdır: “...Bu gün əfsuslar olsun
ki, dünyanın müxtəlif yerlərində
multikulturalizmlə bağlı fərqli, bədbin fikirlər
səslənir. Bəziləri hesab edir ki,
multikulturalizm iflasa uğrayıb, bəziləri, ümumiyyətlə,
hesab edir ki, belə bir meylə yol vermək olmaz, bu, zərərlidir.
Bu, çox təhlükəli fikirlərdir,
yanaşmalardır. Çünki gəlin
baxaq, multikulturalizmə alternativ nədir, varmı bu alternativ?
Əlbəttə ki, var, amma necə alternativdir?
Mən hesab edirəm ki, multikulturalizmin alternativi
ksenofobiyadır, ayrı-seçkilikdir, irqçilikdir,
islamofobiyadır, antisemitizmdir. Bunlar
çox təhlükəli meyillərdir. Biz
tarixdə bir neçə dəfə görmüşük
ki, bu meyillərin güclənməsi hansı böyük fəlakətlərə
yol açır. Ona görə,
bütün mütərəqqi bəşəriyyət
multikulturalizm ideyaları, idealları ətrafında birləşməlidir.
Burada birmənalı mövqe nümayiş etdirilməlidir”.
Bir müddət əvvəl
Roma Papası Fransiskin “Hamımız qardaşıq”
şüarı altında Bakıya səfərə gəlməsi
də ölkəmizin dini tolerantlıq sahəsində əldə
etdiyi uğurların bəşəri miqyasda etirafıdır. Səfər
çərçivəsində Roma Papası öncə
Bakıdakı katolik kilsəsində dini ayin keçirmiş,
rahiblərlə görüşmüş, daha sonra Heydər
Məscidində olmuşdur. Roma Papası Azərbaycan
Prezidenti İlham Əliyevlə görüşündə
ölkəmizdə dini tolerantlıq sahəsində mövcud
olan vəziyyəti yüksək dəyərləndirmişdir:
“Bu günə qədər keçdiyiniz yol dövlətin
iqtisadi və vətəndaş cəmiyyətinin
inkişafına şərait yaratmaq və təsisatları
gücləndirmək üçün göstərilmiş
mühüm səyləri aydın şəkildə göstərir.
Bu yol hamıya, xüsusən zəiflərə
daim diqqətin göstərilməsini tələb edir. Bu yol multikulturalizmin və mədəniyyətlərin
bir-birini lazımi qaydada tamamlanmasının müsbət cəhətlərini
tanıyan cəmiyyət sayəsində mümkündür.
Bu, vətəndaş cəmiyyətinin müxtəlif
komponentləri və fərqli dini konfessiyalara mənsub olan
şəxslər arasında qarşılıqlı əməkdaşlıq
və hörmət münasibətlərinin yaranması
üçün edilir”.
Roma Papası ilə
görüş çərçivəsində Azərbaycan
Prezidenti demişdir ki, hazırda müasir dünyada ikili
standartların ən bariz təzahürlərindən biri də
dondurulmuş münaqişələrdir. Beynəlxalq
münaqişələrin dondurulması son nəticədə
bununla bağlı mənfi presedentin formalaşmasına, ədalətsizliklərin
artmasına səbəb olur. BMT-nin üzvü olan
dövlətin ərazi bütövlüyünün
pozulmasına biganə münasibət göstərmək,
işğal faktının aradan qaldırılması istiqamətində
təxirəsalınmaz tədbirlər görməmək, ilk
növbədə, beynəlxalq hüquqa qarşı yönəlmiş
qəsddir: “1990-cı illərin əvvəllərində Ermənistanın
Azərbaycana hərbi təcavüzü nəticəsində
tarixi torpağımız olan Dağlıq Qarabağ və
onun ətrafında yerləşən yeddi rayon erməni
silahlı qüvvələri tərəfindən işğal
edilmişdir. Bizim vətəndaşlarımız
- bir milyon azərbaycanlı öz doğma torpağında
qaçqın-köçkün vəziyyətinə
düşmüşdür. Torpaqlarımızın 20
faizi işğal altındadır, bizə qarşı etnik təmizləmə
siyasəti aparılmışdır... Bizim məscidlərimiz,
qəbirlərimiz dağıdılıb, muzeylərimiz talan
edilib. Biz isə Bakıdakı erməni
kilsəsini bərpa etdik. Bu kilsədə erməni dilində
beş mindən çox kitab
saxlanılır. Bax, fərq bundan ibarətdir.
Bu, onların hərəkətləri, bu da bizim
münasibətimiz. Ona görə, təsadüfi
deyil ki, Azərbaycanı dünyada multikulturalizmin mərkəzi
kimi tanıyırlar”.
Təcavüzkar Ermənistandan
fərqli olaraq ölkəmizdə mövcud olan etnik-dini
tolerantlıq hazırda bəzi inkişaf etmiş ölkələrə
də örnək göstərilir. İnsan
hüquqları üzrə ixtisaslaşmış beynəlxalq
təşkilatların hesabatlarında Azərbaycanda müxtəlif
dini sivilizasiyalar arasındakı münasibətlərin
yüksək səviyyədə olduğu, dini
azlıqların maraq və mənafelərinin qorunduğu
razılıqla bildirilir. Respublikamızda
rusların, yəhudilərin və digər milli
azlıqların öz ana dillərində təhsil alması
üçün çoxsaylı məktəblərin
mövcudluğu da tolerantlığın əyani göstəricisidir.
Bütün bunların nəticəsi olaraq
respublikamız bu gün regionda iqtisadi əməkdaşlıq,
dialoq və dini tolerantlıq mərkəzi kimi tanınır.
İradə ƏLİYEVA,
Azərbaycan.- 2016.- 13 dekabr.- S.7.