Söz naxışlı ulu sənətkarlarımız
Şirvan aşıq məktəbinin görkəmli nümayəndəsi
Azərbaycan aşıq sənətinin inkişafında müstəsna xidmətləri ilə yadda qalan Aşıq İbrahim (Güliyev İbrahim Gülü oğlu) XIX əsrin ikinci yarısı və XX əsrin əvvəllərində yaşayıb yaratmışdır. O, 1860-cı ildə Şamaxı rayonunun Əngixaran kəndində anadan olmuş, uşaq vaxtlarından valideynlərini itirmiş, dayıları Xəlil və Pənahın himayəsində böyümüşdür.
Dayısı Aşıq Xəlil onun çox şirin, məlahətli səsinin olduğunu görüb elə uşaqlıqdan özü ilə məclislərə apararmış. İbrahim ustad sənətkar yanında püxtələşərək dövrünün adlı-sanlı aşıqlarından olmuşdur. Gözəl avazı və hazırcavablığı gəncə böyük şöhrət gətirmişdir. Tez bir zamanda Şirvanda məşhurlaşmışdır.
Aşıq İbrahim Azərbaycan ellərini oymaq-oymaq gəzib dolaşmış, Naxçıvandan tutmuş Tiflisə, Mərənddən Dərbəndə qədər təşkil olunan məclislərdə iştirak etmişdir. Ustad sənətkar özünə layiq şagirdlər yetirmişdir. Onlardan Daşdəmir, Sədrəddin və Muraddin kimi aşıqların adı indiyədək xalq arasında hörmətlə çəkilir.
Aşıq İbrahimin sənətkarlıq fəaliyyətində öz dəstxətti var idi. O, məclisə girəndə bəstələdiyi “İbrahim” havası ilə camaatı salamlayırdı. Onun xalq yaddaşında qalmış xeyli əsərləri məlumdur. “Üç gül” qoşması isə dillərdə əzbərdir:
Yarın bağçasında üç gül açılmış,
Ağ gül, qırmızı gül, bir də sarı gül,
Hər biri də bir-birindən sevimli,
Ağ gülə
yar gözüylə baxmalı,
Qızıl gülü
dəstə tutub qoxmalı,
Sarı gülü
tər qönçə
tək taxmalı,
Ağ gül, qırmızı gül, bir də
sarı gül.
Ağ gülü
bənzətdim göydə
laçına,
Qızıl gülü
düzdüm yarın
saçına,
İbrahim qurbandır
gülün üçünə,
Ağ gül, qırmızı gül, bir də
sarı gül.
Aşıq İbrahimin ən çox oxunan, yadda qalan əsərlərindən
biri də sevimli oğlunun ölümünə həsr
etdiyi şeirdir. Deyilənə görə, təsadüf
nəticəsində gözü
qarşısında Surxay
adlı oğlu dünyasını dəyişmişdir.
O, çox qabiliyyətli,
mərifətli və
əməksevər bir
gənc idi. Ona görə də Aşıq Surxayı o biri oğlanlarından çox istəyirdi.
Payız
fəsli imiş.
Qonşu
qadınlar aşığın
üstü çardaqlı
təndirində çörək
bişirirlərmiş. Qadınlardan
biri təndirüstü
dəstəyə söykənibmiş.
Bu zaman necə olursa, dəstək yana əyilir,
pərdi dəstəkdən
çıxır. Təndirin üstü
qadınların başına
çökür. Bunu görən
Surxay tez özünü yetirir, pərdini çiyninə alıb qaldırır və qadınları xilas edir. Pərdini çiyinlərindən
buraxarkən paslı bir mismar onun
peysərinə keçir.
Surxay huşunu itirib yıxılır. Kənddə şivən qopur. Paslı mismarın
təsirindən Surxay
çox yaşamır,
nakam ölür. Bu dəhşətli hadisə aşığı
sarsıdır. “Oğluma” adlı şeir yazır. Şeirdə ata yanğısı belə ifadə olunur:
Qəlbim daha heç açılmaz,
Dəhanından dürr
saçılmaz,
Bundan müşkül
kədər olmaz,
Pünhan-pünhan yanar könlüm.
Qonşuların harayını,
Qohumların ah-vayını,
Nakam ölən Surxayımı,
Yana-yana anar könlüm.
Belə yara qaysaq tutmaz,
Oğul dağı
unudulmaz,
Ay İbrahim, qəlbinə yaz,
Günlərini sanar könlüm.
Məlahətli səsi, şirin avazı, zənguləsi, bədahətən şeir
deməsi, söz oynatması getdikcə onu bir sənətkar
kimi Şirvan mahalında məşhur edir. Sonralar aşığın sorağı Qarabağdan,
Muğandan, Naxçıvandan,
Arazboyu ellərdən,
Dəmirqapı Dərbənddən
gəlir.
Şöhrəti bütün Azərbaycana yayılan sənətkar ömrünün son günlərinə
kimi saz çalıb, söz qoşmuş, el şənliklərində
iştirak etmiş, xalqın dağlar qədər uca, ümman təki geniş və dərin məhəbbətini
qazanmışdır.
Aşıq İbrahimlə bağlı
el yaddaşında “ocaq
çatan” xeyli xatirələr vardır.
Söyləyirlər ki, bir gün
aşığı Quba
mahalına toya aparırlar. Qubada olmasından istifadə
edib onu başqa məclislərə
də dəvət edirlər. Bununla əlaqədar aşığın
evə qayıtması
bir aya qədər
çəkir. Toydan qayıdarkən
Çanut meşəsindən
keçəndə qaçaqlar
yolu kəsirlər.
Aşıqdan xəbər çıxmadığını
görən qohum-əqrəba
belə qənaətə
gəlir ki, yəqin onu dəstəsi ilə birgə öldürüblər.
Kənddə aşığa ehsan
belə verməyə
başlayırlar. Bu vaxt uzaqdan Aşıq
İbrahimin səsi eşidilir. Atını minən həmin
səmtə çapır.
Xeyli vaxt keçir, gəlib çıxmırlar.
Sən demə, aşıq kənddən xeyli uzaqda oxuyurmuş. Sonradan məlum olur ki, qaçaqlar onu soymaq məqsədilə
deyil, səsini-sözünü
dinləmək üçün
saxlayıblarmış. Üç gün sonra ona xeyli “xələt”
verib yola salırlar.
Şirvan aşıqlarının atası
Aşıq Bilal
(1872-1942), babası isə
Aşıq İbrahim
(1860-1914) hesab olunur. Rafael Hüseynov
“Min ilinci gecə” əsərində yazır:
“Aşıq Bilalın
ilk ustadı Şamaxının
Əngəxaran kəndindən
Aşıq İbrahim
olub. İlk müəlliminin yanında dərs alıb öyrənməli
olduğunu öyrəndikdən
sonra ayrılıq günü çatır.
O vaxt da qayda beləymiş ki, ustad öz
şəyirdini tamam eləyəndə ustad şilləsi vurmalı imiş. Ancaq Aşıq Bilalın oxuması əngixaranlı
İbrahimin o qədər
xoşuna gəlir ki, deyir: “Sənə
aşıqlığın ustad şilləsini mən vururam. Ancaq səndə xanəndəlik
irsi də var”.
Vaqif Yusifli Şirvan aşıqları
barədə bir məqaləsində yazır
ki, Ağsu şəhərində yaşayan
balabançı ustad
Əli Kərimovun
(1874-1962) nəvəsi Fikrət
Əliyev danışır:
“Babam deyərdi ki, o dövrdə bütün Şirvanda Aşıq İbrahim kimi gözəl səsli bir sənətkar olmayıb. Zili-zil, bəmi-bəm yerində elə oxuyarmış ki, hamı nəfəs
belə çəkməzmiş.
Qocalanda da o, aşıqlığı
atıb azan verirmiş.
Mirzə
(Aşıq Mirzə Bilal nəzərdə tutulur) ilə babamın (Əli Kərimov nəzərdə
tutulur) dostluğu on üç-on dörd yaşlarında başlayıb.
On yeddi-on səkkiz
yaşlarında aşıqlığın
bir çox sirlərinə bələd
imişlər. Sözü bir
yerə qoyurlar ki, Əngixarana Aşıq İbrahimin yanına getsinlər, görsünlər ki, onlardan sənətkar çıxarmı? Axşam tərəfi
imiş, kənddə
toy-mağara qurulubmuş.
Ortalıqda gəzən toybəyiyə
deyirlər ki, əgər icazə versəniz, Aşıq İbrahimə sözümüz
var. Keçirlər içəri.
Toy qurtarana kimi
ustada qulaq asırlar və heyrətlənirlər. Hətta peşman
olurlar ki, birdən uğursuzluğa
düçar olarlar.
Toy qurtarır və ustad soruşur ki, kim idi məni axtaran?
“Biz idik” - deyirlər.
“Bala, hardansınız?”
“Mən Qəşəd
kəndindənəm. Mustafanın oğlu, adım Bilal”, “Mən də Kalva kəndindən.
Gəlmişik, bizi yoxlayasınız.
Görək bizdən aşıq
çıxar, yoxsa yox”. Ustad onların qabiliyyətini
yoxlayır, görür
ki, hər ikisi mahir çalğıçıdır.
Əlini
kürəklərinə vurub
deyir ki, əhsən, bu vaxtacan belə yetişmiş sənətkar
görməmişəm. Gedin, sizə tay olmayacaq...
Aşıq İbrahim oğlu Surxayın ölümündən
sonra qəhərindən
aşıqlıqdan imtina
edir. Onu Cümə məscidinə
azan verməyə dəvət
edirlər. Kəndin adamları
Şamaxıdan 10 kilometr
aralı Pərdili adlanan yerdə kotan sürərkən belə onun azanının səsini eşidib namaz qılırlarmış.
Deyilənə görə, aşığın
altı qızı (Əcəb, Nisbət, Cəmilə, Minayə, Ümgülsüm və Sabi) və altı
oğlu (Etibar, Surxay, Umbay, Nüsrəddin, Abdülxalıq
və Əlibaba) olub. El sənətkarı
1914-cü ildə vəfat
etmiş və kənd qəbiristanlığında
dəfn olunmuşdur.
Şirvan aşıq məktəbinin görkəmli nümayəndəsi Aşıq İbrahim bütün həyatını xalqa xidmətdə keçirmişdir. Onun nəvəsi, arxeoloq Fərhad Əlibaba oğlu İbrahimov Azərbaycan Dövlət Pedaqoji İnstitutunun tarix-filologiya fakültəsini bitirmişdir. 1959-cu ildən Azərbaycan EA-nın Tarix İnstitutunun arxeologiya şöbəsində elmi işçi vəzifəsində çalışmışdır. 1965-1968-ci illərdə SSRİ EA-nın Leninqrad bölməsində tanınmış alim A.L.Yakobsonun rəhbərliyi ilə arxeologiya ixtisası üzrə aspiranturada oxumuşdur. O, Örənqala arxeoloji qazıntılarında aşkara çıxarılmış bütün metal məmulatlarını hərtərəfli tədqiq edərək “IX-XIII əsrlərdə Azərbaycan şəhərlərində metalişləmə sənəti (arxeoloji və etnoqrafık materiallar əsasında)” adlı dissertasiya yazmış və 1969-cu ildə müdafiə etmişdir. 1988-ci ildə həmin mövzunu daha geniş işləyərək monoqrafiya şəklində çapdan çıxarmışdır. Örənqala və Şirvan arxeoloji ekspedisiyasının Şamaxı, Ağsu, İsmayıllı dəstələrinin çöl-tədqiqat işlərində yaxından iştirak etmişdir. 1969-cu ildən Bakı arxeoloji ekspedisiyasında dəstə rəisi, rəis müavini işləmiş və 1976-cı ildən bu ekspedisiyanın rəhbəri olmuşdur. 6 kitabın və 100-dən çox elmi məqalənin müəllifıdir. 3 kitabı və 60 məqaləsi bilavasitə Bakının orta əsr arxeologiyasına həsr edilmişdir. Şəhər həyatı, şəhər sənətkarlığı, xüsusilə metalişləmə, saxsı məmulatı, fayans qablar, bədii incəsənət və s. sahələrə aid əsərlər yazmışdır. Bakı, Moskva, Sankt-Peterburq, Kiyev, Lvov, Səmərqənd, Daşkənd, Tbilisi, Buxara, Minsk və başqa şəhərlərdəki konfrans və simpoziumlarda məruzələrlə çıxış etmişdir. Uzun illər Azərbaycan Mədəniyyət və İncəsənət Universitetində “Arxeologiya”, “Orta əsr Azərbaycan şəhərlərinin tarixi” kurslarına dair mühazirələr oxumuşdur.
Aşıq İbrahimin nəticəsi Fərhad İbrahimovun oğlu Rasim İbrahimov böyük musiqi istedadına malik olub, ata babasının yolunu davam etdirmişdir. O, konservatoriyanın bəstəkarlıq fakültəsini bitirmişdir. Hazırda Azərbaycan Bəstəkarlar İttifaqının üzvü, Böyük Britaniya Musiqi Akademiyasının fəxri üzvüdür. Dəfələrə ümumittifaq müsabiqələrin laureatı və bir çox klassik musiqi əsərlərinin müəllifidir. Rasim İbrahimov indi Amerikada yaşayır.
Xalqımızın mənəvi yaddaşının söz naxışı olan ulu sənətkarlarımızın nurlu ömür yolu bugünümüzə də işıq saçır. Əngixaranlı Aşıq İbrahim də məhz belə sənətkarlardan idi.
Kamil İBRAHİMOV,
professor
Azərbaycan.-
2016.- 20 dekabr.- S. 6.