Vətən
tarixinin görkəmli tədqiqatçısı
Azərbaycan xalqının dəyərli şəxsiyyətləri içərisində görkəmli tarixçi alim Sara Balabəy qızı Aşurbəylinin adı xüsusi vurğulanmalıdır. Keçən əsrin 6-cı ilində dünyaya gəlmiş, yeni əsrin əvvəllərində (2002-ci ildə) haqq dünyasına qovuşmuş S.Aşurbəyli zəngin, mənalı elm yolu keçmişdir.
O,
Bakı şəhərində anadan olmuşdu. Zəngin
ailədə böyümüş, dövrün tələbləri
səviyyəsində, habelə milli adət və ənənələrə
uyğun şəkildə təlim və tərbiyə
almışdı. Sara xanım İstanbuldakı Janna
d'Ark adına fransız kollecində
oxumuşdu. 1930-cu ildə isə Azərbaycan
Dövlət Universitetinin Şərq fakültəsini
bitirmişdi. Lakin “proletariat
diktaturasının möhkəmləndiyi” tarixi mərhələdə
“arzuolunmaz sosial mənşəyə” malik olan S.Aşurbəylinin
şərqşünaslığa, tarix elminə doğru
yönəlməsi meyili böyük əngəllərlə
qarşılaşmışdı. Ötən
əsrin 30-cu illəri SSRİ-də “sinfi düşmənlərin
aşkara çıxarılması” və onların cəzalandırılması
ilə əlamətdar idi. Belə bir
ziddiyyətli tarixi məqamda Sara xanım elmlə məşğul
olmaq arzusunu qəlbində yaşadaraq, əldə etdiyi bilik
potensialını gerçəkləşdirməklə sadəcə
həyatda qalmaq qərarına gəlmişdi. O, 1941-ci
ildə daha bir ali təhsil müəssisəsini
- V.İ.Lenin adına Azərbaycan Pedaqoji İnstitutunun Xarici
dillər fakültəsini bitirmişdi.
S.Aşurbəylinin
bütün fəaliyyətini iki mərhələyə
bölmək mümkündür:
1) O,
keçən əsrin 50-ci illərinin ortalarınadək əsasən
pedaqoji fəaliyyətlə və rəssamlıq
(boyakarlıq) sənəti ilə məşğul
olmuşdur;
2) Sara
xanım XX əsrin 50-ci illərinin ortalarından
ömrünün sonunadək Vətən tarixinin
araşdırılması sahəsindəki məhsuldar elmi fəaliyyəti
ilə fərqlənmişdir.
S.Aşurbəyli
1937-1958-ci illər ərzində Azərbaycanın müxtəlif
ali məktəblərində fransız və
ingilis dillərini tədris etmişdir. Həmin
dövrdə o, rəssamlıq sahəsindəki böyük məharətini
nümayiş etdirmiş, 1946-cı ildən Azərbaycan Rəssamlar
İttifaqının üzvü seçilmişdir. Xarici dillərin tədrisi və rəssamlıq həmin
dövrdə sovet rejimi üçün ən pis halda “neytral”
fəaliyyət növü idi. Buna görə
də Sara xanımın həmin sahələrdəki fəaliyyətinə
böyük əngəllər törədilmirdi.
Ömrünün
təxminən 20 ilini “neytral” fəaliyyət növlərinə
(xarici dillərin tədrisinə və rəssamlığa) həsr
etmiş Sara xanım sovet rejiminin cəmiyyətə total nəzarətinin
müəyyən qədər zəiflədiyi tarixi bir məqamda
özünün əski, gənclik arzusuna uyğun olaraq tarix
elminə doğru döndü. O, 1954-1958-ci illərdə Azərbaycan
SSR EA-nın Tarix Muzeyində orta əsrlər
şöbəsinin müdiri vəzifəsini uğurla icra
etdi.
Sara xanımın tarix elminə qayıdışı Azərbaycan
tarix elminin təkamülünün çox mühüm
keyfiyyət mərhələsinə təsadüf etdi. Bu sahənin
yeni təkamül mərhələsi təqribən ötən
əsrin 50-ci illərinin II yarısında başlandı.
Həmin zamandan etibarən ölkədə Vətən
tarixi ilə məşğul olan, Azərbaycanın milli mənafelərinə
bağlanmış araşdırıcılar xeyli fəallaşdı.
Məhz bu dövrdə elmi tədqiqat prosesinə
fəal şəkildə qoşulan Sara xanım artıq rəssamlıq,
xarici dillərin tədrisi təcrübəsini də
keçmişdi. 1958-1961-ci illərdə Sara xanım Azərbaycan
SSR EA-nın A.A.Bakıxanov adına Şərqşünaslıq
İnstitutunda elmi katib və böyük elmi işçi vəzifələrində
çalışdı. O, 1961-ci ildən Azərbaycan SSR EA-nın Tarix İnstitutunda, ömrünün son
illərində isə Azərbaycan MEA-nın Arxeologiya və
Etnoqrafiya İnstitutunda səmərəli elmi fəaliyyət
göstərdi.
Sara xanımın başlıca tədqiqat obyekti Azərbaycanın
orta əsr şəhərlərinin, xüsusilə Bakı
şəhərinin ictimai-iqtisadi, siyasi, mədəni
inkişaf tarixinin tədqiqi olmuşdur. Şirvanşahlar
dövləti və Bakı şəhəri Sara
xanımın daha çox bağlandığı
araşdırma mövzuları idi. Tədqiqatçının
xeyli məqaləsi rus, ingilis, fransız dillərində nəşr
olunmuşdur. S.Aşurbəyli bir çox
Azərbaycan araşdırıcıları kimi, sovet
dövrünün ənənələrinə uyğun olaraq əsərlərini
rus dilində yazmış və nəşr etdirmişdir.
Sovet hakimiyyəti dövründə hətta tarixin qədim və
orta çağları ilə məşğul olan tədqiqatçılardan
“marksizm-leninizm klassiklərinə” müraciət olunması,
onların “dəyərli” müddəalarından iqtibaslar gətirilməsi,
araşdırma prosesində əldə edilmiş nəticələrin
həmin ehkamlara uyğunlaşdırılması tələb
olunurdu. Alimlərdən tələb edilirdi ki,
milli tarixin bütün mərhələləri və problemləri
mütləq “böyük Rusiya xalqının şanlı
tarixi” ilə əlaqələndirilsin. Sara
Aşurbəylinin elmi fəaliyyəti bu baxımdan müstəsna
yanaşma tərzi, mövqeyi ilə diqqəti cəlb edir.
Sara xanımın monoqrafiyalarında marksizm-leninizm klassiklərinə
“müraciət” məqamları yoxdur, tədqiqatçı
araşdırmadan doğmuş elmi nəticələri marksizm
ehkamları ilə uzlaşdırmağa can atmır, prinsipial
tarixçi Azərbaycan-Rusiya münasibətlərinin
bütün tarixi dövrlərində yalnız müsbət
məqamlar axtarmırdı. O, məhz bu cəhəti ilə
Azərbaycan tarix elmində müstəqil, azad tədqiqatçı
kimi diqqəti xüsusilə cəlb edir.
Ötən əsrin 60-cı illərindən etibarən
milli tarix elmində ilk dəfə olaraq Azərbaycanın
ayrı-ayrı şəhərlərinin tarixi haqqında əsərlərin
hazırlanması sahəsində işlər başlandı. S.Aşurbəylinin
Bakı şəhərinin orta əsrlər tarixinə həsr
olunmuş monoqrafiyası [Aşurbeyli S.B. Oçerk istorii
srednevekovoqo Baku. Baku: İzd-vo AN Azerb. SSR,
1964, 336 s.] bu baxımdan Vətən
tarix elmində ilkin əsər idi. Əsərdə
şəhərin VIII əsrdən XIX əsrin əvvəllərinədək
təkamül dövrü
araşdırılmışdır.
S.Aşurbəylinin 1983-cü ildə nəşr
olunmuş monoqrafiyasında [Aşurbeyli S.B. Qosudarstvo
Şirvanşaxov (VI-XVI vv.). Baku: Glm, 1983, 344 s.] Şirvanın,
Şirvanşahlar dövlətinin VI əsrdən XVI
yüzilliyin sonlarınadək olan tarixinin tədqiqi nəticələri
izah edilmişdir. Bu monoqrafiyada
“Şirvanşahlar dövlətinin meydana gəlməsinin
araşdırılması, minillik dövr ərzində onun
inkişafının, çiçəklənməsinin və
süqutunun mərhələlərinin nəzərdən
keçirilməsi” S.Aşurbəylinin başlıca məqsədi
olmuşdur. Həmin əsər Azərbaycanın
orta çağlar tarixinin öyrənilməsi sahəsində
böyük uğur idi. Əsər müəllifi
elmi ədəbiyyatda Şirvanşahlar dövlətinin tarixində
4 dövrün qəbul olunduğunu bildirməklə
yanaşı, “ərəb işğallarına qədərki
dövrün erkən şirvanşahları haqqında məlumatlara
malik olmadıqlarını” da qeyd etmişdir.
S.B.Aşurbəyli Şirvanşahlar dövlətinin siyasi
tarixini aşağıdakı mərhələlər üzrə
nəzərdən keçirmişdir:
1) VI əsr
- IX əsrin birinci yarısı;
2) IX əsrin
ikinci yarısı - XI əsrin birinci rübü;
3) XI -
XIII yüzilliklər;
4) XIV-XVI
yüzilliklər;
“Azərbaycan
elmi tarixşünaslığının banisi” və “akademik
üslubda olan ilk monoqrafik tədqiqat işinin” müəllifi
hesab olunan A.A.Bakıxanov 1841-ci ildə farsca yazdığı
və 1844-cü ildə rus dilinə tərcümə etdiyi
“Gülüstani-İrəm” əsərində
Şirvanşahlar dövlətinin müstəqilliyini
şübhə altına alaraq yazmışdı: “Tarixdən
görünür ki, Şirvanşahlar təqribən heç
bir zaman müstəqilliyə malik olmamış və özlərinin
güclü qonşularının: farsların, ərəblərin
və türklərin təsiri altında olmuşlar” [Bakixanov
A.A. Qölistani-İram, s.87]. A.Bakıxanovun bu qənaətini
təqribən 140 ildən sonra S.Aşurbəyli öz elmi
araşdırmaları ilə təkzib etdi. Bu, Sara xanımın Azərbaycan tarix elminə gətirdiyi
böyük, önəmli yenilik kimi qiymətləndirilə
bilər. Ümumiyyətlə, “mütləq
mənada müstəqil olan dövlət” anlayışı
(xüsusilə orta əsrlər tarixi üçün) məqbul
deyildir. Hətta müasir tarixi mərhələdə
də hərbi-siyasi üstünlüyə, aparıcı, təşəbbüskar
mövqeyə malik olan dövlətlər müəyyən
iqtisadi, ictimai, mədəni, ideoloji məqamlarda digər
dövlətlərdən asılıdır. Heç
olmasa, daxili siyasətdə müstəqilliyə təbii
meyil, bir çox hallarda vassal asılılığına
düşdüyü dövlətlərə (Ərəb
Xilafətinə, səlcuqilərə, monqollara, Azərbaycan
Atabəyləri dövlətinə, Hülakulara, Azərbaycan
Səfəvilər dövlətinə və b.) qarşı
vaxtaşırı baş vermiş üsyanlar və qiyamlar
Şirvanşahlar dövləti tarixinin diqqət cəlb edən
cəhətlərindəndir. 1538-ci ildə Səfəvi
şahı
I Təhmasib (1524-1576) Şirvanşahlar dövlətinin
siyasi varlığına son qoyaraq təqribən minillik
dövlətçilik ənənəsi, tarixi olan
Şirvanı bəylərbəyliyə çevirdikdən
sonra da burada siyasi müstəqilliyə
qarşısıalınmaz, təbii meyil yaşamaqda idi. Osmanlı
sultanları zaman-zaman bu vəziyyətdən maksimum dərəcədə
faydalanmağa çalışmışlar.
Sara xanım doğma Bakı şəhərinə, onun
çoxəsrlik tarixinə dərin sevgisini və
marağını ömrünün sonunadək nümayiş
etdirmişdir.
O, 1992-ci ildə Şirvanın başlıca mərkəzi
olan Bakı şəhərinin orta çağlar
dövrünə həsr olunmuş ikinci monoqrafiyasını
[Aşurbeyli S.B. İstoriə qoroda Baku (Period srednevekovğə).
Baku: AQİPO, 1992] nəşr etdirdi. Öncə rusca çap edilmiş bu əsər
tezliklə doğma dilimizə tərcümə olunaraq yenidən
işıq üzü gördü [Aşurbəyli S.B.
Bakı şəhərinin tarixi. Bakı: Azərbaycan
Dövlət Nəşriyyatı, 1998]. Müəllif
Bakının tarixini arxeoloji dövrdən etibarən XIX əsrin
əvvəllərində baş vermiş Rusiya
işğalınadək nəzərdən
keçirmişdir. Monoqrafiyanın I fəslində
Abşeronun və Bakı şəhərinin erkən tarixi
arxeoloji materiallar əsasında
araşdırılmışdır. Burada
Bakının əsasının qoyulması tarixindən və
şəhərin adının müxtəlif yozumlarından bəhs
olunur. Tədqiqatçı problemə dair
mövcud olan müxtəlif mülahizələri, fərziyyələri
nəzərdən keçirmiş, “Bakı”
sözünün atəşpərəstliklə, zərdüştiliklə
bağlı olduğunu bildirən tədqiqatçıların
müddəası ilə həmrəy olduğunu göstərmiş,
“tarixi, toponimik və arxeoloji materialların həmin müddəanı
təsdiqlədiyini” bildirmişdir.
S.Aşurbəyli
bu monoqrafiyasında da bir sıra mühüm mədəni
tarixi məsələlərə yanaşmada “dil amili”nin əsiri olmadığını göstərmiş,
obyektiv tarixi gerçəkliklərə uyğun gələn
elmi mövqe nümayiş etdirmişdir. Sara
xanım tədqiq etdiyi dövrün bütün problemlərini
(ictimai, iqtisadi, siyasi, mədəni və s.)
araşdırmağa çalışmışdır.
Tədqiqatçı 1991-ci ildə Bakıdakı Qız
qalası ətrafında aparılmış arxeoloji
qazıntılar nəticəsində aşkar edilmiş
materiallar əsasında belə qənaətə gəlmişdir
ki, 12-8 min il bundan öncə (yəni
mezolit və neolit dövründə) Bakının yerində
qədim yaşayış məskəni olmuşdur. S.Aşurbəylinin bütün monoqrafiyalarında Azərbaycan
arxeologiyasının uğurlarına istinad edilməsi diqqəti
cəlb edən mühüm cəhətlərdəndir.
Azərbaycanın Hindistanla çoxəsrlik, zəngin əlaqələrinin
tədqiqi Sara xanımın elmi
yaradıcılığında mühüm yer tuturdu. Sara
xanımın 1990-cı ildə işıq üzü
görmüş monoqrafiyasında [Aşurbeyli S.B.
Gkonomiçeskie i kulğturnıe svəzi Azerbaydjana s
İndiey v srednie veka. Baku: Glm, 1990] da
Şirvan “faktları” unudulmamışdır. 4 fəsildən ibarət olan bu əsərin II fəsli
Abşeron yarımadasındakı Suraxanı kəndində
orta əsrlərdə hindlilərin səcdə obyektinə
çevrilmiş Atəşgaha həsr edilmişdir. Monoqrafiyanın IV fəslində fəlsəfə, ədəbiyyat,
memarlıq, miniatür rəssamlığı və musiqi sahələrində
Azərbaycan-Hindistan qarşılıqlı əlaqələrindən
bəhs olunur. S.Aşurbəylinin incəsənət
sahəsindəki böyük təcrübəsi bu əsərdə
də özünü aydın surətdə göstərir.
Sara xanım bir çox əsərlərində Azərbaycanın
və atəşpərəstliyin (zərdüştiliyin)
üzvi bağlılığını qeyd etmişdir. Zərdüştilik
(atəşpərəstlik) daha çox Azərbaycanın mədəni-mənəvi
hadisəsidir. Hətta bir sıra tədqiqatçılar
Azərbaycanı Zərdüştün, zərdüştiliyin
vətəni hesab edirlər.
S.Aşurbəylinin xüsusi diqqət yetirdiyi Suraxanı
Atəşgah məbədi hindlilərin bu dinə etiqadı
olan qisminin Azərbaycana axınının
(qayıdışının) bariz faktlarındandır. Məlumdur ki,
hələ ərəb işğalları dövründə
(VII-IX əsrlərdə), yeni dinin (islamın)
yayıldığı tarixi mərhələdə Azərbaycanda
və ona qonşu ölkələrdə atəşpərəstliyə
(zərdüştiliyə) etiqad edən xeyli əhali kütlələri
Hindistana köçməli olmuşdu. Buna
görə də Suraxanı Atəşgahı atəşpərəstlərin
Azərbaycana epizodik hallarda qayıdışının maddi,
mənəvi təcəssümü, abidəsi kimi qiymətləndirilə
bilər.
Muğam sənəti sahəsində də Azərbaycan
xalqı fəal, yaradıcı mövqedə olmuşdur. Muğamın
Qərbdən (“islam mədəniyyəti” sistemindən) Şərqə
(Hindistana) keçidi prosesində Azərbaycanın
“körpü” rolunu oynadığı sübuta ehtiyacı
olmayan gerçəklikdir. S.Aşurbəyli
monoqrafiyanın bir çox yerlərində Hindistanın
görkəmli dövlət xadimi C.Nehruya (1889-1964) istinad edərək
“iki ölkə arasındakı qarşılıqlı
münasibətlərin qədim tarixə, dərin köklərə
malik olduğunu” qeyd edir. Lakin mühüm
bir cəhəti nəzərə almaq vacibdir ki, C.Nehru “Azərbaycan”
adlı məmləkət tanıdığını öz əsərlərində
nəzərə çatdırmamışdır. XIX yüzilliyin əvvəllərindən etibarən
Rusiya imperiyası tərkibində olmuş, 1920-1991-ci illərdə
isə “Sovet İttifaqı” adlanan yeni imperiya
hüdudlarında qapanmış Azərbaycanı yaxından
tanımaq C.Nehrunun imkanları xaricində idi. C.Nehru tarix, mədəniyyət,
qarşılıqlı əlaqə problemlərinə toxunarkən
daha çox “İran” anlayışından istifadə edirdi.
Qeyd etmək lazımdır ki, C.Nehrunun “İran”
kimi təqdim etdiyi ictimai-siyasi, iqtisadi, maddi-mənəvi
vahidin aparıcı subyekti, siyasi mərkəzi Azərbaycan,
maddi-mənəvi dəyərlərin öncül
yaradıcısı isə Azərbaycan türkləri
olmuşlar. C.Nehrunun aşağıdakı mülahizələrinə
diqqət yetirək: “Teymurilər sülaləsindən olan
hökmdar Babur bu mühitdən çıxmışdı və
o, Dehli taxtına sahib oldu. Bu hadisə XVI əsrin əvvəlində,
İran Səfəvilərin hakimiyyəti dövründə
incəsənətin parlaq intihabı dövrünü yaşadığı
məqamda, fars incəsənətinin
qızıl əsri kimi tanınmış bir dövrdə
baş verdi” [Neru Djavaxarlal. Otkrıtie İndii.
V dvux kniqax. Kniqa pervaə.
Perevod s anqliyskoqo. Moskva: Politizdat, 1989]. C.Nehrunun Azərbaycan Səfəvilər dövlətindən
(1501-1736), bu dövrün misilsiz mədəni
uğurlarından bəhs etdiyi milli tariximizin başlıca
faktlarını bilən şəxslərə əyandır,
lakin bu faktların xalqımıza şamil edilməməsi də
aşkardır. C.Nehrunun obyektiv səbəblərdən
görə bilmədiyi, S.B.Aşurbəylinin diqqətini cəlb
etməmiş mühüm cəhətləri biz - XXI əsrin
Azərbaycan araşdırıcıları görməli,
müəyyənləşdirməli, qiymətləndirməli,
beynəlxalq aləmdə təbliğ etməliyik.
Ömrünün böyük qismini Vətən tarixinin
tədqiqinə həsr etmiş, “mənsub olduğu millət
üçün çalışmış” S.Aşurbəyli
Azərbaycanın milli yaddaşında qalacaq, daim hörmətlə
xatırlanacaq.
Xeyirbəy
QASIMOV,
Azərbaycan
MEA-nın A.A.Bakıxanov
adına Tarix
İnstitutunun
“Azərbaycanın orta əsrlər
tarixi”
şöbəsinin aparıcı elmi işçisi,
tarix üzrə elmlər doktoru
Azərbaycan. - 2016.-6 fevral.- S. 7.