Sosial dövlətdə idarəetmə
və dövlət qulluğu: mahiyyət və məqsəd
prizmasında
Dövlət qulluğunun və idarəetmənin funksiyalarının mürəkkəbləşdiyi müasir dövr adekvat idarəetmə modelini, dövlət orqanlarının və dövlət qulluqçularının innovativ fəaliyyət üslubunu və xidməti fəaliyyətin qiymətləndirilməsinin optimal meyarlar sistemini tələb edir. Sosial strukturların mürəkkəbləşməsi, vətəndaş cəmiyyətinin təşəkkülü, dövlət idarəetmə orqanları ilə vətəndaşlar arasındakı münasibətlərin mütərəqqi inkişafı, dövlət orqanlarının fəaliyyətində səmərənin artırılması üçün yeni mexanizmləri müəyyənləşdirmək zərurətini üzə çıxarır. Beləliklə, modernləşmə idarəetmə sisteminə də təsirsiz ötüşmür. Lakin yeni idarəetmə modelinin və dövlət qulluğu konsepsiyasının formalaşmasını tələb edən əsas amil ölkədə yürüdülən dövlət siyasəti, mövcud siyasi rejim və dövlətin ali məqsədidir.
Ailəni “kiçik dövlət” kimi təsəvvür etsək, hər ailədə olduğu kimi dövlətin idarəetmə sisteminin də zamanla müəyyən problemlərlə üzləşməsi və onun zamanın tələblərinə uyğunlaşdırılması təbiidir. Bu problemləri aradan qaldırmaq üçün onları inkar etməmək, əksinə, qəbul etmək lazım gəlir ki, vəziyyətin optimal həll yolları hazırlana bilsin. Qeyd edək ki, bu cür vəziyyətdən çıxış yolunu hər dövlət öz mahiyyətinə, ali məqsədinə və yürütdüyü siyasətə uyğun qaydada müəyyənləşdirir.
Əgər dövlət sosial dövlətdirsə siyasətin də, islahatların da mərkəzində məhz vətəndaş və onun məmnunluq faktoru durur. İdarəetmə, dövlət qulluğu, dövlət xidmətləri sahəsindəki islahatlar məhz bu yönümdə aparılır. Çünki sosial dövlət - cəmiyyətdə sosial ədalətə, sülhə və əməkdaşlığa söykənən münasibətlərin yaranmasına çalışan, xalqa xidmət edən, hər bir vətəndaşa bərabər imkanlar yaradan, resursları və göstərdiyi xidmətlər hər kəsə əlçatan və rahat olan dövlətdir. Təsadüfi deyil ki, mükəmməl sosial qanunvericilik bazası olan, sosial proqramlar həyata keçirən, vətəndaşların sosial müdafiəsini təmin edən və layiqli həyat səviyyəsi üçün hər kəsə bərabər şərait yaradan dövlətdə dövlət qulluğu mühüm sosial institut kimi qəbul olunur. Sosial institut kimi müasir dövlət qulluğu mexanizminin əsas təyinatı cəmiyyətin artan sosial tələbatının, vətəndaşların dövlət orqanlarının göstərdikləri xidmətdən və dövlət qulluqçularının şəxsi keyfiyyətlərindən, peşəkarlıqlarından və fəaliyyət üslublarından məmnunluğunu, hüquq və azadlıqlarını təmin etməkdən ibarətdir. Bu isə müvafiq idarəetmə modelinin qurulmasını və dövlət qulluğunun sosial yönümlü konsepsiyasının işlənib hazırlanmasını tələb edir.
Təbii ki, bunun üçün ilk növbədə sabit siyasi sistem, iqtisadi və demokratik inkişaf təmin olunmalıdır. İdarəetmə modelində sosial dövlət quruculuğu istiqamətində müvafiq islahatlar aparılmalı, dövlət orqanlarının və vəzifəli şəxslərin, bütövlükdə dövlət qulluğu mexanizminin mahiyyəti “xalqa xidmət” konsepsiyası üzərində qurulmalıdır. Bunun üçün isə islahatların əsas məqsədi vətəndaşın rifahının, ictimai mənafelərin, vətəndaş məmnunluğunun təmin olunmasından ibarət olmalıdır.
Sosialyönümlü dövlətdə ilk növbədə sosial tələbatların təhlili aparılır. İslahatlar da məhz vətəndaşların daha çox ehtiyacı olan sahələrdən başlayır. Bu ehtiyac sanki sosiumun sifarişi kimi yeni idarəetmə modelini formalaşdırmaq üçün zəminə çevrilir. Tələbatların təhlili əsasında müvafiq siyasi-hüquqi baza, infrastruktur yaradıldıqdan sonra silsilə islahatlar həyata keçirilir. Bir islahatın məntiqi davamı kimi yeni islahat paketi hazırlanır. Bütün bunlar isə yaradılan yeni idarəetmə modelini təkmilləşdirməyə xidmət edir.
Belə bir sual yarana bilər ki, islahatlar nəticəsində sosial dövlətin idarəetmə modelində, dövlət qulluğunda hansı dəyişikliklər baş verir? Bu sualın çox geniş cavabı olsa da, əsas məqamları bu cür müəyyənləşdirmək olar:
-
Müasir, innovativ və demokratik idarəetmə modeli qurulur;
- Şəffaf
və səmərəli dövlət qulluğu mexanizmi
yaradılır;
- Dövlət
qulluğunun təyinatı “xalqa xidmət” prinsipində ifadə
olunur və bu xidmətin keyfiyyət göstəriciləri
müəyyən olunur;
- Dövlət
qulluqçusunun əsas vəzifəsi “peşəkar, nəzakətli,
mədəni, çevik və şəffaf xidmət” göstərməkdən
ibarət olur;
- Vəzifəli
şəxslə vətəndaş arasındakı düşüncə
tərzi, vəzifəli şəxslərin fəaliyyət
üslubu dəyişir;
- Vətəndaş
dövlət qulluqçularından dövlət xidmətlərinin
sadəcə təqdim olunmasını deyil, həm də əlçatanlığını,
rahatlığını və keyfiyyətini tələb etmək
imkanına malik olur;
- Ölkədə
ictimai-siyasi sabitlik və xalq-iqtidar birliyi təmin olunur;
-
İctimai nəzarət, vətəndaş müraciəti ən
yüksək səviyyədə dəstəklənir;
- İdarəetmədə
sağlam rəqabət prinsipi tətbiq olunur, yəni, vətəndaşa
məhz xidmətindən razı qaldığı quruma
müraciət imkanı verilir;
- Dövlət
orqanlarının işi vətəndaş məmnunluğunun
səviyyəsi ilə qiymətləndirilir;
- Sosial
proqramlar həyata keçirilir, əhalinin rifahının
yüksəldilməsi üçün tədbirlər
görülür, sosial infrastruktur yaradılır;
-
Regionların sosial-iqtisadi inkişafı təmin olunur və s.
İndi isə Azərbaycan Respublikasında
yürüdülən siyasət və aparılan islahatlar
müstəvisində formalaşdırılan bugünkü
dövlət qulluğu mexanizminin və idarəetmə
modelinin mahiyyətinə nəzər salaq. İslahatların
kökündə duran mahiyyət, yaradılan müasir idarəetmə
modelinin təyinatı nədən ibarətdir?
Bildiyimiz kimi, idarəetmə dövlət qulluğu
mexanizmi vasitəsilə həyata keçirilir. Dövlət
qulluğu dövlətin məqsəd və
funksiyalarını həyata keçirən mexanizmdir. Məhz buna görə də qanunvericilikdə
dövlət qulluğuna Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyasına və digər qanunvericilik aktlarına
uyğun olaraq dövlətin məqsədlərinin və
funksiyalarının həyata keçirilməsi sahəsində
dövlət qulluqçularının öz vəzifə səlahiyyətlərini
yerinə yetirməsi kimi anlayış verilir. Dövlət qulluqçuları iqtisadi, sosial-mədəni
və inzibati-siyasi sahələrdə idarəetməni həyata
keçirir, dövlətçiliyin möhkəmləndirilməsi
və cəmiyyətdə demokratiyaya və hüquqa əsaslanan
islahatlar aparılması üçün fəaliyyət
göstərirlər. Onlar cəmiyyətin
inkişafı üçün zəruri olan əsasların
yaradılmasını təmin edən sosial funksiyaları
yerinə yetirirlər. Bu baxımdan
onların fəaliyyətini peşəkarlıqla həyata
keçirilən sosial fəaliyyət kimi də xarakterizə
etmək olar. Səmərəli dövlət
qulluğu mexanizmi sosial funksiyaların, dövlət xidmətlərinin
peşəkarlıqla, şəffaflıqla, rahat və mədəni
şəkildə təqdim olunması üçün
dövlət qulluqçularının peşəkarlığının
fasiləsiz artırılmasını da təmin edir. Bunun nəticəsində isə idarəetmə
funksiyalarının ixtisaslaşdırılmış və
inteqrasiya olunmuş formada peşəkar dövlət
qulluqçuları tərəfindən həyata keçirilməsi
təmin olunur.
Ölkə
başçısının 13 iyul 2012-ci il tarixli fərmanı
ilə “Asan xidmət” idarəetmə modelinin və bu model
daxilində səmərəli dövlət qulluğunun
standart və şərtlərinin
formalaşdırılması vətəndaşla dövlət
qulluqçusu arasındakı münasibətlərin
inkişafı, vətəndaşlara dövlət xidmətlərinin
asan şəkildə müyəssər olması, dövlət
qulluğunun müsbət imicinin artırılması
üçün mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Ayrı-ayrı dövlət xidmətlərini vahid məkanda,
əlaqələndirilmiş şəkildə təqdim edən
“Asan xidmət”-in yaradılması ilə dövlət idarəetmə
sistemində “rəqabət” prinsipinin tətbiqinə
başlandı. İdarəetmədə
sağlam rəqabət dövlət orqanları arasında fəaliyyətin
səmərəsinin, əmək məhsuldarlığının,
şəffaflığın və çevikliyin
artırılması vasitəsilə vətəndaş məmnunluğunu
ən yüksək səviyyədə təmin etməyə
yönəldir. Belə ki, əgər eyni xidmətləri
göstərmək hüququna bir neçə dövlət
orqanı eyni zamanda malik olursa, aralarında sağlam rəqabət
mühiti yaranır ki, bu da korrupsiya hallarının
qarşısını almaqla yanaşı, onların fəaliyyətində
çevikliyin, şəffaflığın təmin
olunmasının təzahürü kimi vətəndaş məmnunluğunun
səviyyəsinin yüksəldilməsinə və büdcə
vəsaitlərinə qənaət olunmasına zəmin
yaradır.
Vəzifəli şəxslə vətəndaş
arasındakı münasibətlərdə keyfiyyətcə
yeni müstəviyə keçidin, dövlət
orqanlarının yeni fəaliyyət üslubunu, səmərəli
xidmətin standartlarını və prinsiplərini nəzərdə
tutan milli idarəetmə modelində vətəndaş məmnunluğu
xidməti fəaliyyətin əsas qiymətləndirmə
mexanizmidir. Model dövlət qulluğunun peşəkarlıqla
və yüksək şəxsi keyfiyyətlərlə, nəzakət
və məsuliyyətlə həyata keçirilməsini nəzərdə
tutur. Bu məqsədlə xidmətə gələn hər
yeni əməkdaş üçün təlim krediti
keçirilir və onun ilkin hazırlıqdan sonra il ərzində keçəcəyi kurslar
müəyyənləşdirilir. Peşəkar,
milli-mənəvi və korporativ dəyərlərə sadiq,
sosial cəhətdən həssas, yaradıcı kadr
potensialını formalaşdırmaq modelin kadrların
inkişaf strategiyasının tərkib hissəsi olan təlim
strategiyasının əsas məqsədlərindən biridir.
Təlim tələbatlarının müəyyənləşdirilməsi
üçün diaqnostik metodlar, anketlər, psixoloji testlər
tətbiq olunur, səmərəli təlim modelinə və
müasir təlim texnologiyalarına əsaslanan kursların
keçirilməsi üçün illik proqramlar
hazırlanır. Gənc kadrların peşəkarlığının
və fərdi keyfiyyətlərinin inkişafını, idarəetmə
və təhlil qabiliyyətlərini, xarici dil və İKT
biliklərini və s. inkişaf etdirən, etik davranış
qaydalarını, korporativ mədəniyyəti aşılayan
təlimlər və kurslar keçirilir.
Dövlət xidmətlərinin şəffaf, asan, mədəni
olmaqla yanaşı, həm də peşəkarcasına təqdim
olunması ölkədə yürüdülən dövlət
siyasətinin əhali tərəfindən daha da dəstəklənməsinə,
xalqın dövlət qulluğunun işinə
etimadının yüksəlməsinə səbəb olur. Çünki
vətəndaşlar dövlətin dəstəyini, qayğısını
və onlara “xidmət” etdiyini anlayırlar. Hakimiyyətin idarəetmə fəlsəfəsinə
əsasən, dövlət qulluğunda olmaq dövlətin,
xalqın, cəmiyyətin qulluğunda olmaqdır. Dövlət qulluğu dövlətçiliyinin
inkişafı və mükəmməl vətəndaş cəmiyyətinin
formalaşması ilə qırılmaz surətdə
bağlıdır. Vətəndaş ona lazım olan
xidmətləri alarkən məmnun qalırsa, dövlətin
idarəetməsində iştirak edə bilirsə, sərbəst
müraciət edə, ictimai nəzarəti həyata
keçirə bilirsə, sosial proqramlar icra olunursa, rifah səviyyəsinin
yüksəldilməsi, sosial infrastrukturun yaradılması
üçün real işlər görülürsə təbiidir
ki, ölkədə xalqla iqtidar birliyi hökm sürəcək.
Bu cür birliyin olduğu ölkədə isə
ictimai-siyasi sabitlik mövcud olacaq və dövlətçilik
güclənəcək. Məhz bu səbəbdəndir
ki, Azərbaycan Respublikasında ictimai-siyasi sabitlik, milli həmrəylik
hökm sürür.
Sosial dövlətdə səmərəli idarəetmə
yalnız mərkəzi səviyyədə aparılmır,
regionların inkişafı da diqqət mərkəzində
olur. Bu baxımdan respublikada 2004-cü ildən bu vaxta kimi
regionların sosial-iqtisadi inkişafı üçün
görülən işlər sosialyönümlü dövlətin
siyasətinin bariz göstəricilərindəndir. Çünki icra olunan sosial proqramlar, çəkilmiş
yollar, tikilən elektrik stansiyaları, məktəblər və
xəstəxanalar regionlarda sosial infrastrukturun yaxşılaşdırılması
ilə yanaşı, insanların rifah səviyyəsinin
yüksəldilməsi üçün də əhəmiyyətlidir.
İqtisadiyyatın inkişafı ölkənin
əmək bazarında ixtisaslı işçi qüvvəsinə
tələbat yaratdığından təhsilin ilk peşə-ixtisas
sahələrinin inkişafı da prioritet məsələlərdən
birinə çevrilmişdir. Ünvanlı
sosial yardım, sosial mənzillər kimi mühüm sosial təşəbbüslər
icra olunmaqla yanaşı, əmək qabiliyyətli gənclərin
ələbaxımlıq meyillərinə yol verməmək
üçün gənclərin işləyərək pul
qazanmaq, maliyyə müstəqilliyinə, öz gələcəklərini
qurmaq imkanına malik olması üçün də
mühüm tədbirlər görülməkdədir.
Yeni iş yerlərinin açılması ilə
yanaşı, insan resurslarının şəxsi keyfiyyətlərinin
və qabiliyyətlərin inkişaf etdirilməsinə
xüsusi önəm verilir. Beləliklə, ölkədə
yaradılan müasir idarəetmə modelinin təyinatı
aşağıdakı prinsiplərdə ifadə olunur:
* Dövlət
siyasətinin mərkəzində Azərbaycan vətəndaşının
dayanması, onların maraqlarının hər şeydən
üstün olması;
* Şəffaf,
demokratik, səmərəli və innovativ idarəetmə;
* Dövlət
qulluğunun “xalqa xidmət” konsepsiyasında həyata
keçirilməsi, dövlət qulluqçularının əsas
vəzifəsinin insanlara xidmət etmək, onların problemlərini
həll etmək, qayğı göstərmək kimi müəyyən
olunması;
* Dövlət
orqanlarının fəaliyyətində şəffaflığın,
operativliyin, çevikliyin artırılması, xidmətlərin
daha keyfiyyətli, rahat və müasir innovasiyalarla həyata
keçirilməsi;
* Vətəndaşla
dövlət qulluqçusu, məmur arasındakı
münasibətlərdə yeni düşüncə tərzinin
formalaşdırılması;
* Dövlət
qulluqçularının dövlət xidmətlərini daha
keyfiyyətli, rahat və müasir innovasiyalarla təqdim etməsi;
* Dövlət
qulluqçularının fəaliyyət üslubunun, vəzifəli
şəxslə vətəndaş arasındakı
düşüncə tərzinin dəyişməsi;
* Vətəndaş
məmnunluğunun əsas qiymətləndirmə meyarı
hesab olunması;
* Dövlət
qulluqçularının peşəkarlığının
müxtəlif təlim və kurslarla artırılması;
* Biznes
mühitinin yaxşılaşdırılması
üçün dövlət dəstəyinin göstərilməsi
və s.
Qlobal inkişafın müasir meyilləri nəzərə
alınmaqla aparılan kompleks islahatlar nəticəsində
ölkədə inkişafın yüksək sürəti təmin
edilməklə yanaşı, idarəetmə və dövlət
qulluğu sahəsində də mühüm nailiyyətlər
əldə olunmuşdur. Qürurverici haldır ki, ölkəmizin
inkişaf strategiyasında dünyanın inkişaf meyilləri
ilə yanaşı, milli məqsəd və mənafelər,
milli ideologiya, demokratik prinsiplər əsas tutulur. Beləliklə, qeyd edə bilərik ki, dövlət
idarəetməsinin sosialyönümlü olması dövlət
siyasətinin hansı maraqların üzərində
qurulduğundan və ölkənin inkişaf strategiyasının
əsas istiqamətlərini müəyyənləşdirən
prinsiplərdən asılıdır. Azərbaycanda
yürüdülən dövlət siyasətinin mərkəzində
vətəndaşın durması dövlət qulluğu
konsepsiyasının və formalaşdırılan idarəetmə
modelinin təyinatından da aydın olur. Bu
modeldə xalqa xidmət, vətəndaşın
maraqlarının, məmnunluğunun təmini, həmçinin
sosial tələbatların ödənilməsi və sosial
rifah halının yüksəldilməsi güclü və
demokratik dövlətin gələcək inkişaf
strategiyasını müəyyənləşdirən
uğurlu siyasətin əsas prinsipləri kimi çıxış
edir.
Nazənin
HÜSEYNOVA,
Azərbaycan
Respublikası Prezidenti yanında Dövlət İdarəçilik
Akademiyasının “Dövlət qulluğu və kadr siyasəti”
kafedrasının dosenti
Azərbaycan.- 2016.- 7 iyun.- S. 7.