Möhtəşəm tarix - modern inkişaf
Lahıc sənətkarlıqla
elmin qovuşduğu məkandır
Odlar yurdu
Azərbaycanın hər eli, hər
obası müqəddəsdir, doğmadır. İstər
aran olsun, istər dağ, istər qışlaq, istərsə
də yaylaq. Hər oymağın da Haqdan gələn
ruzisi var. Dağ sakinləri yaşamında əsasən mala,
davara güvənirsə, arandakının günəşin təbii
şüasından şirə alan, şipşirin meyvələri,
masalara bəzək, bədənə sağlamlıq bəxş
edən tərəvəzi var. Qeyd olunanlarla yanaşı, bir
sıra məkanlarımız da var ki, onlar özünəməxsus
sənət nümunələri ilə, əsrlərlə
qorunan və günümüzə qədər şərəflə
gətirdikləri adət-ənənələrlə də
seçilirlər.
Sadalanan meyarlar formasından asılı olaraq bu və ya
digər şəkildə bütün ellərdə
özünü təzahür etdirir. Üstünlük, cəlbedicilik
isə ondan ibarətdir ki, bu coğrafiyada yaşayan
insanların hamısı təmsil etdiyi etnik qrupdan, milli mənşəyindən
asılı olmayaraq bütün fəaliyyətlərində
azərbaycançılıq ideyasına sadiqliyini təsdiqləyir
və bu xalqın nümayəndəsi olmalarına görə
qürurlandıqlarını gizlətmirlər.
Lahıclılar kimi...
Lahıcda yaşayan insanlardan bəhs edərkən isə
hər sözün, hər cümlənin yazılışında
ehtiyatlı olmağa çalışırsan. Düşünürsən
ki, Azərbaycanın dünyada tanınmasına
çalışan, o cümlədən bütün
danışıqlarında hansısa etnosun deyil, məhz bu
xalqın nümayəndəsi olduqlarını deyən və
qürurlandıqlarını gizlətməyən
insanların qəlbinə dəymək olmaz.
Çünki hər şeydən əvvəl etibarlı və
sədaqətli insanlardır lahıclılar...
Hələ çəkic vurmaqdan kobudlaşmış əllərinin
arxasında dayanan kövrək qəlblərini, sənətlərinə
bağlı incə davranışlarını demirik. Bunun üzərinə
də dağın, daşın, dəmirin içərisindən
çıxıb hətta ölkə hüdudlarından da kənarda
görkəmli ziyalıları ilə Azərbaycanı
tanıtmalarını əlavə etsək, Lahıcın əhəmiyyəti
daha da artmış olur.
Ətrafda yerləşən kəndlərdə
yaşayanlar arasında həm lahıclılar, həm də
Azərbaycan dilində danışanlar var. Məsələn,
Əhən kəndinin sakinləri tam lahıc dilində
danışırlar. Sadəcə olaraq, onlar danışarkən
ləhcə hiss olunur. Adətləri isə
azərbaycandillilər yaşayan kəndlərlə tam eynidir.
Lahıc camaatının razılaşmadıqları məqamlardan
biri də onların gəlmə və ya etnik qrup
adlandırılmasıdır. Halbuki Azərbaycan ərazisində
Suraxanıda, Qubada yaşayan bəlli sayda insanlar tatlar
adlandırılır. Hətta dağ yəhudiləri də
tat dilində danışırlar. Lakin
lahıclıların dili heç də bu dillə
uyğunlaşmır. Bu da
lahıclıların özlərinin dedikləri kimi, əsl
türk oğlu türk olmalarından xəbər verir.
İsmayıllı
rayon Lahıc qəsəbə tam orta məktəbinin direktoru,
əməkdar müəllim Hikmət Haqverdili deyir: -
Lahıcın yaşı haqqında dəqiq məlumat yoxdur.
Bəzi mənbələrdə Lahıcın
yaşının 2 min il olduğu bildirilsə
də, bu, bir qədər müəmmalıdır. Lahıcın özəl cəhətlərindən
olan və insanların marağını cəlb edən
xüsusiyyətlərindən biri də onun küçə
və meydanlarında daş döşəmələrin,
artıq suların axıdılması üçün
çaydaşıdan tikilmiş yeraltı kürəbəndlərin
(kanalizasiyalar) olması və hazırda da istifadə edilməsidir.
Küçə və meydanların,
dalanların daş döşəmələri sanitar-gigiyenik
tələblər baxımından əhəmiyyətə
malik olmaqla yanaşı, eyni zamanda tez-tez yağan gur
yağışlar zamanı küçələrin sel
suları ilə yuyulub dağılmasının
qarşısını alır. Yeraltı
kürəbəndlər tikilərkən bütün qəsəbəni
əhatə edən bir sistem yaradılıb və zaman-zaman bu
ərazidə yaşamış insanların çirkab maddələrini
və artıq suları axıtmaq imkanı yaranıb.
Kürəbəndlərin və döşəmələrin
təxminən 8 yüz il öncə inşa
olunduğu güman edilsə də, bəzi mənbələrdə
Lahıcın kanalizasiya sisteminin iki min il əvvəl də
olduğu bildirilir. Hətta bu kanalizasiya sistemi
Avropa ölkələrində quraşdırılanları da
qabaqlayır.
Lahıcın tarixinin qədim olmasını təsdiqləyən
daha bir fakt son dövrlər aşkarlanıb. Bu yaxınlarda
Lahıcın Ərəzit məhəlləsində fərdi ev tikintisi üçün bünövrə
qazılarkən orada qədim tarixə aid olan eksponatlar
tapılıb. Həmin eksponatlar əsasən 7 ədəd
küp qəbirdən ibarət olub. Həmin qəbirlərdəki
insanların ölçüləri nəhəng olması ilə
seçilib: uzunluqları 2 metri keçib. Xüsusən
də əlləri və onurğaları həcminə
görə daha çox diqqət çəkib. Həmin skeletlərə toxunulduqda toz kimi ovulduğu
müşahidə olunub. Maraqlıdır
ki, onların hər birinin başları kəsilərək
yanlarına qoyulub. Hər qəbirdə də
bir ədəd saxsı kuzə olub. Milli
Elmlər Akademiyasının mütəxəssisləri həmin
kuzəni tədqiq edərək qabın 5 min illik tarixə
malik olmasını təsdiqləyiblər.
Lahıclılar Azərbaycan
xalqının bir hissəsidir
Faktlardan da göründüyü kimi, Lahıc
camaatı hazırda yaşadıqları məkana heç də
gəlmə insanlar deyillər. Həmişə burada
yaşayıblar və Azərbaycan xalqının bir hissəsi
olmalarını etiraf edirlər. Azərbaycanlılarla
ciddi fərqləri də yoxdur. Mənbələrdən
əldə olunan məlumatlara görə İranda gedən
müharibələr zamanı Sasanilər bu məkana
köç ediblər. Birgəyaşayış
zamanı gəlmələr say etibarilə daha çox
olduqlarından, yaxud da hansısa səbəblərdən
onların dili buradakı xalqa da təsir göstərib və
hazırkı Lahıc dili yaranıb. Ümumilikdə
isə lahıc dilində istifadə olunan sözlərin
çox hissəsi Azərbaycan-türk dilindən keçib.
Bəzi sözlərin isə tərcüməsi
belə yoxdur.
Qeyd olunan fikirləri daha da gücləndirmək
üçün bir məqama diqqət yetirək. Ehtimallara
görə, Lahıc Albaniyanın mühüm müdafiə əhəmiyyətli
şəhər qalası olub. E.ə. III əsrdə
İranda Sasanilər hakimiyyətə gələndən sonra
onlar Albaniyanı özlərinə tabe etmək, sərhədlərini
strateji əhəmiyyətə malik təbii sərhəd olan
Böyük Qafqaz dağlarınadək genişləndirməyə
başlayıblar. Bu zaman Lahıcın əhəmiyyəti
daha da artıb. Sasani hökmdarları I
Qubad (488-531) və I Xosrov Ənuşirəvan (531-579) dövlətin
şimal sərhədlərini möhkəmləndirmək
üçün hərbi istehkamlar tikdiriblər. Onlar özlərinə yerli əhali arasında etnik
dayaq yaratmaq üçün İrandan xeyli irandilli əhalini
ölkənin şimal sərhədlərinə yaxın ərazilərə
köçürüblər. Ola bilsin ki,
həmin köçürülmə zamanı Lahıcda da
yerləşdirilənlər olub. Lakin həmin
vaxt Lahıc mövcud idi. Orada əhalinin sayı
heç də az deyildi.
Hətta mənbələrdən aydınlaşıb ki,
Lahıcın yaxınlıqdakı Niyaldağ deyilən ərazidə
Niyal və ya Girdiman qalası deyilən məkan olub. Onların
qalıqları günümüzə qədər gəlib
çıxıb. Bildirilir ki, bu,
Cavanşirin atası Varazın qalasıdır. Talıstan kəndində Cavanşir qalası,
Qalacıqda Qız qalası adlanan yer adları mövcuddur.
Niyaldağda olan qala da məhz həmin silsilədən
olan istehkam qalasıdır. Sadəcə
olaraq bu qala məhz Cavanşirin atası Varaz tərəfindən
tikilməsi baxımından daha qədimidir. Niyal və ya Girdiman qalası zamanında möhtəşəmliyi
ilə seçilib. Onun qalıqları ilə tanış olduqda buna bir daha əmin olursan. Uzun müddət həmin yer Xan qalası adı ilə
tanınıb. Bunun da izahı ondan ibarətdir
ki, həmin dövrlərdə xanlıq olmayıb. Sadəcə
olaraq XVIII əsrdə Fit dağında Mustafa xan adında
insan yaşayıb. Belə ehtimal edilir ki, Niyal
qalası istiqamətində fayton yolu olub. Mustafa
xan da müdafiə məqsədilə qaladan istifadə edib.
Ona görə də bu yer həm də Mustafa
xanın qalası adlanıb.
İngiltərə
və Həbəşistandan Lahıca mis gətirilirmiş
Təsadüfi deyil ki, Lahıc sənət növlərinin
çoxluğuna və sənətkarlarının sayına
görə təkcə Şirvan elində, yaxud da Azərbaycanda
deyil, eləcə də Yaxın Şərqdə
tanınıb.
Zamanında Lahıcda 123 sənət
növü olub. Hazırda onlardan çox az
bir hissəsi qalıb. Varlı tacirlər
Bakıdan, Tiflisdən, Gədəbəy, Borçalı və
Zəngəzurun mis mədənlərindən xam mis alaraq dəvə
karvanı ilə Lahıca yola salırmışlar. Hələb, İstanbul, İngiltərə və Həbəşistandan
da Lahıca mis gətirilirmiş. Hər
bir tacirin daimi müştəri ustaları olub. Ustalar tacirdən aldıqları xam misin əvəzinə
hazırladıqları sənətkarlıq məhsullarını
verirmişlər. Tacirlər də bu sənətkarlıq
məhsullarını Azərbaycanın ən izdihamlı
bazarlarında satmaqla kifayət qədər gəlir
götürürmüşlər. Lahıc
sənətkarlarının hazırladıqları məhsulları
almaq üçün tacirlər arasında güclü rəqabət
gedirmiş.
Hazırda Lahıcda yaşayan insanların sayı təxminən
iki min nəfərdən bir qədər çoxdursa, vaxtı
ilə dəfələrlə artıq olub. Hətta mənbələrdən
birində qeyd olunur ki, vaxtı ilə bir gündə sübh
tezdən Lahıcdan 1700 karvadar çıxırmış.
Onlar da özlərində və qonşularda
olan sənət nümunələrini götürərək
yaxın ərazilərdə yerləşən Kürdəmir,
Ağsu, Şamaxı və sair ərazilərdə
satdıqlarını satar, aldıqlarını alar və
axşama evə qayıdarmışlar.
Uzun müddət Lahıcın ətraf aləmlə əlaqələnməsi
üçün avtomobil yolu olmayıb. Bura asfalt yolu
1966-cı ildən sonra çəkilib. Lahıcın
yaxınlığında yerləşən və hazırda
Namazgah adlanan yer isə Lahıc karvadarlarının namaz
qıldıqları yer olub. Qaranohur deyilən
ərazi isə dayanacaq funksiyasını daşıyıb.
İsmayıllıdan avtobus adamları
dayanacağa kimi gətirərmiş, qalan yolu isə onlar
köhnə məzənnədə 10 manat verərək
karvadarların müşayiəti ilə atla Lahıca gələrmişlər.
Dünyada
7 məkanda
“Lahıc” adı ilə bağlı
yerlər varmış
Maraq doğuran məqamlardan biri də Lahıc toponiminin
geniş bir coğrafiyada təmsil olunmasıdır. Faktlara nəzər
yetirək. Məsələn,
respublikamızın şimal-qərb bölgəsində yerləşən
Zaqatala rayonunda Lahıc kəndi var. Lahıclıların daimi
yaşayış məntəqələri ilə həmin kənd
arasında bağlılığın olması isə
şübhəsiz ki, düşündürücüdür.
Belə fərziyyə var ki, Lahıc
camaatının Gürcüstanla sıx əlaqəsi olub.
Bir zamanlar Tbilisinin Şeytan bazarında
çoxlu lahıclı yaşayıb. İndi
də orada qalanlar var. Hətta Tbilisidən Telaviyə gələndə
həmin yolun üzərində yerləşən Qumburi kəndinin
əhalisi tamamilə lahıclardan ibarətdir. Böyük ehtimal var ki, Zaqatalada olan Lahıcın
kökü də məhz Gürcüstan istiqamətinə
get-gəl edən lahıclılara bağlıdır. Lahıclıların Gürcüstana
giriş-çıxışı Alazan-Həftəran vadisi
vasitəsilə olub. Marşrut isə kənddən
çıxandan sonra Qəbələ-Şəki-Qax-Zaqatala-Balakən-Laqodexi
yolu üzrə müəyyənləşib. Get-gəl zamanı yolüstü xəstələnən,
yaxud da Gürcüstanla daha sıx əlaqəsi olan insanlar
hazırkı məkanda binə qurublar.
Daha bir Lahıc kəndi isə Goranboy rayonu ərazisində
olub. Göygöl rayonu yarandıqdan sonra isə kənd
inzibati ərazi vahidi kimi həmin əraziyə
düşüb. Onun da tarixinin Azərbaycanın
Gədəbəy və tarixi torpaqlarımız olan, indi isə
Ermənistan ərazisinə qatılan Qafan-Alaverdi mis mədənlərinin
uzun müddət lahıclıların əlində olması
faktı mövcuddur. Misgərlik sənətinin
vətəni bu kənd olduğu üçün xammal da
müəyyən dövrdə əsasən Lahıca axıb.
Ümumilikdə isə dünyada 7 məkanda “lahıc” adı
ilə bağlı yerlər var. Məsələn, Bakıda
Lahıc bağları, Yəməndə Lahıc şəhəri,
İranda böyük əyalət olan Lahican bunlara nümunə
göstərilə bilər.
Fərqli və oxşar adətlər
Müsahibimiz adət-ənənələrdən də
söz saldı. Bildirdi ki, indiki halda demək olar ki,
İsmayıllının digər kəndləri ilə
Lahıcın xeyir-şər məclisləri arasında elə
bir fərq yoxdur. Əvvəllər
üç gün üç gecə toy çalınıb.
Birinci gün xınayaxdı, ikinci gün
qız toyu, nəhayət isə oğlan evində toy
çalınıb. Oğlan toyunda məhəllələrlə,
xüsusi təmtəraqla gedib qızı gətirərdilər.
Lahıcda digər bölgələrimizdən fərqli
üstün məqamlardan biri də burada insan
dünyasını dəyişdikdən sonra 3 gün ərzində
ehsan verilməməsidir. Bu da bir növ insanların öz
doğmalarına olan rəğbətindən irəli gəlir.
Bu insanlar başa düşürlər ki, insan
dünyasını dəyişdiyi ilk 3 gündə
bütün dünya malı, maddiyyat yaddan
çıxarılmalı və bütün düşüncə
haqqın dünyasına qovuşmuş şəxsə
yönəldilməli, təziyə saxlanmalıdır. Hətta mərhum qəbir evinə aparılıb dəfn
edildiyi ana kimi bir stəkan çay belə içilməz.
Lahıcın
mətbəxinə gəldikdə isə müəyyən
özünəməxsus cəhətləri var. Xüsusilə
adla deyilən, yeyənlər üçün isə
ağız tamı olan Lahıc dolması
tamamilə fərqlidir. Bu dolmanın bişirilməsində
xüsusi ədviyyatlardan istifadə edilir. Bükülməsində
isə heyva və fıstıq yarpağı ideal hesab olunur.
Bundan başqa, iriliyinə və dadına
görə fərqlənən qutabları var. Baharın
başlanğıcında çıxan və soğankimilər
fəsiləsinə aid olan pəl adlanan bitkidən
hazırlanan qutabın dadı isə tamamilə
bambaşqadır.
Tarixdən o da məlumdur ki, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
1920-ci ildə devriləndən sonra həbsdən
canını qurtarmaq məqsədilə Məmməd Əmin
Rəsulzadə məhz sığınacaq yeri kimi
Lahıcı seçir. O, Lahıcda yaşadığı 6 ay müddətində
təhlükəsizlik baxımından düz 17 ev dəyişir. Hətta
“Əsrimizin Səyavuşu” əsəri də Lahıcda ərsəyə
gəlir. Sonradan Tbilisiyə getmək
üçün Lahıcı tərk etsə də, Qaraməryəm
adlanan ərazidə tutulur, Bakıya aparılsa da, məhz
Stalinin ona olan rəğbəti sayəsində həbsdən
qurtarır.
Lahıc həm də beyin mərkəzidir
Lahıcdan çıxan çoxlu sayda maraqlı və
savadlı insanlar da var. Lahıcın 20-yə yaxın sakini
zamanında təhsilinə görə seçilən müqəddəs
yerlərdən olan “Nəcəfül-əşrəfi”
bitirib. Onlardan biri də tibb sahəsində nüfuz qazanan
Hacı Seyid Əşrəf Ağadır.
Elm sahəsində olan insanlardan Soltan Mehdiyev xüsusilə xatırlanmalıdır. O, Azərbaycanın neft kimyası üzrə görkəmli alimlərindəndir. İkinci Dünya müharibəsi zamanı onun yüksək oktanlı benzin istehsalında məxsusi xidmətləri olub. Hazırda Neft-Kimya Prosesləri İnstitutunda vaxtı ilə işlədiyi laboratoriya onun adını daşıyır, adına küçə də var.
Məşhur inqilabçılardan Qasım İsmayılov, Əli Bayramov və Ağa Sultanov da Lahıc sakinləri olublar. Hətta Ağa Sultanov sovetlər dönəmində Abxaziya Respublikasının birinci katibi işləyib. Azərbaycanın təhsil komissarı vəzifəsi də ona etibar olunub.
Qeyd olunanlardan da göründüyü kimi, kürəyini qürurlu dağlara söykəyən Lahıc iki sahədə irəlidə olub: sənətkarlıq və elm. Mürəkkəb iqlim və relyef uyğunsuzluğu səbəbindən aqrar sektoru inkişaf etdirmək üçün şərait olmayan bu məkanda insanlar məhz intellektlərinə güvəniblər. Tanrının bu zəhmətkeş insanlara bəxş etdiyi bəsirət açıqlığı isə onların Azərbaycanı, Azərbaycanın isə lahıclıları dünyada tanıtmalarına dəstək verib.
Bu gün Lahıcın siması günbəgün daha da dəyişir. Bu da özünü həm yollarda, həm də daha da abadlaşan digər infrastruktur sahələrində göstərir. Son dövrlərdə inşa olunan sosial binalar, mərasim zalı, icma mərkəzi və digərləri isə Lahıcın onsuz da özünəməxsus olan təbii rənginə yeni çalarlar qatır.
Əli
SƏLİMOV,
Azərbaycan.-2016.- 23 iyun.- S.1-7.