İqtisadi islahatların yeni istiqamətləri
Antiböhran tədbirləri
makroiqtisadi sabitliyin təmin olunmasına xidmət edir
Geosiyasi səbəblərlə
bağlı dünyada neftin qiymətlərinin 3 dəfədən
çox aşağı düşməsi əksər ölkələri
iflic duruma salan qlobal iqtisadi böhranın Azərbaycana təsirlərinin
mümkün dərəcədə aradan
qaldırılması yolu ilə iqtisadi inkişaf prosesində
mütərəqqi meyillərin qorunub saxlanılmasını
obyektiv tələbata çevirmişdir.
Son aylar həyata
keçirilən qabaqlayıcı tədbirlər sayəsində
böhranın psixoloji gərginlik mərhələsi geridə
qalmış, neftdən asılı olmayan yeni makroiqtisadi
sistemə keçid prosesi xeyli dərəcədə sürətlənmişdir.
Qeyd etmək
lazımdır ki, 2015-ci ildə qeyri-neft sektorunun ümumi
daxili məhsuldakı çəkisinin artırılması,
regionların tarazlı və davamlı inkişafı,
bölgələrdə yeni istehsal müəssisələrinin
açılması, işsizlik probleminin aradan
qaldırılması, əhalinin sosial rifahının gücləndirilməsi
istiqamətində bir sıra mühüm addımlar
atılmışdır. İqtisadiyyatın
liberallaşdırılması, xarici investisiyaların
qeyri-neft sektoruna, xüsusən də regionların
inkişafına yönəldilməsi, ölkədə əlverişli
biznes mühitinin formalaşdırılması kimi vacib məqamlar
hökumətin iqtisadi siyasətinin prioritet istiqamətləri
sırasında xüsusi vurğulanmalıdır. Bunun nəticəsi
olaraq ötən il ümumi daxili məhsul 1 faizdən
çox, sənaye istehsalı 2,4, qeyri-neft sənayesi 8,4 faiz
artmışdır.
Qlobal
maliyyə-iqtisadi qurumlarının proqnozlarına baxmayaraq,
2015-ci ildə dünya iqtisadiyyatının inkişaf templərinin
azalması müşahidə olunmuşdur. Bu prosesin əsas səciyyəvi
cəhətləri dünya istehlakının artım templərinin
və qlobal ticarətin zəifləməsi, bununla əlaqədar
qiymət şoklarının, əsasən də xammallar
üzrə qiymətlərin kəskin enməsidir. Belə bir
şəraitdə ölkəmizin əsas ixrac məhsulu və
xarici valyuta daxilolmalarının mənbəyi olan xam neftin
qiymətinin 3 dəfədən çox azalması ölkənin
xarici ticarət balansının müsbət saldosunu və
valyuta daxilolmalarının digər mənbələrini kəskin
şəkildə azaltmışdır.
Məlumdur
ki, qlobal iqtisadiyyatda cərəyan edən neqativ proseslər -
enerji daşıyıcılarının qiymətlərinin
düşməsi əsas gəlirləri neft və qaz
satışı olan Azərbaycana da təsirsiz
ötüşməmiş, ilin əvvəllərindən
başlayaraq ölkəmizdə xarici valyuta gəlirlərinin
və tədiyə balansının profisitinin azalmasına gətirib
çıxarmışdır. Bununla əlaqədar milli
iqtisadiyyatın dayanıqlığının gücləndirilməsi
çağırışları daha da
aktuallaşmış, bu çağırışlara
müvafiq olaraq büdcə-vergi və pul-məzənnə
siyasətində adekvat manevrlər həyata
keçirilmişdir. Bir tərəfdən ölkəyə
valyuta daxilolmalarının azalması, digər tərəfdən
isə qonşu ölkələrdə milli valyutaların
sürətlə dəyərsizləşməsi psixoloji
olaraq ölkəmizə də təsirini göstərmiş,
Mərkəzi Bank milli valyuta ehtiyatlarını qorumaq
üçün 2015-ci ilin fevral ayında manatın
devalvasiyasına, dekabr ayında isə “üzən məzənnə”
rejiminə keçid barədə qərar qəbul
etmişdir.
Dövlət
başçısı Nazirlər Kabinetinin yanvarın 10-da
keçirilmiş iclasında bununla bağlı demişdir:
“Neftin qiymətinin kəskin şəkildə aşağı
düşməsini mən şəxsən iqtisadi amillərlə,
sırf iqtisadi amillərlə bağlaya bilmərəm.
Çünki dünya iqtisadiyyatı o qədər tənəzzülə
uğramayıb ki, neftin qiyməti 3-4 dəfə
aşağı düşsün. Mənim fikrimcə, burada
ilk növbədə siyasi amillər öz rolunu
oynayıbdır. Kimsə kiminləsə mübarizə
aparır, biz isə bundan əziyyət çəkirik. Ona
görə bu da, əlbəttə ki, bizim iqtisadi vəziyyətimizə
mənfi təsir göstərmişdir. Ancaq biz
çalışacağıq ki, bu məzənnənin dəyişməsi
ilə bağlı mənfi fəsadların aşağı
salınması üçün daha da fəal iş görək”.
Strateji
valyuta ehtiyatlarının qorunub saxlanılması, idxalın
optimallaşdırılması və ixracın
stimullaşdırılmasına xidmət edən devalvasiya qərarlarının
əhalinin sosial vəziyyətinə mənfi təsir göstərməməsi,
habelə ölkə iqtisadiyyatının yaranmış vəziyyətdən
maksimum az itki ilə çıxması üçün
dövlət başçısının rəhbərliyi ilə
kompleks antiböhran tədbirləri işlənib
hazırlanmış və həyata keçirilməsinə
başlanılmışdır.
Ümumiyyətlə,
Prezident İlham Əliyev Nazirlər Kabinetinin bu il yanvarın
10-da 2015-ci ilin sosial-iqtisadi inkişafının yekunlarına
və 2016-cı ildə qarşıda duran vəzifələrin
müzakirəsinə həsr olunmuş iclasında, eləcə
də yanvarın 16-da iqtisadi və sosial məsələlərin
həlli ilə bağlı müşavirədə, habelə
yanvarın 26-da regionların 2014-2018-ci illərdə
sosial-iqtisadi inkişafı dövlət proqramının
ikinci ildönümünə həsr olunmuş iclasında
qlobal böhranın və devalvasiyanın ölkəmizə mənfi
təsirlərinin tez zamanda aradan qaldırılması ilə
bağlı konkret tapşırıq və tövsiyələrini
vermişdir. Dövlət başçısı
bildirmişdir ki, ölkə iqtisadiyyatını mənfi təsirlərdən
qorumaq üçün maliyyə intizamı gücləndirilməli,
lüzumsuz xərclərə yol verilməməli, uzaq gələcəyə
hesablanmış layihələrin icrası təxirə
salınmalı, valyuta bazarının sabitləşməsi
üçün bir sıra səmərəli tədbirlər
həyata keçirilməli, sahibkarlığın
inkişafı, ixracın stimullaşdırılması istiqamətində
islahatlar genişləndirilməlidir.
Prezident
İlham Əliyevin qeyd etdiyi kimi, indiki şəraitdə
hökumətin fəaliyyətində dinamizm və şəffaflıq
artırılmalı, yeni dövrün aktual
çağırışlarına cavab verən çevik
idarəçilik modeli formalaşdırılmalı, dövlət
büdcəsinin xərclər hissəsinin təsnifləşdirilməsi
təkmilləşdirilməli, xərcləmələr
üzrə yeni mexanizmlər işlənilib
hazırlanmalı, fəaliyyət istiqamətləri oxşar
olan, bir-birini təkrarlayan dövlət qurumlarının
konsolidasiyası həyata keçirilməli, dövlət
aparatının saxlanılması xərcləri maksimum dərəcədə
optimallaşdırılmalı; büdcə yükünün
azaldılması istiqamətində addımlar
atılmalıdır. Dövlət qurumlarının fəaliyyətində
elektron xidmətlərin geniş tətbiqi, şəffaflığın
artırılması, korrupsiya və rüşvətxorluğun
aradan qaldırılması istiqamətində islahatlar
genişləndirilməli, “e-hökumət” modelinin
bütün sahələrdə tətbiqi təmin edilməlidir.
Ölkədə biznes mühitinin liberallaşması, sahibkarların
fəaliyyətinə dolayısı və birbaşa mane olan,
onlara qarşı əsassız tələblər irəli
sürən dövlət qurumlarına, o cümlədən
yerli icra hakimiyyəti orqanlarına qarşı sərt
mübarizə tədbirlərinin həyata keçirilməsi,
rayonların dövlət büdcəsindən dotasiyasının
ilbəil azaldılması, yerli xərclərin daxili imkanlar
hesabına təmin edilməsi vacib məsələlər kimi
qarşıda dayanır. Son aylarda mərkəzi və yerli
icra hakimiyyəti orqanlarında apelyasiya şuralarının
yaradılması da məhz sahibkarların
hüquqlarının daha etibarlı qorunmasına xidmət
edir.
Ölkə
rəhbərinin antiböhran tədbirlərini bu cür
ümumiləşdirmək mümkündür:
1) ölkə
iqtisadiyyatının böhran dövrünün
reallıqlarına adaptasiya edilməsi, büdcə vəsaitlərindən
qənaətlə istifadə olunması, yalnız ən zəruri
və təxirəsalınmaz investisiya layihələrinin
maliyyələşdirilməsi;
2) biznes
mühitinin liberallaşdırılması, sahibkarlar
üçün daha əlverişli imkanların
yaradılması istiqamətində islahatların davam etdirilməsi,
vergi və gömrük orqanlarının fəaliyyətinin
optimallaşdırılması;
3)
devalvasiya prosesləri ilə əlaqədar vətəndaşlara
dəymiş ziyanın maksimum dərəcədə
kompensasiyası, sosialyönümlü tədbirlərin həyata
keçirilməsi;
4) bank
sisteminin dayanıqlığının və likvidliyinin təmin
edilməsi, iqtisadiyyatın real sektoruna sərmayələrin
yatırılmasının dəstəklənməsi,
nağdsız ödənişlərin həcminin
artırılması;
5) ölkədə
çevik və qlobal böhran dövrünün
çağırışlarına adekvat cavab verə biləcək
hökumət modelinin formalaşdırılması, şəfflaflığın
və hesabatlılığın artırılması.
Məhz
bu cür məqsədyönlü, uzaq perspektivlərə
hesablanmış antiböhran strategiyası cəmi 3 aya
yaxın müddətdə böhranın ictimai rəyə
psixoloji təsirlərini azaltmış, postneft dövrünə
səmərəli adaptasiyanı təmin etmişdir. Yalnız
bu ilin əvvəllərindən başlayaraq qəbul olunan
qanunlar, imzalanan fərman və sərəncamlar deməyə əsas
verir ki, ölkə rəhbərliyi hazırkı mürəkkəb
mərhələdə Azərbaycanın qarşısında
hansı əsas problemlərin, vəzifələrin
dayandığını yaxşı bilir və onların həlli
üçün mükəmməl konsepsiyaların
hazırlanaraq icra olunmasını təmin edir.
Əksər
dünya ölkələrini iflic duruma salan qlobal maliyyə-iqtisadi
böhranın Azərbaycana təsirlərinin qabarıq hiss
olunmaması, eyni zamanda iqtisadi inkişaf prosesində pozitiv
meyillərin qorunub saxlanılması “İnkişafın Azərbaycan
modeli”nin dayanıqlığını bir daha təsdiqləyir.
Ümumilikdə maliyyə-bank sektorunun dəstəklənməsi
də daxil olmaqla ciddi maliyyə monitorinqinin həyata
keçirilməsi, kreditlərə və faiz dərəcələrinə,
habelə inflyasiyaya nəzarətin gücləndirilməsi,
real iqtisadiyyata daimi sərmayə yatırımlarının təmin
edilməsi, sosial öhdəliklərin vaxtlı-vaxtında
yerinə yetirilməsi, sənaye müəssisələrinin fəaliyyət
istiqamətinin daxili bazara yönəldilməsi, ərzaq təhlükəsizliyinin
möhkəmləndirilməsi qlobal böhrana qarşı
effektiv tədbirlər sisteminin yalnız müəyyən
qismidir. Bu müddətdə həmçinin fiksal və
monetar siyasətin səmərəliliyi hökumət
qarşısında duran vəzifələri həyata
keçirməyə, iqtisadiyyatın inkişafı
üçün zəruri maliyyə əsaslarının
formalaşdırılmasına əlverişli imkanlar yaratmışdır.
Son ayların antiböhran paketinə potensial gəlirlərin
vergiyə cəlb olunması, xərclərin daha şəffaf
idarəsi, büdcədən maliyyələşən müəssisə
və təşkilatlar üzrə maliyyə əməliyyatlarının
beynəlxalq standartlara cavab verən mühasibat uçotu
qaydalarına uyğunlaşdırılması kimi vacib məsələlər
də xüsusi qeyd olunmalıdır.
2015-ci
ilin əvvəllərindən maliyyə böhranının
ilk simptomlarını nəzərə alan Mərkəzi Bank
respublika banklarının xarici borclanmasının idarəedilən
təhlükəsiz səviyyədə saxlanılması
üzrə konkret addımlar atmış və səmərəli
nəticələr əldə etmişdir. Manatın sabitliyini
qorumaq üçün valyuta bazarında tələb və təklif
vaxtında tarazlaşdırılmış, preventiv tədbirlər
nəticəsində respublika bankları likvidlik problemi ilə
bağlı istehlak və biznes kreditlərinin verilməsi
prosesini dayandırmamış, perspektivli biznes layihələri
maliyyələşdirilmişdir. Respublika banklarının səhmlərinin
dünya birjalarında dövriyyədə olmaması,
dünyanın müflisləşən iri maliyyə
qurumlarının səhmlərinə Azərbaycan
banklarının portfel investisiyalarının yerləşdirilməməsi
bu sektorun böhrandan ziyan çəkməsinin
qarşısını almışdır.
Azərbaycanın
qlobal iqtisadi-maliyyə böhranına qarşı səmərəli
mübarizə aparması həm də respublikamızın
müstəqil iqtisadi siyasət yeritməsi ilə şərtlənir.
Ölkəmizin maliyyə təhlükəsizliyinin təmini
baxımından beynəlxalq fond birjalarında, qiymətli
kağızlar bazarında fəal iştiraka haqlı olaraq
ehtiyatlı yanaşması maliyyə böhranının
respublikamıza təsirini zəiflədən əsas amillərdən
olmuşdur. Azərbaycanın qlobal böhrana qarşı əzmkar
müqaviməti həm də onunla şərtlənmişdir
ki, ölkəmiz bir sıra cəhətlərinə görə
başqalarına nəinki bənzəmir, həm də müəyyən
üstünlükləri ilə seçilir. Bu modelin
üstün cəhətlərindən biri sərbəst
inkişaf etmək iqtidarında olmasıdır. Respublikada
daxili investisiyalar xarici sərmayə qoyuluşlarını
üstələyir, qlobal layihələr dövlət büdcəsi
hesabına reallaşdırılır. Zəngin təbii sərvətlərə
malik olması Azərbaycan iqtisadiyyatının sərbəst
inkişaf etmək imkanlarını təmin edir. Bu cəhətdən
respublikamız hətta Avropa İttifaqı və Asiyanın
yeni sənaye dövlətlərinə, habelə
dünyanın bir sıra başqa inkişaf etmiş ölkələrinə
nisbətən daha dayanıqlı iqtisadi sistemə malikdir. Məsələ
ondadır ki, hazırda dünyanın bir sıra nüfuzlu
ölkələrinin iqtisadiyyatı möhkəm təməli
olmayan dayaqlar üzərində qurulmuşdur. Həmin ölkələrin
istehsal sahələri əsasən başqa yerlərdən gətirilən
enerji-xammal əsasında inkişaf edir. Ölkələr
arasında münasibətlərin hər hansı bir səbəbdən
pozulması isə onların iqtisadiyyatını iflic vəziyyətinə
salır. Qlobal iqtisadi böhranın əksər dünya
ölkələrini çətin vəziyyətə
salması da, əslində, bu bağlılığın nəticəsi
idi. Azərbaycanda istehsal edilən məhsullar isə daxili
istehlak tələbini müəyyən dərəcədə
ödəməyə xidmət edir. Bu da kəskin dünya
maliyyə böhranı fəsadlarının mənfi nəticələrinin
Azərbaycan iqtisadiyyatına kəskin təsirini minimuma
endirir. Lakin hökumət xüsusilə də ərzaq təhlükəsizliyinin
möhkəmləndirilməsi üçün idxalın əhəmiyyətli
dərəcədə azaldılmasını vacib sayır və
bu istiqamətdə sistemli addımlar atılır.
Prezidentin
4 mart 2016-cı il tarixli “Gömrük sistemində
islahatların davam etdirilməsi ilə bağlı əlavə
tədbirlər haqqında” sərəncamı da bu baxımdan
mühüm əhəmiyyətə malikdir. Sərəncamda
qeyd olunur ki, gömrük sistemində həyata keçirilən
son islahatlar nəticəsində dövlət sərhədinin
buraxılış məntəqələrinin
buraxılış qabiliyyətini artırmaq və vətəndaşların
rahatlığını təmin etmək üçün
malların və nəqliyyat vasitələrinin
yoxlanılmasında “bir pəncərə” prinsipinin daha da təkmilləşdirilməsi,
ticarət-iqtisadi münasibətlərdə idxal-ixrac əməliyyatlarının
rəsmiləşdirilməsinin sadələşdirilməsi,
bütün istiqamətlərdə gömrük işinin beynəlxalq
standartlara uyğun aparılması, normativ hüquqi bazanın
yaradılması, ticarətin asanlaşdırılması,
gömrük sərhədindən mal dövriyyəsinin
sürətləndirilməsi, ölkədə
sahibkarlığın inkişafında və biznes
mühitinin formalaşmasında, iqtisadi təhlükəsizliyin
möhkəmləndirilməsində gömrük sisteminin
rolunun daha da artırılması üçün bir sıra
məqsədyönlü işlər görülmüşdür.
Sərəncamda
Dövlət Gömrük Komitəsinə bir sıra
mühüm məsələlərlə yanaşı, məmur-vətəndaş
təmasının minimuma endirilməsi və elektron
gömrük xidmətlərinin daha da genişləndirilməsi
məqsədilə bütün bəyannamələrin
gömrük orqanlarında elektron formada qəbulunu iki ay
müddətində təmin etmək
tapşırılmışdır. Komitə həmçinin
elektron xidmətlər göstərilməsi ilə əlaqədar
olaraq müvafiq sahələrdə ayrı-ayrı dövlət
orqanları ilə qarşılıqlı elektron informasiya
mübadiləsinin həyata keçirilməsini təmin etməli;
gömrük nəzarətinin səmərəliliyini
artırmaq üçün gömrük sistemində
mövcud olan müasir texnologiya və avadanlıqdan istifadə
etməklə gömrük işi sahəsində risklərin
avtomatlaşdırılmış idarəetmə sistemini təkmilləşdirməlidir.
Bundan başqa, gömrük sərhədindən mal dövriyyəsini
sürətləndirməkdən ötrü beynəlxalq təcrübədə
qəbul olunmuş və Azərbaycan Respublikasının tərəfdar
çıxdığı beynəlxalq müqavilələrlə
müəyyən edilmiş ekvivalentlik prinsipinə uyğun
olaraq ixracatçı ölkə tərəfindən əvvəlcədən
verilən baytarlıq, fitosanitar, gigiyenik və digər
sertifikatlar (şəhadətnamələr), sənədlər
əsasında malların gömrük sərhədindən
keçirilməsinə şərait yaradılması və
aidiyyəti dövlət orqanlarının bu barədə
elektron formada məlumatlandırılması təmin edilməlidir.
Göründüyü
kimi, son ayların antiböhran tədbirlərinin ana xətti
kimi sahibkarlıq fəaliyyətinə mane olan süni əngəllərin
aradan qaldırılması və qeyri-neft sektorunun inkişaf
etdirilməsi məsələləri dayanır. Dövlət
başçısı hesab edir ki, hazırkı dövrdə
bir tərəfdən yaranmış vəziyyətin ölkəyə
mənfi təsirinin qarşısını almaq
üçün çevik tədbirlər həyata
keçirilməli, digər tərəfdən də prioritet
sahə hesab olunan qeyri-neft sektorunun daha sürətli
inkişafını təmin etmək üçün əlavə
təsirli mexanizmlər işə salınmalıdır.
Son 12 ildə
həyata keçirilən dövlət proqramları ilk
növbədə regionların tarazlı, davamlı
inkişafını, onların potensialının bir-birinə
kömək mexanizmi üzərində qurulmasını,
qeyri-neft sektorunun möhkəmdirilməsini, iqtisadiyyatın
neftdən asılılıq dərəcəsinin
azaldılmasını, infrastrukturun yeniləşdirilməsini
təmin edən kompleks proqram sənədləri olmaqla
yanaşı, bölgələrdə özəl sektorun və
sahibkarlığın inkişafına xüsusi diqqət
ayrılmışdır. 2004-2008, 2009-2013 və 2014-2018-ci illəri
əhatə edən regional inkişaf proqramları bu baxımdan
xüsusi əhəmiyyət kəsb etməklə bölgələrdə
dönüş mərhələsinin əsasını
qoymuş, sahibkarlığın yüksəlişinə zəmin
yaratmışdır.
Məqsəd
həm də Azərbaycan məhsullarının beynəlxalq
bazarda rəqabətqabiliyyətlik imkanlarının geniş
araşdırılması və bu xüsusda yeni istehsal müəssisələrinin
açılmasının stimullaşdırılması,
ölkənin milli brendi altında məhsulların xarici
bazarlara idxal olunmasıdır. Xarici ticarətdə
inhisarçılığın tamamilə aradan
qaldırılması, idxalda azad rəqabətin təmin edilməsi
də böhran şəraitində vacib addımlar
sırasındadır. Bundan başqa, fermerlər də daxil
olmaqla, müxtəlif həssas sahibkarlıq subyektlərinə
güzəştli maliyyə yardımlarının verilməsi
mexanizmi təkmilləşdirilir.
Dövlət
başçısının imzaladığı fərmanla
ixracyönümlü məhsullar istehsal edən müəssisələr
üçün güzəştlərin tətbiqi də
böhran dövründə mühüm addımlar
sırasındadır. Ümumilikdə Vergi Məcəlləsinə
2016-cı il yanvarın 1-dən qüvvəyə minmiş əlavə
və dəyişikliklərin böyük əksəriyyəti
məhz vergi ödəyicilərinin hüquqlarının
genişləndirilməsinə, vergi yükünün
azaldılmasına, vergi inzibatçılığının
təkmilləşdirilməsinə, vergidən yayınma
halları ilə mübarizənin gücləndirilməsi yolu
ilə büdcə daxilolmalarının
artırılmasına xidmət edir. Mühüm bir dəyişikliksə
ƏDV-nin məqsədləri üçün ərizəvermə
öhdəliyini yaradan vergi tutulan əməliyyatların həcminin
120 min manatdan 200 min manatadək artırılmasıdır. Məcburi
ƏDV qeydiyyatına alınmaq öhdəliyi yaradan həddin
artırılması dövriyyəsi 200 min manatadək olan
şəxslərə sadələşdirilmiş vergitutma
rejimində fəaliyyətlərini davam etdirməyə imkan
verəcək və bu da vergi
inzibatçılığının sadələşdirilməsi
ilə yanaşı, həmin vergi ödəyicilərinin vergi
yükünün azaldılmasını təmin edəcəkdir.
Devalvasiya
prosesləri ilə bağlı valyuta bazarında mövcud
olan süni ajiotajı aradan qaldırmaq, milli valyutaya
etimadı gücləndirmək istiqamətində həyata
keçirilən antiböhran tədbirlərini xüsusi qeyd
etmək lazımdır. Son günlər isə neftin qiymətlərində
artım müşahidə edilir və ekspertlər ilin
ortalarında qiymətlərin 50 dollaradək yüksələcəyini
proqnozlaşdırırlar. Bundan əlavə, Azərbaycanın
40 milyard dollara yaxın strateji valyuta ehtiyatları, habelə cəmi
6,7 milyard dollar olmaqla ümumi daxili məhsulun 12,4 faizini təşkil
edən xarici borcu, beynəlxalq fond birjalarında, qiymətli
kağızlar bazarında fəal iştirak etməməsi
maliyyə böhranının təsirini zəiflədən əsas
amillər sırasındadır.
Hökumətin
bank və valyuta bazarının sabitləşdirilməsi
istiqamətində atdığı addımlar - Maliyyə
Bazarlarına Nəzarət Palatasının yaradılması,
Mərkəzi Bankın statusunun dəyişdirilməsi, bəzi
bankların ləğvi və birləşdirilməsi, məbləğindən
asılı olmayaraq bütün əmanətlərin
sığortalanması mexanizminə keçid, habelə əmanətlərin
vergidən azad edilməsi, valyuta rejiminin tənzimlənməsi
və digər addımlar manata etimadın zamanla bərpa
olunmasına şərait yaradır. Ölkədə
dollarlaşma prosesinin qarşısının alınması məqsədilə
manatla olan əmanətlərin sığortalanması
üçün maksimum 12, dollarla olan əmanətlərdə
isə cəmi 3 faiz müəyyən edilmişdir. Əhalinin
banklardakı əmanətlərinin 3 il müddətində
vergidən azad edilməsi də bank sisteminə real dəstəyin
bariz təcəssümüdür.
Ölkə
rəhbərinin 2 mart 2016-cı il tarixli “Azərbaycan
Respublikasının 2016-cı il dövlət büdcəsi
haqqında” Azərbaycan Respublikasının Qanununda dəyişikliklər
edilməsi barədə” Azərbaycan Respublikasının
2016-cı il 23 fevral tarixli 129-VQD nömrəli Qanununun tətbiqi
və “Azərbaycan Respublikasının 2016-cı il dövlət
büdcəsi haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun tətbiqi
barədə” Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 2015-ci il 7
dekabr tarixli 698 nömrəli Fərmanında dəyişikliklər
edilməsi haqqında Azərbaycan Respublikası Prezidentinin fərmanı
da bu baxımdan xüsusi qeyd olunmalıdır. Əlavə və
dəyişikliklər nəticəsində 2016-cı il
üçün dövlət büdcəsi qlobal böhran mərhələsinin
reallıqlarına adekvat ali maliyyə sənədi sayıla
bilər. Bu ilin büdcəsi qlobal iqtisadi proseslərin ölkəmizin
iqtisadi inkişafına mümkün təsirləri, o cümlədən
valyuta daxilolmalarının və tədiyə
balansının müsbət saldosunun azalması, milli
valyutanın qismən dəyərsizləşməsi, iqtisadi
artım sürətinin zəifləməsi, habelə neftin
qiymətinin kəskin azalması nəzərə alınmaqla
realist ssenarilər əsasında hazırlanmışdır.
Dövlət
başçısının müəyyənləşdirdiyi
vəzifələrə müvafiq olaraq bu il qeyri-neft sektorunun
büdcə gəlirlərində xüsusi çəkisinin
artırılması, Dövlət Neft Fondundan dövlət
büdcəsinə transfertin tədricən azaldılması,
eyni zamanda, iaşədə, ticarətdə və inşaat
sektorunda tətbiq edilən güzəştlərin sadələşdirilməsi,
bununla da sahibkarlığın fəallığının stimullaşdırılması,
dövlət büdcəsinə hesablanmış vergilərin
yığım faizinin artırılması əsas prioritetlər
sırasında olmuşdur. Bundan başqa, müdafiə olunan
və onlara bərabər tutulan xərclər istisna olunmaqla,
prioritetlik daşımayan xərclər üzrə, eləcə
də büdcə təşkilatlarında
israfçılığa qarşı sərt qənaət
rejiminin tətbiqi, sosialyönümlü xərclərin
vaxtlı- vaxtında maliyyələşdirilməsi təmin
ediləcəkdir.
2016-cı
il üzrə yenilənmiş dövlət büdcəsinin gəlirləri
16 milyard 822 milyon manat, xərcləri isə 18 milyard 495 milyon
manat nəzərdə tutulmuşdur. 2016-cı il
üçün dövlət büdcəsinin dəqiqləşdirilmiş
gəlirləri 2016-cı il üçün təsdiq
olunmuş proqnozla müqayisədə 2256 milyon manat və ya
15,5 faiz çoxdur. 2016-cı il üçün dövlət
büdcəsinin dəqiqləşdirilmiş xərcləri isə
2016-cı il üçün təsdiq olunmuş proqnozdan 13,7
faiz çoxdur. Yenilənmiş dövlət büdcəsi
layihəsində xam neftin satış qiymətinin 1 bareli
üçün müəyyən edilmiş qiymət iki dəfə
aşağı endirilərək 25 ABŞ dolları səviyyəsində
götürülmüşdür. 2016-cı il
üçün dəqiqləşdirilmiş dövlət
büdcəsi kəsirinin yuxarı həddi 1 milyard 673 milyon
manat təşkil edəcəkdir.
2016-cı
ildə dövlət büdcəsi gəlirlərinin 7 milyard
10 milyon manatı və ya 41,7 faizi Vergilər Nazirliyinin xətti
ilə daxilolmaların payına düşür ki, bu da təsdiq
olunmuş büdcədə nəzərdə tutulduğundan
408 milyon manat və ya 6,2 faiz çox, 2015-ci ilin operativ icra
göstəricisi ilə müqayisədə 108,3 milyon manat və
ya 1,5 faiz azdır. Proqnozlaşdırılan daxilolmaların 23
faizi və ya 1610 milyon manatı neft sektorunun, 77 faizi və ya
5400 milyon manatı qeyri-neft sektorunun payına düşür.
2016-cı ildə dövlət büdcəsi gəlirlərinin
1 milyard 810 milyon manatı və ya 10,7 faizi Gömrük Komitəsinin
xətti ilə daxilolma hesabına formalaşacaq. Bu, təsdiq
olunmuş büdcədə nəzərdə tutulduğundan
220 milyon manat və ya 13,8 faiz çoxdur. Bundan əlavə,
2016-cı ildə dövlət büdcəsi gəlirlərinin
7 milyard 615 milyon manatı və ya 45,3 faizi Azərbaycan
Dövlət Neft Fondundan (ARDNF) transfertin payına düşəcəkdir.
Yenidən baxılma ilə 2016-cı il icmal büdcənin gəlirləri
15738,6 milyon manat nəzərdə tutulur ki, bu da təsdiq
edilmiş büdcəyə nisbətən 981,5 milyon manat və
ya 5,9 faiz azdır. Azalma əsasən dəqiqləşdirilmiş
icmal büdcənin neft gəlirlərinin hesablanması
üçün bir barel xam neftin qiymətinin təsdiq
olunmuş proqnozla müqayisədə 2 dəfə
aşağı götürülməsi nəticəsində
ARDNF-nin gəlirlərinin 3 milyard 230,3 milyon manat azalması
hesabınadır. İcmal büdcənin xərcləri təsdiq
edilmiş büdcəyə nisbətən 23,1 faiz və yaxud
4 milyard 610,2 milyon manat artırılaraq 24 milyard 566,6 milyon
manata çatdırılması təmin edilmişdir.
Bütün bu göstəricilər ölkədə iqtisadi tarazlığın qorunub saxlanılmasına yaxşı imkanlar yaradır. Azərbaycan Mərkəzi Bankının 2016-cı il üçün pul siyasətinin əsas istiqamətləri barədə bəyanatı da göstərir ki, respublikamız bu il qlobal maliyyə-iqtisadi böhranın təsirlərinə maksimum müqavimət əzmi nümayiş etdirəcəkdir. Bəyanatda qeyd olunur ki, “ortamüddətli dövrdə milli iqtisadiyyatın “yenidən balanslaşdırılması”, özəl investisiyalara və ixraca arxalanan iqtisadi artım modelinə (“təklif iqtisadiyyatı”) keçidin sürətlənməsi və bu əsasda daha dayanıqlı və şaxələndirilmiş iqtisadi artımın təmin edilməsi iqtisadi siyasətin qarşısında duran strateji çağırışdır. Bu çağırışa uyğun olaraq milli iqtisadiyyatın yeni makroiqtisadi dayanıqlıq müstəvisinə keçirilməsi, bu əsasda iqtisadi siyasətin bütün istiqamətlərinin daha effektiv sinxronlaşdırılması vasitəsilə makroiqtisadi və maliyyə sabitliyinin təmin edilməsi istiqamətində Mərkəzi Bank hökumətlə birlikdə kompleks tədbirlər həyata keçirəcəkdir”.
2016-cı ildə Mərkəzi Bank pul siyasətinin çevikliyinin artırılmasına, milli iqtisadiyyatın maliyyə dayanıqlığının və beynəlxalq rəqabət qabiliyyətinin təmin olunmasına imkan verən siyasət həyata keçirəcəkdir. Banklarda əhalinin əmanətlərinin və digər depozitlərin təhlükəsizliyinin təmin edilməsi məqsədilə bank sektorunun maliyyə dayanıqlığının, kapital və likvidlik mövqeyinin gücləndirilməsi, əmanətlərin sığortalanması sisteminin təkmilləşdirilməsi istiqamətində kompleks tədbirlər görüləcəkdir. Maliyyə infrastrukturunun inkişafı, nağdsız hesablaşmaların və elektron ödəniş sistemlərinin genişləndirilməsi istiqamətində fəaliyyət davam etdiriləcəkdir.
Qeyd olunur ki, manatın formalaşmış yeni əlverişli məzənnəsi neftin daha aşağı qiymətində belə idxalın əhəmiyyətli azalmasını və yerli istehsalla əvəzlənməsini, qeyri-neft ixrac potensialının reallaşmasını təmin etməklə tədiyə balansının tarazlaşmasına, habelə strateji valyuta ehtiyatlarının yüksək səviyyədə (hazırda ÜDM-in 100 fazindən çox) qorunub saxlanmasına gətirib çıxarmalıdır.
Ümumilikdə imzalanan sənədlər, eləcə də sahibkarların hüquqlarının qorunması məqsədilə keçirilən inzibati-hüquqi tədbirlər ölkə rəhbəri İlham Əliyevin sistem islahatları ilə bağlı söylədiyi fikirlərin reallaşdığını göstərir. Başqa sözlə, Prezident yeni şəraitdə dövlət idarəçilik sisteminin daha çevik və işlək mexanizmlərlə həyata keçirilməsini, ictimai həyatın bütün sahələrində şəffaflığın, hesabatlılığın təmin edilməsini və bu yolla ölkədə dayanıqlı iqtisadi inkişafın qarantı olan burjuaziyanın formalaşdırılmasını vacib sayır. Əminliklə deyə bilərik ki, dövlət başçısının siyasi iradəsi və qətiyyəti ilə həyata keçirilən kompleks tədbirlər ən qısa zamanda ölkədə biznes mühitinin əhəmiyyətli dərəcədə sağlamlaşmasını və Azərbaycanın böhrana qarşı əzmkar müqavimətini təmin edəcəkdir.
Müşfiq ATAKİŞİYEV,
iqtisad elmləri doktoru, professor
Azərbaycan 2016.- 30 mart.- S.1, 4.