IV Bakı Beynəlxalq
Teatr Konfransı “Multikulturalizm ili” çərçivəsində
keçiriləcək
Dahi Üzeyir bəy Hacıbəyli teatrı ictimai həyatın aynası, sənətin məbədi adlandırırdı. Ona yüksək ideya-tərbiyəvi əhəmiyyəti olan bir məktəb kimi baxırdı. “Bu sənət milliyyətindən və dinindən asılı olmayaraq bütün insanların ürəyinə yol açacaq bir qüdrətə malikdir” - deyirdi.
Azərbaycan teatrı zəngin inkişaf yolu
keçmişdir. O, yalnız mənəvi zövq mənbəyi deyil, eyni
zamanda cəmiyyəti istiqamətləndirən, dünyagörüşləri
dəyişdirən ecazkar bir sənətdir. Bu
zənginlik cəmiyyətlə teatr arasında ayrılmaz
bağlılıq yaratmışdır. Doğrudur,
Azərbaycanda peşəkar teatr digər ölkələrə
nisbətən gec yaranmışdır. Lakin bu sənətin
ünsürləri, yəni çalmaq, oxumaq, hərəkət
etmək, söhbət aparmaq və s., xalqın fəaliyyəti,
məişəti, şənlik və toy ənənələri
Azərbaycan milli teatrının müstəqil bir tarixə
malik olduğunu sübuta yetirir. Dahi bəstəkar
Üzeyir bəy Hacıbəyli hələ zamanında
yazırdı ki, “Xalq teatrı öz
başlanğıcını şəbeh tamaşalarından
götürdüyü fikri məqbul sayılmalıdır.
Bütün milli teatr sənətinin ibtidası
dinə bağlı olmuşdur. Bu bir
faktdır ki, millətin öz yaşayışını əks
etdirməsində, xalqın oyanmasında milli teatrın
çox böyük rolu olmuşdur”.
Azərbaycan peşəkar teatrı öz fəaliyyətinə
komediya ilə başlamışdır. 1873-cü il
martın 10-da Həsən bəy Zərdabinin və Nəcəf
bəy Vəzirovun təşəbbüsü və
iştirakı ilə Bakıda ilk tamaşa - Mirzə Fətəli
Axundzadənin “Lənkəran xanının vəziri”
komediyası realnı məktəbin tələbələri tərəfindən
göstərilmişdir. Yarandığı
gündən realist zəmində inkişaf etməyə
başlayan, yüksək ideyalılıq mövqeyində
duran, bəşəri fikirlər mənbəyinə
çevrilən Azərbaycan teatrı bu əsas üzərində
də üslub, forma və metod mükəmməlliyi
qazanmışdır. “Lənkəran
xanının vəziri” tamaşasından 1 ay 7 gün sonra
M.F.Axundzadənin “Hacı Qara” komediyası səhnəyə
qoyulmuşdur. Nəcəf bəy Vəzirov
milli dramaturgiyamıza fəlsəfi təməl, psixoloji
dramatizm, faciəli obrazlar silsiləsi gətirmişdi. “Müsibəti Fəxrəddin” faciəsi ilə
romantik dramaturgiyanın təməlini qoymuşdur. Beləliklə, Azərbaycan teatrı getdikcə
inkişaf etməyə, artıq xalq tərəfindən sevilməyə
və onun həyatına daxil olmağa
başlamışdır.
Teatr tənqidçiləri
yazırlar ki, 1908-ci il yanvarın 15-də
Hacı Zeynalabdin Tağıyevin binasında Üzeyir bəyin
“Leyli və Məcnun” operası göstərilməli idi. Lakin həmin gün hər kəs təlaş və
narahatlıq içində idi. Teatr pərdəsinin
kənarında asılan qıfılın açarı icarədar
tərəfindən götürülmüşdü. Bütün biletlər satılsa da, icarədar əlavə
pul istəyirdi. Üzeyir bəy qol saatını,
Hüseyn Ərəblinski isə nişan
üzüyünü girov qoyur. Bununla da nə ciddi maliyyə
sıxıntıları, nə də həmin dövrün
cahil, yeniliyi qəbul etməyən insanları bu möhtəşəm
hadisəyə mane ola bilmədilər. Məhz həmin gün Azərbaycan musiqisi tarixinə
qızıl hərflərlə həkk olunur. Azərbaycan Şərqin ilk opera məkanı kimi
tanınır.
1921-ci ildə Bakıda Tənqid və Təbliğ
Teatrının yaranması şəhərin mədəni həyatında
əlamətdar hadisəyə çevrilir. 1923-cü ildə
Bakı Teatr Məktəbinin açılışı və
onun məzunları sonrakı illərdə milli teatr sənətinin
inkişafında mühüm rol oynayırlar. 1929-cu ildə Bakıda Uşaq Teatrı fəaliyyətə
başlayır. 1937-ci ildə
respublikanın bir neçə rayonunda dövlət
teatrları yaradılır. Milli mədəniyyətimizə
nasir, dramaturq, publisist, teatr xadimi, rejissor, tərcüməçi
kimi dəyərli töhfələr verən Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyevin “Ağa Məhəmməd şah Qacar”, “Pəri
cadu”, “Köhnə dudman”, “Baba yurdunda” və s. dram əsərləri
tamaşaya qoyulur. Bu əsərlər
ictimai-sosial münaqişənin kəsərinə, həyəcanlı,
ehtiraslı xarakterlərinə, dramatik ruhuna görə
monumental-romantik teatr məktəbinin tərəqqisində
mühüm rol oynayır. Teatrın aktyorlarından Abbas
Mirzə Şərifzadə, Sidqi Ruhulla, Mirzağa Əliyev, Mərziyə
Davudova, Mustafa Mərdanov, Yeva Olenskaya, Möhsün Sənani,
Rza Təhmasib, İsmayıl Hidayətzadə, Mirseyfəddin
Kirmanşahlı, Rza Darablı, Hacıağa Abbasov yüksək
sənətkarlıq nailiyyətləri qazanırlar.
Bədii yaradıcılığa şeir, hekayə, o
cümlədən pyesləri ilə başlayan Cəfər
Cabbarlı o dövrdə artıq Azərbaycan
dramaturgiyasında realizmin banisi sayılır. Ədib
melodrama, vodevil, sentimental dram, tarixi dram, faciə janrlarından
ustalıqla istifadə edərək silsilə səhnə əsərləri
yazmağa başlayır. “Solğun çiçəklər”,
“Vəfalı Səriyyə”, “Aydın”, “Od gəlini”, “Sevil” və
digər əsərləri tamaşaçılar tərəfindən
böyük maraqla və alqışlarla qarşılanır.
Poetik teatrın davamçısı Səməd Vurğunun
“Vaqif” pyesinin ilk tamaşası 1938-ci il
oktyabrın 5-də göstərilir. Bu əsər
böyük uğur qazanır və teatrın tarixində
uzunmüddətli tamaşa kimi qalır.
1960-cı illərdə Azərbaycan teatrı yeni bir mərhələyə
qədəm qoydu. 1964-cü ildə rəssam Tahir Salahov və
dünya şöhrətli bəstəkar Qara Qarayev
Şekspirin “Antonio və Kleopatra” əsərini tamaşaya
hazırlayırlar. Bununla da teatrın və
tamaşaçıların arzu etdikləri möhtəşəm,
işıqlı bir səhnə əsəri yaranır. Həmin ilin noyabrında İlyas Əfəndiyevin “Sən
həmişə mənimləsən” pyesi teatrın
böyük nailiyyəti olur. Bu əsərdən
sonra “Yalan”, “Ölülər”, “Sənsiz”, “Hamlet” kimi
dolğun tamaşalar Azərbaycan səhnəsini rövnəqləndirir.
Ötən əsrin 60-cı illərinin sonunda Azərbaycan
teatrının nailiyyətləri içərisində
sevindirici hal teatra istedadlı gənc dramaturqların gəlməsi
olur. 1969-cu
ildə “İkinci səs” pyesi ilə Akademik Dram Teatrına qədəm
qoyan Bəxtiyar Vahabzadə sonrakı illərdə
“Yağışdan sonra”, “Yollara iz düşür”,
“Özümüzü kəsən qılınc” kimi gözəl
əsərləri ilə teatrın repertuarını
dolğunlaşdırır. 1970-ci illərdə Nəbi Xəzri
“Sən yanmasan” pyesi ilə başladığı dramaturji
yaradıcılığını “Əks-səda”, “Mirzə
Şəfi Vazeh”, “Torpağa sancılan qılınc”, “Burla
xatun” əsərləri ilə müvəffəqiyyətlə
davam etdirir. Yazıçı Anarın “Şəhərin yay
günləri”, “Adamın adamı”, “Səhra yuxuları”, “Sizi
deyib gəlmişəm”, “Təhminə və Zaur” və s.
tamaşaları insanlar tərəfindən rəğbətlə
qarşılanır. Nəriman Həsənzadənin “Atabəylər”,
“Pompeyin yürüşü” tamaşaları həm müəllifinə,
həm də teatra uğur gətirir. O dövrdə Azərbaycan
teatrında ən əlamətdar hadisə üslub və janr
cəhətdən təkmilləşmə prosesinin
müşahidə olunması idi. Həmin zəmanənin
faktiki materialına əsaslanan teatr tənqidi də öz
hüdudlarını genişləndirir, elmi-nəzəri,
estetik keyfiyyətini artırır.
1990-cı ildən sonra yaranan Yuğ, Miniatür, Pantomim,
Bələdiyyə, Kamera, Gənclər, Tədris
teatrlarının fəaliyyəti müsbət mənada
böyük maraq doğurur.
Ölkəmiz dövlət müstəqilliyini bərpa
etdikdən sonra teatrlarımıza dövlət
qayğısı daha da gücləndirilir. Mədəniyyətimizin
hamisi, həqiqi sənəti yüksək qiymətləndirən
ulu öndər Heydər Əliyev teatra və səhnə
xadimlərinə böyük dəyər verirdi.
Ümummilli liderin bu qayğısı və sənət
adamlarına həssas münasibəti hazırda Prezident
İlham Əliyev tərəfindən uğurla davam
etdirilir.
İndi respublikada 26 dövlət, 65 xalq teatrı fəaliyyət
göstərir. Azərbaycan teatrı dünyada gedən
müasir sənət proseslərinə inteqrasiya edərək
özünün yeni inkişaf mərhələsini
yaşayır. 2006-cı ildə ilk dəfə
olaraq “Teatr və teatr fəaliyyəti haqqında” qanun qüvvəyə
minir. 2007-ci ildə ölkə
başçısı Azərbaycan teatrının maddi-texniki
bazasının möhkəmləndirilməsi ilə
bağlı xüsusi sərəncam imzalayır. 2009-cu ildə “Azərbaycan teatrı 2009-2019-cu illərdə
Dövlət Proqramı” təsdiq edilır. MDB və Avropa məkanında ilk dəfə idi ki,
teatrın inkişafına dair onillik Dövlət Proqramı
hazırlanır və həmin proqramda yerinə yetiriləcək
işlər sistemləşdirilir.
Bu gün Bakı növbəti beynəlxalq tədbir ərəfəsindədir. Müxtəlif
sahələri əhatə edən iri beynəlxalq tədbirlərə
yüksək səviyyədə evsahibliyi etməkdə zəngin
təcrübə toplamış Azərbaycanın paytaxtı
IV Bakı Beynəlxalq Teatr Konfransına hazırlaşır.
Konfrans noyabrın 7-8-də Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyi, Teatr Xadimləri İttifaqı və Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının təşkilatçılığı
və Bakı Beynəlxalq Multikulturalizm Mərkəzinin dəstəyi
ilə keçiriləcək. Tədbir
“Multikulturalizm və teatr” mövzusuna həsr olunacaq. Bu da təsadüfi deyil. Məlum olduğu kimi,
2016-cı il ölkəmizdə
“Multikulturalizm ili” elan edilib. Bütün
dünyanı müharibə xofu, regional toqquşmalar, beynəlxalq
gərginlik, terror təhlükəsi bürüdüyü və
bir çox ölkələr monoetnik olduğu bir zamanda Azərbaycan
dövləti diqqəti məhz multikulturalizmə yönəldib.
Prezident İlham Əliyev Azərbaycanda multikulturalizmin,
multikultural dəyərlərin xalqımızın yaşam tərzi
olduğunu hər zaman qeyd edir. Ölkəmizdə
bütün dinlər eyni səviyyədə fəaliyyət
göstərir. Azərbaycan çox böyük ölkə
olmasa da, burada dövlət dilində fəaliyyət göstərən
teatrlarla yanaşı, rusdilli əhali üçün Rus Dram
Teatrı, Kukla Teatrının, Musiqili Teatrın rus bölmələri
var. Opera və Balet Teatrında da rus dilində tamaşalar
oynanılır. Qusarda Ləzgi Dövlət Dram
Teatrı fəaliyyətdədir və ləzgilərin kompakt
yaşadığı rayonda əhaliyə mədəni xidmət
göstərir. Qaxda gürcü dilində
dövlət teatrı mövcuddur. Qarşıdakı
konfransın mövzusu da elə bu deyilənlərdən qaynaqlanır.
Tədbirin məqsədi, ilk növbədə,
Azərbaycanda genişlənib şaxələnmiş
multikultural dəyərləri bir daha diqqətə
çatdırmaqdır.
Konfransın məhz Bakıda keçirilməsinin də
əsaslı səbəbləri var. Mədəniyyətin digər
sahələri kimi, teatr da daim dövlətin diqqət mərkəzindədir. Bu diqqət və
dəstəyin nəticələrindən biri də odur ki, Azərbaycan
teatrı dünyada gedən müasir sənət proseslərinə
inteqrasiya edərək tərəqqi dövrünü
yaşayır. İndiyədək qəbul olunan qanun və
Prezident sərəncamlarına əsasən təsdiq
edilmiş “Azərbaycan teatrı 2009-2019-cu illərdə
Dövlət Proqramı”nın məqsədi
teatrlarımızın bədii irsini və
yaradıcılıq ənənələrini qorumaq, milli-mənəvi
dəyərlərin təbliği və dünya mədəniyyətinə
inteqrasiyasını təmin etmək, milli teatr sənətinin
davamlı inkişafını dəstəkləməkdən
ibarətdir. Proqramın icrası ilə
bağlı teatrların maddi-texniki bazası möhkəmləndirilir,
kadr potensialı gücləndirilir, fəaliyyət istiqamətləri
və beynəlxalq əlaqələri genişləndirilir.
Beynəlxalq təcrübə ilə davamlı
tanışlıq, genişmiqyaslı qastrol fəaliyyəti,
canlı ünsiyyət, yaradıcılıq mübadiləsi
Azərbaycan teatrının inkişafının mühüm
göstəricisidir. Ötən illər ərzində
teatrlarımız dünyanın 20-dən artıq ölkəsində
(Almaniya, Türkiyə, Rusiya, Belarus, Gürcüstan, Fransa, Mərakeş,
Finlandiya, İran, Misir, Hollandiya, Estoniya, Bolqarıstan və
digər ölkələrdə) keçirilən beynəlxalq
tədbirlərdə layiqincə təmsil olunmuşdur.
Dövlət
Proqramında nəzərdə tutulan tədbirlərdən
biri də 2010-cu ildə Bakıda
I Beynəlxalq Teatr Konfransının keçirilməsi
idi. Qeyd olunan vaxtda təşkil edilən konfransın
sonralar hər iki ildən bir təkrarlanması artıq ənənəyə
çevrilmişdir.
IV Bakı Beynəlxalq Teatr Konfransı bundan əvvəl
Azərbaycan paytaxtında keçirilən üç
eyniadlı və təyinatlı tədbirin təcrübəsinə
əsaslanır. 2010-cu ilin 7-8 noyabr tarixində baş tutan I Bakı Beynəlxalq
Teatr Konfransı “Dünya teatr prosesi XXI əsrdə: problemlər,
perspektivlər və alternativlər” mövzusuna həsr
olunmuşdur. Tədbirə ABŞ, Kanada, Rusiya, Çexiya,
Ukrayna, İsveçrə, İran, Türkiyə, Polşa,
Avstriya, Çin, Fransa, Səudiyyə Ərəbistanı,
Tunis - ümumilikdə 30-dək ölkədən qonaq
qatılmışdır. Beləliklə, Avropa, Asiya və
Amerika qitələrinin tanınmış teatr mütəxəssisləri,
rejissor və dramaturqları, kulturoloqları konfransda
iştirak edərək dünya mədəniyyəti, teatr
prosesi ilə bağlı fikir mübadiləsi
aparmışlar. Onlar müzakirəyə
çıxarılan məsələlərin vacibliyini,
ümumilikdə dünya teatr problemlərinin gündəmə
gəldiyini qeyd edərək onun ənənə halını
almasını dəstəkləmişdilər.
2012-ci il noyabrın 5-6-da Bakıda II Beynəlxalq Teatr
Konfransı gerçəkləşdi. Bu dəfə
tədbirə dünyanın 35 ölkəsindən 80-dən
çox teatr tənqidçisi, teatrın tarix və nəzəriyyəsini
araşdıran alimlər, rejissorlar, aktyorlar, rəssamlar və
menecerlər qatılmışdı.
Qonaqlar II Bakı Beynəlxalq Teatr Konfransını Azərbaycan
dövlətinin dünyada mədəni inteqrasiyaya çox
böyük əhəmiyyət verdiyinin əyani sübutu
olduğunu xüsusi vurğuladılar. Ölkəmizdə
həyata keçirilən mədəniyyət siyasətinin əsas
məqsədinin ölkələr arasında körpülər
salmaq, sərhədləri aşmaq və müxtəlif
xalqların fərqli mədəniyyətlərini bir-biri ilə
görüşdürmək, onların fəal dialoquna nail
olduğunu məmnunluqla qeyd etdilər.
İştirakçılar Azərbaycan teatrının
tarixinə də nəzər salaraq onun qədim və zəngin
ənənələri ilə yaxından tanışlıq
imkanı qazandıqlarını vurğuladılar, dövlətin
bu sahədə diqqət və qayğısının bariz
nümunəsi olan yüksək səviyyəli maddi-texniki
bazaya, gözəl görünüşə malik teatr
binalarında tamaşalara baxdılar. Azərbaycan mədəniyyəti,
teatr sənəti barədə fikir mübadiləsi etdilər.
Konfransda teatrlarımızın beynəlxalq əlaqələrindən,
bu sahədə uğurlu addımlardan da söhbət
açıldı.
Konfransda üzərində dayanılan məsələlərdən
biri də Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ
münaqişəsi ilə bağlı idi. Belə ki, burada ölkəmizin
ərazisinin 20 faizinin Ermənistan tərəfindən
işğal edildiyi, bu işğalın Azərbaycan mədəniyyətindən,
teatr səhnəsindən də yan keçmədiyi, hərbi
təcavüz nəticəsində Şuşa Dövlət
Musiqili Dram Teatrının, Ağdam və Füzuli dövlət
dram teatrlarının, eləcə də Ermənistandakı
tarixi yurd yerlərindən deportasiya edilmiş
soydaşlarımızın sənət məbədi olmuş
İrəvan Dövlət Azərbaycan Dram Teatrının
qaçqın həyatı yaşadığı diqqətə
çatdırıldı, bu sənət ocaqlarına
qayıdışın zəruriliyindən bəhs olundu.
Ölkəmizdə qaynar mədəni həyatın
yaşandığı xüsusilə vurğulandı. Heydər
Əliyev Fondunun prezidenti, ölkənin birinci xanımı,
UNESCO və ISESCO-nun xoşməramlı səfiri Mehriban
Əliyevanın təşəbbüsü və rəhbərliyi
ilə keçirilən beynəlxalq layihələrin Azərbaycanı
dünyanın tanınmış mədəniyyət mərkəzinə
çevirdiyi xüsusi qeyd olundu. Bununla da
konfrans ölkəmizə öz imkanlarını, tarixi həqiqətlərini,
mədəniyyətinin inkişaf istiqamətlərini təqdim
etmək üçün əlavə imkan yaratmış oldu.
Bakı şəhəri 2014-cü ilin noyabrında növbəti teatr forumuna evsahibliyi etdi. III Bakı Beynəlxalq Teatr Konfransı dünyanın teatr institutları ilə əlaqələrin daha da genişləndirilməsini, əməkdaşlığın güclənməsini nəzərdə tuturdu. Mötəbər tədbir bu dəfə müasir dünyada teatr qarşısında duran vacib mövzuya - “Teatr sənətinin multikulturalizm - universal dəyərlər sistemində yeri” məsələsinə həsr olunmuşdu. Tədbirdə 40-dan çox ölkədən 110 nəfərədək tanınmış mütəxəssis iştirak edirdi.
Beləliklə, bir neçə gündən sonra IV Bakı Beynəlxalq Teatr Konfransı öz işinə başlayacaq. Əvvəlki konfranslardan sonra baş verən proseslər göstərdi ki, beynəlxalq teatr tədbiri dünyada tanınan sənət adamlarının daim diqqət mərkəzindədir. Bu mənada dördüncü dəfə keçirilən konfransın Azərbaycan və dünya teatr sənətinin yeni inkişaf mərhələsinə qədəm qoyması və birgə layihələrin hazırlanması baxımından əhəmiyyətli olacağı şübhə doğurmur.
Builki konfrans “Multikulturalizm və teatr” mövzusuna həsr
olunacaq. Burada müxtəlif müsabiqələr, sərgilər,
festivallar təşkil ediləcək. İştirakçılar
Azərbaycanın bütün sahələrdə, o cümlədən
teatr mühitində də bir tolerantlığın,
multikulturalizmin olduğunun şahidinə çevriləcəklər.
Müzakirə olunacaq məsələlər, treninqlərdə
ediləcək məruzələr, ümumilikdə
konfransın gündəminə çıxan mətləblər
teatr bilicilərinin canlı ünsiyyətini təmin etməklə
təbii ki, uğurlu nəticəyə gələcək,
qarşılıqlı yeni əlaqələrin qurulmasına
zəmin yaradacaq. Mötəbər tədbir çərçivəsində
beynəlxalq ekspertlər tərəfindən ustad dərsləri
və treninqlər keçiriləcək.
Bir sözlə, Beynəlxalq Teatr Konfransı dünyada
baş verən teatr proseslərini təhlil edib nəticələr
çıxarmaq üçün gözəl bir fürsət
olacaq. Çünki mədəniyyətlərin
yaxınlaşması prosesində teatrın da imkanlarından
yararlanmaq lazımdır. Burada müzakirə
olunan mövzular teatrların gələcək inkişafı
üçün nə dərəcədə əhəmiyyətlidirsə,
qlobal miqyasda mədəni inteqrasiya, humanist dəyərlərin
təsir imkanlarının genişləndirilməsi
baxımından da bir o qədər faydalı olacaq. Qeyd edək ki, beynəlxalq konfranslar mövcud
potensialımızı, gələcək plan və perspektivləri
bir daha nəzərdən keçirməyə imkan verir.
İnanırıq ki, dünya miqyaslı tədbirləri
yüksək səviyyədə reallaşdırmaq təcrübəsini
dəfələrlə nümayiş etdirən ölkəmiz
IV Bakı Beynəlxalq Teatr Konfransına da layiqli evsahibliyi edəcək.
İradə ƏLİYEVA,
Azərbaycan.- 2016.- 5 noyabr.- S. 5.