“Qaval daşı”ndan başlanan tarix
Qədim musiqi alətləri Azərbaycan
mədəniyyətinin zənginliyini göstərir
Azərbaycanın xalq musiqi alətlərinin çox qədim
və zəngin tarixi var. Xalqımıza məxsus hər bir alət
özündə tarixin silinməz izini saxlayır. Azərbaycan ərazisində
ən qədim zamanlarda musiqi alətləri mövcud olub.
Qobustandakı “Qaval daşı”, Mingəçevirdə
tapılmış balabana oxşar musiqi aləti bunu bir daha təsdiq
edir.
Qobustandakı qayanı əl və yaxud hər hansı
bir cisimlə döyəclədikdə qavalın tembrinə
uyğun səslər alınır. Belə güman edilir
ki, həmin qaya parçası əcdadlarımız tərəfindən
zərb aləti kimi istifadə olunduğundan bu
günümüzə “Qaval daşı” adı ilə gəlib
çatmışdır.
Qədim musiqi alətləri haqqında məlumatlar Azərbaycan
klassiklərinin əsərlərində, ədəbiyyatda,
xalq dastanlarında, eləcə də
musiqişünasların əsərlərində cəmləşib. Nizaminin, Füzulinin, Nəsiminin,
Xaqaninin poemalarında, qəzəllərində xalq
çalğı alətlərinin adları çəkilib,
miniatür rəssamların əsərlərində isə təsvirləri
verilib. Sonrakı dövrlərdə onların bəziləri
tədricən sıradan çıxmış, digərləri
isə təkmilləşərək daha geniş
yayılmışdır. Şübhə
yoxdur ki, müasir dövrdə bəzi qədim xalq musiqi alətləri
artıq sıradan çıxıb, bəziləri isə yox
olmaq üzrədir. Amma sevindirici haldır
ki, həmin qədim alətlərin əsasında yeni milli
çalğı alətləri yaranmaqdadır. Bunlar hansılardır və necə yaranır?
Bu suala cavab tapmaq üçün Milli Konservatoriyanın
Azərbaycan Milli Musiqi Alətlərinin Təkmilləşdirilməsi
Elmi-tədqiqat Laboratoriyasında olduq. Əvvəlcə onu
deyək ki, xalq musiqi alətləri səsləndirmə və
quruluşuna görə simli, nəfəsli və zərb alətlərinə
bölünür. Bu laboratoriyada da musiqi alətlərinin
hər üç növü üzrə bərpa və təkmilləşdirmə
işləri aparılır. Eyni zamanda qədim
musiqi alətlərinin tarixi tədqiq olunur, öyrənilir,
onların ölçüləri, materialların növü,
hazırlanma və quraşdırılma texnologiyası
araşdırılır.
Milli musiqi alətlərinin standart
ölçülərini əks etdirən kitab
hazırlanır
Laboratoriyanın rəhbəri Məmmədəli Məmmədovun
otağının divar və döşəməsində
başdan-ayağa milli musiqi alətləri sərgilənir. Buranı
kiçik muzey də adlandırmaq olar. Hər
biri tarixi əsər sayılan bu alətlərin hamısı
Məmmədəli müəllimin
ölçü-biçisindən və barmaqlarından
keçib. Gəlişimizin məqsədini
bilər-bilməz “Azərbaycan milli musiqi alətləri bu
gün ibtidai icma dövrünü yaşayır” - deyə
sözə başladı. Açığı bu
sözlər bizə bir az təəccüblü
gəldi. Amma bir azdan laboratoriya rəhbərinin
bu ifadəsi ilə razılaşmalı olduq. Çünki musiqi alətlərimiz nə qədər
zəngin və qədim olsa da, çatışmayan cəhətlər
bir o qədər də çoxdur.
M.Məmmədov
durumu belə izah etdi: “Azərbaycan tarı, sazı,
kamançası bu gün ölkədə populyar olan milli
musiqi alətləridir. Amma mənə iki və
ya üç ədəd elə bir tar gətirsinlər ki,
onların bütün ölçü sistemləri
üst-üstə düşsün. Yəni
çanaq uzunluğunun qola olan nisbət əmsalı,
çanaq uzunluğunun böyük çanağa olan nisbət
əmsalı, çanaq uzunluğunun kiçik çanağa
olan nisbət əmsalı, çanaq uzunluğunun
böyük çanağın ağız eninə və
korpus eninə olan nisbəti bərabər olsun. Mümkün deyil, çünki bunun standartı hələ
ki, yoxdur. Hər bir ustanın
qarşısında özünə məxsus bir şablonu var
və onlar bu şablonla hərəkət edirlər. Amma hazırda Konservatoriyanın rektoru Siyavuş Kəriminin
və mənim müəllifliyim ilə Azərbaycan milli musiqi
alətlərinin elmi əsaslarla təkmilləşdirilməsi
kitabı hazırlanmaqdadır, yaxın günlərdə
işıq üzü görəcək. Musiqi
alətlərimizi təkmilləşdirmək
üçün hansı elmi əsaslara söykənməliyik,
onların ölçü sistemləri və digər vacib məsələlər
kitabda əks olunub. Bu kitab akustika elminə, həndəsə,
fizika və sapramat elmlərinə əsaslanaraq Azərbaycan
musiqi alətlərinin təkmilləşdirilməsinədə
çox önəmli iş sayılır. Kitabda
musiqi alətlərinin menzura ölçüləri, əmsallaşdırma
siyasəti və alətin hissələrinin adları verilir.
Həndəsədə çevrənin uzunluğunun əmsalı
P=3.14-dür. Çevrənin diametri nə qədər
olursa-olsun P-nin qiyməti sabitdir. Bu mənada,
çanaq uzunluğunun böyük çanağa olan,
çanaq uzunluğunun qola olan nisbət əmsalını
tapırıq və bu əmsalları yerinə qoyaraq tarın
proporsional qaydada böyüməsini və kiçilməsini əldə
etmiş oluruq. Bu, sistem nəinki tarda, həmçinin
kamançada, sazda və digər musiqi alətlərində tətbiq
edilir. Beləliklə, kitabda musiqi alətlərinin
standart şəklini, ölçü sistemini və layihəsini
veririk”.
Mütəxəssis
bundan əvvəlki kitablarda belə sistemli, musiqi alətlərinin
fəlsəfəsini açan heç bir faktın
olmadığını dedi. Bu vəsaitlərdə
yalnız nəzəri məlumatlarla kifayətlənib ki, bu da
yetərli deyil. Sevindirici hallardan biri də
odur ki, artıq təkmilləşdirilmiş Azərbaycan Xalq
Çalğı Alətləri Orkestri yaradılır. Əminliklə deyə bilərik ki, Simfonik orkestrlə
çiyin-çiyinə dayana bilən yeni bir Azərbaycan xalq
çalğı alətləri orkestri də olacaq. Məmmədəli
müəllim bunu Azərbaycan musiqi tarixində böyük
bir inqilab kimi qiymətləndirir: “Bu gün ola
bilsin ki, həmin inqilabi prosesin başlanğıcıdır.
Gözlənilir ki, bu iş ilin axırında və ya bir az gec tamamlansın. İstənilən
səs effektinin müəyyənləşməsi, nə qədər
musiqi alətinin iştirak etməsi, səs diapazonu və digər
nəticələr əldə etdikdən sonra orkestr tamamən
qurulacaq. Xalq çalğı alətləri
orkestri tam yaradıldıqdan sonra qədim musiqi alətlərinin
hər biri mütəşəkkil qaydada qrupda yer alacaq və
möhtəşəm bir səs effekti alınacaq.
Artıq kontur tar, bass tar, kontur kamança (kontrabası əvəz
edir), bass kamança (violanı əvəz edir) kimi yeni alətlərimiz
işə düşəcək”.
“Sevgililər”ə çevrilən ud
Laboratoriyanın
rəhbəri digər maraqlı məqama da toxundu:
“Mağazada satılan bir ət maşınında onun təyinatı,
buraxılış ili, yeri və ya iş strukturu üzərində
yazılır. Yəni adi bir ət
maşınının belə pasportu var. Azərbaycan
xalqının şah əsəri olan tarın isə pasportu
yoxdur. Bu, ürək ağrıdan məsələdir.
Bu gün Avropanın, Rusiyanın, hətta
Özbəkistanın 7 oktavada xalq çalğı orkestri
var. İstəyirik ki, “Sarı gəlin”i bütün registrlərdə
xalq alətlərində dinləyək. Bizim
xalq mahnılarının hər biri bir əsərdir. Fikirləşin, bunlar böyük diapazonlu xalq
çalğı alətləri orkestrində necə səslənər”.
“İbtidai icma dövrü” ifadəsi yavaş-yavaş
yerinə düşürdü. Təbii ki, bunu
bütünlüklə musiqi alətləri tariximizə
şamil etmək olmaz. Çünki Azərbaycan
xalq çalğı alətləri bir dünyadır. Bu dünyanı elə bu balca “muzey”dəcə
görmək, duymaq mümkündür. Burada
qədim misiqi alətləri əsasında təkmilləşdirilmiş,
yaxud yeni yaradılmış onlarla musiqi aləti növü
mövcuddur. “Uşaq tarı”ndan tutmuş “Kontrabas” tar,
“Elektro tar”dan tutmuş “Kontur tar”, “Bas kamança”dan tutmuş
“Bəm kamança”yadək, eləcə də sazın
müxtəlif növləri laboratoriyanın məhsullarındandır.
Burada “Yaylı qopuz”, təkmilləşmiş “Çəng”,
“Yaylı rübab”, təkmilləşmiş “Zil-bəm kaman”,
“Dəf kaman”, “Qarabağ kamanı”, “İki kameralı
kamança”, “Santur”, “Ay-ulduz”, “Dördkünc tenor balaban”,
“Üç oktavalı xromatik qanun”, “İki oktavalı dəmir
lövhəli zərb aləti”, “Meydan nağara” “Dəmir
korpuslu davul”, eləcə də hərbi orkestr
üçün nəzərdə tutulmuş “Dördkünc
davul” kimi təkmilləşdirilmiş və ya yeni növlər
xüsusi diqqət çəkir.
Bu alətlərin 18-nə artıq Azərbaycan Müəllif
Hüquqları Agentliyi tərəfindən patent verilib. Patenləşdirilən
alətlərin içərisində xüsusilə seçilən
“Sevgililər” adlı qoşa qol udun maraqlı fəlsəfəsi
var. Məmmədəli müəllimin yeni ixtiralarından olan
bu alət Azərbaycan milli musiqi alətlərinə olan
böyük bir sevginin təcəssümüdür. İki qoldan ibarət olan udun bir qolu zil, digər qolu
bəmdir. Həmçinin onlardan biri
qadın, digəri kişidir. Çünki
qadınlar hər zaman zil, kişilər isə bəm səslə
danışır. Bu iki cavan sevgililər
sanki dırnaqlarının üstündə rəqs edirlər.
Onların bir ağzı var, yəni sözləri
birdir. İki gözləri var, yəni
baxışları da eynidir. İnsanda iki
məhsuldar hissə var, biri beyin, baş hissə, ikincisi isə
qurşaqdan aşağı, məhsuldar hissədir. Bu alətdə həmin hissələr çox
aydın şəkildə əks olunur. Bu
mənada onun adı sevgililər (qoşa qol ud) adlanır.
Pianonun əcdadı santurdur
Adıçəkilən musiqi alətləri
yaradılarkən əsasən onların səs diapazonuna
xüsusi diqqət yetirilib. Çünki
insanların professionallığı artdıqca onlar daha
böyük səs diapazonuna malik musiqi alətlərini əldə
etmək istəyiblər. Bu baxımdan
bütün səs diapozonlarını özündə birləşdirən
pianonun yaranması maraqlıdır. Sən
demə, əslində, bu alətin əcdadı santurdur.
Həmsöhbətimiz
M.Məmmədov məsələni belə izah etdi: “Santurun
simlərini çubuqla döydükdə mükəmməl
bir səs alınır. Avropalılar həmin santuru təkmilləşdirərək
mükəmməl bir iş gördülər. Santur 3 oktavadan
ibarətdir, hər oktavada 12 səs olsa, 3 oktavada 36 ədəd
dörd-dörd sim var. Amma bunların hamısını
döyən iki çubuqdur. Pianoya baxanda
aşağı, orta və böyük registrləri görmək
mümkündür. Avropalı piano
üçün orta registr 3 oktava, kiçik registr 2 oktava
üç səs, böyük registr üçün isə
2 oktava yarım tətbiq etdi. Bunları
ümumilikdə bir çanağın içərisinə
yığdı və hər bir nota, hər bir səsə bir
ədəd dil (çubuq) qoydu. Beləliklə,
daha möhtəşəm, professional ifaçılar və
orkestrlər üçün piano yaratdılar. Bu mənada bizim laboratoriyada da diapazonu artırmaq
üçün çox ciddi işlər görülür”.
Sonra laboratoriyanın emalatxanasına baş çəkdik. Məmmədəli usta
müxtəlif alətlər üzərində öz köməkçisi
ilə məhz burada işləyir. Emalatxananın
divarlarında bir-birindən fərqli maketlər
asılmışdı. Burada eyni zamanda
müxtəlif dəri növlərinə də rastlaşmaq
olar. İş prosesini bir az
müşahidə etdikdən sonra onlara uğurlar arzuladıq.
Laboratoriyadan ayrılarkən bir daha yəqin etdik ki,
musiqi alətləri xalqın tarixi, mədəniyyət və
mənəviyyat abidəsidir. Unudulmuş abidələri
bərpa etmək, yenidən həyata qaytarmaq, onları həm
tarixi, həm ifa məziyyətləri baxımından tədqiq
etmək mənəviyyatımızı və mədəniyyətimizi
zənginləşdirmək üçün çox vacibdir.
Elgün
MƏNSİMOV,
Azərbaycan.- 2016.- 27 noyabr.- S. 4.