Prezident İlham
Əliyev: Dağlıq Qarabağa dair ağlabatan kompromis
mümkündür
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev “Rossiya seqodnya” Beynəlxalq İnformasiya Agentliyinin baş direktoru Dmitri Kiselyova “Sputnik Azerbaydjan” üçün müsahibə verib. AZƏRTAC müsahibəni təqdim edir.
-Cənab Prezident, dövlətinizin böyük yubileyi
münasibətilə Sizi səmimi qəlbdən təbrik edirəm.
25 il insan həyatı üçün püxtələşmə
dövrüdür. Məhz hər şeyin bünövrəsi
bu illərdə qoyulur. Bu illər necə keçib, müstəqil
Azərbaycanın banisi Heydər Əliyevin və onun
işinin davamçısı kimi Sizin dövrünüzdə
25 yaşlı Azərbaycan necə görünür?
-Bu, həqiqətən əlamətdar tarixdir, 25 il böyük müddətdir. Bu müddət uğurlar, uğursuzluqlar, itirilmiş imkanlar barədə danışmağa əsas verir. Lakin bütövlükdə bu illər ərzində Azərbaycan çox böyük inkişaf, təşəkkül yolu keçib. Bu gün Azərbaycan sözün tam mənasında müstəqil, özünü təmin edən, milli köklərə əsaslanan, eyni zamanda, dünyəvi, çoxmillətli, çoxkonfessiyalı, uğurla inkişaf edən, yalnız öz gücünə arxalanan, qonşuları ilə yaxşı, mehriban münasibətlərə malik, dünya birliyinin etibarlı və layiqli üzvü olan dövlətdir. Yəni, dövlətçiliyin inkişafı, təşəkkülü, möhkəmləndirilməsi üzrə başlıca vəzifələr əsasən yerinə yetirilib və qarşımızda gələcək inkişaf üçün çox yaxşı perspektivlər açılıb, ona görə ki, həm iqtisadi sahədə, həm də sosial məsələlərin həlli istiqamətində artıq həyata keçirilmiş və hələ həyata keçiriləcək proqramlar çoxdur. İqtisadi sahədə uğurlar barədə çox danışmaq olar. Bir faktı diqqətə çatdıraq: Davos Dünya İqtisadi Forumunun son hesabatına əsasən, Azərbaycan iqtisadiyyatı rəqabətqabiliyyətliliyinə görə dünyada otuz yeddinci yerdədir. Bu, MDB-də birinci yer və beynəlxalq arenada yetərincə ciddi yerdir. Buna görə də bizim qarşımızda üfüqlər açılıb, biz inamla irəliləyirik və əminəm ki, növbəti iyirmi beş il də sürətli inkişaf illəri olacaq.
-Əslində mən
bu sualı axırda vermək istəyirdim, lakin mənə elə
gəlir ki, Siz indi, yəqin ki, bilərəkdən, ya da təvazökarlıq
edərək çox mühüm bir məqamın
üstündən keçdiniz: Azərbaycan həm də
gözəl ölkədir, bu illər ərzində Bakı
sadəcə təmtəraqlı, dəbdəbəli şəhərə
çevrilib, çox böyük zövqlə tikilib və bərpa
olunub. Hiss edilir ki, burada tamamilə
düşünülmüş ardıcıl xətt var:
ölkəni, onun paytaxtını həm öz vətəndaşlarına,
həm də bütün dünyaya xüsusi bir görkəmdə
təqdim etmək xətti. Həm də burada məsələ
pulda deyil, çünki dünyada pul çoxdur, amma burada daha
nə isə var. Bu nədir?
-Bilirsinizmi, bəlkə də bayağı görünə bilər, lakin fikrimcə, əsas məsələ öz şəhərinə sevgidir. Ona görə ki, biz Bakıda, eləcə də Azərbaycanın istənilən hissəsində yaşayan insanlar Bakını çox sevirik. Bu, tarixi şəhərdir, tarixi memarlıq abidəsidir və təəssüf ki, uzun illər boyu o, bir qədər baxımsız qalmışdı. Nimdaş evlər, şəhərin köhnəlmiş infrastrukturu, necə deyərlər, şəhər mebeli. Buna görə biz çox mürəkkəb bir məsələni həll etməli idik – şəhərin tarixi simasına xələl gətirmədən onu vətəndaşlar üçün rahat, daha gözəl etməli idik. Fikrimcə, biz buna nail olmuşuq, çünki Bakıda tarix və müasirlik çox ahəngdar şəkildə birləşir. Siz köhnə, orta əsr şəhərindən çıxıb, sözün həqiqi mənasında yolun o tayına keçməklə 16 kilometr uzunluğunda sahili, geniş prospektləri, yaraşıqlı binaları olan müasir meqapolisə düşə bilərsiniz.
Yəni, tarix, keçmiş və müasirlik arasında bu harmoniyanı tapmaq asan deyildi. Lakin zənnimcə, biz buna nail olduq. Şəhərimizi bu cür qiymətləndirdiyinizə görə sizə təşəkkür etmək istərdim. Əlbəttə, Bakıya gələnlərdən bu cür rəylər eşitmək xoşdur. Bu, bizi ruhlandırır. Amma digər tərəfdən biz bunu əsasən özümüz üçün etmişik. Ona görə ki, klassiklərdən birinin dediyi kimi, mühit şüuru formalaşdırır və insanın ətrafındakı gözəllik onun əhvalını yüksəldir, dünyagörüşünü formalaşdırır, onu intizamlı edir. Buna görə, şəhərdə təmizlik də bu dəyişikliyin nəticəsidir.
-Neft və ümumiyyətlə,
karbohidrogenlər Azərbaycan üçün çox
böyük əhəmiyyət kəsb edir. İndi itkilər
çoxdurmu? Qiymətlərin düşdüyü şəraitdə
Azərbaycanın strategiyası nədən ibarətdir? Bu
strategiyanın xüsusiyyəti nədir?
-Biz uzun illər boyu neftdən asılılığı azaltmağa çalışmışıq və müəyyən dərəcədə buna nail olmuşuq. Biz özümüzü əmtəələrlə, ərzaq ilə praktiki olaraq tam təmin edirik. Biz ərzaq mallarının ixracatçısıyıq, odur ki, kənd təsərrüfatının, regional infrastrukturun, turizmin inkişafına çox böyük sərmayə qoymuşuq, buna görə də neftdən asılılığımız ciddi şəkildə azalıb. Bir rəqəm göstərim: bizim ümumi daxili məhsulun tərkibində neft 30 faizdən bir qədər çoxdur, lakin o, bizim ixracın əsas hissəsini təşkil edir. Bu gün başlıca vəzifə ixracı şaxələndirmək və bazarlara rəqabət qabiliyyətli məhsullarla çıxaraq, neftin qiymətinin düşməsinə görə üzləşdiyimiz valyuta itkilərimizin yerini doldurmaqdır. Bu itkiləri hesablamaq asandır. Əgər neftin qiyməti üç dəfə aşağı düşürsə, - hərçənd ilin əvvəlində dörd dəfə düşən vaxtı da olub, - təbii ki, gəlirlərimiz də bir o qədər azalır. Biz bu ilin büdcəsini yenidən nəzərdən keçirməklə, bir barrel üçün 25 dollar qiyməti ilə hesablamışdıq və beləliklə, bu ili profisitlə başa vururuq. Gələn il 40 dollar nəzərdə tutacağıq. Güman edirik ki, neftin qiyməti bundan aşağı düşməməlidir, ona görə də bu, bizim üçün prinsipcə əlavə çətinliklər yaratmır.
İxtisar etdiyimiz yalnız dövlət investisiya layihələridir. Bu, bəlkə də yaxşılığa doğrudur, çünki investisiyalar hədsiz çox idi və tələbat da həddən artıq idi. Bilirsiniz, pul çox olanda müxtəlif dövlət strukturlarından sifarişlər də çox gəlir. Buna görə neft qiymətlərinin bu böhranı bizi hətta bir qədər sağlamlaşdırdı, özümüzə gətirdi və göstərdi ki, vəsaitləri çox qənaətlə xərcləmək lazımdır. Biz belə də edirik.
-İndi, noyabrın 30-da OPEK-in gözlənilən qərarları
ərəfəsində Azərbaycan üçün nə
daha yaxşıdır: neft hasilatının azaldılması,
yoxsa indiki səviyyədə dondurulması? Bəlkə
kvotalar tətbiq edilməsi, yaxud daha nə isə?
-Bilirsiniz, nəyin böyük səmərə verəcəyini demək və proqnozlaşdırmaq çətindir. Başlıcası, hədəfin nədən ibarət olmasıdır. Bu gün biz belə hesab edirik ki, həm istehsalçılar, həm də istehlakçılar sabitləşməyə, yəni, artıma can atırlar. Çünki neftin qiymətinin aşağı olması istehlakçılara da zərbə vurub. Xüsusən iri, inkişaf etmiş dövlətlər belə sifarişlər üçün çoxlu pul ödəməyə vərdiş etmiş ölkələrdə öz sifarişlərini daha az yerləşdirməyə başlayıblar, yəni, onların iqtisadiyyatı zərər çəkib. Əlbəttə, bu gün neftdən çox asılı olan neft hasil edən ölkələrin iqtisadiyyatları da ziyan çəkir. Buna görə də sabitləşdirmənin əsas amili OPEK üzvü olan ölkələrlə OPEK-in üzvü olmayan böyük ölkələr arasında vahid siyasət barədə razılaşma olardı. Hadisələrin inkişafından görünür ki, hamı buna yaxınlaşır. Düşünürəm ki, belə olmalıdır, lakin gərək bütün tərəflər maksimum səmimi, vicdanlı olsun və qəbul edilmiş qərarlar olarsa, onların yerinə yetirilməsinə təsirli nəzarət mexanizmi olsun.
Neft aləmində ümumi əhval-ruhiyyə neftin qiymətinin artırılaraq 60, bəlkə də 70 dollara çatdırılmasına köklənib. Məncə, bu, hamı üçün sərfəli olardı: həm şirkətlərə - bu, onlara sərmayə yatırmağa imkan verərdi, həm istehsalçı ölkələrə - onlar müxtəlif layihələr üçün vəsait əldə edə bilərdi, həm də istehlakçılara – onlar nəticə etibarilə indi məhrum olduqları sifarişlərin yerləşdirilməsi hesabına qazanardılar.
-Azərbaycan
bunun tərəfdarıdır?
-Azərbaycan birmənalı olaraq bunun tərəfdarıdır və biz bunu dəfələrlə bəyan etmişik. Biz birtərəfli qaydada bəyan edirik ki, hətta hər hansı başqa qərarları gözləmədən neft istehsalını artırmayacağıq.
-Yəni, siz
istehsalı dondurursunuz?
-Müəyyən mənada belədir. Artırmırıq.
-Aydındır ki, bu mövzuda Azərbaycan
üçün daha bir məsələ meydana
çıxır – hazırda Rusiya və Türkiyənin
razılığa gəldiyi “Türk axını” məsələsi.
Azərbaycanın TANAP adlanan öz layihəsi var. Siz rəqabəti
nə dərəcədə hiss edirsiniz, yoxsa bunlar paralel layihələrdir?
Hazırda TANAP nə vəziyyətdədir?
-TANAP dörd hissədən ibarət olan iri “Cənub Qaz Dəhlizi” layihəsinin bir hissəsidir. Bu, əslində, dünyanın ən iri qaz-kondensat yataqlarından biri olan “Şahdəniz”in işlənilməsinin ikinci mərhələsidir. Azərbaycandan Gürcüstana qədər uzanan Cənubi Qafqaz qaz kəmərinin tikintisi, onun genişləndirilməsidir. Əslində, TANAP Türkiyənin Gürcüstanla şərq sərhədindən Yunanıstanla qərb sərhədinədək uzanan Transanadolu qaz kəməridir. Daha sonra Türkiyə-Yunanıstan sərhədindən dənizin dibi ilə Yunanıstandan və Albaniyadan İtaliyaya gedib çıxan Transadriatik (TAP) qaz kəməri. Bu, “Cənub Qaz Dəhlizi” layihəsidir. Təbii ki, digər layihələrlə vəhdət təşkil edən TANAP “Cənub Qaz Dəhlizi” layihəsinin bir hissəsidir. Digər layihələr olmadan, bu layihə natamamdır. Bu layihənin bütün xətti boyunca birinci mərhələdə nəql edəcəyimiz qazın həcmi barədə artıq kontraktlar bağlanıb, bu qaz artıq satılıb. Biz hasilatın artırılması barədə kontraktlar imzalamışıq. Hasilatın artımı 2018-ci ildən başlayacaq və 2020-2021-ci illərdə ən yüksək səviyyəyə çatmalıdır. Buna görə də hər hansı başqa regional enerji layihələri obyektiv olaraq sadəcə onunla rəqabət apara bilməz, çünki biz həmin qazı artıq satmışıq. Bu birinci.
İkincisi, biz onu əsas götürürük ki, əgər qonşularımız və dostlarımız tərəfindən həyata keçirilən hansısa layihələr varsa, - indiki halda “Türk axını”, - biz buna yalnız şad olarıq, çünki bu, regionda qarşılıqlı fəaliyyəti, əməkdaşlığı, təhlükəsizliyi möhkəmləndirir və ölkələrin regionda öz iqtisadi və enerji maraqlarını daha tam təmin etmələrinə imkan verir. Buna görə biz “Türk axını” layihəsini həmişə dəstəkləmişik və şadıq ki, müəyyən müddətdən sonra bu layihə yenidən dirçəldilib.
Lap yaxın vaxtlarda İstanbulda mənim də iştirak etdiyim Ümumdünya Enerji Konqresi zamanı Türkiyə və Rusiya bu layihəni imzaladılar, bu münasibətlə rusiyalı və türkiyəli dostlarımızı təbrik edirəm.
-Amma hər halda, bu layihənin imzalanması sadəcə
biznes deyil. Bu, Türkiyə ilə Rusiyanın
barışmasının rəmzidir. Bu barışıqda Azərbaycan
hansı rolu oynayıb? Yəqin ki, indi bəzi təfərrüatlar
barədə danışmaq olar.
-Bu barədə mənim danışmağım, yəqin ki, qeyri-təvazökarlıq olardı. Məncə, daha düzgün olardı ki, həmin dövrdə bizim gördüyümüz işə birbaşa bu məsələyə cəlb edilmiş ölkələr qiymət versinlər.
-Siz nə olduğunu deyin, onlar qiymət verərlər...
-Əlbəttə, Rusiya ilə Türkiyə arasında baş verənlər bizi çox narahat edirdi. Bunun səbəbləri çoxdur. Əvvələn, Türkiyə və Rusiya bizim qonşularımızdır. İkincisi, bizə yaxın ölkələrdir. Demək olar ki, həm siyasətdə, həm də iqtisadiyyatda bizim əsas tərəfdaşlarımızdır. Buna görə də Rusiya ilə Türkiyə arasında yaranan münasibətlərə biz çox sevinirdik. Yadımdadır, 2015-ci ilin iyununda birinci Avropa Oyunlarının açılış mərasimində Prezident Putin və Prezident Ərdoğan Bakıda çox yaxşı görüş keçirdilər. Təəssüf ki, baş vermiş faciəli insident həmin münasibətləri korladı. Bu, çox təşviş doğururdu. Bu, həm Türkiyə, həm Rusiya, həm də onların dostları üçün pis idi, o cümlədən bizim üçün. Buna görə də biz öz tərəfimizdən imkanlarımız daxilində, Rusiya və Türkiyə üçün məqbul olan dərəcədə onların münasibətlərinin normallaşdırılması işinə öz töhfəmizi verməyə çalışırdıq. Yenə çox ehtiyatla, bu məsələlərə əsla müdaxilə etmədən, lakin öz imkanlarımızı təklif etməklə, çünki biz hesab edirdik və hesab edirik ki, bizim imkanlarımız var.
Hesab edirəm ki, vəziyyətin normallaşması ədalətin bərpa olunmasıdır. Mənim fikrimcə, bu, faciəvi anlaşılmazlığı aradan qaldırdı. Yəqin ki, səbəblər təhlil olunacaq. Bildiyimə görə, səbəblər artıq təhlil edilib.
Bizdə olan məlumata görə, burada Rusiya və Türkiyənin yaxınlaşmasını narahatlıqla izləyən müəyyən qüvvələrin müdaxiləsi olmamış deyil.
- Siz nəyə eyham vurursunuz?
- Mən sadəcə, müəyyən obyektiv müşahidələrə görə malik olduğumuz qiyməti verirəm.
- Yəni bu, xaricdən olan təxribat idi?
- Bu, istisna olunmur. Hər
halda təyyarə ilə bağlı insident baş verəndə
bizim ağlımıza gələn birinci fikir bu oldu ki, bu
variantı istisna etmək olmaz. Ona görə
ki, baş vermiş hadisə Türkiyənin maraqlarına əsla
uyğun deyildi. Kiminsə qəsdən bu
cür düşmənçilik aktına yol verməsini
güman edə bilməzdik. Aydındır
ki, bu cür faciəvi hadisədən sonra emosiyalar coşdu, vəziyyət
müəyyən dərəcədə gərginləşdi
və orada nə baş verdiyini aydınlaşdırmaq çətin
idi. Artıq emosiyalar üst-üstə
yığılırdı, hər söz cavab doğururdu, zəncirvarı
proses gedirdi, onu dayandırmaq lazım idi və
dayandırıldı. İndi araşdırmaq
lazımdır. Mən
düşünürəm və demək olar, əminəm
ki, burada təxribat olmamış deyil. Ona
görə ki, Rusiya-Türkiyə münasibətlərinin
ruhu və xarakteri Rusiya hərbi aviasiyasının
uçuşlarına bu formada reaksiya verilməsini qətiyyən
nəzərdə tutmurdu. Lakin bununla belə,
çox təmkinli və səliqəli şəkildə,
yaxın dostlarımızın dövlətlərarası
münasibətlərinə müdaxilə etmədən
öz tərəfimdən bu cür müşahidələrimi
bölüşmək və eyni zamanda, əlbəttə ki,
bu məsələnin artıq keçmişdə
qalmasından məmnunluğumu bildirmək istərdim.
Oktyabrın 10-da İstanbulda keçirilən Ümumdünya
Enerji Konqresində biz yanaşı oturmuşduq: Prezident Putin,
ondan sağda mən, ondan solda Prezident Ərdoğan. Onların arasında rəsmi tədbirlər
zamanı olduğu kimi, çox maraqlı söhbət gedirdi.
Aşkar görünürdü ki, bütün
anlaşılmazlıqlar keçmişdə qalıb. Biz buna çox şadıq.
- Bu
nümunə Azərbaycanın özünü gözə
soxmadan regionda nə dərəcədə xeyirxah və
güclü rol oynamasını göstərir. Azərbaycan-İran-Rusiya
üçbucağı da nəzərə çarpır.
Hazırda bu, çox davamlı siyasi konstruksiyadır.
Keçən dəfə biz görüşəndə Siz
deyirdiniz ki, bu məsələ üzərində çox
işləyirsiniz, indi artıq nəticə var. Bəs indi həmin
üçbucaq varmı?
- Siz çox mühüm mövzuya
toxundunuz. İnkişaf üçün
yaxşı potensiala malik olan bu konstruksiya gələcəkdə
bizim regionda təhlükəsizliyin, əməkdaşlığın
möhkəmləndirilməsi işində çox
mühüm rol oynayacaq. Bu ilin əvvəlində
mən İranda rəsmi səfərdə oldum və
iranlı həmkarım Prezident Ruhani ilə birlikdə
İran, Rusiya və Azərbaycan arasında əməkdaşlığın
üçtərəfli formatını təşkil etmək
ideyasını irəli sürdüm. Bu təklif
çox müsbət qarşılandı və mən
İrandan qayıdandan sonra Vladimir Vladimiroviç Putinlə zəngləşdim,
o da bu ideyanı çox müsbət qarşıladı.
Biz bu istiqamətdə fəal işə
başladıq, həmin hadisələrdən düz iki ay
sonra Bakıda üç ölkənin xarici işlər
nazirlərinin görüşü keçirildi. Bu, ilk belə təcrübə idi. Görüş çox uğurlu oldu və sammitə
hazırlıq başlandı. Həmin
sammit avqustun əvvəlində Bakıda Prezident Putinin,
Prezident Ruhaninin və mənim iştirakımla baş tutdu.
Hesab edirəm ki, bu, tarixi sammitdir, əvvələn
ona görə ki, üç ölkənin rəhbərləri
tarixdə ilk dəfə belə formatlı sammitdə
görüşürdülər. İkincisi,
ona görə ki, biz tarixə qayıdırıq. Bizim regiondakı ölkələr, imperiyalar
arasında qarşılıqlı münasibətlərin
tarixi sadə olmayıb, bunu hamımız yaxşı bilirik.
Lakin bu gün biz görürük ki, xoş məram
olduqda, tarixi yaddaş nə qədər ağır olsa da,
öz yerini praqmatizmə və əməkdaşlığı
möhkəmləndirmək istəyinə verir. Azərbaycan müxtəlif mərhələlərdə
İran imperiyasının, Rusiya imperiyasının tərkibində
olub, buna görə də həmin sammitin Bakıda təşkil
olunması bizim üçün xüsusi əhəmiyyət
kəsb edir. Biz bunu həm böyük
qonşularımızın gördüyümüz işlərə
hörməti kimi, həm də əməkdaşlığın
yeni formatı kimi qiymətləndiririk. Bu,
ciddi geosiyasi addımdır.
Əlbəttə ki, biz nəqliyyat təhlükəsizliyi,
energetika, investisiya məsələlərini, iqtisadi məsələləri
müzakirə etdik. Gündəlik kifayət qədər
geniş idi. Lakin ən başlıcası
budur ki, biz regional əməkdaşlığın coğrafiyaya
əsaslanan yeni formatını yaratdıq. Çünki həm Rusiya, həm də İranla həmsərhəd
olan ölkə yalnız Azərbaycandır. Bu format həm də bizim maraqlarımıza əsaslanır.
Müstəqil dövlət kimi regionda təhlükəsizliyimiz
təmin olunur. Bizim təhlükəsizliyimiz
sərhədlərimizin ətrafında təhlükəsizlikdən
birbaşa asılıdır. Buna görə
də qonşularımız arasında sıx
qarşılıqlı əlaqələr, - biz indicə
Rusiya-Türkiyə münasibətlərindən
danışdıq, eyni sözlər Rusiya-İran münasibətlərinə
də aiddir, - bizim milli maraqlarımıza uyğundur. Biz belə bir görüşü təşkil edə
bildiyimizə görə sevinirik və qürur duyuruq. Ümid edirik ki, gələcəkdə bu
görüşün davamı olacaq.
- Yəni,
bu üçbucaq artıq beynəlxalq siyasət faktı,
kifayət qədər möhkəm dayaq nöqtəsidir?
- Sözsüz. Bu,
artıq dünya siyasətinin, qlobal siyasətin
faktıdır. Bu, regional format deyil, nəqliyyat
formatı deyil – bu, ciddi xarici siyasət təşəbbüsüdür,
geosiyasi təşəbbüsdür və artıq
reallıqdır. Biz də bu formatı zənginləşdirmək
üçün öz tərəfimizdən nə
lazımdırsa edəcəyik. Biz
görürük ki, rusiyalı və iranlı həmkarlarımız
da məsələyə eynilə bu cür yanaşırlar.
-
Dünyada iki tendensiya arasında mübarizə gedir: biri
dağıdıcı - “parçala və hökm sür”
tendensiyası, digəri isə ölkələri birləşdirməyə
və biri digərini tamamlayan sülh konstruksiyaları
yaratmağa can atan tendensiyadır. Avrasiya
İqtisadi İttifaqı belə konstruksiyalardan biridir. Azərbaycan bu ittifaqa qoşulmağı
planlaşdırırmı?
- Bu mövzuda həm ekspert
birliklərində, həm də müxtəlif ölkələrin
siyasi elitaları arasında çoxdan söhbət gedir. Mən
belə deyərdim: bu gün biz indiki vəziyyətdə
özümüzü prinsipcə kifayət qədər
inamlı hiss edirik. Azərbaycanın xüsusən
iqtisadi sahədə, elə siyasi sahədə də 25 illik
inkişafının yekunu buna əyani misaldır. Son on
üç ildə biz ÜDM-in həcmini üç dəfə
artıra bilmişik, yoxsulluq səviyyəsini 2003-cü ildəki
49 faizdən bu il 5 faizə endirə
bilmişik. Əslində, bizdə yoxsulluq sosial
hadisə kimi artıq yoxdur. Eyni sözlər işsizliyə
də aiddir – 5 faiz, bizim böyük valyuta ehtiyatlarımız
var – hətta neftin qiymətinin düşdüyü bu il də biz Neft Fondunun valyuta ehtiyatlarını
toplayırıq. Bu ehtiyatlar artır,
çünki biz qənaətlə xərcləyirik və
qazancımız artıq neftin hesabına deyil. Buna görə də həm iqtisadi, həm də
siyasi vəziyyətimiz bizi qane edir. O başqa məsələdir
ki, dünya dəyişir. Yeni təhlükələr, yeni təhdidlər
yaranır, biz hər şeyin necə od
tutub yandığını, sabitliyin pozulmasının yeni mənbələrinin,
yeni potensial risk mənbələrinin yarandığını
görürük. Əlbəttə ki, bu şəraitdə
çox şey ənənəvi tərəfdaşlarla
sıx qarşılıqlı əlaqələrdən
asılıdır. Bu gün Avrasiya
İqtisadi İttifaqının üzvü olan ölkələrlə
bizim iqtisadi əməkdaşlığımızın, elə
siyasi əməkdaşlığımızın da formatı
kifayət qədər möhkəmdir. Əlbəttə,
inteqrasiya yolu ilə getmək üçün motivasiya
lazımdır. Bu, iqtisadi, sosial, siyasi və hər
hansı başqa motivasiya ola bilər. İndi biz bu istiqamətdə işləyirik. Sözsüz, heç kəs üçün sirr
deyil ki, Avrasiya İqtisadi İttifaqının üzvü olan
ölkələrdən böyük qonşumuz Rusiya bizim
üçün prioritet tərəfdaşdır. Avrasiya İqtisadi İttifaqının üzvü
olan bütün başqa ölkələrə nisbətən
Rusiya ilə əmtəə dövriyyəmiz daha çoxdur və
qarşılıqlı münasibətlərin,
qarşılıqlı etimadın səviyyəsi çox
yüksəkdir. Rusiya ilə istər
siyasi, istərsə də sosial-iqtisadi baxımdan heç bir
problemimiz yoxdur. Avqust ayında Prezident
Putinin Bakıya sonuncu səfəri bunu bir daha təsdiq etdi -
biz elə bir mövzu tapmadıq ki, orada nəyəsə
düzəliş etməyə ehtiyac olsun. Xeyr, istər nə mənim tərəfimdən, istərsə
də Rusiya tərəfindən belə mövzu yox idi. Azərbaycan ilə Rusiya arasında azad ticarət
zonası haqqında müqavilə var, yəni, belə məhdudiyyətlər
də yoxdur. Lakin indi əlavə motivasiya
axtarırıq. Biz Avrasiya məkanında
proseslərin necə cərəyan etdiyini maraqla müşahidə
edirik, çünki orada da hər şey rəvan deyil. Yəni,
orada da özünəməxsus çətinliklər və
müəyyən dərəcədə iradlar var. Buna görə
də biz hamımız təhlil aparmalı, inteqrasiya etməliyik...
Azərbaycanın davranış üslubu şikayətlənməmək,
problemlərini özü həll etmək və belə demək
mümkündürsə, xarici bazara yalnız müsbət cəhətləri
çıxarmaqdır. Buna görə də necə tendensiyalar
yaranacağına hələ baxmaq lazımdır, əlbəttə,
əgər ittifaq cəlbedici olarsa, oraya can atanlar çox
olacaq. Buna görə də heç nəyi
istisna etmək olmaz, lakin indiki mərhələni mən məhz
bu cür səciyyələndirərdim.
-Sizin
dediyiniz kimi, “ətrafda hər şey od tutub yanır”. Əlbəttə, Siz yəqin ki, radikal İslam təhlükəsini
də nəzərdə tuturdunuz. Azərbaycan bu təhlükəni
öz üzərində nə dərəcədə hiss edir?
-Mən belə deyərəm: bizim
ölkənin daxilində bu baxımdan təhlükə
yoxdur. Bizim cəmiyyət milli ideya ətrafında
sıx birləşib. Bu ideya bizim dəyərlərin
prioritetindən, multikulturalizmin inkişafından ibarətdir.
Yeri gəlmişkən, bu il Azərbaycanda
“Multikulturalizm ili” elan edilib. Bizim cəmiyyət
Azərbaycanın ərazi bütövlüyünün bərpa
edilməsi, həmçinin müstəqilliyimizin möhkəmlənməsi,
bütün iqtisadi və sosial məsələlərin həlli
ideyası ətrafında birləşir. Buna görə
də bizdə radikallara yer yoxdur: istər iqtisadi, istərsə
də sosial baxımdan bu cür baza yoxdur. Çünki
praktiki olaraq yoxsulluq yoxdur. Onlar haradan
özlərinə tərəfdarlar toplayır? Onlar əsasən yoxsul təbəqələrdən
toplayır. Azərbaycanda savadlılıq
yüz faizdir. Yenə də, radikalları
haradan toplayırlar? Savadsız kütlədən.
Çünki belə mühit yoxdur. Amma bizim ətrafımızda belə deyil. Buna görə bizim üçün əsas məsələ
özümüzü mənfi xarici təsirdən, o cümlədən
dini ekstremizmin təsirindən qorumaqdır. Bizim cəmiyyət öz köklərinə - həm
milli, həm mənəvi, həm dini köklərinə dərindən
bağlıdır. Biz ziyarətgahlarımıza
ehtiram bəsləyir və bu məsələyə çox
qayğı ilə yanaşırıq. Lakin,
eyni zamanda, bizim cəmiyyət dünyəvi, müasir cəmiyyətdir.
Zənnimcə, Azərbaycanın timsalında müasir
dünyəvi müsəlman ölkəsinin nümunəsi hələ
yetərincə öyrənilməyib, o, çox ölkələr
üçün yaxşı nümunə ola
bilərdi. Buna görə də radikalizmə
qarşı mübarizə baxımından bizim
üçün əsas məsələ
özümüzü mövcud kənar fiziki və informasiya təhlükələrindən
qorumaqdır. Lakin bunun üçün
müvafiq orqanlar var, onlar ölkəmizin təhlükəsizliyini
təmin edirlər və buna görə də Azərbaycan ətrafda
gördüklərimizin hamısının fonunda sabitlik,
inkişaf və asayiş məkanı kimi qalır. Biz, vətəndaşlarımız bunu çox
yüksək dəyərləndiririk. Onlar
qaynar nöqtələrdə, Avropa ölkələrində,
MDB məkanında, Yaxın Şərqdə nələr
baş verdiyini hər gün görürlər. Müharibə, qan, dağıntılar. Bu, bizim cəmiyyətimizi daha sıx birləşdirir.
Bu – radikalizmə qarşı ən böyük “peyvənddir”.
Lakin bütün bunlara baxmayaraq, biz öz siyasətimizin – məhz
müasirliyə, dünyəviliyə, Xeyirin Şər üzərində
üstünlüyünə yönəlmiş siyasətimizin
həyata keçirilməsi üzrə fəaliyyətimizi bir
an belə zəiflətməməliyik. Biz mütəmadi olaraq bu istiqamətdə işləyirik.
-Siz davam
etdirilməsi tələb olunan bir neçə mövzuya
toxundunuz. Bir qədər sonra biz həmin mövzulara
qayıdacağıq, lakin bir halda ki, burada radikal İslamdan
başladıq, onda deyin, Sizin fikrinizcə, hazırda Suriyada nələr
baş verir? Orada dinamika necədir? Bu barədə
indi o qədər danışırlar... Fransa, Olland az qala Rusiyanı beynəlxalq tribunala cəlb
etmək istəyir, hamı guya orada törədilən hərbi
cinayətlərdən danışır. Eyni zamanda, Siz dediniz
ki, beynəlxalq siyasətdə səmimi və vicdanlı olmaq
lazımdır. Bütün bunlar necə
uzlaşır?
-Bilirsiniz, Suriyada nələr baş
verdiyi barədə açıq mühakimə yürütmək
çətindir. Çünki bu ölkədən
bizdə kifayət qədər informasiya mənbəyi yoxdur.
Biz informasiyanı əsasən dünya
mediasından alırıq və hər bir ölkə bu hadisələri
özünəməxsus şəkildə interpretasiya edir.
Lakin bir məsələ aydındır – əslində,
artıq bir neçə ildir ki, Suriya dağılır.
Şəhərlər dağılır, dinc
insanlar həlak olur. Onların
iztirablarının sonu görünmür. Buna görə də mən bu barədə müxtəlif
tribunalardan dəfələrlə demişəm və bir daha
demək istəyirəm ki, terrorizmə yalnız bütün
dünya birliyinin, terrora qarşı mübarizədə
aparıcı ölkələrin səylərini birləşdirməklə
qalib gəlmək olar.
Təəssüf ki, bu gün bunu görmürük və
indiki halda mən Rusiya tərəfinin yanaşmasını
tamamilə haqlı hesab edirəm. Rusiya da belə deyir: ekstremistlərə,
terrorçulara, radikallara qarşı səyləri birləşdirmək
lazımdır. Onları yaxşıya və pisə
bölmək olmaz. Sənə qarşı
çıxış edən pisdir, sənin rəqibinə və
ya əleyhdarına qarşı çıxış edən
yaxşıdır demək olmaz. Bu bumeranq
gec-tez qayıdacaq – tarix bunu dəfələrlə sübut
edib. Lakin hələlik bu istiqamətdə
konsensus görmürük və bu, əlbəttə,
çox təşviş doğurur. Vəziyyət
eskalasiya yolu ilə inkişaf edir. Ümid
etmək istərdim ki, Suriyada tənzimləməyə dair
aparılan danışıqlar öz nəticələrini verəcək.
Lakin ən başlıcası – Suriya vahid
dövlət kimi qalmalıdır, Suriyanın ərazi
bütövlüyü təmin edilməlidir. İkincisi, Suriya xalqı öz taleyini özü
müəyyən etməlidir. Bildiyimə
görə, sizə də yaxın olan iki sadə tezis
bunlardır. Biz bu fikirlə tam
razıyıq. Məsələni bu
kontekstdən həll etmək lazımdır, hərçənd
gördüyümüz kimi məsələnin həlli təəssüf
ki, aybaay getdikcə daha da çətinləşir.
-Siz Azərbaycanın milli ideyası barədə
danışarkən onun bir hissəsi kimi ərazi
bütövlüyünün bərpasını
xatırladınız. İndi biz çox ağrılı olan
Dağlıq Qarabağ mövzusuna yaxınlaşdıq.
Hamı kompromis arzusundadır. Kompromis mümkündürmü və hansı şərtlərlə
mümkündür?
-Bilirsiniz, kompromis deyəndə nə
nəzərdə tutulduğunu və hansı tərəfin
onu necə yozduğunu dəqiq anlamaq lazımdır. Nə etmək
lazım olduğunu demək üçün nə baş
verdiyini bilmək lazımdır: əgər tarixi
götürsək, Dağlıq Qarabağ Azərbaycanın
ayrılmaz hissəsidir. Bu, həmişə belə
olub. Biz erməni əhalinin İrandan,
Şərqi Anadoludan bu torpaqlara kütləvi şəkildə
köçürülməsinin tarixini bilirik. Bütün tarix, bütün toponimlər, o cümlədən
Qarabağ sözünün özü də Azərbaycan mənşəlidir.
Sovet illərində orada artıq
köçürülmüş erməni əhali olması
ilə əlaqədar muxtar vilayət
yaradılmışdı, bu, heç respublika da deyildi, onun
Ermənistanla inzibati sərhədi yox idi və hər şey
normal idi, həyat öz axarı ilə gedirdi, ciddi problemlər
yox idi. Sosial-iqtisadi inkişaf səviyyəsinə
görə Dağlıq Qarabağ Azərbaycanın bir
sıra başqa regionlarını qabaqlayırdı, yəni,
oraya diqqət yetirilməməsi barədə danışmaq ədalətsizlik
olardı. Xüsusən ona görə ki,
bu cür muxtariyyətlərə mərkəzi hakimiyyət
orqanları da xüsusi münasibət bəsləyirdi. Lakin Sovet İttifaqının dağılması ərəfəsində
orada separatçı meyillər üstünlük təşkil
etdi, bütün bunlar qan tökülməsi ilə nəticələndi.
Azərbaycanlıları əvvəlcə
Dağlıq Qarabağdan qovdular, orada təxminən 30 faiz azərbaycanlı
vardı. Sonra Azərbaycanın
Dağlıq Qarabağa heç bir aidiyyəti olmayan yeddi
rayonunu işğal etdilər, həmin rayonlarda yalnız azərbaycanlı
əhali yaşayırdı, orada hər şey
dağıdıldı. ATƏT oraya iki dəfə
faktaraşdırıcı missiya göndərdi, onların
hesabatı lap dəhşətlidir: orada bircə bina da salamat
qalmayıb, qəbiristanlıqlar, məscidlər hamısı
yerlə-yeksan edilib. Dağlıq Qarabağ
hüdudlarındakı ərazilərdən 750 min,
Dağlıq Qarabağdan 40 mindən çox, Ermənistandan
200 mindən artıq azərbaycanlı qovulub. 1993-cü
ildə yoxsul ölkədə 1 milyon qaçqın vardı.
Praktiki olaraq bütün beynəlxalq təşkilatlar
düzgün qətnamələr qəbul edib. BMT Təhlükəsizlik Şurasının 4 qətnaməsində
erməni işğalçı qüvvələrinin dərhal,
qeyd-şərtsiz və tamamilə çıxarılması
tələb edilir. Lakin 20 ildən
çoxdur ki, bu qətnamələr icra edilmir. Avropa
Parlamenti, Avropa Şurası Parlament Assambleyası, İslam
Əməkdaşlıq Təşkilatı, Qoşulmama Hərəkatı
– hamısının mövqeyi identikdir: beynəlxalq hüquq
bizim tərəfimizdədir. Ermənistan da daxil
olmaqla, dünyanın heç bir ölkəsi Dağlıq
Qarabağı tanımır. Bütün
bunlar belədir, lakin məsələ həll edilmir. Bunun nə üçün həll edilməməsinin
əsas səbəbi odur ki, Ermənistan həll
olunmasını istəmir. Çünki həll
etmək nə deməkdir? – Həll etmək Ermənistanın
zəbt etdiyi ərazinin işğaldan azad olunması deməkdir.
Ermənilər bunu etmək istəmirlər,
onlar status-kvonu dəyişməz saxlamaq istəyirlər.
Hərçənd nizamlanma ilə məşğul
olan Minsk qrupunun həmsədr ölkələri - Rusiya,
ABŞ və Fransa – bu ölkələrin prezidentləri şəxsində
dəfələrlə deyiblər ki, status-kvo qəbuledilməzdir
və dəyişdirilməlidir. Lakin təəssüf
ki, məsələ bu cür bəyanatlardan uzağa getmir.
Biz
münaqişənin həllini necə görürük: əlbəttə,
Azərbaycanın ərazi bütövlüyü diskussiya
mövzusu deyil və ola da bilməz. Biz Dağlıq Qarabağa müstəqillik verilməsinə
heç vaxt razı olmayacağıq və erməni tərəfi
bunu çox gözəl bilir. Lakin ağlabatan kompromis
mümkündür: Dağlıq Qarabağ əhalisinin təhlükəsizliyinin
təmin edilməsi, Azərbaycan tərəfindən investisiya
layihələrinin həyata keçirilməsi, keçmiş
Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayətinin hüdudlarından kənardakı
ərazilərin azad edilməsi şərti ilə iki xalq
arasında dinc qarşılıqlı fəaliyyət - biz
münaqişənin nizamlanmasını belə
görürük. Bu, bizim hazırda üzərində
işlədiyimiz və vasitəçilərin irəli
sürdüyü təkliflərlə həmahəngdir.
Lakin münaqişənin nəyə görə
nizamlanmamasının əsas səbəbi odur ki, Ermənistan
artıq 24 ildir, Minsk qrupu yaradıldığı andan
danışıqlar prosesinin azacıq da olsa irəliləməsinə
müxtəlif yollarla mane olur. Bizim
mövqeyimiz belədir ki, insanlar harada yaşayırdısa,
orada da yaşamalıdırlar. Çünki onlar həmin
yerlərdə çoxdan yaşayırdılar - erməni əhalisi
200 il, azərbaycanlı əhali isə
çox-çox əvvəl. Lakin məsələ
hətta bunda da deyil. Məsələn,
Şuşada əhalinin 95 faizi azərbaycanlılar idi. Onların hamısı oradan qovulub. Onların evləri ya zəbt edilib, ya da
dağıdılıb. İndi onların
evlərində başqaları yaşayırlar. Buna son qoymaq lazımdır. Dağlıq
Qarabağın erməni əhalisi orada necə
yaşayırdısa, qoy yaşasın, biz bunun əleyhinə
deyilik. Bəs Ermənistan bu münaqişədən
nə qazanıb? Bəli, bir milyon azərbaycanlıya
əzab-əziyyət verilib. Lakin məgər
onlar özləri buna görə daha da xoşbəxt
olublarmı? Məgər orada vəziyyət
daha təhlükəsiz, daha firavan olub? Əlbəttə,
yox. Azərbaycanla münasibətlər
normallaşdırılmadan bu regionda inkişaf ola
bilməz, onlar daim müəyyən təzyiq altında
yaşayacaqlar, fikirləşəcəklər ki, birdən nə
isə ola bilər. Biz regionda sülh istəyirik
və bizim mövqeyimiz kifayət qədər konstruktivdir.
Lakin biz öz ərazilərimizi istəyirik.
Ermənistan sülh istəyir, amma o, özgə
ərazilərini qaytarmaq istəmir. Fərq,
bax, bundadır.
-Yəni,
kompromis və sülhə doğru yol bundan ibarətdir?
-Sözsüz, biz bundan artıq
kompromis təqdim edə bilmərik. Artıq dediyim kimi, Azərbaycanın
ərazi bütövlüyü məsələsində
kompromis ola bilməz, lakin yerli
özünüidarə, Dağlıq Qarabağın
özünüidarəsi məsələlərinə dair
kompromis ola bilər. Əgər razılığa gəlsək,
bu, gələcəkdə muxtar respublika ola
bilər. Ermənistan rəhbərliyi bunu çox
yaxşı bilir, sadəcə onlar ictimai rəylə
manipulyasiya edir, düşmən obrazı yaradır,
danışıqlar prosesinin mahiyyətini təhrif edir, məsələni
elə təqdim edirlər ki, guya Azərbaycan erməni əhalini
az qala məhv etmək və ya qovmaq istəyir.
Bu, belə deyil.
- Nəyə
ümid etmək olar? Real danışıqların nə vaxt
başlana biləcəyi barədə oriyentirlər varmı,
hansısa yol xəritəsini təsəvvür etmək
olarmı, indi bu iş necə görülür? Hansısa zaman mərhələlərini göstərmək
olarmı?
-Bu, bizdən asılı deyil. Hər şey mənim dediklərimə gəlib
çıxır. Danışıqlar
formatı var, danışıqlar aparılır, Ermənistan
hər vasitə ilə buna mane olur. Müəyyən
mərhələdə elə şərtlər irəli
sürür ki, onların bizim üçün qeyri-məqbul
olduğunu dəqiq bilir. Buna görə də
danışıqlar yenidən non-stop olur. Nə
üçün? Çünki həll etmək
istəmirlər, ya bacarmırlar, hansısa daxili siyasi səbəblərə
görə cəsarətləri çatmır, ya da istəmirlər.
Bəlkə də hər iki səbəbdən.
Vasitəçilər, dünyanın aparıcı ölkələri,
BMT Təhlükəsizlik Şurasının daimi üzvləri
bizə deyirlər: məsələni sülh yolu ilə həll
etmək lazımdır.
-ATƏT-in
beynəlxalq qrupunun iştirakçı ölkəsinin
dövlət katibi Con Kerri bu yaxınlarda dedi ki, bu
münaqişənin həllinin vaxtı hələ yetişməyib.
Bu, nə deməkdir?
-Bu, ümumiyyətlə, diplomatik
kazusdur və bizim Xarici İşlər Nazirliyi, o cümlədən
də mən bu yersiz bəyanata artıq münasibət
bildirmişik. Elə oktyabrın 7-də Nazirlər
Kabinetinin iclasında bu bəyanatla bağlı yetərincə
dəqiq fikir bildirdim. Mən dedim ki, münaqişənin
nizamlanmamasına görə təqsiri Azərbaycanın
üzərinə atmaq ən azından
vicdansızlıqdır. Axı bu bəyanat
ABŞ-ın mövqeyinə tamamilə ziddir. Prezident Obama Fransa və Rusiya prezidentləri ilə
birlikdə bəyan edib ki, status-kvo qəbuledilməzdir. ABŞ-ın dövlət katibi isə bəyan edir
ki, o, nizamlanmanı görmür. Üstəlik,
o deyir ki, bu münaqişəni həll etmək Fələstin-İsrail
münaqişəsindən də çətindir. Bu, nə eyhamdır və kimə ünvanlanıb?
O, Ermənistana işarə edir ki, Fələstin-İsrail
münaqişəsi neçə il
uzanırsa, siz də bu münaqişəni o qədər
uzatmalısınız? Bu, tamamilə qəbuledilməz
bəyanatdır. Bu bəyanat bir daha
göstərir ki, münaqişə nə üçün həllini
tapmayıb. Bax, buna görə. Ona görə ki, beynəlxalq təşkilatların
qərarları, qətnamələri var, amma onlar yerinə
yetirilmir. Təcavüzkar ölkəyə
təzyiq göstərilmir, əksinə, çox vaxt təcavüzkarın
dəstəklənməsi siyasəti yürüdülür.
Bunu da XX əsrin tarixi yaxşı bilir, əlbəttə,
həmin miqyasda olmasa da, mahiyyəti təqribən eynidir.
Bax, problemimiz bundadır.
Bizə deyirlər ki, sülh yolu, yalnız və
yalnız sülh yolu, sülh yolundan başqa heç nə. Biz deyirik,
yaxşı, gəlin həll edək, axı bu, ədalətsizlikdir.
Başqa dövlətin ərazisini zəbt etmək
və oradan əhalini qovmaq, həmin işğal olunmuş ərazini
nəzarət altında saxlamaq bütün beynəlxalq
hüquqların pozulması deməkdir. Bu
gün heç kəsə sirr deyil ki, Azərbaycan Ordusu bir
çox məsələlərin həlli üçün
ciddi potensiala malikdir. Bizə deyirlər
sülh yolu, biz deyirik, yaxşı, biz gözləyirik. Amma təcavüzkara təzyiq göstərilməsi əvəzinə
biz bu cür bəyanatlar eşidirik.
-Siz
dediniz ki, Azərbaycan Ordusu böyük potensiala malikdir. Həqiqətən
də Azərbaycanın aldığı silahlara, Azərbaycan
Ordusunun təchizatına, onun keçdiyi təlimə görə
Azərbaycanın hərbi potensialı güclü təsir
bağışlayır. Bu yaxınlarda belə
məlumat yayıldı ki, Azərbaycan Rusiyadan başqa daha
kimdənsə silah almaq niyyətindədir. Rusiya ilə hərbi-texniki əməkdaşlıq
üçün bu, nə deməkdir, belə innovasiyalar nə
ilə bağlıdır?
-Hə, yəqin ki, siz Pakistanın
Baş nazirinin Azərbaycana sonuncu səfərini nəzərdə
tutursunuz. Amma məsələ ondadır ki, biz
başqa ölkələrdən də silah alırıq və
bu, məlumdur. Silah biznesi belədir ki,
burada heç nəyi gizlətmək mümkün deyil.
-Yəni,
Siz bazardasınız?
-Bəli, əlbəttə. Biz Rusiya ilə yanaşı, Türkiyədən,
İrandan, Belarusdan, İsraildən və bəzi digər
ölkələrdən də silah alırıq. Həm də kifayət qədər ciddi. Həmçinin,
Pakistandan silah almaq niyyətimiz var. Nəzərə almaq
lazımdır ki, Pakistanın hərbi sənayesi kifayət qədər
inkişaf edib, həm də o, bizə çox dost və
yaxın dövlətdir. Lakin bu məsələdə
bizim əsas tərəfdaşımız Rusiyadır. Əgər səhv etmirəmsə, Rusiya ilə təxminən
5 milyard dollara qədər məbləğdə müqavilələr
bağlanıb və bu müqavilələrin xeyli hissəsi
artıq həyata keçirilib. Yəni, bu
gün Azərbaycan Ordusunun silahları əsasən Rusiyadandır.
Biz bu əməkdaşlıqdan razıyıq və
Rusiya silahının ən ciddi, ən iri
alıcılarından biriyik. Əgər
digər ölkələrə baxsaq əməkdaşlıq səviyyəsi
də yaxşıdır. Bizim digər yerlərdən
silah almağımıza gəldikdə isə bu, yəqin ki,
təbiidir.
-Yəni,
hələlik heç nə dəyişmir?
-Xeyr.
-Cənab
Prezident, Siz ikili standartlardan danışdınız. Biz indicə Con Kerrinin sözlərini
xatırladıq. Bu yaxınlarda isə Siz
Avropa Parlamentinin deputatları qarşısında
çıxış edərkən bu mövzuya kifayət qədər
geniş toxundunuz və hazırda Qərbdə mövcud olan
ikili standartları Siz də xatırlatdınız. Bu, Sizin üçün nə deməkdir?
-Bilirsiniz, bizim cəmiyyətimiz bunu
ədalətsizliyin, qeyri-obyektivliyin və qərəzliliyin
ifrat forması kimi qəbul edir. Amma əgər
məsələnin mahiyyətinə baxsaq, Azərbaycanda
bütün demokratik normalar istisnasız təmin olunur. Sərbəst toplaşma azadlığı -
referendum ərəfəsində müxalifət şəhərin
mərkəzində mitinqlər keçirirdi. O başqa
məsələdir ki, oraya maksimum 800 adam gəlmişdi,
onlar da özlərinin yaxın dostları və qohumları
idi. Lakin heç bir məhdudiyyət yox idi.
Bizdə mətbuat azadlığı var: yüzlərlə qəzet,
jurnal, televiziya, çoxlu kanallar, senzurasız internet, azad
internet. Artıq əhalimizin 75 faizdən
çoxu internet istifadəçiləridir. Yəni, belə şəraitdə mətbuata təzyiqdən
necə söhbət gedə bilər? Bu,
mümkün deyil. Bizim belə bir məqsədimiz
də yoxdur. Bizdə bütün
azadlıqlar təmin olunur. Lakin buna
baxmayaraq, Azərbaycan daim əsassız hücumlar obyektinə
çevrilir. Guya bizdə demokratiya yoxdur, azadlıqlar
sıxışdırılır, insan hüquqları
pozulur... Bütün bunlar real faktlara əsaslanmayan,
siyasi baxımdan məqsədyönlü hərəkətlərdir,
Azərbaycana qarayaxma, təzyiq və şantaj xarakteri
daşıyır.
-Siz
bunu nə ilə izah edirsiniz? Bu, onların nəyinə
lazımdır?
-Bunun bir neçə səbəbi
var. Bunlardan ən başlıcası odur ki, Azərbaycan
öz yolu ilə gedir. Biz müstəqil siyasət
yürüdürük və bu siyasət heç kəsə,
o cümlədən bizə bu çirkin hücumları edənlərə
qarşı yönəlməyib. Bizim
Avropa İttifaqına üzv ölkələrlə, ABŞ-la
olduqca geniş siyasi, iqtisadi, enerji əlaqələrimiz var.
Siyasi əlaqələr səviyyəsində bizim tərəfdaşlıq
münasibətlərimiz mövcuddur. Lakin,
görünür, həmin ölkələrin müəyyən
dairələrinə bu, azlıq edir, onlar daha çox istəyirlər.
Bəlkə bizim etibarlı olmağımıza
əmin deyillər.
-Nə
istəyirlər?
-Hər yerdə nə istəyirlərsə,
burada da onu. Yəqin, təlimatların yerinə
yetirilməsini. Biz isə bu rola
yaramırıq. Biz bu rolu özümüz
üçün heç təsəvvür də edə
bilmirik. Biz ləyaqətli,
özünü təmin edən dövlətik. Heç kəsdən heç nə istəmirik.
Bizim xarici borcumuz çox azdır, heç bir
ölkə qarşısında heç bir öhdəliyimiz
yoxdur. Biz əməkdaşlıq etmək
istəyirik, amma işlərimizə müdaxilə
olunmasını, qeyri-hökumət təşkilatları
adı altında siyasi partiyaların gizli maliyyələşdirilməsini,
sabitliyin pozulması, daxili işlərimizə açıq
müdaxilə olunması cəhdlərini qətiyyən istəmirik.
Təbii ki, biz bu cür fəaliyyətin
qarşısını almaq üçün tədbirlər
görürük. Azərbaycan müstəqil
suveren dövlətdir və hamıdan buna hörmətlə
yanaşmağı xahiş edirik. Amma
görünür, onlar daha artığını istəyirlər.
Səbəblərdən biri də Qərbdə,
həm də təkcə Qərbdə yox, əksər ölkələrdə
mövcud olan erməni lobbi qurumları ilə əlaqədar təşkilatların
daimi antiazərbaycan fəaliyyətidir. Mən
istisna etmirəm ki, səbəblərdən biri bəlkə də
odur ki, Azərbaycan bizi vaxtaşırı olaraq cəlb etmək
istədikləri heç bir kampaniyaya qoşulmur. Mən hətta deyərdim ki, bunlar kampaniya yox,
avantüradır. Biz özümüzə
sərfəli olmayan yerə getmirik. Bir də
yəqin səbəblərdən biri budur ki, bir sıra
hallarda digər ölkələrə təlimatlar vermək,
onları idarə etmək, istiqamətləndirmək
alındığı halda, bizdə bu, alınmır.
-Burada isə niyyətləri baş
tutmur...
-Yəqin elədir. Mən
həmişə demişəm ki, qulaq asın, biz rəqib
deyilik və yenə də əksinə, biz yalnız əməkdaşlığa
can atırıq. Bizim heç bir ölkəyə
qarşı mənfi niyyətimiz yoxdur. Niyə
də olmalıdır? Bizim enerji sektorunda
dünyanın hər yerindən - Amerikadan, İngiltərədən,
Fransadan, İtaliyadan, Yaponiyadan şirkətlər işləyirlər.
Onlar bizim tərəfdaşlarımızdır, yaxşı
işgüzar münasibətlərimiz var. Biz deyirik, xahiş
edirik: bizim işlərimizə qarışmayın, lazım
deyil, xeyiri olmayacaq. Budur, 800 nəfərlik
mitinq, bizim bütün müxalifətimiz budur. Həm də onlar bütün ölkədən
toplamışdılar, bir neçə gün zəngləşmişdilər,
maliyyələşdirmişdilər. Daha nə
istəyirlər? Bəli, bizim ölkəmizdə
hökumət əleyhinə əhval-ruhiyyə yoxdur.
-Ölkə Konstitusiyasına dəyişikliklər edilməsi
ilə bağlı bu yaxınlarda keçirilmiş referendum tənqid
hədəfinə çevrildi. Bununla əlaqədar çoxları soruşur ki,
prezident seçkilərinin müddəti dəyişdiriləcəkmi,
Siz seçkilərə gedəcəksinizmi?
-Xeyr, bizim prezident seçkilərinin
müddətini dəyişmək niyyətimiz yoxdur. Mən həm Azərbaycanda, həm də onun
hüdudlarından kənarda hansı söhbətlərin
getdiyini bilirəm. Belə planımız
yoxdur. Mən buna ehtiyac görmürəm.
Mənim iştirak edib-etməməyimə gəlincə,
növbəti prezident seçkiləri iki ildən sonra
keçirilməlidir. Hər hansı nəticə
çıxarmaq, yaxud qərar qəbul etmək
üçün hələ kifayət qədər vaxt var.
Əgər mən bugünkü kimi əhalinin dəstəyini
hiss etsəm, onda əlbəttə ki, bu etimadı
doğrultmağa çalışacağam. Yeri gəlmişkən, referendum bir neçə
nöqteyi-nəzərdən nümunəvi oldu. Əvvəla,
2016-cı il iqtisadi nöqteyi-nəzərdən
Azərbaycan üçün ən ağır ildir. Baxmayaraq
ki, biz 2016-cı ili yaxşı göstəricilərlə
başa vurmaqdayıq. Amma əvvəlki illərlə
müqayisədə bu, ən ağır ildir. Məhz bu
il biz Azərbaycan əhalisinin mütləq
əksəriyyətinin dəstəklədiyi referendumu
keçirdik. Axı bizi tənqid etməyə
çalışanlar heç bir pozuntu, heç bir
saxtakarlıq tapa bilmədilər, hətta həmişə
bizi tənqid edən AŞPA kimi təşkilat da
müşahidə edərək maksimum müsbət rəy bildirdi,
referendumun bütün standartlara uyğun, düzgün, şəffaf
keçdiyini bəyan etdilər. Cəmi 20-dən
bir qədər çox şikayət var idi. Bizdə 5 min seçki məntəqəsi var və
cəmi 20 şikayət daxil olub. Bax, bu, bizim
açıq demokratik proses aparmağımızın daha bir
göstəricisidir və əlbəttə, ən
başlıcası odur ki, mühüm məsələlərin
çox olduğu - 29 məsələnin səsə
qoyulduğu bu referendum həm də hakimiyyətə etimad
votumu idi. Mən buna görə Azərbaycan vətəndaşlarına
çox təşəkkür edirəm. Bu,
daha artıq ruhlandırır və daha çox onu göstərir
ki, biz doğru yoldayıq, bundan sonra da həmin yolla gedəcəyik.
- Cənab
Prezident, mən də öz növbəmdə bizim “Rossiya
Seqodnya” agentliyinə verdiyiniz dəstəyə görə Sizə
minnətdaram. Bu gün
Azərbaycanda və bütün dünyada “Sputnik” brendi ilə
çıxış edirik. Bizim jurnalistlərin işinə nə
arzulayırsınız, hansı təəssüratlarınız
var?
-Çox yaxşı təəssüratlarım var. Mən Azərbaycanda işləyən əməkdaşlarınıza bizim ölkədəki hadisələri işıqlandırdıqlarına görə təşəkkürümü bildirmək istərdim. Sizin agentliyin Azərbaycanda fəaliyyətə başlaması fikrimcə, ölkələrimiz arasında mövcud olan etimadın yüksək səviyyəsinin nəticəsidir. Çünki həmin etimad olmasaydı, bu, mümkün olmazdı. Bu, həmçinin bizim üçün öz həqiqətlərimizi sizin agentlik vasitəsilə bütün dünyaya çatdırmaq imkanıdır. Çünki obyektiv olaraq, bizim informasiya imkanlarımız Rusiyanın imkanları qədər deyil. Amma sizin vasitənizlə biz ölkəmiz haqqında daha geniş söhbət aça, öz baxışlarımızı bölüşə bilərik. Buna görə də sizin agentliyinizin fəaliyyəti çox vacibdir. Şadam ki, siz burada işləyirsiniz. Əminəm ki, sizin agentliyiniz gələcəkdə də bizim ölkəmizin gerçəkliklərini indiki kimi obyektiv işıqlandıracaq.
-Nəhayət, sonuncu sual. İndi bütün
dünyada Rusiya Prezidentini iblis kimi qələmə verirlər:
nə bilim, cizgi filmlərindən tutmuş cürbəcür
uydurmalara qədər, bütöv texnologiya işlənib və
buna yönəlib. Siz Vladimir Vladimiroviç
Putinlə sadəcə tanış olmayıb, həm də
bildiyimə görə onunla müntəzəm əlaqə
saxlayan və öz siyasətini Rusiya siyasəti ilə
razılaşdıran şəxslərdən birisiniz. Öz
növbəsində Rusiya da öz siyasətini Azərbaycanla
razılaşdırır. Elə bizim ölkələrimiz
arasında və şəxsən Sizin aranızda dünyada
çox ehtiyac duyulan dialoq var. Bir çox digər ölkələr
arasında sadəcə elə bu çatışmır. Həm
də Siz onunla çox mürəkkəb və münaqişəli
mövzular barədə söhbət edirsiniz. Sizin Prezident
Putinlə şəxsi münasibətləriniz necədir və
Siz onun necə insan olması barədə nə deyə bilərsiniz?
-Vladimir Vladimiroviçlə şəxsi münasibətlərim çox yaxşıdır, deyərdim ki, etimada əsaslanan yoldaşlıq münasibətləridir. Biz kifayət qədər çoxdan tanışıq. Mən onun Rusiya Prezidenti kimi Azərbaycana ilk dəfə gəlişini xatırlayıram. Bu, 2001-ci ildə olmuşdu. Yeri gəlmişkən, bu, Rusiya Prezidentinin Azərbaycana ilk rəsmi səfəri idi. SSRİ dağıldıqdan sonra Vladimir Vladimiroviçə qədər 10 il ərzində Rusiya Prezidenti bir dəfə də olsun Azərbaycana gəlməmişdi. Bu səfər müstəsna əhəmiyyətə malik idi. O, müharibədə həlak olanların məzarlarını, Şəhidlər xiyabanını ziyarət etdi. Bu da Azərbaycan ictimaiyyəti tərəfindən çox müsbət qarşılandı. Mən onun atam Heydər Əliyevlə keçirdiyi görüşlərdə də qismən iştirak edirdim. Onlar arasında bildiyiniz kimi, yaxın münasibətlər var idi. Onlar əvvəlki işdə həmkar idilər, bir-birinə çox hörmətlə yanaşırdılar, lakin sonra mən Prezident olanda bizim əlaqələrimiz müntəzəm xarakter daşımağa başladı. Dediyim kimi, münasibətlərimiz qarşılıqlı etimada əsaslanır.
Sizə bir misal çəkim: son 3 ildə Rusiya Prezidenti Azərbaycana 3 dəfə səfər edib. Bunun özü çox mətləbdən xəbər verir. Lakin onun bir səfəri xüsusilə mühümdür - 2015-ci ildəki səfər. Onun nə vaxt gəldiyini deyən kimi, siz başa düşəcəksiniz. Bu, iyunun 12-də olmuşdu. “Rusiya Günü” ilə bağlı tədbirlərdən sonra o, təyyarəyə minərək Bakıya gəldi və Avropa ölkələri liderlərinin əksəriyyətinin, bizdə olan məlumata görə, müvafiq təlimatlar alaraq etinasızlıq göstərdiyi Avropa Oyunlarının açılışına özünü çatdırdı. Bu faktın özü, həm də “Rusiya Günü”ndə gəlməsi onun Azərbaycana və bizim Rusiyaya xüsusi münasibətimizdən xəbər verir. Onun son səfəri avqustda olub: biz rəsmi görüşlərdən sonra bir neçə saat səmimi söhbət etdik. Bir insan kimi, o, böyük hörmətə layiqdir. Mən bunu sizə tamamilə səmimi deyirəm. Mən ona çox böyük hörmət bəsləyirəm, o, olduqca yüksək şəxsi keyfiyyətlərə malik, layiqli insandır. O, çox səmimi insandır, həmişə sözünün üstündə durur. O, böyük ölkənin, iki super dövlətdən birinin rəhbəridir, lakin bununla belə ünsiyyətdə çox sadə və çox səmimidir. Onunla işləmək mənim üçün çox rahat və asandır. Demək istəyirəm ki, Rusiyanın da, elə onun bütün dostlarının da bəxti çox gətirib. Belə ki, mən sizin proqramınız vasitəsilə, xüsusilə indi Prezidentə uğurlar arzulamaq istəyirəm. Mən bilirəm ki, bütün təzyiqlər və hücumlar ondan yan keçir. Buna görə də onların heç bir səmərəsi yoxdur və olmayacaq.
-Cənab Prezident, bu çox müfəssəl və
açıq müsahibəyə görə Sizə təşəkkür
edirəm.
-Sağ olun.
Azərbaycan.- 2016.- 20 oktyabr.- S. 1,
7.