Xalq musiqisinin böyük tədqiqatçısı
Unudulmazlar
Hər bir xalq öz musiqisinin pərəstişkarı olduğu kimi, onun tarixini öyrənməli, bu sahənin yaradıcılarını arayıb-axtarmalı və təbliğ etməlidir. Bu baxımdan milli musiqimizin inkişafı yollarını, onun ifaçılıq sənətini araşdırıb xalqa çatdırmaq ilk növbədə sənətşünasların üzərinə düşür. Bu, nə qədər çətindirsə, bir o qədər də məsuliyyətlidir.
Musiqi tədqiqatçıları, xüsusən də muğam tarixinin tədqiqi ilə məşğul olmaq istəyən sənətşünas yaxşı musiqiçi olmaqla bərabər, tarixi, ədəbiyyatı, coğrafiyanı bilməli, qələm təcrübəsinə malik olmalıdır. Qeyd etdiyimiz keyfiyyətləri özündə birləşdirən, bu çətin və məsuliyyətli işi üzərinə götürən musiqişünas, əməkdar incəsənət xadimi Firidun Şuşinskinin xidmətləri xüsusi vurğulanmalıdır.
Firidun Məhəmməd oğlu Həsənov (Şuşinski) Qarabağın tacı sayılan Şuşada dünyaya göz açıb. Atası ləl-cəvahirat pərəstişkarı olduğu üçün ona el arasında “qızıllı Məhəmməd bəy” deyərdilər.
F.Şuşinski ilk təhsilini Şuşada alsa da, orta məktəbi və üçillik musiqi təhsilini Füzulidə başa vurmuşdu. Firidun məktəbli ikən bir çox alətlərdə - tar, kaman, kanon, piano, hətta skripkada professional şəkildə ifa edə bilirdi. O həmçinin nəfəsli alətlərdə də sərbəst çalırdı. Uşaqlıqdan musiqiyə həvəs evlərində xanəndələrin, musiqi ifaçılarının tez-tez olması səbəbindən yaranmışdı.
Firidun on altı
yaşında məktəbi
bitirir. Lakin Böyük Vətən müharibəsi başlandığından
ali təhsil
almaqdan imtina edir. Müharibəyə getmək üçün
könüllü olaraq
hərbi komissarlığa
ərizə ilə müraciət edir. Yaşı az
olduğundan ərizəsinə
müsbət cavab ala bilmir. Lakin Firidunun davamlı
müraciətindən sonra
rayon hərbi komissarlığı
onun xahişini yerinə yetirməli olur. O, müharibənin
sonuna qədər döyüşür və
ordunun qalib əsgəri kimi orden və medallarla
Vətənə dönür.
1946-cı ildə sənədlərini
Azərbaycan Dövlət
Universitetinin tarix fakültəsinə verir. Tələbə Firidun asudə vaxtlarını kitabxanalarda,
arxivlərdə keçirərək
onu maraqlandıran sualların cavabını
məhz orada axtarır. Azərbaycan
musiqi mədəniyyətinin
mühüm bir dövrünü, XIX və
XX əsrlərdə Qarabağda
yetişən müğənni
və xanəndələrin
həyat və yaradıcılığını öyrənməyə başlayır,
çoxlu arxiv sənədləri, tarixi faktlar toplayır, onlar haqqında mükəmməl məlumatlar
əldə edir.
1948-ci ilin may ayında Bakının ali
məktəblərinin birində
böyük elmi konfransın keçirilməsi
üçün təşkilat
komitəsi yaradılır.
Təşkilat komitəsinə
Heydər Hüseynov,
Abdulla Qarayev, Mirəli
Qaşqay, Məhəmməd
Əfəndiyev, Mehdi bəy İrəvanski, Zülfəli İbrahimov,
Əli Sultanlı, Cəfər Xəndan, Səməd Vurğun, Qasım Cəfəroğlu
kimi alimlər daxil edilir. Firidun tələbə
elmi cəmiyyətinin
sədri olduğuna görə bu konfransa daha ciddi hazırlaşır.
Onun mövzusu “Vaqif və Qarabağ” idi. Məruzələrlə
tanış olan təşkilat komitəsinin üzvü, şair Səməd Vurğun “Vaqif və Qarabağ” mövzusunun müəllifi
ilə maraqlanır...
Görüş zamanı şair
Firiduna deyir:
- Qarabağlı balası, məruzən çox xoşuma gəldi, lakin razılıq versən, onun adını “Vaqif və Qarabağ” yox, “Vaqif bir
dövlət xadimi kimi” qoyardım. Çünki bu əsərdə
Vaqif əslində dövlət xadimi kimi verilib.
Sonra şair
əsərin adının
üzərindən bir
xətt çəkib,
qara karandaşla sərlövhəni dəyişir
və aşağıda
da onun imzasını
qoyur. Beləliklə, Firidunun qələmə
aldığı bu mövzu onun ilk mətbu əsəri olur.
Zaman ötür,
F.Şuşinski musiqimizin
tədqiqatçısına çevrilir. O, nəinki Azərbaycanın, hətta
SSRİ-nin bir çox şəhərlərində
tədqiqat işi aparmaqla musiqi tariximizin açılmamış
səhifələrini vərəqləməyə
başlayır. F.Şuşinskinin 1962-ci ildə nəşr etdirdiyi ilk kitabı “Şuşa” Azərbaycan ədəbiyyatında mühüm
bir hadisəyə çevrilir.
Şuşanın tarixini geniş, əhatəli şəkildə
araşdırmaq tədqiqatçının
ən böyük istəyi idi. O, bu vüqarlı qalanın əzəməti, basılmazlığı
ilə fəxr edirdi. Digər tərəfdən isə mənfur ermənilərin Şuşada
və onun ətraf bölgələrində
hansı səbəbdən
məskən salmaları
həmişə F.Şuşinskini
düşündürmüş və bunu araşdırmağa
çalışmışdı. Ona görə də müəllif hələ universitetdə təhsil aldığı illərdə
doğma Şuşanın
tarixi haqqında sənədlər toplamaq üçün SSRİ-nin
bir sıra şəhərlərinin arxivlərində,
muzeylərində tədqiqatlar
aparmışdı.
“Şuşa” 1968-ci ildə
rus dilinə tərcümə ediləndən
sonra müəllif kitabın bir nüsxəsini SSRİ Ali Soveti
Rəyasət Heyətinin
üzvü və
SSRİ Ali Sovetinin deputatı
A.İ.Mikoyana göndərir. F.Şuşinski bu nadürüst dövlət xadimini şəxsən tanıyırmış,
münasibətləri də
pis deyilmiş. Əsəri oxuyur, maskalanmış daşnakın müəllifə
qarşı münasibəti
kəskin dəyişir.
A.Mikoyan Moskvada bir qrup
erməni vəzifəlilərlə
“Şuşa” əsərinə
görə respublikanın
rəhbərliyindən F.Şuşinskinin
cəzalandırılması üçün ciddi tədbir görülməsini
tələb edir.
Səbəb isə Azərbaycan
xalqının qatı
düşmənləri, daşnak
partiyasının cəlladlarından
olan general Andronik, Dro, Njde, Tevan
və başqalarına
qarşı Şuşinskinin
sərt və barışmaz mövqeyi idi. Bununla da kitab böyük hay-küyə
səbəb olur.
Bu barədə F.Şuşinski
yazır: “Şuşa”
kitabının üstündə
mənim başım nələr çəkmədi.
O zaman ermənilərin
əlindən üç
ay Şuşaya gedə
bilmədim. Küçədə, hər yerdə
məni daşa basdılar. Dəfələrlə evimin küçə
qapısını və
pəncərələrini sındırdılar,
telefon xəttini kəsdilər. Bir neçə dəfə
sui-qəsd etdilər...
Məni aradan götürmək üçün başıma
altı milyon pul qoymuşdular. Ermənistanın “Pioner” qəzetindən
tutmuş “Kommunist” qəzetinə kimi bütün mətbuat əleyhimə böhtanlar
və söyüşlər
yağdıraraq məni
erməni xalqının
ən mənfur düşməni kimi qələmə verirdilər”.
Bu təhqirlər, hətta
Livanın paytaxtı Beyrutdan da gəlirdi. Orada nəşr
olunan “Hayastan” qəzeti də kitab müəllifi haqqında söyüş
yazmaqla sanki Ermənistanda yaşayan soydaşları ilə yarışa girmişdi.
Həmin
illərdə Moskva Dövlət Universitetinin professoru Əziz Şərif qocaman jurnalist Qulam Məmmədliyə yazdığı
məktubunda bu əsərə olan hücumlar barədə öz etirazını bildirir: “Mən Firidun Şuşinskinin kitabına baxmışam.
Onu tənqid edənlər bacarsınlar, bir elə kitab meydana qoysunlar. Belə tədqiqatlar qüsursuz olmaz, lakin qüsurları
düzəltmək olar.
Mən Firiduna vaxtilə öz “sağ ol”umu demişəm. Ancaq bu işin mütəxəssisi
olmadığım üçün
mətbuatda bir şey yazmamışam.
Görsəniz, məndən
ona salam
deyin. Kaş, bizim belə
tədqiqatçılarımız çox olaydı”.
“Şuşa” kitabına
görə Firidun Şuşinski uzun müddət təqiblərə,
tənqidlərə, iftiralara
məruz qalanda onların qarşısını
ümummilli lider Heydər Əliyev aldı. Ulu öndər
həmin hadisəni belə xatırlayır: “Xatirimdədir, mən hələ Mərkəzi Komitənin birinci katibi seçildiyim ərəfədə Şuşa
haqqında bir kitab çıxmışdı.
Müəllifi Firidun Şuşinski
idi. Bu kitabı
çox gözümçıxdıya
salmışdılar, xüsusən
ermənilər. Təəssüf ki, Bakıda olan ziyalılar bu kitabın qəti əleyhinə çıxırdılar. Həmin kitabı mənə çatdırdılar. Oxudum,
gördüm yaxşı
kitabdır... Nə isə, mən o zaman ermənilərin hücumunun qarşısını
aldım...”
Beləliklə, Heydər Əliyevin göstərişi ilə
bu tədqiqatçı-alimin
təqib olunmasına
son qoyuldu. Sonralar Şuşinski etiraf edirdi ki, Heydər
Əliyev olmasaydı həmin qarğa-quzğunlar,
az qala
dərisini soyacaqdılar.
Bundan sonra F.Şuşinskinin musiqi tariximiz haqqında yazdığı ilk əsəri
1964-cü ildə nəşr
etdirdiyi “Cabbar Qaryağdıoğlu”dur. Əsər
Azərbaycan vokal sənətinin əvəzolunmaz
sənətkarı “Azərbaycan
musiqisinin peyğəmbəri”nin (S.Yesenin) həyat və yaradıcılığına həsr
olunmuşdur.
Nəhayət, uzunmüddətli ciddi axtarışlardan sonra Azərbaycan musiqi aləmini təhlil-tədqiq edən, az qala, unudulmaqda olanları üzə çıxaran, nəinki SSRİ-də, hətta xaricdə böyük əks-sədaya səbəb olan “Azərbaycan xalq musiqiçiləri” kitabı nəşr edilir. Bu kitab barədə xalq şairi Xəlil Rza Ulutürk “F.Şuşinski bütöv bir elmi kollektivin görməli olduğu işi, çətin və şərəfli vəzifəni təkbaşına görən insan”, Azərbaycanın qəhrəman oğlu, akademik Ziya Bünyadov isə əsəri “böyük bir akademiyanın tədqiqat işi” adlandırmışdı.
Azərbaycanda muğam tariximizin ilk və son tədqiqatı Firidun müəllimin adı ilə bağlıdır. Respublikamızda elə bir musiqi tədqiqatçısı yoxdur ki, Firidun müəllim kimi sırf muğam tədqiqatı ilə məşğul olsun.
Nə yaxşı ki, muğamlarımız son günlərini “yaşayan” ərəfədə Milli Məclisin deputatı, UNESCO və ISESCO-nun xoşməramlı səfiri, Heydər Əliyev Fondunun prezidenti Mehriban xanım Əliyeva şəxsi təşəbbüsü ilə unudulmaqda olan bu qiymətli xəzinəmizi yenidən xalqımıza qaytarmağa müvəffəq oldu.
F.Şuşinski arxivlərdə günlərlə, həftələrlə işləməsinə baxmayaraq, Azərbaycan televiziyasında hamının səbirsizliklə gözlədiyi “İfaçılıq sənəti” adlı verilişin aparıcısı və müəllifi kimi də dinləyicilərin qarşısına çıxmağa vaxt tapırdı.
Azərbaycan radiosunun musiqi verilişləri redaksiyasının təşəbbüsü ilə F.Şuşinskinin hazırladığı “Muğam konserti” rubrikası ilə verilən verilişləri yenilik adlandıran Azərbaycanın xalq artisti, bəstəkar Tofiq Quliyev qeyd edirdi ki, artıq bununla da “muğam xalturaçılarının fəaliyyəti”nə son qoyuldu. O, sevinc hissi ilə bildirirdi ki, indi biz həmin bu verilişdə, konsertlərdə klassik irslə və onun gözəl ifaçıları olmuş məşhur sənətkarlarımızın yaradıcılıqları ilə tanış oluruq.
Azərbaycanın qüdrətli bəstəkarı Fikrət Əmirov yazırdı: “Mən iki Firidun tanıyıram. Birinci ziyalıların 95 faizini lağa qoyan, satira qırmancına dolayan Firidunumuzdur. İkinci Firidun alim, vətəndaş, böyük əməlpərvər musiqişünas və jurnalist qardaşımızdır. Əslində, bu iki Firidunu bir-birindən ayırmaq olmaz”.
F.Şuşinski daim arayıb-axtaran, maraqlı hadisələrin mənbələrinə qədər gedib-çıxan tədqiqatçıdır. Peşəkar zövqə malik olan F.Şuşinski musiqidən, xanəndədən söhbət açanda o dövrün ovqatını, koloritini yaratmaq üçün şairlərdən, tarixçilərdən, yazıçılardan tutarlı dəlil-sübutlar gətirir, oxucunun xəyalında tamam başqa bir aləm canlandırmağa nail olurdu.
Böyük tədqiqatçı-alim Firidun Məhəmməd oğlu Şuşinski 1997-ci ilin oktyabr ayında həyatla əbədi vidalaşdı. Lakin zaman göstərdi ki, bu şəxsin xalqımıza bəxş etdiyi qiymətli tədqiqatlarına həmişə ehtiyac duyulur və yeri gəldikcə onun əsərlərindən istifadə edilir.
Aslan KƏNAN,
yazıçı-publisist
Azərbaycan.- 2016.- 20 oktyabr.- S. 12.