Əsl məhəbbət
dastanı
Yaxud yarım əsr birgə
yaşamaq və yaratmaq hikməti
İki
tarixçi, iki elmlər doktoru və professor,
ömrünü Azərbaycan elminin inkişafına, eləcə
də gənc alimlərin yetişməsinə həsr
etmiş iki fədai. Nikbin xasiyyətli, geniş ürəkli,
lakin prinsipial, ədalətli və ciddi iki insan. Tək-tək
insanların həyat yolları, əqidə və amalları
bu cür oxşar olur. Şair “iki ömür yolu - bir dəmir
yolu” deyəndə, bəlkə də, eyni yolu tutub əl-ələ
verərək bir istiqamətdə irəliləyən iki beləsini
nəzərdə tutub?!.
Bir
müdrik isə qadınla kişini həyatın qoşa
akkordu adlandırıb. Tamilla Musayeva və Adil Məmmədov
səslərini birləşdirərək bir akkord, sözlərini
birləşdirərək bir imza yaradıb, yollarını
birləşdirərək həyatda birgə
addımlayıblar. Hər ikisi gənc yaşlarından
taleyini AMEA-nın Bakıxanov adına Tarix İnstitutu ilə
bağlayıb. Ulduzları da burada barışıb. Amma bu,
uzun illərin tanışlığından, aralarında
iş yoldaşı kimi yaranan xoş və saf münasibətlərdən,
həmkar kimi sıx əməkdaşlıqdan sonra baş
verib. Bəlkə də, qismət, alın yazısı belə
imiş...
Onları
yaxından tanıyaq: tarix elmləri doktoru, professor, əməkdar
elm xadimi, Dövlət mükafatı laureatı Tamilla Musayeva.
1931-ci ildə Bakıda anadan olub. AMEA-nın Bakıxanov
adına Tarix İnstitutunun Azərbaycanın müasir tarixi
şöbəsinin baş elmi işçisidir.
Tamilla
xanımın tədqiqatlarının dairəsi genişdir.
Əsasən isə alimi Azərbaycan qadınlarını
azadlıq və bərabərliyə aparan mürəkkəb
yollarının öyrənilməsi, onların təhsili,
ölkənin ictimai-siyasi və iqtisadi həyatına cəlb
edilməsi məsələləri maraqlandırır. Elmi
axtarışlarının mövzusu ilk dəfə olaraq Azərbaycanda
və bütün Cənubi Qafqazda keçirilən bitərəf
qadınların qurultaylarının və
konfranslarının materiallarını aşkara
çıxarmaq, qadınların azadlığa
qovuşması prosesində bu tədbirlərin rolunu göstərməkdir.
100-dən çox elmi əsərin, o cümlədən 4
monoqrafiyanın müəllifidir.
Tamilla
Musayeva “Azərbaycan tarixi” kimi ümumiləşdirilmiş 3 və
7 cildlik əsərlərin yazılmasında yaxından
iştirak edib. Azərbaycanın tarix elmini beynəlxalq elmi
konfrans və simpoziumlarda layiqincə təmsil edib. Elmi
kadrların hazırlanmasında böyük əməyi olub.
Çalışdığı institutun və ölkənin
ictimai həyatında fəal iştirak edir. Uzun illər
Bakı Şəhər Qadınlar Şurasının
üzvü olub.
Adil
Məmmədov institutun şöbə müdiridir. 1929-cu ildə
Ağdam rayonunun Seyidli kəndində anadan olub. “Azərbaycan
tarixi”nin 3-cü cildində ölkədə iqtisadiyyatın
inkişafı, fəhlə sinfinin formalaşması və
sosializm yarışının genişlənməsinə aid
bölməni yazıb. Həmçinin “Azərbaycan tarixi
oçerkləri”, “Bakı şəhərinin tarixi”, “Gəncə
şəhərinin tarixi” kimi nəşrlərin müəlliflərindən
və redaktorlarından biridir.
Adil
müəllim də bir çox gənc alimlərin elmi rəhbəri,
dissertasiya müdafiəsi zamanı opponenti olub. Əsas vəzifəsindən
və elmi tədqiqatlarından əlavə ictimai işlərdə
fəal iştirak edib. Uzun illər AMEA-nın Rəyasət
Heyəti nəzdində milli məsələlər üzrə
elmi şuranın, respublika “Bilik” cəmiyyətinin, “Azərbaycan
arxivi” jurnalının redaksiya heyətinin üzvü olub.
Adil
müəllimin Azərbaycan kişilərinin əksəriyyətinə
xas olan bir xüsusiyyəti var. O, “sevirəm” deməyi
xoşlamır. Bəlkə də bu sözü heç vaxt
deməyib. Amma sevməyinə möhkəm sevib və bunu əməlləri
ilə sübut edib. O, bu barədə heç
danışmağı da sevmir. Tamilla xanım isə bir-birini
tanıdıqları və sonra birgə yaşadıqları
onilliklər ərzində baş verənləri
xatırlayaraq həvəslə danışır:
- O,
instituta məndən əvvəl gəlmişdi, aspiranturada
oxuyurdu. Mən də universiteti (BDU-nu - red.) bitirəndən
sonra buraya işləməyə gəldim. Beləcə
tanış olduq. Eyni şöbədə
çalışırdıq. Vaxt keçdikcə mənə
qayğı göstərdiyini hiss edirdim. Gah nə isə
alıb gətirirdi, gah da hədiyyə
bağışlayırdı. İşdə çətinliyim
olanda dərhal kömək əlini uzadırdı. Sonrakı
hisslərimiz də yavaş-yavaş yarandı və getdikcə
möhkəmləndi.
Bu
cütlüyə görə, birgə həyat quranların
arasında mütləq sevgi olmalıdır. Lakin ailənin
möhkəmliyi üçün bu, azdır! Ümumi maraqlar
üst-üstə düşməli, ər və arvad
arasında qarşılıqlı hörmət hökm
sürməlidir. Başqa sözlə, əsl sevgi qadınla
kişinin eyni istiqamətdə baxması deməkdir. Bu, ailənin
uzunömürlü olması üçün mühüm
şərtdir. Müsahiblərimizin fikrincə, müasir
dövrdə boşanmaların sayının çox
olmasının səbəbi də məhz ailədə
qadınla kişinin bir-birini anlamamasında, bəlkə də
anlamaq istəməməsində, yaxud buna heç
çalışmamasındadır.
“Biz
bir-birimizə həmişə sevgi və hörmətlə
yanaşmış, kömək etmişik. - Tamilla xanım belə
deyir. - Mən rus dilində təhsil almışam. Odur ki, əsasən
bu dildə mütaliə edir və yazıram. Ana dilində
işləməli olanda müəyyən bir çətinliyim
yaranarsa, Adil mənə kömək edir. O isə əksinə,
Azərbaycan dilində oxuyub və bu dildə
yazıb-yaradır. Əgər elmi işləri ilə
bağlı Adilə rus dilində ədəbiyyata, mənbələrə
müraciət etmək lazım gəlirsə, o zaman mən
ona kömək edirəm. Zərurət yarananda biz bir-birimizin
məqalələrini tərcümə də edirik”.
Bir
çox məqalə və monoqrafiyalar da var ki, onları bu
iki alim birgə yazıb və əsərin altından qoşa
imza atıblar.
Adil
müəllimin fikrincə, istər kişinin, istərsə də
qadının öz həyat yoldaşı üçün məsuliyyət
hissi olmalıdır. Onlar bir-birini qorumalı, qayğı ilə
əhatə etməlidirlər!
Odur
ki, bu evdə iki nəfərin bir-birinin başına pərvanə
kimi dolanması təsadüfi deyil. Birinin başı
ağrıyanda digəri özünə yer tapa bilmir və
onların hər ikisi bunu çox təbii sayır, heç
gizlətməyə də çalışmır. Hər
ikisi onlara kiminsə qulluq etməsindən xoşlanmır.
Əksinə, bir-birinə qayğıdan zövq alırlar.
Tamilla
xanım deyir ki, mən heç vaxt bazar-dükan
tanımamışam. Yəni əsas bazarlığı Adil
edib. Kommunal xərcləri həmişə səliqə ilə
özü ödəyib.
Ümumən
götürəndə isə, bu ailədə konkret iş-vəzifə
bölgüsü olmasa da, kişi öz işini, qadın da
öz işini tanıyıb. Amma Tamilla xanım ciddi axtarışlarla
məşğul olanda, qələmə sarılıb gərgin
işləyəndə onun qabağına bir stəkan pürrəngi
çay qoymağı Adil müəllim özünə əskiklik
saymayıb: “Mən Adilin yanında kimdənsə nə isə
xahiş etsəm, o, birinci ayağa qalxıb bunu özü
yerinə yetirmək istəyər. Hətta bəzən xəstə
olduğu halda da”.
Tamilla
xanım da ona eyni diqqət və qayğı ilə cavab
verib. Duyanda ki yoldaşının meylindən hansısa bir yemək
keçir, işinin çox, vaxtının az,
özünün isə yorğun olduğuna baxmayaraq, həmin
xörəyi zövq və sevgi ilə hazırlayaraq süfrəyə
gətirib.
Onlar
deyirlər ki, mübahisə etdikləri də az olmayıb.
Belə anlarda kimin ürəyində nə varsa, açıq
deyib. Sonra hər ikisi dərindən düşünərək
bir-birini başa düşüb. İrəliyə doğru
barış əlini də biri yox, hər ikisi uzadıb.
Ömürlərinin
xeyli hissəsi kitabxanalarda, arxivlərdə keçib. Beynəlxalq
konfrans və simpoziumlarda iştirak etmək üçün
uzaq yerlərə getməli olublar. Moskva və Tbilisi şəhərləri
ilə bağlı həyatlarının çox xatirələri
var. O şəhərlərin arxivlərində işləyərək
elmi tədqiqatlar aparıblar. Necə deyərlər, həm
ziyarət, həm ticarət. Belə yaradıcılıq
ezamiyyətləri zamanı həm işləyib, həm də
səyahət və istirahət ediblər. Məsəl var ki,
insan ən çox yolda tanınar. Bu yollar da onları
sınaqdan keçirən vasitələrdən birinə
çevrilib.
Amma
nə qədər səyahət etsələr də, öz
ev-ocaqlarına çox bağlı olublar. Subaylıqda Adil
müəllimin bir otağı varmış. Tamilla xanım isə
anası ilə birlikdə ikiotaqlı mənzildə
yaşayırmış. Talelərini birləşdirəndən
sonra onlar bu evləri də birləşdiriblər. Tamilla
xanımın anası uzun illər onlarla birlikdə
yaşayıb. Qaynana ilə kürəkən arasında əsl
ana-övlad münasibəti olub, qarşılıqlı
hörmət hökm sürüb. Ümumiyyətlə, Adil
müəllim də, Tamilla xanım da qohumcanlıdırlar.
Kişinin
öz xanımının valideynlərinə,
doğmalarına hörmətlə yanaşması, gəlinin
isə düşdüyü ailəyə
qaynayıb-qarışması, bütün qohum-əqrəbaya
xoş münasibət göstərməsi Azərbaycan ailəsinin
yazılmamış qanunlarındandır. Bu, bizim mənəviyyatımızdan,
mentalitetimizdən irəli gələn şərtdir ki,
Adil-Tamilla tandemində də vacib bir amil kimi özünü təbii
şəkildə göstərib və ailənin möhkəmliyinə
xidmət edib.
Söhbət
bu mövzuda düşəndə Tamilla xanım bacısı
Saragilin Bilgəhdəki bağını xatırlayır.
Deyir ki, həyat yoldaşının işi ilə əlaqədar
bacımgil bağda çox qala bilmirdilər, oraya hərdənbir,
əsasən istirahət günlərində gəlirdilər.
Adillə mən oranın sakinlərinə
çevrilmişdik. Uzun illər ətrafdakı qonşular
arasında bağa birinci gəlib, oradan axırıncı gedən
biz olardıq. Yəni ilin az qala yarıya qədərini
bağda keçirərdik. Bilirsiniz, elmlə,
yaradıcılıqla məşğul olan insanların məzuniyyəti,
istirahət günləri olmur. Odur ki, biz Bilgəhdə həm
istirahət edirdik, həm də yeri gəldikcə işləyirdik.
Bağda mənim bir hobbim də yarandı. Bağın
bütün meyvəsindən mürəbbə bişirirdim.
Bu həvəsimi görən Adil bağın bolluca əncir-üzümünü
yığır və məni “xammal”la təmin edirdi. Biz
qohumlarımızın hər birinə ayrıca pay düzəldirdik.
Uşaqlar bağa gələndə isə Adil onları
yığıb dənizə aparırdı.
“Biz
heç vaxt alqı-satqı ilə məşğul
olmamışıq. Gənclərə
bacardığımız köməyi etmişik. Biz
yazıb-yaratmışıq, elmə xidmət etmişik.
Elmimiz üçün əsl kadrlar yetişdirmişik. Bu,
bizi yaşadıb”.
Bunu
Tamilla xanım həm də həyat yoldaşının
adından deyir. Bu sözlərin əsasında dayanan isə o
fikirdir ki, bu cütlük həyatını elmə həsr
edib. Obrazlı ifadə etsək, öz vətənpərvərliklərini
elm sahəsində nümayiş etdiriblər. Elmə verdikləri
töhfələrdən əlavə, həm də
çoxsaylı kadr yetişdiriblər. Deyirlər ki, gəncləri
çox sevirik. Eyni zamanda elmi rəhbəri olduğumuz
aspirantlara həmişə tələbkarlıqla yanaşmışıq.
Təkid etmişik ki, kitabxanalara, arxivlərə, fondlara
getsinlər, toxunduqları mövzunu ətraflı öyrənsinlər.
Onlar bunun bəhrəsini görəndə bizə minnətdar
olublar.
Ümumiyyətlə,
gənclər həmişə bu cütlüyə tərəf
can atıb, onları əhatəyə alıblar. Ona görə
də Adil müəllim və Tamilla xanım özlərini
heç vaxt tək hiss etməyiblər. Evləri həmişə
qonaq-qaralı olub. Həmişə də qonağı
mentalitetimizə uyğun olaraq xoş üzlə və
duz-çörəklə qarşılamağı seviblər.
Tamilla xanım deyir ki, bacım qızı Rənanı anamla
birlikdə mən böyütmüşəm. Odur ki, onu lap
çox istəyirik. Bacımın uşaqları və nəvələri,
Adilin qohum-əqrəbası ilə bir-birimizə çox
bağlıyıq. Yaxında olanlar öz yerində, Rənanın
Kanadada yaşayan qızı Kəmalə bizi bir gün yaddan
çıxarmır. Mən xəstəxanada yatanda lap tez-tez zəng
vurur, deyirdi ki, səsimi eşitmək istəyir.
Bu
iki insanın birgə yaşayıb özlərini xoşbəxt
hiss etməsinə, əslində, doğrudan da xoşbəxt
olmasına ərlə arvad arasında körpü sayılan
övladın yoxluğu belə maneə törətməyib!
Biz bu mövzuda bir kəlmə də danışmadıq. Sadəcə,
gəldiyim qənaətin doğruluğuna bir daha inanmaq
üçün sonda dolayısı ilə soruşdum ki, ailəni
pozan hansı səbəblər ola bilər? Cavab belə oldu:
-
Əgər iki nəfəri bir-birinə bağlayan hisslər
həqiqi sevgidirsə, bu hiss heç vaxt, heç bir səbəbdən
sovuşub getmir, deməli, ailə də dağılmır.
- Bəs
deyirlər ki, yaş çoxaldıqca sevgi azalır.
- Bu,
boş söhbətdir, - deyərək gülümsəyirlər.
- Əksinə, illər keçdikcə bir-birinə
bağlılıq, qayğı, diqqət çoxalır,
ön sıraya adlayır. Odur ki, sevgi “buxarlanmır”, bir
keyfiyyətdən digərinə keçir. Yaxşı sevgi
iki insanı qoşa qarımağa istiqamətləndirir. Biz
indiyədək razılıq və dostluq şəraitində
belə bir ömür yaşamışıq və hamıya
möhkəm ailə ittifaqı arzulayırıq.
Flora SADIQLI,
Azərbaycan.- 2016.- 16 sentyabr.- S. 7.