ANIMASIYA:
uşaqları tərbiyə metodlarından biri, yoxsa
aqressivliyin təlqini?
Milli cizgi filmlərimiz
kəmiyyət və keyfiyyət baxımından ciddi
böhran yaşayır
Animasiya filmlərinin uşaqların formalaşmasında oynadığı rol bəzən valideyn, tərbiyəçi və ya məktəb təsirindən də artıq olur. Yəni, düzgün istiqamət seçilsə, bu filmlər vasitəsilə uşaqları daha effektli tərbiyə etmək mümkündür. Çünki uşaq lap körpə vaxtından gözünü televizor ekranına zilləyir, oradakı hər hərəkət, hər rəng onun diqqətini çəkir. Cizgi filmindəki personajlar nümunə, ibrət götürüləsi obyekt olur və uşaq onlara bənzəmək istəyir.
Təəssüflər olsun ki, Azərbaycan animasiya filmlərinin istehsalı sahəsində xeyli geridə qalır. Bunu mütəxəssislər də təsdiqləyirlər. Animasiya (cizgi filmi) kino sənətinin əsas növlərindən sayılır. Animasiya kinosu, yəni multiplikasiya filmləri rəsmli, yaxud həcmli obyektləri müəyyən fazalarla hərəkət etdirib onların bu hərəkətini ardıcıl lentə almaqla yaranır. Burada fantastika, bədii uydurma mühüm yer tutduğuna görə tədqiqatçılar bəzən onu təsviri sənət növlərinə daha yaxın hesab edir və ya kinematoqrafiya texnikasından istifadə edən müstəqil sənət sayırlar. Artıq bu sahədə yeni texnologiyalar, kibernetik maşınlar da geniş tətbiq edilir. Yeni texnologiyalara əsaslanan animasiya filmləri kompüter animasiyası adlanır. Bu cür filmlər hazırda dünyada çox geniş yayılıb və sürətlə inkişaf etməkdədir. Bədii xüsusiyyətləri ilə yanaşı, yüksək texniki inkişafı da özündə əks etdirən cizgi filmləri dünya kino bazarında həm də kifayət qədər gəlir gətirən sahədir.
“Abbasın bədbəxtliyi”
ilə başlayan tarix
Azərbaycan isə bu sahədən demək olar ki, heç bir gəlir götürmür. Çünki hələlik ölkədə cizgi filmləri bazarı yoxdur. Bununla belə, Azərbaycan cizgi filmlərinin öz tarixi var. Hələ 1933-cü ildə “Azərbaycanfilm” studiyası tərəfindən kinonun bu növünün inkişafı üçün Moskvadan lazımi materiallar alınmışdır. Onlar həmin il “Lökbatan” və “Neft simfoniyası” adlı sənədli filmləri çəkərkən texniki animasiyadan istifadə etmişdilər. “Cat” təlimat filmində isə animasiyadan bütünlüklə istifadə olunmuşdur. Film 1938-ci ilə qədər ümumittifaq ekranlarında nümayiş etdirilmişdir. Məhz bu film ekranlara buraxılandan sonra kinostudiyada bir qrup təşəbbüskar ilk dəfə cizgi filmi yaratmağı qərara aldı.
Film üçün mövzu Azərbaycan xalq
nağıllarından götürüldü. Ssenarini A.Popov
yazdı. Nəticədə 1935-ci ildə “Abbasın bədbəxtliyi”
adlı cizgi filmi ərsəyə gəldi. Bu tarix həm də Azərbaycanda
animasiya filmlərinin yaranma tarixi hesab edilir. Sonra
Böyük Vətən müharibəsi ilə əlaqədar
bu sahədə bir durğunluq yaşandı. 1968-ci ildə
C.Cabbarlı adına “Azərbaycanfilm”
kinostudiyasında cizgi filmləri sexi bərpa olunanda onun istifadəyə
verilməsinə və animasiya üzrə kadrların
hazırlanmasına, eyni zamanda, bu filmlərin istehsalı
prosesinə razılıq verildi. Nəhayət, 1969-cu il fevralın 28-də “Cırtdan” xalq
nağılının motivləri əsasında eyniadlı
cizgi filminin istehsalı başa çatdırıldı. Film uzun müddət kinoteatrların proqramından
düşmədi. Beləliklə, “Cırtdan”ın
istehsalı ilə Azərbaycanda cizgi filmləri tarixində
ikinci dövr başlandı.
Sonrakı dövrdə onlarla cizgi filmi istehsal olundu. Bunlara “Ayı və
siçan”, “Şir və öküz”, “Fitnə”, “Cücələrim”,
“Tülkü həccə gedir”, “Toplan və kölgəsi”,
“Sonrakı peşmançılıq”, “Sehrlənmiş
küpə”, “Meşəyə insan gəlir”, “Sehrli ağac”,
“Balaca çoban”, “Cırtdan və div” və digər animasiya
filmlərini aid etmək olar. XX əsrin 90-cı
illərində isə “Azanfilm” tərəfindən 19 cizgi
filmi çəkildi. Bunların arasında
“İthaf”, “Oda”, “Sərkəyin dastanı”, “Göyçək
Fatma” və s. filmlər maraqlı ekran əsərləri hesab
olunur.
Bu sadalanan animasiyalar artıq tarixə çevrilib. Bəziləri
ya mövzu, yaxud da qrafika baxımından arxivləşib.
Artıq yerli televiziya kanalları da bəzi
istisnalarla köhnə cizgi filmlərinə yer
ayırmırlar. Əvəzində əcnəbi
ölkələrin çəkdiyi animasiya filmləri dublyaj
edilərək yayımlanır. Ən
yaxşı halda isə televiziya ekranlarında heç bir
cizgi filmini görə bilmirik.
Nəticədə uşaqlı evlərdəki ekranlar
xarici kanallara köklənir. Bunun isə mənfi,
eyni zamanda təhlükəli nəticələri də olur.
Bu barədə mütəxəssislər
danışacaq. Onlar həmçinin bu sahədəki
problemlər, əngəllər, eyni zamanda
çıxış yollarını göstərməklə
yanaşı, cizgi filmlərinin uşaqların həyatındakı
rolundan da bəhs edəcəklər.
Körpələrimiz kütləvi
surətdə yad təsirlərə məruz qalır
“Azanfilm” animasiya filmləri çəkən yeganə
dövlət hesablı studiyadır. “Azanfilm”in direktoru vəzifəsini
icra edən Müşfiq Hətəmov qeyd etdi ki, uşaqlara məhz
yaş dövrünə uyğun informasiya verilməsi
artıq bütün dünyada gündəmdə olan
müzakirə mövzusudur: “İnkişaf dövründə
metodik qaydalara əsasən uşaqların zövqünün
formalaşmasında, onlara informasiyanın verilməsində
uşaq teatrları və cizgi filmlərinin rolu əvəzsizdir.
Sərhədlərin
açıldığı, sərbəst informasiya
axınının olduğu bir dövrdə mənfi
informasiyaları neytrallaşdırmaq və uşaqların tərbiyəsini
formalaşdırmaq üçün hazırda bizim cizgi filmlərinə
böyük ehtiyacımız var. Sovetlər biriliyi vaxtı
Çexoslovakiyada 2500-ə yaxın kukla teatrı vardı.
Onlardan 10-15-i dövlət teatrı olub, qalanı
məktəblərdə fəaliyyət göstərib. Yəni artıq başa düşülürdü
ki, cizgilərin dili ilə verilən tərbiyə
uşaqların formalaşmasında daha çox effekt verir, nəinki
valideynlərin, yaxud müəllimlərin söylədiyi
sözlər. Əfsuslar olsun ki, sovetlər
birliyi dağıldıqdan sonra bu sahə təkcə bizdə
yox, bütün MDB ölkələrində özünün
tənəzzül dövrünü yaşadı”.
M.Hətəmov qeyd etdi ki, studiyada dövlət tərəfindən
ildə 5-10 dəqiqəlik bir film çəkilir. Bu filmin hər
bir saniyəsi həddən artıq vəsaitlə
yanaşı, yüksək texnoloji imkan və bilikli kadr tələb
edir. Bunlar isə bizdə kifayət qədər yoxdur:
“Bu vəzifə artıq Mədəniyyət və Turizm
Nazirliyi tərəfindən qarşımıza qoyulub. Çünki biz öz filmlərimizi çəkməliyik,
uşaqlarımıza öz tərbiyəmizi verməliyik.
Əcnəbi ölkələrdə cizgi filmlərinin
bazarı var. Ona görə istehsal da böyükdür.
Biz də çalışırıq ki, bu sahədə
ilk addımlarımızı ataq”.
Televiziya kanallarının studiyalarla əməkdaşlığına,
hər hansı bir cizgi filminin sifariş
olunub-olunmadığına gəldikdə isə M.Hətəmov
vurğuladı ki, nədənsə televiziyaların kino
deportamentinin müdirləri işlərinə məsuliyyətlə
yanaşmırlar. Onun sözlərinə görə, təkcə
yerli deyil, xarici filmləri göstərəndə də
peşəkarlıq lazımdır. Əfsuslar
olsun ki, bu kimi səbəblərdən bizim televiziyalarla əlaqələrimizdə
problemlər yaranır. Bizə bəzən
müraciətlər olur, amma onlar peşəkar
olmadıqları üçün nə istədiklərini
bilmirlər”.
Animasiya filmləri üzrə mütəxəssis
Elçin Hami Axundovun sözlərinə görə isə
son dövrlər uşaqların zövqünü oxşayan
heç bir bədii və animasiya filmi çəkilməyib. Nəticədə
uşaqlar xarici animasiya filmlərinə baxmağa məcbur
olurlar. Bu da onların psixologiyasında,
milli ruhda böyüməsində əngəllər
yaradır. Sovet dövründə
bütün animasiya studiyaları kurs açırdı.
O kurslara 20-30 nəfər gənc rəssam qəbul edirdilər.
Kursu bitirənlərdən 3-4 nəfəri
animatorçu olurdu, yerdə qalanı isə animasiya filmləri
sahəsində işləyirdi.
E.Axundov
bildirdi ki, əcnəbi filmlər uşaqların adət-ənənələrimizdən
uzaqlaşmasına səbəb olur: “Filmi yaratmaq
üçün kadr lazımdır və o kadr da bizdə
yoxdur. Animatorla bərabər, burada rəngkar rəssam,
cizgiçi rəssam, fon rəssamı,
antraj rəssamı lazımdır. Yaxşı
rəssamlarımız var, ancaq onlar da animasiyanın nə
olduğunu bilmirlər. Rusiyada da filmlər
çox zəif idi. Kinonu inkişaf etdirmək
üçün varlı insanların gəlir vergisi bir şərtlə
ləğv edildi ki, onlar filmlərin çəkilişini
maliyyələşdirsinlər. Beləliklə,
Rusiyada film sənayesi inkişaf etdi. Bununla
bərabər, animasiya filmləri də dirçəldi.
Ancaq bizdə zəngin insanlar bu sahəyə pul
verməyə ürək etmirlər, çünki maliyyə
investisiyasının batmaq ehtimalı var”.
“Birlik” studiyasının direktoru, əməkdar incəsənət
xadimi Firəngiz Qurbanova isə bildirdi ki, bu gün animasiya sahəsində
nəinki rəssamlıq, ümumiyyətlə bütün
işlər çox pis təşkil olunur. Nə məktəb
var, nə də bir məşğələ. Bu sahəylə bağlı bir fakültə
açılmalıdır ki, orada gənclər rəssamlığı,
qrafikanı, animasiyanın sirlərini öyrənsinlər.
Məsələ ciddi nəzarətə götürülməlidir:
“Bu sahədə mütəxəssislər qalmayıb. Animasiyanı yenidən dirçəltmək
üçün peşəkar kadrlar lazımdır, gənclər
yetişdirilməlidir. İstedadlı gənclər
çoxdur. Onları tapıb bir araya
toplamaq lazımdır. Bizə imkan
yaradılsa, gözəl animasiyalar çəkərik, eyni
zamanda, bunu xaricdə təqdim edərik. Lakin hazırda
elə münasibət bəslənilir ki...”.
Firəngiz
xanım dedi ki, studiya tərəfindən indiyədək 20-ə
yaxın film çəkilib. Onların hər
biri Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin sifarişi ilə
həyata keçirilib. Hamısı da xarici festivallar
üçün nəzərdə tutulub: “Bu elə bir sahədir
ki, bir ilə 10 dəqiqəlik film ancaq çəkilir. Sifariş olsa, ildə iki film də çəkmək
olar. Teleşirkətlərlə də hər
hansı bir işbirliyimiz yoxdur. Bizdə
prodüser olsaydı, işimiz daha təkmil qurulardı.
Bu məsələni tənzimləyən,
animasiya menecmentliyini bilən mütəxəssis yoxdur. Ancaq nazirlikdən sifariş gözləyirik. Sifariş olmayanda işləmirik. Çünki animasiya filminin bir dəqiqəsi 10 min
manata başa gəlir. Bu xərcləri adi
bir studiya qarşılaya bilməz”.
Psixoloqlar həyəcan təbili
çalır
Xarici cizgi filmlərinin uşaqların psixi
inkişafına, əqli düşüncəsinə təsirini
nəzərə alıb psixoloqa da müraciət etdik. Psixologiya üzrə fəlsəfə
doktoru Elmira Mirzəyeva təsdiqlədi ki, bu gün xaricdən
gələn bəzi cizgi filmləri Azərbaycan
uşaqlarına stress, qəddarlıq və aqressiyadan
başqa heç nə vermir: “Uşaqlar var ki, televizorda
gördükləri real olmayan səhnələri həyatda tətbiq
etməyə çalışırlar, yaxud filmdə səslənən
ifadələri öz nitqlərində işlədirlər. Fikrimcə, kinematoqraflar, psixoloqlar,
yazıçılar və digər mütəxəssislər
yığışıb özümüzün milli
etno-psixologiyamıza əsaslanan cizgi filmləri
hazırlamalıyıq. Digər tərəfdən,
həmin əcnəbi filmlər uşaqları bizim ənənələrə
yox, yad dəyərlərə kökləyir. Biri mənim nəvəm, bir də görürsən
elə hərəkətlər edir, elə sözlər
danışır ki, mən dəhşətə gəlirəm.
Axı bu uşaq bu sözü haradan bilir, bizim dilimizin
lüğət tərkibində belə sözlər yoxdur... Sonra məlum olur ki, hansısa cizgi filmindən
öyrənib. Yabançı filmlərin
hamısı bizim uşaqlara tamamilə yad ünsürləri
aşılayır. İstənilən
halda uşaq valideyn nəzarətindən kənar televizorun
qarşısında oturmamalıdır. Əgər
uşağının əlavə asudə vaxtı varsa,
valideyn onu idmana, yaxud musiqiyə yönəltsin”.
Psixoloq əlavə etdi ki, davamlı şəkildə
milli ruhdan uzaq olan cizgi filmlərinə baxan uşaqlarda tamamilə
yadlaşma prosesi gedir. Bundan başqa, həmin filmlər
onların səhhətinə, psixi inkişafına həddindən
artıq ziyandır. Həmçinin
uşaqlar oturaq vəziyyətdə çox
qaldıqlarından fiziki inkişaf da mənfiyə doğru
gedir.
Uşaq psixologiyası üzrə mütəxəssis
Fidan Azərqızı da hesab edir ki, körpələr ən
güclü tərbiyə mənbəyinə çevrilən
televiziyaların birbaşa təsiri altındadırlar. Onlar televiziyadan həm
müsbət, həm də mənfi yönümdə
xüsusiyyətlər əxs edir və formalaşma prosesində
yanlış istiqamətə meyillənə bilirlər:
“Uşaqlar televiziya vasitəsilə ən çox məhz
animasiyalarla ünsiyyətdə olurlar. Əhəmiyyətli
olan televiziyanın doğru və şüurlu formada istifadə
edilməsidir. Bu mövzuda valideynlərə
əhəmiyyətli vəzifələr düşməkdədir.
Öncə onlar övladlarının hansı
yaş döründə televiziya izləmələrinə
şərait yaratdıqlarına diqqət etməlidir. Çünki ən böyük səhvlərdən
biri də yaş dövrünə əhəmiyyət vermədən
uşaqları erkən vaxtdan cizgi filmləri izləməyə
vadar etməkdir. Bunun nəticəsində
isə uşaqlarda diqqət əskikliyinin təməli qoyulur
və qavrama problemləri yaranır. Uşaqlar
18 aylarından etibarən televiziyadan gələn stimulları
qısa zamanlı da olsa anlayırlar, 2 yaşlarından sonra
isə fəal “tamaşaçıya” çevrilirlər.
Xüsusən, bu yaşdan etibarən valideynlər
uşaqların cizgi filmlərini izləmə vaxtını tənzimləməlidir.
Məsələn, 2-3 yaş arası uşaqlar
üçün bu müddət gün ərzində maksimum
20 dəqiqə olmalıdır. Həmçinin
bu cizgi filmlərinin süjet xətti 3-5 dəqiqə təşkil
etməlidir. Əks halda, uzun sujetli cizgi
filmlərini sona qədər izləyə bilmədiklərindən
uşaqların düşüncələrində hadisələr
tamamlanmır və bu da uşaqların davranışında
aqressiyanın yaranmasına gətirib çıxarır”.
Digər
ölkələrin bizə yad olan dəyərlərinin təbliğ
olunduğu cizgi filmlərinin nəzarət olunmadan
uşaqların ixtiyarına verilməsini qüsurlu sayan
psixoloq Fidan Azərqızı bununla belə, hesab edir ki,
körpələr izlədikləri çizgi filmləri ilə
həm də onlar üçün çox uzaq sayılan məkanlar,
maraqlı proseslər haqda, ümumiyyətlə dünya barədə
ilkin məlumatlar alırlar: “Bu, onlarda maraq duyğusunu və xəyal
etmə gücünü artırır. Kiçik yaş
qrupundakı uşaqlar digər xalqların harada
yaşadıqlarını, bəzilərinin fərqli rəngdə
olduqlarını, geyim tərzlərinin və s. özləri
kimi olmadığını öyrənirlər. Məsələn,
Türkiyə istehsalı olan animasiya qəhrəmanı
Pepenin ailə üzvləri ilə düzgün münasibətləri,
dünyaya baxışı, kiçik qardaşıyla daim
maraqlanması, nənə və babasına qarşı
hörmətli olması və bu kimi digər müsbət
xüsusiyyətlər aşılaması bu mövzuda bir
örnəkdir. Amma davamlı şiddət
göstərən, ətrafa ziyan vuran, yersiz dəcəllik edən
animasiya qəhrəmanları birmənalı olaraq xarici
ölkələrin istehsalıdır ki, bu filmlər də
uşaqlara zərərli nümunə olur. Belə cizgi filmlərinə baxaraq, ondan “ilhamlanaraq” ətrafına
zərər yetirən, valideynlərinə, özündən
kiçiklərə qarşı kobudluq göstərən
uşaqlar barədə faktlar yetərincədir. Ən
acınacaqlı odur ki, bəzən hətta bu “qəhrəmanlar”
kimi sərt fiziki hərəkətlər edərək
sağlamlığına ciddi xəsarət yetirən, yaxud da
filmlərdə olduğu kimi, ağır əşyalarla
özündən kiçiklərə zərbə vuran və
bunun faciə ilə nəticələnəcəyini
düşünməyən uşaqlar da az deyil”.
Şiddət
məzmunlu çizgi filmi izləyən uşaqların daha gərgin
və aqressiv olduğunu söyləyən psixoloq məsləhət
görür ki, valideynlər də uşaqlarla birlikdə
animasiya izləməli və orada baş verənləri onlarla
müzakirə etməlidirlər: “Bu, körpələrin zehni
inkişafına da böyük töhfə olar. Digər mənfi nüans ondan ibarətdir ki, valideynlər
çox zaman dil biliklərinin inkişaf edəcəyini
düşünərək uşaqların müxtəlif dillərdə
cizgi filmlərini izləmələrini istəyir. Uşaqlar da sevdikləri personajların hərəkətlərini,
ən çox işlətdiyi sözləri təkrarlamağa
çalışırlar və nəticədə onlarda ciddi
nitq qüsurları kimi probemlər yaranır”.
Əsas problem maliyyə və peşəkar
kadrların olmamasıdır
Mövzu ilə bağlı Mədəniyyət və
Turizm Nazirliyinin də mövqeyini öyrəndik. Nazirliyin
kinematoqrafiya şöbəsinin sektor müdiri Yusif Şeyxov
sorğumuza cavab olaraq animasiya filmləri sahəsindəki
mövcud problemlərdən bəhs etdi. Onun sözlərinə
görə, əsas problem peşəkar kadr
çatışmazlığı (rejissor, rəssam, animator və
s.) ilə bağlıdır: “Cizgi kinosunun xüsusiyyətlərini
bilən rejissor və rəssamlardan söhbət gedir. Bu gün onlardan həm də xüsusi kompüter
proqramlarından istifadə etmək qabiliyyəti tələb
olunur. Maraqlı ssenarilər
çatışmır. Müxtəlif yaş
kateqoriyalarına aid uşaqlar üçün maraqlı olan
ssenarilər azdır”.
Nazirlik əməkdaşı “bu istiqamətdə kadr hazırlığı varmı, buna nəzarət necədir” sualına belə cavab verdi: “Cizgi kinosunun sirlərinə yiyələnmək prosesi illər boyu bu sexin daxilində təcrübəli peşəkarlar tərəfindən gənclərə biliklərin ötürülməsi nəticəsində baş verib. Hansısa mərhələdə nəsillər arasında ardıcıllıq tam kəsilməsə də, mexanizmin işi müxtəlif səbəblər üzündən vaxtaşırı pozulurdu, buna görə haqqında danışdığımız boşluq əmələ gəldi. Son zamanlar animasiya kinosuna gənclərin maraq göstərməsi, bu sahəyə can atması müşahidə olunur. Kompüter proqramlarını mənimsəyib kiçik süjetlər çəkməyi bacaran gənclər var. Bunun özü ürəkaçan haldır. Lakin kompüter texnologiyalarına yiyələnməklə iş bitmir. Digər tərəfdən, bu işlə məşğul olmaq istəyən bacarıqlı rəssamlar, rejissorlar var ki, onlarda xüsusi bilik çatışmır. Bu məqsədlə kurs təşkil etmək nəzərdə tutulub. Kursda təhsil alacaq gənclər üçün xüsusi kompüter avadanlığı artıq alınıb quraşdırılıb. Bu sahəyə kütləvi şəkildə mütəxəssis hazırlanmasına ehtiyac olmadığı üçün ali məktəblərimizdə ixtisaşlaşdırılmış şöbələr olmayıb, indi də yoxdur. Görünür, bir neçə ildən bir Mədəniyyət və İncəsənət Universitetində qəbul elan edib, bacarıqlı uşaqlardan istifadə etməyə dəyər”.
Y.Şeyxov onu da əlavə etdi ki, nazirliyin sifarişi əsasında yeni filmlər çəkildikcə, onlar televiziya kanallarının hamısına təqdim olunur. Bu filmlərin televiziya proqramına daxil edilməsi isə teleşirkətlərdən asılıdır.
Araşdırmanı hazırlayarkən bir neçə televiziya şirkətinin gündəlik efir proqramları ilə tanış olduq. Bir çoxunda gün ərzində bir, yaxud iki dəfə cizgi filmi yayımlanır ki, onlar da uşaqlar üçün uyğun olmayan saatlara təsadüf edir. Digər tərəfdən, bu filmlər əsasən xarici ölkə istehsalı olur. Uşaqlar üçün daha uyğun saatlarda cizgi filmləri əsasən Azərbaycan Dövlət Televiziyasında yayımlanır. Televiziyanın mətbuat xidmətindən bildirdilər ki, saat 11:20-dən başlayaraq çizgi filmləri gün ərzində bir neçə dəfə efirdə nümayiş olunur: “Azərbaycan Televiziyasının yayımladığı çizgi filmlərində maarifçilik və əyləncə xətti, eləcə də yaş kateqoriyalarına uyğunluq əsas götürülür. Ona görə də animasiya filmlərinin ssenarisinə və keyfiyyət görüntüsünə böyük əhəmiyyət verilir”.
Özəl telekanallar isə bu sorğumuza cavab verməkdən imtina etdilər...
Bu gün Azərbaycan uşaqları təəssüf ki, “Betmen”, “Supermen”, “Spaydermen”, “Maşa”, “Tom”, “Cerri”, “Avatar” və digər personajları özlərinə nümunə götürürlər. Bizim animasiyanın da əsas amalı milli personajlarla örnəklər yaratmaq və onların vasitəsilə uşaqların formalaşması prosesinə töhfə verməkdir. Təəssüf ki, bu sahədə hökm sürən durğunluğu aradan qaldırmaq üçün hələ ki heç bir cəhd yoxdur...
Elgün
MƏNSİMOV,
Azərbaycan. - 2016.- 13 yanvar.- S.7.