Azərbaycanlı sənətkarın yaradıcılıq nümunələri dünya muzeylərini bəzəyir
24 Yanvar 2016
Tarixi qədim, sənət və sənətkarlar beşiyi kimi tanınan Gəncədə milli-mənəvi dəyərlərimiz və maddi mədəniyyət abidələrimiz göz bəbəyi kimi qorunur və gələcək nəsillərə çatdırılır. Şəhərin çoxmərtəbəli yaşayış binalarının birində tarixlər qovuşur desək, fikrimizi daha dəqiq ifadə edərik. Çünki burada əməkdar rəssam, qılınc və xəncər ustası kimi daha çox məşhur olan Mübariz Əkbərovun emalatxanası yerləşir. O həm də unudulmaqda olan qədim sənəti yaşadan nadir sənətkarlardandır.
Mübariz 1955-ci ildə Gəncədə anadan olub. 1971-ci ildə
elə orada rəssamlıq məktəbini,
1985-ci ildə isə M.Əliyev adına
Azərbaycan Dövlət
İncəsənət İnstitutunun
Rəssamlıq fakültəsini
bitirib. Rəssamlıqla yanaşı Mübariz
Əkbərovun daha bir istedadı onu xalqa həm
tanıdıb, həm
də sevdirib. Milli üslubda qılınc düzəltdiyinə
görə məşhurlaşması
onu bu sənətə
bir az
da möhkəm tellərlə bağlayıb.
Əlinin sığalı ilə cilalanan qılınclar dünyanın
bir çox məşhur muzeylərində
və fərdi kolleksiyalarda xüsusi diqqət və qayğı ilə qorunub saxlanır.
Metal üzərində oyma
sənəti ilə məşğul olarkən
hiss edib ki, rəssamlıqdan bəhrələnməklə
sıradan çıxmaq
üzrə olan qədim silahlara yeni ömür verə bilər.
Azərbaycanda mövcud olmuş
xanlıqlar dövründə
istifadə edilən döyüş silahlarını
araşdırıb, sonra
isə onların şəkillərinə
baxaraq, eynisini hazırlayıb. Mübariz
Əkbərov bu barədə belə deyir: “Azərbaycanın hərb tarixində bizim qılıncların və xəncərlərin
xüsusi yeri olub. Hər xanlığın öz xəncəri, qılıncı olub.
Məsələn, “Qafqaz xəncəri”
respublikamızın Quba,
Şəki, Zaqatala, hətta Gəncə bölgəsində geniş
yayılmış silahlardan
idi. Onların bir neçə növü var: qara və ağ dəstəkli,
gümüş xəncərlər.
Bunlar ikistilli olur: Dağıstan və çərkəzi.
Dağıstan stillilər enli,
çərkəzilər isə
bir az nazik
olur”.
Silahların düzəldilməsində əsas
rolu metal oynayır. Azərbaycan poladı
isə keyfiyyətinə
görə zaman-zaman birinci yerdə olub. Usta bunun izahını
belə verir: “Azərbaycan poladı üç adla məşhurlaşıb. Birincisi “Qırx
nərdivan” adlanıb. Bu poladdan
qılınc düzəldənin
adı Əsədulla
İsfahani olub. Çox təəssüf
ki, həmin poladdan cəmi üç tiyə qalıb: Tiflisdə, Sankt-Peterburqda, o birisi isə, səhv eləmirəmsə, Dağıstandadır.
İkinci yerdə polad
tabundur. Bu, türk poladı olub. Üçüncü yerdə hind, dördüncü
isə Dəməşq
poladıdır”.
Silahsaz
əvvəllər metalişləmə
sənətinə hobbi
kimi baxıb. Amma onun istedadını görən xalq rəssamı Lətif Kərimov bu sahədə çalışmağı
məsləhət görüb.
Sənət yolu milli duyğulara kökləndiyi
vaxtlardan başlayıb.
O, 1993-cü ildə Bakıda
keçirilən “Azərbaycan
folkloru” müsabiqə-sərgisində
ikinci dərəcəli
diploma layiq görülüb.
İki ildən sonra isə Bakıda xalq sənəti nümunələrini sevənlərin
görüşünə fərdi
sərgisi ilə gəlib.
Yaradıcılıq bioqrafiyası zəngin olan Mübariz Əkbərovun müsabiqədə
ilk dəfə birinci yeri tutmasının tarixi 1996-cı ilə təsadüf edib. O zaman dekorativ tətbiqi sənət üzrə Bakıda təşkil edilən müsabiqə-sərginin
laureatı adına
layiq görülüb.
Bir ildən sonra Azərbaycan Rəssamlar İttifaqının üzvü
seçilən Mübariz
Əkbərovu nəinki
ölkəmizdə, dünyanın
bir çox məkanlarında tanıyanların
sayı çoxalıb.
1999-cu ildə keçirilən
“Dədə Qorqud-1300” müsabiqə-sərgisi
də onun yaradıcılıq bioqrafiyasına
nailiyyətlə yazılıb:
sərginin qalibi, laureatı olub. Sənət əsəri nümunələri
yaradan gənc rəssam doğulduğu Gəncədə fərdi
sərgisi ilə hesabat verməyi unutmayıb. 2001-ci ildə Gəncədə,
2003-cü ildə isə
yenidən Bakıda “Sənət inciləri” adlı fərdi sərgisi təşkil edilib.
2004-cü
il Mübariz Əkbərovun
həm yaradıcılığında,
həm də həyatında dərin iz qoyub. Düzəltdiyi milli xəncər
Gəncəyə səfəri
zamanı Azərbaycan
Prezidenti cənab İlham Əliyevə hədiyyə edilib.
Ən uğurlu
çıxışı Londonda
baş tutub. Hətta orada
qalıb işləmək
təklifi də gəlib. Amma təklifi qəbul
etməyib. Almaniya, İngiltərə
və Türkiyədə
sərgiləri keçirilib.
İlk dəfə Azərbaycanda müsabiqə-sərgiyə çəkinə-çəkinə
qatılıb, çünki
orada böyük rəssamlar iştirak edirdilər. Bunu belə xatırlayır: “Birinci dəfə ikinci yeri tutdum,
axı orada çox
məşhur xalq rəssamlarının əl
işləri var idi. İkinci iştirak etdiyim sərgi də Azərbaycanda tətbiqi
sənət üzrə
keçirilirdi. Bu tədbir əsas ona görə mənim üçün əlamətdar idi ki, ulu öndər
Heydər Əliyev həmin sərgidə münsiflər heyətinin
sədri idi. Orada da birinci yeri
almağım məni,
təbii ki, hədsiz dərəcədə
sevindirdi və mükəmməl nümunələr
işləməyə sövq
etdi”.
Sənətkarın Londonda təşkil edilmiş sərgidə nəinki qalib olmağı, sadəcə, iştirakı belə
unudulmaz xatirəyə
çevrilib. Həmin sərgidə
qalib olmaq heç də asan deyildi. Məşhur sənətkarlarımızın,
xalq rəssamlarından
Tahir Salahovun rəngkarlıq işləri,
Lətif Kərimovun, Ənvər Qarayevin, Eldar Mikayılovun xalçaları
ilə birlikdə
onun da metalişləmə
sənət nümunələri
nümayiş olunub. “Bu sərgini heç
də ötəri xatırlamadım. Rəssamlığın janrları çoxdur, ancaq metalişləmə bunlardan fərqlidir. Sərgidə olarkən də hiss etdim ki, bu sənətə
daha çox maraq göstərilir. Onlar belə şeylər görməmişdilər. Hətta bu sənətlə məşğul olduğum
üçün orada
məni saxlamaq belə istəyirdilər.
Amma mən “Gəncəmi Londona dəyişmərəm” dedim.
Ustad sənətkarın əl
işlərinin unikallığını
təsdiqləyən faktlar
az deyil. O, aztapılan məişət əşyalarının
eynisini hazırlamaqda hələ ki ölkəmizdə yeganədir.
Əl işləri arasında ispanlara məxsus “stilet” adlanan polad qılınc da var. Xalqımıza məxsus milli ornamentlərlə bəzədilib.
Sərgilərdə daha çox
diqqət çəkən
əl işləridir.
Nepala məxsus bir
xəncər var, adına “kükrü” deyirlər. Onu digər xəncərlərdən
fərqləndirən əsasən
qoburun üst tərəfindən
yerləşdirilməsidir.
Ustanın əllərindən sığal
alan daha
bir unikal sənətkarlıq nümunəsi
isə ingilislərə
məxsus “Kral” xəncəridir. Əsərlərin
harada ərsəyə
gəlməsi onun üzərinə həkk edilən işarə və ya simvoldan
məlum olur. “Kral”ın
üzərindəki “G” hərfi
də onun Gəncədə düzəldilməsinə
işarədir. Onun müxtəlif
xalqlara məxsus silahlara müraciət etməsi dünyəvi sənətkarlığına işarə,
qabiliyyətinin isə
təsdiqidir. Ərəblərə məxsus düzəltdiyi cəmbiyə xəncəri
formasına görə
digərlərindən kəskin
fərqlənir. İstifadə olunan ornamentləri xalqımıza məxsusdur.
Bu xəncərin
düzəldilmə ideyası
aktyor dostu Ənvər Həsənovdan
gəlib.
Rəssam eyni zamanda bir
sıra Azərbaycan filmləri üçün
də silahlar hazırlayıb. 2009-cu ildə rejissor Rövşən Almuradlı tərəfindən
tarixi dram janrında
ekranlaşdırılan “Cavad
xan” filminin rəssamı Mübariz Əkbərov olub. O, filmdə istifadə olunan dəbilqələri,
eləcə də Cavad xanın və Sisianovun qılıncını qısa
müddətə hazırlayıb:
“Bir neçə filmə dəvət edilmişəm. “Cavad xan” filmindəki
silahları, əsasən
də xanın zirehli geyimi və qılıncını
hazırladım. Filmdə maraqlı
bir epizod var. Cavad xan deyir
ki, “mən axırıncı döyüşümdə
dədə-baba paltarı
və qılıncıyla
vuruşacam”. Həmin qılıncı
düzəltdim. O birilərindən
fərqli olan bu düz qılıncı
hazırlamaqla dünyaya
mesaj vermiş olduq. Çünki indiyə
kimi düz qılıncın Avropaya məxsus olması iddiasındaydılar. Lakin düzəltdiyim
düz qılıncla
sübut etdik ki, o, bizə məxsusdur. Babəkin dövründə bizdə döyüşlərdə
istifadə edilən qılınclar düz olub. Ədəbiyyatda bu qılıncların
bizə məxsus olmasının çoxsaylı
sübutları var”.
“Biz düşmənlə təkbətək döyüşü sevən olmuşuq”, - bu sözləri rəssam-silahsaz söyləyir: “Qılınc bizim əsas döyüş silahımız olub. Ona görə də onun bər-bəzəkli düzəldilməsinə də xüsusi fikir vermişik. “Koroğlu” dastanında da buna bənzər maraqlı epizodlar var. Koroğlunun misri qılıncının dəstəyinin və qınının bəzəyinə xüsusi diqqət yetirməsini ustaya şeirlə söylədiyi göstərilir. “Cavad xan” filmində Sisianovun qılıncından xalq artisti Ramiz Novruzov istifadə edib: “Qafqaz” adlanan qılınca çərkəzi də deyirlər. Ruslar onu “şaşka” adlandırır ki, bu da çərkəz dilində “böyük bıçaq” deməkdir”.
Əsasən qılınc ustası kimi tanınan əməkdar rəssamın əl işləri arasında qamçılar da var ki, düzəldilmə texnikasına görə fərqlənir. Cüyür ayağından hazırladığı qamçının dəstəyi gümüş məmulatdandır. Xüsusi ornamentlə bəzədilir ki, bu da milliliyini təsdiq edir. Bu qamçının sınığına Türkiyədə rast gələn usta ona yeni həyat verməyi qərara alır. Unikallığı ondan ibarətdir ki, dəstəyin içərisinə xəncər yerləşdirilir.
Seçilən, əsl sənət əsəri sayılan nümunələr arasında daha bir xəncər var. İlk baxışdan digərlərindən fərqlənməsə də, usta onun xüsusiyyətini izah etdikcə heyran olmaya bilmirsən: “...Hər bir sənət nümunəsinın arxasında həmin xalqa məxsus incəsənət dayanır. Haqqında məlumat verdiyimiz bu xəncər-bıçaq Amerika hindilərinə məxsus olub. Sonra almanlar bundan istifadə ediblər. Yəni almanlar da süni şəkildə ondan buraxırlar. Düşündüm ki, bizdə belə buna oxşar qamçı varsa, onun bıçağını da düzəltmək olar. Onun üzərində işləməklə milliləşdirib ov bıçağına çevirdim”.
Ömrünün 60-cı ilində olan rəssamın yaradıcılıq uğurları çoxdur. 2010-cu ilin fevral ayında Londonda keçirilən Azərbaycan mədəniyyəti günlərində iştirak edən Mübariz Əkbərovun bir il sonra Fransanın Dijon şəhərində əl işlərinin fotosərgisi onu dünyaya tanıdıb. Danimarka, İngiltərə, Almaniya, Türkiyə, Rusiya və Fransa kimi ölkələrdə təşkil olunmuş beynəlxalq sərgilərin iştirakçısı və bəzilərinin qalibi sayılan əməkdar rəssamın əsərləri dünyanın bir sıra məşhur muzeylərində və fərdi kolleksiyalarda saxlanılır.
Məhəmməd
NƏRİMANOĞLU,
Azərbaycan. - 2016.- 23 yanvar.- S. 7.