Naxçıvan Muxtar
Respublikası - modern iqtisadi
inkişaf və müasirlik
Ölkəmiz ümummilli lider Heydər Əliyevin müəyyən etdiyi ideyalar əsasında dinamik yüksəliş dövrünü yaşayır. Özündə
ictimai-siyasi sabitliyin, sosial-iqtisadi inkişaf və dayanıqlığın,
mədəni-hüquqi tənzimlənmənin
ən çevik, eləcə də işlək vəhdətindən
ibarət modern iqtisadiyyat
quran Azərbaycan məhz bu siyasətlə
dünya iqtisadi (maliyyə), hərbi, zaman-zaman siyasi və digər sahələrdəki təhdidlərə,
böhranlara qarşı
güclü müqavimət
gücünü formalaşdırıb,
möhkəmləndirib. Məhz bu
güc sayəsində
Azərbaycan müasir
müstəqillik şəraitində
regionlarının tarazlı
inkişafını təmin
edib.
Heydər Əliyevin müasir müstəqillik illərində
ölkəmizdə uzaqgörənliklə
başlatdığı iqtisadi
inkişaf strategiyası
1994-cü ildən “Əsrin
müqaviləsi” ilə
neft sektorunun, 1995-ci ildən isə iqtisadi (aqrar) islahatlarla qeyri-neft sektorunun əsaslarını
müəyyən etdi. Bununla da
sübut olundu ki, cəmiyyətdə hər kəs iqtisadçı olmaya bilər, amma iqtisadiyyat hər kəs üçün olmalıdır.
İqtisadi formasiyaların necəliyindən
asılı olmayaraq, qarşıya qoyulan əsas məqsəd iqtisadiyyatın başlıca
problemlərinin həllinə
yönəldilmiş məqsədyönlü
fəaliyyətin təşkili
və müvafiq istiqamət üzrə çıxış yollarının
tapılmasından ibarətdir. Ona görə də əhalinin problemlərinin
öyrənilməsi, məşğulluq
səviyyəsinin yüksəldilməsi,
dövlətin iqtisadi
proqramlarında bu sahənin çəkisinin
artırılması, iqtisadiyyatın
sahə strukturunun təşkilatlanması
və s. məsələlərin
həllindən ibarət
çevik iqtisadi siyasətin həyata keçirilməsi yeni iqtisadi şəraitdə makroiqtisadi məqsədlərin
ən mühüm mahiyyətini özündə
əks etdirir.
Qeyd edək ki, Naxçıvan
Muxtar Respublikası
son 22 ilə yaxın bir inkişaf dövründə güclü
idarəçilik təcrübəsi
ilə uzun yol qət etmişdir. Böyük iqtisadi
və hüquqi dayaqlar üzərində təmin edilən bu mərhələ muxtar respublikanın hətta blokada şəraitində belə
dayanıqlı inkişafı
üçün geniş
zəmin yaratmışdır.
İqtisadiyyatın aparıcı sahələrinin
bir-birinə təkan olan inkişafı, xüsusən kənd təsərrüfatının, sənayenin iqtisadi faydalılığının və
gəlirliyinin artırılması,
bunun isə digər sahələrin sürətli inkişafına
stimullaşdırıcı təsiri fonunda yeni istehsal sahələrinin
təşviqinə münbit
zəmin yaratması regionun modern inkişaf mənzərəsini formalaşdırmışdır.
Hazırkı dövrün inkişaf səviyyəsindən keçilən
yola nəzər saldıqda görürük
ki, Naxçıvan Muxtar Respublikası həm də ölkənin qeyri-neft sektorunun inkişaf məqsədlərindən ibarət
əsas prioritetlərin
müəyyənləşdirilməsində
öz sözünü
deməkdədir. Bu sahədə
təbii ki, turizm potensialı və onun sosial-iqtisadi
inkişafa verdiyi töhfə öz əhəmiyyətini daha da artırmaqdadır.
Bütün bunlarla yanaşı, muxtar respublikada kifayət qədər potensiala malik qış, yay, kənd (şəhər), tarixi, dini, müalicəvi və coğrafi ərazilər və s. sahələr üzrə turizm infrastrukturunun və fəaliyyətinin dəstəklənməsinin, sürətləndirilməsinin,
bununla da ixtisaslaşdırılmış turizm sənayesinin inkişafının təmin
edilməsini göstərmək
olar. Elə bu mənada
turizm dövlət siyasətinin tərkib hissəsi kimi hər zaman diqqət mərkəzində
saxlanılmaqdadır.
Bu sırada
tarixi ərazilərə
turist axınının
cəlb edilməsi istiqamətində mühüm
əhəmiyyət daşıyan
tədbirlər həyata
keçirilmişdir. Təbii ki,
bunlar turizm sektorunun hüquqi-iqtisadi tənzimlənməsi istiqamətində
vacib addımlardır.
Onlardan bir neçəsini qeyd edək:
- “Ordubad rayonundakı Gəmiqaya abidəsinin tədqiq edilməsi haqqında” 26 aprel 2001-ci il;
- “Naxçıvan
Muxtar Respublikası ərazisindəki tarix və mədəniyyət
abidələrinin qorunması
və pasportlaşdırılması
işinin təşkili
haqqında” 6 dekabr
2005-ci il;
- “Nuh peyğəmbərin Naxçıvan
şəhərindəki məzarüstü
türbəsinin bərpa
edilməsi haqqında”
28 iyun 2006-cı il;
- “Culfa rayonundakı “Əlincəqala”
tarixi abidəsinin bərpa edilməsi haqqında” 11 fevral
2014-cü il;
- “Gülüstan
türbəsinin bərpası
və tədqiq olunması haqqında” 7 oktyabr 2015-ci il;
- “Qarabağlar Türbə Kompleksinin bərpası və tədqiq olunması haqqında” 5 iyul
2016-cı il Naxçıvan Muxtar Respublikası Ali Məclisinin
Sədri tərəfindən
sərəncam imzalanmışdır.
Naxçıvan MR-in turizm
infrastrukturunun inkişafında
Göygöl, “Əshabi-Kəhf
Ziyarətgahı” Dini-Mədəni
Abidə Kompleksi, Duzdağ fizioterapiya xəstəxanası, Darıdağ
arsenli su müalicəxanası və
digər qiymətli məkanlar əhəmiyyətli
rol oynayır. Mövcud potensialın daha da gücləndirilməsi
istiqamətində isə
nəqliyyat, rabitə,
tikinti sahələri çevik təşkilatlanmışdır.
Nəticədə təkcə
ötən il muxtar respublikaya gələn 403,2 min turist
(bu, 1995-ci ildəki
38,6 min nəfərlik göstəricidən
11 dəfəyə yaxın
çoxdur) yüksək
səviyyəli xidmətlərdən
yararlanmışdır.
Muxtar respublika ölkənin etibarlı qonşuluq siyasətinin tənzimlənməsində
xüsusi əhəmiyyətə
malik region kimi dövlətlərarası münasibətlərin
inkişafına da töhfə verir. Təsadüfi
deyil ki, coğrafi mövqeyinə görə əlaqələndirici
xüsusiyyətlərinə, iqtisadi təşəbbüskarlığına
görə artan miqyasda təmin edilən qarşılıqlı
ticarət dövriyyəsinə,
ictimai-siyasi sabitliyinə
görə ölkənin
milli maraqlarının
qorunmasına, sosial dayanıqlığına görə
əhalinin firavan və təhlükəsiz
yaşayışına, idarəetmənin
təşkilinə görə
stimullaşdırıcı xüsusiyyətlərin çevikliyinə
təkan olan muxtar respublika ölkənin makroiqtisadi nailiyyətlərinin və
siyasi yüksəlişinin
ən sadiq təminatçısına çevrilmişdir.
Dünyanın 60-a yaxın
ölkəsi ilə ticarət əlaqələri
olan, təkcə
2016-cı ildə 463,2
milyon ABŞ dollarından
çox xarici ticarət dövriyyəsi
formalaşdıran Naxçıvan
MR bu sahədə ölkənin strateji məqsədlərinə sanballı
töhfə verir. Özünün iqtisadi faydalılığı ilə
makroiqtisadi proseslərə
stimul verən Naxçıvan Muxtar Respublikası 22 ilə yaxın dövrdə Azərbaycan iqtisadiyyatının
müqavimət gücünün
artırılmasında, istehsal
əhəmiyyətliyinin çoxaldılmasında,
ixrac potensialının
gücləndirilməsində, çoxşaxəliyinin təmin
edilməsində, regional siyasətinin
səmərəliyində, inteqrasiya qabiliyyətinin inkişafında, güclü
infrastrukturun təşkilində,
səmərəli məşğulluq
səviyyəsinin yüksəldilməsində
və nəticə etibarilə inkişafın
uzaq gələcək
üçün təşkilatlanmasında
mühüm rol oynamışdır.
Bu proseslərin vəhdətindən yaranan
təminatla Naxçıvan
Muxtar Respublikası əsas makroiqtisadi hədəflərin tərkib
hissəsi kimi qeyri-neft sektorunun dinamik inkişafına təkan olacaq sahələrin tənzimlənməsinə
nail olmuşdur. Həyata keçirilən
məqsədyönlü tədbirlər
sayəsində iqtisadiyyatın
sahə strukturu müasir təminat qabiliyyətinin yüksəldilməsinə
istiqamətlənmiş, əmtəələr
yüksək istehlak dəyəri əsasında
istehsal olunmuş, ərazinin ixtisaslaşdırılmasına
uyğun olaraq məhsuldar qüvvələrdən
istifadə sahəsində
səmərəliyin artırılmasına
əlverişli imkanlar
açmışdır.
İqtisadiyyatın dövlət tənzimlənməsi
sahəsində həyata
keçirilən tədbirlərin
məqsədyönlüyü sayəsində muxtar respublika iqtisadiyyatının
sahə strukturunun bir-biri ilə əlaqəli inkişafı
təmin edilmiş, yaradılmış sağlam
iqtisadi mühit sosial-iqtisadi inkişafın
təkanverici qüvvəsinə
çevrilmişdir.
Aydın məsələdir ki, bütün zamanlarda iqtisadiyyatın əsası istehsal, istehsalın fasiləsizliyinin təminatçısı isə insandır. Bu mənada çoxsahəli fəaliyyət üzrə insan amili istehsalçı, istehlakçı, zəhmətkeş və kəndli olmaq etibarı ilə iqtisadi maraqların qorunmasına şərait yaradır. Naxçıvan Muxtar Respublikasında iqtisadiyyatın aparıcı sahələrindən olan aqrar sahədə məqsədyönlü fəaliyyətin təşkili və idarə olunması məqsədilə dövlət-kəndli-torpaq münasibətlərinin qorunması və inkişafı daim diqqət mərkəzində saxlanılır. Kəndliyə maliyyə dəstəyinin göstərilməsi, texnoloji təchizatın müasir səviyyədə mümkünlüyü, daha doğrusu, kəndlinin dövlətin tənzimləmə siyasətinə daxil olunması çərçivəsində hərtərəfli qayğı ilə əhatələnməsinə zərurət yaranır. Bütün bu və ya digər məsələlərin ən optimal şəkildə həlli məqsədilə 2005-ci il yanvar ayının 28-də “Naxçıvan Muxtar Respublikasında aqrar bölmədə lizinqin genişləndirilməsi sahəsində əlavə tədbirlər haqqında” imzalanmış sərəncam aqrar bölmədə həyata keçirilən islahatların daha da sürətləndirilməsini və ETT-nin nəticələrinin istehsalata tətbiqinin (innovativ inkişaf) dəstəklənməsi tədbirlərini özündə ehtiva edir. Həmin sərəncamda göstərilir ki, iqtisadiyyatın əsası istehsaldan başlanır. Ona görə də istehsalçı lazım olan kənd təsərrüfatı texnikası ilə təmin olunmalı, keyfiyyətli məhsul istehsal etməli və onu vaxt və keyfiyyət cəhətdən itkisiz yığmalıdır.
Bu mənada 8 fevral 2016-cı il tarixdə 2016-2020-ci illərdə muxtar respublikda meyvəçiliyin və tərəvəzçiliyin inkişafı üzrə Dövlət Proqramının təsdiq edilməsinin mühüm və strateji əhəmiyyəti vardır. Qeyd edək ki, eyniadlı dövlət proqramı 2012-ci il fevralın 14-də 2012-2015-ci illəri əhatə etməklə də təsdiq və icra edilmişdir. Növbəti mərhələ üçün icrası nəzərdə tutulan dövlət proqramı özündən əvvəlki hüquqi sənədin əhatəsini daha da genişləndirmişdir. 28 mərhələ üzrə tədbirlərin həyata keçirilməsini nəzərdə tutan bu sənəd muxtar respublikanın davamlı iqtisadi inkişafına, aqrar sektorun makroiqtisadi göstəricilər içərisindəki xüsusi çəkisinin daha da artmasına, kəndlərin sosial-iqtisadi inkişafının təminatına və məskunlaşmanın daha da stimullaşdırılmasına, əhalinin səmərəli məşğulluğunun yüksəldilməsinə diqqət artırmaqla ümumi məşğulluq potensialının gücləndirilməsinə, yerli məhsulların istehsalının daha da artırılmasına, idxaldan asılılığın azaldılması ilə ixrac potensialının gücləndirilməsinə, yaşıllaşdırma tədbirlərinin sürətləndirilməsinə, ekoloji tənzimlənməsinin səmərəli təşkilinə, torpaqlardan faydalı istifadənin təmin edilməsinə hesablanıb. Sözügedən dövlət proqramının icrası sayəsində muxtar respublikada iqtisadi, sosial və ekoloji tarazlığın qorunması sahəsində mühüm nəticələr əldə ediləcəkdir.
Bütün bunlar ölkəmizin sosial siyasətinə və onun səmərəliyinə xidmət edir. Təbii ki, mövcud iqtisadi potensial öz növbəsində əhalinin yaşayış tərzinin, onun səmərəli fəaliyyətinin, məşğulluq potensialının daha da artmasına münbit zəmin yaradır. Bu gün qətiyyətlə deyə bilərik ki, muxtar respublikada artıq innovativ inkişafa əsaslanmaqla digər ərazi və regionlar üçün nümunəvi idarəetmə konsepsiyası, inkişaf modeli, demoqrafik tarazlıq strategiyası həm tətbiq edilməkdə, həm də təkmilləşdirilməkdədir.
Cavadxan
QASIMOV,
iqtisad üzrə
fəlsəfə doktoru, dosent
Azərbaycan.-
2017.- 9 aprel.- S.5.