Səsin möcüzəsi
Vətən yalnız dünyaya göz açdığımız, ömrümüz boyu yaşadığımız məkan deyil. Haraya getsək də, darıxdığımız, könül rahatlığını onda aradığımız, nəhayət, son mənzilimiz üçün qoynunda bizə bir məzarlıq yer verən müqəddəs torpaqdır. Qəlbimizin səsi ilə “Ey əziz anam, Azərbaycan!” dediyimiz, dünyaya dəyişmədiyimiz sevgimizdir. Vətənlə ucalanları endirməyə zamanın belə gücü yetmir. Bir də o, yalnız adı ilə övladlarını tanıtmır, özü də onların əməlləri ilə yenidən şöhrətlənir. Müğənni Müslüm Maqomayev də ana yurdunu - doğma Azərbaycanını yüksəldən dünya şöhrətli sənətkarlarımızdan biridir.
O, Azərbaycan musiqi sənətinin ikinci Müslüm Maqomayevidir. Birinci Müslüm Maqomayev də bəstəkar, musiqiçi, dirijor, ictimai xadim kimi şöhrətlənmişdi. 1885-ci ildə Qroznıda doğulan, Qori Müəllimlər Seminariyasında Üzeyir Hacıbəyli ilə birgə təhsil alan və sonralar bacanaq olan həmin Müslüm Maqomayev Bakıya ailəsi ilə birlikdə 1911-ci ildə köçmüşdü. Hələ on səkkiz yaşında skripkada, qaboyda məharətlə musiqilər çalan, təhsil illərində gimnaziyanın orkestrinə dirijorluq edən o Müslümün də arzularına Bakı mühiti qol-qanad verdi. O, Azərbaycan klassik musiqisi sahəsində tanındı, operamıza “Şah İsmayıl” və “Nərgiz” kimi iki dəyərli əsər bəxş etdi. 1937-ci il iyulun 28-də 51 yaşında bu dünyayla vidalaşdı. Onun iki oğlu - Camal və Maqomed də ataları kimi Bakını çox sevdilər.
Maqomayevlər ailəsində hər kəsin musiqi qabiliyyəti olub. Onlar musiqi məktəbinə getməmişdilər, amma Camal fortepiano və royalda, kiçik qardaşı isə royalda peşəkar musiqiçilər kimi ifa etməyi bacarırdılar. Maqomed həm də arabir ürəyəyatımlı səsi ilə oxuyardı.
Gələcəyin dünya şöhrətli sənətkarı - müğənni, bəstəkar, pianoçu, rəssam, aktyor Müslüm Maqomayev belə bir ocaqda 1942-ci ilin 17 avqustunda dünyaya göz açdı. Sanki gələcək taleyindən xəbərdarmışlar kimi, ona babasının adını verdilər. Atası Maqomed istedadlı teatr rəssamı idi. Bəlkə də bu sahədə çox uğurlarımız onun adı ilə bağlı olacaqdı, amma müharibə ömrünü yarıda qırdı. Böyük Vətən müharibəsində iştirak edən Maqomed Maqomayev sovet ordusunun qələbəsinə günlər qalmış döyüşdə həlak oldu.
Maqomedin gözəl səsli, dram aktrisası kimi tanınmış həyat yoldaşı Ayşət Axmedovna o vaxtlar Bakıda Maqomayevlər ailəsi ilə birgə yaşayırdı. Onlar Maykopda tanış olmuşdular. Evlənib Bakıya gəlmişdilər. Maqomeddən sonra Ayşət doğulub-böyüdüyü Maykop şəhərinə döndü. Oradan da teatrda fəaliyyətini davam etdirmək üçün Vışniy Voloçekə köçdü. Sonralar Ayşət Axmedovna ailə də qurdu, yenidən bir oğul, bir qız anası oldu. Balaca Müslüm isə anasının istəyi ilə Bakıda qaldı və əmisi Camalın himayəsində böyüdü.
Bakıda keçən unudulmaz illər
Doğmaları balaca Müslümə qıymadılar. Uşaq dünyasını yıxmamaq üçün atasının bir daha dönməyəcəyini illərlə ondan gizlətdilər. On yaşına çatanda bu acı həqiqəti ona söyləməli oldular.
Nə qədər rahat şərait yaratsalar da, uşaqlığını ən şirin nemətindən - ata-ana sevgisindən məhrum yaşayırdı. Amma anasının qərarının Müslümə bir xeyri olmuşdu ki, əyalətdə deyil, Bakı kimi geniş imkanlara malik şəhərdə böyüyür, təhsil alırdı. Sevimli qardaşı oğluna yetimliyini hiss etdirməmək üçün əlindən gələni əsirgəməyən əmisi üçün onun qeyri-adi qabiliyyətini görmək, hiss etmək çətin olmadı. Əslində, kiçik Müslümün təhsili, sənət yolu barədə çox düşünüb-daşınmağa gərək də yox idi. Fitri istedadı mayak kimi işıq saçır, gələcəyinə yol göstərirdi. Buna görə 1949-cu ildə adını Bakı konservatoriyasının nəzdindəki onillik musiqi məktəbinə yazdırdılar.
Uşaqlıq həyatı maraqlı keçirdi. Təhsil aldığı məktəbdə müəllimlərinin və yoldaşlarının diqqətini cəlb edə bilmişdi. Bir də Bakıda Müslümə çox doğma olan məhəlləsi var idi. Evləri “Nizami” kinoteatrının yanındaydı. Uşaqlığı, yeniyetməliyi orda keçdi. Həmin gözəl, qayğısız günlərini sonralar - şöhrətin uca zirvəsində qərar tutduğu vaxtlarda tez-tez xatırlayır, o çağların xiffətini çəkirdi.
İlk dinləyiciləri də orada, həyətlərindəki dostları oldu. On dörd yaşında isə birinci dəfə Dənizçilər klubunda səhnəyə çıxdı. On beş-on altı yaşlarında artıq pərəstişkarları az deyildi. Bariton səsli gənc müğənnini klublarda, məktəblərdə, institutlarda, hətta Bakı bulvarında oxumağa dəvət edirdilər. Müslüm isə o zaman həvəslə təcrübəli müəllimlərdən öyrənirdi. Aleksandr Akimoviç Milovanovun, konsertmeyster Tamara İsidorovna Kretinqenin onun musiqi savadı almasında əvəzsiz rolu oldu.
1961-ci ildə artıq Bakı hərbi dairəsinin mahnı və rəqs ansamblının solisti idi. Həmin vaxtlar ilk dəfə qastrol səfərinə çıxdı. Yolu hələ ki, Zaqafqaziyaya idi...
Bir il sonra Müslüm Helsinkidə keçirilən Gənclərin və Tələbələrin VIII Ümumdünya festivalına onu çox sevən, qayğısına qalan maestro Niyazinin tövsiyəsi ilə göndərildi. Səfəri uğurlu oldu, Bakıya beynəlxalq mükafatla qayıtdı. İyirmi yaşlı müğənni haqqında geniş tirajlı “Oqonyok” jurnalında “Bakılı gənc dünyanı fəth edir” başlıqlı məqalə dərc edildi.
Azadlığı sevən, sərhədləri, çərçivələri
qəbul etməyən Müslüm
Boylu-buxunlu, qədd-qamətli, yaraşıqlı Müslümün cazibəsinə düşən xanımlar çox oldu. O özü də gözəllərə etinasız qalmırdı. İlk məhəbbəti ilə - Ofelya ilə on səkkiz yaşında qarşılaşdı. Bir-birlərinə aşıq oldular, evləndilər. Amma dil tapa, yola gedə bilmədilər. 1962-ci ildə ayrıldılar. Yeganə qızları Marina anası ilə qaldı.
1963-cü ildə iyirmi bir yaşında Moskvada keçirilən Azərbaycan mədəniyyəti günlərindəki çıxışları da gənc müğənnini şöhrətin zirvəsinə yaxınlaşdırdı. Həmin ilin noyabrında Çaykovski adına konsert zalında ilk solo-konsertini verdi. Kreml sarayındakı konsertindən sonra bütün ölkədə sovet estradasının yeni ulduzu kimi təqdim olunmağa başladı.
Müslüm Maqomayev heç vaxt şöhrət qazanmaq üçün yollar axtarmadı. Sanki şöhrət özü onun ardınca düşmüşdü. Amma Müslüm də ona verdiyi fitri istedadı Allahın belə ümidinə buraxmır, təmkinlə, yorulmadan çalışır, öyrənirdi.
1963-cü ildə Azərbaycan
Dövlət Akademik Opera və Balet Teatrının solisti oldu. O günlərdə həm
də estrada konsertlərində
çıxış edirdi. Müslüm
Maqomayevin oxuduğu konsert salonlarında boş yer tapmaq
mümkün deyildi.
1960-cı illərin
ortalarında şöhrəti SSRİ-nin sərhədlərini
aşdı. Sevənlərinin, səsinə, ifasına pərəstiş
edənlərin sayı-hesabı yox idi. Solo
konsert təkliflərinin ardı-arası kəsilmirdi. Konsertləri böyük idman saraylarında
keçiriləndə belə, ayaq basmağa yer
qalmırdı.
Milanın “La Skala”
teatrında təcrübəyə 1964-1965-ci illərdə
çətinliklə gedə bildi. Səfəri Azərbaycanda
geniş işıqlandırıldı, haqqında film
hazırlandı. Nüfuzlu birinin
Müslümə kömək etdiyini düşünənlər
yanılmırdılar. Bu, Müslümə
aşiq olduğu deyilən SSRİ-nin o zamankı mədəniyyət
naziri Yekaterina Furtseva idi.
Ancaq sovet dövrünün
sərt qanunlarından Milanda da rahatlıq tapmadı. Özünü hər an nəzarət
altında hiss edirdi. Sonralar daha çox çətinliklə
üzləşdi. Qastrollarına qadağa
qoyuldu, neçə-neçə təklifdən əl çəkməli
oldu. Azadlığı sevən, sərhədləri,
çərçivələri qəbul etməyən
Müslüm isə öz aləmində idi. Xasiyyəti belə idi, həyatın axarı ilə
getmək ona yad idi. Ömrünün hər
günü bir rənglə, bir çalarla bəzənməliydi.
Təcrübəsini bitirdikdən
sonra Moskvanın Böyük Teatrına dəvəti qəbul
etmədi. Bakıya döndü.
Bütün təzyiqləri,
qadağaları, paxıllıqları puç edən ifa
1966-cı ildə Parisin
Olimpiya Teatrına dəvət aldı. Azərbaycanın o
vaxtkı rəhbərliyi vətəndə az
çıxış etdiyini bəhanə gətirərək
Müslümün səfərinə qadağa qoydu. Müslüm Furtseovanın köməyi ilə
konsert günü Parisə çatdı. Çıxışından
sonra Olimpiya Teatrının direktoru ona illik çalışma
müqaviləsi təklif etdi. Bu dəfə
qadağa Moskvadan gəldi. SSRİ Mədəniyyət
Nazirliyi səbəb kimi Maqomayevin dövlət konsertlərində
çıxış etməli olduğunu göstərdi.
O illərdə Müslüm
Maqomayevin başına gətirilən başqa bir hadisədən
də danışırdılar. Rostov-Donda 40 min
nəfərlik stadionda verdiyi konsertə görə müğənni
200 əvəzinə 600 rubl qonorar almışdı. Tədbirin administratorlarının məbləğin
qanuni olması və Mədəniyyət Nazirliyi tərəfindən
təsdiqlənməsi barədə söylədikləri
doğru çıxmamışdı. Müslümə
məlumat Parisdə Olimpiya Teatrında
çıxışı zamanı verildi. Fransada qalmaq imkanı var idi. Ancaq
vətəndən ayrılmağa da, bununla SSRİ-də qalan
qohumlarını bəlaya salmağa da könlü razı
olmadı. Başına gətiriləcəklərini
göz önünə alaraq geri döndü. Hüquq-mühafizə əməkdaşları
çox çək-çevir etsələr də,
Müslüm Maqomayevin günahkar olması barədə
sübut tapmadılar. O, ödənilən məbləğə
rəsmi şəkildə imza ataraq qəbul etmişdi. Amma SSRİ Mədəniyyət Nazirliyi Müslümə
Azərbaycandan kənarda qastrollarda çıxış etməyi
qadağan etdi.
Səsinin, sənətinin
heyranları arasında Sovet İttifaqına müxtəlif
vaxtlarda rəhbərlik etmiş şəxslər, yüksək
vəzifə sahibləri də var idi. O vaxt da SSRİ-nin
DTK sədri Yuri Andropov Yekaterina Furtsevaya zəng vurdu. Müslüm Maqomayevin DTK-nın yubileyində
çıxış etməsini istədi. Mədəniyyət
naziri olanları xatırladanda DTK sədri: “Ona iradımız
yoxdur, qoyun gəlib oxusun” - dedi.
O illərdə Müslümün
tamaşaçıları oxuduğu konsert salonlarına,
stadionlara sığmırdılar. Pərəstişkarları
onu ayaq üstə dinləməyi belə özləri
üçün xoşbəxtlik sayırdılar. Gənc yaşlarından Sovet İttifaqının ən
möhtəşəm fəxri adlarına, dövlət
mükafatlarına layiq görülürdü. SSRİ xalq artisti fəxri adını alanda
Müslüm Maqomayevin 31 yaşı var idi.
Şöhrətini qısqananlar az deyildi. Amma Müslüm
Maqomayev adı bu xırda hisslərin və onların sahiblərinin
nəinki əlləri, heç duyğuları,
düşüncələri yetməyəcək qədər
uca idi. Səsinin möcüzəsi ilə
bütün təzyiqləri, qadağaları, həsədləri,
paxıllıqları puç edirdi.
Repertuarı çox
geniş idi.
Müslüm yüzlərlə ariyalar, romanslar, estrada mahnıları ifa etməklə bərabər,
müxtəlif janrlarda musiqi əsərləri bəstələyirdi.
“Gümüş gölün əfsanəsi”, “Təxribat”,
“İstanbul reysi” filmlərinin musiqilərini yazdı. Dostu, xalq artisti, rejissor Eldar Quliyevin təklifi ilə
şair Nizami roluna çəkildi.
Müslüm Maqomayev elə
sənətkar idi ki, oxuduğu mahnılara müraciət etmək
öz dövründə də, ondan sonra da ifaçıdan cəsarət
istəyir. Çünki onların hər birini öz təkrarsız
ifası ilə sevdirib, məşhurlaşdırıb.
1969-cu ildə Polşanın
Sopot şəhərində keçirilən IX Beynəlxalq
Mahnı Festivalında mükafat qazandı. Kann
festivalında “Qızıl val”la
mükafatlandırıldı. 1971-ci ildə
haqqında “Oxuyur Müslüm Maqomayev” adlı film-konsert
çəkildi. 1975-ci ildə Azərbaycan
Dövlət Estrada-Simfonik Orkestrinin bədii rəhbəri təyin
olundu. Həmin orkestrlə Sovet İttifaqının
çox şəhərində, eləcə də Fransa,
Bolqarıstan, Polşa, Finlandiya, Kanada və İranda konsertlər
verdi.
Müslüm Maqomayevin həyatında
otuz dörd il mühüm yer tutan bir
qadın oldu. Bu, dünya opera
ifaçılığının inkişafında xidmətləri
olan, SSRİ xalq artisti Tamara Sinyavskaya idi. Onlar
1974-cü ilin 23 noyabrında ailə qurdular. Və Müslüm Maqomayevin ömrünün sonunadək
ayrılmadılar.
Səhnədə də tərəf-müqabil
oldular. Müslüm rejissor Qleb Drozdovun sifarişi ilə
“İqor polku haqqında dastan” əsərinin motivləri əsasında
hazırlanan “Yaroslavna” tamaşasına musiqi bəstələdi.
Tamaşada o, knyaz İqor, Tamara Sinyavskaya isə
Yaroslavna rollarını ifa etdi.
Müslüm Maqomayev Moskvaya
köçüb, uzun illər orada yaşadı. Sovet
İttifaqının paytaxtında ən nüfuzlu sənətkarlardan
biri oldu. Moskvanın məşhur bəstəkarları
xüsusi olaraq onun səsi üçün mahnılar bəstələdilər.
Dünya musiqisevərlərinin qəlbini fəth
edən müğənni üçün isə ən
gözəl şəhər yenə Bakı idi. Möhtəşəm konsertlərinə şair Nəbi
Xəzrinin sözlərinə bəstələdiyi məşhur
“Azərbaycan” mahnısı ilə başlayırdı. Vətəni Azərbaycanda da Müslüm Maqomayevlə
fəxr edir, qürur duyurdular.
Moskvada da onu belə
tanıyırdılar: hər cür həsəddən,
paxıllıqdan uzaq, təvazökar, gözü-könlü
tox, xeyirxah və səxavətli. Şöhrətin zirvəsində
yaşayan sənətkar uzun illər “Rossiya” mehmanxanasında
qaldı, şəxsi evi də olmadı...
Bir neçə il
idi ki, səhnəylə vidalaşmışdı. Pərəstişkarları ümidlə geri dönəcəyi
günü gözləyirdilər. O isə son
ifasında da doğma şəhərini yad edir, “Əlvida
Bakı” deyirdi. Bakı üçün
çox darıxır, imkan tapan kimi həyat yoldaşıyla
bura gəlirdi. 2002-ci ildə Bakı Musiqi
Akademiyasında Müslüm Maqomayevin 60 illiyinə həsr
olunmuş tədbirlər keçirildi, sonda ona Bakı Musiqi
Akademiyasının fəxri professoru adı verildi. 2002-ci
il sentyabrın 6-da “İstiqlal” ordeni ilə
təltif edildi.
Məşhur müğənninin
səhhətində problemlər yaranması barədə
yayılan xəbərlər musiqisevərləri kədərləndirirdi. 2008-ci ilin
iyununda o, Moskvadakı Bakulev xəstəxanasına
aparıldı.
Oktyabrın 25-də
Müslüm Maqomayev uzun sürən xəstəlikdən
sonra dünyasını dəyişdi.
Oktyabrın 28-də Moskvada 45 il əvvəl ilk solo konsertini verdiyi
Çaykovski adına salon yenə onun idi. Bu dəfə
müğənni ilə vida mərasimi keçirilirdi.
Aleksandr Andreyev dedi: “Rusiyalıların kədərini ifadə
etmək üçün söz tapmaq çətindir. Onun istedadı təkcə konsert salonlarını və
stadionları doldurmurdu, milyonlarla tamaşaçı onun
istedadına heyran idi. Biz onun pərəstişkarı
idik. O, Azərbaycanın bizə bəxş etdiyi
Bakı bülbülü, həm də Rusiyanın sərvəti
idi”.
Həmvətənləri isə
oktyabrın 29-da onunla babasının adını
daşıyan Azərbaycan Dövlət Filarmoniyasının
binasında vidalaşdılar. Müslüm Maqomayev
Birinci Fəxri xiyabanda dəfn edildi.
Azərbaycanın
çoxəsrlik mədəniyyət salnaməsinə parlaq səhifələr
yazmış sənətkar
O, doğma vətəninə sevgisini ömrü boyu ürəyində, vəfatından sonra da mahnılarında yaşadır. “Azərbaycan”, “Sevgili canan”, “Sənsiz”, “Elegiya”, “Zibeydə”, “Üzüyümün qaşı firuzədəndir” və başqa əsərləri hər dəfə dinlədikcə Müslüm Maqomayevin ölümsüz səsi ilə qürurlanırıq.
Azərbaycanda Müslüm Maqomayev adının, sənətinin nə qədər sevildiyini və unudulmaz olduğunu Prezident İlham Əliyevin imzaladığı sərəncam bir daha təsdiq etdi. Dünya şöhrətli sənətkarın 75 illik yubileyinin ölkəmizdə qeyd olunması barədə verilmiş sərəncamda bildirilir: “Azərbaycanın çoxəsrlik mədəniyyət salnaməsinə parlaq səhifələr yazmış Müslüm Maqomayev son dərəcə rəngarəng repertuara malik qüdrətli sənətkardır. Onun özünəməxsusluğu ilə səciyyələnən və ümumən sovet estradasını yeni mərhələyə yüksəldən bənzərsiz yaradıcılığı musiqi tarixində ayrıca mərhələ təşkil edir. Fitri istedadlı böyük sənətkar opera vokal ifaçılığının ecazkar nümunələrini meydana gətirmiş, milyonlarla insanın rəğbətlə qarşıladığı mahnılar bəstələmiş, həmçinin kino sahəsində təqdirəlayiq fəaliyyət göstərmişdir”.
Onun səsi, ifası yalnız doğma Azərbaycanında deyil, bütün dünyanın musiqisevərlərinin yaddaşında yaşayır. Müslüm Maqomayevin yaratdığı sənət möcüzəsi hər zaman insanları heyran edəcək.
Zöhrə FƏRƏCOVA,
Azərbaycan.-
2017.-16 avqust.- S.5.