Düşünən və yaşayan heykəltəraşlıq
Rəssamlıq - təsviri sənətin möhtəşəm rəngarəng eskizidir...
Ədəbiyyat - söz sənətidir...
Musiqi - incəsənətin ruhudur...
Heykəltəraşlıq - təsviri sənət sahələrinin hamısının üzvi sintezidir, vəhdətidir...
Rəssamların yağlı boya və ya qrafika ilə yaratdığını, yazıçı və şairlərin bədii sözün imkanları vasitəsilə, bəstəkarların notların dili ilə ifadə etdiklərini heykəltəraş daşla, tuncla, qranitlə həll etməlidir.
Xalq rəssamı, akademik Ömər Eldarovun heykəltəraşlıq əsərləri geniş mənada qranitdən yonulmuş incəsənətdir...
Onun heykəllərində incəsənətin bütün əsas sahələrinin orijinal cizgilərini, fərqli bədii ifadəsini tapmaq olar.
Ömər Eldarovun heykəlləri - təsvir olunan şəxsiyyətin və ya hadisənin daşla ifadə edilən rəsmidir... Ömər Eldarovun heykəlləri - Azərbaycan heykəltəraşlıq sənətinin qaval daşıdır... Bu heykəllərin bətnində - “mətnində” dərinlikdən gələn bir səs, hənirti hiss olunmaqdadır...
Ömər Eldarov - Azərbaycan heykəltəraşlıq sənətinin canlı heykəlidir...
Ömər Eldarov - yaşayan heykəltəraşlıq abidəsidir...
Ömər Eldarov obrazın daxili aləmini ifadə edəndə rəssam, portretlərin fiqurunu quranda heykəltəraş, onların ümidsizlik və etirazlarını əks etdirəndə vətəndaş-filosof kimi çıxış edir. Ona görə də mahir heykəltəraşın kompozisiyaları tam halda ifadəli, təsirli görünməkdən başqa, həm də ictimai məzmunlu bir fikri mənalandırır.
Bu qəbildən olan ağacdan yonulmuş “Dəniz neftçiləri” kompozisiyasında (1964) insanın dözümü və iradəsi heykəltəraşlıq dili ilə bənzərsiz şəkildə ifadə olunmuşdur. Bu cəhətdən heykəltəraş Ömər Eldarovla rəssam Tahir Salahovun yaradıcılıq mövqeyi ideya-sənətkarlıq, xüsusən də mövzunun bədii həlli baxımından yaxındır. Əslində, həmin yaxınlıq bu qüdrətli sənətkarların hər ikisinin sənətdə əsaslandıqları əsas prinsipin - sərt realizm yaradıcılıq metodunun daxili məntiqindən gəlmişdir.
Sovet hakimiyyəti illərində sosialist realizmi yaradıcılıq metodunun tələb etdiyi nikbin əhval-ruhiyyənin əksinə olaraq, Tahir Salahov və Ömər Eldarov həyatın, insan talelərinin gərginliklərini diqqət mərkəzinə çəkmişlər. Bu məqamda görkəmli sənətkarları mövzunun aktuallığı və müasirliyi (“Gənc qvardiya” qorolyefində, yaxud “Dəniz neftçiləri” kompozisiyasında və ya “Dəniz neftçiləri” oymasında olduğu kimi) xilas etmişdir. Əslində isə mövzusunun aktuallığı baxımından sosialist realizmi yaradıcılıq metodu ilə səsləşən kompozisiyalı heykəllərində Ömər Eldarov mahiyyət etibarilə sosializm cəmiyyətindəki çətinliklərlə üz-üzə qalan, dərin sarsıntılar keçirən, mərd, dözümlü insanların ən çətin anlarda da ümidlərini itirmədiklərini böyük ustalıqla, məharətlə ifadə edə bilmişdir.
Bu mənada, xarici mətbuatda işlədilən “sərt realizm” təyinatı sosialist realizminin təzahür formalarından biri kimi yozularaq, müəllifinin cəmiyyətin irəliyə doğru inkişafındakı maneələri göstərərək sabaha ümidlə baxması ampluasında mənalandırılmışdır.
Əsl həqiqətdə Ömər Eldarov süjetli heykəltəraşlıq əsərləri ilə Azərbaycan xalqının keçdiyi əzablı yolların epopeyasını yaratmışdır.
Bu mənada o, ideoloji mahiyyətinə görə yox, tam əksinə, sənətdə tutduğu çətin və bənzərsiz mövqeyi etibarilə XX əsr monumental heykəltəraşlıq sənətinin “gənc qvardiya”sını təmsil etmişdir.
Ömər Eldarovun demək olar ki, əksər heykəlləri özünəməxsus süjetə və kompozisiyaya malikdir. Mahir heykəltəraş tişə ilə yaratdığı obrazların, yaxud tarixi xidmətlərini əks etdirdiyi şəxsiyyətlərin, diqqət mərkəzinə çəkmək istədiyi detalların münasib formada yerləşdirməsi ilə düşünən heykəl ətrafında yorulmaz və ciddi yaradıcılıq əməliyyatları aparır.
Bu mənada, heykəl kompleksi həm də maarifçilik missiyasını həyata keçirir. Hətta görkəmli heykəltəraşın bir sıra heykəlləri abidə ansamblı kimi təqdim olunur. Tacikistandakı Sədrəddin Ayni və Bakıdakı Əzim Əzimzadə heykəlləri doğru olaraq janr baxımından abidə-ansamblı adlandırılmışdır. Bu abidələrin ətrafında həmin sənətkarların yaradıcılıq ideallarını, sənət dünyasını əks etdirən heykəl fiqurları mütənasib şəkildə yerləşdirilərək həm təqdim olunan görkəmli şəxsiyyətin çoxcəhətli fəaliyyətini, həm də onun yaşadığı mühitin zəruri detallarını tamaşaçıya çatdırır. Beləliklə, heykəl şəxsiyyətin deyil, zamanın abidəsi statusunu yerinə yetirir. Bu mümkün olmadığı hallarda isə Ömər Eldarov Məhəmməd Füzuli heykəlində olduğu kimi, süjeti abidənin pyedestalında əks etdirir.
Bu mənada, Ömər Eldarov Azərbaycan heykəltəraşlığına barokko əlamətləri əlavə etmiş, milli heykəltəraşlıq sənətini düşündürücü detallarla daha da zənginləşdirmişdir.
***
Xalq rəssamı Ömər Eldarov Azərbaycan monumental heykəltəraşlığında görkəmli siyasi və ədəbi şəxsiyyətlərin özünəməxsus heykəllərini yaratması ilə səciyyələnir.
Düşüncə Ömər Eldarovun şəxsiyyət heykəllərinin xarakter sənətini müəyyən edir. Onun heykəlləri düşünən, mütəfəkkiranə heykəllərdir.
Məlum olduğu kimi, Azərbaycan heykəltəraşlığında dinamik (əl hərəkəti qabarıq olan), statik (pasport şəkli kimi) və monumental (əzəmətli) obrazlar yaratmaq ənənəsi geniş yer tutur. Milli heykəltəraşlıq sənətində düşünən heykəltəraşlıq üslubunun məxsusi bir istiqamət səviyyəsinə çatdırılması məhz Ömər Eldarovun adı ilə əlaqədardır.
Ömər Eldarovun ilk heykəllərindən olan əsərini “Şairə Natəvanın portreti” adlandırması (1955) onun müraciət etdiyi obrazı xarakterik portret cizgiləri ilə birlikdə ifadə etmək qayəsinin ifadəsidir. İstedadlı heykəltəraş Xurşidbanu Natəvanın şairəlikdən gələn lirizmi ilə oğlunun cavan yaşlarında vəfat etməsindən doğan kədərini üzvi surətdə, əlaqəli şəkildə təqdim etməklə yaratdığı obrazın tam portretini canlandırmışdır. Hətta Natəvanın incə gümüş kəməri, əlindəki qələmi, yaxasındakı medalyonu da şeirlərindəki zərif düşüncəni ifadə etməyə uğurla xidmət edir.
Lakin şairənin gözlərində və sifətində, dən düşmüş saçlarında ifadə olunan kədər cizgiləri və əlini başına qoyaraq xəyala dalması düşünən heykəlin tapılmış detallarıdır. Bu heykəldə şairə Natəvanın bütün cizgilərini çox təbii şəkildə yaratmaqla Ömər Eldarov impossionist dühasına malik olduğunu nümayiş etdirir. Xurşidbanu Natəvanın həm ağacdan oyma, həm də tunc heykəllərində obrazın ən zəruri xarakterik cizgilərini az qala güzgüdə olduğu kimi çox dəqiq və canlı şəkildə ifadə etməyi bacarmışdır.
Bu mənada Ömər
Eldarov heykəltəraşlığın mahir improssionistidir.
Ömər Eldarovun Tacikistanın
paytaxtı Düşənbə şəhərində
ucaldılmış Sədrəddin Ayninin (1978) və məşhur
İbn Sinanın (1980), Hindistanın Comolunqması sayılan
Robindranat Taqorun (1987) heykəlləri mütəfəkkir heykəltəraş
düşüncəsinin möhtəşəm abidələridir.
Azərbaycan ədəbiyyatının
görkəmli yaradıcılarından olan Hüseyn Cavidin
Bakı şəhərindəki heykəlində ifadə
olunan dərin düşüncə romantik kədərin
daşlaşmış məbədidir.
Doğrudur, Hüseyn Cavid
heykəlinin kompozisiyasındakı dinamika həmin romantik kədərin
dərin ümidlərlə bağlı olduğunu
düşünməyə əsas verir. Bu yolla
düşünən Hüseyn Cavidlə
düşündürən süjet xətti obrazın
xarakterini, taleyini və bütövlüyünü tamamlayır.
Hətta Hüseyn Cavidin heykəlinin
pyedestalını təbii daşdan yonmaqla Ömər Eldarov sənətkarın
qazandığı əbədiyyəti heykəltəraşlıq
dili ilə nəzərə çatdırmışdır.
Xurşidbanu Natəvanın həm ağacdan oyma, həm də
tunc heykəllərində obrazın ən zəruri xarakterik
cizgilərini az qala, güzgüdə
olduğu kimi çox dəqiq və canlı şəkildə
ifadə etməyi bacarmışdır.
Bu mənada akademik Ziya Bünyadovun,
görkəmli bəstəkar Üzeyir Hacıbəylinin, Fikrət
Əmirovun, Niyazinin qəbirüstü abidələri Ömər
Eldarovun sərt realizminin fərqli təzahürləri kimi cəlbedici
və düşündürücüdür. Bu
heykəllərin hər birinin özünəməxsus
düşündürən ibrətamiz detalları
mövcuddur. Rəssam Səttar Bəhlulzadənin
abidəsi (1965) isə realist-romantik heykəldir. Böyük sənətkarın üzündəki dərin
düşüncə və əllərinin sual işarəsi
şəklində təqdimatı onun Azərbaycan təbiətinin
incəliklərini tapıb üzə çıxarmaq və
yağlı boya ilə kətana köçürmək
istedadının ağacdan yonulmuş təbii
görüntüsüdür. Təkrarsız
rəsm əsərləri kimi Səttar Bəhlulzadə
özü də Ömər Eldarovun təqdimatında
yaradıcı dühanın dərin düşüncələrini
bütün təbiiliyi ilə əks etdirir. Səttar Bəhlulzadənin tuncdan
tökülmüş memorial heykəlində də (1974) eyni
düşüncə ampluası qorunub
saxlanılmışdır.
Azərbaycan lirik şeirinin
böyük ustadı Məhəmməd Füzulinin heykəli
xalq rəssamı Ömər Eldarovun düşünən
heykəllər silsiləsinin zirvəsidir. Heykəltəraş
Tokay Məmmədovla birlikdə 1963-cü ildə Bakı
şəhərində ucaldılmış bu möhtəşəm
abidə Məhəmməd Füzulinin dünyəvi kədərini
və dərin poetik düşüncəsini dolğun şəkildə
əks etdirir.
Ömər Eldarovun Məhəmməd
Füzuli heykəli Azərbaycan heykəltəraşlıq sənətinin
“Leyli və Məcnun”udur. Məşhur “Leyli və
Məcnun” poemasında olduğu kimi, Məhəmməd
Füzuli heykəlində də aqilliklə aşiqanəliyin
harmoniyası yaradılmışdır.
Pyedestalın üzərindəki
“Leyli və Məcnun” süjetləri Füzulinin heykəl
obrazını tamamlayır.
Azərbaycan xalqının qəlbində
Məhəmməd Füzulinin obrazı Ömər Eldarovun
yaratdığı heykəllə əbədiləşmişdir.
Bu möhtəşəm abidə
Bakı şəhərinin mərkəzində Məhəmməd
Füzulinin açıq kitabıdır. Nəinki ölkəmizin bu
mövzuya bələd olan vətəndaşları, hətta
Azərbaycana ilk dəfə gələn xarici turistlər də
Məhəmməd Füzuli heykəlini diqqətlə
“oxumaqla” bu böyük sənətkarın
yaradıcılıq ideallarını təsəvvür edə
bilərlər.
Ömər Eldarovun
Füzulisi qranitdən yoğrulmuş əbədi eşq heykəlidir.
Bütün bunlar göstərir
ki, Ömər Eldarovun heykəlləri təkcə ənənəvi
postamentdən və şəxsiyyətin əzəmətli
görüntüsündən ibarət olmayıb, daha
çox fikir, düşüncə, mətləb ifadə edən
monumental sənət nümunələridir. Bu heykəllər
insan düşüncəsinin abidələridir.
Ömər Eldarov heykəlin
əzəmətini canlandırarkən mahir heykəltəraş,
onun fikir və düşüncələrini ifadə edərkən
görkəmli akademikdir. Onun sənətində heykəltəraşlıqla
akademik düşüncənin möhkəm üzvi sintezi
vardır.
Mətləb-düşüncə
ifadə etmək baxımından Ömər Eldarovun əsərləri
mütəfəkkir heykəllərdir...
Akademik yanaşma ilə bədii
idrakın vəhdəti Ömər Eldarovun heykəltəraşlığının
mahiyyətini təşkil edir...
Ömər Eldarovun zəngin
yaradıcılığı mütəfəkkir heykəltəraşlığın
akademiyasıdır.
Akademik Ömər Eldarov Azərbaycan
Rəssamlıq Akademiyasının rektoru, mütəfəkkir
akademik heykəltəraşlıq məktəbinin müəllifi,
yaradıcısıdır. O, Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyasının həqiqi üzvü, akademik heykəltəraşlığın
fəxridir.
***
Xalq rəssamı Ömər
Eldarovun heykəltəraşlığında lirizmin və bədii
detalların zənginliyinin də özünəməxsus yeri
vardır. Onun demək olar ki, bütün heykəllərində
lirika əlamətləri həkk olunmuşdur. Şairə Natəvanın heykəli
bütünlüklə şeiriyyətdən
yoğrulmuşdur.
Ömər Eldarovun Natəvanı
qranitdən yoğrulmuş lirik-romantik nəğmədir.
Məhəmməd
Füzulinin heykəlinin pyedestalındakı Leyli və Məcnun
obrazlarının təsvirləri dahi şairin
lirikasının daşlaşmış rəmzləridir. Robindranat Taqor
heykəlinin yaxasındakı naxışlar Nobel mükafatı
laureatı olmuş dahi sənətkarın fikir və
düşüncə zənginliyinin əks-sədasıdır.
Rəşid Behbudovun heykəli -
çağlayan və oxuyan abidədir...
Akademik Zərifə xanım
Əliyevanın abidəsi sözün həqiqi mənasında,
Azərbaycan milli heykəltəraşlıq sənətinin
müasir səviyyəsinin yüksək göstəricisidir...
Fikrimizcə, bu nadir sənət
əsərinin “Elegiya” adlandırılması da təsadüfi
olmayıb, həm də abidənin ruhundakı mehri, lirizmi mənalandırır. Akademik Zərifə
xanım Əliyevanın abidəsini özünün incəliyi
və lirizmi etibarilə Azərbaycan poeziyasının şah əsərlərini
yaratmış Məhəmməd Füzulinin lirikası ilə
müqayisə etmək olar. Bu, Azərbaycan
heykəltəraşlıq sənətinin tuncdan
tökülmüş incə ruhlu poeziyasıdır.
***
Ömər Eldarovun
bütün əsərlərində özünü göstərən
sənətkarlıq xüsusiyyətləri cəm halda ustad
heykəltəraşın görkəmli dövlət xadimi
Heydər Əliyevə həsr olunmuş heykəl-abidələrində
öz əksini tapmışdır.
Azərbaycan xalqının
ümummilli lideri Heydər Əliyevin çoxsaylı heykəllərini
ucaltmış Ömər Eldarov heç vaxt özünü
təkrar etməmişdir.
O, hər dəfə bu dahi şəxsiyyətin
obrazını yaradarkən onu fərqli bir
düşünülmüş detalla zənginləşdirmişdir.
Ömər Eldarovun heykəltəraşlıq
Heydərnaməsində xalqımızın və ölkəmizin
xilaskarı, müstəqil dövlətimizin banisi və
böyük qurucusu Heydər Əliyevin möhkəm iradəsi,
qətiyyəti, müdriklik və uzaqgörənliyi parlaq
şəkildə əks etdirilmişdir.
Ömər Eldarov bu əbədiyaşar
şəxsiyyətin heykəllərini yaradarkən hər
hansı bir effekt yaradacaq əlavə detala istinad etməmişdir.
O, mümkün olduqca böyük müasiri, yaxından
tanıdığı, şəxsiyyətinin və siyasətinin
miqyasını aydın surətdə mənimsədiyi ulu
öndər Heydər Əliyevin daha çox özünü,
malik olduğu dərinlik və ucalığı
açmağa çalışmışdır. Ona görə də Ömər Eldarovun
yaratdığı Heydər Əliyev heykəllərinin əzəməti
üzərində hər hansı bir yaradıcılıq əməliyyatı
aparılması ilə yox, bu heykəllərin
ucaldıldığı yerdə münasib məkanın
tapılması ilə müəyyən olunur.
Ulu öndərin öz
sağlığında Naxçıvanda ucaldılmış
büstünün arxasında görünən Möminəxatın
türbəsi və Araz çayı onun vətənpərvər,
azərbaycançı dahi rəhbər olduğunu göstərir. Eyni zamanda,
Naxçıvandakı büstünün ətrafında bir
neçə ölkənin coğrafi sərhədləri və
ərazilərinin görünməsi Heydər Əliyevin beynəlxalq
aləmdə qəbul olunan dünyamiqyaslı böyük
siyasi xadim olması fikrini ifadə edir. Görkəmli
dövlət xadimi Heydər Əliyevin Naxçıvan şəhərinin
Baş meydanındakı əzəmətli heykəlinin
fonundakı Muzey salnaməsi Azərbaycan xalqının ən
çətin, məsuliyyətli illərində böyük
dövlət xadiminin bu diyarda çalışıb işlədiyinə,
xilaskarlıq missiyasını həyata keçirməsinə
mənalı bir işarədir.
Türkiyə Cümhuriyyətinin
Qars şəhərində ucaldılmış Heydər
Əliyev abidəsinin fonundakı qədim və möhtəşəm
Qala bu qüdrətli liderin türk dünyasında
daşıdığı missiyanı dolğun surətdə
ifadə edir.
Açıq səma və doğma torpaq Heydər
Əliyev heykəllərinin daşıdığı əbədiyyət
mənasını diqqət mərkəzinə çəkir.
Bakı şəhərində Fəxri
xiyabandakı Heydər Əliyev kompleksi üçün
seçilmiş fon - mərmər qranit
üzərində Azərbaycan xəritəsinin
canlandırılması rəmzi şəkildə Heydər
Əliyevin ölməz adının Azərbaycan xalqı ilə
və müstəqil dövlətimizlə əbədiyyətə
qədər bərabər olacağını mənalandırır.
Fəxri xiyabandakı Heydər
Əliyev heykəli Azərbaycan memarlığının
şah əsəridir.
Bu möhtəşəm abidə
sözün əsl mənasında, xalqımızın və
dövlətimizin simvoluna çevrilmiş ümummilli liderin
bütün əzəmətini özündə əks
etdirir. Hər dəfə insanlar bu ölməz sənət
abidəsinin qarşısından keçərkən dərin
iftixar hissi və mənəvi borc duyğusu ilə “Borcumuzdur
bu ehtiram” - deyərək irəliyə doğru
addımlayırlar.
***
Xalq rəssamı Ömər
Eldarovun düşünən heykəlləri həm də
düşündürür.
Düşünən heykəllərin
insanları düşündürməsi onu yaradan ustad heykəltəraşın
bu torpağın böyük şəxsiyyətlərinə
ehtiramı, ölkəsinin sabahına dərin inamıdır.
Düşünən heykəltəraşlıq
Azərbaycan monumental heykəltəraşlıq sənətinin
Ömər Eldarov mərhələsidir.
Yaradıcılıq emalatxanasında
olarkən əyani şəkildə gördüm ki, Ömər
Eldarov ömrünün 90 yaşında ölkəmizi və
dünyanı bəzəyəcək, xalqımızı
düşündürərək irəli apara biləcək
yeni-yeni heykəllər haqqında düşünür.
Ömər Eldarovun
yaradıcılıq emalatxanası - işləyən,
çalışan heykəltəraşlıq fabrikasına bənzəyir.
Buradakı əmək alətləri,
xammal bazası, yarımçıq işlər, hazır məhsullar
“fabrikantın” həyat eşqini, tükənməz enerjisini,
heyrətamiz zəhmətini, qurub-yaratmaq əzminin
miqyasını təsəvvür etməyə imkan verir.
Ömər müəllim təkbaşına
Fərhad - Qaraca Çoban kimi böyük bir istehsal müəssisəsinin
və ya bir institutun fiziki işini görür və qeyri-adi,
möhtəşəm yaradıcılıq vəzifələrini
həyata keçirir.
Lüğətində yorulmaq anlayışı olmayan Ömər Eldarov ən böyük mənəvi rahatlığını ardıcıl yaradıcı fəaliyyətdə, qurub-yaratmaqda tapır.
Xalq rəssamı, akademik Ömər Eldarovun emalatxanasından çıxan heykəllər Azərbaycan heykəltəraşlıq sənətinin brendidir.
Bu emalatxanada saxlanılıb, hansı səbəbdənsə meydanlara köçürülməmiş orijinal Dədə Qorqud heykəli özünün mahiyyətinə görə Ömər Eldarov sənətinin rəmzi kimi görünür.
Azərbaycan heykəltəraşlıq sənətinin ağsaqqalı, müasir milli ziyalılığın görkəmli nümayəndəsi olan Ömər Eldarov da sənətdə, həyatda, elm və təhsil sahəsində müdrik Dədə Qorqudun missiyasını ləyaqətlə həyata keçirir.
Emalatxanasındakı qəribə qaya parçalarına, daşdan, gips və ağacdan düzəldilmiş bitmiş və natamam qəribə fiqurlara baxarkən adama elə gəlir ki, Ömər Eldarov özü də sanki Dədə Qorqud landşaftında və mühitində yaşayır.
Hansı mövzuda yaradılmasından asılı olmayaraq Ömər Eldarovun heykəlləri ilk növbədə, Dədə Qorqud ruhlu azərbaycançılıq abidələridir.
Ömər Eldarov özü də bir insan kimi həyatda danışmaqdan çox düşünməyə və əməli iş görməyə üstünlük verir.
Şux qamətə malik Ömər Eldarov - düşünən və yeriyən, daim hərəkətdə olan, yaşayan heykəldir. Dahiyanə sadəlik və yorulmaz yaradıcı fəaliyyət xalq rəssamı Ömər Eldarovun obrazıdır. Bu düşündürücü heykəlin isə heykəltəraşı, müəllifi onun bütün varlığı ilə xidmət etdiyi qədirbilən Azərbaycan xalqı və müstəqil dövlətimizdir.
İsa HƏBİBBƏYLİ,
Azərbaycan Milli
Elmlər Akademiyasının vitse-prezidenti,
akademik, Milli Məclisin Elm və təhsil komitəsinin
sədri
Azərbaycan.- 2017.-21 dekabr.- S.1; 7.