Cansız aktyorların canlı səhnəsi
Marionet teatrının
qədim İçərişəhərdə
yeni inkişaf dövrü başlayır
...Bu teatrın aktyorları cansız, əllə idarə olunan kuklalardır. Xeyr, Abdulla Şaiq adına Dövlət Kukla Teatrından danışmırıq. Söhbət dünyada yetərincə maraqlı və populyar olan, tamaşaları çox çətin ərsəyə gələn, eyni zamanda maraqlı və cəlbedici janr hesab edilən marionet teatrından gedir. Çətin olduğuna görə əksər ölkələrdə belə teatr ənənəsi mövcud deyil. Amma hansısa ölkədə marionet teatrının mövcud olması həmin xalqın zəngin mədəniyyətindən xəbər verir. Bu teatr janrı ölkənin dünyada tanıdılmasında əvəzsiz rola malikdir.
Marionet nədir?
Bəs marionet nədir? Bu söz haradan qaynaqlanır? Dünyada bu
teatrın yaranma tarixi necədir? Marionet teatrının qayəsini kuklalar təşkil etdiyi üçün əvvəlcə
bu sözün mənşəyinə baxaq:
“kukla” latıncada “qız”, ya da
“oyuncaq körpə” mənasındakı “pupa” sözündən
əmələ gəlib.
1840-cı illərdə ingilis dilində populyarlıq qazanan
“marionette” sözünün əsli də “Balaca Mary” anlamına gəlir. Bunun səbəbi uzun illər kilsədə təbliğ edilən İsanın doğuşu
əhvalatlarında yer
alan Müqəddəs
Məryəmə “Little Mary” deyilməsi ilə əlaqədardır. Dünyada
isə kuklaçılığın
kökü 3 min il əvvələ gedib çıxır.
Tarixi mənbələrə görə,
yazmağı bilməyən
ibtidai insanların da kukla düzəltdikləri
və onları hərəkət etdirdikləri
məlumdur. XVIII əsrə
qədər Avropada kuklaçılıq çox
yayıldı və daha əvvəl səyyahçı olan kuklaçılar davamlı
teatrlar açmağa
başladılar. Nümayişlərdə müasir opera parçaları
təqlid edilməklə
birlikdə, Alessandro Skarlatti
və Jozef Haydn kimi ciddi opera bəstəkarları kukla
teatrları və xüsusilə marionet teatrlarına xas olan ipli kukla
üçün də
əsər yazdılar.
Daha sonra Amerika qitəsində
də kukla teatrları quruldu və bu teatrlar
zənginlərin, eləcə
də məşhurların
marağını çəkdi.
Beləliklə, dünyada marionet
teatrlarının inkişaf
dövrü başladı.
İlk marionet tamaşa - “Arşın
mal alan”
Azərbaycanın Şərq və Qərbin qovşağında
yerləşməsi, zəngin
mədəniyyətə malik
olması ölkənin
teatr tarixində bu janrın da təşəkkül tapmasına imkan yaradıb. 1980-ci illərin
ortalarında rejissor və rəssam Tərlan Qorçunun təşəbbüsü ilə
Azərbaycanda marionet teatrının əsası
qoyulub. Bütün yaş qrupuna
aid insanlarda maraq doğuran bu teatr janrı xalqımızın çoxşaxəli
mədəni irsinin müxtəlif sahələrini
- memarlığı, milli
geyim və musiqini, dilimizin nitq melodikasını, xalqımızın həyat
tərzini və bayramlarımızı, rəqslərimizi
özündə birləşdirir.
İlk tamaşa kimi “Arşın mal alan” musiqili
komediyasının seçilməsi
isə teatrın gələcək simasını
müəyyənləşdirib. Bu ölməz əsər
marionet tamaşası
kimi ilk dəfə
1990-cı ildə Fransanın
Karpantra şəhərində
göstərilib. Tamaşanın ilk Bakı premyerası isə 2011-ci ildə gerçəkləşib. Ötən müddətdə bu tamaşa dünyanın müxtəlif ölkələrində
- Fransa, ABŞ, Rusiya,
Polşa, Almaniya, İsveçrə və digər ölkələrdə
uğurla nümayiş
etdirilib.
Bakı Marionet Teatrı 2013-cü
ildən “İçərişəhər”
Dövlət Tarix-Memarlıq
Qoruğu İdarəsinin
nəzdində fəaliyyət
göstərib. Son illərdə
tarixi və mədəni irsimizin, milli-mənəvi dəyərlərimizin
qoruyucusu olan, onu beynəlxalq aləmdə tanıdan Heydər Əliyev Fondunun prezidenti, Azərbaycanın birinci xanımı Mehriban Əliyevanın xüsusi dəstəyi ilə teatrın fəaliyyətinin
genişləndirilməsi istiqamətində
kompleks işlər həyata keçirilib. Nəticədə teatr üçün
İçərişəhərdə, Müslüm Maqomayev 20 ünvanında bina ayrılıb və bu binanın teatrın fəaliyyətinə
uyğunlaşdırılması işləri uğurla tamamlanıb. Ötən
il dekabr
ayının 24-də Prezident
İlham Əliyevin və xanımı Mehriban Əliyevanın iştirakı ilə binanın açılış
mərasimi keçirilib.
8 kukla
80 min avroya ərsəyə
gəlir
Binanın yenidən təmiri xüsusi zövqlə həyata keçirilib. Divarlar və
avadanlıqlar elə dizayn edilib ki,
teatr binasına deyil, sanki hansısa
muzeyə daxil olduğunu hiss edirsən.
Müxtəlif otaqlarda marionet
suvenirlər, kuklalar, rəsm əsərləri
sərgilənir. Bina tam müasir
avadanlıq və mebellərlə təchiz edilib. Teatr səhnəsinin elektrik
sistemi kompüterləşdirilib.
Zalın
işıqlandırılması, eləcə də tamaşa ərzində musiqilərin səsləndirilməsi
kompüterlə həyata
keçirilir. Bir
sözlə, Bakı Marionet Teatrı müasir arxitekturalı görkəmi ilə digər ölkələrin
teatr binalarına nümunə ola
biləcək səviyyədədir.
Teatrın bədii rəhbəri Tərlan Qorçu ilə söhbət zamanı bəlli oldu ki, “Arşın
mal alan” operettası,
“Leyli və Məcnun” operası hazırda Bakı Marionet Teatrının repertuarında xüsusi yer tutur. Onun sözlərinə görə,
marionet tamaşalarının
hazırlanması üçün
təxminən 3-4 il vaxt lazımdır.
Məsələn, teatr “Leyli və Məcnun” muğam operasının
14 pərdəlik marionet
tamaşası üzərində
3 ildir çalışır.
Teatrın növbəti layihəsi
isə “O olmasın, bu olsun” operettasının
marionet tamaşası
olacaq. Bu teatrın məqsədi dahi Üzeyir bəyin musiqisinin dünyada təbliğidir.
Qeyd edək ki, marionet
tamaşada istifadə
olunan kuklaların düzəldilməsi elə
də asan başa gəlmir. Təkcə bir
faktı deyək ki, Bakı Marionet
Teatrı kukla düzəltmək üçün
İtaliyanın məşhur
“Karla Kola” adlı marionet
teatrının mütəxəssislərinə
müraciət edib.
Onlar bildiriblər ki, 80 min avro müqabilində iki ilə yalnız
8 kukla düzəldə
bilərlər. Belə bir
maddi imkan olmadığına görə
artıq Bakı Marionet Teatrı istifadə olunan kuklaları müxtəlif
əşyaların köməyi
ilə öz emalatxanasında hazırlayır.
Amma bu da asan
olmur. Çünki hazırlanan kukla
elə olmalıdır
ki, onu rahatlıqla
hərəkətə gətirmək
və idarə etmək mümkün olsun. Özü də iş kuklanın düzəldilməsi
ilə bitmir, onun üzərindəki rəssam yaradıcılığı,
geyim eskizləri və digər elementlər də xüsusi peşəkarlıq
və əziyyət tələb edir. Ona görə də hər bir kuklanın
hazırlanmasında azı
3 nəfər mütəxəssis
çalışır.
Marionet teatrı
orta və yaşlı nəsil üçündür
Teatrın əsas problemlərindən
biri də kadr məsələsidir. Çünki hazırda ölkənin heç bir təhsil müəssisəsində
marionet tamaşalar üçün aktyorlar hazırlanmır. Teatr bu missiyanı da öz üzərinə götürüb. Gənc və
həvəsi olan aktyorlar seçilərək
teatrın birinci nəsil aktyorları tərəfindən təlimlərə
cəlb edilirlər.
Belə təlimlərin keçirilməsi
üçün teatrın
binasında hər cür şərait yaradılıb. Bəs marionet
tamaşada aktyordan tələb olunan əsas keyfiyyətlər nələrdir?
Teatrın təcrübəli
aktrisası Fərizə
Babayeva intellektual işini çox sevdiyini dedi: “Tamaşa zamanı hər bir saniyə
bizdən böyük
zəhmət tələb
edir. Biz 45 dəqiqəlik
tamaşa ərzində
kuklaların dili ilə danışırıq.
Komandamızın bütün üzvləri
bir mexanizmlə işləyir. Oyun zamanı
hər hansı birimiz diqqətsizlik etsək, tamaşa pozula bilər. Ona görə də təkcə özümüzə
yox, komandanın bütün üzvlərinə
cavabdehik. Bizdən təkcə
aktyor sənətkarlığı
yox, musiqi duyumu, səhnədə dinamiklik və digər üstünlüklər
də tələb olunur. Musiqini, xoreoqrafiyanı bilmək
və plastik hərəkətlər etmək
aktyordan tələb olunan əsas xüsusiyyətlərdir”.
Hikmət Hüseynov da teatrın birinci nəsil aktyorlarındandır. Onun sözlərinə görə,
aktyordan birinci növbədə diqqətini
toplamaq tələb olunur: “Bu, komandanın hər bir üzvünə
aiddir. Tamaşanın
əvvəlində start verilən
səs lenti və işıqlar avtomatik qurulub və başladığı
andan sona qədər dayanmadan davam edir. Gərək aktyorların
hər biri o səs və işıq effektini düzgün müşayiət
etsin. Ona görə də bizdə artıq bir qayda formalaşıb:
bir-birimizin diqqətini
nəzarətdə saxlayırıq.
Görəndə ki birimizin diqqəti yayınıb, müxtəlif işarələrlə,
yaxud yavaş səslə ona bunu bildiririk”.
Marionet və kukla teatrlarının
fərqləri var. Kukla
teatrının tamaşaçısı
əsasən uşaqlardır. Burada adətən
müxtəlif nağıllar,
təmsillər və
digər uşaq əsərləri oynanılır.
Marionet teatrı isə daha çox orta və yaşlı
nəslin nümayəndələrinə
hesablanıb. Çünki bu teatrda uşaqların
qavraya bilmədiyi operetto və operalar oynanılır.
Sözügedən teatrlar arasında
digər bir texniki fərq isə kuklaların idarə olunmasındadır.
Belə ki, kukla teatrında kuklalar əsasən aşağıdan əllə
idarə olunur, marionet tamaşada isə onlar yuxarıdan sim və ya sap vasitəsilə hərəkətə
gətirilir.
Beləliklə, deyə bilərik ki, dünyada çətin, eləcə
də zəngin mədəni göstərici
sayılan bir teatr janrı kimi qəbul olunan marionet teatrının Azərbaycanda
da olması və getdikcə inkişaf etməsi ölkə mədəniyyətimizin
çoxşaxəli inkişafına
daha bir töhfədir.
Elgün MƏNSİMOV,
Azərbaycan 2017.- 3 fevral.- S.8.