Qələm kimin əlindədir
Ədəbiyyat və jurnalistika!
Hər ikisi söz sənətidir!
Hər ikisi mənəviyyatla bağlıdır və mənəviyyata xidmət edir!
Hər ikisi “qələm”in məhsulu
sayılır!
Əvvəlcə “qələm”
məsələsinə aydınlıq gətirək.
Qələm - insanın
düşüncəsini, təfəkküründəkini, demək
istədiyini söz vasitəsilə “maddiyyat”a çevirən
vasitədir. Həmin vasitə olmasa, biz fikirlərimizi
yazılı şəkildə başqasına çatdıra
bilmərik.
Qədimlərdə qələmi
qaz lələyi, qamışdan kəsilən parça,
ötən əsrlərdə isə yazı makinası,
hazırda kompüter əvəz edir. Ancaq yazı-pozuda
diyircəkli qələmə sadiq qalanlar da var.
İkinci mühüm məsələ
isə ədəbiyyatla jurnalistikanın fərqidir.
Ədəbiyyatda:
* Tarixin bütün dövrlərində
baş verən hadisələrdən yazılır və bu
“köhnəlmiş” sayılmır;
* Əsərin qəhrəmanı
ümumiləşdirilmiş, yazıçı tərəfindən
üzərində “əl gəzdirilmiş” tipik surətdir;
* Bədii təsvir vasitələrindən,
o cümlədən mübaliğə, ilahiləşdirmə,
“tünd boya”lardan gen-bol istifadə yolveriləndir;
* Kitabda yer çox olduğundan həcm
məhdudiyyəti hiss olunmur;
* Müsbət nümunənin
insanlara “təsir müddəti” üçün zaman səddi
yoxdur və s.
Jurnalistikada:
* Günün aktual hadisələrindən
operativ qaydada bəhs edilir;
* Hadisənin mərkəzində
konkret adı, soyadı, peşəsi, ünvanı olan insan
dayanır;
* Onun yalnız özünə xas
olan zahiri görkəmi, şəxsi keyfiyyət və cəhətləri
dəqiqliklə təsvir edilir;
* Yazılar yığcam, konkret, eyni
zamanda obyektivlik, tərəfsizlik və qərəzsizlik
prinsiplərinə əməl edilməklə
hazırlanmalıdır;
* Bəzi yazılarda insanlara dərhal
təsir etmək, müəyyən reaksiyalar doğurmaq,
müzakirələrə yol açmaq gücü də olur və
s.
Ədəbiyyat və
jurnalistikanın oxşar cəhətləri və
yaxınlıqları da çoxdur:
* Hər ikisi mədəniyyət
hadisəsidir;
* Hər ikisi insanlara ünvanlanır
və xalqa xidmət edir;
* Hər ikisi milli-mənəvi dəyərlərin
qorunmasına və inkişafına töhfələr verir;
* Hər ikisi dili qoruyur, zənginləşdirə
və ya çirkləndirə bilir;
* Hər ikisi insanların qəlbinə
və şüuruna təsir göstərmək gücündədir.
Hər iki sahədə
ziyalılar - xalqın düşünən beyni və
danışan dili hesab olunan insanlar çalışırlar. Onların məsuliyyət
yükü də qat-qat çoxdur! Çünki təkcə
yazmırlar, həm də yol göstərirlər, rəy
yaradırlar, yönləndirirlər!
Xüsusən də jurnalistlər!
Günün tarixini yazan jurnalistlər
günün manşetini də müəyyənləşdirir,
diqqəti nəyəsə cəlb edirlər!
Vətəninin vətənpərvəri
olmayanın, müstəqil dövlətini və
xalqını sevməyənin, mənsub olduğu millətin
keçmişini bilib bugünü və gələcəyi
haqqında düşünməyənin, milli-mənəvi dəyərlərin
mahiyyət və əhəmiyyətini dərk edərək
ona hörmətlə yanaşmayanların əlinə qələm
götürməsi xoşagəlməz məqamlara səbəb
olur. Odur ki,
belə insanlar özlərini “görməyi” və
özünə hesabat verməyi də bacarmalıdırlar!
Bir cəhəti də unutmayaq: “qələm”in
kimin əlində olmasına, düşüncə sahibinin ədəbiyyatçı,
jurnalist, yaxud sosial şəbəkə istifadəçisi
olmasına baxmayaraq, bütün hallarda onun arxasında insan mənəviyyatı
dayanır: ağlı, dünyagörüşü, təcrübəsi,
bilik və tərbiyəsi olan insan.
Başqa sözlə, həmin “qələm”i
“işlədən” insanın mənəviyyatı!
MAHİYYƏTİNƏ
VARMADAN YAZANLAR
Adətən üzə bilməyənlər
dayaz yerdə çimirlər!
Dərinə getmək
üçün suya baş vurmağı, düzgün nəfəs
almağı, əl və ayaqların ahəngdar hərəkətini
nizamlamağı bacarmalısan!
Həm də dərində
üzmək üçün ürək gərəkdir, bir də
risk etməyi bacarmaq.
Jurnalistika da belədir! Qeyri-peşəkarlar
dayazda üzür, necə deyərlər, suda
başlarını girləyirlər!
Çünki qabaqcadan yazmaq
istədikləri mövzunu öyrənmir, müsahibəyə
(yaxud müsahibi ilə söhbətə) hazırlaşmır,
ona məsələnin mahiyyətinin açılmasına xidmət
edən suallar vermir.
Əslində, özünün dərindən
bilmədiyin məsələdən danışmaq və
danışdırmaq asan deyil!
Bu, üzə bilməyənin dərinliyə
baş vurmaması kimi bir şeydir!
Təbii haldır ki, jurnalist
bütün sahələri və məsələləri dərindən
bilə bilməz. İxtisaslaşma getdiyindən bu, heç vacib də
deyil! Amma hansısa sahənin bilicisi ilə
söhbətdən öncə “ilkin biliklər”ə yiyələnmək
vacibdir. Əvvəla, belə halda qəribə
görünən suallar verilməz, ikincisi isə,
üst-üstə toplanan bilgilər zaman keçdikcə
jurnalisti peşəkarlıq səviyyəsinə
qaldırır.
Məsələn, müstəqillikdən
yazanlar dövlət atributlarını sadalamaqla mövzunu
bitmiş hesab edirlər. Müstəqil siyasətin, müstəqil
yaşamağın mahiyyətinə, yaxud məsuliyyət və
çətinliklərinə baş vurmurlar. Dövlət müstəqilliyi hər bir Azərbaycan
vətəndaşına nələri verib - həyatımızda
hansı dəyişiklikləri yaradıb - bunu söyləyən
və tarixi baxımdan qiymətləndirməyi bacaran jurnalistlər,
təəssüf ki, azdır. Yaxud bizim
üçün çox vacib sayılan vətənpərvərlik
və hərbi- vətənpərvərlik tərbiyəsini
götürək. Təkcə ordudan və şəhidlərimizdən
olan yazılar bu mövzudan deyil! Vətənpərvərlik
və onun təzahürləri daha geniş, daha əhatəli
anlayışdır. Jurnalist bəzən kiçik bir
faktda və ya detalda vətənpərvərlik elementini
görüb qiymətləndirməyi, onu nümunəyə
çevirməyi bacarmalıdır!
Bacarmaq üçün isə əvvəlcə
öz üzərində işləməyə və daim
öyrənməyə vərdiş etməlisən!
Başqa bir məqam! Dövlət
başçısı cənab İlham Əliyev Cocuq Mərcanlı
kəndinə qayıdışla bağlı tarixi sərəncam
imzalayıb! Bəli, məhz tarixi sərəncam!
Çünki Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq
Qarabağ münaqişəsində yeni mərhələ
başlayır. Əslində, bu mərhələnin
əsası 2016-ci ilin aprel müharibəsində qoyulub.
Aprel müharibəsindəki qələbənin
kökündə isə Prezident İlham Əliyevin ölkəni
iqtisadi cəhətdən gücləndirməsi, siyasi cəhətdən
söz sahibinə çevirməsi, diplomatiya sahəsində
uğurları, ordu quruculuğunda qazanılan nailiyyətlər,
ən əsası, iqtidarla xalqın vahid birliyi dayanır.
Belə bir mahiyyəti bilmədən
və konkret nümunələrdə göstərmədən
münaqişənin yeni mərhələsindən uğurlu
yazmaq olarmı?
Əlbəttə yox!
VİCDAN
TƏRƏZİSİ ƏYİLƏNDƏ
Bu gün sosial şəbəkədə
olanların da “qələm”i var. Doğrudur, bu “qələm” mətbu
qələm deyil, “ictimai qələm”dir. Lakin sosial şəbəkədən
elektron mediaya “sızmalar” sosial şəbəkə məhsullarının
“mətbu məhsullar”a çevrilməsi imkanını
yaradır. Təəssüf ki, jurnalistikanın prinsip və
qaydalarından xəbərsiz olanlar, nəzəriyyə məsələlərini
ağızdan eşidib “öyrənənlər” sosial şəbəkəni
“sosial media” adlandırmaqla sözün məsuliyyətinin
lazımınca dəyərləndirilmədiyi, insanların
şərəf və ləyaqətinin çox asanlıqla
alçaldıldığı, tənqidlə təhqirin sərhədinin
olmadığı bir sahəni mətbuata daşımaqla ciddi
səhvə yol verirlər. Nəticədə sosial şəbəkədən
gətirilən çirkli məhsullar “legitim media”nı da çirkləndirir. Diqqət yetirin,
fikirlərin çox asanlıqla kontekstdən
çıxarıldığı, söylənilənlərin
mahiyyətinin qəsdən təhrif edildiyi, jurnalistlərin əsas
peşə prinsipi sayılan obyektivlik, qərəzsizlik, tərəfsizliyə
əməl edilmədiyi, habelə qarşı tərəfin
fikrinə yer verilmədiyi bir sahəyə necə “mətbuat”
demək olar?!
Köhnə bir “klassik” hadisəni
xatırlatmaq istəyirəm. Aqil Abbas
respublikanın azsaylı, ən istedadlı qələm sahiblərindən
biridir. Ömrünü jurnalistikaya, ədəbiyyata
həsr edib. Müharibə dövrü
özü də, yaradıcısı olduğu “Ədalət”
qəzeti də cəbhəyə, qələbəyə xidmət
edib. Necə deyərlər, bir
ayağı cəbhədə, bir ayağı Bakıda olub.
Milli Məclisin deputatıdır. Ən nəhayət, “Dolu” romanının və
filminin müəllifidir. Onun “kəndli soğan əksin”
deməsi sosial şəbəkədə necə qəzəblə,
qılıncla qarşılandı! Aqil Abbas deməmişdi
ki, kəndli narkotik bitki əkib-becərsin, yaxud oğurluq
etsin! Yaxud bu ifadəni soğan əkib-becərənləri
aşağılamaq məqsədilə işlətməmişdi.
Ən azı ona görə ki, bu sahə ilə məşğul
olanlar arasında öz qohum-əqrəbası və
dostları da var! Hazırda Azərbaycan kəndlisi təkcə
soğan yox, pambıq, tərəvəz, kartof, fındıq və
s. əkərək öz zəhməti ilə dolanır.
Nə asanlıqla Aqil Abbasın
dövlət, xalq, lap elə cəbhə bölgəsində
yaşayanlar üçün elədikləri unuduldu!
Az qala (bəlkə də əslində)
onu xalq düşməni elan etdilər!
Axı bizim seçilmiş
ziyalılarımız, qələm əhlimiz o qədər də
çox deyil ki, onlara qarşı belə amansızlıq edək,
dərhal sıradan çıxarmağa çalışaq!
Bir daha diqqət yetirək: əvvəlcə
fikir kontekstdən çıxarılır, sonra təhrif
edilir, daha sonra müəllif ittiham və təhqir hədəfinə
çevrilir...
Nə yaxşı ki, ötən əsrin
37-ci ili deyildi, yoxsa Aqil Abbassız
qalmışdıq!
Sosial şəbəkəyə bir
sözüm yoxdur! Orada deyilənləri internet
mediaya, hətta qəzet səhifələrinə gətirərək
günlərlə hallandıranlara, “günün mövzusu”
sifətində saxlamağa çalışanlara nə deyəsən?!
Axı onlar Aqil Abbası çox yaxşı
tanıyırlar! Heç biri də ondan yaxşı jurnalist
(hələ yazıçı demirik) deyil!
Digər bir məqama - mətbuatın
sensasiya xəstəliyinin fəsadlarından doğan “siyasi
“raskrutka”ya” da diqqət yetirək.
“SENSASİYA
XƏSTƏLİYİ” və ONUN DOĞURDUĞU FƏSADLAR
Yeni texnika və
texnologiyanın meydana gəlməsi jurnalistləri xeyli “tənbəlləşdirib”.
Doğrudur, operativlik, birinci
olmağa çalışmaq prinsipi bu “tənbəlliyə”
müəyyən qədər haqq qazandırır.
Ancaq məqsəd təkcə
operativlik olsaydı...
Mətləbə
keçirik. Əksər jurnalistlər müsahibə, yaxud
açıqlama almaq üçün müsahiblərlə
görüşmürlər. İctimai-siyasi
xadimlərə, deputatlara, siyasətşünaslara və
politoloqlara, dövlət məmurlarına telefonla zəng edərək
fikirlərini öyrənir, sonra elektron və çap
mediasında yerləşdirirlər.
Əvvəlcə qeyd edək
ki, “telefon əməkdaşlığı”
tanışlıqdan və etimaddan yaranır. Jurnalist bir
neçə dəfə şəxsən görüb
ünsiyyət qurduğu insanların əl (mobil) telefon
nömrələrini götürərək sonralar həmin
inam əsasında “üzünü görmədən”
müsahibələr alır. Vaxt itkisi az
olduğundan belə əməkdaşlıq hər iki tərəfi
qane edirdi. Çox keçmədən
müxbirlər telefon nömrələrini bir-birlərinə
ötürərək ünsiyyətin bu formasını yetərincə
genişləndirdilər. Artıq hamı
bir-birinə etibar edərək telefon əlaqəsi vasitəsilə
əməkdaşlıq qurmuşdu.
Mətbuatın “sensasiya xəstəliyi”
bu əməkdaşlığa ciddi zərbə vurdu!
Bəri başdan bir məqamı da
qeyd edək: Azərbaycan Jurnalistlərinin Peşə
Davranışı Qaydalarına görə, “müsahibə”
yeganə janrdır ki, müəllif söylədikləri
ictimailəşdirilməzdən öncə materialla tanış olmaq, hətta lazım bildikdə dediklərini
redaktə etmək (yəni dəyişmək) hüququna
malikdir. Müsahibə alan müxbir və
onun çalışdığı media bu hüququ
tanımağa borcludur!
Telefon əməkdaşlığında
isə jurnalist müsahibənin mətni üzərində tam
səlahiyyət sahibinə çevrilir: istədiyi yeri ixtisar
edir, istədiyi məqamı qabardır, təsadüfən
işlədilən bir ifadədən yapışaraq
mövzuya “qışqıran” sərlövhə qoyur və s.
Sensasiya aludəliyi isə
bütün davranış qaydalarını pozub!
Bəzən müxbir məqsədyönlü
şəkildə telefonla danışdığı
müsahibini sual atəşinə tutur (buna qabaqcadan
hazırlaşır), onu çaşdırmağa,
ağzından bir söz qoparmağa çalışır.
Təbii, müxbir öz iş
otağında rahat əyləşib, əlinin altında
sualları...
Xəttin o
başındakı insan isə müsahibəyə irəlicədən
hazır deyil.
Telefonunu açan kimi mövzuya girmək, məsələni
sistemli şəkildə, məntiqi qaydada, üstəlik,
faktlarla şərh etmək o qədər də asan
sayılmır.
Xüsusən: müsahibə verən
hansı əhvali-ruhiyyədə və hansı şəraitdədir;
maşınla yol gedir, dostlar əhatəsindədir, yaxud
başqa bir tədbirdə iştirak edir; fasiləyə çıxıb,
qanı qaradır, əsəbidir və s.
Belədə qeyri-dəqiq
ifadə işlətmək, ehtiyatsız söz demək, hətta
yozula bilən fikir söyləmək mümkün və
anlaşılandır.
Odur ki, qərəzsiz və etibar
qazanmış jurnalist fürsətdən xoş olmayan niyyətlə
istifadə etməli, yazını müsahibinə
qarşı sensasiyaya çevirməli deyil!
Amma bəziləri əllərinə
girəvə keçən kimi məsələni bir qədər
dərinləşdirir, sonra diktofona istinad edərək müəllifə
heç bir xəbərdarlıq etmədən dərhal
açıqlamasını saytda yerləşdirirlər!
Ardınca qırmızı muncuq tapmış
uşaq kimi sevinə-sevinə təsadüfən söylənilən
sözü və fikri dayanmadan “fırladır”, “əməkdaşlıq”
etdikləri digər saytlara da ötürür, “günün
sensasiyası”na çevirməyə
çalışırlar!
Qazancları nə olur (süni
sensasiyadan mətbuat heç zaman, heç nə qazanmayıb)
- söyləməyə belə çətinlik çəkirik.
Əvvəla, belə hal
jurnalistin qeyri-peşəkarlığının ən
mühüm göstəricisi sayılır.
İkincisi, jurnalist kimi
etibardan düşür (Həm də təkcə jurnalist kimi
yox!).
Üçüncüsü, əməkdaşlıq
tellərini qırmış olur!
Dördüncüsü, özünə
və işlədiyi orqana yaxşı olmayan imic
qazandırır! Ən nəhayət, həmin fikrin və ya
ifadənin arxasında dayanan insan qruplarına da (təkcə
müəllifə yox) müəyyən mənəvi zərbə
vurduğunu anlamır!
Əslində, ən çox uduzan tərəf
mətbuat olur:
Operativliyini və etimadını
itirməklə!
Qərəzsiz
olmadığını göstərməklə!
Bu əməli ilə digər “mətbu
və telefon dostları”nda özünə qarşı
şübhə yaratmaqla!
Nəyə görə? Nəyin
xatirinə?
Birgünlük sensasiya qəzetə,
yaxud sayta nə verər?!
Tutaq ki, bir neçə günlük
tiraj!
Bəs sonra?!
Artıq bir çox insanlar “telefon
müsahibəsi”ndən imtina edirlər!
Heç “köhnə dostları”nın zənglərinə cavab belə vermirlər!
Bunu istəyirdiniz?!
Bəxtiyar SADIQOV
Azərbaycan.- 2017.- 14 fevral.- S.4.